Ahoj, chtěla bych se vás všech zeptat. Můj přítel by ráda začal sportovat sem tam na kole. Jaké kolo by jste pořídili do 10.000 Kč na spíše silniční ježdění a sem tam do terénu. Budu ráda za každý typ. Já sama vlastním horské kolo Giant,vybavené silničními gumami a jsem s ním spokojená už pár let.
Podle mě to vypadá na krosse - já bych volil Authora Stratosse, sice mírně nad 10 tisíc, ale syn s ním má ty nejlepší zkušenosti.
díky za radu, uvažujem spíš o horském,ne krossovém
Tiež si myslim, že "na spíše silniční ježdení a sem tam do terénu" je Stratos ideálny.
Jedině crosse - horské kolo na silnici je jen móda a zbytečná dřina.
Já mám také horské kolo, upravené a jsem s ním na silnici naprosto spokojená. S horského silniční uděláš,ale z krossového horské ne,to není z mé hlavy,ale dočetla jsem se to na jiném foru,tam mě to přesvědčilo,bylo tam vše logicky rozepsané.
Kdo to vymyslel? Z horského kola silniční nemůžeš udělat, protože do něj nenacpeš kola většího průměru. Na crossu projedeš všechno co na horském kole, pokud na něm neskáčeš po horách jako veverka. Nevím co je logického na tom koupit si kolo do horského terénu a pak ho předělat na silničku. Vím o čem píšu, na crossu jsem projel Krkonoše, Orlické hory, Králický Sněžník, Beskydy, Bílé Karpaty, Šumavu, Český les, Krušné hory, Lužické hory, Jizerské hory. Nikdy jsem necítil potřebu mít horské kolo.
sice na krosu projedeš SKORO všechno co na MTB, ale za jakou cenu? Pomalu, defekty, drncání¨. Očistec.
Souhlasím se "skoro", ale ne s "pomalu", s "defekty" a s "drncáním". Užší pláště se vyrovnají s vetším průměrem kol, na rychlost a defekty se to musí UMĚT. Rychlá jízdu terénem je snažší na horáku jenom proto, protože má o stupínek vyšší blbuvzdornost.
ne o stupínek, ale o obrovský schod.
"na rychlost a defekty se to musí UMĚT"
to je jako kdyz napises ze na sjezdovym specialu muzes jet po silnici v pohode stejne rychle jako na silnicce,jen proste musis mit v nohach :-)
Výkon lidského těla je limitovaný a odpor vzduchu roste skoro se třetí mocninou rychlosti, takže pokud nejsi nějaký X-Men, tvůj maximální výkon se vyrovná odporovým silám při podstatně nižší ryclosti na DH než na silničce. S tím nic nenaděláš. Rychlost v terénu je dána tím, jak rychle dokážeš zdolávat trasu aniž by tě zastavil defekt nebo porucha. Takže na MTB je to snažší, ale pokud mluvíme o běžném terénu u nás a o turistice ("kolo na rekreaci"), tak dostatečně zručný jezdec může dosáhnout stejné rychlosti na crossu, pokud se koly vyhne sem tam šutru, kořenu nebo díře, které by mohl na MTB projet. Takhle jsem to myslel s tou rychlostí. Ta tvoje reakce je bohužel fyzykálně nesmysl.
Proc by to byl nesmysl - nabusenejsi jezdec na sjezdaku prece muze stacit slabsimu na silnicce a technicky zdatnejsi na trekingu mene technicky zdatnemu na horaku,pricemz oba pripady maji sve hranice.
A jeste k tem fyzikalnim nesmyslum - odpor vzduchu roste presne s druhou mocninou rychlosti (coz se samozrejme da interpretovat jako "skoro treti mocnina" pripadne "skoro prvni mocnina") ale kdyz se nad tim zamyslis,prave tohle trochu zmensuje vliv soucinitele odporu,pripadne celni plochy.Pokud bys treba soucinitel odporu nebo celni plochu zmensil na polovinu,coz je sakramentsky velkej rozdil,rychlost se ti zvedne jen 1.4x,pri stejnem odporu vzduchu.
