Tak jsem se v sobotu projel na leháči a takhle jeda mne napadla myšlenka - jak to udělat, aby světlo svítilo do zatáčky. Taky jezdím potmě a - jak už tu někdo psal - zatáčky se projíždějí popaměti - pokud už tam ovšem člověk někdy jel, jinak je to někdy o hubu. Já mám světlo úplně vpředu před šlapacím středem, abych neměl z klik a pedálů stroboskop. Co kdyby se to světlo upevnilo na nějaký kolem svislé osy otáčivý držák a ten držák by se spojil s vidlicí tak, jak se spojuje vidlice se spodním řízením? Prostě na vidlici a držák se připevní ramínka a ta ramínka se spojí táhlem. Když zatočím, tak se otočí i světlo a bude mi svítit tam kam zatáčím. Vhodným poměrem délky ramínek se nastaví to, aby světlo "zatáčelo" trošku více, než vidlice - myslím, že to tak funguje i u natáčecích světlometů u aut. Místo ramínek a táhel (trošku to omezuje úhel "zatáčení" světla) by se daly možná použít dvě kladky - jedna na krku vidlice a dtruhá na držáku. Kladky se omotají nějakým lankem, které by se šponovalo pružinkou. Tak by nebyl úhel otáčení nijak omezen. Vhodným poměrem průměrů kladek by se opět zajistilo, aby světlo "zatáčelo" tročku více, než vidlice s kolem.
Co vy na to? Hoďte sem nápady a připomínky, snad spolu vymyslíme něco provozuschopného.
Musel by jsi nějakým způsobem zohledňovat rychlost kola. Já to řeším tak, že mám čelovku připevněnou na přilbě a neustále svítí tam kam jedu. Jsem s tím maximálně spokojen.
a jezdíš na ležáku? A nesvítíš si s tím náhodou jenom na nohy?
Na ležáku jsem se párkrát svezl, ale je pravda, že v kombinaci s čelovkou jsem ještě nejel. Nicméně si nedokážu představit jak bych si mohl svítit jen na nohy a současně vidět něco jiného než zmiňované nohy - čelovka je dobrých 8cm nad očima...
Ty máš myslím tříkolku, co? tam toto možná úplně nepůjde, ale já mám na Azubu se spodním řízením toto vyřešené dokonale: Mám 2 světla na obou stranách řidítek (na brzdových pákách přišroubované 2 luxeony). Tím, že je světlo uprostřed kola mi svítí i pod kolo, nejen před (mezi nohama je vidět i přední kolo), no a tím, že je na řidítkách a z obou stran tak to úplně krásně svítí i do zatáčky (i když se otáčím na třech metrech s plným rejdem).
Čekám jak to dopadne s kamarádovým osvětlením kola. Přes zimu by mu to měl udělat jeho známej. Pokud to bude dobrý, jdu do toho taky a světlo plánuju připevnit na přední vidlici, právě proto, aby to svítilo i do zatáčky. Zatím to řeším Hrabošem zmiňovanou čelovkou. Není to ideální, ale funguje to.
mám dost speciální čelovku - od Vaude. K přilbě/hlavě je připevněna destička a k ní je osou (jeden stupeň volnosti) připevněna samotná čelovka. Dá se naklánět dopředu a dozadu v rozsahu 180° (což činím podle aktuální rychlosti). Má diody (pomalejší jízda) a halogenovou žárovku (supr svítí, ale žere). více: http://www.vaude.de/hps/client/vaude/public...$2f9zFg@ocMbyeqK5Uoe?hxmain_object_id=VDSHOP::CMI24::1955&hxmain_category=vaude_article_cms_endkunde::vdcms::vaude::/produkte/1/1656/1932/1955
obyčejná čelovka by mě asi taky štvala.
Čelovka je dobrá. Kvůli kolu jsem do ní dal halogenovou žárovku a svítí to jak blázen. Žere to dost, ale začal jsem kupovat speciální baterku a to je pak na cca20hodin svícení a to už je fajn. Mě na ní vadí to, že si pak nemůžu pohodlně opřít hlavu o opěrku, protože mi vzadu překážejí baterie a hlavně to, že to světlo je příliš blízko očí a to je nepříjemné a někdy po delší době dohání k slzám.
Používám dobíjecí akumulátory, kapacitu neřeším. Kup si čelovku, která má baterie přímo v tělese svítidla (viz. link) Světlo blízko očí - opět záleží na konstrukci, já s tím nemám problémy (taky ten krám stál nekřesťanské peníze)
Na trojkolce vozím světlo na levé straně, na svislé trubce představce. I když držák je konstruovaný na vodorovnou trubku, doufám že se vlastní vahou světlo na nějakém "drncáku" neurve. Pokud máš vrchní řízení, šlo by to použít a odpadly by "divočiny" s kladkami.
