třeba to, že ti to nepobere přehazka, přesmyk na to taky není dělanej. 52 na MTB? :) dobrý ftip. Jedině na sjezd z Monte něco, tam mají snad pilu 60
52 jsem dal jako příklad extrému. Fakt si to tam dát nechci. Jen chci vědět co je ten limitující faktor.
Teoreticky je limitem přesmykač (přehazovačka jen při krátkém ramínku, které nestačí obsorbovat rozdíly v potřebné délce řetězu). Skutečným limitem je ve skutečnosti pravá klika s packami pro upevnění talířů. Na silniční klice (totéž byly původní horské s talíři 28-38-48) může být nejmenší talířek 24 z. Menší už nejde upevnit. Největší může být třeba 57 z. Pak už hraje svou úlohu výška prostoru ve vidličce přesmykače, délka raménka přehazovačky a jeho seřízení tím malým (pro někoho zbytečným) šroubečkem , který je kolmo k ose upevnění přehazovačky (hlavička směřuje dozadu).
Já mám na svém treku trojtalíř Shimano Sora 26 (původně 30, ale přijde tam 24)-42-52 z.
Mým oblíbeným je jinak Shimano LX, ale na tomto kole je Sram X Gen. Prakticky nevidím rozdíl. Zatím mám ale najeto jenom 660 km, takže nelze vyvozovat předčasné závěry, ale ten Sram je na doporučení znalce, který má prodejnu a servis a sám jezdí závody horských kol.
Shimano dříve dělalo LX, XT a XTR, nižší sady si nechávalo dělat. Bohužel došli tak daleko, že už si nechali jenom XTR. Poslední dobou mám dojem, že zanedlouho bude vedoucí značkou Sram. Jejich výrobky jsou při srovnatelné nebo dokonce vyšší kvalitě levnější.
Dal jsem převodník od Shimana (přesný typ nevím) s klikama Hollowtech 48-36-26 a jsem spokojen - s nejmenším zvládám i terén, pokud nezvládám, pak je stejně rychlejší slézt z kola.
Obávám se, že se mýlíš.
Na kole je totiž více převodů. Dva jsou na první pohled neviditelné: páka mezi klikou a trojtalířem vpředu a páka mezi pastorky a průměrem zadního kola.
Napsals, kolik zubů má trojtalíř. To je ale jenom čtvrtina převodů. Druhou čtvrtinou jsou zadní pastorky. Pro změnu převodového poměru buď změníš počet zubů talíře, nebo pastorku, nebo obojího. Převodový poměr snadno spočítáš vydělením (např. 48/24=2) Čím je toto číslo menší, tím lehčí je převod. To je ale jen část pravdy. Vynechali jsme třetí čtvrtinu: délku klik mezi osou středu a osou pedálu (čím delší, tím lehčí převod) a konečně poslední čtvrtinu: průměr nahuštěného kola (čím větší, tím těžší převod).
Z praxe jistě víš, že při strmém stoupání jde šlapání ztuha a přední kolo má snahu se zvedat. Tady právě má uplatnění co nejdelší klika, co nejmenší průměr zadního kola, co nejmenší přední talíř a co největší zadní pastorek. Čím lehčí je převod, tím lehčí je šlapání, tím větší záběr zadního kola a tím menší snaha předního kola zvedat se.
Tím, že vpředu budeš mít co nejmenší talířek a vzadu co největší pastorek, kupodivu nepojedeš pomaleji, ale rychleji, protože budeš moci zvýšit frekvenci šlapání. Budeš schopen s menší námahou a rychleji vyjet stoupání, ve kterých se teď dřeš a dokonce i ta, jež se Ti zatím vyjet nepodařilo. Potom už záleží jenom na přenášení těžiště tak, aby se kolo nemělo snahu zvedat ne vlivem záběru, ale v důsledku špatné polohy těžiště, ale aby zároveň nebylo zadní kolo odlehčeno a dokázalo Tvou sílu přenést.
Já mám na treku 26-42-52/11-34 (kliky silniční Shimano Sora — místo 26 přijde 24z—, 9ti kolečko Shimano XT - Sram je sice levnější, ale Shimano má ideálně odstupňované počty zubů pastorků). Kliky mají 170 mm, obvod kol 2230 mm. Jestli máš čas, můžeš si přepočítat skutečné převodové poměry z klik až na kola a porovnat se svými.
