Již se na to nedávno narazilo v jiné diskusi: proberme výhody a nevýhody různých systémů rozložení hnací síly na nápravě (nejčastěji na delta tříkolkách, ale je možno zkonstruovat i čtyřkolku nebo tadpole s pohonem předních kol). Pohon pouze jednoho kola nápravy bych pominul, tam jsou výhody (jednoduchost konstrukce, hmotnost) i nevýhody (vysoké riziko prokluzu, asymetrie) zřejmé.
1. volnoběžky budou mít jasně lepší trakci na kluzkém povrchu, aby začalo jedno kolo prokluzovat, musí zároveň prokluzovat i to druhé
2. umístěním volnoběžek do nábojů (což může být ale v některých případech problém, například při pohonu řiditelného kola přes kardan) se zmenšuje setrvačnost a odpor točících se částí při jízdě bez šlapání
3. naopak výhodou diferenciálu je to, že hnací sílu rovnoměrně rozdělí na obě kola, čímž jsou méně (polovičním momentem) namáhány hřídele, kardany a kola (přes volnoběžky je na neklouzavém povrchu poháněno v podstatě pouze jedno kolo) - možnost uspořit hmotnost těchto dílů
4. výjezd šikmo na neklouzající schodek podle mě bude s diferenciálem snazší, rychleji se točící kolo (to které zrovna vyjíždí nahoru) bude poháněné a bude mít tendenci se převalit přes schod, naopak u volnoběžek bude toto kolo pouze silou tlačeno proti schodu a až v momentě, kdy proklouzne druhé kolo (což v některých případech může už hraničit s destrukcí hřídelů) zabere směrem nahoru.
5. diferenciál umožňuje využití opačné síly (možnost pohonu dynama, použití zpátečky atd. - je otázkou, jestli to někdo využije)
Co to probůh vymýšlíš za monstrum? Kardan, polonápravy, hnací hřídele ... Vždyť by to bylo těžké jako "toto"!
Chceš snad pohřbít fenomenální jednoduchost kola?
To by ti "dějiny neodpustily"!
Nebylo by lepší koupit si Trabanta a přestavět ho na šlapací pohon? Rychlostku bys tam mohl nechat a všechny kočky by jen zíraly ...
Tvůj příspěvek absolutně postrádá jakýkoliv smysl, zkus se ovládnout a nekopat do něčeho, čemu nerozmíš. Jestli ti vyhovuje jeden a půl století starý design lidskou silou hnaného vozidla, nikdo ti to nebere a nejsi sám, ale neprohlašuj ho za jediný přípustný.
Gratuluji ke zkonzumování Šalamounova hovna !
Na diskuzním fóru vyjadřují jeho účastníci své názory. Můžeš s nimi nesouhlasit nebo souhlasit, nepřísluší ti ale rozhodovat o smysluplnosti názoru odlišného od tvého.
Tebe také nikdo nepeskuje za občasné hysterické reakce ... :-o
To ale není názor, to je neadekvátní a opravdu nesmyslná reakce.
možná se budeš divit, ale třeba na pulcovité tříkolce bude podle mých propočtů nárůst hmotnosti při pohonu předních kol oproti pohonu zadního kola max. 1-2 kg, což je hmotnost, kterou s sebou klidně v zimě na sněhu a ledě budu vozit navíc výměnou za to, že projedu všude.
Už je to pár let, ale oživím to, že tohle váží jenom 16 kg je neuvěřitelné, přivedl mě na to Holfi http://www.recumbentblog.com/2009/10/26...
Podívej se přímo na http://www.trike.ru/ co tam s tím ti kluci ruští dělají (videa). Pochopil jsem, že mají zkonstruováno a hledají investora.
ad "výměnou za to, že projedu všude"
no ale to jen pokud pujdes cestou volnobezek - jinak pokud bys zvolil diferak (bez zaverky), tak zakonite musi byt sance na prokluz 2x vetsi nez pri pohonu lichyho kola, ne?
