AHOJ,
CHCI SE ZEPTAT JAKÝ MÁTE NÁZOR NA CYKLISTICKOU DOPRAVU U NÁS - CYKLOTRASY, CYKLOSTEZKY ALE I ZÁZEMÍ PRO CYKLISTY - PŘEDEVŠÍM UVÍTÁM VAŠE VLASTNÍ ZKUŠENOSTI (DOBRÉ I ŠPATNÉ) A TAKÉ RŮZNÉ KONKRÉTNÍ PŘÍPADY (TŘEBA I VE SROVNÁNÍ SE ZAHRANIČÍM).
DÁLE, KDYBYSTE MĚLI TU MOŽNOST, CO BYSTE ZMĚNILI A JAK, NA CO BYSTE SE KONKRÉTNĚ ZAMĚŘILI APOD.
Informace sháním na seminární práci. Pokud byste toho měli na srdci více, klidně napište na mail.
Všem, kteří si najdou chvilku času, předem děkuji.
Já mám největší problém v cyklodopravě v tom, že nemám kde snadno zaparkovat svoje kolo a když ho někde opřu, tak ho na stejném místě nemusím najít. Pozn. skleróza je až na druhém místě.
Predpokladam, ze vetsina lidi sem bude psat, jak je to strasne, a ze zde vubec neni infrastruktura, a ze na to vsichni prdi a na cyklisty kaslou. Ja vidim situaci trosku jinak. Mam projetych mnoho evropskych zemi, ale byl jsem i v Asii a myslim si, ze pokud je dostatecna poptavka, jsou pak i produkty. To znamena, ze pokud by odjakziva jezdili Cesi na kolech do prace a na vylety, budou vsude perfektni cyklostezky uz davno, protoze by byl jednoduse stav neudrzitelny a muselo se s nim neco delat. Nikde to nefunguje tak, ze by se postavili cyklostezky a pak se po nich vydaly najednou hordy lidi do prace. Pokud se podivate treba na Kodan, zjistite, ze tam se jezdi porad a protoze cyklistu bylo ve meste moc, bylo treba je usmernit stezkama. Problem je v tom, ze svetova mesta, ve kterych se hodne jezdi na kole lezi na rovine, to znamena, ze se cestou do prace nespotite. A podivejte se treba na Hradec Králové, nebo Uherské Hradiště. Je to placka a cyklostezky funguji. Proto necekejte, ze kdyz v Praze postavite cyklostezky, zvysi se cykloprovoz treba o polovinu. To je blbost.
No a s temi kradezemi? Malokde se jezdi na dobrych kolech. Vsichni maji zpravidla prumer, nebo plecky a ve Svedsku najdete desitky torz kol privazanach k plotu, nebo cyklistickemu stojanu... Ja jezdim po Ostrave taky na starickem favoritu. A pokud by mi ho ukradli, tak si za petikilo koupim novy (stary) a nebude me to vubec mrzet.
www.eh-adventures.com
Dovolím si nesouhlasit se vším. Nevím, jestlis četl to pdfko Cyklistika pro města, které tu vyvěsili. Je to příručka pro radnice jak nakládat s cyklodopravou. Je tam pár velmi zajímavých věcí, které jsem předtím nevěděl. Napřílklad ve švýcarsku je městečko (nechce se mi hledat název), kde jsou kopce, které žádný cyklista nevyjede, a přesto mají větší podíl cyklodopravy na celkové osobní přepravě než náš slavný Hredec nebo Pardubice. A navíc se v některých evropských městech zkoušelo, co se stane, když se postaví cyklostezky, aniž by bylo nutné usměrňovat neúnosné množství cyklistů. A zatím to vždycky skončilo nárůstem cyklodopravy ne o polovinu, ale na dvojnásobek.
Já osobně mám dojem, že znám mnohem méně cyklistů, kteří jezdí po městě, než lidí, kteří mě osobně přímo řekli, že by jezdili do práce nebo do školy na kole, kdyby neměli po cestě n míst, kde se prostě bojí projet nějakou křižovatku, odbočit vlevo ze čtyřproudovky a podobně. Že by jezdtili, kdyby přes taková kritická místa vedla stezka, přejezd pro cyklisty v křižovatce nebo třeba vyhrazený pruh. A tihle lidé bydlí každý v jiné části Brna, takže bych čekal, že když se někde objeví taková použitelná trasa, jejíž jízdní doba bude konkurovat i šalině (natož autu), bude brzo dost využitá.
