Při jízdě z menšího kopce jsem zabrzdila oběma brzdama stejně, odpružená vidlice se zhoupla a katapultovala mně přes řidítka (naštěstí to odnesla jen zlomená čelist). Kolo Autor Stratos, velikost 20", má výška 168cm,váha 58kg. Kolo jsem si koupila před měsícem nové, ale i tak jsem jezdila hodně často, ale že by mně kolo někdy zhodilo to se mi opravdu nestalo :-) na rovné silnici bez dír. Co mám provést, aby se mi to příště nestalo?Díky za odpověď.
Posunout těžiště dozadu (zadek za sedlo)
Na kole máš težiště dost vysoko a tak se musí s přední brzdou opatrně, na rozdíl od zadní (většinou). Mám pro jistotu přední seřízenou jako měkčí. A na asfaltu je lepší si vidli zamknout, máš-li Lock-out.
Jo zkusím si ji zamknout vidlici, přední brzdu už jsem si trošku povolila před tím, ale asi to nestačilo. Mé staré kolo zastavilo vždycky plynule a bezpečně a dalo se na něho spolehnout ... asi si budu dlouho zvykat.
Možná příliš měkká přední vidlice nebo přáliš tvrdě seřízená přední brzda.
Sice mi tu před rokem a půl všichni nadrbali za můj příspěvek, že přední brzdu seřizuji o trochu měkkčí než zadní, ale něco na tom určitě bude. :-))))
No po této zkušenosti mám docela obavu používat přední brzdu vůbec :-)
Jen ji používej dál. Bez ní pořádně nezabrzdíš.
Jen si nech seřídit vidlici nebo brzdy.
Taky jsou dobré tašky na zadní nosič a několik cihel v nich. :-))))))
P.S. To kolo je na tebe skutečně obrovské. Maximální možná velikost je tak 18, ale to je skutečně maximum. Bejbísová je asi tak velká jako ty a jinou velikost nechce, ale měla by mít 17.
Možná by bylo lépe kolo výhodně prodat a koupit nové.
Já nosič i brašny měla, ale bylo těch cihel málo (jela jsem jen z práce a nedělám v cihelně :-( ....ono při tom pádu to kolo na ten nosič nějak dopadlo a nahoře na nosiči mi ty brašny trošku potrhalo. ... jinak mu nic není, ale výhodně ho už asi neprodám :-)))
predni brzdu nevynechavej, je ucinejsi nez zadni. jen to chce dat teziste co nejvic vzad ;o)
Ty měříš 168 cm a máš rám 20" ?!? Ty si sebvrah vlastních zad!!! Ikdyž je to cross, tak tohle je na tebe obrkolo. Probůh, jaký prodejce ti takhle velké kolo prodal?!?
Bylo mi řečeno, že záleží jak se mi na kole sedí ... na 18" jsem se cítila trošku "skrčená", ale kdybych věděla anebo i mně někdo upozornil, že mě hrozí tohle tak raději budu jezdit skrčená, ale bezpečně.
No ano, záleží i na tom, jak se ti na kole sedí, ale prodejce by zase měl mít tolik rozumu, aby ti doporučil, co se hodí pro tvoji výšku a ne že ti prodá kolo pro člověka vysokého 180 cm!!!
Musíš na tom být strašně natažená a to je špatně.
Doufám, že máš alespoň dámskou verzi...
Já byla zvyklá jezdit na silničním kole, ale protože jezdím i hodně do hor pořídila jsem si konečně letos treka, ale verzi mám bohužel pánskou (i starou esku jsem měla se "štanglou"). No kolo mi asi už nevymění, tak asi buď ho prodat se strátou nebo si koupit na to jiné řidítka ... krk je trošku delší, tak nevím jestli by tohle nebylo nějakým řešením?
No, ono nejde ani tak o to, zda to má nebo nemá štangli. Hlavní je, že dámské verze rámů jsou o nějaký ten cenťák kratší. Je ale fakt že netuším, zda se u Stratose dělají obě verze.
Jinak zkracuj, co jde, ale mám obavu, že při téhle velikosti je to pořád málo. Nepotěším tě, ale já osobně bych se snažila to kolo vyměnit nebo prodat - vím moc dobře co to je zničit si záda na velkém kole. A nikdy to už nevrátím...
