Potřebuji poradit.
Vloni v zimě mi zamrzala guma brzdicích špalků - ztuhly a nemohl jsem s nimi brzdit, případně účinnost byla minimalní.
a. Má někdo zkušenosti, jaké ověřené špalky na zimu koupit? Jaká směs, označení špalků, výrobce, typ?
b. Mám možnost vyměnit špalky celé i s držákem nebo jen nasunout gumu do držáků. Jaký je váš názor na obojí alternativy?
Já z vrozený šetrnosti kupuju ty nejlacinější špalky (pár snad 80,-), pojíždím celej rok a poklesu brzdnýho účinku jsem si nevšim. A k tomu béčku, jestli mluvíš o tzv. "botkách" s výměnnými gumičkami, tak nevidím důvod, proč v tom nepokračovat. Stačí vytáhnout závlačku.
Také jsem měl ty kolem 80 kaček na předním a zmrzli. Proto se ptám - zřejmě jsou různé.
k b) znejistil mě místní cykloshop - prý je lepší vyměnit ceké špalky - prý míň práce a kvalita stejná, závislá od ceny???
Navíc, prý různé barvy za stejnou cenu jsou různé tvrdosti.
Moc chytrý z toho nejsem.
No já měl taky nějaký ty nejlevnější. Na srazu lehokol mi odešly, tak jsem v Berouně musel koupit nový a nechal si poradit a vnutit nějaký se třema barvama, že prej jsou skvělý a nepískaj! To že nebudu brzdit za kvílení těch šílenejch zvuků mě přesvědčilo. Brzdí to podle mne stejně a takovej řev jsem snad ještě nezažil. Kdyby to nebylo tak daleko, tak dojdu tomu chlápkovi, co mi to doporučoval pěkně vynadat. Jaký budou v zimě nevím, ale ty nejlevnější co jsem tam měl dvě zimy předtím brzdili furt normálně. I když loni jsem toho mosc nenajezdil. U nás byl všude led a na tom se dalo jedině s hřebama, který nemam
Už 3 roky používám výhradně tříbarevné BBB a jiné ani nechci-brzdí za všech okolností a skvělá životnost.A pro šetřílky-máte u vás moc draho-u nás jsou nejlevnější špalíky pár za 30Kč :-o
Taky jezdím na trojbarevných BBB, a chovají se zajímavě. Jednak se mi líbilo, že celkem dost brzdí, a to trvá. Pak se mi líbilo, že byly tichý, ale už nejsou. Poslední dobou dělají kravál, někdy hodně někdy málo. Navíc jsem několikrát zaznamenal následující jev: brzdí celkem potichu, písknou jen při opravdu prudkým brždění, jednou zaprší, za mokra začnou řvát a řvou dál i po uschnutí. Pak zaprší znova, za deště ztichnou a jsou dál potichu i po uschnutí. Neumím si to vysvětlit. Krom toho se někdy dají ztišit seřízením polohy špalku na ráfku a někdy to nepomůže, nevysledoval jsem čím by to mohlo být. Ale dokud brzdí tak jak brzdí, nestěžuju si. A ten kravál se přežije, aspoň se lidi leknou, jak strašně mě donutili brzdit:-).
Taky sem to nevysledoval:o( Máš recht, že při připržďování v pohodě, ale jakmile potřebuješ prudčejc zabrzdit, tak je to šílený. Bolej mě z toho uši a když to udělám v lese, tak všechno zdrhne na míle daleko a nemám už šanci cokoli vidět:o( A to mě fakt dost vadí. Jako necyklistu mě právě tímhle cyklisti hodně vadili a teď to dělám taky:o(((((
To je úplnej máček proti hydrám LX. Mám tam originál shimano destičky na brutální brždění (dělají 2 druhy), ty když navlhnou tak kvičí jak píchlý prase, lokomotiva hadr. Když za deště na nábřeží začnu lehce brzdit, půl kilometru přede mnou skáčou chodci do řeky.
Možná za to nemohl. Tohle o nich píše výrobce : TROJBAREVNÁ SMĚS
Kombinací síly a funkčnosti vznikly vynikající brzdové botky do každé jízdní situace.
- černá: pro blátivé počasí
- šedá: vynikající brzdná síla.