Bohužel radnice se představují pojem poptávka tak, že je někde hramada cyklistů, z nichž jeden měsíčně umře pod koly auta na nějaké křižovatce. Takové poptávce pak vyhoví nabídkou stezky přes tu křižovatku. Radnici nezajímá to co nevidí a neslyší (protože vidět a slyšet by znamenalo úsilí, za jaké jim nikdo k platu nic nepřidá), tedy ty, kdo by jezdili, kdyby mohli.
Tím vzniká nepříjemná zpětná vazba: čím míň je cyklistů, tím míň bude radnice stavět stezek. A čím míň stezek, tím míň cyklistů.
Radnice má jednoduše jakýsi "plán", v němž navíc nejsou žádné časové termíny, podle kterého postupně občas někde postaví pár set metrů nějaké pseudostezky, která na žádném konci nenavazuje na nic. V tom plánu je sice ucelená síť, která bude-li jednou stát, umožní zvýšení podílu cyklodopravy v dopravě osob po brně na nějaká dvě tři procenta, která lze čekat při zdejším klimatu a terénu. To je slušné číslo, když teď jsme někde u promile... Jenomže při současném tempu budou po té síti jezdit se štěstím naše děti.
Proto si troufnu tvrdit, že situace u nás je špatná, a že ve srovnání s výdaji na výstavbu lepších cest a infrastruktury pro auta jsou výdaje na cyklistiku tak zandebatelné, že na nás opravdu kašlou. Radnice staví občas něco jen z alibistických důvodů, aby umlčela případné námitky ze strany těch kdo nemají cyklistiku přímo na prvním místě svých zájmů. O snížení zahlcenosti auty nebo o snížení ročního počtu mrtvol na silnicích jí vůbec nejde.
Pokud má někdo důvody pro tvrzení opaku, sem s nimi, rád se je dozvím.
Souhlasím, zkušenosti s radnicí a výstavbou cyklostezek mám u nás v Mostě podobné. Tady jako vrchol snažení nainstalovali několik málo stojanů na kola, ale dát podnět k namalování alespoň pruhů na silnici, kam auto nesmí, to je nenapadlo. Pokud chceš z města, musíš 3 - 5 km po velice frekventované silnici, jinou volbu nemáš. Vlastně máš - objevil jsem polní cestu, kde je ale dost rozsáhlá a nepovolená skládka, tedy cesta plná skleněných střepů a dalších humusů, v létě puch, který raději nepopisuji. To nestojí ani za vyzkoušení.
Jsme stále - možná - nové a snad i moderní město, historii Mostu asi znáte, ale udělat něco pro cyklisty zde nejde. Úzké uličky v panelákových čtvrtích plné parkujících aut, žádná cyklotrasa napříč městem, kterou by si snad 70-tisícové město zasloužilo, ale zato vyrostly kruhové objezdy, které se dají z určitého směru projet i rovně a rychlostí vyšší, než je povolená. Co to udělá, když současně projíždí auto a cyklista nedoporučuji zkoušet, je to lahůdka.
Ani v koncepci města pro rozvoj sportu na r. 2005-10 není o něčem, co by pomohlo cyklistům jediná zmínka, a že tam mají podporu sportu pro všechny věkové skupiny...?, papír snese vše.
V příručce pro radnice, jak nakládat s cyklodopravou, je skutečně mnoho zajímavých informací, doporučuji i Národní strategii pro rozvoj cyklistiky, Děti na cestách i záznam rozhovoru Radiožurnálu s Ondřejem Neffem; samé zajímavé věci, ale to by je kompetentní lidé na radnicích museli nejen číst, porozumět jim, ale hlavně, a to je nejdůležitější - prosazovat.
Reknu to jednoduse. Pokud po Brne jezdi 500 lidi pravidelne do prace a skoly na kole, tak pokud postavis cyklostezky a najednou jich bude jezdit 1000, tak jsi uspokojil potreby 1/500 lidi zijicich v tomto meste. Holt situace v nasem state jeste neni takova, aby se investovalo do projektu, ktere jsou urceny jen pro takovou hrstku lidi. Cisla jen odhaduju, ale pochybuju, ze jich bude vic. Taky me stve, kdyz se nekde postavi cyklostezka a vede od nikud nikam, ale ten problem je uplne nekde jinde. Vyplyva to podle me ze zpusobu ziskavani financi z nejruznejsich grantu atd. V dnesni dobe je uz kazda vedlejsi silnice cyklotrasu a vice mene jsme se dostali do situace, kdy si staci opet vzit obyc autoatlas a vybrat si trasu po vedlejsich silnicich, a muzu si byt jisty, ze 90% pojedu po cyklotrase. Chtelo by to vsechno zbourat a nevrhnout logicke okruhy a trasy. A ne zmet cehosi. Vidim do toho mozna trosku vic, nejen proto, ze zhruba vim jak to funguje s temi granty, ale taky proto, ze mapuju pro ShoCart a najezdim stovky kilometru po tzv. cyklotrasach.