Obě verze se dělají i na dámské jsem seděla, ale jsem si kolo svyklá přidržet o štangli, když stojím pak mám volné ruce. Jinak problém je, že jezdím hodně opřená o řidítka a záda mám v pohodě (občas jezdím na koních ) nenašlapu toho zase tolik . Jsem si chválila jak je to dobře spřevodované kolo, ale že mně zhodí ..u koňa o tom aspoň vím, ale u toho kola to byl docela šok, v terénu to se to dá čekat, ale na nové hladké silnici ... s tím se těžko srovnávám.
.....ještě by šel ten představec na řídítkách dát opačně:-) ale vážně, já bych reklamoval špatnou radu prodejce. Kolo bych jistě vyměnil, čím menší, tím stabilnější. A zvážil bych i toho krose. I na horáka se dají dát pláště na cestu.
prečo hneď predávať, každý z nás má iné telesné rozmery, niekto kratšie iný dlhšie nohy, tak je to aj z hornou časťou, skús naskôr nastaviť sedlo výška, dopredu dozadu, predstavec, riadidlá. Na odpruženú vidlu si musíš zvyknúť, nehodí sa na každú jazdu, podľa mňa na treak a cros je zbytočná
Jak chceš přestavět rám o 2 čísla větší?!?
Taky mám Authora crosse a měřím 170cm a 20 rám a musel jsem si posunout sedadlo na doraz dozadu, nevím jesli je to můj subjektivní pocit, ale zdá se mi že je rám kratší než 19 na původním treku co jsem měl předtím. A se zády problém nemám spíš jsem měl pocit při první jízdě že na kole stojím, před posunutím sedla. Teď to mám tak jak se tu již psalo, že při opření lokte o špici sedla by se mělišpičky prstů dotýkat šroubu představce nebo tak nějak
tak presne to same se stalo me minulou sobotu... taky zlomena celist, preju brzke uzdraveni.
Duvod proc se to stalo me byl ten, ze jsem zabrzdil necekane a moc z ostra, teziste jsem mel moc dopredu a pak to slo hned. Pokud brzdis predni ostreji, je potreba se na to "pripravit" a teziste si posunout vic dozadu.
Clovece jak to, padate??
Tez jsem jednou prelit pres riditka, jenze jsem spadl tak nejak do kotoulu :o))
Spadnout na celist v tomto pripade si nedovedu predstavit...
Chce to při brždění posunout těžiště dozadu,nejlepší je nacvičit si že jak člověk mačká brzdy tak se automaticky sune dozadu.Zároveň se tak člověk i líp udrží aby mu při prudkém brždění nepodklesly ruce,protože je má natažené proti směru brždění.
Já bych se vrátila zpět, ale jaksi nebyl čas a ta vidlice tomu dodala šťávu. Jela jsem možná i víc jak třicet na plný převod ... uletěla mi kšilta a tak, že pomalu dobrzdím, ale asi to zdálo pomalé jen mě, ale ne kolu, protože jsem letěla dopředu pěkně rychle jen jsem zuby fusala.
Jaky mas brzdy? Napada me jeste blba kombice spalku a rafku, odobny veci mi dela kolo do prace za mokra, nic nic nic a nejednou mi jde klidne predni do smyku, a to mam obycejny brzdy ze staryho favouse, se jim rikavalo centriky nebo tak nejak, silnicni spalky sachs a obyc duralovy rafky.
...uletěla mi kšitka...Bohajeho, ty jezdíš bez helmy?
Možná, kdyby si měla kastról na hlavě, nemusela bys tak špatně dopadnout, ta helma někdu umí divy.
Ale i přesto ti přeji rychlý návrat na koňa i na kolo.
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=2278...
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=3115...