Nevím, jestli je nebo není problém dát na MTB převodník s 52 zuby - je pro mě ale záhadou, proč ho tam dávat. Na crossu mám 48 zubů a nejtěžší převod (48/11) využívám velmi zřídka, na MTB mám 44 zubů a bohatě mi to stačí. Lehčí než nejlehčí převod :o)) (22/32) snad taky není vůbec potřeba a kdyby náhodou, dělají se i pastorky 11-34.
Je sice pravda, že 52 z nemám na horáku, ale na treku, z zásadě je to ale lhostejné. Na předchozím kole jsem měl 48 z a při jízdě s prudkých kopců jsem při 48/11 prošlapával naprázdno. Nechal jsem si udělat talíř 50z, protože koupit se nedal. Když mně bylo kolo ukradeno, sháněl jsem trojtalíř s krytem a 50 zuby. Protože nic jiného nebylo, padla volba na Soru s 52 zuby. Na kole potřebuji vyjet jak prudké či táhlé kopce, kdy člověk stále stoupá třeba i půl dne, tak si chci užít rychlosti při sjezdech.
Proto mám na kole zdánlivě nesmyslné převody. Při velkém průměru kol (obvod 2230 mm) je 52/11 na silnici už solidní převod a v kopcích se využije i 24/34.
Ten kryt je důležitý. Jednou mně chytil řetěz tkaničky a skoro bylo zle. Všechno vychází z mých dlouholetých zkušeností. I ony převodyi.
Je fakt, že každému vyhovuje něco jiného - já moc často z nějakých extrémních kopců nejezdím a když už ano, většinou to tam neznám - víc jak cca 70 km/hod jsem nejel - říkám si, že kdybych potkal nějakou díru na silnici, což u nás není až takový problém, nemuselo by to dopadnout dobře.
Souhlas já mám sice silnici a ale mých současných nejtežších 52/13 mi velice nevyhovuje a nerozumím proč horal má při mennších kolech ještě menší tác. V terénu je to jistě jinak, ale značná část MTB jezdí stejně jenom po silnici. Osobně zvažuji přestavbu na trojtác a pastorek s devítikolečkem, ale při obchodní politice prodejců to vypadá spíš na nový kolo, když si sečtu ceny jednotlivých komponentů.
..."značná část MTB jezdí stejně jenom po silnici"... To asi nebudou ti opravdoví bikeřï...;-)
Ale na druhou stranu, nějak se do terénu nejdříve dostat musí, že ? Já teda hned za barákem les apod. nemám...;-)
Promiň jestli jsem se tě dotknu, já to neodsuzuju a od určitý váhy vypadá chlap na galuskách blbě, jen mi ty převody vrtaj v hlavě. Osobně mám radši těžší převod (i do kopce) a z kopce při vyšších otáčkách klik mám pocit nestability.
Je to ořesně o tom, že každý jezdí jinak. Já jezdím tak půl na půl na těžko (a to pak nepohrdnu asfaltem) a v terénu. Když jedu naloženej z mírného kopce po asfaltu tak na 44/11 při 90ot./min a 26'' pojedu 44,5km/hod. Každý zub na převodníku mi přidá 1,01km/hod, když to ušlapu. A z prudších kopců kde Ladin jezdí 86km/h bych se já nedostal přes 66km/h. Mimochodem frekvence šlapání je děsivých 135ot./min. :o)
Já jsem nedávno na HT vyměnil klasických 44-32-22 za 46-34-22 (kliky XT, převodníky Gebhardt CNC) a pokud nasadím pláště 1,2' tak bajk uhání jako o život. Dá se s ním velice dobře i do terénu, ale musím myslet na jiné řazení (do horšího terénu mám FS a klasické převody). Do většího převodníku bych už ale nešel. Tolik příležitostí na dlouhé prudké sjezdy u nás zase není a na zbytek je tohle řešení naprosto postačující.
A hlavně se u přesmykače udává rozsah : Shimano má snad u všech MTB rozsah 22 zubů.
Jeden z nezanedbatelnych problemu ti bude taky delat prostupnost terenem. S vetsi pilou vpredu roste taky pravdepodobnost, ze si poskodis zuby na nektere z terennich prekazek.
coz je popravde hlavni duvod proc se na MTB davaji mensi tacy. Diky mensimu prumeru ma kolo vetsi svetlou vysku, coz je ucel, kdyz je to kolo pro jizdu v terenu.