Jinak podle me bezny turista (jako treba ja) ma bohate rezervy jak ve vykonnosti,tak v technice jizdy
Druhá mocnina je v učebnicích a je to nejčastěji používaná aproximace, ale je to jen aproximace. Přesnější aproximace je součet rychlosti jízdy vůči zemi a rychlosti protivětru (jen rovnoběžného s vektorem jízdy, + má vítr proti tobě) to celé na druhou a k tomu plus ještě jednou ten protivítr. Teprve touhle šíleností vynásobíš CdA (koeficient krát čelní průřez) a dostaneš odporovou sílu. Je vidět, že křivka závisí na rychlosti pohybu vzduchu vůči zemi a je strmější než prostá druhá mocnina rychlosti jízdy vždy když nejedeš po větru. A první zákon cyklistiky říká, že je to vždycky proti větru:-). Ostatně proto si dneska už nikdo nedovolí testovat třeba auto v tunelu se statickou podlahou. Odhaduju, že když jede po silnici horák a silničák oba 35km/h, tak i za bezvětří ten na horáku podává výkon o 33% vyšší (Cda horáku je 1,2m2 a silničáku 0,9), a to jsem je ště neuvážili valivé opory. Právě v těch je cross lepší než MTB, ale i CdA má obvykle o kousek menší, to závisí na nastavení posazu. Pak je tu ještě pohlcování výkonu jezdce tlumiči, opět na silničce nula, na crossu stejně nebo o kousek míň než na MTB, zas podle nastavení, ale horší to nebude.
Právě z tohohle všeho mě připadlo těžce nesmyslné, že by mohl jet po silnici DH bike stejně rychle jako silniční kolo. To by na tom silničním musel sedět člověk podávající poloviční výkon oproti DHčku. Což jde, ale bude tu pak podstatný rozdíl v dojezdu. A pokud se bavímě o jízdě od někud někam, je jasné, že silniční bude nejrychlejší ve většině případů. Aspoň mezi wedgies.
Sorry ze tady jeste prudim presto ze me automat upozornuje ale normalne se opravdu odpor spocita jako soucinitel odporu x celni plocha x druha mocnina rychlosti (vuci vzduchu pochopitelne) a je to u normalniho predmetu (treba letadlo) presne.Ten pridavek by tam teda mohl byt kvuli tocicim se kolum,jejichz vrsky se pohybujou dvakrat tak rychle,i kdyz mi je divny ze se to projevi jen pri protivetru.Kazdopadne ale nevim co ti prijde nemoznyho na tom ze jsou lidi s dvojnasobnym vykonem nez jini - znam lidi co jezdi prumery dvacet a min km/h a taky co jezdi tricet a vic,coz da i vic nez dvojnasobnej vykon.Co se me tyka tak jsou lidi co stejnou trat projedou dokonce dvakrat takovou rychlosti (prumernou) nez ja.Je sice pravda ze jsou to zavodnici ale takovi by mi jiste napraskali bez potizi i na tom DH specialu.Proste staci jen vetsi vykon stejne jako na toho trekinga staci jen to umet.Samozrejme ze ne kazdej se muze dostat na takovou uroven vykonnosti ale to pro tu techniku jizdy plati taky - nekteri lidi se proste lip jezdit nenauci a radsi pres hrbolate useky kolo prevedou.
Máš pravdu, ale naučit se jezdit šikovněji je daleko snažší a může to dokázat skoro kdokoliv, zatímco dosáhnout na dvojnásobný výkon je pro většinu lidí nemožné, alesopoň za rozmou cenu (bez požírání spešl tyčinek, cvičení podle tréninkového plánu, měření tepu, rotopedu dvě hodiny denně a podobně). Já osobně jsem při intenzivním používání kola k dopravě a na výlety dosáhl maxima, při kterém mi stále ještě i nejhorší závodník ujede, přestože má můj lehociped o ždibec menší odpor vzduchu. Mohl bych se dostat výš, ale jedině cíleně a s šíleným úsilím. Zato obratnosti a šikovnosti se dosáhne během jednoho roku prostě tím, že na tom kole jezdím. No a pak se nabízí otázka proč plýtvat výkonem, který máme limitovaný (i když každý má limit jinde), když to není nutné. Co neprotopím na odporových silách můžu přece využít na dojetí dál a rychlejc nebo se míň vyflusnout. Proto si myslím, že MTB kolo by měl koupit člověk, kterému jde právě o jízdu terénem a ta ho baví nejvíc, zatímco turista, který chce terén (rozuměj polní a lesní cesty) projet, ale nepotřebuje si v něm zablbnout, by na horáku zbytečně plýtval.
