Poraďte, bydlím nedaleko Budislavských skal a tento kraj je poset spoustou ciklotras.Má nerozhodnost je do jakého kola jít cross, nebo MTB při ceně kolem 15000,-
Při výšce 192cm a váha 91kg.Na silnici nebo zpevněných cestách strávím 85% času a ročně najedu 1000km.
Díky
Ja ti radim cross...
Já ti radím silnici.
Nejlépe bys udělal, kdyby jsi vyzkoušel oboje a pak se rozhodl pro to, co ti lépe vyhovuje. Já jezdím léta na horáku a nedám na něj dopustit, zatímco kamarádi,se kterými jezdím mají crossy a taky by neměnili. Vzhledem k tvé výšce a váze bych šel asi taky do crosse.
1000 km zarok je skutečně málo - doporučuji kolo v kategorii kolem 10.000 - po slevě. Tedy původně kolem 15.000. Absolutně vystačí ---a možná tomu přijdeš na chuť a příště si koupíš, přesně to, co potřebuješ. Mám cross i mtb, doporučuji mtb.
Taky by nemusela byt zla varianta MTB s 29" koly.Dela to treba Superior.
Dobrý tip! Přesná adresa :
http://www.kola-online.cz/Superior-XC-839-Disc...
Jo a pokud bys chtěl jezdit jen po silnici není nic jednodušího než zakoupit pneu Maxxis Detonator 700x28c nahustit to na 8,5 atmosfér a budeš lítat blesk.
Díky všem za příspěvky. Věřím že mi pomohou v mé nerozhodnosti. Pokud máte typ na kola do 16 000 poraďte.
Jakýkoli 29" MTB v této kategorii a nemusíš se rozhodovat vůbec. Když tě omrzí horák přezuješ to na úzké gumy a máš čistokrevný Cross. Jediné co z toho neuděláš je silnice. Navíc k tvé výšce patří velké kolo.
Doporučuješ 29´´ - mě zaujal ten devítkový Superior. Můžeš mě kontaktovat do mailu? Zajímal by mě názor někoho, kdo o tom něco ví.. já jsem jezdil jen MTB a silnici, měřím zhruba jako tazatel - tyto kola mě zaujala, bojím se jen dalšího vývoje - tj. proč to valná většina odmítá?
K 29" MTB jsem se dostal přestavbou z crosse značky Giant když jsem řešil problém na čem budu jezdit v zimě. Staré MTB jsem spotřeboval a nové na XT a s hydrama jsem nechtěl rozpouštět v slané břečce. Koupil jsem tedy Pneu Kenda Klaw XT 29x2,1 a obul to na dosluhujícího crosse. Dojmy z první testovací jízdy byli pro mne šokující. Přesto že Giant váží o necelé 4 kg víc než můj horák, jízda byla daleko méně únavná. Nejsilnější zbraní kol takového průměru je jízda po kamení a v hlubokém písku. Tam se projeví naplno výhody menších nájezdových úhlů kol. Na druhou stranu je kolo méně obratné. Ale u čistokrevných 29" MTB jsou rámy kratší než na mém crossu, takže je to celkem v pořádku. Další nevýhodou může být větší gyroskopický efekt kol. Pro mně je ten rozdíl bezvýznamný, možná to ale pozná závodník který jezdí švihem. Největší výhoda je ale v tom že máš 3 kola v jednom. Na stejné ráfky nazouvám Maxxis Detonator 25x622, Continetal City Ride 35x622, Kenda Klaw XT 29x2,1. Takže můžeš mít MTB, cross, nebo silnici na jednom rámu. Stačí jen přezout gumy! Až spotřebuju své současné MTB jdu jedině do 29", nic jiného nepřipadá v úvahu!!!
Ještě zajímavé odkazy :
http://www.mountainbike.cz/clanek.shtml?x=5102
http://www.jankopka.cz/kola_specialy_lm.htm
V poslední době jsem řešil náhradu svého dosluhující stroje a i díky této diskusi jsem se rozhodl pro 29" (Superior X839d ve výprodeji loňských modelů za 16k)
Dneska jsem na něm byl poprvé na "delší" výjižďce - 50 km, většinou rozbitý asfalt, šotolina a samozřejmě pro otestování i sjezd rozbitou rozbahněnou lesní cestou - lesáci jsou největší škůdci lesa :( a kus i necestou po říční hrázy přes krtiny.
A jsem naprosto nadšen a musím říct, že po dnešku tuto diskuzi již vůbec nechápu a příjde mi jako dohadovat se, zda je lepší divat se levým nebo pravý okem.
Při porovnání crossa a 29" nevidím pro crossa žádný plus bod. Při jízdě po asfaltu naprosto rovnocenný ( po rovině na "asfaltu" trvale udržitelná rychlost 30 km/h ) naopak na 29" si nemusím lámat hlavu s nerovnostmi, které kamarád na crossovi přece jenom objížděl.
Objektivně bych to ale mohl říct pouze pokud bych závodil sám se sebou, což jaksi jde dost obtížně.
Pokud jde o porovnání MTB(26) a 29", tak si troufnu tvrdit, že 29" projede vše co MTB, a spíše i více, akorát u extrémně "křivé" trati možná pomaleji (o nějakých pár promile).