- stříbrná: proti skřípání
Koho by napadlo že taková firma lže.
Milý Jirko,k pískání špalků ti můžu doporučit jen to,že ve většině případech to je špatným nastavetím,špalíky by měly být v předu o půl až milimetr bíže ráfku než v zadu.K výběru si osobně myslím, že záléží na osobní zkušenosti každého,měl jsem od schimana(deore) a byly to neřády,pořád plné třísek z ráfku,no a pak jsem koupil jedny z nejlevnějších(40kč)-ale byly žluté-no a jsem nad míru spokojený.Milda
S tím nastavením máš pravdu, přesně tak by se měly nastavovat. Ale po několika marných pokusech mi potvrdili i v cykloservisu, že existují kombinace špalků a ráfků, které si ohledně hluku dělají co chtějí, ať je nastavíš jakkoliv. Takže dobrá rada, rozhodně stojí za pokus, ale záruka úspěchu neexistuje.
Takže zatím nic moc. Najde se někdo, kdo se tím více zabývá?
Jaký může být rozdíl působení mrazu na směs, která je měkká nebo tvrdá?
Některé jednobarevné špalky podle barev žlutá, modrá, červená jsou prý různě tvrdé či měkké.
Zimní autopláště mají také jiné složení než letní - proč ne špalky, které jsou ještě důležitější pro bezpečnost?
No tak po špalkách nejezdíš...
Hele a v kolika stupních ti vlastně ty špalíky umrzly?!? Jaké byly další podmínky a okolnosti - bylo to při jízdě nebo si vyjel z tepla do zimy?!?
Po špalkach nejezdím, ale mohou mi zachránit život radko.
Jezdím celou zimu, když se teploty blíží k bodu mrazu, kolo vytáhnu z garáže, kde je kolem 0-5 C nasednu a když chci brzdit, mačkám a jedu prostě dál. Guma ztratila pružnost a přilnavost.
Jasně, že po nich nejezdíš - měla jsem na mysli to, že od špalků a od pneu požadujeme jinou funkčnost, což se odráží i v materiálu a nelze to sjednocovat.
Jinak je ale fakt, že je divné, proč ti špalky "zamrzlyů - podle toho, co píšeš, tak jsou stále v určité konstantní teplotě, teda že nejsouv elké rozdíly mezi stáním a jízdou.
Já osobně si myslím, že to byla náhoda - prostě souhra jakýchsi momentálních okolností, protože jsem ještě neslyšela, že by se to někomu jinému stalo a svědčí o tom i uvedené příspěvky.
Tak doufejme, že to bylo opravdu ojedinělé :o)))
A čistíš je občas? Myslím tím vypichování mikrotřísek z ráfku a kamínků. Potom je přejeď na šmirglu. Neměly by při přibrždění šustit.
O kolo se vzorně starám :-), je to prostě vliv mrazu.
Rozhodně je důležité čistit a odmašťovat ráfky-Mavic na to dokonce dělá takovou "gumu",kterou se ráfky přejedou.Já tedy fakticky nemám s BBB nejmenší problém,brzdí mi i v zimě a v mrazech a potichu.Viděl bych to na ty ráfky-nerozumí si asi materiály spolu.Měl jsem kdysi francouzské Wolbery,výborné ráfky,ale kdybych na ně dal nevím jaké špalky,tak řvaly jak střelený prase.Musely dolů.Hledal bych tedy u specialistů-KOOL-STOP určitě něco vyrábí,ale nebude to asi zrovna "super preis",holt každá sranda něco stojí.
tak jsem si přečetl všechny příspěvky diskuze, a stejně musím dát "lankovi" za pravdu ... teplota má na materiály na bázi pryže/kaučuku poměrně solidní vliv, proto také mimo jiné máme letní a zimní pneu na autech ;o)))
ale na druhou stranu, co jsem koukal na internet, tak bohužel zimní cyklistice v tomto směru nikdo příliš nepřeje, asi to není lukrativní sektor, tzn. speciální směs na zimní špalky tak nějak neexistuje ..