A automat má pravdu, nechme toho. Pokud na tohle odpovíš tak já už pokračovat nebudu, nebo neskončíme:-).
Přesná teorie odporových sil je ve fyzice stále oříšek. Přesto pro výpočet aerodynamické odporové síly (nikoli valivé a třecí) je dost přesná kvadratická aproximace, tj. Fo = nejake_konstanty*v^2, kde v je rychlost jezdce vůči vzduchu (větru). Výkon potřebný pro přemáhání odporové síly je W = Fo*v = nejake_konstanty*v^2*v = nejake_konstanty*v^3. To je ta kubická závislost. To znamená, že pro 2x rychlejší jízdu potřebuju 8x větší výkon pro přemáhání odporu vzduchu. Fujtajfl.
asi žiju někde jinde, ale potkal jsem pár lidí na krosech i v terénu, a tvářili se tak nějak odevzdaně a útrpně, no a potkal jsem pár lidí s MTB kolem a ti řvali nadšením. A o to kráčí.
Jo, to myslím přesně vystihuje problém mtb/cross. Mtb si pořídí někdo, kdo VYHLEDÁVÁ náročný terén. Kdo, přestože může jet po rovné prázdné cestě, radši pojede o deset metrů vedle po skalách a šutrech a bude mít z toho srandu. Cross si pořídí někdo, kdo chce jet na výlet na kole, protože dojede dál a rychlejc, než pěšky, a když se mu postaví do cesty překážka v podobě rozemleté cesty nebo tak, tak to jaksi přejede - přetrpí, a aniž by rozbil kolo, jede dál. Je to asi jako kdyby se hádali sjezdaři s běžkařema, který lyže jsou lepší. Běžkaři taky budou pravdivě tvrdit, že na běžkách se 95% normálních kopců (tedy nikoliv sjezdovek) sjede taky (ale chce to umět a navíc žádná moc zábava, prostě jen sjedete dolů), sjezdaři taky budou tvrdit, že na sjezdových lyžích se dá bruslit do kopce (ale je to dost hokna). Prostě každý má svoje.
Koukám, že tu je pár lidí vyloženě zaujatých proti horským kolům. Připadá mi, že na tomto fóru jsou dvě skupiny lidí: jedna, která tvrdí, že není nic lepšího než lehociped a druhá která preferuje krose nebo treka a vše ostatní hází přes palubu. Nevím, zda to jsou dobré rady pro lidi, kteří nemají moc jasno v otázce výběru. Tím se nechci vůbec řadit ke skupině, která by byla zaujatá proti krosům, jen se prostě musí každý rozhodnout sám, co si koupí.
BTW: co se týče rychlosti horáku na silnici - byl jsem v září na 24 hodinovce Le Mans a spousta lidí tam měla horské s užšími plášti a v první desítce byla tak půlka závodníků, která měla horáka. Vůbec mi nepřipadalo, že horská kola výrazně zaostávají za silničkami, vše je jenom v nohách.
To Ála: jdi s přítelem do cykloobchodu, porovnejte pár typů kol, vybavení, tuhost rámu, výplety, ráfky, atd. Pro co se rozhodnete už zůstane stejně na vás.
Co se týče mě, tak nedám dopustit na naložený bike na 2,1" pláštích. To je pohodlíčko! :-))
Nemám nic proti horským kolům, ale ona chce kolo - cituji z dotazu: "na spíše silniční ježdění a sem tam do terénu". Pokud napíše, že chce jezdit spíše po lese, tak je to jistě na horáka.
