Tak se mně honilo spoustu věcí hlavou jak peníze v peněžence a rozhodl jsem se slepit si Ninkův dřevák. Nabízím vepřovicovou chalupu se zahradou u Boskovic se studenou vodou, s elektřinou a kadibudkou, obchod je v místě, 10km vlak. Mínus - nemám nářadí a nikdy jsem to nedělal :-) Proto hledám patrona, který by už to postavil a bavilo by ho rozdávat rady, a samozřejmě maximálně pětice dalších do dvou místností s jednou předsíní. Předpoklad jsou tří dvojice vyrábějící ve dvou víkendech 6 rámů. Zápisné bych navrhl 200,- jako pobytovné splatné majiteli (tchán bratra), páteční společný nákup materiálu popř. nářadí a pracovní víkend. Odhaduju nutnost tří aut a žádné nemám. Když nebude lektor, tak si to slepím v mé panelákové ložnici, jak všichni ostatní. Veškeré debaty jen zde ve fóru, ať je přehled jestli se a co děje.
S pozdravem
LEHNI
Jak už sem psal jinde, svářečku nemám a toto mi připadne IN. To železo v záloze mám, ale na tomhle si víc práce udělám sám. Pokud jsem pochopil správně, tak z kola potřebuju jen přední vidlici, trubku řízení, řidítka, dvě brzdy a dva kompletní výplety. Zbytek je výzva!
To Arnošte snad nemyslíš vážně, 6 dřeváků za dva víkendy bez dílny s minimálním vybavením. Půjč si svářečku, nebo kup, dnes moc nestojí a můžeš si se železem pěkně pohrát. Já rámy vařím trafem a drží, ale ja fakt, že si na spoje zevnitř utočím vložky dle vnitřního průměru. Ale v obýváku to zase moc nejde. Potom nechápu, proč jsi nekoupil toho leháče, co tu někdo asi před měsícem, nebo dvěma inzeroval a nikdo neměl zájem a podle mě byl za dost dobrou cenu, tuším 4.500,-
ahoj
super napad
akorat zapracuj na jine lokalite
chalupa bez vybavene dilny je k nicemu (sorry za ten tvrdy nazor)
nikdy nevis co budes potrebovat a zachrani te vetsinou jen prave neco z te dilny
a prestehovat tam jinou je prilis slozite
Nejsem si jistý, jestli jich jde stihnout šest za dva víkendy, ale možné to je. Hodně to záleží na vybavení, jak rychle člověk zvládne všechno pořezat, obrousit a spasovat dohromady se hodně ovlivní dostupným nářadím. Je potřeba počítat s dobou tvrdnutí epoxidu krát počet jednotlivých lepení. Sám se na to z finančních a časových důvodů nechystám, ostatně mám doma v pokoji dvě kola a dvě tříkolky (počítám-li rozestavěný handbike), takže stavět dřevák by mi doma už asi neprošlo, trpělivost naší maminky je úžasná, ale ne nekonečná. Ovšem pokud by účastníci měli zájem si na víkend půjčit nějaké nářadí, jsem celkem solidně vybavený, takže kdyby se vám nedařilo něco sehnat, ptejte se. Dvakrát dva dny můžu něco postrádat.
Přesně tak, chalupa bez vybavené dílny je vhodná ke všemu možnýmu, jen ne ke stavbě leháče ať už jakéhokoliv. To chce trochu vybavení a nesmí tlačit termín dvou víkendů, to se potom dělá dost špatně a za moc to nestojí. Není nad pohodu při stavbě i při jízdě.
Jo a taky musím pro jednou souhlasit Laďou (nebo je to Lááďa? promiň Lá'ďo), že ta chalupa není nejlepší. Lepší by bylo, kdyby se tu sešlo několik lidí (proč hned šest, i tři by byli super) se zájmem to stavět, zjistili odkud je kdo a jaké má možnosti, potom se sjeli do třeba i malé a nepříliš vybavené dílny kam by si vždy každý dovezl nářadí co má a zkombinovali zdroje. Přece jen mít na to prostor určený k takovým pracem není marné.