Takže pro nezávodní účely může klasickému harddtail horákovi směle konkurovat, samozřejmě ne speciálům pro sjezd, freeride apod. U závodů (XC) bude dost záviset na charakteru trati. Zdá se ale, že jsou XC závody spíše stavěné pro 26", takže se zde 29" moc nechytají.
A.Schneeberger v článku http://www.mountainbike.cz/clanek.shtml?x=5102
píše, že osobně nemá jediný důvod jít do 29", já po (zatím sice malé) zkušenosti nemám (jako nezávodník) jít do čehokoliv jiného.
BTW: řekl bych že plusy 29" v tom článku jsou celkem reálné, zatím co ty minusy takové nějaké nejasné (hluboké zakořenění..., větší váha(?) moje 29" váží 13,5 kg, kolik váží průměrný horák s odprouženou vidlicí a kotouči?, menší sortiment - to sice jo, ale dostatečný, zejména v éře e-shopingu.
Tak to je naprosto přesný. Ten cross se dá také vybavit 29" teréními plášti. Průšvih při jízdě v terénu je ale u většiny crossů geometrie rámů. 29" MTB je prostě horák se vším všudy jen má větší průměr kol. Průměr 26" vznikl bohužel tragickým omylem, když banda zfetovaných dětí květin z nudy (nikdo z nich nemakal) začala sjíždět jeden kopec v USA. Bohužel k tomu použili předválečné Cruisery s tímto průměrem. Domnívám se že kdyby použili kola s větším průměrem jezdili bychom dnes na plnohodnotných horácích a ne na jejich dětských verzích.
Tak to je super vysvetleni :o)))
No, netusim, nakolik muze byt MTB s 29" koly lepsi, vyzkousel jsem jenom jedno krose a vyjel bych na nem jenom na polnacku, do terenu je to jenom nouzovka. Ten vetsi prumer kol bude podle mne prinosem pri trochu horsim povrchu (nezamenovat slovo povrch a teren...), ale netusim, o kolik desetin stupne se snizi najezdovy uhel kola oproti 26" a jestli se tim az nejak dramaticky zmeni chovani celyho kola.
Sam jsem mensiho vzrustu, tak neresim problemy dvoumetrovych lidi, kterym 26" kola muzou pripadat jako "detsky verze" :o)
Jak pise ckp13 o par prispevku niz- do terenu je bike, na silnici silnicka. Urcite jde prehazovat plaste a tim z 29" MTB delat neco jako krose se silnicnimi plasti, ale jak casto si das tu praci s kompletni vymenou? Sam jsem udelal i pokus s 28" sadou kol (silnicni rafky a 23mm plaste + MTB naby s disky), takze jsem mohl v podstate bleskove prehodit cely kola http://kolostranky.blog.cz/0605/muj-fullik ,ale i to me pak prestavalo bavit a nakonec jsem sel do silnicky. Taky proto, ze i kolegove z tymu trenuji i na silnici a tenhle hybrid nikdy nebude plnohodnotnou nahradou zavodnicky, resp. na stejnou rychlost bych se oproti nim vyrazne vic nadrel a v treningu nejde o to se strhat.
Tohle je asi také pravda. Já měřím 183 cm tak na obyč horáku mám buď velký rám nebo 30 cm vysunutou sedlovku. Ten větší průměr kol mi připadá přiměřenější větším postavám, a ten menší menším. Jinak to vysvětlení byla mini-parodie na odborné články o vzniku MTB které se v poslední době vyrojili jak houby po dešti. Nemyslel jsem to špatně, jen jsem to chtěl odlehčit.
Samozřejmě z crosse sliničku neuděláš ani kdyby ses rozkrájel.
Ale tenhle thread je o volbě mezi crossem a mtb.
S chováním crosse s tlustými gumami v terénu nemám zkušenosti, asi je to fakt nouzovka, ale plnohodnotný 29" MTB je rovnocenný s klasickým MTB a nemá hlavní nedostatky MTB oproti crossu na silnici (a za tím si stojím)
Pokud bych jezdil pouze terénem, tak asi taky pořídím klasického horáka (už jen z přirozené konzervativnosti),ale vzhledem k charakteru mých cest
si nedovedu představit, že na zádech vezu náhradní kola s jinými pneu a přehazuji podle toho, čím zrovna jedu :-)
Dneska jsem dal 45 km, z toho tak 10 km fakt dost drsným terénem na svém 29" Super-ioru, projel jsem vše, jen u pár hodně ostrých zatáček ve strmém sjezdu jsem si vypomohl nohou, ale nevím, jestli to bylo "neohrabaností" kola nebo psychologickými důvody, že jsem nechtěl ublížit své nové milence a nebo ještě malou sehraností.
Na silnici je nejlepší silnička, především kvůli geometrii a aerodynamice. Pokud by se to řešilo opravdu důsledně, pravděpodobně bychom došli k závěru že nejlepší by bylo lehoko. Výhoda 29" MTB je je to plnohodnotný horák z kterého se dá lehce udělat kvalitní Cross s hodně sportovní geometrií. Pokud dotyčný ví že bude jezdit 10 dní s cestovkou po silničkách a ve velmi lehkém terénu, během 30 minut přezuje pláště a má rychlý cross.
viz : http://www.cykloexpert.cz/trekingove-plaste/
Jdi do poradnyho MTB a vlitni do terenu prihod jeste 5000 a pak teprve uvidis co je to jizda na kole a rocne to nebude jen 1000km kolo te zacne bavit
Pokud se hned někde nezrakví a nebude pak přes půl roku mimo provoz ;-)))
predpokladam ze vlastni pud sebezachovy.