Abys protočil jedno kolo, musel bys na tělo diferáku dát dost síly na to, abys hrábnul kolem při jakoby dvojnásobně těžkém převodu. Jako bys jedno kolo nadlehčil, přepojil pohon na něj a zároveň přeřadil na mnohem těžší převod. Jak často dokážeš v takové situaci hrábnout? S kolem ve vzduchu a s kolem na hladkém ledě asi ano. Mluvil jsem před dvěma lety s borcem z Hase a ten tvrdil, že kvůli diferáku v jeho kettwieselu ještě nikde nikdy nezůstal viset. To, že musíš volné kolo roztočit na dvojnásobnou rychlost přes odpory kuželových ozubených kol v diferáku stačí na to, aby se to běžně nestávalo. A pro případ, že se to stane třeba na tom ledu máš vzadu nezávislé brzdy.
no, je fakt, ze ty zadni nezavisly brzdy to resi, to je vlastne EDS :)
Navic je hrozne znat zatizeni kol... ja jsem si pri slove "diferencial" vybavil prazdnyho transita, kteryho neni problem zahrabat na rovnym parkovisti ...ale kdyz si vybavim Skodu 100 nebo nalozenyho transita, tak ty snih nezastavi
Ale zastavi. 120 koncila, kdyz na rovine bylo prasanu 5 cm nad spodni okraj dveri. Tranzit konci, kdyz zastavis. A hlavne konci, kdyz ojedes posledni Matadory 500... 8-(
s tema gumama je to taky zvlastni vec - mam zkusenost s ruznamy kombinacema, ktery se chovaj ruzne, a dosel jsem k zaveru, ze gumy jsou na rizeni a brzdeni a zatez hnany napravy je na pohon. Zatimco gumy na pohon temer nemaj vliv (ve srovnani se zatezi):
- Skoda 100 + sjety letni gumy: vyjede/projede cokoliv, pokud je snih max. po dolni okraj predniho narazniku (a ze je u S100 o dost vys, nez je dnes zvykem); ale musi se jezdit s citem kvuli brzdeni; rizeni celkem jde, diky hnanymu zadku, i kdyz nezatizeni predni napravy je taky nemile znat
- Transit (starej, se zadkem) + krasny zimni Good Year: prazdnej se zahrabe kdekoliv, z jednoho good yearu se kouri a druhy stoji; s tunovou paletou vyjede klidne na jednicku prudkej kopec
- Opel Combo + Dunlop Winter sport - na brzdeni a rizeni sedi jako v lete (bez ABS a dalsi elektorniky), ale jak se neco nalozi dozadu, tak diky umisteni zadni napravy skoro za prednima sedackama zasnezenej kopec nevyjede popredu ani pozadu, protoze dunlop visici ve vzduchu je na nic
... takze gumy jsou jen na rizeni/brzdeni, na vyjezd kopce jsou jen takovej doplnkovej faktor - kdyz ma clovek predokolku nebo kardan bez nakladu, tak si sice ze zoufalstvi muze poridit super gumy, ale oproti zadomotoru se muze jit zahrabat ...doslova
Gumy jsou to, co rozhoduje, jestli cestou na klubovou zimni chalupu musim nebo nemusim nasazovat na tranzita retezy. Naklad pomuze, ale ne moc. Matadory 500zvladly cokoliv. Spalky jak na offroada. Ty Tvoje GY nejspis byly (jako vsechny na trhu) silnicni. Na 185/R14 nejsou pneu do terenu. Ted jsou nejlepsi Matadory 520, ale na 500 stejne nemaji. Ale i s nimi si obcas nepomuzes. Uz jsem i na ty 500 nasazoval retezy na vsechny 4, protoze bych jinak neodjel z chaty.
jo, je fakt, ze to posuzuju jen v ramci silnicnich gum, o terenni drapaky se nezajimam
a kamos kominik ma vlastne na trandaku celorocne zimaky kvuli jezdeni v blate po stavbach, ale podle me by na leto mela byt tvrdsi smes, takze letni blato bych asi zimakama neresil
Idealni je pouzit prestarle zimaky - jsou pak snesitelne tvrde. Ale i trilete zimaky mne na rozpalenem asfaltu v lete poslaly skoro do hodin (bez brzdeni, jen ostreji riznuta zatacka) a lovil jsem to pres oba smery docela slusne siroke okresky. 8-)
Ted uz jsem presel na unifikovane obuti a drzim vzdy vsechna kola na vozidle stejna. A to i na bicyklech. Kdyz jsem zkusil SS vepredu a Z-max vzadu, nebyl jsem schopen odhadnout, kdy to klouzne.
