Mám 14dní na recumbentu pomocný motorek. Přenos síly přítlačným válečkem na zadní pneu. Má někdo nějaké zkušenosti s motorkem? Případně jaký používáte přenos síly, systém přítlaku, atp. Zatím to ještě nemám vymakaný - pokud chci jet na motor, musím zastavit, nastartovat, přitlačit a zajistit váleček pomocí excentru. Chtěl bych to ovládat bez zastavení. Máte to někdo vymyšlený? Samozřejmě nám už něco v hlavě, ale rád bych věděl, jestli to někdo již nemá a jak mu to funguje.
Trochu se obávám, že jsi jediný, kdo tu dělá z kola motorku. Lehokol je tu tak málo, že je z podivem,že se vůbec objevil někdo s motorem, natož aby vás bylo víc.
Nevím co přesně máš za stroj, ale jestli ti to řve a smrdí tak jako tomu týpkovi co ho občas potkávám na jih od Brna (taky spalovák s třecím přenosem síly), asi nebudeš mezi ostatními moc populární :-).
Jirko neboj, neřve a nesmrdí, mám čtyřtaktní hondu OHC, originál pro motokola, splňující japonské emisní předpisy, o evropských ani nemluvě. Jinak nejezdím, abych byl mezi ostatními populární, ale pro pohodu a pro moje potěšení a pokud jedeš na dlouhý, třeba třítýdenni vandr na lehokole po evropě a nemáš už dvacet, třicet, ani čtyřicet let,tak takový motorek ti k dobré pohodové jízdě, hlavně v kopcích pomůže. Toť vše Jirko, s podivem sice být můžeš, ale pleteš si pojmy, tím že někdo má na kole pomocný motorek, ještě nedělá z kola motorku.
Pokud neřve a nesmrdí tak to určitě není takový co s tím jezdí někdo tady, ten je fakt otřesnej, sto metrů za ním je nepříjemný jet, což je podle mě dost bezohledný. Je fakt, že je to nejhorší, co jsem kdy viděl, všichni ostatní co jsem někdy potkal to neměli tak hrozný. Nevím, jestli tam má agregát z trabantu nebo něco takovýho, je to možný.
S tou motorkou jsem to psal na základě zkušeností všech lidí s pomocným motorkem co jsem s nimi kdy mluvil. Prý si mysleli, že to budou používat jen do kopce a tak. Ale pak je jednou protivítr, tak to zapne taky, a pak ho předjede někdo bez motoru, koho on chce dohonit, tak to zapne zase, a tak to jde dál, a nakonec se bez motoru jezdí jen z kopce. Dva ze čtyř co jsem s nima mluvil si posteskli, že nekoupili radši nějakej skůtr. Holt je to na tobě, jestli vážně dopadneš s tím motorem jak si představuješ nebo ne. Asi to člověk musí zkusit, jinak to nezjistí. Tak přeju úspěch. Mimochodem jeden důvod proč k tomu mám odpor je ta děsná spotřeba litr na sto, podle mě je to tak třikrát víc než by stroji takové hmotnosti a výkonu slušelo. Jestli těch 100km je počítaných do kopce tak to jde.
Elektropohon řešený celkem elegantně jsem viděl na nějakém americkém LWB kole. Měl tam čtvrtý převodník, myslím na levé straně, s volnoběžkou. Přes krátký řetěz s převodem asi 2:1 do pomala to poháněl elektromotor v rámu kousek za pedály, když motor stál fungovala volnoběžka. Výhodou je, že člověku vyhovuje při šlapání určitá frekvence, takže na motor nejsou kladeny nároky na vyvíjení momentu při širokém spektru otáček, lze použít v podstatě jakýkoliv motor, regulátor může taky být jen velmi jednoduchý aniž by to ztratilo na účinnosti, je-li regulátor optimalizovaný právě na ty pracovní otáčky. Nevýhodou pro někoho je, že nelze jet na motor bez šlapání, funguje jen jako pomocná síla do pedálů. To by šlo řešit nějakou spojkou místo té volnoběžky. Každopádně je nevýhoda, že baterky něco váží, takže člověk skončí s tím, že do kopce nejede bez motoru nikdy. To je jediná potenciální výhoda spalováku, ale asi ne moc funkční, co jsem slyšel, nakonec to prý člověk zapne, když už to tam má.
