Na co jsou jednotlivá kola v českých podmínkách ideální? Cross: Silnice 3 třídy, lehčí terén.
Silniční kolo: silnice 1 a 2 třídy.
Horské kolo: Těžší terén, silnice 3 třídy.
Cross by byl ideální, kdyby tolik neztrácel na silnicích oproti silničkám a v terénu oproti horákům. Bohužel neexistuje opravdu univerzální kolo.
Univerzální kolo existuje, třeba tenhle hybrid:
http://www.bike-forum.cz/img/upload/fotogalerie...
;o))
Uz jsem si objednal na poskladani 28" kola na sveho fulla. Takova trochu nostalgie k svym silnicnim zacatkum, ale spis moznost najizdeni par tisic km rocne navic. Tak pak ukazu vysledek, ale bude to brutalni :) .
Na to se tesim. Neco podobneho zacnu v zime asi take hledat. Tak dej vedet.
Tak uz to mam vsechno pohromade, i kdyz jsem jeste nemel cas tu raketu zkusit naostro :)
Podivej se na:
http://kolostranky.blog.cz/0605/muj-fullik
na našich rozbitých silnicích je to se silničkou težké..musíš si hodně vybírat.
cros je kolo hlavně na výlety ideal na cestování
MTB pro člověka ci nejraději jezdí v přírodě a nechce se mu trpět na rozbitých silnicích.
Asi bych ty kola tak jednoznačně neodděloval, záleží spíš na cyklistovi (na co si troufne a co ho baví).
Nedávno jsem se náhodou potkal u hranic s partou cyklistů a na Grosser Zschirnstein jsme jeli spolu, je to docela "výživná" kamenitá cesta. 3x MTB, 2x cross, 1xsilnička(a pěkná), tam kde to šlo jsme všichni šlapali, kus co to nešlo, jsme všichni tlačili.
Když ti nejde o vteřiny, tak je ideální to, na čem se dobře cítíš.
ale jo to je pravda..sem tam jezdím s kámošem co má cross,posledně na broumovsku jsem jel s chlapem co má silničku asi 30 km a ješte jsem pak dali pivo :o)
nejraději jezdím kombinované výlet kde si dám i nejakou tu turistickou stezku,tak je pro mě MTB nejlepší..
Na bikemaratonu Transbrdy jsem viděl silničku i trekové. Já jezdím na MTB 1/ kvůli bezpečnosti - líp brzdí a drží stopu ať už na jakémkoliv povrchu (pravda, při průjezdu zatáčkou a lá silniční motorky by si možná hladká guma vedla lépe), 2/ kvůli pohodlí. 3/kvůli ježdění po Praze - kostky, rozbité cesty, tramvajové koleje, retardéry, obrubníky.... Takže ideální "kompromis" je MTB s pláštěm s hladkým běhounem a na silnici pořádně nafouknout.
Naprosty souhlas. Ale az zbydou penizky, chceme si s manzelkou porodit i silnicku. Z moji strany nostalgie, z jeji poznani rozdilu v rychlosti mezi MTB a crossem a ocekavani o podobnem rozdilu mezi crossem a silnickou :-)
Jezdím silničku, protože je to obecně kolo nejlehčí, nejrychlejší a zároveň nejhezčí... :-) Pokud si chceš užít jízdu po silnici není lepší volba. Jinak i silnice 3.třídy nejsou vůbec problém. Jen se musí jezdit taky trošku hlavou a nevymetat každou díru. Pro terén zvol horáka, ale počítej že na silnici se s tím nadřeš jako blbec. Jestli jsi nenáročný turista a chceš jezdit pouze po cyklostezkách, pořiď crosse, pokud ti ovšem nevadí ten posed, jak když se jede na štaflích...
Jenom pro řidiče to není nic moc - cyklista kličkující mezi dírami.
Všechno je jen věcí cviku, umět volit správnou a hlavně klidnou stopu. A rychle jedoucí silničář je pro motoristu menší překážka, než pomalu jedoucí biker.