No dobře, ale když mrkneš na výdaje, tak na tu tvou 1/500 obyvatel (což je myslím spodní limit, mohli bychom se možá dotat i na 1/200 (jednou)) se vynakládá míň než 1/1000 toho, co na provoz aut. Porovnej 8 milionů na stezky pro rok 2005 s několika miliardami jen za křižovatku v Pisárkách, k ní pak přičti výdaje na údržbu silnic (nové povrchy, lajnování, kanály, značky... nic z toho se pro cyklisty nedělá), a o poměru 1/500 si fakt můžem nechat zdát.
A navíc ani těma autama nejezdí zbývajících 499/500 obyvatel, ale také jen výrazná menšina (i když asi ne tak výrazná jako u cyklistů).
Jasně, já to psal jako limitní případ.
Nevíš náhodou, kolik to jě? Někde jsem myslím četl, že motoristi jsou 30% populace. To je dost málo, když se veme, že hluk, prach, smrad, málo místa, alergie a astma z nich pak máme všichni.
Asi zalezi na tom jestli se jako motoristi berou jen ridici nebo i ti co se jen vezou,pripadne i jak casto.Treba moji rodice spolecne najedou za rok autem tak 2-3000 km,takze sice jsou motoristi,ale na silnici se moc neukazujou :-)
No právě, důležité údaje by byly procento řidičů v populaci a jejich průměrný roční nájezd km ve městech, včetně třeba mě - mám řidičák, ale nepamatuju si, kdy naposledy jsem řídil něco motorovýho. Zajímavé číslo by asi bylo počet řidičů, kteří jedou autem ve městě alespoň jednou denně. Vážně by mě zajímalo, kolik procent z lidí žijících ve městě to vlastně je.
Pasažéry příliš v úvahu brát nemusíme, stačí se venku dívat na auta, kolik v nich sedí lidí. Odhadl bych to na 80% obsazených jen řidičem.
Jako jeden z největších problémů pro nás kolaře já vidím v - doslova - prasáctví, jak se k nám chová asi tak 95 % řidičů motorových vozidel. Ale ono to není jen chování vůči cyklistům, ale i chodcům a mezi sebou navzájem. Prostě na našich silnicích vládne bezohlednost, policajti jsou asi většině pro smích. Já nemám velké zkušenosti s jízdou v cizině, zatím pouze loni Rakousko. Ale to se absolutně nedalo srovnat. Za celou dobu (strávil jsem tam 12 dnů) jsem sice neviděl ani jednoho policistu, ale taky ani jednu nehodu, bouračku, nic. A jak se chovali vůči mě, to ani nemá cenu psát. Až jsem se někdy styděl. když osobák, byť měl výhled, přerušovanou čáru a nic proti nejelo, tak se za mnou táhnul třeba 200 m, než si dovolil - a velkým obloukem - mě předjet. A ještě jsme se pokynutím ruky pozdravili...
Tohle já vidím jako největší problém - tu naprostou bezohlednost. Nedávno jsem celkem omylem otevřel nějakou fotku, byla tam cyklistka po srážce s náklaďákem. Chvíli mi trvalo, než mi to došlo. Ta holka vypadala jak po útoku velkým bílým žralokem, něco příšernýho. Často se mi to vybavuje.
Všechny ostatní "problémy" v cyklistice se mě osobně jeví jako podružné.
To je dost přesně hlavička hřebíčku. I s Těmi 95% souhlasím. A to přitom k lehokolu se dost řidičů chová slušněji (možná si mě pletou s invalidou, zezadu mě není vidět na nohy). V podstatě nejvíc se mě osvědčuje zrcátko na brýlích, vidět včas auto zezadu, hodit nebezpečně vypadající vlnu a pak se zdekovat spátky na kraj, jinak ti odře loket zrcátkem. A je dost děsný, že musí člověk vymýšlet a praktikovat takové postupy.
