V příbuzném tématu "Kolik na sezónu najedete?" jsem si zoufal a až ke konci se objevila možná spásná úvaha ke spravení ega o nastoupaných km:o)).
Ale vážně. Začalo mne to opravdu zajímat čistě statisticko-amatérsky: Platí, že biker ujel 3000 km a nastoupal 60 tis metrů (tak 7 Everestů od moře!hezky!). Možné odchylky a přestavení tachometru v měření výšky jsou snad zanedbatelné. Pak jste tam spočítali, že biker na 1 km nastoupal průměrně 20 m.
To by znamenalo průměrně 2% stoupání, tedy Polabí, že?. Jenže samozřejmě, že občas jede biker i z kopce. To počítá málokdo. (Co já vím jen velký biker Zahn v itinerářích uvádí "bergauf" a "bergab". Když má itinerář na okruh tak to uvádí stejnou hodnotou.To je logické ? No asi ano, že?)
Dá se zvažovat, že by, se mohl počet nastoupaných a sjetých metrů přibližně ve velkých číslech k sobě blížit, i když biker nejede po okruhu a pokud jezdí přirozeně a ne např. nahoru lanovkou (?). Pak by v mém příkladu platilo, že biker, když nejede z kopce, tak stoupe průměrně 4%. Takovou funkci na VDO myslím nemám, měří jen průměr stoupání na jednom výletě.Po vynulování mizí, asi.
Takže by mne zajímalo:
1. kolik za sezonu nastoupáte ?
2. co se z toho dá statisticky vlastně usoudit?
Pozn.: Ti co zásadně nejsou "bikeři" si mohou dosadit např. "cykloturista", "cykloturistanatěžko", "pohodář",
"zásadněnezařazený"atd.
Teda kolik nastoupám, to jsem nikdy nepočítala, ale je zajímavé, že když se to statisticky zprůměruje, tak si vlastně žádný kopec nevyjel. Mě z toho tedy statisticky vychází jen jedno - statistika ruší kopce :o)))
To je ale od ní táááááááák hnusný...
Kolik by si vlastně musel nastoupat, aby ti to statisticky ukázalo nějaké kopcoidní výkony a ne Polabí?!?
Hele nech toho, já se tady honím jako kůň. Právě jsem spočítal, že jsem udělal letos cca 7 Everestů od moře, takových 12 od letiště v Lukle a ty tohle!:o))))
To já nééééééé, to statistika :o)))
Statistika nuda je...ma vsak cenne uuudaje:-)
Teoreticky....startuju z domova a prijizdim domu. To znamena, ze to co nastoupam, taky sjedu...Takze vlastne nenastoupam nic, protoze to co od domova nastoupam, zahy line sestoupam (sjedu) cestou domu...Takze utahanej sedam do kresla s tim, ze jsem nikam nevyjel. Proto ja nastoupane metry nepocitam. To by se tu pak musel objevit jeste dotaz...kolik metru za sezonu sjedete bez slapani?:-)
no pokud sem může i silničář něco napsat, tak jsem si vyjel ze SW toto:
rok 2003 nastoupáno 87km najeto cca 15000km,
2004 nastoupáno 85km asi 12000km,
rok 2005 nastoupáno 77km 10500km a
letos se děsně flákám tak 52km ale 4900km .
Pokud se někdo divý, tak to automaticky vypadne ze sportesteru Polar a obslužnýho SW, takže z prstu si to necucám:)
2004-2006 každej rok 2x alpy, takže za den není problém nastoupat 2000-4000m (4000 už je problém pro nohy:) )
To je zajímavý pro porovnání s bikem. Počítám, že letos najedu tak třetinu (do 5 tis) , ale vystoupám možná tak 90 km.
Asi je to přirozené, jde o "horské" (!) kolo.
V jednom dni jsem se ještě nikdy přes 3 000 výškových m nedostal a asi nikdy nedostanu. Po 2 000 toho mám na biku plné zuby vždy.