Ja si poridil MTB za 30000 puvodne jsem taky chtel jen kolo do 15000 ale postupne jsem zvysoval cenu a skoncil na 30000 ted vim ze bych si koupil kolo za 50000 a byl bych maximalne spokojenej.
Uplne me to chytlo jizda v terenu na poradnym kole co vydrzi a ja nemusim mit strach ze se nekde na sutru rozlomi nebo prorazim plast .
No, mně by se samozřejmě také líbilo sedlat nějakého toho oře za 50000 a více, ale ;-) Za prvé je to zatím dost nereálné co se finanční stránky týče a za druhé už u mne jaksi funguje dost nízký práh pudu sebezáchovy ;-) Jentak se po hlavě nikam nepouštím a tam kam si troufnu, tak tam mi moje stávající plečka bohatě stačí. A nepředpokládám, že bych si ještě někdy v budoucnu zvýšil svůj skill, spíše to bude horší a horší ;-) Takže drahé kolo je sice super, ale zase s rozumem, ne vždy je pak využito na 100 %...
myslim ze kdyz si priplatis tak je to na jizde znat..... a ja jezdim dost na to abych to pocitil
No, o tom by se možná dalo dost dlouho polemizovat ;-) Podle mne je od určité cenové hladiny už jedno kolik co stojí, takové rozdíly ve funkci a jízdních vlastnostech tu cenu neospravedlní... Ty dražší kousky jsou už víceméně jen o vymakaném designu, lepším zpracování, posledních technologiích výroby, "kultovních" komponentech a na co hodně hraje (podle mne úplně zbytečně), o hmotnosti... Ale podle mne to na jízdu jako takovou už vliv nemá... Nehledě na to, že určitě neplatí ultradrahý komponent = delší životnost... Většinou to spíše bývá naopak...
Moje řeč. Taky jsem na jaře nevěděla co koupit, koupila jsem cross a jezdila spíš silnice, pak přišel postupně terén.... dnes slintám po MTB a mám najeto 5000km...
no vidis a ten clovicek co si tady necha poradit dopadne podobne za rok bude uslintanej jen jak uvidi MTB
Je to jedno, ja si koupil MTB HT a teď poslintavam když vidim pěkného fulla.
Poučení zní: Vždy je po čem poslintávat :o)
Tak to jsem na tom stejně :o)))
Naprosty souhlas, napodobne ;). Taky jsem kdysi (dost dlouho) resil otazku, zda crossa nebo MTB. Vyhralo nastesti MTB, nemenil bych uz ani nahodou a ted uz mam objednaneho fulla a uz ted nedockavosti slintam, az ho dodaji a vyrazim do terenu.
Pokud si ještě nekoupil a stále se rozhoduješ mezi MTB a crossem, tak Ti doporučuju MTB.
Pokud tedy bydlíš u Budislavských skal v Toulovcových Maštalích. Je tam spousta krásných stezek, kupodivu i na mnohých cyklistických se dá najít terén pro horáka, natož na turistických trasách. Byla by škoda být v tak nádherný oblasti (ohledně přírody i možností technickýho ježdění) omezený krosovým kolem, i když na něm se dá taky spousta projet.
Když si dá na crosse širší pneu, tak s ním projede nevídané :o)))
Nemuzu si pomoct ale cross je silene hnusna kombinace uzky trubicky ramu uzky rafky kdyz na tom vidim lidi jet v terenu mam pocit ze se to kolo rozpadne jo a malej zdvih vidlice dela taky dost cross fuj
Určitě, ale na druhou stranu - Když ho miluješ tak není co řešit:-)
Ono se dá dost projet i na krosových pláštích. Kdo umí, umí na všech nerozpadajících se a brzdících kolech. Jen to není ončo, něco tomu chybí. Horáka nedělají jen široký pláště, i s úzkými je líp ovladatelný, je to na něm jaksi "víc radost", nemluvě o vyšší odolnosti i jen při občasným ježdění těžkým terénem.
Dokonce je prý podle majitelů krosových a zároveň MTB 29" rozdíl i mezi nimi, taky prý nejen kvůli plášťům. Tohle ale nemůžu posoudit, sedlám klasickýho horáčka.
Já crosse vždycky obhajovala, že horák není u nás ani potřeba, že se s krosem dá projet skoro vše, co na HT, že je na silnici rychlejší atd...
Teď bych se ale ke krosovýmu kolu už nevrátila.
Určitě je ale spousta lidí, kteří lépe využijí cross než MTB, to nepopírám.
Ale... byla si někdy v Toulovcových Maštalích, projížděla sis je skrz nasrkz? :-)
Já tam prvně byla na krosovi - a právě tam jsem začla přemýšlet o tom, zda by mně MTB nehovělo víc. :-)
I když samozřejmě i tam je spousta cest vhodných téměř i pro silničku. Ale ten terén.. mňam.. proč se tomu vyhýbat, když je tam tolik krásného na tak malém prostoru?
A ještě dodám, že i na MTb jezdím dost po silnici. Ve všední dny do terénu většinou nejezdívám, hlavně v obodobí, kdy se brzy stmívá. Mohla bych aspoň na silnciic jezditt mýho krosáčka, ale i tam mně horák vyhovuje víc. Na krosovi se cítím jako babča s nůší. I když na trhu jsou k dostání už i pěkné, na pohled sportovní krosový stroje.