Nuz ja by som problemy vdiel v dvoch rovinach. V cykloturistike ako takej a v kazdodennom dochadzani do prace. co sa tyka toho dochadzania a cyklociest (teda specialnych pasov len pre bicykle) tak to je dost zle. Z valstnej skusenosti vsak viem, ze ak sa chce, tak sa aj pri absencii cyklociest da najst ta spravan cesta do prace a spat (vid diskusiu o Prahe a tonto serveri). Ak chodim kady den do rpace a spat, po case si nejaku cestu mimo rpemavky najdem ajked je to do kopca, alebo okluka (nastastie mam v praci sprchu). nehovorim,z e nie je co riesit, ale ze kto chce si tu svoju cestu najde.
Co sa tyka cykloturistiky, tak si myslim,ze je na tom Cesko celkom dobre, aj ked sa asi neda porovnavat s rakuskom, kde su skoro vsetky polne cesty vyasfaltovane. Na bicykli mimo premavku sa da prejst cechy krizom krazom, znacenie je vedene tak, aby sa islo okolo peknych kulturnych pamiatok. Navyse jestvuju aj sluzby typu cyklobusy
(jihotrans je vzorovy priklad) na neiktoych trasach (okolo znojma av Ceskom raji) zase jestvuju akesi stanice prvej pomoci (debnicky s nahradnymi dielmi a zdravotnym materialom). Take nieco som napriklad v Rakusku nevidel.
Mozno by to chcelo nejaku trvalu starostlivost o vyznacene trasy.
Jestvuju uz regiony kde si cykloturistu chovaju a vedia preco (prinasa im peniaze). Napriklad je to cesky raj, alebo juzne cechy, ci junza morava. Tam najdete cez vikedn mraky cykloturistov. Ale asi milovnici cestnych bicyklov by si na svoje neprisli.
Nuz a nam su blizsie cechy ako rakusko, jednak je tam lacnejsie, jednak rozumieme reci, preto aj viac kilometrov najazdime v Cechach ako trebars v Rakusku, alebo dokonca na Slovensku.
Zavidime vam bratia cesi.
Tak v těchto dnech mi vadí především ta spousta štěrku a prachu po zimní údržbě, je to děs, po jízdě jsem byl totálně zaprášený,,a plíce ty trpěly,,no žádná idylka teď jezdit, moc zdravé to tedy nebylo, aď už to odplaví déšť..pak to bude zase ok.
Jezdím po této zemi na kole již téměř 40 let. (věk 52). V současné době používám kolo k dopravě kamkoli - nákupy, pojížďky po městě, doprava do zaměstnání - celoročně. Od jara do podzimu pak najezdím tisíce kilometrů na výlety a několikadenní putování jako cykloturista a to jak nalehko, tak i natěžko - to je s cca 25 až 30 kg bagáží. Cylkistické zkušenosti mám z Rakouska, Slovinska, Chorvatska, Francie, Slovenska. Ve Skandinávii jsem sice byl autem, ale velice dobře jsem si všímal tamní cyklistické dopravy. Před těmi 30 -40 lety jsem jezdil podle automapy po silnicích, pak se vzrůstajícím automobilovým provozem jsem se začal stahovat z hlavních silnic na okresky a postupně dále na místní cesty, silničky, polní a lesní cesty a pěšiny. Tak jsem si postupně vytvořil vlastní oblíbené cyklotrasy, na kterých cca před 10 léty se začaly objevovat jako houby po dešti tzv. značené cyklotrasy. Dnes už je v některých oblastech těch cyklotras tolik, že je to pro mnohé lidi nepřehledné. Nyní abychom si ujasnili pojmy - v ČR vzniklo mnoho cyklotras tzv. cestou nejmenšího odporu - vyvěsily se směrovky na stávající okresky, místní komunikace polní a lesní cesty a pěšiny. Což se nesmí zaměňovat za výstavbu cykolstezek. Tak se například stalo, že jsem loni poprvé využil nově vydaného cykloatlasu k naplánování trasy na cyklodovolenou. Mimo jiné jsem použil také cyklotrasu č. 47 hrdě nazvanou Moravská stezka - což je dálková - páteřní cyklotrasa, která by měla být na určité úrovni. Někde u Otrokovic před Napajedly bylo na tabulce - trasa pokračuje kolem řeky - pěšinu však zemědělci zorali těsně k řece a zasadili kukuřici. Bylo po dešti - víte jak krásně jsme se vyváleli v blátě? Opravdu je to někdy dobrodružství na těch našich cyklotrasách. Na druhé straně je třeba říci, že za Napajedly směrem na Uherské Hradiště, má tato trasa 2 varianty a na té jedné je již předem upozornění, že je za deštivého počasí nesjízdná. Rozhodně bychom v ČR měli konečně přejít OD VYZNAČOVÁNÍ CYKLOTRAS K VÝSTAVBĚ CYKLOSTEZEK - Poučit se od Rakušanů, kde i kolem okresek vznikají stále nové oddělené cyklostezky. Zatím aspoň na těch dopravně rušných místech. Dále je třeba nabádat řidiče k tomu aby se k cyklistům nechovali jako k obtížnému hmyzu, ale na druhé straně ani chování nás cyklistů neni vždy v souladu s pravidly. Ještě v dalším příspěvku se zaměřím na cyklodopravu ve městech.
