Jsem turista pěšák a protože už mám v mém okolí skoro všechno prochozeno a moc mne nebaví někam se dopravovat a tam chodit, rozhodl jsem se pro koupi kola, díky kterému se mi zvětší akční rádius.
Jak už z mého dotazu vyplývá rád bych věděl, zda-li máte praktické zkušenosti s jízdou po turistickém značení a zda-li to crossové kolo zvládne. Jsem na klasickém rozmezí horské nebo crossové. Protože každý prodejce mi tvrdí něco jiného (asi podle toho jestli potřebuje prodat zrovna MTB nebo cross ;-)). Osobně se přikláním spíše k názoru, by bylo vhodnější horské, ale nevím. Jak jsem tak v prodejně koukal na ta crossová vypadají celkem schopně, že by to mohla zvládnout. Bohužel v okolí nemám nikoho, kdo mi mohl kolo půjčit na takovou dobu abych si to v praxi vyzkoušel, takže babo raď ...
P.S. Do kola investuji maximálně 15 tisíc (včetně doplňků) tj. cca 13 tisíc za samotné kolo MAXIMALNE!
Děkuji.
Jezdim kolem Chrudime a vetsinou by se to dalo zvladnout i na crossu, ale bohuzel znam i par useku, ktere nejdou ani horskym :-))) Teda mozna ze jo, ale ja to zkouset nebudu, zdravi mam jen jedno.
Mám podobný názor.
Spíš bych volila horáka, některé části turistických tras jsou technicky hodně náročný. Na crossovi se dá asi i většina z nich zvládnout, ale v pohodě by to nebylo. Pro jezdce ani pro kolo.
Mimochodem, MilaHu, jaký turistický stezky Ti v okolí Chrudimi přijdou blbý i na horáka?
Ja bych zvolil MTB. Ne ze by krosove kolo ledacos nezvladlo, ale obcas budes muset tlacit nebo nest. U horskeho kola uz to bude zalezet vicemene na tobe, na co mas to vyjedes/sjedes. Kolo a jeho schopnost jizdy terenem te bude omezovat mnohem mene nez by tomu bylo u krosu.
K te cene: 13 tis. staci na kolo takove aby ti dobre poslouzilo, neznechutilo ti cyklistiku jako takovou a pripadne bylo odrazovym mustkem pro lepsi stroj, ktery si stejne koupis, jestli te to jezdeni chytne. To uz ale bude dekme tomu kolem 30 tis. a vyse :-) Nedoporucuji setrit a kupovat kolo levnejsi nez cca 10 tis. Kc, to je pak jen k vzteku, Tvemu u mechanika v servise.
Tak záleží hlavně o jaké turistické cesty se jedná. Někde se nedostaneš třeba ani s horákem. Píšeš, že toho máš dost prochozeno, tak víš jaký je převážně terén a o jaké cesty se jedná. Já mám kolo crossové a v mém okolí nemám problém jezdit po turistickém značení. Je pravda, že nějaký blátivý terén a jízda mimo cesty asi nepřichází moc v úvahu.
Cody
www.klaudy.net
Mám krose z toho důvodu, že se často projedu rád také po silnici, ale když mě to omrzí, šup do lesa. Projede skoro všechno, ale záleží hodně na schopnostech pilota. Někde je nutné občas tlačit, ale to bych tlačil i horáka. A po skalních žebřících (jsem z Českého ráje) se musí nosit každé kolo, tudíž tam jezdit nelze, i když to je turisticky značeno. Ale radím, že pokud nebudeš jezdit tolik po silnici, tak bude univerzálnější horák.
A zase pekny flame :)
At se mi nikdo nesnazi tvrdit, ze na krosovi projede + - to stejne jako na biku. Znam lidi i dost trenovane, technicky velmi vyspele a s krosem musi jit pesky uz pri prudsim stoupani, kdyz se povrch zmeni v hrubsi sterk nebo rovnou kameni. A pri te druhe variante i po rovine. V bahne totez. Stejne tak na uzkych single-trailech. MTB ma zkratka jine urceni, jinou geometrii a vyssi adhezi (diky tomu ho kros muze predjet treba na tom asfaltu).
Urcite se najdou i turisticke znacky, kde se da s krosem jet docela v pohode, ale vetsinu nevyjede bez tlaceni fura lidi ani na biku.