Aby ses nedostal k takovehle konstrukci. Libi se mi to moc, ale pohanet bych to bez pridavneho motorku nechtel.
http://www.youtube.com/watch?v=1iY0QQBMK2I
mne by stacilo o dve kola min a asi by se mi na tom libila nejaka polokaroserie, ale jinak je to pekny :)
navic naraznik, svetelna rampa, tazne zarizeni... vychytanej stroj :)
jestlize 2 napravova silnicni Praga S5 vznikla z 3 napravove terenni V3S, tak ja bych bral silnicni derivat tohodle stroje :)
prijde na to, mne 3 kolka prijde trochu jako spojeni nevyhod auta a kola
-siroka jako auto(.. no dobra, resili jsme jinde, a moje kolo je sirsi nez jurasova 3kolka, ale jde o ten pocit :) )
-naklad se dava do brasen na nosic jako u kola, misto do velkyho zamcenyho zavrenyho kufru
a navic vymete vsechny diry
Takze kdyz uvazuju o stabilni, pripadne i zastreseny, alternative ke kolu. tak me porad napada neco 4kolyho, a tam je pak tahle otazka velice na miste... co jsem to tak driv promyslel (teoreticky, postavit si to neumim), jsem spis pro volnobezky, kvuli jednoduchosti konstrukce a prokluzu
jen bych se bal chovani v zatacce, aby to nehnalo vozidlo do nedotacivyho smyku
Dobře udělaná tříkolka má určitě větší stabilitu při projíždění zatáček než stejně široká čtyřkolka. Ale záleží co od toho chceš, pro pomalejší jízdu z velkým nákladem bude čtyřkolka lepší, já už bych musel použít vozík.
Čtyřkolku nemůžeš dělat s pevným rámem, měl bys prakticky vždy jedno kolo v luftě, rovný povrch v reálu neexistuje. Můžeš udělat přední nápravu otočnou kolem podélné vodorovné osy, to je asi nejjednodušší, nebo to musíš mít odpružené. Tříkolka je na jednom konci jednoduchá, buď pohon jednoho kola jako na kole, nebo řízení jednoho kola jako na kole. Čtyřkolka kombinuje kompliace z obojího a násobí je tou potřebou odpružení nebo křížení náprav. A když tohle všechno vyřešíš, skončíš s třicetikilovou potvorou jejíž čtyři kola roztočit při každé rozjezdu nebude zrovna málo práce. Většinou to proto nestojí lidem za to a udělají nějakou variantu tříkolky.
Pokud chceš čtyřkolku, tak googluj Crank-It Mountain Quad (už se nedělá, ale byla vymakaná, jen stála 8000 dolarů) a nebo Lightfoot Cycles, pro domácí stavbu pak nějaké najdeš na Atomic Zombies.
no ono to neni na urovni chteni, spis na urovni predstav nebo snu, u kterych se az tak moc nepocita s realizaci
jen se mi libi ta predstava, ze clovek cestuje jako na kole, ale s destuvzdornosti blizici se autu (a to i pro naklad)
tak s odpruzenim bych asi pocital kazdopadne... sice jezdim jenom po asfaltu, ale uz treka jsem mel s predni vidli, kvuli diram v asfaltu; a ted mam Ibexe s odpruzenym zadkem; a treba Alleweder ma vepredu zaveseni McPherson, a zadek by se moh udelat kyvnej jako celek, kvuli odpruzeni jezdce a nakladu, zadni kola by klidne mohly pruzit spolu
2. U předních kol by to opravdu šlo nacpat přímo do nábojů blbě (i když vzadu asi ne o moc líp), šly by dát těsně před poslední kardan.
3. Diferenciál podle mě nerozdělí sílu rovnoměrně, to jen za ideálních podmínek, jinak ji pošle cestou menšího odporu. Že namáhání pohonných částí za ním bude menší je možné, ale strojař nejsem.