Len malu poznamku k rakusanom a ich cyklocestam. Nuz nie som si isty, ci tie cesty bduuju kvoli cyklistom (mozn niekde ano). Ale vo vacsine pripadov tie asfaltky popri okreskach sluzia skor polnohospodarom n avstup do vinic, na polia, alebo luky. Najazdili sme v rakusku minimlane tisicku kilometrov a s vynimkou dunajskej hradze skoro vzdy sa jednalo o polne cesty (ale vyasfaltovane) na ktorych bola vyznacena cyklotrasa.
Chcem tym len povedat , ze ani tam nerobia cest len kvoli cyklistom (n aniektorych takychto cestach nestretnete domaceho cyklistu za cely den), ale skor treba dat sily dohromady trebars aj s polnohospodarmi.
Já tam nenajezdil nikdy tolik, ale všiml jsem si, že nejčastěji je to víceúčelové jak píšeš, ovšem nikoliv tak, jako u nás, že by si tudy zkracovali cestu zahrádáři a parkovali tam rybáři, ale že to opravdu někdo jiný než cyklista potřebuje. Pak jsem ali viděl (už dávno) i stezku širokou asi metr, spešl pro cyklisty, vedenou tak 5-10m od silnice první třídy a spojující několik vesnic podél téhle silnice. Bylo to značené jako stezka vyhrazená cyklistům a stavěné evidentně tak, aby tam auto nemohlo. Mělo to i tunelové podjezdy při křížení s tou silnicí.
Ano mnohé tyto komunikace slouží legálně cyklistům i zemědělcům a jsou kvalitní.
Co se týká cyklodopravy ve městech, myslím, že u nás některá města mají k cyklistům lepší a přívětivější vztah a některá na cyklisty vůbec nemyslí. Zastupitelé měst, kteří jsou zodpovědni za dopravu by si především měli uvědomit, že peníze investované do zlepšení podmínek pro cyklisty se vrátí ve snížení množství osobních aut přijíždějících do center měst z okolí a z okrajových čtvrtí. Naopak peníze investované do neustálého zvyšování množství parkovacích míst a průjezdnosti ulic do centra města přivádí sem stále více aut a tím se dostávají do začarovaného kruhu. Z toho plyne poučení, že v CENTRU MĚSTA BUDE VŽDY TOLIK AUT KOLIK SE JICH TAM VEJDE!!!! Například město Ostrava, kde bydlím vydalo nedávno dokument "Strategický plán rozvoje města" - přístupný na int. stránkách města, kde ze 145 stran textu a příloh je rozvoji cyklistické dopravy věnována ubohá třetina stránky s nicneříkajícím obecným textem, že je třeba tuto dopravu rozvíjet a podporovat. Měli by si pánové povinně prostudovat Informační brožuru Cyklistika pro města - přístupnou na těchto stránkách (Na kole ve městě). I v Ostravě se zatím více zaměřují na značení cyklotras, než na výstavbu cyklostezek, i když je pravda (abych městu nekřivdil) že pár dobrých cyklostezek zde již vzniklo. Ale je to zatím dost málo - viz diskuse na kole ve městě - Ostrava. V cyklistické dopravě ve městě je třeba rozlišit mezi stezkami určenými k rekreačnímu a víkendovému ježdění pro zábavu - výpadovky z měst - kde je možná i horší kvalita povrchu protože se používají většinou za dobrého počasí a mezi cyklostezkami, které mají sloužit ke každodenní dopravě do zaměstnání, za nákupy, a jiným pojížďkám. Tyto stezky musí umožnit cyklistům pohodlně a BEZPEČNĚ se dostat do obchodních center, úřadů a do těch nejfrekventovanějších míst města. A zde je v Ostravě co dohánět. Ostrava nemá ucelenou síť stezek ani v koridorech řek, které jsou k tomuto účelu nejvhodnější.
