Ahoj všichni a MTB zdar!
Mám trochu problém s vidlicí. Do loňského srpna jsem jezdil na MTB s pevnou vidlicí. Pak jsem si zakoupil odpruženou vidlici RST Gila T4 se zdvihem 9cm a nastavitelnou tuhostí a musím říct, že je to opravdu něco úplně jiného. I když jenom pruží, nemá tlumič. Teď mi ale vadí jedna věc. I když mám vidlu danou na největší tuhost chodu, stačí jen, abych sedl na kolo a vidle se mi propadne asi do poloviny svého zdvihu. Při jízdě tak vidle nemá moc prostoru pro pohyb na nerovnostech. A když brzdím, vidla je beznadějně na dorazech. Tak bych rád věděl, jestli jsou pro tuto vidlici dostupné tvrdší pružiny a hlavně, jaká je konstrukce odpružených vidlí, že bych se do toho třeba pustil sám (sobě neplatím za práci). Faktem taky je, že vážím metrák, což jistě hraje svoji roli. Při výšce nějakých 175cm je bez debat, že by to chtělo nějaký to kilo pryč.
A nebo ještě jinak. V jednom krámku mi nabídli pěknou vidlici tlumenou vzduchem za 2.500 a ještě jednu, olejovku, za 3.000. Obě nové, zdvih 8 a 9cm, nastavitelné a vypnutelné, ale jejich typy se mi vykouřily. Co s tím? Ne že bych byl na kačku, ale dnes je každá pětistovka doma dobrá, tak další dotaz: Jaký je rozdíl ve funkci vidle tlumené vzduchem a olejem? Jak náročná je údržba? A taky: jak tlumené vidlice snáší metrákové jezdce? Znám totiž několik stokilových diskobolů a zdá se mi, že jejich tlumené vidle se z horní polohy ani nehnou, když jedou po rovném povrchu. Na závěr dodávám, že jezdím sice rekreačně, ale převážně mimo zpevněné cesty a fyzicky náročným stoupáním, technicky těžším průjezdům (vystouplé kořeny a kameny), stejně jako divokým sjezdům se v žádném případě nevyhýbám.
Za každý názor moc děkuji.
Konkrétně tuhle vidlici neznám, ale dovolím si říct můj názor. Jestliže na kolo sedneš, tak by vidlice měla "propružit" cca 25 % (aspoň dle chytré knihy). Tobě - píšeš - to sjede na 50 %, což není vpořádku. A přitvrdit to už nelze. Dle mě - na Tvou váhu jednoznačně nevhodná vidlice, příliš měkká. Jestli tam jsou pružiny, měli by jít vyměnit za tvrdší, ale to by Ti řekl servismen. Jestli to je nějaký starší typ, tak to třeba nepůjde, v tom případě buděš muset koupit něco vhodnějšího.
Já mám na kole santourku (pružení vzduch, tlumení olej, tvrdost pružení nastavuješ hustilkou), tuhle značku sice profici haněj, ale: vzhledem k tomu, že jsem taky téměř stokilový "diskobolos" (konečně slušný označení pro to, jak jsem se vyvinul!), tak mi tahle tvrdší vidlice maximálně vyhovuje.
Rozebírat doma vidlici - no určitě to jde, já s tím zkušenost nemám, ale všechno je vždycky poprvé, nicméně přece jen bych k tomu napoprvé pozval někoho, kdo už to dělal a má s rozebíráním zkušenost.
Tlumená vidlice - aspoň ta moje - snáší stokilového jezdce BEZPROBLÉMOVĚ.
Jak píšeš, že znáš bajkery, jejichž vidle se z horní polohy ani nehne - chápu to tak, že nepruží - pak by to tedy chtělo upustit vzduch nebo měkčí pružinu.
To byl můj názor.
Kdysi jsem viděl pěkný článek se základními informacemi o odpružených vidlicích, tak jsem ho teď vyhledal znovu:
http://www.bajk.cz/web/data/clanek.asp?id...