Ok budu teda brzdit i přední, ale na menším kole :-)
nějak se nemužu nevyjádřit, protože s některými názory se nemůžu zcela ztotožnit. 20" rám je pro tebe určitě velkej co do délky. nevim jestli máš dostatečnou rezervu od rozkroku k "štangli", když sesedneš a kolo držíš nohama, jak si psala, jinak by výška asi nevadila.
kdybys měla menší velikost kola, byla bys vzpřímenější, tedy těžiště ještě výš, takže délka kola k pádu nepřispěla, naopak. nicméně radka má pravdu v tom, že to neprospěje tvým zádům!
myslím si, že propružení vidle nebylo hlavní příčinou letu přes řidítka, protože zdvih je 40mm (pokud se nemýlím), co by se ti stalo kdyby to bylo 140...?
měkčeji nastavenou přední brzdu bych nevolil a už vůbec ne jí nepoužívat, jak píšeš ty, ale "seučit, seučit, seučit" abych citoval mirečka z afriky:) prostě si na to zvyknout, natrénovat to... chápu, že ted seš z toho asi vyděšená ale zanevřít na levou brzdovou páku by nebylo dobře. přeju rychlé uzdravení:)
Manžel mi říkal, když jedu vedle něho, že jsem dost na řidítka natažená, ale mě to nějak nevadilo. Měla jsem fakt lepší pocit jízdy na silnici. Co si myslím, že mi hodně k pádu pomohlo byla vidlice, ikdyž mám poměrně dobrou schopnost rovnováhy, tak jsem se nedokázala vrátit, prostě mně stáhly sebou ... teď už jen nějak přežít než se kostičky srostou a zubařka udělá nové zuby a bude vše ok
Myslim, ze nejlepsi zpusob, jak se naucit davkovat predni brzdu a pohybovat s tezistem je sjizdet v terenu hoodne prudke kopecky. Pak to prijde do krve a zvladnou se i takove situace, jako nahla prekazka na rovnem asfaltu.
myslím, že své těžiště v kopečkách a pomalé jízdě docela ovládám ... zbytečně nepadám ani z koně ani z kola ani na lyžích ...jedině pokud pád může zabránit horšímu úrazu ... mně překvapila reakce kola, že jsem se probrala s držkou na asfaldu a jen chci vědět v jaké míře tomu pomohli vidlice ... a velikost (délka kola) vidím, že jsem se domnívala správně a chyba není jen ve mně jako mně říkal manžel ... k vůli tomu jsem vlastně debatu načala ... jelikož jsem blbá baba, která neumí ani brzdit, tak äbych znala i názora nezávislých lidí ... tato debata mně plně uspokojila, že na tom sice svůj podíl mám, ale minimálně stejný jako kolo na kterém jezdím ... Jinak všem Díky
delka kola k tomu imho pomohla. Cim delsi, tim vic tela posunes dopredu a snaze pak jdes prez riditka. Kor kdyz zabrzdis a do riditek se opres ve smeru otoceni kola kolem predniho naboje (pokud by bylo kolo kratsi a posed vzprimenejsi, budes imho pusobit silou vice k zemi nez dopredu), tim pomuzes te brzde hnout celym kolem.
nesouhlasim:)
no hadat se s tebou nebudu :)
kazdopadne predni kotoucovka by tohle riziko mela snizit :)
Tomu nerozumím-jako že kotoučovka má líp dávkovatelnou brzdnou sílu?
Jednak lepe davkujes brzdnou silu a jednak je v mensi vzdalenosti od stredu otaceni kola, tudiz ma mensi paku a na preklopeni celeho kola pres riditka potrebuje vetsi silu... (teda jestli se nepletu :))
Hm, pleteš :o(
Jde jen o zpomalení, jaké dosáhneš a o geometrii - umístění těžiště proti místu otáčení (kontakt př. kolo-vozovka). Velikost kola (pro stejnou cyklistku) spíš poměry vylepší - na větším (tím i delším) víc "ležíš" - těžiště je níž.
Máš pravdu je níž (dobré, když jedeš proti větru) jenomže, když jsem zabrzdila ruky mám krátké na to, aby se prodloužily při zhoupnutí vidlic ( a to ještě sedlo bylo posunuté, abych líp dosáhla - taky jedna blbost, která těžiště posunula dopředu), takže ať je těžiště níž při zablokování předního kola jde prostě jak šipka přes řidítka, taky ...
No jo,ona sice potřebuje větší sílu na překlopení,ale díky té menší páce stejně tak i na zabrždění,takže to vyjde nastejno.
Žádná malá páka na překlopení přes řídítka tam nepůsobí.(ta působí na té brzdě) Na překlopení je rozhodující páka mezi styčným bodem (předního kola) a těžištěm (přibližně zadek). Čím je páka delší (tzn. vzdálenost zadku od dotyku předního kola se zemí) a druhý koncový bod páky (zadek) níž, je překlopení těžší (nepravděpodobnější).Podobně to psal kolega o něco výše. Klidně si to ověř v nějaké učebnici fyziky nebo mechaniky.
