A kde to melo brat energii?
Koncem osmdesátých let se skutečně něco takového v SSSR prodávalo. Ale spolehlivě to fungovalo jen v některých oblastech východní Evropy..
Ono tehdy samo od sebe svítilo víc věcí, nejen ledky. :')
Tobě to tady tehdy fungovalo? A máš ji ještě schovanou? Ukážeš mi ji? Kdybys chtěl RUBL s V.I.L., můžeme měnit ! 8-)
Hledej ještě usilovněji. Až to najdeš, Nobelova cena za fyziku tě nemine. :-))
... no a nemyslet tazatel, ze by jako mela byt na dynamo?> a pak je otazka, jak ji zapojit, aby svitila jakztakz porad stejne a ve sjezdu neshorela...
Dík "dobráci" za laskavé slovo, naštěstí mě Honza K už předběhl ...
Viděl jsem před několika lety nabídku blikačky, skládající se za dvou dílů. Jedna část - zřejmě magnet se montovala na drát, druhá - asi cívka s diodama na zadní stavbu. Šlo zřejmě o primitivní generátor.
V 2. nebo 3. ročníku Cykloturistiky se taková blikačka inzerovala.
Když dáš světlušky do zadního světla, tak tam jistě budou poblikávat a baterie nepotřebuješ.
Jistě mi poradíš, jak je zavařit (či jinak konzervovat), aby vydržely a nekazily se ... 8-)
Má to být napájené dynamem, magnetem ve výpletu nebo ještě jinak?
Magnetem ve výpletu. Bylo tam cosi takového na drátu a blikačka se montovala na vzpěru zadní vidlice.
výrobce:
http://www.goodbyebatteries.com/home/
Diskuze:
http://gadgets.zive.cz/?q=node/916
Dík, to je přesně to ono, co jsem sháněl !
... myslím tím to, že za stejné peníze si mohu koupit dvě obyč blikačky po 100,- a vzhledem k výdrži baterií (někdy i rok) mám skoro na deset let vystaráno ;-)
Máš 100% pravdu, Mě jde ale spíš o světýlka na ráfky, která se tu někde taky řeší. Byl-li by magnet na vidli a civečka u LEDky ...
existují svítící ventilky.. v nějakém tuning obchodě je jistě budou mít a z boku pujdeš vidět pěkně a bude to vypadat zajímavě...
Ještě nikdy mi nevydržely baterky v blikačce víc jak čtvrt roku, a to kupuju alkalický. Buď jezdíš na kole jen když je hezky, nebo musíš být jeden z těch sebevrahů co rozsvítí až když nevidí na přední kolo.
Alkalické tam mám od loňského podzimu... Je ale fakt, že jezdím jen za slušného počasí (min.10 nad nulou, pokud možno sucho...), tzn. teďka už bohužel ne. Potmě jsem ale letos jezdil celkem dost, ale zase po silnicích minimálně, takže těžko hodnotit...
Jo, a na přední kolo vidím pokaždé, když už jsem vrazil tolik peněz do Helly ;-)
Je to asi, jak která blikna. Mě vydržely dvě alkalický mikrotužky taky celou sezónu a přitom na silnici blikám stále, někdy i v lese, když po pár kilákách bude zase kus silnice (odhadem min. 100hod). Podle tabulek Varty maj alkalický 4003 při 20.mA 1080mAh.
Souhlas. Je třeba srovnávat dobu svícení v hod. nebo proudovou spotřebu (ta se ale při blikání měří těžko). Levnější blikačky žerou víc protože mají horší diody a tak se do nich pere víc proudu.
A také mají některé blikačky úsporné blikání kde problikávají diody po jedné pořád dokola.Pochopitelně to má menší odběr než když blikají všechny 3 (5) najednou a nebo svítí všechny nepřetržitě.
mám pár let starou Cateyeku vzadu a o něco novější Smart vpředu, vybíral jsem je vzájemným porovnáváním bětšího množství blikaček podle toho jak která svítí, a něco za nic člověk nedostane, když vynecháme ty vyloženě levné kousky, tak nad cca 140Kč už je kvalita srovnatelná a blikačka žere tím víc, čím víc svítí. Krom toho nejezdím podle toho, jak je venku, ale kdy potřebuju někam jet, a svítil jsem s tím celkem často. Teď už to neplatí, stále je mám na kole jako zálohu, ale používám mnohonásobně výkonněší systém vlastní výroby (nějaké blikající luxeony a zepár supersvítivek na prutu vlaječky). Mám to týden a už jsem zažil i to, že se auta v pomalu jedoucí koloně klidila doleva, když jsem se blížil, a to teprv před soumrakem. Takže je to asi vidět hodně. Nevýhodou je spotřeba cca 100-150mA, ale mám akumulátor 2,5Ah.
