Dnes v 14,00 jsem byl svědkem ošlkivé nehody, kdy nepozorná řidička otevřela bez rozmyslu dveře od auta a do nich následně narazila rychle jedoucí cyklistka, předjíždějící tuto stojící překážku. Následoval velmi těžký pád. Kdo byl v tomto případě viníkem nehody? Řidička bez mozku? Nebo cyklistka která jela příliš blízko krajnice?
Morálně a lidsky je to jasné, zajímalo by mně jak je to podle práva.
Tak tohle je moje černá můra kdykoli jedu podél řady stojících aut. A neřekla bych, že jela blízko - dveře auta jsou poměrně široká věc a narazit do nich můžeš i když jedeš kolem autem.
Také mě zajímá jak je to podle práva - já osobně si myslím, že za to může řidička, protože když lezeš z auta, tak jsi povinen kouknout se "co kde lítá"...
Tak tohle se my stalo již několikrát.Naštěstí vždy bez následku.Myslím si že na vině je řidička,neb má dávat pozor když zastaví a otevírá dveře.Já se stojícím autům vyhýbám na hony daleko.Ale co můžete dělat,když předjíždíte stojící auta a vedle vás supí nákladák nebo autobus či něco podobného co vás tlačí ke kraji.Jak je to po právu nevím,ale doufám že nedopadne tak aby musela platit pokutu(ta cyklistka).Jinak jí přeji brzké uzdravení.
Podle mě je to sporná situace. Řidička se měla přesvědčit, zda nic nejede a dát přednost a na druhou stranu cyklistka měla přizpůsobit rychlost situaci a stavu vozovky (policie tady na to utáhne skoro každého)
to je podobné, jako by ti někdo vjel do cesty z vedlejší ulice. Vyvinit se z toho jen v případě, že tu cyklistku nemohla vidět- neosvětlená za tmy atd.
Doplním : Viditelnost perfektní, silnice hlavní, rovná, přehledná, ve směru jízdy cyklistky z kopce, 20 m před místem střetu křižovatka tvaru kříže, auto stálo těsně před křižovatkou ale podle předpisů, cyklistka chtěla pokračovat rovně po hlavní. Silnice slouží jako hlavní tah autobusů MHD a příměstských autobusových linek (za křižovatkou je autobusové nádraží)
Otázkou je, jak předejít těmto střetům s kýmkoli, ať už plechovkama či chodcema. Asi předvídat, předvídat a zase předvídat. Např. mě při cestě do práce, když se chovám jako slušný řidič kola a jedu u krajnice, tak mě v pravé zatáčce uzavře ridič auta těsně po předjetí, doslova mě mačká zadkem aura ke krajnici, a to každý, ještě jsem se nesetkal s kýmkoli, který by to zvládl. Podotýkám, že se jedná o pravotočivou zatáčku, která se mění v připojovací pruh. Jednoduchá pomoc, nejezdit u kraje, ale pěkně prostředkem.Raději živý a pro řidiče aut blbý cyklista, než rozmázlý o svodidla s tím že si řidič ani nevšimne, že něco způsobil. O tom, že mě už několikrát sestřelil protijedoucí řidič odbočující vlevo, ani nehovořím, zkuste zabrzdit z 40 na nula na patnácti metrech, když se řidič auta zcela nesmyslně rozhodne odbočit, přičemž celou dobu stál a čekal bůh ví na co. Naštěstí jsem vždy narazil já do auta a ne auto do mě. A na dveře aut si dávám zvláště pozor. Takže se musí jezdit hlavou a ve městě to platí dvojnásob.
Jak můžeš vypustit takovouhle hloupost?
Vina je na řidičce. Uplatnění pravidla o přizpůsobení jízdy povaze atd.... by mohlo,- kdybys to i tady chtěl uplatnit- vézt k tomu, že bys na kole na pozemní komunikaci vůbec neměl lézt. Nebezpečí číhá odevšad. Pravidlo v tomto přípapadě mluví naprosto jednoznačně a jde o to, nedat se jak píšeš "utáhnout".
....byla to reakce na Kukina ...