Vhodným způsobem si pákou vyřeš ovládání toho excentru, abys na ni dosáhl při jízdě, start si zajistíš šlapáním po přitlačení. Pak jen přidat nějaký vypínač motorku po odklopení od kola.
Jinak - na rekreační ježdění je to nevhodné a hnus, na pravidelné ježdění např. do práce - může být vhodné.
Tome dík za dobře míněnou radu. O tom pákovém mechanizmu právě uvažuji. Ale nastartovat přiklopením válečku k pneu po rozšlapání nejde, protože mezi válečkem a motorkem mám odstředivou spojku. Ale s tím startováním problém není, zatáhneš za špagát a naskočí, to není za jízdy problém.
Souhlasím, že na rekreační ježdění - fuj, do práce poloviční fuj, ale je to dobré na dlouhé štreky, třeba cesta na sraz, kam to mám asi 290km a když bude trochu počasí, tak dorazím po ose za litr na sto.
Přímou zkušenost nemám, jen okoukanou. Viděl jsem na čepu uložený motor nad zadním kolem Liberty 24", sešlápnutím pedálu na rámu kola se přitlačil hnací váleček, v záběru ho držela rohatka se západkou. Pákou na řidítkách se uvolňovala západka, do "klidové polohy" vrátila motor pružina. Na Jirku se nezlob, je mladej. Osobně jsem sice taky pro "čisté" kolo, ale když jsem se včera vracel z Brandýsa proti tomu šílenýmu větru a "drtil to" s bídou patnáctkou, nebyl bych proti nějaké výpomoci. Obzvlášť kdybych tušil, jak děsně zmoknu.
Jo, tak nějak draku - někdy motorek bodne a když váží jen 3,5kg, tak ho člověk uveze. A dík za podnět s tou rohatkou. Já jsem bohužel, ještě žádné šikovné řešení neviděl, tady u nás jsem ani nikoho ještě s motorkem nepotkal.
Ještě jsem si vzpomněl - tvůrce té Liberty mi říkal, že když za mokra musel zvýšit přítlačnou sílu, aby hnací váleček neprokluzoval, dost to "žralo" výkon. Nestálo by za to ( když tam máš tu odstředivou spojku ) zakomponovat pohon přímo do řetězu?
Osobně přemýšlám nad elektrikou do výpletu, z kopca lehké dobíjení do kopce vítaná pomoc. Ale pokud chcete pohánět přímo řetěz, tak by musel být cvrk na talířu kvůli neulítnutí noh nebo nějaký mezikus přenosu síly , jak je to na těch tříkolkách a napasovat to na to. Tak by byl ten cvrk taky. Jinak přídavný motor je přídavný motor a způsob uchycení by musel být posvěcen výrobcem, protože by se za prvé měnil poměr převodů, tím třením je to hodně do pomala. Zajímavě to mají vyřešené na bodecek.cz, všecko na řídítkách.
bodecek.com
http://www.cleverchimp.com
Vetsina pomocnych motoru je pro ty co nechtej slapat, tenhle je pro ty, co slapou radi, ale se svym nakladem chtej byt rychlejsi a dojet dal.
Namontovane je to na jine genialni veci
http://www.xtracycle.com
prihodne nazvane SUB = sport utility bicycle
Dost dobré, koupím kvůli tomu odkazu Vaše cédo :-) Peníze poslat na uvedenou adresu? Ještě sehnat ten motor...
myslim ze na cd je par odkazu na primo retezem hnanou hondu a suprove faq o pridavnych pohonech obecne (anglicky)
vetsina obsahu je ale spise o lehokolech
nejlepsi je poslat v obalce a pridat adresu, email je vzdycky dobre
Tak to je ten způsob jak jsem psal výš, přídavný výkon na pedálech při šlapání. Tohle bych si dovedl představit i u sebe, kdybych někdy postavil nějaký opravdový náklaďák a vozil na něm pytle cementu nebo tak něco.