Já bych se nebála. V Senegalu jsem viděla čluny typu katamarán - hlaví člun a na něm napříč tyč pro stabilitu s člunem menším. Kduž to po té ztesce nepůjde, přivázat tyčku s druhým kolečkem.
podle mych zkusenosti bych rekl, ze turisticke znaceni je spis na MTB
cyklotrasy spis na cross - mnoho asfaltu
ale stejne, mapy nejsou vzdy uplne nejpresnejsi a muze se stat, ze se dostanes do "sracek" i kdyz se budes snazit drzet se mimo nejakej horsi teren
MTB je univerzalnejsi kolo, sjede vse
No asi zaleží opravdu na jezdci. Jezdím s partou kamaradů (vsichni mají horaly) já mám crosse (odpružená vydlice-nejaká lepší sry teď nevím jsem v rachotě) a terenní pláště. Jezdíme 70-90 % trasy v terénu po turistickejch cestách. Jediné místo, kde maji navrh je hluboký písek a velké bahno (šíře pláště) ale většinu cesty 98% je to srovnatelné. Pak když se rozhodneš jet po silnici, tak mám corss jasně navrh (relativní trenovaný cyklista na MTB předjede netrénovaného na crossu). Jsme rád za to co mám. Díly na crossu zatím drží (po 4 letech) vše O.K.
Podle mého soukromého (čili IMHO) názoru zvládne min.90% toho co MTB. Víc než na kole záleží na jezdci a jeho stylu a odvaze.
Já jezdim nejraději v terénu (nejčastěji Labské pískovce, Lužické hory), ale většinou jedu tak půl trasy po okreskách, abych se někam dostal (nebudu přeci donekonečna brousit jeden okruh za barákem), tak je pro mě ideální Cross. Na silnici i pěkný lesní cestě to sviští a terén si, třeba trochu pomaleji, taky vychutnáš.
Ale jestli na asfalt nemusíš a rád si dáš nějaký adrenalinový sjezd, ber Horáka.
Mam cross a turistickym znacenym trasam se pokud mozno vyhybam (typu treba lesni pesiny, skalni chodniky; ne uz tak polni, lesni cesty apod), prece jenom, jak uz nazev napovida, jsou urceny primarne turistum. Ale jinak souhlasim s ostatnima, zalezi vice na umu jezdce, kdo umi dobre jezdit, je pro nej lepsi (univerzalnejsi) cross, kdo se neciti zas tak jistej na kole, da prednost stabilnejsimu horakovi (pri normalnich vyletech; samozrejme, pro vyznavace drsnejsi jizdy v silenych terenech je vyhodnejsi horak, jak jinak).
OK, díky za odpovědi. Také se spíše přikláním k MTB. Uvidíme.
Jinak jsem zkoušel projet pár kol a pocitově se mi nejlépe jelo na MTB Acstar (http://www.acstar.cz/kola-doplnky-2006/acstar... a to dokonce ještě lépe než na crosse od Meridy, kde bych čekal kvůli posezu pohodovější jízdu. Jenže značka Acstar je mi dokonale utajena. Zatímco Merida, Kellys atp. znám (byť nekolař), tak tato značka mi nic neříká. Je to dobrá volba? Z hlediska výbavy mají kola této značky docela dobrou úroveň.
Jestliže je ti značka utajena, už jsi se rozhodl. Koupil by jsi neznámou značku Peykan - jezdí na něm 68 milionů irančanů a je to osobní auto. Co tím guru chěl říct- neexperimentuj a vybírej v tom nejlepším, nejdražším, nejosvšdčenějším. Prachy máš, jak píšeš, tak ber jen známé a osvědčené a se světovám jménem, můžeš-li si to dovolit. Nepochybíš.
No jenom, ze neznam tu znacku jeste neznamena, ze je spatna, obzvlaste ode mne, ktery ani nevlastni kolo a v teto oblasti jsem se (doposud) nepohyboval.
A jenom proto, ze to neznam jeste neni duvod k tomu abych to zavrhnul. Takhle bych mohl vybirat jenom ze znacek Merida, Kellys (a ten znam jenom proto, ze ho ma sousedka) a Author a to mi prijde hodne malo ;-)
ACstar pokud vím je americká značka. Koupila si ho přítelkyně myslím, že to byl typ Montana crossové kolo poměrně vyšší kvality a je s ním spokojená. takže doporučuji, jen si to chce pohlídat aby jsi měl dobrý servis. Já osobně jezdím na Meridě, ale vybral jsem si jí také podle toho jak se mi na ní sedělo. Osttaně, stejně se jedná jen o rám a servis. Ostatní komponenty jsou stejné nebo hodně podobné u všech kol (vidlice suntour, přehazovačky shimano apod.) Nic neřeš a kup na čem se Ti jezdí dobře.
Mám obě kola. Crosse jsem postavil spíš jako fitness kolo a MTB jsem postavil jako nekompromisní závoďák. Pochopil jsem totiž už dávno že univerzální kolo je mýtus, neexistující utopie. Terénem sice projedu na čemkoli, ale opravdový požitek z jízdy z toho nebudu mít ani omylem. Pokud chceš jezdit po lese, v blátě a písku, po šutrech bez toho aby jsi si při tom překousl jazyk nebo se musel plazit krokem, tak je opravdu lepší MTB.