Já mám na leháči horní řízení. Zkoušel jsem dát světlo na řídítka, na trubku s přesmykačem - a všecko bylo na hov.. Světlo by prostě mělo být úplně vepředu leháče, ať osvěcuje pouze terén před kolem. Když jsem je dal na řídítka apod. tak mi světlo svítilo na nohy a hlavně na kliky, které jsou lesklé a je z nich v noci stroboskop, oslňujemne to. A to mám světlo jen z 5 vysocesvítivými LEDkami, nedovedu si představit, co by to udělalo, kdybychna řídítka pověsil těch 15-35W, které jsem koupil. Když jedete v noci v autě, tak si taky v kabině nerozsvítíte světlo, aby vám svítilo na volant, palubovku atd. - to by se vám asi moc dobře nejelo.
Tudíž potřebuji dát světlo na špičku leháče a bylo by žádoucí, aby světlo svítilo "do zatáčky" A to musím nějak vyřešit.
Na trojkolce sedím šikmo dolů - nohy mám výrazně níž, než hlavu - neuvědomil jsem si, že u dvoukolového stroje bude osvícení předku tak vadit. Přeju ať se nějaké řešení najde. Pořád je tu jako "nouzovka", možnost pořídit si trojkolku :-)
Jedna možnost je normální nepohyblivé světlo s dostatečným výkonem. Já zatím jezdím s jedním 1W Luxeonem a zatáčky ježděné naslepo potkávám dost zřídka. Je vzácné, aby zatáčka neměla na vnější straně nic než prázdný prostor, a dost výkoné světlo poskytne odrazem od zdi, živého plotu a podobně jistou míru osvětlení. Čím prudší zatáčka tím hůř je do ní vidět ale tím pomaleji se taky jede. Celkově mi ten jednowaťák na čumáku nad přesmykačem celkem stačí.
Další možnost je nějaké to táhlo nebo lanko. Bude zábava to vymyslet tak, aby to nebylo poruchové, neukopnuls to při nasedání a nikde to ničemu nevadilo. Navíc by byl podle mě dost špatný nápad nastavit to tak, aby světlo zatáčelo stejně jako vidlice, nedej bože ještě víc. Při středních rychlostech se na nerovném povrchu obvykle dost hýbe řídítkama, jak koriguješ balanc na uskakujících šutrech nebo podobně. V podstatě v tu chvíli jedeš rovně, ale světlo ti skáče na všechny strany a z terénu před sebou stějně nic nevidíš. Pokud budeš dělat pohyblivý světlo, podle mě zjistíš, že je potřeba tak maximálně 2/3 výchylky vidlice. A nejlepší by bylo, kdyby do určité výchylky světlo stálo, a pak začlo pohyb vidle kopírovat. Na to bys potřeboval o něco delší lanka, která by v klidu byla trochu prověšená, a světlo by drželo rovně nějakými pružinkami. To už začíná být příliš komplikované na dostatečnou spolehlivost.
Moje idea do budoucna je využít znalosti ze školy (ať aspoň jednou na něco jsou:-)). Když už studuju kybernetiku, automatizaci a měření, mohl bych zkusit dát světlomet na hlavu modelářského serva a řídit to servo mikrokontrolérem. Natočení by se počítalo z natočení vidlice a z rychlosti jízdy. Muselo by se to před výpočtem prohnat ještě nějakým filtrem co by odstranil ty malé prudké pohyby řídítek. Jednou to postavím, ale nemám ponětí, kdy se k tomu dostanu, má to číslo asi tak sto padesát šest na seznamu priorit.
Jako nejracionálnější rada se mi jeví vyrobit pevně upevněné světlo s takovou vyzařovací charakteristikou, aby většina světelného toku (cca 80%) šla úzkým kuželem do dálky na vyšší rychlosti a zbytek svítil do široka do stran. To při pohledu shora, z boku by to nemělo svítit nahoru, maximálně vodorovně, s většinou světla mírně pod vodorovným směrem. Když se mrkneš na světlomety aut nebo motorek (většina nemá světlo na vidli, ale na rámu, a taky jim to nevadí), dostaneš jistou představu o komplikovanosti tvaru parabol a čoček pro dosažení tohohle. Nejlepší máš splašit na vrakovišti světlomet z motorky nebo skůtru, pokud hledáš něco opravdu výkonýho. Pokud vyrábíš vlastní, tak by šel vzít luxeon se standardní 10° optikou a doplnit bílýma ledkama co přidají ty boky.