(Právě z důvodů častý jízdy po silnici a přitom touze po sportovnějším posedu plánuju na příští rok koupi i silničky.)
Presne !!!! to je ono silnicku
Naprosto logický vývoj pro někoho, kdo si jízdu na kole chce opravdu vychutnat a užít. Hybridy jako je cross se taky dají využít a jistě budou mít i do budoucna spoustu vyznavačů, ale do terénu patří MTB a na silnici silnička. Občas vytáhnu na silnici i pevnýho bajka, nazuju velmi úzké pláště (1,2") a uháním slušně, ale se silničkou se to srovnat nedá. A do rozbitějšího terénu beru fulla. Prostě každý terén chce svoje. Kdo jednou vyzkouší kvalitní speciál, pro toho už není cesta zpátky.
Hybrid se dá omluvit jen nedostatkem financí na pořízení několika "speciálů" - i to je řešení a nikoho za to samozřejmě neodsuzuji.
Hodně štěstí při výběru dobré silničky a spoustu najetých kilometrů :o))
Lip bych to nenapsal :o)))
Snad jenom, ze prodam svuj HT a necham si jenom FS (a pribude i ta silnicka), ale ten se blizi jak HT, tak toho zvladne dost i v terenu. Ach jo, kdyz obcas vidim kolegy z klubu, jak zvladaji jezdit na svych vylozene XC HT na prekazkach v FR parku, tak se potim i za ne. A motivuje me to. (Sorry za zkratky :o)
Jakmile se rozhodneš pro MTB, pak musíš počítat s tím, že pro něj budeš hledat cesty. Kompromis nemá žádný smysl. Když vyjedeš s MTB musíš koukat, kde to jde zatočit do terénu, nevyhledávat silnici pro zkrácení a najetí km. Jsem přesvědčen, že většina lidí neví na co MTB má a jezdí s nimi po cestách na které MTB objektivně nepatří (asfalt).Teprve, když stojíž pod kopcem, třesou se Ti nohy a bolí Tě ruce podíváš se zpět a řekneš si:"jak jsem tohle mohl sjet?",začínáš vědět na co je MTB.
idealni jsou turisticke stezky- barevne znacene vedou prevazne v terenu o proti cyklo trasam, ktere z 90% vedou po silnici
A těch zbylých 10% je "průjezdných" jen za pomoci lana, skob a další horolezecké výbavy ;-))) Samozřejmě, že je na to nejvhodnější MTB...;-)
Zrovna minulý víkend jsem se v Berouně pěšmo plahočil na rozhlednu na Děd (Dědovi...?). A světe div se, podle mapy je tam jedním úsekem natažena i cyklotrasa ;-) No, už jen pěší výstup v těch místech byl dost náročný a nedovedu si představit, že by se tam náhodou vyskytla rodinka svátečních cyklistů...;-) Dolů je to sjízdné jentaktak, a to ještě jen na MTB a nahoru už vůbec ne...
Tak moment, moment - z Berouna po červený na Děd jsem jela v roce 2004.
http://www.bbcc.cz/hist/2004/1009OBZeR/History.htm
http://www.bbcc.cz/hist/2004/1009OBZeR/index.htm
A docela v pohodě :o)))
No tak dobře, kecám, bylo tam pár úseků, které byly docela výživný, ale že bych na to musela obouvat mačky to teda rozhodně ne. Navíc mi to jeli ještě na podzim, abychom si trošku užili podzimních romantických lesů :o)))
Mimochodem, zvažovala jsem na jaře tuto trasu oživit i pro zdejší cyklisty, tak je neděs :o)))
My jsme tam byli s dětma pěšky a nahoru jsme se drápali po modré ;-) A po ní je ta "cyklotrasa" opravdu vedena...
No jo, ale to je jen v té spodní části a tam se jede po silnici...
Možná, že jsem se spletl, ale podle mapy co měla "kolegyně" tenkrát s sebou, tak cyklo tamtudy vedla... Ještě na místě jsem se tomu divil... Zase jsem si tam nevšiml žlutých cyklo cedulek... A byla to opravdu spodní část, vedla podle plotu nějakých chat a vilek, ale byla to obyč pěšina do obr krpálu, se "schody".
Nejlepší asi bude, když si tu mapu radši prohlédnu ještě jednou ;-)
to jsem jen tak placnul ale tvoje schpnosti a vydrz i kola to proveri dokonale a to je to co prave hledam uz me nebavi jezdit podle cyklostezek ktery vedou prevazne po asflatu to jsem si mohl opravdu koupit krose
Koukám, že už ani nevíš v jakém tématu pod jakým nickem diskutuješ?!?
ale jak vidim tak s vami se preci nediskutuje ne?
Ale, ale...
A mimochodem Doktor je také jeden z tvých nicků nebo ten je v tom nevinně?!?
chces ja te vysetrim :)
Ale, to je fofr - před půlhodinou jsem byla žabař s plenkou mezi nohama a teď už by sis se mnou chtěl hrát na doktora?!? Koukám, že sám jsi pěkně liška podšitá :o)))
Ne, ne, děkuji, přece se nenechám zavřít za ohrožování mravní výchovy :o)))
proc hrat treba bych ti tu žabí plenku uspesne odstranil :)))))))))))))))))))))))))))
proto si chci taky koupit hadriky fox ne ....
