Ahoj, potřebuju vyměnit komplet lanka a bovdeny na horském kole. Mám tam teď Jagwire Slick 5,0, přehazovačka už chodí nic moc a slyšel jsem o Jagwirech celkem špatné věci. Jaké bovdeny byste mi ze zkušeností doporučili?? Díky
Doporučuji ty levné černé, co mají uvnitř lanko stočené do spirály ( ne ty, co mají lanka vedená souběžně s osou bowdenu). Sice ta "podélná" jsou údajně k přehazovačce a ke smyku a ta "spirálová" k brzdám, ale žádný rozdíl v praxi jsem v tom nepoznal. A při výměně i několikrát ročně ušetříš hodně peněz :-).
Jagwire obecně určitě nejsou špatné, vydrží mi úplně stejně, jako ty černé levné, jsou samozřejmě vzhledově mnohem atraktivnější - a drahé.
(mimochodem - ty černé "podélné" jsou rovněž jagwire, jestli ty "spirálové" - to nevím).
Neni nahodou zasadni rozdil mezi brzdovym a radicim bowdenem v prumeru? Brzdovy = vetsi prumer, Radici = mensi prumer. Protoze lanka maji take ruzne prumery.
Taky jsem to nevedel, ale pri vymene me an to upozornil prodavac. No hlavne ty radici stoji vic, cca 50,- metr.
Ano, je, bowden k řazení má menší průměr než nen brzdící (aspoň u těch levných černých to tak je), ale to je úplně jedno - jen musíš počítat s tím, abys ho "vecpal" do bowdenových koncovek (k těm tenčím řadícím bývají plastové koncovky o menším průměru, do kterých přirozeně spirálový bowden nedáš). Nicméně, jestli použiješ koncovky z odstraňovaných drahých džekvajrů, tak ty mají větší průměr a je to ok. Jinak bys je musel koupit - postačí obyčejné hliníkové, dělaj se i např. se zabroušenou dosedací ploškou, ale to je zbytečné, stejně je schovaná v návarku na rámu. Ten spirálový = brzdový bowden se dá koupit v cyklu za cenu cca 14 - 16,- Kč/m, podélný = řadící za cca 50 - 60,- Kč/m. U těch podélně vedených je ještě jeden "nedostatek" - úplně vnitřní vrstvu tvoří plastová trubička a tu lanko časem začne vytahovat ven.
Znova radím - použij ty levné spirálové, osobní zkušenost je vynikající :-).
Doporučuji na řazení použít bovdeny s podélně vedenámi dráty. Nejde jen o průměr apod. Jde o to že při řazení nemění délku (nestlačují se jako spirálové) a tak nezanášejí chybu do přesného řazení SIS apod.
Dane, dovoluji si s Tebou nesouhlasit - ta spirálka se nemá jak stlačovat, je "nahuštěná" na sobě. Používám to jak na páčkových rapid fire, tak na siskách.
Ja souhlasim s Danem... je to presnejsi, i kdyz malicko drazsi a navic nebrat ty plastovy koncovky, ale poradny kovovy a uplne nejlip takovy ty s tim ocaskem aby zabranily pronikani curbesu do bovdenu.
Souhlas naopak s Ai. Používám "spirálu" na všech svých kolech (Sh XT) a řazení je velmi přesné, nikdy jsem neměl sebemenší problém. Indexové bowdeny jsem vyzkoušel, ale po čase mi začaly dráty prolézat koncovkami (používám kovové frézované) a nešlo řadit. Vrátil jsem se k osvědčené "spirále".
ckp13 - dávám Ti bod za kvalitní příspěvek, protože se mnou souhlasíš ! Chtěl jsem Ti dát rovnou tři body, ale ty dva mi to už nechce vzít :-)))
jojo, na koncovky jsem zapomněl, ty jsou nutný, aby se bovden nelámal, nebo nedoformoval.
Taky mi to běžně funguje, ale u SIS Dual Control (silniční) NE. Na ty jsem opravdu musel použít tento bovden. Od té doby je používám všude a nemam žádné problémy, snad jedině ho přeštípnout.
Ještě jedna poznámka, u brzd se mi nejvíce osvědčily bovdeny Shimano SLR. Nevím jestli jsou samostatně k sehnání, já je koupil v celé sadě s čelistma.