Těžiště bude u cyklisty jedoucího a řádně šlapajícího zřejmě mimo něj. Samozřejmě i mmo cyklistku. A to je právě jakoby před břichem, čili to těžiště, zlvášt, když má nevyhovující velikost kola má vliv na překlopení. K tomu připočítejme moment zpomalení, hmotnost jezdce atd.
Jetsli brzdím kotoučem nebo čelisťovkou, to nehraje roli. Jedině brzdění patami posouvá těžiště výrazně dolů a tím eliminuje možnost hlavana.
to kolo není delší o delší představec ale v rámu takže tešiště se ti sníží a odhadoval bych, že se dokonce nepatrně posune i dozadu, vztaženo k bodu styku předního pláště s vozovkou. nerozumim obratu "působit silou více k zemi" ale nechme toho;-)
Jenom dodam, ze na odpruzenou vidli si taky musis zvyknout a prizpusobit ji svoji jizdu. Mne to taky delalo ze zacatku problemy.
Jo a jeste bych zkontroloval brzdy jestli brzdi plynule a ne stylem nic/blokle kolo.
PS integralka to jisti :o)
Myslím že hlavním důvodem je to že jsi se s novým kolem ještě pořádně nezžila a nedokázala jsi odhadnout jeho chování při prudkém brždění,při kterém jsi více zmáčkla přední brzdu,než jsi měla.Myslím že postupem času si zvykneš a dokážeš prudce brzdit bez pádu s pozadím kapánek za sedlem.Kolo je na tebe opravdu velké jak již bylo několikrát řečeno.Přeji brzké uzdravení a mnoho další kilometrů ve zdraví.Doufám že po téhle zkušenosti nezanevřeš na kolo a nakole?Obojí je Bóží !!!! :-)))
Souhlasím. Dovolil bych si jen doplnit, že je téměř nemožné zabrzdit přední a zadní brzdou stejně. Přední brzda má o cca 70% větší účinnost díky fyzikálním zákonům. A další věc: vidlice se jen zhoupla.nebo byla na doraz, což by se mi jevilo jako pravděpodobnější.
Chce to jen si na kolo zvyknout. Rám se mi jeví pro tebe příliš velký, ale pokud ti to vyhovuje, prosím, je to tvá věc.
Brzdy u krosových kol s 28" koly (tedy i u Author Stratos) mají z principu větší účinek, než u kol horských s 26" koly. Ten rozdíl je někdy sakra znát a je nutno s tím počítat, pokud přecházíš z horského na krossové kolo. Až si na citlivější dávkování brzdného účinku zvykneš, neměl by to být problém.
nechci bejt za rejpala ale pokud máš na mysli větší páku náboj-ráfek, tak i síla, působící proti je na větším ramenu (náboj-vrchol pláště). jedná se jen o několik % rozdílu, který zohledňuje vyšší (tlustší) pláště na horákovi...
Přesně to mám na mysli. Možná je to jen několik %, ale když si od někoho půjčím crosse, vždy mě to překvapí. Dokonce se na přední brzdy u crossů dávaly omezovače účinku, takový váleček na bowdenu to byl (uvnitř pravděpodobně s pružinou). Ale už jsem to dlouho neviděl.
Ten valecek se prodaval a mozna jeste i prodava i na vecka k MTB. Ale neni to omezovac ucinku, ale pokus o jakesi ABS, aby se kolo nezablokovalo. Nevim, do jake miry to pomaha, sam mam hydry, kde jde brzdny ucinek davkovat a presne brzdit tesne pred hranou zablokovani.
K tematu- kdyz brzdis, musis byt nachystana na to, ze kdyz s kolem potrebujes nahle zabrzdit, tak telo ma tendenci pokracovat dal v jizde. Takze teziste dozadu a zaprit se rukama. Kdybys mela mensi kolo, snadneji by ses dostala pres sedlo az dozadu, sam na biku nekdy musim sedet skoro na zadnim plasti :), to by mi na "obrkole" neslo. A gratuluju k ostrym brzdam, neni nad ne, jenom se to chce s nimi szit. A brzke uzdraveni :)
Ty válečky skutečně pomáhají perfektně. Známý je má a spoléhá na ně. Už měl jednou zlomenou klíční kost a jednou zlomenou ruku po prudkém zabrždění.
