Nazdárek, obracím se s prosbou. Jsem tzv. začátečník, i když na kole které mám od letošníhi srpna mám najeto asi 1300km. Mám dotaz, všude čtu o údržbě kola. Chtěla jsem se zeptat, co jako laij mám s kolem vlastně dělat. Teď bych chtěla hlavně očistit řetěz, poraďte mi čím a potom čím ho namazat. Jestli můžete doporučte co vlastně s kolem mám dělat a kdy nebo po kolika km obrátit se na servis. Díky
Řetěz peru pračkou na řetěz cca po 200-300 km a používám cyklostar nebo petrolej. Mažu obyčejným olejem na šicí stroje nebo WéDéčkem.
S ostatním si hlavu nelámu, na to mám servis - jsem toho názoru, že vše má své hranice a občas je lepší být za dámu :o))) Své tělesné schránce také dopřávám odborné péče, tak proč ji nedopřát i mému kolu :o)))
Vozím ho tam hlavně po zimě a pak podle potřeby, když si kolo řekne :o)))
Mám možná blbý dotaz, ale jsem laik. Co to je pračka na řetěz? To mám říct tak v obchodě?
ano
Pro představu :
http://www.zemebajku.cz/good.php?goodId=102
Ale seženeš podtatně levnější. Podstatně.
Tak to moje od BBB o tolik levnější nebyla, ale jinak ti podstatně věřím. Podstatně :o)))
Podle mne je pracka zbytecna, k cemu blyskajici se retez ? Porid si nejakou knizku jestli te cela problematika zajima (nebo chlapa). Taky myslim, ze uz se to tady probiralo...
Hlavni udrzba je mazani retezu (do sucha staci WD40 apod., do mokra radsi neco s vetsi vydrzi), pak je dobry mit merku na retez a obcas kontrolovat jestli neni vytahanej - pak je ho potreba vymenit. No a pak jeste obcas dofouknes duse a kdyz je sjety vymenis plast :o). A jezdis dokud se neco nerozbije.
Chceš říct, že ty na řetěz stříkáš jen další a další vrstvy mazadla aniž by si ho předtím očistil?!? No to snad ne?!? To bych neudělala ani já...
Nejde přece o blýskající se řetěz, jde o to vymýt z něj prach z cest...
Za měrku na řetěz se taky přimlouvám: http://www.kovys.cz/_kata/dat_prod.php?produkt=58
A taky lepení na duše, "montpáky" a pumpičku. Když píchneš, v nejhorším seženeš někoho, kdo ti to slepí. Když nebudeš vybavená, tak se každej bude vymlouvat (znáš mužský).
Buď klidná, budou se vymlouvat, ikdyž to budeš mít - budeš mít blbý montpáky, špatný záplaty a pumpičku, se kterou to nebude schopnej nafouknout :o)))
Nakonec tak použije všechno své a přidá radu, ať to všechno zahodíš :o)))
Znáš mužský :o)))
presne :)))
Když má svý, tak je to dobrý (pak už je potřeba jen někdo, kdo umí podržet náplast). Ale někdo vozí prd. Taky dnes už se tolik nepíchá, jako když nebyly všelijaký ty ochrany. :')
Jo tak podržet, to já umím... :o)))
Pračku řetězu lze nahradit i kusem hadru :-)) Jinak k mytí používám technický benzín. Mažu tzv. "silikonovým" olejem (značku nevím ..... ale v kterékoliv prodejně kol něco seženeš - olej na šicí stroje naprosto postačí - jen je trochu řidší a tak nevydrží tak dlouho, takže se musí mazat častěji). Řetěz tak zhruba po 2000 km měním, takže jeho čištění až tolik neřeším.
Občas to chce zkontrolovat brzdy, výplet - jestli kolo nešmajdá - to hlavně po jízdě v terénu (vzhledem k tomu, že jsi začátečník, tak případné docentrování svěř servisu nebo alespoň někomu, kdo ví co s tím).
Jak už Radka napsala .... kolo si většinou "řekne", když s ním není něco v pořádku ... pak určitě ten servis ... no a nebo šikovnýho chlapa, kterej se o tvého dvoukolového miláčka postará :-)
Ještě bych doporučila jednu věc: naučit se spravit či vyměnit duši v případě defektu ........ a to hlavně pokud nejezdíš s někým kdo by to zvládl. Fakt se to může někdy hodit :-) Nic na tom není - požádej někoho, aby ti ukázal jak se to dělá, párkrát si to vyzkoušej (radši na nějakém starším kole) a uvidíš, že to půjde.
