Jsme začátečníci.Včera jsme si s manželkou slavnostně přivezli nová kola.Ona Author Reflex 06,já Author Traction 06.Kola dobrý,jen mě překvapil rozdílný systém "řazení" u obou kol. Zatímco Reflex má měnič Sh deore klasický, Traction Sh deore rapid rise. Že se nejedná jen "rozdíl v názvu, ale v uplně opačném systému přehazování, jsem pochopil až při prvním vyjetí. Bohužel v obchodě jsem si zkoušel jen velmi podobný Author Kinetic, který má měnič klasický. Pro lépe vybaveného Tractiona jsem jsem se rozhodnul až na poslední chvíli a tento detail mě jaksi unikl. Klasické přehazování u Reflexe mě přijde jaksi logičtější, ale možná je to jen nezvyk. Říkám si, že asi to nějaké výhody mít musí (rapid rise), když je takový trend a montují to na "dražší modely. Zajímal by mě Váš názor a Vaše zkušenosti. Doufám, že si na to zvyknu. Jen nechápu jednu věc, a to že měnič na levé straně řídítek (přesmykač) funguje klasicky, tj. palcem přehazuji na "větší" kolečka a ukazováčkem na "menší", zatímco pravý měnič přehazovačky funguje jako rapid rise, tj. na "větší" kolečka ukazováčkem a na "menší" palcem. Ještě bych pochopil, kdyby byl systém opačný, ale přitom stejný u obou měničů (ukazováčka na "větší" kolečka, palcema na "menší"). Takto jsem rád, že mám vysokou školu, jinak nevím...:-))
Jěště bych byl rád za typ na nějaké kapesní nářadí. Např. Author jich nabízí několik od 140,- - 599,-.
Budu rád za každý ohlas.
Tomula
Neřekl bych, že ta inverzní přehazovačka je v něčem lepší. Spíš to vidím jako rozšíření původní nabídky. O "staré" přehazovačky je stále zájem, takže se vyrábějí a budou i v těch inovovaných Sh sadách pro rok 2007.
Myslim, ze hovoris o prehazovacce s opacnym tahem. Nevim jak ostatni, ale podle mne je to dobra ptakovina a nikdy bych si to na kolo nedal. I duvody, kterymi existenci tohoto reseni u Sh opravnuji se mi nejak nezdaji. Nema to logiku i kdyz se na to zvyknout asi da. Ale potom co cely zivot jezdim s normalnim razenim si zvykat na neco jineho? Myslim, ze ve slusnem obchode by to meli byt schopni uvest (u noveho kola bezplatne) do normalniho stavu. Ohledne naradi - neudelas chybu kdyz priplatis, je to investice na dlouhou dobu.
Podle mne je to jen otázkou zvyku... SRAM to má taky tak a nikdo si na to nestěžuje... Viď, wewerko...? ;-)
ja bych se na tom asi zabil - s oblibou jdu obcas ze sedla a velmi rychle hodim vzadu a dve kolecka tezsi prevod abych nemusel tocit tech cca 90 ot co v sedle. Predstava co by se stalo, kdybych tam zaradil o dve kolecka lehci prevod je jasna - padem pres riditka na tlamu :-). Zvyknout se na to asi da, to jo, ale nechci.
Pokud hledáš symetrii a logiku v tom, co musíš dělat rukama, tak si říkej, že palcema řadíš těžší převod a ukazováčky lehčí, na obou stranách řídítej to tak máš, obvykle to bývá na jedné ruce tak a na druhé opačně.
Ten inverzní tah údajně vymysleli proto, že je větší dřina dostat řetěz z menšího na větší poloměr než naopak, a klasická pružina v přehazce ten rozdíl ještě zvětšuje, činí řazení na lehčí převod ještě těžším. Tak vymysleli inverzní tah, kde pružina tahá nahoru a člověk dolů. Nikdy jsem s tím nejel, takže posuď sám, jestli to chodí příjemně a zlehka oběma směry jak $himaNO slibuje, nebo jestli je to jen reklamní blábol.
to Jirka: Myslím, že reklamní blábol to tak úplně a výjimečně asi nebude. Je težké to takhle posoudit, když nemůžeš sedět na obou kolech zároveň, navíc mám to kolo nové a jel na něm jen jednou a krátce. Když o tom tak, ale uvažuji, neco na tom asi bude. Teď to chce si na to zvyknout. V té souvislosti si ovšem kladu otázku, stejnou jako v mé původní výše uvedené otázce, proč to páni u Shimana neudělali stejně tak i u přesmykače?
Je to přesně jak píšeš... Inverzní tah má pomoci řazení na lehčí převody. Je to prý myšleno tak, že když v terénu "řešíš" nějakou zapeklitou situaci, tak spíš většinou podřazením... A toto provedení přehazky to má usnadnit a zrychlit...
Já bych ale opravdu viděl problém v okamžiku, kdy kvůli znečištění bude problém řadit lehčí převod (sama pružina přehazky to špatně utáhne). Pak se může stát, že při přechodu do prudšího kopce zastavíš, protože než se řetěz zpomaleně dostane na větší pastorky, těžký převod neutáhneš.
Jsem odkojený přehazovačkou s tahem lanka při řazení na menší kolečko. Nepřijde mi to nelogické. Naopak je pro mne nelogické současné řešení.
Při prasknutí lanka se přehazovačka automaticky přesune na větší kolečko a tak se nechá dojet do servisu.
Při opačném tahu skočí na nejmenší kolečko, a kdo ho ušlápne, tak aby nemusel křížit řetěz z nejmenšího talíře nebo měnit nastavení dorazových šroubků.
Nehledě na odpor pružiny, který se přičítá k síle nutné k přehození na větší kolečko.
Na krosu mám klasické Deore s "rapid" řazením (tzn. dvě páčky), na MTB mám právě ono inverzní ve verzi Deore XT s řazením dual.
Na obojí nedám dopustit. Na krosu je to příjemné, protože tam mám potřebu náhle a rychle podřazovat jen málokdy a naopak díky větší maximálce a zrychlení na silnici se mi spíš hodí jednoduché cvak-cvak pro shození na menší kolečko.
Na MTB mi ta inverze také plně vyhovuje. Kdykoliv si bleskově hodím tak lehký převod, jaký potřebuju a díky duálům mohu mít palec stále pevně pod gripem, což v obzvláště v terénu velmi často oceňuji. Někdo možná namítá, že duály unavují ruce, ale mě se to zatím nestalo, trochu jsem zápasil jen po pádu při dost drsně naražené ruce, tak to fakt bolelo. Zatím se mi nepovedlo přehazku zadělat natolik, aby řazení přestalo chodit, ale také bych pochyboval o tom, že je to vůbec možné. Respektive já osobně bych s tak zadělaným kolem ani dál nejel, alespoň bych zkusil nejhrubší nečistoty rychle odstranit.
A ohledně dotazu zakladatele příspěvku, asi to tam bude mít nějak prohozené, či co, protože dle toho co píše, tak to vypada že má klasicky přesmykač, ale inverzně přehazku a to není dobré. Doporučil bych to hodit zpátky do krámu a (bohužel možná za doplatek) chtít vyměnit na jeden či druhý systém, aby byly oba stejně.
Mám letos na jaře nový bajk s inverzní přehazkou a už jsem si na ni zvykl a musím říct,že mi vyhovuje víc než klasická - opravdu hodně pomůže když pružina nahazuje na větší kolečko , je to příjemné hlavně když potřebuješ přehodit v kopci .....kdybych si kupoval nové kolo zvolil bych zase inverzní.