Víš, tahle diskuse už tu jednou byla. Tak jsem to pak venku sledoval. Oni ty "bikeři" jezdí v průměru o dost pomaleji proto, protože je mezi nimi daleko větší podíl rekreačních výletníků. Samotný typ kola ten rozdíl nedělá. Silničáři bývají prostě vytrénovanější. Taky je vidět člověka na silničce, jak se týrá pomalou jízdou do kopce. A není to příliš hezký pohled a je to spíš výjimka. Ale proč ne, je to jeho věc.
Takže kdo se chce "nadřít", pořídí si silničku. Ta není na odpočinek, ona sama od sebe nepojede. A kdo nemá takový výkon a nevadí mu méně náročná pohodlnější jízda, pořídí si krose či horáčka. To ale neznamená, že se na krosu či MTB nedá jezdit rychle. Na silničce pak pojedeš třeba 40 km/h a stejně trénovyný cyklista na vhodném MTB třeba 35 km/h. Obojí je fofr a oba se "nadřete". Ale rádi, samozřejmě, proto to děláte. Do kopce se nadřete stejně. Ale cyklista málo trénovaný se na silničce do kopce nadře ohavně. Zatímco na MTB si zařadí mírný převod a holt jede pomalu. Ale nenadře, když nechce. :')
Hlavní důvod pro silničku tady sám říkáš mezi řádky. Prostě se ti to líbí. Už to tu někdo říkal. A musíš silničce něco obětovat. Holením nohou počínaje, viď. :')
Už se to tady opravdu jednou řešilo, ale přeci..Souhlasím s tebou, že mezi bikery je převážná většina výletníků, i když kolikrát mají výbavu a dresy jak profíci. Pravdu máš i v tom, že silničáři bývají trénovanější a to je dáno jak tím, že zpravidla víc jezdí a systematicky trénují, tak také tím, že silniční kolo je k získávání kondice a budování vytrvalosti daleko vhodnější, než kolo horské. Proto taky vrcholoví bikeři najezdí slušné porce km na silničce. Mýlíš se ale v tom, že typ kola rozdíl nedělá. Cyklista na MTB stejně trénovanému cyklistovi na silničce nemůže prostě nikdy stačit a to výrazně. Těžké a pomalé horské kolo snad ani nemá cenu srovnávat s lehkou a rychlou závodní silničkou. Rozhoduje spousta věcí jako např: hladké a tvrdé pláště, větší a přitom lehčí kola, zapletená s aerodynamickými dráty, sportovní posed, lepší geometrie a v neposlední řadě, také rychlejší převody. Neznamená to ale, že se na silničce musí jezdit jen závodně. Je spousta lidí, kteří na ní jezdí jen tak turisticky, protože prostě vědí, že na ní jízda po silnici daleko efektivnější a příjemnější. Jinak k převodům: není problé si dát větší kazetu, ale většina cyklistů s přibývající trénovaností právě dává těžší a jemněji odstupňované převody. Svez se na nějaké lepší silničce a poznáš.
Můj názor je potřeba předem považovat za zkreslený, protože už tři roky jezdím v leže. Přesto si dovolím tvrdit, že rozdíly mezi silničkou, crossem a MTB se přeceňují. Je jasné, že z pohledu lehocipedisty je to všechno to samé, ale nějakých 15 let jsem jezdil hlavou napřed, a celkem si to pamatuju:-). Vždycky jsem měl dojem, že největší rozdíl je v odolnosti těch kol (MTB se staví jako nezničitelné, silničky se odlehčují a pak málo vydrží), v posezu je rozdíl obvykle, ale v podstatě lze volbou rozměrů kola a nastevení vyrobit kterýkoliv posez na kterémkoliv kole, a v rychlosti je rozdíl víc subjektivní než skutečný.