Třeba ti to helfne.
Vidlice RST Gila T4 je opravdu výrobcem nastavená hodně na měkko, odhaduji tak max. 70kg hmotnosti jezdce, řekl bych, že v tomto nastavení vhodná pro mládež, ženské nabo chlapy-muší váhy. Její chod je plynulý, avšak měkký, navíc postrádá tlumení, což je pochopitené v této cenové relaci, dal jsi za ni odhaduji 1600-1700,-.Zkus se u prodejce zeptat, zda neexistuje pro tento typ pruřina k výměně, myslím, že jsou uvnitř elastomery a kousek pružiny, zkusit ji vyměnit, nebo připasovat na výměnu elastomery, možná by se hodilo něco z nějakého jiného modelu, záleží na průměru trnu, na kterém jsou navlečeny. Případně oslovit šikovného zámečníka a nechat si fedry utočit, někde se o této možnosti také psalo. raději jsi měl zvolit takový model, u něhož lze měnit charakteristiky pružení i útlumu, pružina-olej nebo vzduch-olej, výhodu mají vzduchové vidlice, nafoukáš přesně kolik potřebuješ a operativně dle typu terénu můžeš stále přenastavovat. Ale to vše je vykoupeno vyšší pořizovací cenou.
Sice je RST Gila T4 model 2004 (Airline) a o možnosti výměny pružin v servisu už řeč byla, ale do této operace jsem se nakonec rozhodl nejít. Při těch 1500 Kč, co jsem do ní dal (Toman), mi to připadá nepříliš vhodné, protože za cenu kolem 3000 mám možnost koupit vidlu vzduch/olej. A to je systém, který mi nabíly různé zdroje informací zcela nezávisle na sobě. Takže si trochu přišetřím a půjdu do toho. A na ten článek (Jirka) se určitě podívám. Ještě jednou dík.
zdravím,no ja dělám jako servisman a myslím si že jsi zvolil celkově nevhodnou vidlici,je jasne že cena hraje také roli.U pružinovek je možna určitě vyměna per i elastomeru.Systémy olej-pero,nebo olej-vzduch jsou dnes dostupné u levných vidlic jako Suntour,nebo RST,ale ne vždy plní to co by měly,nejsou technologicky tak propracovány a zažívám případy,že po sezoně tečou,nebo nedrži vzduch,čož zvaž vzhledem ke své hmotnosti.Určitě se drž vzduchového pružení!Ale celkového,pokud tam bude jen patrona,tak je to jako pomocná opora!Vzduchovka bude tvrdší,později se urve,ale vzhledém k tvé hmotnosti nepocítíš takové houpání či ztrátu zdvihu při nasednutí.Přejí štastnou volbu při výběru.petr
Pruziny maji tady www.author.cz
tam muzes koupit pruzinu, asi tu nejtvrdsi a vymenis si to prece sam, nevim proc davat do servisu, cena za pruzinu 160kc.
Jen orientacne....jakou pruzinu tam mas ted? Pokud nejtvrdsi, tak to pada.
Do jake nove vidle chces jit za 3t ?
Děkuju za tip, jakmile dopíšu, hned se tam mrknu. Jinak se omlouvám, za ty 3 až 4 tisíce jsem viděl v různých e-shopech poměrně "slušně vyhlížející" vidle pružina/olej, ale jak je tam pružina, pořád se bojím té degradace zdvihu, tvrdost pružiny je fixní a tedy limitující.
Mimochodem - jak se vlastně do té vidle leze...? Jsou to ty podélné šrouby, jejichž hlavy jsou dole u patek pro náboj? A na co se můžu připravit vevnitř?
.Predpokladam, ze se tam leze stejne jako do pruzinovyho Suntoru a to tak, ze odsroubujes plastovou pravdepodobne vroubkovanou krytku nahore na korunce a vytahnes pruzinu.