Nebudu maximalista, proto jsem určil strop 6 stavitelů a pokud jde o počet víkendů, když dám tchánovi nějaký nájem (basa apod.) za víkend, tak můžou být i 4 ty víkendy, v podstatě byl rád, že se tam bude něco dít kvůli vykradení. Pravda, dílna je dílna a svářečka je svářečka, nemám ani jedno. Jinak k té koupi, chcu si to kolo postavit svýma rukama, jde tu o pýchu nad 1 kusem. Díky Jirko za nabídku vybavení dílny na zapůjčení. No vzhledem k tomu, že se neozval další stavitel, tak zatím netlačím ani na jiný prostor s dílnou a přespáním.
Při stavbě svého ,,monstra" jsem použil železo, naštěstí. Rám jsem musel několikrát řezat a upravovat, než jsem ho konečně natřel, ale dočkal jsem se a konečně vyjel. Ninkův dřevák se mi líbí svou jednoduchostí, ale určitě to jen tak vypadá, že je to jednoduché. Přece jen ocel je ocel. Hlavně přesně měř, nevšiml jsem si totiž u dřeváka možnosti seřízení vzdalenosti středu a sedla. Já stavěl v podstatě podle fotky a postupně odhaloval různé záludnosti. Přeji mnoho úspěchů a kdyby sis nevěděl s něčím rady, pokud budu vědět rád pomůžu.
Trik s dřevákem je v tom, že nestavíš podle fotky pokus/omyl, ale jediné, co musíš navrhnout ty sám, je právě ta vzdálenost středu. Když si odměříš tohle třeba sednutím na jiné lehokolo, půjde to hladce a bude to fungovat napoprvé. A opravdu je to jednoduché, nedávno jsem stavěl rám z oceli a je to pěkně blbá práce. Pak se to ještě pokroutí při svařování, za které musíš někomu platit, a rovnáš a vyměřuješ a usazuješ kola stejně dlouho jakos to chystal na to svařování. Do oceli víckrát nejdu, všechno co jsem si z něčeho poslepoval doma v pokoji sám se mi vždy dělalo líp. Na ocel musí člověk sám být zkušený svářeč a mít zkušenosti i s jejím zpracováním, jinak je to hnusná práce.
Jako obvykle nesouhlasim.
Nestras, tvoje zkusenost vubec nemusi byt typicka.
Pri stavbe tandemu jsem vse upnul do desky a nerovnal jsem po svarovani vubec nic vse sedlo jak melo.
Je obrovsky rozdil rovnat neco jako mas krk na predni vidli na handbiku a otevrenou predni vidlici a otevrenou zadni vidlici bezneho lehokola.
To co jsi rovnal ty je narocny udelat dobre z cehokoliv.
Jo a nic hnusnejsiho nez skelnej prach a stale lepici prsty fakt neznam.
Souhlasím, rovnat jsem taky nemusel nic měl jsem jen trošku problémy s úhly, jelikož jsem si vzal za vzor Azub max a použil jäklový profil. Díky ocelové konstrukci mám možnost posunu středu a sedla a zadní vidlici mám odpruženou, což se dřevem půjde asi těžko.
Diskutéři, kolik vlastně ve výsledku dřevěňák váží? A síc jde přece udělat obdobným způsobem jako na svařákovi. Přivrutnu tam dvě ementálové íčka a smích na rtech. Ten odpor je spíše v mezích myšlení, které máme. Mám po třech letech konečně doktorské povolení jezdit na kole a míním si to užít tohoto daru. Doktorka ocenila koncepci, která při havárii zaručuje let po nohách a nikoliv po hlavě. Jiný doktor zase ocenil tu kvantitu ruční práce, lidé zase nejvíc materiál, který dýchá. Jde jen o důvěru ve svou volbu. Vážím přes metrák, vím o čem píšu.
Poradím ti takovej trik, jmenuje se to rukavice :-).
Asi to fakt bylo složitostí té konstrukce, ale každopádně zatím nemám jedinou dobrou zkušenost s čímkoliv kovovým co jsem si musel nechat od někoho vyrobit, obrobit nebo svařit, jen samé špatné. Za výjimku by snad šel považovat rám toho lowraceru, ale ten jsem koupil hotový a odzkoušený, odpadlo vysvětlování "tohle takhle a ne takhle" a všechny ostatní obvyklé zádrhely. Fakt není nad to udělat si něco sám. Když umíš svařovat a máš soustruh, nebo alespoň dlouho a dobře znáš někoho, kdo to udělá s tebou za tvé přítomnosti, tak stav kola ze železa, nic proti. Ale jak je potřeba nechat část práce zcela na někom jiném, už jen ten pocit závislosti stojí za hledání jiné cesty.
