Co se dá ještě vyjet na krosu a kde je již nutný MTB ? U nás potkáte MTB všude. Je to spíše móda než nutnost. Jaký terén jste ještě zvládli na krosu, aniž byste ho poničili ? Zvažuji koupi krosového kola, proto uvítám Vaše postřehy.
Děkuji.
Snese docela dost. Odjel jdem na něm třeba i Priessnitzovu 60, kde jsou docela slušné sjezdíky. Záleží na modelu kola. U kola za cca. 10tkč bych se toho docela bál. Do terénu to chce obout širší pláště - tak 700x40C.
Vyjet se da leccos, stačí hrubší vzorek. Otázka je co se dá sjet a přejet. Při vyšší hmotnosti jezdce (90kg+) je třeba brát do úvahy subtilnější konstrukci ráfků a rámu. Takže sjíždění schodů bych se vyhnul. Můj kros po 2000 km nevykazuje zatím trhliny a to rozhodně poznal víc než asfalt nebo polňačky. Spíš je problém, že má větší kola než MTB a člověk musí brát v úvahu velbloudovitost stroje. Tj. menší obratnost v hopsavém terénu.
Na crossu mám najeto cca 15000 km a nešetřím ho. V terénu při proplétání mezi kameny nebo kořeny je neohrabaný, ale jinak v pohodě. Jezdím hlavně Český ráj a Jizerské hory, ale zatím jsem z něj nemusel slézt. Asi největší kličkovaná a klouzaná byla při přejezdu ze Smrku na polskou stranu, kde je hodně kamenitý sjezd, ale přežil jsem. Na české "terény" myslím, že cross bohatě stačí. Navíc je pohodlnější na delší trasy, i když na skotačení v náročnějším terénu je MTB pohodlnější.
Existují i hybridy, něco mezi krosem a MTB. Já jsem podobný problém vyřešil koupí Gary Fisher Dual Sportu 29'. Je to kolo velokosti krosu, ráfky krosového rozměru jsou ale masivnější takže žádný strach při najetí do nějaké díry, vidlice masivnější jako u MTB se zdvihem 75 mm, rám geometrie Genesis, do terénu obujte pláště 700/42, na asfalt libovolné trekové a máte obojživelníka jak vyšitého. Na cestě jede lehce jako kros (je ale cca o 1,5 kg těžší), v terénu je díky geometrii rámu lehce ovladatelný a velice komfortní. Mohu vřele doporučit.http://www.garyfisher.cz/index.php?show_page...
Ale to potom neni kros, ale MTB s 29" koly. Taky alternativa, i kdyz bych do toho osobne vubec nesel.
Uz to tu bylo receno hodnekrat :o) - ze bike je urcenej do opravdovyho terenu, ziletka na silnici a kros je neco mezi, co ale nikdy nebude dobry ani v terenu, ani na asfaltu, ale clovek se s tim nemusi bat projet nejakou mensi dirou nebo kanalem. Urcite se da s podobnymi hybridy do urcitych podminek projet i terenem (viz disciplina cyklokros), ale bude to opravdu jen odsud posud a za cenu opravdu dobre techniky, hodne adrenalinu a bez naroku na pohodli a bezpecnost.
Kamarad ma treba treka (krose?)- odpruz. vidlici, siroky drapaky, fyzicku super a techniku vybornou, ale treba v prudsim stoupani s kamenitym nebo hrube sterkovym povrchem tlacil. Nemluve o usecich, co uz nazyvam terenem... A propos, kupuje ted MTB :o)
Obojzivelnika udelas i z celopera :o))) http://kolostranky.blog.cz/0605/muj-fullik
No upřímě... cros je idelní pro všechno (kromě ostrého terénu).. od všeho kousek, takže kdo jezdí silnice, lesňačky, polňačky , lehčí terén... Cros je ideál. A jen tak mezi náma :o) modní trend MTB ... co dodat, kdo hobluje ostrý terén.. není o čem debatit.. ten si koupí hodně kvalitní MTB, ale upřímě takových lidí je tak 10 % z majitelů MTB... těch 90 % stejně vidíte většinou na silnici a na nějaké lesňačce či polňačce na čož je Cros lepší.
Jasne, ja nechtel urazit treba Nekoho :o) . Pokud ma nekdo bika na jezdeni po asfaltu, tak neni o cem mluvit. Ale to uz je debata o vhodnosti toho kteryho kola do urcityho prostredi, ne o mode. Hlavne aby nezacal byt moderni kros nebo lehokola :o))))))
někdo ani nikdo neni uražen :o) Jen jsem konstatoval kde nejčastěji potkávám jezdce na MTB a to že těch co skutečně MTB krotí v terénu, kam bych na crosu nepáchnul znám jen jak šafránu...a že právě v končinách vhodných pro Crosové kolo jezdím v naprosto srovnatelném..a mnohdy vyšším tempu než jezdci MTB... takže zpět k tématu jasně :o) Crosové kolo snese silnici, polňačka, lesňačky a mírný terén.... bodka :o) na hrubší terén a hooodně prudká teréní stoupaní jednoznačně MTB !!! P.S. v solo jízdě jsem ještě nikdy z kola do kopce neslezl ani v mírném terénu a při prudším stoupání (v současné době kdy mám naroubovánu dětskou sedačku a špunta - tak z kola již slézám, ale asi to není dáno tím, že to neí MTB, ale jen Cros :o)))
Jestli ty "bikery" na silnici nepotkáváš jen proto, že se na nich vyskytuješ nejvíce...;-) Ono se do toho terénu musí nejdříve někudy dojet ;-)
Osobně preferuju silnici a tuto debatu sleduju, protože lehce uvažuju o Crosu (vzhledem ke stavu našich silnic) vím, že tím budu tratit, jenže nejezdím na čas, ale pro radost. A proč ti reaguju: jsem z Polabský nížiny a na silnicích potkávám většinou MTB a na to, že by dojeli do hor nevypadaj. Jinak Vás MTBikery mám rád, protože se na silnici dobře předjíždíte :-)
jo jo taky jsem měl silnici a přešel na Cros... jasně na silnici to už neí ono.. ovšem pokud máš dobrou fyzičku, tak aspoň Cros od Rock Machine má pěkně těžký převod.. takže se s ním dá slušně upalovat. a stím předjížděním MTB na silnici ... máš recht to je super a zvládám to na rovince i se zátěží v podobě obsazené dětské cykjlosedačky :o)
Koukam, ze mate problem spis nekde jinde, nez ve volbe kola :o) Kdo se nezmuze s bikem nez na jizdu po silnici, toho urcite predjedete, vsechno je jenom otazka fyzicky. Ja jsem teda jezdil letos tak 95 % km vylozene v terenu i za cenu presunu autem (krome asi posledniho mesice se sadou 28" kol), ale kdyz uz jsem na silnici vyjimecne byl, taky me nedelalo problem predjet lidi s trekama i docela hodne ziletkaru. Ale nevyzivam se v tom, jezdim na puls a zavodim na zavodech.