Mám obě kola. Crosse jsem postavil spíš jako fitness kolo a MTB jsem postavil jako nekompromisní závoďák. Pochopil jsem totiž už dávno že univerzální kolo je mýtus, neexistující utopie. Terénem sice projedu na čemkoli, ale opravdový požitek z jízdy z toho nebudu mít ani omylem. Pokud chceš jezdit po lese, v blátě a písku, po šutrech bez toho aby jsi si při tom překousl jazyk nebo se musel plazit krokem, tak je opravdu lepší MTB.
Omlouvám se, asi jsem se překlik. Nechtěl jsem to vkládat dvakrát, na PC mi to nejde tak dobře jako na kole.
Záleží na více faktorech. jak daleko chceš dojet - na horáku by ses nadřel více. Pak záleží jakým terénem - myslím, že většina se dá sjet na Crossovým, ale jsou i cesty kde se s takovým nedostaneš. Nejvíce záleží v jak náročném terénu chceš jezdit.
MTB + rovnou výměna plášťů v prodejně = kompromis.
Ja jsem to vyresil tak, ze mam puvodni kola do terenu a poridil jsem si dalsi sadu kol, az se snad odhodlam jezdit i na silnici (=az bude moc hnusne a asi po pas blata). Jenom se jedna o naby na MTB+ kotouce, silnicni 9-kolecko, silnicni uzke 28"rafky a plaste 700x 23. Takze to kompromis byt nakonec az tak nemusi :)
http://kolostranky.blog.cz/0605/muj-fullik
To je bomba. Ja na to řešim přesně opačně. Na starý vysloužilý cross jsem dal pneu Kenda Klaw XT 29x2,1 a obrátil představec směrem dolů. Jezdím s tím v zimě. Je ale třeba vyzkoušet jestli ty monstra projdou vidlicema, mně zbývají na každé straně tak 3 mm.
Uz jsem videl podobne udelaneho kanona, ale, nezlob se na mne, moc esteticky to nevypada, vlastne se mi to nelibi vubec. Chapu, ze ucel to asi plni dokonale, ale..... Sorry :-)
No ja vim, ze zvlast na tom fullu to vypada brutalne :) Idealnim resenim by bylo mit jeste silnicku, jenomze nemame az tolik mista ve sklepe a hlavne s mymi naroky na uroven kola by mi to zas pekne provetralo penezenku :( Uvidim za nejakou dobu, na kolik to vyuziju, pak se bude rozhodovat jinak. Chytly me totiz zase zavody a asi neni nad km najezdene na silnici, kvuli zhruba stejne zatezi organismu a s tim spojenym narustem vytrvalosti.
Presne. Vystihl jsi presne to co se honi hlavou me. Taky by se mi libila silnicka, ale..... No, chystam se na nejakou levnejsi, u silnice ta kvalita zase nehraje az takovou roli, zvlaste pokud uvazuji o rekreacnim jezdeni.
Taky bych takovou dardu před rodinou neobhájil. Vyřešil jsem to tím že jsem přepletl crosse na silniční ráfky a obul silniční pláště. Vyměnil odpruženou vidli za pevnou + obrátil představec čímž zmizely štafle. Převod 48/11 je těžší než 52/12 který používá většina silniček. Je to na LX-u včetně klik a váží to 11 kg, a na najíždění km je to super.
Tak díky všem, asi vezmu nějaký MTB Acstar na moje ježdění (+- 1500 km za rok) to bude stačit. Jestli budu měnit hned pláště nevím, nejdříve to zkusím s těmi originálními a když to hodně nepůjde tak je vyměním, ale myslím, že to s nima půjde - na polních cestách díky těm plášťům tolik nezískám, kolik zase ztratím někde v lese.
Po kratkém vybírání jsem došel na toto: http://www.shop-sport.cz/index.php?modul...
Relativně dobrá výbava a už tam mají slevu, což by mi zbyly peníze na ostatní vybavení.
Co na to říkáte?
Měřím 183 cm, na kalkulačce velikosti rámu na webu mi vyšlo 20" - takže vezmu asi velikost 21" - ještě se na to svezu podle toho jakou to bude mít geometrii. 21" je už dost veliká (možná by stačila 19"), ale jelikož to chci spíše na rekreační jízdu než sportovní vezmu raději větší rám. Nebo se pletu?
A na http://www.acstarbikes.com/ ho mají dokonce za 8990,- to je slušná cena (-30%) :-))