Co mi chybí na jejich webu jsou nějaká bližší data. Obvykle u elektrických výrobků očekávám datasheet s nějakými parametry, nic takového jsem tu nenašel. Je pěkné, že z toho jde vycucnout 430W, a nebo že maximální účinnost to má při 275W, ale jaká ta účinnost je? Protože těch 275W podělených účinností spotřeby, účinností baterek (NiMH okolo 60%) a účinností nabíječky vyleze o hodně výš, a to se pak doma elektroměr protočí a mě se protočí panenky až přijde účet. Nenašel jste tam někdo někde taková data? Já osobně bych to nekoupil bez nich, takže jsem je možná jen přehlídl a někde je tam mají.
U toho xtracyclu by mě zajímala tuhost té stavby. Vypadá to zajímavě, ale pamatuju si jaké to bylo když se na naloženém trekingu vyklepal jeden šroubek nosiče a začlo to tam pružit do stran. Jestli vyřešili tohle, je to rozhodně geniální věcička.
jezdi se na tom bezne na vystavach s clovekem stojicim na te desce, taky jsem na tom pojezdil s manikem cca 60kg za sebou a nezaregistroval jsem zadne neprijemne krouceni
To zní skvěle, doufám, že si to někdy budu moct prohlídnout zblízka, jak to je dělaný. Protože o stavbě lehokola co by mělo větší utility kapacitu než můj současný náklaďák (Azub 4) uvažuju, a LWB s prodlouženým zadkem kola za jezdce je asi nejprostornější varianta. Větší role skelné tkaniny nebo hliníkové profily se už na Azubu nevozí dobře, musí se to dost komplikovaně přišněrovávat zboku k sedlu a nosiči.
zkus http://www.xtracycle.com/media/manual.pdf
tam by mel byt obrazek dost podrobny na pochopeni vseho
Arnošte, jak se dopídit na netu k tomu, jak to mají všechno na řiditkách? Píšeš bodecek.cz, ale tam je uplně něco jinýho. Jo, jak píšeš, přes ten řetěz to není až tak jednoduchý, ono se to zdá, ale jak člověk začne konkrétně vymýšlet, tak to zjistí. A já to chci co nejjednodušší, abych mohl taky motorek kdykoliv jednoduše dát z kola úplně pryč.
Jo, tu elektriku ve výpletu jsem viděl na srazu u Oder. Měl to tam syn jednoho účastníka a nevypadalo to špatně. Měl to celý komplet koupený od nějaké firmy, která se tím u nás zabývá.
www.cyclestar.cz
Dva roky používám minimotor Honda GX-31, střídavě na silničním kole, silničním tandemu a skládačce. Jak potvrdí asi každý uživatel frikčního pohonu, za mokra je s tím problém. Kuplování ze sedla mám "téměř vyřešené", funguje to, ale trpí rám, konkrétně levá vzpěra zadní vidlice. Řeším to postupným upravováním závěsu (rozkladem síly), vždycky když to rupne. Opravené (případně vyztužené rámy používám dál, ale cílem je rám bez úpravy, a to nejen kvůli vyhlášce. Rámů je naštěstí dost. Celkem najeto cca 3500km.
To: Richter a ostatní, které to zajímá. Tak sem přes příznivou zimu také vše vyřešil a odzkoušel, ale píšu hlavně proto, že se mi podařilo vyřešit a odzkoušet materiál povrchu třecího válečku - vrstva křemenného písku. Ani za mokra neprokluzuje, na sněhu ale samozřejmě ano. Životnost nánosu 2000 km, životnost pneu Rubena 26x1,5 vzor V66 také 2000 km při půměrné rychlosti na těch 2000 podle compu 30,4. Jeden dotaz - také ti nejede motor při teplotě pod +5°C na plný výkon. Zdá se mi, že je přechlazenej, nebo máš jiné poznatky?