Mám rok a půl nové cross-kolo, ca. 11.000 km, přesto velmi udržované a řadím šetrně.
Zjistil jsem již dříve, že ramínko, které drží vodicí plechy přesmykače ( Shimano LX) má poměrně velkou vůli, která se zřejmě nijak nedá omezit, protože to ramínko je uchyceno pevnými čepy na konstrukci objímky přesmykače. Když ho uchopím a nazvednu, o pár milimetrů to jde bez problému – tedy velká vůle, která se působením páky samozřejmě hodně projeví u styku vnějšího vodícího plechu a řetězu v pozici na velkém talíři.
Chtěl bych se zeptat, jestli u vašeho přesmykače LX je tato vůle běžná, jestli váš LX sedí nehybně či s minimální vůli a jestli se to dá přece jen nějak seřídit?
PS. Jelikož jsem tuto vůli nekontroloval ůplně od začátku, nevím, zda již byla při koupi a je tedy chtěná.
Pro porovnání, u mého druhého MTB, kde je Alivio je tato vůle minimální.
Tak to takhle nevim. Ale podívám se doma a napíšu. Nicméně myslím, že by tam žádná velká vůle být neměla.
Tak pokud má 11000km,tak už má rozhodně nárok 8-)
Ale vážně, co s tím?
Shodou okolností je to na Meridě, drahém Crossu.
Kolik je to "par" milimetru? Muj presmykac ma taky vuli. Cca 2 mm ve vsech smerech na konci vodicich plechu. Presmykuje uz zhruba 14 tis. km a vule mu nevadi. A protoze presmykuje dobre, nevadi to ani me. Pokud se pohybujes v podobnych dimenzich, je to podle me OK, zvlaste pokud nemas problem s razenim na prevodnicich. Jo, ten muj je Deore.
U mně jsou to tak 3-3,5 mm a problém je právě v tom, že při poloze velký talíř vpředu, malé vzadu se řetěz otírá o vnější plech přesmykače a seřizení šroubkem už není možné a bovdenem by to znamenalo problém u středního talíře.
Když ale potlačím prstem na přesmykač a tím vynuluji vůli, vodicí plíšek se posune dolů a řetěz se neotírá - to je přesně to, co dělá ta vůle, kterou nepotřebuji.
Vymenit...vzdyt to stoji par korun...
No, asi jo, asi vymenit. Chtelo by to videt,, ale vzhledem k tomu kolik presmyk stoji je fakt asi lepsi poridit novy. A nemusi to byt nutne LX, prevodnik je IMHO soucastka, na ktere lze beztrestne usetrit.
Byl jsem se zeptat v cykloshopu - stojí kolem 800 kč a to není málo jen po roce a půl po zakoupení. Ale pokusím se ho reklamovat - 24 měsíců je záruka.
Obávám se, že na přesmykače, přehazky, pastorky, řetězy a jiný "spotřební" materiál, že je záruka max. 6 měsíců a to ještě kdoví jestli...
Tak tam už nedávej LX, to je podle mne zbytečné... Stejnou službu zastane i Deore, možná i Alivio. Tady ty rozdíly nejsou tolik patrné, jen na ceně ;-)
Tohle urcite nevyreklamujes. Spis tam na tebe budou divne koukat. Ojete pneu na aute bys asi taky nevyreklamoval. Proste je to opotrebovane.
A urcite tam LXo nemusis mit. Tohle zrovna soucastka na kolem, na ktere se da "usetrit". Dal bych tam Alivko a sel bych od toho...Vydrzi ti stejne a mozna i vic nez LXo
Zaruka je podle mne dva roky, to je ze zakona, ale jinak souhlasim s vyse uvedenymi prispevky - 11 kkm je rozhodne dost na to aby prodavajici opravnene rekl, ze je ta vec opotrebovana a na opotrebeni zpusebene normalnim pouzitim se zaruka pochopitelne nevztahuje.
Měl jsem smyk alivio a po 15000 km byla na konci ramínka stranová vůle asi 3-4 mm. Řadil bezvadně, tak jsem to nijak neřešil.
Až řekneš,že má 11000km,tak se nejdřív všichni podiví kolik vydržel a pak tě slušně vyhodí i se zárukou-víš co znamená formulace-... nevztahuje se na nadměrné opotřebení provozem?Tak to je přesně tvůj případ.Když chceš ušetřit,poslechni výše zmíněné rady a pořiď Alivio,nebo se trochu rozšoupni a dej tam Deore.Rozhodně zastanou to LX bez problémů.Víc asi není co dodat-snad jen to,že většina z nás si může nechat zdát o tom,že by nám materiál tak dlouho vydržel-je to totiž s přídomkem spotřební....:-)))
To, že mám reklamovat mi poradil prodejce. ( bohužel ne v mém ochodě, kde jsem kolo koupil. Ten je 300 Km vzdálený.)
Prý je ta vůle u LX docela známá u některých serií. A Shimano prý jsou kulantní - zvláště po sezoně. Přesmykač je opticky - i přes těch 11.000 - jako nový.
