Jak se pozná,že je ráfek obrzděný?Je nějaký mezní rozměr,krerý určuje jestli je ráfek ještě k mání nebo na vyhození.Nebo to skušené oko pozná hned?
1) ráfky mívaj v těch brzdných plochách drážku - když ta zmizí (tím brzděním), tak je ráfek "ohoblovaný" a měl bys ho vyměnit.
2) některé fáfky takzvaně krvácejí - v určité hloubce mají zamontované barvivo a to se objeví na povrchu. Barvivo samo o sobě nesnižuje brzdný účinek, ale jak to začne barvit, vyměň. S těmito ráfky jsem se v reálu zatím nesetkal.
3) některé ráfky žádný výstražný systém nemají, ale chce to jen trochu citu - vidíš, jak v sobě mají vyhoblované drážky od nečistot, tak sundej plášť a použij zdravý selský rozum, nehledal bych v tom vědu.
Chce to trochu zkušenosti a citu. Buď má ráfek drážku, nebo tzv. krvácí a je to jednoduché na poznání, nebo si prostě sáhni na brzdnou plochu a pokud ucítíš prohlubeň, pak podle hloubky (to je ta zkušenost) ráfek vyměníš, nebo necháš.
A zkus se zamyslet nad tímto : pokud jezdíš i v zimě tak víš, jak rychle mizí ráfek i brzdové špalky. Pokud používáš kvalitní a drahé ráfky, je provoz celkem nákladný. Pokud vyměníš véčka za kotoučovky, přestaneš mít problém s probržděnými ráfky - zmizí nebezpečí, že ráfek přetáhneš a někde se ti za jízdy zbortí a navíc, přes počáteční investici, celkově ušetříš.
Já teda měním špalky, a ne ráfek. Ta měkčí část systému snad podléhá opotřebení, ne?
Samozřejmě že rychleji než ráfky. Do špalků se ale časem zalisujou nečistoty ze silnice a ty ráfek vydírají, takže postupně v nich máš i špony. Je dobře občas špalky těchto nečistot zbavit, dělám to jehlou a nakonec špalky přejedu na šmirglu.
Neni spalek jako spalek... do levnych se bordel a spony zasekavaji, ale pokud koupis neco lepsiho (ja konkretne nejaky Sramy za 400Kc), tak se ti v tom zadny bordel nedrzi. Sam jsem tomu neveril, pro me to byla proste guma jako guma, ale uz vim, ze to tak je. Hodne ale rafky nici, kdyz projedes blatem, bordel ti na rafkach zustane a brzdis... ale tak to kazdy sam slysi...
Opotřebení podléhá samozřejmě i ráfek, jen trochu pomaleji. Závisí to na používaných špalcích a na počasí, kdy jezdíš. Pokud jezdíš celoročně tak víš, jak rychle mizí špalky v kaši z bláta, písku, sněhu, ... Tato směs brousí i ráfek. Ale i při jízdě výhradně za hezkého suchého počasí ráfek ubývá, jen pomalu. A pokud někdo najede třeba jen 300 km ročně, nemusí se s opotřebením ráfků zabývat vůbec... :o)
U většina značkových ráfků má nějaký bezpečnostní systém. Viz :
http://www.remerx.cz/index.php?remerx-rafky...
Pokud nejsou značkové, nesmí být probržděné víc než 0,25mm.