Taky mi to tu přijde trochu jednostranné:-) "Pravověrní bikeři" asi rozebírají svoje problémy na bikeforu a mezi zde se prezentující turisty a po-městě-jezdiče je nic netáhne:-)
Řekl bych, že rozdíl nebude jen v rychlosti (spíš vůbec ne - akorát možná těžší převody u krosovýh, to nevím), ale hlavně v geometrii kola a z toho plynoucího pohodlí/nepohodlí. A to bude hodně individuální. Někomu by možná mohlo vyhovovat na silnici "o číslo větší" horské. Se silničním obutím nevidím důvod, proč by mělo být pomalejší než kros (pokud stačí převody). Ale myslím, že kros bude pohodlnější, tak proč cpát silniční pláště na terénní kolo, když v terénu nechci skoro vůbec jezdit? Ale s novodobýma trekovýma kolama zkušenosti nemám, tak nevím... Ale na horském kole mám po silnici najeto celkem dost a je to dost utrpení (jako pohodlí, ne rychlost). Přitom v terénu nemám problém (i když jedu stejně dlouho).
Jak napsal HonzaK, ta zaujatost vznikla vstupními požadavky na kolo. Zdá se, že většině lidí připadne horák velmi těžce předimenzován na dané použití, asi jako když si nějaký idiot pořídí Hummer, jezdí s ním ve městě celý týden a v sobotu jeden kilometr polní cesty ke své chatě.
Delaji se i silnicky na 26" kolech - maly velikosti pro zensky,protoze je problem postavit tak maly kolo s tak velkyma kolama a rozumnou geometrii.
Viděl jsem výsledky jakési studie, podle které při rychlostech nad cca 20-30 km/h jsou výhodnější kola s menším průměrem, protože jejich o něco vyšší valivý odpor je dostatečně kompenzován nižším aerodynamickým odporem. Nevím, jak to je ve skutečnosti, ale to, že na závodních silničních kolech jsou kola velká vůbec nic neznamená. Závodní silniční kola totiž zdaleka nejsou nejrychlejší, jejich geometrie je dána pravidly závodů, nikoliv výhodností pro rychlost.
Álo, jestli jste - jak píšete v úvodním dotazu - spokojená na silnici s "upraveným" horským kolem, pak je to jen dobře. Současně si ale myslím, a jsem o tom přesvědčen, že by kross byl přece jen vhodnější. Silnička ne, ta je přece jen úzce specializovaná. Říkám to s plným vědomím, neboť jezdím krosse (loni cca 12 tis. km) i MTB (8 tis.), takže rozdíl mohu porovnat z první ruky. Nicméně - proti gustu... Hlavně ať Vám to dobře jezdí.
To HonzaK: máš - máte za sebou slušnou řadu "pokořených" pohoří - jezdíš sám nebo v partě? Já se loni namlsal v jižních Čechách a v Rakousku, letos bych to chtěl rozšířit ve stejné oblasti + navíc Telčsko a snad kousek Šumavy. Mám na to 5 týdnů nonstop dovolené, takže už po večerech ležím v mapách.
Jezdíme v partě, letos už desátý rok. Za tu dobu máme objeté skoro celé Česko, co nejblíže hranice. Letos nám zbývá už dojet jenom od Bílých Karpat do Mikulova.
Díky všem za názory a rady, cením si jich,pa
Ahoj, taky bych se nebál crosse. Zkušenost jsem učinil s přítelkyní, které jsem kdysi koupil horské kolo, aby byla více universální, ale její ježdění přesně odpovídalo popisu "hlavně silnice, občas nějaká ta šotolinová cesta nebo hrubší asfalt". Když jí kolo ukradli, na druhý pokus jsem už jednoznačně volil crosse. S konkrétní značkou radit nehci, jedna věc jsou základní nabídky, druhá mít štěstí na slevové akce a podobně, kdy se ceny mohou výrazně posunout
Kolo na rekreaci je MTB nebo Trek,stačí jen se zamylset jestli opravdu bude převahovat cesta po silnici či nějké terény. Pro časte ježdění po silnici a pro pohodlí je jednoznačně trekové kolo a je pro to určeno. MTB pro hory "Moutain Bike". Pokud mi napišete věk přítele,váhu,výšku a okolí kde bydlíte pomohu vybrat ideální kolo.
Ideální kolo na rekreaci a pro pohodlí je lehociped. Ale do 10.000 asi jen domácí výroba. Takže nakonec asi nějakej ten cross/trek. Ale myslím že stojí za to si připlatit:-)
Minulý týden jsem koupil Cyklokatalog 2005. Nalistujte oddělení "kross do 10 tisíc" a výběr jak nevím co.