S tím "mrskáním" světla při malých pohybech vidlice při udržování "balancu" máš pravdu - to bude trošku problém. Ale praxe ukáže, zda to problém je a nebo je to snesitelné. Uvidím až se do toho pustím (až bude čas). Dneska jsem koupil akumulátor 6V/12Ah, tak alespoň ta světla vyzkouším, jak svítí.
Světlo musí svítit i výškově v e vhodném úhlu, protože právě ten určuje rozmezí dosvitu (osvícená délka silnice). Kdyby téměř nebylo tohoto úhlu, byl by osvětlen jen úzký pásek třeba po celé šířce silnice. Účelem ale je, aby naopak se vzrůstající rychlostí světlo svítilo více dopředu.
Já mám reflektor nastaven tak, aby rozhraní polosvětla a plného světla bylo asi 5 m před kolem. S halogenkou vpředu tak jedu spokojeně jakkoliv rychle či pomalu.
Pokud by šlo o rovnomerné osvětlení silnice v ose kola od malé po velkou vzdálenost, musí jít málo světla dolů a jak se blížíš vodorovné rovině musí světelný tok růst. Nebo jinak: 5° široká výseč namířená přímo dolů osvětluje jen několik cm vozovky, zatímco stejná 5° výseč namířená daleko dopředu bude osvětlovat několik metrů vozovky. Proto musí tou druhou téct víc světla, má li být míra osvětlení vozovky v obou případech stejná. Stačí si posvítit autem zblízka na zeď, uvidíš jak to má vypadat. Běžný světla na kolo stejně jako všechny žárovky s parabolou a luxeony mají symetrickou vyzařovací charakteristiku, nejčastěji kruhovou, takže tohohle nedosáhneš. Buď obětuješ osvětlení na blízko, nebo obětuješ účinnost systému tím, že značná část světla půjde nad vodorovnou rovinu. Každému vyhovuje něco jiného, já po určitém experimentování zjistil, že standardní Luxeon NWE8 s 10° vyzařovacím úhlem mi vyhovuje nastavený tak, že možná i porušuju předpis co říká "optická osa musí protínat vozovku nejdál 20m před předním kolem". Dvacet metrů je dost daleko, to nastavení se jeví skoro vodorovné, a pochybuju, že by mi policajt byl schopnej to změřit. Já taky napíšu, že s tím klidně jezdím v terénu pomalu a na silnici rychle, ale přidám i co to znamená: na polňačce jedu pomaleji než ve dne, z jednowaťáku nedostanu tolik světla abych se nijak omezovat nemusel, na silnici za úplné tmy to stačí tak do 35km/h, což znamená, že z běžné cestovní rychlosti okolo 30km/h slevit nemusím, někdy jedu z kopce pomaleji než ve dne. Jsou magoři, co by s tímhle světlem klidně jeli padesátkou, ale já nepřekračuju rychlost, ze které zastavím před stojící překážkou na vzdálenost na kterou ji uvidím.
předtím, než jsem dal světla na řidítka (viz výše), měl jsem je nějakou dobu taky na přední vidlici až dole cca 5-10 cm nad nábojem kola a taky to bylo dobrý, takže jestli máš horní řidítka tak zkus ještě toto (i když s jedním světlem to asi fungovat nebude, mě svítí jedno doleva a druhý doprava). (spodní řidítka jsou na světlo ideální - jsou široká a poměrně vzadu)
Tak jsem zjistil, že natáčení světla řešit nebudu. Včera jsem totiž na leháče namontoval nové osvětlení - světla Marvi, 1x 15W a 1x 20W halogeny s akumulátorem 6V/12Ah. Svítí to výborně, hned jsem se potmě projel po lese a naprosto v pohodě. Svítí to i dost do stran, takže do zatáček je vidět docela dobře. Akorát mám obavu, že protijedoucím motoristům se to světlo moc líbit nebude. Uvažuju, že na paraboly připevním nějaké "stříšky" (uvnitř polepené zrcadlovou fólií), které budou omezovat svícení světla nahoru a budou je odrážet dolů na vozovku.
To bych doporučoval udělat, už jsem zažil, že se někomu nelíbil můj 1W luxeon mířený prakticky vodorovně, a to tvoje je mnohem silnější. Zkusil bych to asi postavit proti zdi pár metrů od ní a experimentovat s tím kšiltem tak dlouho, dokud pakticky nic nebude svítit nad vodorovnou rovinu od toho kšiltu, to by mohlo stačit.