Děkuji za příspěvky. I když jsem měla v plánu do tého diskuze nezasahovat, nedá mi to, abych nepřispěla svou troškou do mlýna - především chci reagovat na Vaše názory.
Docela mě zaujalo, jak je to opravdu s tou poptávkou a nabídkou. Je zřejmé, že poptávka ovlivňuje nabídku, ale já osobně si nejsem jistá, že je tomu tak u cyklodopravy (především ve městech) - myslím, že v tomto případě by měla být spíš kvalitní nabídka - kdyby bylo k dispozici více cyklostezek a zázemí pro cyklisty, lidé by začali jezdit na kole mnohem víc.
Jenže jsou tu i další problémy: třeba jen taková banální věc jako je parkování kola. Na mnoha místech prostě nemáte kde kolo nechat. Přitom umístit stojany na kola je to nejmenší.
No jo, jenže, když se Vám podaří zaparkovat, máte velkou šanci, že Vám kolo někdo ukradne. Možná i proto spousta lidí na kole po městě nejezdí, protože nemají chuť jezdit na nějaké staré herce o kterou by se nemuseli bát (to je i můj případ) - jenže to je jenom o lidem - sebelepší národní strategie cyklistické dopravy to nevyřeší.
Zrovna tak je to i s bezohlednými řidiči, což je vůbec možná největší problém - a právě kvůli tomu, že se na silnicích děje to, co se děje, o to víc by se měli stavět oddělené cyklostezky. No, a pak jen doufat, že lidi časem dostanou rozum.
(Aby to tu nevyznělo, že jsem zaujatá jen proti řidičům, je pravda, že i cyklisté někdy na silnicích dělají psí kusy a i oni by se měli polepšit. Ale na druhou stranu, řidiči si musí uvědomit, že cyklisté jsou daleko zranitelnější účastníci provozu a podle toho se chovat - i přesto, že zrovna třeba na téhle křižovatce mají přednost.)
No a nyní můj oblíbený problém cyklotrasy versus cyklostezky. Naprosto souhlasím s Láďou N. Okresní silnice jsou u nás naprosto nesmyslně protkány množstvím cyklotras, které jsou ve většině případů stejně vedeny po frekventovaných komunikacích a proto cyklistům nebezpečný. Jednotlivé kraje se pak předhánějí, kdo vyznačil více cyklotras. Ale proč? Myslíte si snad, že cyklisti jsou blbci, kteří se nedokáží orientovat podle mapy? Navíc u nás je celkem kvalitní směrové dopravní značení, podle kterého se můžou bez problémů řídit i cyklisti - na co pod modrou směrovku umísťovat skoro tutéž jen ve žlutém provedení? Je to zbytečné vyhazování peněz. Samozřejmě, že jednoznačně nemůžu říct cyklotrasy v žádném případě ne - ale značit je s uvážením. Když už cyklotrasu, tak nabídnout třeba nějakou příjemnou lesní asfaltku (na kterou by sám cyklista třeba ani nemusel narazit) jako alternativu k frekventované silnici ....
Jak už zde bylo řečeno, rozhodně by bylo smysluplnější stavět oddělené cyklostezky podél frekventovaných tahů - jak ke spokojenosti cyklistů, tak i řidičů.
A na závěr ještě neopomenu zmínit jeden zajímavý názor cyklisty, který každý den jezdí na kole do práce. Problémem je taky to, jak lidé (tedy většinou motoristi) nazírají na ty, kteří dojíždějí na kole. U nás je to vlastně projev chudoby. Kdo nemá na to, aby jezdil autem, jezdí na kole. V mnohých případech to možná tak je (ale co má být, ne každý opravdu vydělá tolik, nebo prostě auto nepotřebuje a kvůli ježdění do práce je to zbytečnost).
Ale jsou přece i tací (a doufám, že většina), kteří používají kola jako dopravního prostředku, protože je to baví, protože je to jejich životní styl nebo protože chtějí udělat něco pro své životní prostředí a v neposlední řadě i pro sebe.
Jenže ono jedno souvisí s druhým - ne každý má tu možnost kolo bezpečně zaparkovat, a tak jezdí na staré herce, protože jeho super vybavený značkový kolo by mu hned první den někdo ukradl. A tak třeba i proto působí dojmem chudáka, který nemá na to, aby jezdil autem .... Ale to už jsme zase na začátku.