Keď obchádzam odparkované auto tak sa nejak automaticky pozerám do jeho ľavého spätného zrkadla. V osobákoch je vidieť ľudí aj cez zadné a bočné sklá, ale pri nákladiaku pomáha len to spätné zrkadlo.
No, nevím, nevím ... Když mají na sklech (krom čelního) tmavou folii, tak seš namydlenej ...
Tím hůř pro řidiče... Pokud vím, tak ty folie jsou skoro pololegální... V německu jsou zakázané...
Pokud mají propustnost světla míň jak 70%, je za to zákaz řízení na půl roku.
A to nesmím řídit ani když je sundám?!?
Hledal jsem to dost dlouho, ale věděl jsem, že to tam někde je, a našel jsem to. To je příslušný výňatek ze Zákona o provozu na pozemních komunikacích:
§ 26
(1) Otevírat dveře nebo boční stěny vozidla, jakož i nastupovat do vozidla nebo vystupovat z něho se smí jen tehdy, není-li tím ohrožena bezpečnost nastupujících nebo vystupujících osob ani jiných účastníků provozu na pozemních komunikacích.
Tak už jsme konečně moudřejší, díky za ten paragraf. Jinak jedna dobrá zpráva : cyklistka chodí po svých.
A jedna špatná zpráva : nechala se ukecat a nic nehlásila !!!
Co se týče mně pravidelně vtloukám do hlavy svým dětem z cyklistického kroužku 3 zásady.
1) pokud vás někdo srazí tak pokud to neohrozí váš život a zdraví, za žádnou cenu nevstávejte i kdyby jste zastavili dopravu v celém městě. Pokud se někdo rozhodne odstranit vás ze silnice násilím křičte že máte poraněnou páteř, a vydržte až do příjezdu policie.
2) Požádejte svědky aby zavolali policii, protože pokud jí zavolají sami nemohou tvrdit že nic neviděli. Pokud žádní nejsou volejte sami.
3) Trvejte na odvozu do nemocnice a důkladném lékařském vyšetření. Pokud později nastanou zdravotní komplikace, těžko se to dokazuje zpětně.
Ona se rozhodla nic nehlásit?!? Proboha to jí snad při tom pádu vypad mozek, ne?!?
Jestliže to byl ošklivý pád, jal píšeš, tak určitě má po těle minimálně spoustu modřin a natlučenin, o kole ani nemluvě. Některé zdravotní potíže se jí mohou projevit až dost dlouho po nehodě, takže nehlásit to, je BLBOST!!!
Ale chápu řidičku - té se muselo odlevit...
Také jsem se jednou potkal s dveřmi stojícího auta a jednou s kapotou a oknem a už jasně vím že to už víckrát nechci zažít.Poprvé mi řidič uhradi celou opravu kola a podruhé jen nějakou čás.Já jsem si pokaždé naštěstí narazil jen koleno.Dnes se stojícím autům vyhýbám velkým obloukem a koukám a koukám a koukám jak jen to je možná,aby se to již nikdy neopakovalo.
Možná to špatně chápu, ale neco mi tady nesedí. Cyklistka překážku nepředjížděla, ale objížděla. Dále pak. Jestliže ze stojícího auta vystupovala řidička, tak vystupovala na levou stranu a s cyklistkou jedoucí blízko krajnice by se pravděpodobně vůbec nestřetla. A nakonec zprava se objíždějí vozidla odbočující v levo, ne však stojící u krajnice. Takže nevím nevím jak by to dopadlo po příjedu orgánu státní moci.
Asi to špatně chápeš,ona auto objížděla zleva a řidička jí do cesty otevřela dveře.Protože cyklistka jela blízko krajnice,na které to auto stálo,do dveří narazila.Kdyby jela dál od krajnice (tj.blíž ke středu),nenarazila by.Aspoň tak jsem to pochopil.
Opravdu nevím, co zas chcete zpochybňovat. Pokud jedu na kole jízdním pruhem a někdo mi otevře do cesty dveře, tak snad porušil ten odstavec zákona, co jsem výše zkopíroval, ne?