Když nad tím přemýšlím, tak zjišťuji, že nastoupané metry jseou důležitým údajem vypovídající o hodnotě najetých km. Pak lze jako ukazatel použít nastoupané metry na všechny ujeté km,a nevadí, že je něco z těch najetých km z kopce dolů. Sice nevypovídají nic o % stoupání, ale je to "ukazatel". (Něco jako "hrubá výroba" - pro pamětníky.)
Pak už zbývá jen najít nějaký koeficient pro asfal - šotolina - terén a zabudovat ho do tachometrů, aby to rozeznaly a svět bude dokonalej. (Dal bych k tomu :o))), ale bojím se, že takovou pitomost už někdo vymyslel a já budu za zpozdilce. )
Jako bys to neznal, Jára Cimrman byl také vždycky druhý :o)))
Já jsem letos koupil comp od ciclosportu a najel s ním zatím 520 km s nastoupanými 7 000 m.
Podle mého je to celkem důležité, jelikož je rozdíl jet po rovině, kde na horskym uděláš průměr v pohodě přes 25 a v podstatě se neunavíš a můžeš ujet 100 km. Na druhou stranu, pokud dáš 50 km s nastoupanými 1 000 m, tak musíš podat výkon podstatně vyšší a tepová frekvence je vyšší, než když si jedeš po rovině.
Je pravdou, že to co nastoupáš, zase sjedeš, když jedeš z jednoho místa, ale myslím si, že ujet 10 km do 5 % kopce a potom jet 10 km zase dolů je težší, než ujet 20 km po rovině.
Ideální je, když máš nějaký sporttester, který to umí hodit do compu. Pokud máš nějakou stejnou trasu, tak v kopcích nejlépe poznáš, jestli jdeš během sezóny s výkoností nahoru, nebo nikoli. Když si porovnáš ve stejném kopci tepovou frekvenci, čas vyjetí poznáš krásně, že zatímco jsi se na začátku sezóny mořil na tepu 170 s rychlostí 10, ke konci to dáš na 160 rychlostí 12. Toto porovnání na rovině se dělá mnohem složitěji a podle mého není tak vypovídající.
No svou vykonost poznas i tehdy, aniz bys musel vylezat z postele. Pokavad beres tep jako meritko vykonosti, tak si staci kazdej den rano po probuzeni zmerit tep. Kdyz se snizuje, vykonost stoupa. Kdyz se zvysuje je to bud blizici se nemoc nebo pretrenovanost...
To s tebou souhlasím, ale sledování výkonosti na klidovém tepu je mnohem těžší, jelikož rozptyl klidového tepu má menší rozptyl a jeho pokles daný výkoností je mnohem pozvolnější, než když to porovnášz kopců.
No...vykonost ti taky nestoupne ze dne na den...ale behem delsi doby. Takze ranni tep na pozorovani stavu tveho tela je v tomhle smeru idealni. A je fakt, ze kdyz mas rano tepovku o cca 5 tepu vyssi, tak se neco deje. Je to takovej alarm. Pouziva to asi vetsina sportovcu.
Samozrejme, ze po mesici poznas, ze kopec, kterej si na zacatku jara sotva jel ti jde ted jedna basen. Ale to muze byt taky jen pocit...
Pokud ti s tím probouzením žádná nepomáhá, tak asi jo. :-)))
Ze by srdecni kolaps?:-)
"...a svět bude dokonalej. " I ty optimisto!
Mně osobně stačí jako hodnotící kritérium pocity při a po jízdě. Někdy vyjedu "děsnej" kopec a ani o tom nevím, jindy se dřu i na nějakém minikopci. A úplně nejhorší je vědět dopředu, že tě čeká takové a takové převýšení a máš z toho předem zbytečně "bobky". Jak praví klasik (nevím který): "Délku a profil trasy před ženskými mlžit, mlžit a mlžit."