Dale, pokud budes kupovat pruzinovou vidlu, tak s pruzinou na tvoju vahu, jinak ses tam kdes byl. Ja bych zkusil upravit za minimum penez tu Gilu a pokud by se nezadarilo koupit novou. Nepises ze jezdis nejakej brutal a nebojis se ze ji nekde polames. Ono za 3-4tkc taky neni velkej vyber a ze vzduchovek snad nic.
Tak mi napadlo, videl jsem ve ksefte hodne slevnenyho RS Pilot SL 100mm(04) za 3,5 ze 7t, chtel jsem ho vzit na zimaka, protoze tam mi Suntourka zrezivela :), ale pro mne tam byla hodne tvrda pruzina a ja jsem sni sotva pohnul, pokud je malo da se jeste prifouknout vzduchem.Ahoj
Do rst gily se dostaneš odšroubováním plasových zátek na korunce, ale je potřeba klíč, který stojí 200 kč. Navíc se touto cestou dostaneš jen k pružině. Rozmontovat se dá vyšroubováním dvou imbusů na spodní straně vněkších nohou, ale někdy se protáčejí a nejde to moc dobře. Ale to by tvůj problém nevyřešilo.
Tvůj problém by vyřešilo, kdyby jsi při nákupu uvažoval...Vidlice RST je snad to nejhorší co existuje, takže od ní nemůžeš očekávat zázraky...prodej jí a kup si Manitou SIX, stojí 3000, je tužší a na doraz jí nedáš nikdy. RST je tak na projíždění po městě při rychlosti do 40km/h
Stoji sice jen 2tKc a ne 3tkc, ale je to z blata do louze:)
No, to je úhoz hřebíčka na hlavičku, nákup RST byl poněkud "hurá akce". O Manitou Six jsem už zjistil hodně dobrého i nedobrého a výsledkem je, že váhám. Tam, co jsem koupil Gilu, mají i Sixe za 2.200, ale co s tou Gilou?? To ode mě přece nikdo nekoupí. Petře, prosím, rozveď svůj vstup "tak to nevím" dále, která vidla by u mne lépe obstála, srovnáme-li RST Gila T4 a Manitou Six?
Ta manitou six je také jen ealstomerová vidlice, sice lepší, ale ne o tolik aby se vyplatilo ji koupit. Já bych šel do SR suntour Epicon. Vzdu/olej a stojí asi 3000 a také v ní není místo hliníku hlína.
tak to nevím.
pred nedavnem jsem koupil crosku synergy,kde mela byt vidliceRST TR-PROI SL olejová uzamykatelná (50 mm}ale misto ni my tam osadili Manitou 60mm,funguje dobre,ale pri mimoosym zhoupnuti mi zadre brzdovy spalik o rafek.nechce se mi kvuli tomuto povolovat brzdy.je to bezne??
No běžné to tedy není. A nyvíc mi je záhadou, jak to, že u syneržiho máš od prodejce jinou vidlici, než je dle katalogu. Jinak - tu manitou tam mám taky a je naprosto výborná.
ja se pri koupi prave rozhodoval mezi synergym a airlinem.nevim jestli jsem udelal dobre,protoze jsou potize s uchycenim blatniku a predniho nosice.chybi totiz na ramu mustky.ale sikovne ceske ruce si vzdy poradi.
ta vidlice me sere,ale jinak fakt pohodova jizda.jo a ta vidlice neni ani uzamykatelna.ta tvoje je??
Já mám model 2003, tehdy byl Airline vlajkovou lodí krossové řady Authora. Synergy se objevil až v 2004. Vidlice uzamykání nemá, jen štelování tvrdosti.
ah tak.ja myslel ze jde o airline 2004,to neva. stelovani tuhosti ma.ale kdyz ji utahnu na maximum a jdu ze sedla tak vidlice pruzi a prece jen si na to nemohu zvyknout.asi se optam servismana co a jak.
to že ti zachytí botky brzd o rafek je zpúsobeno výpletem,nech si dotáhnnout špise a máš to v poho,určitě to není vidlicí!
kurva to je mozny.ale myslis ze u funglovky uz je povolenej vyplet?kazdopadne to dotahnu a uvidim.dik
Možné to je, mě utahovali dráty už v rámci garanční prohlídky. A navíc v Čechách je možný úplně všechno...