Co mám ztratit, nic, než jen pokus.
skoro by se chtelo radit - nerikej 11000 ale jenom 1100 ;-)
(jestli teda LX nema nekde interne zabudovanej citac otoceni kolecek :-))
Tvoji radu si vezmu k srdci :-)), i když jsi mi ji přímo neradil :-))
Oproti jiným jsem opravdu toho názoru, že reklamace je na místě a za pokus to stojí. Jestliže nahoře v příspěvku se píše, že při řazení s LX ona paní přesmykač nešetřila a nemá vůli, měl by od nás výrobce být informován v těch případech, kdy vyrobil i šmejd.
Můj "cykloman" mi včera také řekl, že ty přesmykače, které mají průbežnou hřídelku jsou stabilnější. To u mého modelu XL není, oba klouby mají separátní osky a tím se možná tato velká vůle zapřičínila. Přesto se divím, že právě u nákladnějšího modelu se toto stane.
Takze bys mi radil, abych ted vzal kolo do cykloservisu a cele ho reklamoval? Nemam ho jeste dva roky. Mam ojetej retez, vuli v prehazovacce, sjete desticky v brzdach a celkove je kolo omlacene od kamenu... To prece nejde. Ja tu ted reklamacni rad nemam, ale tusim, ze na tyhle soucasti se urcite dva roky nevztahuji a uz vubec ne na opotrebeni. Kdyby tohle delal kazdej, tak si hosi v cyklu moc nevydelaj. Oni se jen podivaji jak ho mas dlouho a pak se ti vysmejou do oci a oduvodnej to tim, ze je to opotrebenim.
Uvedom si, ze kdyz na kole jezdis, ze ti nikdy nevydrzi vecne a ze to neni neznicitelna vec...a oduvodnit to tim, ze mam drahe kolo a ze u nej by se to nemelo stat...promin, to neni duvod
No nevim...tolik slozitosti kvuli smyku...Nove Alivko te vyjde na 300Kc a bude ti slouzit dalsich 11tis. km. Takhle se s tim votravovat a nekam to posilat a podobne...ze bych se na to nevyprd. Kolo je uzitkove zbozi na kterem se obcas neco hooold musi vymenit. Dela to kazdej!!!
Stejne bych rekl, ze ti vetsinou tech 11 tis za rok a pul zavidime :-)
Díky za uznání, skoro si závidím sám :-)). Letos to bude míň.
To Abernathy-jasně,že to nebylo na tebe :-)))
A docela mně pobavila věta o kulantnosti u Shimana.Ti nedají ani co musí-máme tam na reklamaci Pravý dual ze sady XT-11měsíců a je nějaká zákonná lhůta,he?Byl nefunkční na novém kole,ale celou dobu jen posloucháme,že už bude nový.Taková firma musí jen hrábnout do bedny a hodit nový kus,jinak to snad ani nejde.
Merido, prodávám jak jsem koupil - tu informaci mi řekl včera dobrý známý v servisu. Možná má každý jiné zkušenosti.
Moje zkušenost : Přesmyk Deore - horní tah / horní kyv. Po půl roce začal lehce zlobit a po roce byl neseřiditelný i na novém řetězu! Z finančních důvodů jsem ho mohl vyměnit až dva roky poté. Koupil jsem XT horní tah / spodní kyv. To se vůbec nedá porovnávat. Nebe a dudy. Podotýkám, že kolo nešetřím, bláto, prach, brody. XT řadí, řadí a řadí nezávisle na tom, kolik bláta na něm je a v plném tahu. O tom se Deore s horním kyvem ani nezdá. Pojem vůle již neznám :-) Typ : FD-M761. Jinak dneska na tahu nezáleží, protože ramínko umožňuje oba způsoby. Dělá se i Deore : FD-M511, i Alivio : FD-MC 21. No a z jiného kousku : podobně jsem vyměnil Deore přehazovačku za XT - rozdíl je pouze v tom, že cvaknu na páce a vzadu se velice ochotně přesune řetěz tam, kam má! Po 3 letech zkušeností s Deore a 3 letech zkušeností s XT nelituji. Kámoš má přesmyk LX horní tah / spodní kyv a nestěžuje si také.
Kde se dá dohledat výrobní číslo/typ u přesmykače, který byl dodán s kolem?
Jak rozpoznám spodní nebo horní kyv? Tah mám spodní.
Toto je horní kyv : http://www.cykloexpert.cz/presmykace/shimano...
toto spodní : http://www.cykloexpert.cz/presmykace/shimano...
U spodního kyvu je výhoda, že ramínko, ať s horním či spodním tahem eliminuje případné vůle. Lanko je u spodního tahu vedeno od Inbusu přes "véčko" ramínka k bowdenu.
Dík, teď je mi to absolutně jasné. Mám spodní tah a vrchní kyv, tedy tu horší alternativu.
Jak dohledám název typu, bude asi dost problém, to bych musel srovnávat dle katalogu všechny alternativy.
Co máš za kolo? Snad by to šlo z toho usoudit.
Merida Crossway 8900 Model 2004
Mohl by to být tento : http://www.paul-lange.de/produkte/shimano...
Může být asi 580 A. Díky
Myslím, protože Merida modely 2004 na stránkách již nemá. Model 2005 má již spodní kyv. Skoro se dá říct, že vím proč... Měj se.