4. Nechápu jak to myslíš.
5. Zpátečka by se v terénu mohla hodit, ale někde budeš tak jako tak chtít mít volnoběžku, abys nemusel šlapat furt. Takže jedině řadící náboj Sturmey-Archer se zpátečkou (mají jeden v katalogu), nebo bys musel vymyslet zamykání volnoběžky. A když ho vymyslíš, můžeš ho použít i na pohon bez diferenciálu, akorát dvakrát - pro obě volnoběžky.
možná jsem hledal málo, ale nenašel jsem volnoběžku použitelnou na hřídel, která by snesla potřebný moment. Naopak volnoběžky na řetězové kolo určené přímo pro jízdní kola jsou celkem běžně k mání. Celkem by mě zajímalo, jestli máš vůbec nějakou konkrétní představu o tom, jak by taková "volnoběžka v náboji" mohla vypadat.
Ten náboj se zpátečkou jsem nenašel, není to náhodou náboj bez volnoběžky, na kterém se dá šlapat i pozpátku?
Asi lepší než diferenciál by byly volnoběžky doplněné nějakými pojistnými třecími spojkami, které by zajistily, aby se neztrhaly hřídele a kardany nějakou přehnanou hnací silou (ta by se prokluzem spojky přenesla i na druhé kolo).
Například se dá koupit hotový kardan vážící 150 g (ještě celkem přijatelné), který snese 280 Nm. To je při poloměru kola 25 cm maximální přípustná hnací síla na jedno kolo cca 1000 N. Při zatížení jednoho kola 50 kg hmotnosti (500 N) a maximálním možném součiniteli smykového tření 0,8 (vyčteno z tabulek - guma na betonu) je maximální možná hnací síla (než to začne prokluzovat) cca 400 N, takže je tam vlastně pořád více než dvojnásobná rezerva! (pravda, na 4 kolovém tandemu může být zátěž na jedno kolo i skoro 100 kg, ale zase s tím asi nikdo nebude jezdit do 45° po betonu, ale i tak by to pořád šlo).
Aha, tak teď jsem si to konečně pořádně spočítal (jestli je tam chyba, tak mě prosím někdo oprav), takže tímto jedna z klíčových výhod diferenciálu odpadá. Ve světle tohoto výpočtu je již diferenciál dobrý jen tak na tu zpátečku (u které existuje spousta dalších těžko řešitelných problémů) a pohon nějakého výkonného dynama (nějaké menší by se asi dalo udělat i přímo v nábojích nebo na kolech).
Jako kolo se zpateckou se pouziva torpedo naboj bez pevneho uchyceni takove te paky na ram.
pak se pri slapani vzad zabrzdi to vnitrni torpedo a sila se prenasi na kolo.
Aspon takhle je to na trikolce scooterbike
já vím, já jsem na ní taky seděl (a zkoumal, jak to mají udělaný - je tam ještě volnoběžka přidělaná na tu páku, co se normálně dává na rám, což je myslím důvod toho, že se dá brzdit i tou protišlapací brzdou), ale tohle podle mě není skutečná zpátečka, zkutečná zpátečka je podle mě to, že šlapeš dopředu a jedeš dozadu. Ten systém šlapání dozadu bych si na tříkolku asi nedal, jelikož se tím odstraní možnost zvýšit rozsah převodů klasickou přehazovačkou a cenově dostupnej náboj (či něco podobného) s protišlapací brzdou a dostatečným rozsahem převodovky neexistuje.
V katalogu Surmey Archer co jsem dostal na Sportlifu mají nějaký Quadricycli Hub, což by měl být "New hub with reverse gear". Má to mít protišlapací brzdu a tři rychlosti. Pochybuju, že to má tři vpřed jednu vzad (že bys šlapal dopředu ale jel dozadu), spíš to bude tři vpřed a tři vzad, když zabrzdíš a začneš točit pedálama dozadu, zakousne se to a couvá. Nevím jistě, jak by měl fungovat Láďův nápad s nezaklesnutou protibrzdou (podle mě by to udělalo furtšlap, takhle jednoduchý to nebude), myslím, že ty scooterbike třikolky používají tenhle náboj. Ale je možný, že to co je uvnitř je právě to co tvrdí Láďa. Můžeš ho zkusit vygooglovat podle označení QS-RC3.
ne, to co jsem viděl na cyclevision bylo zbastlený z nějaké normální volnoběžky a normálního protišlapobrzdovýho náboje. Jinak je to tady
http://phantom-on-wheels.borec.cz/cesty-2006...
ale ze špatné strany:-) Ale, jak už jsem říkal, pro moje účely to má příliš málo převodů.
jo a 3 rychlosti vzad pochybuju, spíš se to zakousne a bude to točit 1:1 a převodovka bude v tu dobu zablokovaná. I když nevím, záleží na tom, jak je to udělaný, ale pokud je tam protišlapací brzda, tak asi takto.