Teprv až jako lehocipedista jsem začal na internetu nacházet spoustu zajímavých věcí a jedna z nich je tady http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm. Je to kalkulátor využívající vztahy z části teoreticky odvozené, z části naměřené v praxi pomocí těch výkon měřících klik a podobných věcí. Můžete si zaškrtnout typ kola, u silniček i různé držení řídítek, zadáte svoje vstupní parametry, vítr, sklon svahu, a pak buď výkon nebo rychlost, a ono to vypočte rychlost nebo potřebný výkon. Provedl jsem jednoduché porovnání: Výkon 160W lze považovat za něco, co většina z nás na kratší trase vydrží rozumnou dobu. Při mých tělesných proporcích a na rovině za bezvětří s tím pojede horák 26.7 a silnička 32 při držení dole, ovšem jen 28,5 pokud se řídítka chytí navrchu. To je méně než 2km/h. Asi záleží jak je kdo zvyklý, ale myslím, že za spodek beranů vydrží jet delší dobu jen málokdo (mezi normálníma lidma co jezdí rekreačně). Někdo tu navrhoval 35 MTB a 40 silniční kolo: na 35km/h chce horák 322W výkonu, což se silničkou vyústí jen ve 37,1km/h. Pokud tu silničku přitížíme z 9,5kg na 12kg, zpomalí jen o 0,1km/h a to je počítané s lehkým jezdcem, s těžkým jezdcem se nárůst hmotnosti samotného kola projeví méně. Hmotnost se obvykle také přeceňuje, protože to je v podstatě jediné, co se podle regulí UCI smí na kolech vylepšovat. A výrobci si z toho udělali vděčný nástroj jak nám prodat dražší kolo.
Dík, je to užitečnej odkaz. Zkoušel jsem porovnat rychlost mého Favorita a táty horáka. Při 160 W bych jel na Favoritu s rukama na spodku beranů 30,6 km/h (s rukama navrchu 27,6 km/h) a na horákovi 26,2 km/h, což by odpovídalo.
Docela mě ale zarazilo, že je skoro jedno, kolik kolo váží. Sice s porovnáním váhy člověka je kolo o dost lehčí a nemá tak změna váhy kola takový vliv, ale čekal jsem, že se to projeví trochu víc, než jen v desetinách km/h :( Tak nevím, kupovat třeba o polovinu lehčí kolo kvůli pár desetinám, to se mi jevý jako vyloženě vyhozený peníze.
A nevěděl by jsi, jak to vyzerá s akcelerací a bržděním u lehčích kol. Jde také o nepatrné rozdíli? Když jsem koukal na závody, tak mě dycky fascinovalo to šílený zrychlení na počátku úniku a to třeba i do kopce :)
Jednu dobu jsem uvažoval o koupi užších ráfků také kazety namísto šroubovacího kolečka (abych mohl mít nejmenší pastorek 11ku , namísto nynější 13ky) Nakonec se ukázalo, že cena by vyšplhala na dvojnásobek původně myšlené, takže z toho šešlo. V poslední době čím dál víc uvažuju a koupi celého silničního kola. Přece jenom by to bylo všechno komplet nové a nynější kolo bych mohl používat v zimě. Z domácích zdrojů použít místo beranů klasické široké řídítka a dát dozadu větší pastorky.
Při 160 W a nynšjším favoritu bych jel 30,6 km/h a po nastavení užších ráfků a lehčího kola vyšla rychlost 31,2, což mě přijde dost malé navýšení. Nevím nakolik může rychlost ovlivnět kvalita středů a ložisek, ale když změna hmotnosti a kol přinesla jen 6 desetin, tak to ty ložiska asi moc evylepší, nebo jo?
Taky jsem uvažoval o nášlapných pedálech, nyní mám bežné pedály a na to jakékoli boty. Jak asi můžou zvýšit nášlapné pedáli rychlost? O koupi spíš jen uvažuji. Dřív než za rok nic kupovat nebudu, možná i za 2. Čeká mě ještě rok škola (možná dva) a to doma jsem stejně jen o víkendy a to se doma spíš vzpamatovávám z týdnu ve velkoměstě, takže na jždění většinou nálada není. Po škole snad bude nějaká ta kačka a vývoj taky o trochu poposkočí dopředu, tak spíš až za ty 1-2 roky.