Ono asi moc nezáleží na druhu kola, ale spíš na tom jak je na tom kdo fyzicky... A také jestli se na silnici rád honí nebo jezdí lážoplážo...
O porovnání cross vs MTB se tu toho už také napsalo dost a není to tak jednoznačné jak to může na první pohled vypadat...
jezdím silnice, polňačky a lesňačky.. lehčí terén..a tam všdue potkávám MTB :o) a řekl bych že nejvíc času teda tráví na přesunu do těžkého terénu.. páč se tím přesunem tak vyčerpají, že do toho těžkého terénu jich dorazí tak maximálně těch 10 % :o))))
Mluvíš mi z duše. Podle mých zkušeností 80% vlastníků MTB kol nikdy nebylo v terénu, pro který jsou tato kola stavěná. Tudíž klidně mohli vlastnit treky a nemuseli se trápit s těmito zbytečně robustními mašinami.
Mám tutéž, dlouhodobou, zkušenost. Bikeři se tu vyskytujou nejčastěji na asfaltu, případně na pohodlných lesňačkách - asi všichni honěj kilometry. Teď, při tom blátě, by byly alespoň vidět stopy po pneu, ale moc jich neni. Nejvíc v terénu potkávám koňáky, včera dva čuměli jak vrány, když sem se vynořil z mlhy, ani se nezmohli odpovědět na pozdrav.
Dražší crossové kolo snese skoro všechno,ale při nějakých drsnějších sjezdech tomu musíš přizpůsob rychlost,neb to nemá takový zdvih a gumy jako horák.
Na crossovém kole za 7000Kč (v r.1999) mám teď najeto přes 20000km a v pohodě jezdím i dost těžkým terénem třeba i natěžko v rumunských horách. Je, ale pravda, že ve sjezdech to moc nepouštím, protože se mám ráda a nerada bych se vyflákala. Občas jsem měla pocit, že se to kolo pode mnou musí rozpadnout, ale zatím vše vydrželo.
Kdo se teď diví, že nemám horáka tak to je proto, že mému stylu je prostě cross bližší, jelikož mám kolo ne na sport nebo adrenalin, ale jako dopravní prostředek, jako třeba mulu co mne bez řečí doveze kam potřebuji.
Rád bych ještě zdůraznil, kros je ideální (s lehokolem nemám zkušenosti) jako kolo expediční - na těžko.
Asi nejde říct ideální. Ideální je pro každého to na co je zvyklý. Já jezdím na horáku taky na těžko a jsem spokojený.Po silnici nespěchám,ani to s báglama nejde a taky jedu hodně v terénu po turistických značkách.A tam se mi na horáku jezdí výborně. Kros je na cestě asi rychlejší.Ale kam spěchat?A pocit, že bych se nadřel víc, nemám.
Mno - ja bych tu otazku mozna polozil jinak. Ano je dulezite, kde chci jezdit, ale podle me je jeste dulezitejsi, jak chci jezdit.
Ja se svym crossem v terenu bez problemu projedu ale opatrnejc, nez kdyz jedu stejnou trasu na MTB. Tim nechci rict, ze cross by nevydrzel hrubsi zachazeni - aspon se mi ho zatim v terenu rozbit nepodarilo. Na MTB mam ale takovy skrcenejsi, sportovnejsi posez, ktery vybizi v terenu trochu "prislapnout" a nebat se.
Na druhou stranu si nedokazu predstavit, ze bych se na MTB vydal natezko na vylet. Kdyz presednu z MTB na crosse, mam vzprimeny posez a siroka riditka - proste pohoda - cross me spis vybizi si jizdu uzivat - divat se kolem a nehonit nejakou top speed.
Obecne - pro me potreby vice vyhovuje jednoznacne cross - to sbalim svych par svestek a jedu na par dni pryc nebo se jedu jen tak projet, protoze je venku pekne a muzu se kochat. Na MTB se jezdim hlavne vyblbnout do terenu, coz sice je taky casto, ale je to takove jednoucelove...
krosovy vydrzi vsechno, vyjede stejne (kdyz mas prevody), ale tolik si to neuzijes. Sjezdy sou pomalejsi a pri extremnich sjezdech budes muset slezt.
Najezdil jsem se s nim hodne, ale co jsem zkusil MTB, uz ho nechci.