A zkus při reflexivním, prudkém brždění mít čas dát tělo dozadu. To je perfektní rada!!! Nestihneš si ani uvědomit, že brzdíš, natož postavit se na pedály a posunout zadek po sedle dozadu.
Přední brzda už od přírody brzdí víc a jestli byla seřízená tak, že na ní byla menší vůle mezi špalíkama a ráfkem, není divu, že to takhle dopadlo.
Sám jsem si kdysi seřídil brzdy s co nejmenší vůlí a přelétl jsem řídítka už při 20Km. Od té doby je seřizuju stejně nebo přední brzdu s malinko větší vůlí. Páčku přední brzdy mám asi o 5 mm blíž k řídítkům při stejné síle zmáčknutí. (U hydraulik to bohužel nejde)
Ale taky mohl být křivý ráfek a nebo příliš měkká vidlice, ale tomu moc nevěřím.
Bez prohlídnutí kola tu mlátíme prázdnou slámu a dáváme nesmyslné rady.
Tedy kromě té mé. :-))))
U vecek na zimakovi to mam pochopitelne serizene taky tak, ze predni brzda zabere pozdeji nez zadni. Ale zmenit vzdalenost brzd.packa- riditka jde i u hydraulik, jenom mozna ne u vsech, netusim.
Kdyz jezdim, snazim se predvidat, co se muze stat. Kdybych se ritil jako bomba a neco by mi treba vjelo do cesty, je jasne, ze to neubrzdim, teziste neteziste.
To přesunutí těžiště je potřeba natrénovat aby to člověk dělal automaticky a při prudkém reflexivním brzdění se prudce reflexivně přesunul dozadu.Než přesuneš prsty na brzdové páky a zmáčkneš je tak to taky chvíli trvá.
Na trekingu jsem jel jen jednou,byl to myslím Author Airline,a na MTB mám brzdy rozhodně účinnější.Spíš mě docela děsil posed - hrozně vzpřímenej a řídítka hrozně vzadu,přitom majitel je stejně velkej jako já.Přišlo mi že na tom nemůžu ani pořádně šlápnout ani zabrzdit.Ale asi je to jen zvyk.
Proboha kdo ti poradil tu velikost?Na tebe max 18 a bude velké...
To už jsme jí tu výše psali, ale má svou hlavu... Každý holt svého štěstí strůjce. Však ona si na to vzpomene...
ale no tak...
za parchanta prodejce chuderka nemuze ;o)
Dávnejšie (o prilbe som ešte nechyrovala) sa mi stalo niečo podobné - prelet cez predné rajdy, rozbitá hlava (jazvu skrývam pod ofinou) a otras mozgu. Doktor na traumatológii (náruživý cyklista) mi povedal, že jednou z možných príčin je to, že som ľaváčka a že signál z mozgu o tom, že mám začať brzdiť (rútila som sa z kopca) bol vyslaný rovnako, ale ľavá ruka zareagovala o zlomok skôr. Odvtedy mám nastavenú prednú brzdu úmyselne tak, že začína brzdiť až zhruba v jednej tretine stlačenia páčky.
Príspevok odpruženej vidlice k Tvojmu pádu posúdiť neviem, vtedy aj dnes jazdím na bicykli s pevnou vidlou.
Myslím že jsi prostě zabrzdila moc ostře (možná moc ostré brzdy) a následný pád nezvládla. Geometrie kola ani vidlice (s vcelku malým zdvihem) to nemohla významně ovlivnit. Příště lépe dávkovat brzdnou sílu.
Já už přes řídítka letěl 2x (ani jednou kvůli brzdění) jednou do trávy, jednou na sníh a nikdy to neskončilo ani modřinou, vždy z toho vyšel hezký kotoul přes rameno - asi byla výhoda dostatečná rychlost pádu. A to se mi obojí stalo v době kdy jsem jezdil bez přilby.