Hádám, že jsi to testoval na rovince. Tam ta váha opravdu není takřka znát, do kopce už určitě, zvláště pak ve sprintu, kdy se kolo de facto kýve ze strany na stranu a to je pak znát.
Ale obecně, pokud sám na sobě nehlídáš každý gram svalů a šlach vůči jejich výkonu, tak to z hlediska váhy obecně nemá smysl, pokud to přičítáš k váze jezdce. Z tohoto hlediska je to fakt jen otázka pro špičkové jezdce - gramaře, kde jezdec váží třeba 65kg a stojí před rozhodnutím, jestli shodit dolů dvě kila na kole (což ho přijde řekněme na 50000), nebo u sebe (což ho může stát pěkných pár wattů výkonné svalové hmoty).
Obecně ale i pro normální jezdce je výhodné (samozřejmě záleží na ochotě vynaložit finance) snížit váhu kola. To platí především u kola horského, zvláště pro terénnější jízdy XC. Důvod je triviální -> ovladatelnost. Když váží jezdec třeba 70kg, tak je rozdíl dalších pěti kilogramů dost znát, protože kolo a jezdec mají rozdílná těžiště. Zatímco jezdec ho může měnit i horizontálně (zásed, předklon), tak kolo ne. Taktéž obratnost při pomalejší jízdě (naklánění do prudkých obratů okolo nerovností) dozná rozdílu ve vynaložené námaze, tzn. efektivitě dle váhy kola, se kterým při tom musíš manipulovat. Jasně, můžes si vzít menší rám třeba z CrMo, ale to už má zase vliv na geometrii a s takovým kolem bys ten maraton ujel s podstatně větší námahou.
Sečteno a podtrženo, jasně, bežnému "jezdci" jako jsem třeba já, přestože mám lehounké kolo, tak dobrý jezdec by mi to natřel třeba i na skládačce od Esky. Ale to nic nemění na tom, že pokud jsem ochoten do kola investovat, tak mi to umožňuje eliminovat můj handicap daný tím, že jsem po fyzické stránce chcípák.
Takže, ten vliv má především fyzička, to je základ. Potom technika šlapání a jízdy a mimo jiné i míra pudu sebezáchovy. Potom přichází na řadu otázka kompromisu mezi pohodlím, mírou adheze v terénu a celkově jízdními vlastnostmi kola, to jest ráfky, pláště a jak moc foukáš duše. Potom přichází na řadu tlumení-pružení, které bez lockoutu spolyká hodně energie. Pak je třeba vzít v potaz míru základního odporu kola, to jest náby, středové složení, řetěz, ramínka přehazky, druh mazání, oblečení jezdce (freestyle ti sebere oproti silničnímu oblečení víc než si myslíš) atd. Nakonec přijde váha kola, pokud bereme v potaz stejnou kategorii (tzn. rozdíl max. 2kg u silničního a řekněme 4kg u horského kola).
A teď to nějak vybalancuj :o))))))))))
Je potřeba si uvědomit, že základním nepřítelem je vždy odpor vzduchu. Jednak roste s druhou mocninou rychlosti, a jedna už kolem 20km/h polyká 80% výkonu jezdce (na rovině). Proto taky v podstatě jediné, co může změnit výkon kola citelně, je právě aerodynamika. Nemluvím o placatých drátech do výpletu, to je nějaká tisícinka procenta za nějakou tisícovku korun, normálním lidem k ničemu. Cïtelného rozdílu jde dosáhnout posezem, u klasických kol pochopitelně na úkor pohodlí (které stojí za houby i tak, proto jsem na tom přestal jezdit :-) ), další věc je oblečení. Z publikovaných výsledků amatérksých měření (odkaz jsem bohužel zapomněl) i z vlastní zkušenosti vím, že rozdíl mezi volným vlajícím a těsným oblečením může zvednout rychlost i o 2km/h (při hodnotách kolem 30km/h, při pomalé jízdě se to pochopitelně nepozná).