...a dost :o)))
vim.... uz ji mas dost me by to taky stvalo udelame to v lokalu celkova anestezie je pro tenhle zakrok zbytecna pichnu ti vcelicku do zad a zabi nozky nic neuciti :))))
myslim, žeby ses měl tady podepisovat "hayes" a vedle "janek", jak si to začal, takhle v tom my důchodci máme guláš:-P
ty jako duchodce mas pravo na omyl ja bohuzel ne promin
sleduji už delší dobu tuhle debatu a tak jaksi má každý trochu pravdy. Říká se o crossu, že je to něco jako "hybrid", ale což naše krásná zem není také trochu "hybrid"-trochu hor, trochu rovinek, někde lepší jinde zase horší cesty a hodně při volbě záleží na tom kde člověk bydlí a co od kola čeká. Mám doma jak MTB tak novějšího crose lepší kvality a momentálně dávám přednost tomuto kolu a vysvětlím proč. Bydlel jsem v Jeseníkách a v tu dobu jsem měl MTB což bylo plně dané lokalitou. V záloze ležela ještě silnička,ale tu jsem sedlal jen občas. V těch kopcích a terénech v Jeseníkách byl jasně favorit MTB, krásné terény po šotolině, pařezech a kamení a samo také občas k těmto trasám po silnici. Před několika lety jsem se přestěhoval za prací na jih Moravy a jaksi ze zvyku jsem si pořídil nového MTB střední třídy. Ale časem jsem zjistil, že prostě v mém okolí na to není odpovídající terén. Většinou jen silnice v horším stavu, asfaltky přes Lednicko-valtický areál, bývalé pohraniční "hlásky" atd. a sem opravdu patří více ten cross. Ve sklepě mám ještě ten MTB ale na tom najedu jen tak 500-800/rok, kdežto na crosovém 7-8 tis.km/rok a plně mi momentálně vyhovuje. Párkrát za rok když jedu do opravdových kopců tak beru MTB a opravdu také záleží kde člověk bydlí a v jakém terénu najede většinu km. Všichni mají proto svoji pravdu a záleží jen na konkrétních podmínkách a potřebách. Důležité je, aby bylo kolo alespoň trochu kvalitní a pak už je požitek jen na nás.Když tak vzpomínám krásné výlety plné zážitků mám i z výletů na "ukrajině" před více než 25 lety, ale to už je asi tak trochu z jiného soudku. Mějte se krásně, přeji hodně zážitků ať už na jakémkoliv kole.
Teda, když už je tady to téma zase takhle aktuální, tak mi nedá nepřispět.
Rovnice je dle mého jednoduchá:
Z MTB Crosse uděláš, sice ne 100%, ale osazením na jiné ráfky a pláště se k tomu skoro dostaneš. Rozdíl ve váze minimální, v aerodynamice taktéž, spíš jde o převody, ale i tam se dá najít kompromis.
Z Crosse MTB prostě neuděláš. Můžeš na něj hodit jiné ráfky a MTB pláště (pokud se vejdou do vidle), ale rám a především tlumení zůstává Crossové.
Jinak řečeno, s trochou práce si z MTB můžu udělat slušnou žiletku, sice to nebude na silniční závody, ale Crossu bude v pohodě stačit. Na druhou stranu i když Crosse ostrojím sebelépe, tak to na nějaké sjezdíky nebo nedejbože dropíky prostě nebude, respektive bude to pěkně o ústa.
A co se 29" týče .... mno, je to hezká věc, ale má oproti 26" kromě výše zmíněných výhod i nějaké nevýhody. Zaprvé je to manévrovatelnost v terénu, ale to je spíše zanedbatelné. Druhá je důležitější. Plášť a ráfek je na kole vždy to nejtěžší !! Narozdíl od pevných (rám atd.) i pohyblivých (jezdec apod.) součástí jsou ráfky s plášti něco, co se kromě dopředného pohybu musí vždy ještě roztočit kolem své osy. A při solidním MTB plášti je tento efekt váhy o to víc znatelnější, než snížení počtu otáček kola. Proto naprostá většina MTB závodníků jezdí na 26" a ne na 29", protože dopad na akceleraci, vyžadovaný výkon pro udržení vyšší rychlosti s robustními MTB plášti a vliv na celkovou váhu kola rozhodně není zanedbatelný.
Ale tohle vše je čistě teoretická rovina. Jinak by se to dalo sortovat asi takhle:
- Jízda čistě po silnici a dobrém povrchu průměrně vysokou rychlostí = silnička
- Jízda čistě po silnici a dobrém povrchy kochací rychlostí = trekové kolo
- Jízda po silnici i po nezpevněných cestách slušnou rychlostí = crossové kolo
- Jízda po všech druzích povrchu s mírnou převahu terénu = 29" MTB nebo hodně!! solidní cross a opatrný jezdec
- Jízda po všech druzích povrchu s výraznou převahou terénu (i náročnějšího) = 26" nebo 29" MTB
- Jízda v terénu a závody v terénu = 26" MTB (raději full)
- Jízda pouze v brutálním terénu a to hlavně sjezdy, skoky apod = DH, DJ a podobné stroje
... kam zařadit lehokolo, to netuším :o)))
Matyxi, ty seš spisovatel přímo rozený. Moc hezky napsáno...