Vše dělám přesně jako ty (tzn. technický benzín čištění + silikonový olej ve sprayi mazání). Jen místo toho hadru používám starý kartáček na zuby - a mohu doporučit nejen na řetěz, ale vyčistíš s ním i nepřístupná místa v přehazovačce a přesmykači.
Jak ten použitej benzín pak likvidujete?
Já používám naftu a mám jí doma ve sklenici. Vždycky to nechám usadit a použiju znova. Plánuju, že až to už nepůjde tak to odvezu někam na sběrný dvůr.
Benzín se nechá používat skoro donekonečna, když se po použití sleje do flašky, nečistoty se usadí a benzín je jako z fabriky. Akorát trochu mastnej. Dřív se použitý oleje vracely u pump, jak je to dnes, nevím. Já ho v práci leju do mazutu.
To jste mě připomněli jednu historku - dělali jsme tak v polovině devadesátých let ekologický audit na čerpací stanice Benzina, určené k privatizaci. U jedné jsme na otázku kam a jak vyvážejí obsah nádrže na vyjeté oleje dostali odpověď že nikam, že ještě není plná (400 litrů tank!). Bodejť, nechali motoristy (omylem) vyjetý olej vylévat do čichačky do toho pískového lože okolo nádrže, zatímco vlastní nádrž byla vzorně zamčená rezavým zámkem. Několik let se tak dělo, sanace potom byla dosti drahá.
Ja zase posledni dobou prestavam pouzivat pracku a ocistuju retez zachodovym papirem. Tak zhruba za 2 jizdy do prace (tzn. po 80km). Mazu pred kazdou jizdou.
Tak to by mě nenapadlo:-) Dyť se to musí trhat, pokud není 3vrstvý s vůní heřmánku;-)
Ale vážně: Je to skutečně účinější než pračka?? Mě přijde pračka + nafta vcelku dost účinná - ekologičtí aktivisté prominou:-)
Urcite ne, ale ocistim retez od tech nejhorsich nanosu a prijde mi to lepsi nez zaspinit hadr.
No tak zůstanu u pračky, kdybych měl všeho tolik co mám starých hadrů, to by bylo žůžo....:-)
Já čistím řetaz následovně: řetaz z kola ztáhnu, vyperu ho v benzínu a znovu řetaz nasadím. Když řetaz nechci ztahovat použiju hadr. Mažu vyjetým olejem z auta, ale také něčím speciálním na řetazy.
Ten cyklostar se má do pračky naředit (a v jakým poměru?) a nebo neředit?
Jo jo, myslím, že čištění a mazání řetězu je snad nejchoulostivější téma údržby kola. Každý biker a cyklista má ten svůj zaručený recept a je ochoten se za něj bít. Je to také nejčastější úkon, neboť řetěz je to nejnamáhanější (kromě jezdce :o)) Někdo by na řetěz v životě nedal WDčko, někdo nemaže ničím jiným. Někdo na praní řetěz sundavá, někdo ho otře hadrem, někdo si koupí za 200Kč pračku na řetěz. Nicméně vše je to především o tvém dobrém pocitu. Já čistím v pračce na řetěz a používám jako čistidlo obyč naftu. Nevysušuje tak jako benzín a dobře čistí. Potom ho pečlivě vysuším od nafty hadrem a namažu olejem TF2 (měl by vydržet i ve vlhku. Ale...) A takhe podle provozu i třikrát do týdne, ale někdy taky jednou za dva měsíce. Záleží na počasí na chuti do údržby a na času. Moje máma na svém crossu snad neměnila a nečistila řetěz ani jednou za 7 let a řadí jí to jak po másle. Prostě si to všechno sedne a je to. Jen běda jak by do toho někdo začal šťourat nebo něco nedej bože vyměnil. To by pak bylo potřeba vyměnit půl kola. :o)
Od bláta to celý mej vodou. Pračku (třeba: http://www.bike-eshop.cz/cisticky-retezu/cistic... mám, ale už nepoužívám. Když je potřeba, čistím řetěz jen tím Cyklostarem (http://www.bike-eshop.cz/cistice/cistic... štětcem a vodou. Ve vaně. Řetěz hlavně maž, aby nebyl suchej a neskřípěl ti. Mazadla jsou na to různý, do sucháho počasí můžu doporučit třeba Finish Line Teflon Plus (http://www.cyklo-online.cz/mazivo-finish-line... do mokra pak Finish Line Cross Country. Na každej čep kapku, rozprašovač neé. Mazat se to může docela často, podle počasí. Mě to vychází průměrně tak po 100 km, i míň, to uvidíš. Mazadlo do suchýho počasí míň vydrží, na to druhý se zas lepí víc prach. Na čepy u přehazky a přesmykače se používá něco stříkacího, v nejhorším i to WD-40 (to ale není mazadlo, spíš čistidlo). Zvláštní pozornost musíš věnovat vidlici - tu část, která zajíždí dovnitř (vnitřní nohy) musíš vyčistit raději vždy. A můžeš na ně pak stříknou něco s teflonem.