Co když jedeš na jinou rychlost než 1:1, šlápneš proti, zbrzdít to torpédem a začneš couvat? Pokud to samo nepřeřadí, budeš couvat na to co tam bylo zařazený. Indexy řazení jsou v páčce na řídátkách, která nemá tušení, kam jedeš, a uvnitř je planetová převodokvka. Podle mě může tak maximálně být zablokovaný řazení během couvání, ale spíš ani to ne, bude to řadit v obou směrech. Ale jistě to nevím.
u planetovych prevodoviek predsa nie je ziadny problem vytvorit reverzny prevod. A Quadro.... sa to zrejme vola preto ze ma 3prevody vpred plus 1 vzad
co je quadro? To by mě fakt zajímalo..
http://www.zem.ch/en/index.html si pozeral? REverzuju vsetky prevody 7rychlostneho sramu ak som to spravne pochopil. Zrejme je tam nejaka predloha ktora reverzuje otacky az za nabojom..
Jak přesně se u planetové převodovky jednoduše udělá zpátečka tak, aby převodovka byla dál planetová? Nějak si to neumím představit. Planetovka z principu není schopná otáčet směr rotace, musí se zkombinovat s neplanetovou, která pak pro přenos téhož momentu potřebuje trojnásobnou velikost.
slo by to napr vlozenim dalsieho predlohoveho pastorku na unasac satelitneho kolesa.
jde to, zabrzdíš unašeč, vstup dáš na planetu a na korunové kolo výstup (nebo naopak) - a planetová zpátečka je na světě. Nevím do jaké míry se to dá zrealizovat v nějakém kompaktním náboji aby se to dalo řadit dopředu i dozadu, ale zase nevidím důvod, proč by to nešlo (což je způsobeno tím, že např. taky vůbec nechápu, jak se celej ten systém spojek a brzd může vejít do takové relativně malé věci, jako je Rohloff speedhub).
nemáte někdo fotku řezu 3 kvaltovýho sram náboje? Ať jsem googlil jak jsem googlil, nacházel jsem jen obecný schémata (třeba na http://cs.wikipedia.org/wiki/Planetov%C3%A1_p... , kde je i potvrzená ta zpátečka) nebo jiný typy
toto je asi zase moc složitý, co?;-)
http://www.simpel.ch/fileadmin/speztooldata/img...
jj, z toho neumim vykoukat, co vsechno se hybe (meni) pri razeni a jak to tudiz naprosto konkretne funguje (co se razenim posunuje, pribrzduje, apod.)... planetovej princip obecne je mi jasnej, ale ma vic moznosti konkretni realizace
a me by zajimal vnitrek konkretne 3 rychlostniho SRAM
http://www.uloz.to/6113540/tm-ghs-my06-e-pdf
10.strana (oznacena 8)
inak QS-RC3 je klasicky 3 prevodovy naboj SRAMu, ktory moze byt v prevedeni s volnobezkou (pre rafikove brzdy) s valcekovou alebo bubnovou brzdou.
Co sa tyka existencie zadneho naboja 3+1 som dost skeptycky, pretoze po celom svete existuju hadam len traja vyrobcovia speed-hubov (simano, sram, rollhof) a oni reverzny prevod nerobia, pretoze na klasickom bajku nie je treba. A lehocipedov nie je zas tolko aby sa asi niekto nad takou nabou zamyslal....
Zapomněls na Sturmey - Archer, ti dělají i přední náboje na tříkolky s jednostraným zavěšením a bubnovou brzdou. Ti mají právě v kalogu cosi pro tříkolky co má údajně zpátečku nebo co.
mas pravdu. A vyzera to ze su asi najstarsim vyrobcom planetoviek na bajky. Ale nie som schopny vyguglit ani prevedenie z jednostrannym zavesenim, nieto z reverznym prevodom..:(
Sturmey su cenovo zaujimave? Lebo vlastnostami (prevodovy rozsah,hmotnost...) je to velmo podobne shimano sortimentu
http://www.sunrace.cz/
Výhradní dovozci, mohli by pomoci?
mají v katalogu jakejsi quadricycle hub s třema rychlostma a zpátečkou, řekl bych ale, že zpátečka funguje tak, že se šlape pozpátku (nepoužitelné v kombinaci s další převodovkou/přehazovačkou, 3 převody dopředu jsou málo).