Ted jsem byl na prazdinach na Slovensku a jezdil na Zitnem ostrove. Takovou rovinu jsem nezazil (Sibenicni vrch 102.1 m, okoli 100.9). Je ale zajimave, ze prumerna rychlost byla obdobna, jako napriklad v Jiznich Cechach, v kopcovite oblasti (tam ale zadny extrem). Takze najet se da vic, ale trva to dele... Namaha mensi (horske kolo, full, rovna riditka, tehdy jsem mel jeste rohy; na tamni teren jiste blbe vybaveni).
Já nastupal za 3 měsíce 16,5km,píšu za 3 měsíce protože mi před těmi 3 m. spadnul tachometr a vynuloval se,bohužel jsem si nepamatoval kolik jsem tam měl.
tahle sezona:
up: 15584m
down: 15612m
dst: 1662km
rozdil v up a down je proto ze ne vzdy jedu okruh a napr na letnou do kopce jdu schody a dolu to jezdim... a ty schody to nepocita (netoci se kolo)
To by mě zajímalo - pokud by si tím kolem točil ručně, počítalo by ti to stoupané nebo klesané metry :o)))
Počkej ona to zas není tak jen legrace. Když si vyměním s kolem role, což je v mém případě dost časté, tak mi tachometr nepočítá vzdálenost co jsem nesl kolo, ale počítá výškové metry.
Když kolo tlačím, tak VDO zaznamenává obojí. Takže při tlačení nejsem škodnej, při nesení ano.
Poslední případ mám na zimáku. tam tachometr ukazuje při tlačení nejméně 4 km, pak už je 0 i když ještě()sotva)jdu. Připadá mi to nějaký divný, ne že bych se tím trápil. Podezřívám ten starý tachometr, že mi započítává tlačení pod 4 km/h do ujeté vzdálenosti a nezaznamenává rychlost a tak se mi paradoxně zvyšuje hodně pomalým tlačením průměrná rychlost. Blbý, co? To je tak, když člověk nevozí na kole MP3 nebo vysílačky a pak mu lezou do hlavy takovýhle blbiny.
To je zajímací. Pokud jsem koukal dobře, tak mi moje VDO při nulové rychlosti nenačítá ani výšku. Musím to ještě jednou přezkoumat.
Hele a jak vlastně VDO pozná, jestli má přičítat stoupané nebo klesané metry?!?
To je na bázi tlaku nebo jak?!?
Počkej, ale to je pak další, jiný "problém". Jestli VDO nenačítá výšku při nulové rychlosti, tam jsem zase škodnej. Já blbec jsem např. letos nesl kolo přes Schroffenpass.To je divný. To přece musí načítat podle změny tlaku, ne?
nevim jak VDO, jam am ciclosport a ten mi ukazuje ze se meni vyska, ale nepricita ji k nastoupane. Tu pocita jen pri jizde na kole... jinak ukazuje od 1km/h :)
co se tyce zjistovani vysky zda nahoru/dolu bere to podle tlaku ap ro korekci zmeny pocasi ma jeste teplomer.... za vylet za cely den se to na konci dne schodovalo uplne presne (nastoupane/naklesane a startovaci/cilova nadmorska vyska)
Aby to VDO načítalo nastoupané metry, tak musí zároveň dostávat impulsy "délkové", tedy musí se točit kolo s magnetem. Bez otáčejícího se kola to dává jen okamžitou nadm. výšku a nejvyšší dosaženou, metry to ale nenačítá. Jseš tedy skutečně škodný a měl bys s tím něco dělat :-)))
Logicky by to mělo načítat výšku, pouze když se točí kolo. Protože když se netočí, za chvíli se komp vypíná a výškoměr přestává reagovat na změny tlaku.
Vypadá to přesvědčivě. Ale stejně si pořád nejsem jist. Přece i když kolo na nějaký kopec vynesu tak si nepamatuji, že bych zjistil odchylku v nastoupaných metrech.
Nicméně je možné, že člověk má subjektivní pocit, že kolo nese delší část kopce než je tomu ve skutečnosti. většinou spíš tlačí a pamatuje si jen to nejhorší. Pak by ta odchylka byla malá nebo přehlédnutelná.
Taky, ale pak musí tachometr pracovat jinak než výškoměr v hodinkách?!