Co se týče hmotnosti, tak odlehčení kola o dvě kila (což je už celkem drahé) se při kole odlhčeném z 15 na 13kg a jezdci řekněme mé váhy 62kg projeví úsporou hmotnosti asi 2,5%, a to má vliv na snížení valivého odporu ložisek a hlavně plášťů řekněme pro jednoduchost o taky 2,5%, ovšem to se podílí na celkovém potřebném výkonu jen cca 10%, takže 2,5% x 10% = 0,25%, tedy za několik tisíc dostaneš na rovině vyšší výkon o čtvrt procenta. To člověk celkem nechápe, proč jsou lidi tou váhou tak posedlí.
Něco jiného je to při zrychlení (a do kopce), kde podíl získávání kinetické (a potenciální) energie je v celkovém výkonu jezdce vyšší, při nějakém extra padáku v Alpách může dokonce nabírání výšky žrát většinu výkonu jezdce, poněvadž se jede tak pomalu, že aerodynamika ztrácí vliv. Tam se může stát, že kolo lehčí o dvě kila skutečně poznáš. Podobně při prudké akceleraci, ale tady je rozdíl menší, podle mě, protože když startuju na semaforu abych stihnul ten příští, dávám do toho všechno co mám, trvá to několik vteřin a v půlce toho rozjezdu už opět začíná roli žrouta výkonu přebírat odpor vzduchu. Rovněž tady se pozná, když je kolo lehké, akceleruje rychleji, ale na rozdíl od stoupání už záleží na tom, jak je hmotnost rozložená. Podstatná část kinetické energie jedoucího kola je uložená v rotujících kolech, takže se říká, že ušetřený gram na plášti je totéž jako pět gramů ušetřených na rámu. Někde jsem četl článek s podrobným výpočtem, který uvažoval zrychlení z nuly na 20km/h už nevím za jakou dobu, a vyšlo mu, že hmotnost kol má 3,4krát větší význam než hmotnost nerotujících částí, takže na tom něco bude.
Na brždění to podle mě vliv nemá. Na klasice je vždy limitem přelet přes řídítka. Navíc čím jsi těžší, tím je větší adheze pneumatik a tím větší třecí sílu mezi nimi a asfaltem a větší zpomalení můžeš dosáhnout. Pokud máš brzdy dost silné na to, abys při panickém zmáčknutí páky přeletěl, tak ti hmotnost kola nemůže nijak pomoct ani uškodit co do brzdné dráhy.
Celkově: pokud jsi dosáhl fyzičky, kterou lze vylepšit jedině cíleným a značným úsilím, kdy se z ježdění pro radost stává totéž co můžeš dělat doma na trenažéru, a pokud nejezdíš nějak extra neaerodynamicky oblečený, tak má význam kolo odlehčovat. Nejdřív jdi po pláštích a kolech vůbec, tam se odlehčení pozná nejvíc. Mýtus že široká pneumatika tě zpomalí o 5km/h pochází právě z toho, že díky její hmotnosti máš citelně menší zrychlení, takže kolo cítíš jako pomalé, ale přitom se cestoví rychlost skoro nezmění, možná tak o 1km/h. Důležitý je tlak, plášť 1,5" na 8bar má menší odpor než plášť 1" na 6bar, ale zase je těžší, takže si musíš vybrat, jestli hodláš zrychlovat rychle nebo jezdit rychle.
Pokud cítíš, že máš rezervy v sobě, je lepší se soustředit na ně než cpát spousty pěněz do kapes výrobců kol ve víře, že pak to pojede rychleji.
Oboum moc díky za cenné rady.
Ve fyzičce mám hodně velké nedostatky, takže dám na tvojí radu a začnu tam. O co se týče oblečení v čem jezdím, tak úplně volné "skejťácké" to není, ale přiléhavý dres taky ne.
Ještě jednou díky.