Tohle se mi naštěstí ještě nestalo, ale dnes ráno jsem si škrtnul o auto na Starostrašnické. Vyjíždělo (vlastně otáčelo) od okraje vozovky a nedalo mi přednost. A připadal sem si jak ve snu dneska ráno, protože se odehrála ta samá situace 2x za sebou, 100 m za sebou na té Starostrašnické. Napřed mi začala do cesty otáčet zelená octavie, té jsem se ještě stačil vyhnout. No a za okamžik jakési kratší modré autíčko úplně totéž, a tam už došlo ke kontaktu s pravým pedálem. Škody žádné, ani jsem nezastavoval, ale zděšení teda značný.
Tak se mi stala obdobná hnusárna - bohužel jsem ale tentokrát seděla za volantem auta. Parkovala jsem v jednosměrce v řadě aut kolmo k chodníku. Vyjet se dá jedině couváním.
Výhled je v tomhle případě dost omezen (to každý zná), ale v určitém úhlu je vidět, zda se ulicí něco blíží či nikoli. Ve chvíli, kdy se auto cuklo dozadu, ale najednou vyjel zleva zpoza vedlejšího auta cyklista. Absolutně nebyl vidět. Taky to s ním pěkně cuklo, ale stihla jsem zastavit a on mě objet.
Z jeho pohledu bylo jasné, co si myslí a ani mě nebylo dvakrát nejlíp, ale proboha, proč jezdí tak těsně kolem řady stojících aut!!! Byl to mesenger, takže u něj bych očekávala trošku více ostražitosti.
Je fakt, že kdyby se cokoli stalo, byla by to moje vina. Ale je také fakt, že když jedu na kole kolem zaparkovaných aut, tak si dávám sakra pozor, jestli někdo nehodlá couvat, což se přece pozná podle rozsvícených couvaček a hlavně nejezdím těsně kolem zaparkovaných aut, abych měla trošku přehled a abych byla vidět.
Nechci nijak obhajovat sebe - moje pochybení je jasné. Spíše mě zajímá, jakou zkušenost máte s tímhle vy a jak možnosti případné kolize předejít...
S tou předchozí příhodou bych to raději nesrovnával. Ta druhá řidičky měla za sebou cca. 10 m volného prostoru a výhled do všech stran. Z pohledu řidiče je někdy velmi těžké vyjet na silnici pokud má omezený výhled. Bohužel aut neustále přibývá takže situace bude stále horší a horší. Jistou nadějí by mohli v budoucnu být infračervené senzory a jiné elektronické oči.
No musíš hodně pomalu s tím autem ven, znám to z Holešovic. Pomalu se vysouvat a každý metr zastavovat.
Kdybych nevyjížděla pomalu a nekoukala, tak bych ho sejmula... Jen bych uvítala, kdyby koukal i on...
Tohle řeším extrémně pomalým vyjížděním s přestávkami. Pomalu povyjet 10 cm, zastavit, počkat, opět se kousek pomaličku povysunout, zastavit, ... Prostě tak, abych nikomu neviditelnému nepřipravil náhlé překvapení.
Taky se mi při rozjíždění auto necuká.
Záleží na tom, kdo to posuzuje. Jak můžeš napsat "morálně a lidsky je to jasné" ? Asi proto, že zde je víceméně zaujatá komunita cyklistů. Je to tak, že (přeháním, vím, že jsi takto nenapsal): nepozorná (blbá, neschopná, zbrklá, kráva) řidička a proti tomu (chudák, přiměřeně jedoucí, předvídající, zcela jasně viditelná) cyklistka? Asi ne. Dle mého názoru to tak jednoznačné není. Nicméně, stát se to může i když pojedeš autem nebo na motorce. Vím o 2 případech (oba autem, jeden z nich byl můj známý), kdy řidič otevřel dveře v momentě, kdy jej objíždělo auto a přišel o ně. Policie oba případy kvalifikovala jako spoluvinu (dle mého názoru správně).
Hodně lidí v diskuzi uvedlo, že se této situace obává - já taky - a proto se snaží jezdit předvídavě. To se vždy vyplatí.