Pak tam mají různé tricycle huby, ale obávám se, že asi neobsahují diferenciál. Zkusím to nějak pozjišťovat.
diferencila by som nezevrhoval, pretoze system volnobeziek ma este jednu nediskutovanu zlu vlastnost, ktora nepriaznivo posobi na stabilitu jazdy. A to je to ze v zakrute (cim je strmsia tym je to horsie) sa prejavi skutocnost ze zacne zaberat iba vnutorne koleso a to povodnou obvodovou rychlostou aku malo v priamej jazde. Tazko sa to vysvetluje verbalne, ale dosledok je asi taky, ze pokial jazdec udrzi krutiaci moment aky mal pred vstupom do zakruty vozik zrychly a po vyrovnani vozidla opat spomali, alebo vzdy ked vojde do zakruty pociti v pedaloch vacsi odpor. Teoreticky su rozdieli pri zakrutach s velkym radiusom male, ale je pravdepodobne ze pohodlnost ovladania to znacne ovlivni...
Nedá mi, abych se neozval. Tvůj vývod je správný, ale jezdec jen stěží udrží původní krouticí moment ... Na kluzkém povrchu by ta náprava "šla" do smyku (dík prudké změně záběru).
;-)
ak si myslel "volnobezkovu" napravu, zmena zaberu by bola skoro plynulaa, urcie nie skokovaa, podla toho ako prudko by sa vozidlo dostavalo do zakruty (je tam tangencialny prechod priamej jazdy do zakryvenej), tak by to asi presmyklo len na lade, ale to uz by bol smyk ineho charakteru :) Opakujem ale: s teoretickeho uvazovania som presvedceny, ze velka radost na tom slapat nebude...
Diferenciál by musel být malý až velmi malý. Dokonce i takový ten, co býval na Čezetě (rikše) by byl moc veliký a tím pádem i těžký. Nechat si ho dělat? Oj, oj, toby ses nedoplatil ... Kdysi kdesi jsem četl, že malým a lehkým byl roztáčen gyroskop, ale ať dumám jak dumám, nemohu si vzpomenout, v jakém zařízení to bylo.
;-)
napis co je podla teba velky, tazky a drahy diferencial ktory by sa este dal pouzit na 3-4kolky, a ked ja nahodou postavim a odskusam prototip dam ti vediet na kolko som sa trafil :)
to červené je diferenciál, tato tříkolka má i "zpátečku", ale ta je realizována šlapáním dozadu (takže rozumně nelze zvětšit rozsah převodů přidáním další převodovky, přehazovačky či podobně). Ale nevím, co ten diferenciál vydrží.
ještě ten obrázek:-)
http://phantom-on-wheels.borec.cz/cesty-2006...
Schlumpf by ti zdvojnásobil rozsah i počet převodů, ale taky cenu celýho stroje.
to je mi ale pořád málo:-)
a schlumpf by cenu stroje nezdvojnásobil, stojí kolem 8000 (což je, pravda, hodně, ne ale zas nějaká nedostupná astronomická cena).
A Schlumpf zabírá i pozpátku? Asi není důvod aby nezabíral, co?
Ale stejně 6 převodů je málo.
on nemusí být ani schlumpf, stačí dvojtác a napínák řetězu na obou stranách.
