Pardóón myslel jsem samozřejmě planování ne panování milda
Nejčastěji plánuju s normální papírovou mapou KČT, ale párkrát jsem zkusil změřit trasu (path) na Google Earth a sedělo to velmi dobře, jen jí musíš přesně zakreslit. Škoda, že je tam pro ČR jen pár "čtverců" ve větším rozlišení.
Zatím mi vždycky stačila papírová mapa - jen je pak potřeba vypočtenou vzdálenost vynásobit tím správným koeficientem a to se naučit nedá. To jsou léta dřiny :o)))
A zkoušel jsi tohle :
http://www.cyklotrasy.info/
Neni to špatný, třeba ten profil trasy to umí dobře. Ale řeknu ti, že nejlepší je to stejně s tou mapou a mapoměřičem.
Jó, je to fakt, Když člověk plánuje trasu podle mapy a říka si : tudy asi né, to přece nemůžu vyjet, takový stoupák, raději tou cestou vedle, co na tom, že to bude o pár kiláků víc. Anebo, dnes se mi moc nechce pojedu raději víc z kopce. Už jsem vždy doma natěšený.
V plánování tras je zatím nenahraditelná papírová mapa a mapoměřič. (z kritizovaného Lídlu) Koeficient holt chce dlouholetou praxi. V poslední době, pokud se část trasy shoduje se značenou cyklostezkou, dá se využít na ověření profilu následující odkaz http://mapy.idnes.cz/cykloturistika/ Sem tam se sice ještě v tomto novém projektu setkáte s chybou, ale profily kreslí krásně.
Souhlas. Na běžnou turistiku ideál. Na speciál je stále nenahraditelná papírová mapa.
Nedá mi to - co je to mapoměřič? Viděla jsem to prodávat v Lidlu, ale netuším, co to umí.
Je to sice už staršího data, ale viz. tady:
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=2602...
To je zařízení, na kterym si nastavíš měřítko mapy a kolečkem který to má vpředu budeš kopírovat naplánovanou cestu na mapě. A když budeš pečlivá a připočítáš si k tomu index, tak ti to docela přesně ukáže co tě čeká.
Mám mapoměřič od f. Silva i ten od Lídla a ten Lídláckej stačí. Sice je s nim díky širší přední části trošku komplikovanější práce, ale moc velkej problém to neni. Na to jakou službu ti to udělá. Za stovku - no neber to.
Ta Silva stojí 600,-Kč
Nic jinýho už skoro nedělám. Jen občas plánování (a realizaci tras) přerušuji nutnou prací. To má ten dopad, že mé zkušenosti jsou nepřenositelné jednoduchýn sdělením pro jejich totální globálnost:o)))
Jinak plánuji doma podle map KČT. Na nich je síť co čtverec to 1 km a tak nepotřebuji žádný měřič a délku odhadnu z mapy. Pro zahraničí evropské používám KOMPAS. K mapám dávají měřítko a tím se dá délka trasy taky naměřit. Něco připočtu na zatáčky.
Ve známých krajích se snažím uložit si trasu do paměti a jet podle ní. Jinde jsem opatrný a přiznávám, že do mapy koukám.
když s cami nebo se synem připravujeme trasu doma, začneme asi jako většina z nás s papírovou mapou pro první nástřel ve smyslu: kam dojedeme vlakem (nejčastější přeprava), jakym směrem se dáme, jak moc chceme kopce, jak náročnej terén, co chceme vidět atd. pak začneme zpřesňovat, upoutá nás v mapě zajmavá cesta (kaňonem, po hřebenu, po vrstevnici...) a snažíme se rozvrhnout etapy, naplávovat zastávky na odpočinek (jakej odpočinek, rozhled přece:-o)) odhadnout dílčí i celkovou délku a výškovou náročnost. ovšem, co si budeme povídat, odhad podle čtvercový sitě se ne vždy zdaří. pokud sebou máte dítě, chcete vědět kde se dá schovat před deštěm, kde ho nasytit... a tak nakonec sednu k pc a použiju šikovnej prográmek, kterej mi řekne vcelku přesně vzdálenost, ukáže výškový profil a pro zajmavost vymodeluje 3D model území. asi sem trochu ujetej ale moooc mě to baví:-)
podle itinerářů od aie a radky sem zkusil naklikat do mapy sobotní výpravu do kácova. cesta tam mi ukázala 46km, zpět 40. není třeba používat násobící koeficient...:)
A kde je překvapení a radost z objevené a nečekané krásy? Asi bych takhl jezdit nemohl. Určím si cíl a jedu tam toť vše. Mapu používám, protože se svým orientačním smyslem se ztratím i u nás v lese za barákem:o), ale mít dopředu rozmyšlené, kde budu odpočívat, kde jíst apod. mě přijde hrozné. Mojí povaze to zkrátka nevyhovuje. Odpočívám tam, kde jsem unaven a jím tam, kde mě přepadl hlad. To překvapení a nečekanost je přeci tak krásné.
:o)) Tak to já i když si někdy trasu naplánuju--stejně ji nedodržím... Kouknu do mapy a po pár minutách a pár kilometrech už stejně nevím, jestli jsem další křižovatku měla jet rovně nebo zahnout. A tak když nechci pořád jen zastavovat, nandavat brýle, vytahovat mapu, koukat do ní a pak zase ji zandavat a uklízet brýle---stejně jedu někudy jinudy.... :o)) Ale s těmi přestávkami na jídlo a kochání s tebou souhlasím.... Jím a kochám se tam, kde mě to jídlo a kochání "přepadne"... :o))
když jedu sám tak taky v lese zběsile odbočuju na libovolnou cestu, která se mi líbí. to ale nejde vždycky...:)
a když nejedeš sám? nějak jsi na zapomněl...
Odchylka oproti skutečnosti je cca 4 km, což je akceptovatelné :o)))
Prozradíš prosím jak se ten prográmek jmenuje? Hlavne zpetne bych si rad nektre trasy prohlednul :)
www.oziexplorer.com
Pokud máš GPS tak to určitě nemá chybu. Bez ní stejně musíš skoro na každý odbočce zkoumat kudy jet.
S prográmkem jsem si asi tejden hrál a taky se mi líbí.
Pár desítek (stovek?) výletů a tras jsem už naplánoval pro sebe i kamarády z klubu, občas se o ně podělím i na stránkách Cykloturistiky. Pokud jde o moje vlastní zkušenosti, osobně plánuji v kombinaci papírových map (nejčastěji SHOCart Turistický atlas ČR, KČT i jiné mapy, Turistický lexikon ČR) a elektronických map (používám Touratech QuoVadis s mapou SHOCart 1:50 000); doplňuji Internetem (hrady.cz, turistika.cz, mapy.cz - hlavně letecké snímky). O svých zkušenostech s plánováním jsem napsal článek do speciálu Cykloturistiky Dovolená na kole 2005, skromně myslím, že jsem tam shrnul dost ze svého "know-how" :-))