Moh bys to vyučovat někde na vysoké cyklistické, kdyby byla :))
2 Mira .... díky moc, ani nevíš, jaký kompliment jsi mi tady složil, i když se smajlíkem a nevědomky ... být spisovatelem je mým snem na dobu důchodového věku !!! ;o))
2 Wewerka .. tak jsem si tvůj příspěvek četl několikrát a pořád to nechápu. To chceš cross jako úplně odsoudit, jakože je to špatný typ kola, nebo jsi se jen chtěla podělit o svou zkušenost, že ti nesedl ? Protože od obecné roviny bych být tebou raději ustoupil, to nikdy nedělá dobrotu. Ale pokud tobě osobně nesedne, tak to chápu, nemusí to být pro každého. Nicméně pro spoustu lidí to může být alternativa "silničky" pro horší cesty, nebo prostě jen lepší verze trekového kola, pokud má ovšem kvalitní vidli. Tak jako tak, raději bych neprovokoval ;o))))
No tak se šetři na důchod:-)
Anebo vlastně radši ne, jen piš, ať to co nejvíc procvičíš, třeba se dostaneš i na tu vysokou bikerskou, možná do tý doby nějaká bude :-)
Vysoká bikerská stojí příliš mnoho krve, zlomenin a vůbec podobně životu nepřátelských věcí, to raději zůstanu obyčejně zhýčkaným bajkerem :o)))
Tak i tak. Pres 8 let jsem na nem obcas vyrazila a najela 8kkm. Po koupi mtb jsem zjistila, ze spravny posez je proste jinde. Jizda je diky posezu dost vycerpavajici... je to na delsi rozbor, ale proste crosse fakt ne :) Hlavne ne na zpevnene cesty :)
Ohledne vybaveni.. na svoji dobu to melo super ram ze 7005 a super vidlici rst s 6-7cm pruzenim :))) Tenkrat byla jen jedna vidlice na crossy s olejem, takze tohle je proste tehdejsi elastomerovy hitech :))
A jeste drobnost. Rozdil mezi trekkem a crossem je jen v namontovani blatniku :) Pak jsou jeste dalsi varianty jako touringova kola atd, ale to je uz jen dalsi vyvoj marketingu.
No dobře no. Bohužel tady nefunguje "edit" příspěvků, takže nemohu přidat do toho sumáře další aspekt, což jest počet najetých km. Protože z hlediska menšího počtu km jsem už slyšel dost pozitivních ohlasů právě pro crosse. Možná když člověk jezdí denně a hodně, tak se to změní. A navíc je tu otázka osobního vkusu a zvyku, každý je jinak stavěný a vyhovuje mu něco jiného. Když to tak vezmeš, tak není problém mít crosse s naprosto identickou geometrií jako má tvoje Kona (pomocí úpravy představce, sedlovky atd.) a pak už prostě nelze skuhrat ;o))) Tak jako tak ho ale nelze z výčtu vynechat, už jen kvůli hojnosti jeho výskytu. Ostatně, na čem že to jezdí Kominík ? Mě to tedy rámem připadalo dost jako Cross, a pokud vím tak jezdí hodně, často a nijak si nestěžoval, naopak :o))
Ano, Merida Crossway.
A všim sis někdy geometrie kominíkova sedla??:-)
Má ho hodně sklopené dopředu, jestli si správně pamatuji. Nicméně pokud mě v tomto pamět nešálí, tak méně než já, protože sedět na špičce Spydera se nedá, takže ho mám tak sklopený, že sedím jenom na té zadní části :o))
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
Dotaz-možná blbý-ale já tomuhle vůbec nerozumím a ani o tom moc nepřemýšlím. Nemusíš se pak při tom sklopeném sedle moc vzpírat rumama, abys neklouzal dopředu??
Ano i ne.
Když jedu "položený" na řidítkách, tak samozřejmě ano, ale pak to funguje i jako posilovna na ruce, takže to beru jako pozitivum. Díky přehazování rukou mezi řidítky a parohy mi ruce nezačnou brnět, ani nemám jiné obdobné následky.
No a když jedu "kochačsky", tzn. spíše vzpřímeně, tak to díky materiálu sedla a materiálu cyklokraťasů neklouže, takže se nemusím o ruce opírat vůbec.
Navíc to sedlo má jednu vlastnost a to že pruží. Takže ta zadní část se pod mojí zadnicí prohne :o)) a tím pádem je víc v rovině.
Díky za vysvětlení... A kolik že ten tvůj zázrak stojí..?? To sedlo by snad bylo dražší než celé moje kolo.... :o( :o))
Stálo 2990 Kč. Navíc jsem v Praze našel jen jeden krám, kde ho měli, a to poslední kousek z výstavky. On si ho skoro nikdo nekoupí, vypadá to jako středověký mučící nástroj a asi málokomu to sedne, záleží na stavbě pánve a kvalitě "plenky" v kraťasech.
Náhodou, mě se to tvoje sedýlko strašně líbí a hrozně bych si chtěla na něm ozkoušet jízdu. Ve Stráži to už nějak nevyšlo, tak snad někde letos.