Nesouhlasím, že neumím padat, spadla jsem dobře (při větší rychlosti, přesnou rychlost nevím,ale před bržděním jsem jela kolem35km/h) a byl to asfalt,takže jsem dopadla dobře ... spadnou jinak, jsem se neprobrala, neměla jsem přilbu. Pravdu máte všichni necitlivé brždení,velké kolo, těžiště vepředu, vidlice. Jinak na kolo jsem se vrátila, ale jezdím rychlostí ukrajiny, vidlice jsem zamkla (je to nutné, jak se zhoupnou dostanu se před sedlo a nemám šanci se vrátit za sedlo při razantnější brzdění). Těžiště je moc vepředu, kámoška má stejnou značku kola, ale 18 a nikdy nepřeletěla a ani já na jejím kole né, brzdí to stejně, ale kolo se nepřevrátí. Díky za reakce docela mi pomohli ...
Když máš tedy "menší kolo" a dělá to problémy, tak prostě musíš nejdřív za sedlo a pak teprve brzdit... Nebo současně, jak se začneš sunout dozadu, tak začít brzdit...
Ale tohle je samozřejmě jen teorie, v krizové situaci si tyto souvislosti člověk málokdy vybaví a hned brzdí jako o život...
Ohledně těch omezovačů, nějak nechápu jejich výnam. Já at mám jakýkoliv brzdy, tak je pro mě brzdný účinek nedostatečný, začínal sem na ráfkovejch magurách, přes Shimana XT a ted sem skončil s Avid Juicy 7 s 203mm kotoučema :D ALe pořád by to mohlo bejt ještě trošičku lepší. Na kole jezdím od 7let, takže jsem se grif posunout zadek dozadu při brždění naučil celkem brzo a ted to ani nevnímám.
Ale ani dobrý brzdy nejsou všechno...před dvouma týdnama sem si to jel z mírnýho kopečka bez zatáček kolem 40km/h. Nevím co sem dělal, ale nevšiml sem si stojícího nákladáku, narazil mu do pravýho zadního rohu a poroučel se k zemi, ani sem nestihl začít brzdit... Odnesly to jenom podřený záda a odřená ruka, stalo se to bez helmy....takže zlomená čelist není zastak dobrej výsledek, ted už je to zahojený :D
Takže dívat se na nákladáky a posouvat zadek dozadu, tot moje rada
To si spadl na asfalt? Hm, tak ono i záleží jak podřené ... toto byla moje první zlomenina (po32letech) a zase,tak hrozné to nebylo...zuby pak bolely a bolí víc a ty podřeniny ... nechci se hádat,ale taky je to dobré svinstvo, jako popáleniny. Je fakt, že se divím, že si se nezabil v té rychlosti ... brácha jel snad míň jak 20km/h do stojícího auta a probral se na zadních sedačkách s otřesem mozku ...prý mu něco vletělo do oka - spíš se nedíval před sebe.
A ještě jedna věc-bez vidle by to podle mě bylo ještě horší, i když 40mm na to má pramálý vliv. Když zabrzdíš na pevném kole, tak ihned točivý moment tě hrne přes řiditka....díky vidlici se část(hodně malá část) energie využije na stlačení tý vidle....ale to je zas jen teorie....na druhou stranu je pravda že se ti sníží přední "náprava"....takže podle mě to nemá vliv
Bez vidle se mi nestává, že bych se tak hrnula napředek, protože prostě stihnu dát ten zadek do zadu, musím se o něco opřít a to jsou řídítka,ale když "jdou dolů a musím za nima", tak to dost dobře nejde. Přední brzdu jsem o něco povolila,aby tak neblokovala a je to lepší ... nesmím jezdit jen, tak agresivně jak na staré malé Esce. a že jsem spadla dobře zatím si stojím ... pády na kole za sebou nemám ikdyž jezdím od 5 let (do 10 si je nepamatuju) ne vážně tohle se mi nestalo, aby mně kolo zhodilo ...ikdyž je to pochopitelné, když zablokuju přední kolo . U koňa nepadám (ten si občas též zablokuje předek před překážkou).
...na velkém kole prostě nemáš šanci dostat se zadkem za sedlo.
Přečti si to, co jsi dnes sama napsala a zamysli se nad tím. V podstatě si odpovídáš sama. Promiň mi, ale mít kolo, kde nejsem schopná využít výhod jednotlivých komponentů a které nejsem schopná ovládnout s ohledem na jeho velikost je blbost...