.. na druhou stranu je to však o tom, že kvalitní špalky (třeba tříbarevné BBB) budou brzdit vždy lépe, než klasické nejlevnější noname ...
v závěru lze snad dodat jen to, že kdokoliv kdo aktivně jezdí v zimě si nemůže vynachválit kvalitní hydraulické kotoučovky, protože jedině ty mají šanci překonat skutečnou nepřízeň počasí ... příkladem budiž promrzlý ráfek, na který se nalepí trocha prašanu, při prudším brždění se to ohřeje a roztaje, pak zase třeba z kopce zmrzne a máš na tom sklovinu že s véčkama nezabrzdíš ani kdyby ses pos...
jinak ještě doporučuji:
http://www.bikewinter.org/
nebo
http://www.icebike.com/
tam najdeš (v angličtině) celkem slušné info, ale u brzd to končí fakt jenom stylem "hydry-kotouče" a nazdar ....
Tak nebrzdící V-čka jsem zažil, kdo zná Brno tak ulice Tvrdého od nemocnice dolů. Solidní padák, azub na širokých gumách by dole jel 70 bez šlapání, ale to by nešlo přežít - křižovatka.
Bylo kolem nuly a hustá mlha, podle mě namrzla na ráfcích právě ta. Asi tak třicet metrů jsem mačkal brzdy čím dál víc a bez efektu, a zrovna když jsem začal vybírat vhodnou závěj kam to řízeně složím tak brzdy najednou zabraly jak divý, že jsem málem stál na fleku, zadní se pochopitelně kousla a málem jsem to převrátil přes předek, což na lehokole není snadný udělat. Asi se to tím usilovným mačkáním zahřálo a ta vrstvička odtála nebo co. Hnusný zážitek, od té doby v zimě zkouším brzdy než to začne být zkopce.
To přesně odpovídá ... proto kotouče :o))
Závidím ti návarky. Do úprav vidlic nejdu, to radši automatický trysky s fridexem:-).
Stejně je to všechno jen o penězích .... kdybych tolik "nevydělával", tak mám čas jezdit, takhle si sice můžu koupit super kolo, ale zase nemám čas na něm jezdit, všechno něco stojií .....;o((((
Moje zkušenost: na krossu jsem měl jednorázové tektry a vydržely mi přes 8 tis. km. Pak jsem přešel na trojbarevné BBB s výměnitelnými botkami - rovněž vynikající. Teď nedávno jsem koupil zas ty jednorázové tektry - a včera jsem zjistil, že jsou naprosto ojeté, a to už po 950 km a při stejném "stylu" jízdy. Přitom jsou na první pohled k nerozeznání od těch původních, mají na sobě i logo. Docela si říkám, jestli i v tomhle nejsou nějaké čínské plagiáty...
nevím, kdo ty špalky vyrábí, ale mají myslím označení HJ-748.13A jsou tříbarevný (hnědá-černá-zelená) a nemůžu si je vynachválit. A vyměňuji jenom špalky v botce, dávají k nim i nové závlačky (ale to je asi běžná praxe)
Jezdim tříbarevné BBB, jak už bylo výše, ani při -17 jsem neměl problémy s bržděním. Ale při takových teplotách to už není zábava jezdit, letos už do takové kosy nevyjedu (to se ještě uvidí), tak do -12 a dost. Přesto, že se tomu někdo nahoře bránil tak nejdůležitější jsou pláště, musí držet stopu. Možná že špalky jsou OK, zablokují kolo, ale jede se pořád dál. Za to může ten sníh a led, sebelepší špalky nerozhodnou o přilnavostí pláště ke sněhu. :o)
Shrnuto a podtrženo-všechno chce svý 8-)))A ja k odpověděl kámoš na otázku své ženy po švihu v půli ledna-tak co hoši,jak jste si zajezdili?Dobře-a bylo by to ještě lepší,kdyby se nám tam ve sjezdu nepletli ti blbí lyžaři....zkrátka každé roční období má své kouzlo a v zimě ty pády zase tak nebolí,no ne?
Něco utlumí sníh, ale víc oblečení. Je pravda že jsem vloní přehlídl ledovku byl jsem na zemi vmžiku. Jel jsem hezky dobrých 25 metrů a kolo vedle mě - spíš to bylo k smíchu. Na Vysočině jezdím mezi lyžaři na takové malé sjezdovce - a opravdu se pletou a brzdí. Mám pláště s hřeby a jak je to uježděné od lyžařů, tak to je supr poježdění. Trochu je šokuje, když je předjíždí cyklista. Mě to baví!!!