Jo, ještě jedna věc, tentokrát z praxe a ne z teorie. Ty pláště, to fakt asi jediné místo, kde se vyplatí investovat i když máš rezervy ve fyzičce. Já jsem nedávno přezul z ultimátních teréních plášťů na pláště terénní rychlé (Tioga Yellow Kirin 2.3 / Blue Dragon 2.1 na Schwalbe Nobby Nic 2.25) a také jsem začal víc foukat, konkrétně místo 2,5 baru rovnou na 4. Mno a je to znát. Pohodlná maximálka se mi bez zlepšení fyzičky posunula z 22kmh na cca 26kmh. Věřím, že kdybych obul nějaké semislicky, tak se dostanu ke třiceti. A to jen díky plášťům. A přitom ty Schwalby pořád suprově sedí v terénu, jen stojí dost (1100 za kus (evolution, kevlar, 3-compound)). Takže až dojedeš ty pláště co máš teď, tak zkus zvážit investici do nějakých, které budou odpovídat tvým očekáváním nejen gripem, ale i rychlostí.
Ona ta pohodlnost horáka na silnici je právě taková sporadická. Na horších silnicích ano, tam má oproti silničce výhodu(záleží kdo jak svou silničku šetří), ale hlavně na delších štrekách s dobrým povrchem se jízda může stát utrpením pokud někdy člověk zkusil silničku a může tak srovnávat. Zařadit moc lehké převody do kopce nemusí být žádná výhra, člověk se často kvůli pomalosti nadře ve výsledku víc.
Pouze poznámku k tomu nadření do kopce. V současné době i pro nejenom méně trénované, i na "žiletku" lze dát tzv. copmact, anebo trojpřevodník, kdy na compactu převod 34:28 ti pomůže v lehkosti na vyjetí asi každého kopce na silnici.
No vidiš, to je nápad. Kompakt (takže "horský" převody), trochu širší, ale rychlý pláště kvůli pohodlí a účinnější brzdy - a máš z toho krásný horský kolo. Berany vůbec nevaděj, naopak se hoděj při jízdě do kopce. :')))
Jenže prej je to pomalý a s lehkejma převodama se prej nadřeš. Ale když se tomu nebude řikat "horský", tak snad bude rychlý. Možná nakonec ten rozdíl dělaj chlupatý či voholený nohy. :')
Rychle jedoucí žiletka je menší překážkou...? Bych řekl, že je to spíš opačně... Čím rychleji pojede, tím delší bude úsek, na kterém ho auto bude předjíždět, ne...?
Pokud se ale budeme bavit o plazení se za cyklistou, bez předjíždění, tak máš samozřejmě pravdu...
každý má asi zkušenost jinou. já jezdím je po silnicích či silnicích tankodromech. vlastním terkingovou plečku s nízkou výbavou(alivio, deore), dále velmi slušnou silničku na ultegře a loni jsem jezdil kvalitního, již prodaného horáka na xt. můžu říct, co se týče otřesů na asfaltových silnicích, že jsem byl ze silničky mile překvapen, vůbec mi oproti treku či horákovi nepřijde, že bych byl nějak více vytřepaný, spíše naopak. stačí k tomu carbonová vidlice a ne tak úplně úzké pláště. přezul jsem z 23mm na maxxis detonator 28mm a jsem za vodou(širší gumy na silničku dát nejdou). pokud mám nějaký amatérský závod či vyjížďku s kámošek, natlakuji gumy poněkud více. ještě další postřeh:nechal jsem ve zmíněných 28mmpláštích duše určené pro 20-23mm gumy a mám pocit, že vůči otřesům je to konfortnější, duše se chová jako pružnější vzduchový polštář. větší nebezpečí defektu gumy maxxis detonator zatím v pohodě zvládají.