V servisu by ti hlavně měli zkontrolovat dotažení a seřízení. Aby kolo bylo bezpečný, pokud se v tom tak moc nevyznáš. No, a prostuduj si všechny diskuse na toto téma. Každej to dělá jinak, univerzální rady neexistujou. :')
Ty odkazy to nějak mrší. Tak ještě jednou:
Čistička:
http://www.bike-eshop.cz/cisticky-retezu/cistic...
Cyklostar:
http://www.bike-eshop.cz/cistice/cistic...
Teflon Plus:
http://www.cyklo-online.cz/mazivo-finish-line...
No akorát snad mazat řetěz čep po čepu je sice super, ale to bych strávil víc času mazáním než ježděním. Nastříkám TF2 počkám až to zateče kam má a otřu hadrem. Není to tak precizní jako kapátkem, ale je to hned. :o) A na nohy vidlice používat SILIKONOVÝ olej neboť ten nenarušuje gumu.
Teda lidi, o pračce řetězu jsm nikdy ani neslyšel?!? Já to stříknu Reninger sprayem co mám v práci a to vyčistí a odmastí všecku špínu. Dostanese to do přehazky, prostě všude. A na mazání požívám nějakej speciál na řetězy, taky z práce :o) Ale nedělám to nijak často. Častějc jedině v zimě. A Řetez jsem neměnil tři roky, ale asi to změřím a vyměním, jenže jsem línej. Myslím, že dělám lepší a častější servis babiččině starý Esce než tomu svýmu. Zklrátka jsem línej a tam to dělám pro někoho, ne pro sebe :o))
Jo Reninger je výbornej, ale taky dost drahej.
Možná, nevím. Nemusím to řešit. Ve firmě je to bežná spotřební věc.
U nás taky, ale berene ho od švýcarů a pokaždé slyšíme to samé, je to drahé.
Už jsem to tady kdysi psal : praxí jsem zjistil,že mi řetěz vydrží stejně dlouho,ať ho peru nebo ne.Poslední roky už ho jen důkladně prostříknu wapkou při mytí kola a namažu /tím,co je zrovna po ruce/.Nedávno jsem si řetěz pro jistotu nechal přeměřit v servisu,protože už na něm mám najeto dost přes 3000 km a byl jsem překvapen,že je pořád OK,obvykle mi nevydrží víc jak 2000 km.Ale to nebude mojí pečlivou a kvalitní údržbou,anóbrž tím,že jsem se přes léto držel víc na cestách než v terénu :-))
Souhlasím s Bbb, když se mi podaří měnit řetěz po 1500, tak si vejskám, že jsem měl jednou zase štěstí.
Používám obyčejné Shimano,ale podotýkám,že takhle mi vydrželo poprvé,proto jsem si to pro jistotu nechal změřit v servisu,abych měl jistotu.Opravdu jsem si jenom spíš vozil zadek než že bych to skutečně rval v terénu,i tak mě to dost překvapilo.
Jo, je to tak. Vylozenym silnicarum vystaci retez docela bezne 5-6 tisic km, neni nejdulezitejsi, kolik se toho natoci, ale v jakych podminkach se jezdi. Bahno, pisek atd. obrousi cokoli za jakkoli kratkou dobu :o( Stejne tak treba brzdove desky- kamarad zrusil na prima bahnitym maratonu funglovky XTR. A tak se da pokracovat dal...