Já vím, ale já na to kolo šetřila dost dlouho a když se mi ho nepodaří prodat,tak na něm budu muset jezdit dál. To,že mi stačilo,že mi prodejce řekl,že to záleží na tom jak se mi na kole sedí je moje blbost, že jsem mu uvěřila a si to neověřila. No a do té doby než se mi ho podaří někam udat, tak si budu muset prostě dávat majzla.
S ohledem na prachy je to logické, jinak to ale nemá hlavu ani patu. Nicméně je to tvoje volba a je to tvoje tělo, které si na tom zhuntuješ... Až na to přijdeš, bude pozdě cokoli napravovat...
myslim, že by stálo za námahu zjistit, kolik by stál samostatný rám a v případě příznivé ceny pak přestrojit. spoléhat na to, že seženeš vhodného kupce v době slev konce sezony mi připada naivní. na takhle velký kolo si nejde zvyknout, to je prostě nesmysl.
s těma brzdama souhlasim s tomanem, jen sem se do tebe nechtěl pouštět. je rozhodně lepší se naučit brzdit než povolit brzdu tak, aby šla na doraz na grip(pokud to dobře chápu).
Nejsem naivní ... kolo prodávat nebudu ... nechám ho pro holku, která je ve 12 skoro stejně vysoká jak já a jezdí na mém starém dobrém arabu a za rok dva si to vyměníme. Dispozice, aby měla 180 určitě má ... to jen já jsem nejmenší z rodiny :-)
V každém případě byl tvůj pád tvou další, byť bolestivou zkušeností.
Jak odhalila Radka, máš velké kolo. Toto velké kolo je i pro tebe nevhodně naúhlované a tudíž tě zřejmě sedlo posunuté dopředu vykolejilo ze správného těžiště. To je první důvod pádu. Za druhé se podepsala neznalost techniky jízdy, tedy absence práce s vlastní hmotností, je potřeba se naučit a potom zcela automaticky pracovat tělem na kole. To značí posouvat tělo při brždění zcela automaticky vzad, naučit se natáčet chodidla na pedálech, jako by ses chtěla zapřít, ale to je ovšem za předpokladu pevné opory, tedy při užití espédéček. K tomu práce paží! Píšeš, že jsi na kole nějak natažená, tento toporný posed ti neumožňuje jakkoli balncovat. Potom bych zmínil techniku samotného brždění, takové sledování kola při těchto situacích. Další faktor byl zřejmě samotný asfalt. Guma na něm měla perfktní adhezi. A když se to sečetlo, tak si letěla pod řidítko přes řidítko. Měkkost vidlice neměla na pád žádný význam, minimální zdvih se těžko podepsal na geometrii, jsou to desetiny úhlů. Právě propružení vidle zachytilo část tvé kinetické enerie, kdyby byla pevná, tak by to to spíše vyrazilo řidítko z ruky anebo bys z kola vyletěla ještě větší silou.
Také nesouhlasím s jakýmkoli snižováním brzného účinku brzd, či té přední. Potom bys při určité rychlosti nezasatvila tak jak bys potřebovala. Co to je : změkčení přední brzdy? 4ím ji změkčíš? Měkkým bovdenem, nebo jak? Brzdu nejde změkčit, lze snížit její účinnost, ale to bych nedělal. Proč se okrádat o výborné vlastnosti komponent? A prodloužením chodu páky brzdy nesnížíš její účinek, pouze se vystavíš riziku, že domáčkněš až na prsty a to je také fatální krize.
Píšeš, že v terénu bys to čekala, na asfaltu ne. Je to bohužel naopak. V terénu bych právě čekal, že mi kolo při řádném brždění uteče někam do strany, ale nekatapulovalo by mě nahorudopředu. Pouze v extrémním sjezdu, ale to jsou vyjímečné situace, které je také potřeba natrénovat zvláště duševně, ono se totiž kolo jen tak samo dopředu nepřeklopí. Na asfaltu očekávám skvělé brzdné podmínky, takže zde hrozí přepadnutí.
Koukni někdy v TV na motokros, já vím, oproti kolu je to extrém, ale podívej jakou na motocyklu provádějí gymnastiku. Na kole se to praktikuje také, ovšem v měnším rozsahu pohybu, zkušéní jezdci to dělají elegantně, téměř neviditelně.