Nechápu, jak můžeš vůbec přesednout z tvé silničky na Ultegře na nějakého krosse. Jinak karbonová vidle a k tomu ještě třeba sedlovka a dobře zvolené a natlakované pláště opravdu tlumí i velké nerovnosti a jízda je pak úplně v pohodě. Já jezdím teda pláště 23mm a myslím, že je to výborný kompromis jízdní rychlost x pohodlí. Každopádně gratuluji k prodeji horáka... :-))
že se na silničce nemůže do hrbolatého terénu jsou pověry, to může říct jenom někdo, kdo to nikdy nezkusil. Na hrbolech je spíš pohodlnější silnička než horák s nafest nahuštěnýma kolama. Stejně tak je pověra, že crossové kolo je něco mezi horským a silničním - není, je to něco úplně jiného (většinou je pomalejší, než oba sportovní extrémy, kros je prostě pohodlné turistické kolo). Volba mezi těmito třemi konvenčními koly je jasná - kdo chce jezdit rekreačně a na výlety jednoznačně kros, kdo chce jezdit sportovně převážně po silnicích silničku a kdo chce jezdit sportovně víc než 20-50% vzdálenosti mimo asfalt tak horáka.ˇ
Nemůžu si na tomto místě odpustit konstatování, že existují i jiné druhy kol, které svými vlastnostmi výrazně předčí silniční i krosová kola (tedy jsou výrazně rychlejší než závodní silničky a výrazně pohodlnější než kros) a plně nahradí MTB velké většině jejich uživatelů, a to tzv. lehokola.
ono má vše výhody a nevýhody, které si tu můžeme ujasnit.jezdím po brněnské cyklostezce, tudíž lehocipedy vidím často. rychlejší jsou zcela určitě(menší odpor vzduchu a snad možně zapření se o záda při záběru..to nevím, ale můžeš mi to vyvrátit).za další nevím, jak se lehocipédistovi jezdí do kopců. lehocipedem podle mě nemáš šanci tak dobře sledovat silnici a díry, taktéž manévrovací reakční schopnost bude menší než u kola, s tím souvisí i bezpečnost na silnici, cyklista je bezesporu lépe vidět. za dalží jsou různé rantle a patníky, kde má kolo výhodu.
Mám mimo jiné silničku, dva horáky a ležák 26"26". Musím říct, že máš pravdu jen tak z 10%. Rantle a patníky mi nedělají na ležáku problém (dá se naučit vyjet i přes 20 cm schodek, dva normální schody za sebou taky nejsou velkej problém, víc jsem ani nezkoušel - ale jak často do takovýchhle schodů jezdíš? na silničce takovéhle schody nevyjedu, protože škrtám tácem o zem). Sledování silnice je ve vyšších rychlostech stejné, pomalu je problém akorát při hledání děr mezi vysokou travou. Manévrovací schopnost je úplně v pohodě (pravda, na 2 m se na ležáku neotočím, na stojokole ano, ale i ležák se dá udělat s velkým rejdem), reakční schopnost je díky nižšímu těžišti lepší. Do kopců se jezdí úplně v pohodě. Viditelnost v provozu je podle mě srovnatelná (na ležáku mě zatím nikdo nesejmul, na jiných kolech ano). Jet padesátkou po hodně hrbolaté cestě s 40 kg na nosiči není problém, přitom na silnici i s nákladem často předjíždím evidentně trénovanější jedince na silničních kolech (a to nejen z kopce), přitom moje kolo patří mezi nejpomalejší lehostroje. Jediné, co si na ležáku nedokážu skoro vůbec představit je cyklotrial a podobné akrobatické kousky.
Tak, tak naprostý souhlas, že silnička húře zvládá nerovný terén, je jen nesmysl, který šíří ti co na ní nikdy nejezdili. Zrovna minulý víkend jsem jezdil na Šumavě a rozhodl jsem se vyjet na Poledník. Kdo to tam zná, ví jaké je to stoupání a v závěru cesty jaký hrozný terén ( štěrk, kameny a nějaké klády v cestě). Vyjel jsem to úplně v pohodě na pláštích 23mm nahuštěných na 10atm s převodem 39/25 a ještě jsem míjel bikery v dresech tlačící své odpružené horáky s gumama jak od traktoru. zajímavé bylo, že na vrcholu mé úplně hledké Schwalbe Stelvio 23mm neměli ani jeden šrám a ani nepatrnou trhlinku.