Vyplet se pri garancce dotahuje bezne,draty si totiz sednou a vyplet se povoli.Potom by ale uz mel drzet.
Také je možné, že se pod tvou váho vidlice mov kroutí
Ahoj všichni. Na základě (i) Vašich příspěvků a hlavně sebevědomí pozvedajícímu příspěvku Santuse (vyměníš si to přece sám, nevím proč to dávat do servisu) jsem dnes (14.3.05) vlezl do vidlice a udělal jsem problému rázný konec. Vevnitř jsem našel zelené elastomery a šedé pružiny, tedy střední komponenty. Vydal jsem se na nákup a vrátil se s červenými - tvrdými - elastomery. Červenou pružinu jsem nedostal, takže jsem udělal následující věc: Pod seřizovací segment jsem nasadil červený elastomer, pod něj na spojku 1,5cm zeleného a pak stávající pružinu. Výsledkem je stále mírně předpjatá pružící sestava. Při nasednutí si teď vidla sedne asi tak o 1,5cm, což - při celkovém zdvihu 9cm - je už dobré. Byl jsem to hned projet a tváří se to dobře, takže tuto kauzu považuji za uzavřenou.
Jen bych se chtěl zeptat servisáka Petra, zdali někdy v budoucnu nehrozí, že by to celý vystřelilo ven. Třeba proto, že by ten tlak nevydržel závit na té horní matici, přece jen je to pouze plast. Podotýkám, že když jsem to šrouboval dovnitř, musel jsem se to trochu zmáčknout, ale pohodně jsem to až na konec závitu došrouboval rukou. Až na dotažení tak čtvrt otáčky jsem použil klíč.
Takže ještě jednou děkuju všem!
Zdravím,já osobně jsem měl na svém kole přesně tuhle vidlici,a vzhledem k tomu že vážím 80 kilo(při výšce 185 cm) tak se vidlice hned po nasednutí propružila na 70 %.Taky to vypadalo dost uboze,tak jsem koupil ¨ROCK SHOX s pevnou osou za 6000 Kč se zdvihem 120 mm,a vůbec nelituju.Je to tisíckrát lepší.GILU T4 hodte do hnoje!!!!!!!!!!!!!
Ty´s ji už vyhodil? Estli ne, můžeme se dohodnout na ceně (i když hnůj by asi neplatil, že) B-)
Kolik vazis? Mam jednu Marzocchi Bomber, na typ se podivam, system pruzina- elastomer, idealne odhaduji tak pro 80 kg cloveka, zdvih cca 80 mm. Stav zachovaly, barva stribrna, cena smesna :o) Na konci cervence pojedu pres Prahu.
Nevím proč, asi je to něco "interního", ale mám pocit že dva největší prudiči místního fóra, kteří místo praktického, přínosného nebo alespoň smysluplného příspěvku hází na ostatní právě ten "hnůj" a přitom ho vydávají za intelektuální kvalitu, se jmenují AV a Pavka. A tak nějak vypadají jako siamská dvojčata, tak moc srostlá, až by jeden řekl že jde jen o rozdělenou osobnost. Doufám, že se mýlím.
ja vazim 58 kg a mam doma bomber marczocchi dirtjumper 100mm pruzina v jednej nohe tlmenie v druhej pruzina tvrda doporucujem da sa vymenit vsetko sam asi vymenim pruzinu s vidlice Rst gila t3 tiez 100 ak jazdis mtb neviem ja jazdim 4x a pod ale je to ozaj bomba