No to je pak logické - pokud to funguje na bázi tlaku, pak na kopci to započte aktuální výšku a přičte potřebný rozdíl nastoupaných metrů.
Nepřičte ti to ovšem kiloemtry.
To je hroooznááá blbost))). Promiň i já žil v takovém bludu. Došlo mi to, když neposlouchaje MP3 a nemaje vysílačku,jsem přemýšlel nad ptákovinama za jízdy.
Totiž Tvůj závěr by znamenal, že tachometr pracuje pořád a když vezmu bajka do auta a hup na Gardu, tak mi započítá i stoupání na Brenner. Takže pravdu měli ti co tvrdí, že započte jen to co ujedu nebo ulačím. Jinak je to vypnutý. To znamená, že když kolo nesu tak to stoupání zásadně nepočítá. Ale jednak čistého nesení je přeci jen většinou dost málo, jednak se při něm přední kolo občas otočí a dá impuls, takže se asi něco zaznamená a člověk pak na kopci tu odchylku nepozná.
Beru to jako další vyřešený technický problém svého života a odškrtávám si to. Rád se občas věnuji podobně obtížně pochopitelným věcem, kterými jsme obklopeni:o))))
Odpověď na otázku č. 1:
Podle reakce mého obstarožního těla stoupám vždycky. Závěr: celkový počet najetých km = počtu nastoupaných km - vždy do závratných výšek, na metrech nezáleží.
Odpověď na otázku č. 2:
Nevím, co statisticky, ale já usuzuji, že buď se brzy rozpadnu, nebo jsem takový machr, že ten Everest mám za sebou alespoň 3x v týdnu.
Nesleduju nastoupané metry.
A docela by mě zajímalo co je víc. Stoupání 5 procent nebo rovina a protivítr 25m/s?
Když vzpomenu na pláně v Polsku, kde jsme se střídali na špici v šesti lidech a sotva jsme jeli je to jako velmi výživný a navíc téměř nekonečný kopec.
Jo tak protivítr, to je teda hnus...
V sobotu budu mít nastoupáno 10 Everestů.
88 380 letos nastoupaných metrů mi včera ukázal tachometr, zbývá 100m. Tak Vám to radši hlásím předem, protože v sobotu bude u nás ve vidlákově u této příležitosti bikerská oslava.
sme všichni zvaný?:-O bezva:-o)))
Jasný, my vidláci jsme takoví pohostinní, jen přikoupím o něco víc šampaňského a kaviáru.
gratulace, i když raději trochu přidej, páč ta vejška Everestu je pokaždý jiná, koukám na 8868 :)
Hmmm, tak to je trošku markantní rozdíl...
Ty, mirku, neměl bys to radši dostoupat na 88700, abys měl jistotu?!?
Rozhodně ne! Jednak jsme se ve škole učili, že to je 8 848m, jednak všechny akce v nichž jde o dosažení výšky M.E. počítají právě s touhle výškou. Co pamatuji např. opakované výstupy na Petřín do výšky M.E.
Takže až to tachometr ukáže končím, otvírám šampaňské a jedu dolů, celkově směr termály B.F.
Nechci ti kazit radost, ale Everest trochu roste, naměřili mu prej už 8850. Tak ještě někde dvacku nastoupej.:-)) Ale smekám i tak.
No právě, taky jsem to slyšela...
Zatim se vsude oficialne udava vyska Ču-mu-lang-my 8848m
U nás jsme vždycky trochu napřed, co naděláš.?-))
Jo a pak machrujete, ze jste byli na nejvyssi hore sveta ve vysce 8850m a nikdo vlastne nevi, kde jste to vubec byli:-) Kazdopadne se to dle meho meni. Staci, kdyz napadne snih a je to hned vejs. Dneska je i Klinovec o par mm vyssi:-)
Já tě asi vyhodím z přátel a dám na černou listinu.:-)))
Rozdupej mu tu jeho sedmikrásku, provokatérovi ;-)))
Hele...ale jinak je tu taky zima....dneska 4st. Ale je tu vsechno nejak vic odolnejsi....