Bude schéma u Hebedů ?
Hned jak to otestuju a ulovím jednoho ducha. Původního luxeonu jsem se ani nedotkl, jen jsem na baterku přivěsil časovač 555 spínající dva tranzistory. Jeden spíná v sérii dané osmice bílých a červených ledek na stožáru s vlajkou a druhý spíná v sérii danej bílej 1W luxeon vpředu a červenej 3W luxeon vzadu. Proud v sepnutým stavu asi 350mA v každé větvi, takže ten červený luxeon bliká tak čtvrtinou svého výkonu (což je třetina max. světelného toku). Jenže z nějakého důvodu, který zatím nechápu, se při zapnutí toho starého předního luxeonu rozsvítí ten červený vzadu naplno. Myslel jsem, že to není nijak propojený, budu se tou změtí drátů nějak důkladněji probrat a najít příčinu, než budu něco někam věšet na web. Ne že by to svítilo špatně, mám vzadu světlo o intenzitě a rozměrech brzdovky auta, ale nevím jistě, jestli chci vědět, kolik to žere. Po 20 minutách jízdy při teplotě 5°C měl zadní konec nosiče, ve kterým je ten luxeon vešroubovanej, na omak pokojovou teplotu.
No jestli v tom nebude podobný princip jako je v té baterce na zatrepani. Behá tam feromagnetické jadro v cívce a tím vzniká proud. že? No a jak známo při jízdě na kole není na našich silnicích o díry nouze takže kdyby toto jádro bylo umístěno ve vertikální poloze a zavešeno nebo položeno na pružince o určité tuhosti ani ne moc tuhá ani ne moc měká tak to tam bude pěkně lítat vytvářet proud a není třeba baterky a není to ani dynamo.
Co pánové a dámy?
Jo, tak tohle je první tip bezdrátového světýlka, u kterého dokážu funkčnost pochopit i já fyzikální analfabet... A nebyl by to zas až tak blbej nápad - jen bych nevěřila moc životnosti a výkonnosti...
životnost by byla dána vlastnostmi použitých materialů.
Výkonnost by závisela do jisté míry na velikosti celého zařízení.
Ano dalo by se takové zařízení vymyslet. Otázka je jestli by o tento typ produktu byl zájem a jak by byl poruchový vzhledem k pohyblivým částem uvnitř. není lepší bateriová klasika.
proc bys ale mel pohyb magnetu kolem civky sverovat rozbity silnici a drncani, kdyz muzes mit civku na vidlici a magnet na dratu, pak ti bude litat kolem porad a spolehliveji... a rekl bych, ze ta zminovana zazracna blikacka vypada nejak takhle, ne?
Ano tak by to šlo taky.
Ale ten prvni navrh by byl udelany tak že by bylo cele svetlo integrovane do jednoho telesa, ktere by clovek mohl v pripade potreby odejmout, tak jako je tomu u svetel bateriovych.
No jo, ale třeba u nás se stal zázrak a skoro celá silnice, kde jezdím po tmě z práce je z hlaďounkého superasfaltu, takže to nedrncá. Lepší je to využití kola. To se častoi otáčí i poté, co skončím v pangejtu.
Žádný asfalt není super hladký vždy se nějaká malá nerovnost najde. potom při jízdě na kole vzniká kývavý pohyb ve smeru kolmém na směr jízdy. tento když rozložíš dostaneš pohyby i ve směru vertikalním. ten by hrál také určitou roli záleželo by na tuhosti oné pružinky.
Potom v tomto zařízení by byl samozřejmě kondenzátor. Takže bys tímto světlem jen před jízdou zatřepal a ono nějakou dobu bude svítít bez třepání.
Domnívám se že by toto světlo mohlo být životaschopné, a navíc by to zase nebyla taková novinka pouze miniaturizace již funkčních svítídel které jsou již na trhu.