Ale pak by se dalo radit jen pri jizde dopredu - pokud by se jako radilo normalne presmykacem (muselo by se zaradit vcas, pred zarazenim zpatecky)
anebo by musely byt i dva presmykace, coz uz by ale bylo slozity na ovladani jednim razenim a na serizeni a stejne by to delalo neplechu, protoze by to tim druhym vzdycky pri razeni drhlo o retez
Dělal jsem "vysokou" trojkolku dle pravidel UCI pro mládence s problémy po dětské mozkové obrně a máš pravdu, velká radost na tom jezdit není, ale ve srovnání s Lopedem, na kterém se dá tak dojet nakoupit se na ní dalo závodit lépe, než na profesionální s náhonem jen na jedno zadní kolo. Na té se ve stoupání na mokré silnici hnané kolo protáčelo. Největším problémem je ale "kvalita" volnoběžek, kde je jen šest kuliček na každé straně a mezi nimi nasekaný zahnutý drát.
vysnoril som diferak pouzity na tom scooterbiku: http://www.yst-corp.com.tw/new/differential01.html
raz som uz nieco take nasiel na nete ..
je to trojkolka prerobena na quadcykel a je tam cosi ako diferencial..vyzera to celkom zaujimavo, no jak to slape v praxi netusim..asi si to vyrobym a preskusam sam :D
Vypadá to jako výrobek firmy Utah trikes.
http://www.utahtrikes.com/CAT-Quad%20Conversion...
jjj..to je presne ono:) ..pouzili to na TerraTrike ..ale myslim ze sa to da pouzit skoro na kazdu (asi)pevnu vidlicu...a teda nielen trike na quad ale zrejme aj z jednostopaku deltu,..
Nedoporučují to používat na hliníkové rámy kvůli jejich nedostatku pružnosti. Je to neodpružené a má to čyři opěrné body, takže rám přestaneš namáhat na zkrut jedině když pojedeš po naprosto rovinném podkladu - v reálu neexistuje.
S deltou by nebyl tenhle problém, ale podle mě by to nemělo žádnou úžasnou stabilitu. Možná kdybys ji dělal z EasyRaceru. Na deltách se obvykle sedí relativně nízko a trochu mezi zadními koly. Na kole máš kolo až za sedlem a tuhle nápravu posuneš ještě dál dozadu.
Jiří, co říkáš na tohle http://www.recumbentblog.com/2009/10/26... , možná je škoda že nějak podobně jednoduše jako zadní kolo neodpružili i ty přední.
Díval jsem se před lety na nějaká jejich videa. Čím všim to projelo bylo dost impozantní, ale připadalo mi to, že se na tom ten člověk děsně nadře. Nevím, jak tam dělají diferáky nebo něco jiného aby to zatáčelo bez gumování kol po podkladu. Taky nevím, jestli tam mají vpředu kardany nebo homokinetický kloub - to by se taky mohlo dost projevit při tom, jak lidský pohon jeden na minimální otáčky a velký točivý moment. Možná to při zatáčení získává v pohonu takový odpor, že to člověka dost brzdí. Ale to se z fotky nepozná, možná to nějak vychytali.
S odpružením poháněného předku by to asi tak jednoduše nešlo. Všechny vpředu odpružené tříkolky mají problé se stabilitou v zatáčkách a jednoduchý kus gumy místo tlumiče by tomu nepomohl.
Mi by nějaký větší odpor nevadil, stejně bych na to hodil motorek. :-) Kdyby na to dali zadní a přední vzduchové odpružení, byla by to v terénu bomba. Utvrdil si mě v jedné věci, a to na greenspeedu dělat pokusy jako že bych uřezal ramena a do mezery vsadil silentbloky, to by už skákalo jako koza. :-)
no to je skoda..som si dumal ze by to bol celkom pouzitelny napad..mozna by to chcelo este doriesit..snad naklon napravy do stran, pripadne aj z odpruzenim, ale to by uz bol v podstate novy bajk na vyssej urovni :))
v podstate se jedná o dve volnobezky spojené klíckou, pravděpodobně svařené. bohužel jsem nenašel vhodné (single speed) volnoběžky, není tam skoro žádné místo na to tam něco vařit.
samozřejmě se musí vyrobit redukce na zadní poloosy, na které se ty volnoběžky s klíckou našroubují.
ještě se mi podařilo najít toto>>
ty dvě volnoběžky by se pak zevnitř krásně přes nějakou distanční vložku přišroubovaly. jen nevim jestli se na to vejde dostatečně malé ozubené kolečko (aby zustal zachovaný prevodový pomer). Videl sem, že tam někdo daval kolečko jen s 18 zuby, a to nevim jestli by se na tohle nějak napasovalo:(
tak to toto je toto:
http://www.electricscooterparts.com/SPR-SB4H.htm