Je to jeden velký začarovaný kruh, ze kterého mi vyplývá jediný závěr - dokud u nás lidé nezmění svoje chování a způsob myšlení, nepomůže NIC!!!
Ale dost filozofování.
Když jsem zakládala tohle téma do diskuze, počítala jsem s tím, že každý bude kritizovat, jak je to tu strašný, a že se tady na kole vůbec nedá jezdit (no, a co vlastně dělám já?). Ale tak trochu jsem doufala, že někdo přijde i s něčím pozitivním. Asi to není jednoduchý, ale věřím, že se něco najde.
Ať už máte jakýkoliv názor, PIŠTE DÁL!!!
Nuz neda mi zezareagovat, hoci to asi nebude o cyklistickej doprave v Cechach. Patrim medzi par jedincov, ktori casto jazdia do rpace na bicykli napriek tomu, ze mozu jazdit autom. Priznam sa v dnesnej dobe velekho mnozstva aut je jazda na bicykli rychlejsia a okrem toho mam aspon kazde rano pol hodiny telocviku.
Ale aby som bol konkretnejsi. myslim si, ze ak niekto chce jazdit kazdy den do prace na bicykli po case si najde svoju trasu, ktora ide mimo frekventovane cesty. Pracujem uz na tretej adrese a vzdy sa mi to podarilo (niekdy je cesta krajsia, inokedy menej pekna) . Nie vzdy sa da ist podla predpisov (sem tam kusok v protismere , sem tam kusok po chodniku). Mam pochopenie u zamestnavatela a v kazdej praci mam k dispozicii sprchu a navsye mozem parkovat bicykel vovnutri.
Ja jazdim v bratislave, kde nie je takmer ziadna ani vyznacena cyklotrasa, nieto este cyklocesta, ale kedze jazdim kazdy den, po par tyzdnoch si ju vlastne vyznacim sam.
A podobne postupujem pri kazdej prilezitosti ked jazdim dlhsie na ten isty smer (napriklad do obchodu, na tenis, alebo tak podobne).
Neviem, ci by som bral pruhy pre cyklistov pozdlz frekventovanych tahov (toho smradu co sa cyklisti nadychaju), hoci sem tam by sa specialny pruh pre cyklistov zisiel. Specialne cyklopruhy su ale draha zalezitost a ako to tak vidim, tak nie vsade su magistraty ochotne investovat peniaze na tento druh dopravy( je to mozno chyba, ale je to fakt).
Predsa si len myslim z vlastnej skusenosti, ze cyklisticka dorpava napreduje a stretavam stale vaic cyklistov jazdiacich kazdy den a aj cykloturistov jazdiacich len cez vikendy.
Jen bych chtěla upřesnit to moje tvrzení stavět cyklostezky podél frekventovaných tahů - asi jsem se špatně vyjádřila. Samozřejmě nemám na mysli, že by se kolem každé silnice s hustým provozem měl postavit oddělený pruh pro cyklisty - ten hluk a smrad z aut není nic příjemnýho a myslím, že pokud je to možný, cyklisti se takovýmto silnicím raději vyhýbají.
Jsou ale i silnice - především z větších měst do okolních vesnic - které jsou přecpány nejen auty ale i cyklisty, protože je to třeba jen jediná možná komunikace a lidé tu každý den dojíždějí do práce. V takovémto případě by oddělená cyklostezka nebyla od věci. Jako příklad bych uvedla třeba silnici z Hradce do Černilova a Libřic, nebo úsek mezi Opočnem a Dobruškou.
Cyklodoprava ve městech je většinou problém. A to i v takových "prý cyklistických" městech jako je Hradec Králové. Je pravda, že oproti jiným městům jsou na tom cyklisti v Hradci docela dobře ale se vzrůstajícím počtem motoristů se podmínky stále zhoršují a zhoršují. Radnice se sice chvástá, že tu a tamhle otevřela nový úsek cyklostezky. Důležité je tam však to slovo úsek - který cyklistům moc nepomůže. Většinou se jedná jen o pár desítek metrů cyklostezek kolem supermarketů a tyto stezky pak stejně ústí na hlavní frekventované silnici, nebo ještě lépe uprostřed křižovatky.
Tak nevím, jestli se nás cyklistů radní náhodou nechtějí zbavit.