Ja vim, ze je to jenom tvoje vec (a tvyho "pohodli"). Shodneme se asi na tom, ze pri sedle sklopenym spickou dolu ma clovek tendenci sjizdet po smeru naklonu, takze dopredu. Resis to zaprenim rukou o riditka, jak pises, takze at chces nebo nechces, budou te bolet ruce, ramena, krk a zada- "posilujes", je to asi neco jako delat kliky. Pokud z toho ten tlak na ruce nevim jak vynechas, tak asi to sesouvani drzis vsechno zady a brichem, nebo jezdis bez drzeni :o) , protoze i kdyz diky materialu sedla a cyklokalhot sedlo neklouze, tu vahu tela neco pridrzovat musi. Zalezi taky na tom, jak casto a jak dlouhy useky jezdis, pak by se to projevilo dost citelne. Jednou jsi psal, ze ti to sedlo prijde dost nepohodlny a nemohl sis na nej zvyknout, neuhybas tim presunutim sve vahy pres ruce jinam nez do sedla prave tomuhle? On treba i Ullrich jezdi kvuli pohodli na klasickym Turbomaticu, co se blizi spis pul kg, i kdyz by nejaka skorepinka byla urcite hezci.
Naopak fura lidi (hlavne zen) jezdi naopak se sedlem spickou dost nahoru, asi aby zase ulehcili rukam a zadum. Ale asi nema cenu nikoho presvedcovat, ze by neco mohli resit jinak.
Tak, tak... Taky sklouzávám, proto mám sedlo špičkou nahoru. Jenže pak mě bolí....... Jeden den nevadí, ale když chci jet několik dnů po sobě, tak to pak už skoro nejde. :o( To byl možná hlavní důvod, proč jsem se zbláznila do lehokola, když jsem je na jejich srazu viděla. :o))
Jasně, máš naprostou pravdu. Jenže to je můj odvěký problém. I když to dnes (díky nadváze) nevypadá, mám hodně subtilně "zvláštně" stavěnou pánev. A díky tomu na delších trasách (tzn. řekněme 30+ km) skončím s totální opruzeninou na tříslech, prostě se to nedá. A že jsem hodně zkoušel. Proto jsem se nakonec vrátil k něčemu, na čem jsem jezdil v raném mládí, což byla plastová skořepina na F1čce.
K tomu si připočti to, že i vodorovně stavěné sedlo u mě po pár hodinách jízdy vyvolá "mravenčení", tedy nedokrvení v oblasti, kde by to rozhodně nemělo být, pokud chci mít děti (jestli chápeš co tím chci říct).
Takže mám jen dvě možnosti. Buďto lehokolo, a to je mi upřímně prostě nějak proti srsti (viz. diskuze "nevýhody lehokola"), nebo takové řešení, jako mám teď. Tedy maximálně úzké sedlo, sklopené dopředu tak, abych seděl jen na zadní části a zbytek prostě pochytám rukama a dalšími částmi těla. A světe div se, funguje to. I po mé prozatímní hranici (na MTB v dospělosti, F1 v pubertě nepočítám) necelých 100km mě bolely jen nohy, všechno ostatní v pohodě. Dokonce i takové zápěstí, paže, krk a záda mě naopak po takových výletech s tímto řešením bolí (respektive nebolí) méně, než když jen sedím u PC.
Vím, zní to hodně divně, ale prostě je to nezvyklé řešení na nezvyklou tělesnou stavbu. Ale na druhou stranu věřím, že kdybych jezdil dlouhé štreky třeba na silničce, tak asi "chcípnu" bolestí přesně na těch částech těla, co jsi jmenoval. MTB je super v tom, že v terénu člověk neustále mění polohu a úchop, vlastně "neposedí" a takhle to jde :o))
Jo, takhle to uz chapu. Prosim te, jenom to neber jako ze porad reaguju jenom na tebe :o). Jenom jsem byl vzdycky presvedcenej o tom, ze tvrda skorepinka je spis jenom pro ty, co jim proste sedne, v opacnym pripade se na ni trpi vic, nez na necem trosku mekcim. Co takhle sedlo s dirou, nebo s gelem (nebo kombinace obojiho- na biku mam treba Selle Italia SLR Gel Flow, coz je taky hodne uzky sedlo). Na silnicku jsem si poridil SLR Ti 135g., coz je vlastne stejna forma, jenom bez diry, bez gelu a mnohem tvrdsi. Sedlo by mi skoro bez vyhrad- kdyby: na ziletce se sedi prave mnohem vic natazeneji, takze prave na te predni casti, jak pises i ty :o/, takze i ten tlak je trosku jinde. Nicmene u me jde spis jenom o otazku zvyku a osedeni se, kdybych zacal carovat se sklonem sedla, vytloukal bych klin klinem. Kazdopadne podle fotek tvyho GT-cka to vypada stejne na docela typicky uvolnenou pozici, kdy nesedis natazeny, ale naopak vzprimene na ehm, zadni casti zadnice :o) (podle vysky vytazeni sedla a nasledne pozice sedlo x riditka), takze by tam ten tlak nemel byt nijak velkej. Coz je fakt, ze u tohoto posedu az tak extremne nevadi ten sklon sedla spickou dolu. Ale mozna mas opravdu nejak hodne netypicky tvarovanou panev.
Fpohodě, nevadí mi když hodně reaguješ na moje příspěvky, naopak si tvých reakcí vážím, protože se od tebe mohu hodně dozvědět a naučit.