Díky, že si dočetla až jsem, snad jsem poradil.
Já mám lepší návrh. Kup si lehokolo :o) Sedíš si pohodlně nemusíš nikam přesouvat těžiště a dělat nějakou gymnastiku na sedle. Jen sedíš v tý pro tebe nejpohodlnější pozici, kterou si nastavíš a brzdit můžeš jak chceš, kterou brzdou chceš a dopředu přes řidítka určitě nepřeletíš. To nejhorší, co se ti může stát při brždění, je smyk, ale to se může stát na čemkoli pohybujícím se, co budeš chtít prudce zastavit, ale žádný podobný pády a úrazy se ti fakt nemůžou stát.
No jo já jezdila občas klusáky na sulce ...a tam se mi podařilo někdy usnout třeba při pátem lotu, ale nevypadla jsem a ani jsem nemusela ležet ... oni rozkročené nohy to držely v pohodě :-D .... myslím, že to je lepší než lehokolo a ani tam nechytáš smyk, jediný problém odhadnout šířku vrat při najíždění do maštale.
Díky to víš, že si poradil ... ono hlavně tu otázku jsem psala pár dnů po pádu ... sic jsem měla pocit z této odpovědi, že jako bych na kole nikdy neseděla, ale fakticky to tak bylo, protože prostě po necelém měsíci, ikdyž jsem najela asi 1000km jsem si na to kolo nezvykla a vzhledem k tomu, že je jako \\\\\\\"velké boty\\\\\\\" tak si ani nezvyknu - je lépe chodit bosky.
Od odpovědí jsem v podstatě chtěla, aby mi pomohli vrátit se znovu na kolo a co udělat ať na tom můžu jezdit aspoň jako na přibližovadle v případě nouze. No a to se mi podařilo díky.
Obvyklou začátečnickou chybu ukazuje kaskadér na modelové situaci - přední kolo se otáčet přestane a místo něj se začne otáčet celé kolo i s dotyčným jezdcem v sedle. Když se dostává do horní úvratě, jezdec se pouští řidítek :
http://youtube.com/watch?v=XcZ1fbV5_Ic
místo toho má řidítka naopak uchopit pevněji a pokračovat v otáčení kolem okolo kola. Po uspěšně zvládnutém kotoulu může normálně pokračovat v jízdě.
Kolo je velký to je důvodem pádu houby ! Tys proste moc zabzdila tezista si mela vepredu tak si letela a ze kamaradka ma neodpruzenou vidlici a nestalo se ji to hovadina.
Tak tohleto nefunguje. Moje partnerka to udělala s Reflexem SX přesně tak, jak radíš. Byla z toho zlomená a ještě vykloubená ruka, jinak ani škrábaneček. V nemocnici nám nechtěli věřit, že spadla z kola. Dle jejich námitek jsou cyklisti po pádu sedřený na plech. Partnerka se díky tomu kotoulu ani neumazala.
Partnerka neumí hold padat:-). Já si parakotoul přes řídítka osvěžil minulou neděli za účasti svědků (resp svědka). Bohužel jsem šel ramenem "přes" nějaké "šúní" (=keře, hustá tráva a podobný bordel), takže jsem si lehce odral rameno (i přes dres). Jinak nic. Vlastně ano - v zadní kapse dresu jsem měl šutr.
Včera jsem zalehl pod kolo taky, ale to byla moje chyba. Byl jsem na akci - přímo ze švihu - a neměl jsem lepší nápad, než následně nadýmený (pár sedmiček vína padlo určitě) sednout na kolo a ty cca 2 km dojet (nechtělo se mi klapat v tretrách přes celé město). Samozřejmě, že jsem se zacvakl... No, anděl strážný si pěkně mákl, ale podařilo se mu dostat mne až před barák. Tam si řekl, je to dobrý, to ožraté hovado je už doma a odletěl. Bohužel nepočkal, až zastavím. Já zastavil, ale už jsem se nějak nestihl vycvaknout, takže jsem si potupně ustlal na chodníku před činžákem (bydlím přímo v centru města). Samozřejmě že museli jít kolem kámoši... Mám pěkně naraženou prdel (hold už tam není ochranný tukový airbag).
Hlavně, že na kole piju jen nealko pivo...