Tady v Praze bylo dnes také celkem slušně, občas vylezlo slunce, jenom foukal vítr a byla celkem zima. Podle mne mohlo být tak 8-10 stupňů nad, v práci okenní thermometer nemáme ;-)
Spíš se divím, že ta daisy vylezla až teď na podzim... Koukám, že tam je ta příroda už také trochu zmatená ;-)
No tady byla poradna vichrice cca 3x za sebou. Foukalo od more a padaly stromy....docela hukot. Dokonce jsem citil, jak se chveje barak...v CR jsem nic podobneho nezazil, ale tady to prej zas tak ojedinele nenji...:-) Kazdopadne v zime je tu minimalne -5 a v lete maximalne 30. To je neco pro me...zadna zxima, zadna vedra. Uzasne cyklisticke pocasi:-)
Vichřice se přes ČR přehnaly včera navečer a přes noc a taky padaly stromy a létaly střechy... Naštěstí to šlo jen přes část Moravy, tady v Praze byl celkem klid, jako foukalo dost, ale ne tak aby byly nějaké škody.
Vedra mi na kole nevadí, to spíš teploty pod 10 nad nulou ;-)
Nevěděl jsem kam svůj odkaz přilepit, tak třeba sem ;-) http://cs.wikipedia.org/wiki/Mount_Everest
Tak vidíte, wikipedia má ten Evrest dokonce o 4 metry níž. Já to pořád říkám, že hory nemůžou růst, ale musí se nutně ošoupat, jak se přes ně pořád chodí :o)))
Zkusim to čistě odhadem - nemám výškoměr, ale pár standartních tras jsem si spočítal podle mapy a Googlu Earth (to pod dojmem místních diskusí).
Letos "cykloturisticky" na crossu:
1. 41km výškových při 3200km délkových.
2. Dá se z toho usoudit, že jsou tu kopce jako prase.
Jo to jsou a některý jsou obzvláště vypečený :o)))
Žádnej div, stačí se podívat na vrstevnice kolem. Máte to tam horší než my. Ten prďák na Maxičky je výživnej, co?
Ještě že na ty vrstevnice s malým "V" nejsem háklivá, jinak nevím nevím... :o)))
Jj, ale to jezdim jen dolu - moc velkej provoz, na Maxičky raději přes Bělou. Dobrý jsou i Jedlová, Rynartice, Malá Pravčická..... :o). No a minulý víkend jsem jel v JH z Oldřichova na Bílou Kuchyni - taky dobrý maso.
Jestli´s to jel z Oldřichovskýho sedla po zelený, tak to je skoro nejetelný, ale z Oldřichova po asfaltu (uhneš ze žlutý doleva) krásná cesta lesem, u lovecký chaty si na kusu roviny orazíš a máš to pak asi kilák do kopce na kuchyň.
Tak na tu zelenou sem si teda myslel (jestli je to jen "skoro" nejetelný, tak to příště vyzkoušim), ale radši sem to vzal po tý asfaltce.
Poprvý sem jel Viničnou - v tudle dobu nádhera. A ze sedla dolu do Oldřichova je ta cyklostezka taky pěkná.
Hele, ale když sem se pak vracel přes Hřebínek, Knejpu, Smědavu a Předěl zpět "Pod Smrk" (Neustadt a.d.T.), tak mi přišlo docela blbý, že Jizerskohorský borci vůbec neodpovídaj na pozdrav, teda Bikeři, pěšáci naopak všichni jo. A zas nebyl takovej nával, aby to příliš obtěžovalo. Možná jim vadil muj "podsmrkový" starý favorit (rychlejší než jejich biky - spěchal sem, blížil se déšť).
A na Hřebínku - je už nový kiosek nebo pořád jen spáleniště ?!?
Pěkný nový kiosek, ale už zavřený.
Zavřený?!? Chceš říct, že už ho nepremávají přes zimu?!? To jako že v zimě zase bude jen Knajpa a Smědava a Šámalka?!? To je teda děs, běs...