ahoj
kolo ze dreva ma puvab ktery nic nenahradi a jde udelat v kuchyni
jen se branim prilisnemu zveliceni jedine osobni zkusenosti
pro stavbu kola ze zeleza zase overeny postup je blizky svarec ve spolupraci nebo v pripade nepouceneho neco na zpusob bentech pomocneho ramu
zde http://www.bentechbikes.com/jig.gif
v mem pripade misto svorek byly pritlacne desticky skzr desku prisroubovane kridlatymi matkami
varit z ruky nikdy nedopadne dobre
upnute to musi byt bytelne a tak aby s tim nikdo nepohnul
to nam to ten flamwar pekne zuri :-)
Pokud bys do dřevěných kol započetl překližky (taky lepitelné doma v kuchyni), tak vím o šesti kolech a jedné tříkolce, takže za ověřené bych to klidně považoval.
Dík za obrázek je pěkný. Tak nějak jsme přišroubovali k deskám ten rám handbiku. Dopadlo to tak, že se to povařilo v tom upnutí, a jaks to po vychladnutí vyškubl ven, už to šlo šejdrem. Prostě se to během chladnutí smršťuje tam, kde to bylo žhavý. Když to je volně, pohne se to o kus, když to je upnutý, vznikne pnutí v materiálu, je to napružený a když to vyndáš, pohne se to o menší kus. Když vaříš něco v jedné rovině jako třeba ten tvůj tandem, nedělá to větší problémy. Ten handbike byl šíleně prostorová záležitost, v podstatě tři roviny které musí mít přesnou vzájemnou polohu a nikde vlastně není trojúhelník tří trubek, takže to napružení tam pak napáchalo dost velký škody. S rámem lehokola který je jedna zahýbaná trubka se zadní vidlí na konci to moc nehrozí.
Mimochodem epoxidy mají taky jistou smrštivost, pokud lepíš dvě dřeva na sebe tenkou vrstvičkou, nepoznáš to, ale když uděláš velikou plochu laminátu, musíš na to dát pozor.
Ta válka nám tu asi vyzuřila proto, že se jeden šlověk rozhodl slepovat sám, zeptal se jestli nemá někdo další zájem, a místo toho se tu ozvalo několi lidí, kteří mu "radí", aby se na to vybodnul a radši si nechal svařovat. No a kdo jiný než já by se tak asi mohl tímhle nechat vyprovokovat, že:-).
No já jsem si taky nechával svařovat rám (COčkem..) a nezkroutilo se to vůbec.
Ja mám v poradí tretí model z ocele (a ďaľšie dva som staval pre známych, jeden rám lowraceru skončil u Jirka) a po tom poslednom som si povedal dosť. Keď to chce človek urobiť dobre aby to fungovalo a aj dobre vypadalo je to dlhá cesta od zhánania dobrého materíálu, cez jeho prípravu, výrobu atypických detailov, zváranie (používam TIG), kompletáciu, vychytanie múch. Ale človeku to nedá, už zasa špekulujem, tentoraz nad trojkolkou a aby to nebolo moc jednoduché, tak komplet odpruženú a čo najlahšiu, a vzhladom na môj vzťah k oceli, použitý materiál je jasný. Z každým materiálom treba vedieť, ja by som si na drevo (a uhlie už vôbec) ani netrúfol. jedno je ale jasné, bez dobrého náradia je to improvizácia a tým veľa energie naviac. A tiež všetko chce čas, jasné dá sa zbúchať hajtra z hrdzavých lešenárskych trubiek za doobedie, ale pre mňa to nie je ono. Len príprava myšlienky, náčrty, zháňanie materiálu (to asi najviac) mi zaberie tak mesiac. Posledné HPV som robil celú zimu (chodím do práce a mám rodinu takže po trochách). Dvojkolák už stavať nebudem (radšej kúpim rám od Aleša), ale tá trojkolka je niečo nové Do krčmy nechodím, blíži sa zima, tak sa do toho asi pustím.
apropo mam pro tebe fotky moc peknyho handbiku, az se dostanu k poci s infraportem tak ti je poslu
maji to cely vyreseny velmi jednoduse a pritom pekne
potkal jsem ho v budejovicich v cyklosopu ale byl odnekud z plzne (ten handbike)
Ahoj Vláďo!