Situace na našich silnicích se začala lepšit. Už nás trošku přešel západní styl "nic nestíhám" a všichni rádi někdy vypadnem do přírody (příroda - kolo - já). A čím se zvětšuje cyklistická obec, tím jsme k sobě obezřetnější i na silnici. Jasný budete namýtat, že ten a ten vás div nesrazili...ale to je všude. V každým státě se najdou dobytci. Ale určitě je to lepší. No a potom tu máme velký nárůst cyklostezek. Jsem z jižních Čech a na horský kola je to tu učiněnej ráj. Zajeďte se sem podívat a uvidíte.
See ya http://ckjh.wz.cz
Ja jen napíš co si myslím o tom ježdění na kole do práce.. Tak nevím jak jsou na tom češi ale myslím si že, většina je z nás dost poholná v tom aby vstali na šichtu o hodni dřív pak jeli na kole v nepříznivém počasí, když mrzne nebo tam padá zrovna něco mezi vodou a sněhem a je ještě tma,,tak to jistě žádná idylka není, já si jen myslím že je to v tom,a množství cyklostezek by jen mírně zvýšil počet kolařů kteří jezdí do práce na kole,jet si ve vyhřátém autě je lepší, a kolo vytáhnout třeba až odpoledne kdy je tepleji..
To je přesně to, na co tahle civilizace dojede: lenost. Nebudu se přece hejbat celej tejden, když ve středu jdu do fitnescentra a v pátek na spinning !
Ale k tematu: bohužel se ve městech nejen neinvestuje do podpory alternativní dopravy, ale investice do automobilismu často zhoršují stávající stav, projekty jsou velmi krátkozraké, jednoúčelové.
S tím vyhřátým autem bych moc nesouhlasil. Byl jsem v zimě nucen několikrát jet autem a dost jsem nadával jak je to oproti kolu horší. Pokud někdo nemá dálkově ovládané nezávislé topení, tak nasedá do úplně promrzlého auta. Musí ale zapnout topení, aby se mu nepotily skla. Takže pokud si nechá oblečení do zimy, za chvíli mu bude nesnesitelné horko. Naopak, pokud se vyslíkne, bude se prvních deset minut v autě klepat zimou. Sundávat si v autě při řízení svetr nebo kabát asi není úplně bezpečné. Jelikož dojíždění do práce autem ve městě může trvat průměrně cca 20-30 minut, znamená to, že jste půlku této doby v nepohodě. Naproti tomu na kole se oblíknu do zimy a je mi celou cestu dobře.
Pod předchozí příspěvek (ViCo) bych se taky podepsal.
Zcela souhlasím, jezdím do práce na kole denně a za každého počasí - čas cesty tramvají (včetně chůze na zastávku a ze zastávky a to prosím mám možnost jet bez přestupu) 40 minut, čas cesty nakole včetně vytažení ze sklepa a chůze na pracoviště - podle výběru trasy a počasí 25 až 35 minut - vzdálenost 8 až 11 km (podle výběru trasy).. Čas cesty autem i s dijitím na pracoviště 20 minut, v zimě nutno připočítat škrabání a odmražování. I když mám možnost použít všechny 3 alternativy je pro mne neštěstí, když z nějakého důvodu nemůžu jet na kole. Na kole používám několik tras, které obměňuju podle toho jaké jsou povětrnostní podmínky (některé jsou totiž jen po pěšinách a v terénu za mokra či sněhu nesjízdné), snažím se jet co nejméně po silnicích s hustým automobilovým provozem. Někteří mne však mají za blázna.
Lucko, jezdím z Veselí nad Moravou do Uherského Hradiště do práce, v létě na kole. Situace tady se zásadně zlepšila v posledních asi 5 létech. Letos už jsou na celé trase cyklostezky, které nekopírují přesně silnici (nemusíte dýchat smrad). Navíc po několika čelních srážkách neosvětlených cyklistů na stezce (pokud každý jede 20km/h, může to být fatální), zde nepostavili policejní hlídky, ale osvětlení z Kunovic až do Uherského Ostrohu! Takže paráda, infrastruktura je hojně využívána nejen bikery, ale i inlinesty.
Žiješ v dobrém regionu, závidím ti. Brnu se obloukem vyhni, tady se v posledních letech výstavba spíš zpomaluje, možná přinejlepším nezrychluje.
To je paráda - aspoň někde na cyklisty "opravdu" myslí. Tak nezbývá než doufat, že se takovýchto stezek dočkáme na více místech ČR. I když věřím, že už nyní jich je víc než jen tato zmíněná do Uherského Hradiště :-)))