Já ti to zjistím, pochybuju ale, že by v zimě nevydělával, prej to není kiosek, ale zděná polohospoda. To samý Kneipa, dřevěná chaloupka na muřích nožkách zbořena a nahrazena novou.
Cože?!? Člověk vynechá jeden rok a takový změny?!? To jako že na Knajpě už nebude jen instantní polívka a párky, který zpravidla navíc v poledne došly?!?
Tak asi vyrazím na běžky, když jsem Jizerky na kole letos vynechala :o)))
Abych pravdu řek, tak tu zelenou přes Poledník jsem taky nejel, říkali mi o ní známí. Jinak taky hustá je ta žlutá z Oldřichova k Závorám. Viniční cesta od Hausmanky je skvělá, ale pak ten výjezd po Rauscheckově cestě na Kneipu; no, asi jsem byl z formy.:-))). Velkým Štolpichem nahoru se nesmí už léta, ale taky to na jetí místama moc není. A to nezdravení, co k tomu dodat. Lidé jsou různé, nečtou cykločasopisy a nejezděj Nakole. A přijedou do Jizerek cyklobusem, to tam radši nepojedu.
Píšu si tu žlutou :), Rauscheckovu jsem jel někdy po devadesátým, ale to byla spíš zarostlá pěšina, dneska z toho lesy udělaly dálnici (ale pěknou).
Nevede nějaká cesta z Ferdinandova jako pokračování viničný někam k sedmitrámovýmu mostu, nebo Bártlovce?
Nevede. Musíš do Hejnic na asfalt a po asfaltu k Bártlovce (na konci Hejnic po žlutý). Nebo k sedmitrámovýmu od Bílopotockýho nádraží po červený doprava. Ta tě zavede až na Smědavu. Nebo můžeš po zelený Šindelákem na Předěl, ale to je záhul a nevím, jestli tam můžou kola.
Tak dík, nepotěšils mě. Po tý červený jsem jel v sobotu seshora okolo Kříže milénia, nenadchl mě. Ale kousek nad ním odbočovala vrstevnicová cesta vlevo, tak jsem si řikal kam vede?
Šindelovým jsem jel na jaře dolu a žádný zákaz tam nebyl, ale nahoru by to asi nešlo :((.
sleduju, pánové, vaší rozpravu páč v jizerkách je krásně a tak bych si dovolil poslat odkaz na moc pěknou mapu. pokud jí máte, tak jakobych nic neřek:-)
http://mapak.wz.cz/l.jpg
Tak ta je bezvadná, mám ji zkalibrovanou pro Oziho, je to nejpřesnější mapa, jakou jsem kdy měl. Akorát pramen Jizery je trochu jinde.
Jo, to je trochu zmenšená(data) ta co je tady: http://www.horydoly.cz/files/jizerky_petr_mapa.jpg , výborná studentská práce!
Zatím nejlepší (až na ten prm. Jizery , modrou na Smrk a pár dalších :)) - ona Jizera by stejně měja pramenit v Polsku, tak je to jedno).
...letos jsem toho hodne naklesal
Kdyby se hory zvyšovaly, jak se tady shora tvrdí, tak bysme u nás ve vidlákově o tom museli něco vědět. Na zeměpis jsme my háklivý. Kopec nad vidlákovem vždycky měřil 1083 m a žádný novoty nad tom nic změnit nemůžou. Tak jako, že se u Maidensteinu vlévá Vltava do našeho potoka, pozdějc až za Prahou se do něj vlévá Labe a nakonec na našem potoce leží prý Hamburg, ale tam nikdo z vidlákova ještě nebyl, kromě jednoho rejdaře a ten si to chválil, že tam prý mají moc pěkný uličky.
No jo, jak mineš Boršov, tak už to kánoi unáší až do Hamburgu :o)))
Severně od Boršova se vydávám jen velmi nerad. většinou jen když jedu do mého hlavního města - do Č.B. , tam jezdí trolejbusy!!!
Jo a v Boršově je nový cykloobchod APACHE.