Jinak máš také pravdu v tom posezu, normálně je dost vzpřímený, ale jezdím spíš v předklonu s pokrčenýma rukama, kvůli odporu vzduchu z kopce, nebo naopak kvůli těžišti do kopce. Ale když jsem měl sedlo vodorovně, tak ten tlak byl dost drsný, i když jsem měl ruce natažené a jel vzpřímeně, takže je to vážně asi tou stavbou pánve.
No praveze je to uplne neco jineho. Predek v porovnani s mym crossem drzim stejne, ale zadek mam pod sebou jako barovou stolicku. Prijde mi, ze slapu pak hodne dopredu pred osu stredu a tim se extra vycerpavam.
Ram mam stejny jako na mtb (20") a se sedlem v podstate nejde uz nic rozumneho delat (jedine tam strcit nejakou hokejku).
Bud blba geometrie (amulet elite jump) nebo mam pravdu :))
http://www.acoma.cz/img/elitejump1.jpg
Barova stolicka - mysleno u crosse.
No jasně .. ale s podobným efektem se můžeš setkat i u geometrie některých MTB. Tímto nelze hodnotit Cross obecně, protože i tam jsou dost velké rozdíly.
Ale jinak chápu, že obecně je pro tebe způsob posezu na Crossu nepřijatelný, a je pravda že když tě člověk vidí na fulíkovi, tak to vypadá efektně a elegantně. Neplatí to ale pro každého.
Neprobirali jsme to uz? :o) Jestli slapes moc pred sebe, neznamena to naopak, ze mas sedlo vzadu? To by se pak hokejkou jenom posunulo jeste vic dozadu = slapani jeste vic pred sebe. To pak tu hokejku leda otocit zamkem dopredu :o) nebo sedlovku s primym zamkem, aby bylo sedlo vic vpredu. Mozna jsme se jenom nepochopili a ty mas pocit, ze na krossovi slapes naopak tzv. pod sebe (ze mas sedlo moc vpredu). Podle fotek a uhlu sedlovych trubek mi to vubec neprijde, leda ze bys mela po nasednuti na sve Kone docela hluboky SAG u zadni stavby a tim ziskala opacne zvyk sedet extremne vzadu. Zkusila sis nekdy udelat test s kolmici od kolena ke slapatku... vsak to znas.
Kazdopadne nejaky vycerpani z krosse nechapu, vzdycky jsem mel ten dojem, ze ma uvolneny posez a turistictejsi geometrii. Neni to proste jenom tim, ze mas ted pruzeni pod zadkem (kola)? :o)
Probirali :)
U crosse slapu dopredu tzn. stred kolena mam blize prednim kolu nez stred talire. Aspon takhle mi to prijde logicky popsane.
Merila jsem si stred kolena se stredem dole a plus minus to vzdycky nejak vyslo :) Ale vetsina lidi ti stejne rekne, ze ta pozice je nekde jinde nez tohle mereni ukazuje.
Pocitove je to tak, ze se driv unavim. Ono je to treba i o tom, ze tam nemam spdcka a slapu kazdou nohou jinak. Kdyz si nedam pozor, tak slapu automaticky patama :)
Teda zkousime si to prelozit i s Pavlou (zena zene lepe rozumi :o) ale furt nevim :o)
To idealni urceni dopredne polohy sedla se nedela na zadnej stred kolena-stredovy slozeni (talire?), ale: nasednout na kolo, kliky vodorovne se zemi, spustim kolmici zepredu od kolena (nemas-li olovnici, poslouzi treba nabijecka na telefon- vyzkouseno :o) a ta by mela protnout osu pedalu na klice co je vpredu. Pokud tohle nastavis na jednom kole, na druhym (pokud to neni nejaky celotesco) ti to pujde nastavit na milimetr stejne, neni duvod, aby tomu tak nebylo. Jestli nemas ne tretre kufr pod osou kloubu prstu nebo nekde slapes patama uz je jina zalezitost. Maximalne nekde budes mozna muset vymenit sedlovku za jiny typ- viz vyse.
Nebude ta unava zpusobena taky tim, ze s tretrama, kde je tvrda podrazka, mas mnohem lepsi prenos sily do pedalu, nez u prolamujici se podrazky sportovnich bot? Tak si kup SPDcka i na krose- radi Alvapinka :o)
Jasne, jsem to spatne napsala. Mereni jsem provadela takhle, jen jsem chtela napsat, ze mam koleno pri slapani proste moc vepredu (pocitove).
MTB jsem merila reznou niti se zavesenym prstynkem :)
Investovat do toho kola uz nechci, ted to bude jen rohlikove kolo (cti: pro jizdu pro rohliky) :)
to wewerka. Zaujimavy poznatok, ze cross ma blbu geometriu. Asi zalezi na co sa bicykel pouziva. My jazdime na dlhsie vylety (tak tyzden) , nejazdime rychlo, skor sa kochame, je nam jedno kolko kilomerov prejdeme, ale chcem nieco vidiet. Vzdy, ked s nami siel niekto na MTB tak na stvrty den uz nevedel obsediet, bolel ho zadok. Neviem, cim to bolo, ale bolo to pravidlo. Teraz uz cela banda jazdi na corssovych bicykloch. Ale cudziemu cloveku sa neodvazim poradit nic, kazdy si musi vybrat to svoje sam.
Děkuji, tvůj příspěvek mi v nastalém flejmu otevřel oči - rozhoduji se mezi crossem a mtb a volím cross, protože na mtb fakt nemám terén a ani potlačený pud sebezáchovy ... :)