Pokud nemůžeš fotku někde "vystavit" a dát o místě vědět, můžeš mi ty fotky také poslat? Když jsem se chystal postavit první klasickou trojkolku, nafotil jsem na mistrovství Evropy SH asi pět strojů. I když jsem nakonec žádnou nekopíroval, moc mi fotky pomohly.
Klidně se hádejte a rozmlouvejte mi to, už sem si vyhlídl el. hoblík, abych nemusel ke truhláři a chystám se i na el. přímočarku. Jen ty obrovské díry mně zatím stresujú. Pokud si to budu muset dělat sám, tak sem si domluvíl prádelku, kde to budu moct lepit. Klidně se hlašte další, kdo nic nedělá, nic neumí, i když nic nezkazí, že. A nákup těch trámků odkládat taky nebudu, dojedu si pro ně do Brna-Heršpice vlakem. Přemýšlám aj nad návštěvú schůze teho brněnského lehospolku :-)
Ahoj.
Jsi jako ze železa. Tolik snahy a né a né tě ohnout. Máš pravdu, pro něco jsi se rozhodl a jdeš si za svým. Držím ti všechny palečky ať ti to vyjde podle tvých představ.
Tak si fotky prohlédl truhlář a řekl, že ty trámky jsou lepené, takže žáden jeden profil, ale 4 coulové prkýnka složené k sobě. Zahrnul jsem to do postupu prací, lépe se budou vybírat ty dřeva bez suků a s dobrým podélným průběhem vláken. Ve výsledku bude i lepší životnost a sesychání v případě zanedbání povrchové úpravy :-)
Takže to vlastně vyrobíš z takové gigantické překližky, ne?
Nevím, jestli jsi myslel fotky ninkova kola, ale to jsem několikrát viděl velmi zblízka, a skutečně je to masivní trám.
No, podle návodu ten Ninkův stroj je masív, ale oko truhláře vidělo lepené přechody. Pracnost bude, ale tuhost taky a nebudu se s tím párat, normálně udělám všechny tři lepy najednu a stáhnu to truhláskýma svorkama. Druhý den není co řešit, ale jak dlouho Nink nechal ty trámky sesychat a kdo to ještě dělal? Ctěl bych dojet s kartónema a obšlehnout profil sícu.
Ahoj Arnošte :) tak jak dopadlo tvoje lepení? Taky se chystám nakoupit pár prknýnek, lepidlo (jaký jsi použil?) a něco zkusit. Mám jednu takovou ideu, udělat hlavní rám z masivu a zbytek dohnat překližkou - a zbytek nejspíš vyplnit PU pěnou. Nebo nechám dutý, ale to by možná mohlo časem pracovat :( Lehni, Arnošt :)
Tak už jsem si koupil 12mm překližku, na kterou budu přektreslovat síc a su domluvený s truhlářem na sespárování trámků. Ještě změřím vnitřní průměr hlavy řízení kvůli trubce, kterou budu lepit kvůli sklonu šikmo na 20" a půjdu kupovat zadní kolo, aby dal stavbu dohromady.
Opravdu nikdo nechce se mnou paralelně stavět?
Mám už hliníkové úhelníky na zadní vidlici, trubku na hlavu řízení příští týden a vidlici ze skládačky. A udělal jsem si již nákres překližky a ponesu ji s výkresem o víkendu truhlářovi. Lepit to budeme klihem na vrtule. Řídítka až na postaveném rámu na kolech.
Fakt se nepřidáš a nezačneš stavět, když chceš taky leháč?
Pozn. to byla jen výzva :-)
Chlapi, fakt vás obdivuju všechny, co stavíte doma leháče a tříkolky, a držím palce. Ale nejdu do toho.
Je to jednoduché, su taky gramla, ale s truhlářovic radama a jeho podporou pohoda. Ten rám, je to nejjednodušší a nejlevnější na tom kole hned po šroubkách apod. Jen si člověk musí dát pozor na drobnosti, třeba na odzkoušení sícu přes mustr z krabicového kartónu, na prodloužení spodní části sícu kvůli vypodložení karimatkama o zhruba 3cm. No, a pak chápavou manželku a poučené děti, že. Doma hromádka pod stolem potřebných věcí (nemám dílnu) atd. Hlavně začít, ostatní už pak pomáhají :-)
http://www.knife.cz/Default.aspx?tabid=53&g...