No tak vidíš, tady si s kopce rychlejší :o)))
Mně se taky líbí ty šokovaní "lufťáci" když mažou hokej na rybníku a kolem si to prohasí pár cyklistů,kteří si tady momentálně zkracují cestu,protože v létě to tak nějak nejde .Ale jinak-léto je léto,člověk nemusí přemýšlet nad oblečením.Teď je to horší 8-((
To mi povídej, nějak ta zima přišla velmi rychle. Nejenže to počasí letos nějak ignorovalo jaro, ale ono kašle i na podzim...
Což o to ,panorámata jsou to hezký,barvy podzimu se povedly-ale ta kosa...Stejně letím jak pako,abych už byl v práci v teple:-)))Vloni bylo celkově tepleji,to jsem jezdil i po změně času na kole(ono pak večer je to už potmě),letos asi vyměknu-nějak stárnu či co 8-))))
Přesně tak, taky mě ty ranní teploty nějak překvapily. Už jsem musela odložit džísku a vytáhnout podzimní kabát :o)))
Taky si už ráno u skříně říkám(když na mně vypadnou ty trika a kraťasy),že je načase vyhledat jinou garderobu.V cyklo skříni to už ale proběhlo 8-)))
U mne jde cykloskříň na řadu dneska :o))) Zatím marně tápu v paměti, kde mám středně silné rukavice :o)))
Jo tak se sklerozou bojuji od narození 8-) Díval jsem se na Tvoje stránky.Moc hezký!!!!Plánujete hezký výlet na moje zamilované Písecko.Tam jsem taky minimálně 2x ročně i když to mám z Vysočiny trochu z ruky,ale stojí to za to-to je NO COMENT.Fakt to máte dobře naplánované,tak ať vyjde počasí.Jezdím i na Táborsko-jižní Čechy jsou prostě kouzelné.
Dík za pochvalu - jsou sice amatérské, ale takové zůstanou :o)))
Také jsem si ty stránky prohlédl. Jsou dobré, přehledné, mě se také líbí. Už jezdím téměř v zimním. Vyjíždím ráno za rozbřesku a dnes bylo jen 2 stupínky nad nulou a ta šílená mlha už několik dní po sobě. Taky ten sajrajt co vypustily do Vltavy z čističky v Troji (už večer ho tam bylo dost - vypadalo to jako kry. Ráno tam byl pořád - to zas dostala příroda na prdel). Moc si to neužívám. Vracím se zase pozdě večer, takže dojíždím za tmy. Jak zalese sluníčko tak je kosa.
Díky... :o)))
Na zimu je dobře zvolit špalky z měkčího materiálu (tvrdost bývá barevně odlišena), případně volit špalíky kombinované )vícebarevné). Je logické, že špalky za 80 kč brzdí jinak než špalky za 500. Doporučuji Koolstop nebo BBB. Šetřílci by měli započítat, že dražší špalky mívají většinou vyšší životnost a jsou taky ohleduplnější k ráfku (nezasekávají se do nich tolik kamínky). V neposlední řadě: nekompromisní funkce brzd čas od času znamená úsporu v lepším případě materiálu, když ne přímo zdraví či života.
Jestli měnit jen gumičky v botce nebo celé špalíky je v principu jedno, já preferuji měnit celé špalky ze dvou důvodů: zvláště v zimě matice korodují a botka by stejně dlouho nepřežila, a u některých typů je možné botku vysmeknout při brždění při pohybu kola vzad (běžné u balancování na místě či trialu).
fajn su tie sede, pripadne trojfarebne od BBB. na jmctrading.cz ich maju a mozem povedat su naozaj velmi slusne. aj ta zmes sa mi javi optimalna.
Glume, dovedeš poradit, kde najdu souvislost barev a tvrdosti/měkosti materiálu špalků?
Nemate nekdo zkusenost s trojbarevnyma spalkama od Authora? mam je ted cerstve namontovany, tak jsem zvedavej, co muzu cekat. zatim vim, ze jsou uplne tichy, jak jsou novy tak ani nesustnou :] ale v mokru ani mrazu jsem je jeste nemel prilezitost testovat...