Tu cestu znam a dokazu se vzit do tve kuze, protoze jsem taky na silnicce drandil i takoveto cesty v dobe kdy horska kola byla tak mozna v Kalifornii. Ono to jde, urcite se ten usek na silnicce vyjet da, ale uznej, neuzival by sis tu jizdu na horakovi lepe? Byl bys nejenom rychlejsi, ale cestou dolu by sis jeste uzil svizne technicke jizdy. Proto mam MTB a jezdim s nim i po silnici s vedomim, ze opacna kombinace je proste mene vyhodna. Pokud tedy nemas obe, coz je samozrejme nejlepsi :-)
Možná, že bych si užíval ten krátký úsek cca 3km terénem líp na horáku, ale zase bych byl strašně otrávenej těch zbylých 140km co jsem ten den jel po asfaltu. Třeba nová asfaltka H. Vltavice-Kvilda byla úplná bomba. Zrovna tak jako 8km stoupání z Rejštejna na Zhúří s převýšením přes 500m, pro silničku nádhera. Na silnici bych s horákem prostě nevyjel, protože to je staršná otrava, jak to vůbec nejede. I když starýho horáka mám, tak na něm vůbec už nejezdím, protože mě jízda v terénu nebaví a všude jinde je lepší silnička. Navíc horák je strašně ošklivý kolo...
Je to fakt hlavne o osobnich preferencich. Ja pouzivam silnicku (pravda, jednu z levnejsich, ale jinou stejne nemam :)) jako cestovni kolo a naprosto mi to vyhovuje. Letosni leto mela nalozena pres 60 kg, asfaltky nejruznejsich typu, hlinene cesty, kdyz to jinak nejde, tak i piskove cesty. Projet to slo v pohode (plaste 23 vpredu, 32 vzadu). Sice takhle clovek nejede s prumerem 30 km/h, ale za cross nebo horaka bych nemenil ani nahodou.
A silnice terti tridy mi jako problem fakt nepripadaji. (Ale mam ocelovy ram, s hlinikovym by to mozna bylo horsi.)
Jo, a trojprevodnik mam (nejlehci prevod 30:23), ale pouzil jsem ho pri jizde na nalozenem kole tak jednou za dva tydny -- proste jako nouzovka, abych nemusel pesky. :)
Silniční kolo je v Praze opravdu nepoužitelné. Loni jsem se jednoho starého zbavil, to byl každou chvíli prasklý drát. Mám horský kolo, s vyměněným pláštěm, aby nekladl takový odpor (co je to za plášť vám neřeknu, ale ta výměna se musí provést hned při nákupu horského kola, aby bylo použitelné na silnice). A vůbec mám pocit, že český silnice jsou jeden velký terén, že to vůbec špatná volba není.
Když na to přijde tak nasadím na silničku cyklokrosové pláště a jezdním i na lesních vozových cestách
Jsem dalek popírat to, že na silničním kole lze sjet leccos. Zrovna tak je pravda (postřeh Žofky), že mezi bikery je patrně hodně rekreantů. Nicméně si myslím, že horské kolo má zvláštní smysl a to i v "českých poměrech". (Dělá mi trochu problém tento obrat. Do "českých poměrů" dnes patří i to zajet si do Alp.)
Užívat si horské kolo začnete tehdy, když pro ně začnete hledat cesty. Chce to trochu přestat sledovat naježděné km a trochu se s tím piplat. Dám příklady.
Minulý rok jsem byl 40 x na jednom šumavském kopci. Dodneška jsem na něm "neudělal" ideální vysněnou diretissimu, vždycky na ní 2x slezu. Mockrát jsem byl na Třístoličníku, celkem nuda. Minulý rok jsem konečně vychytal winterweg z německé strany, balada, oslava na vrcholu, jak kdybych tam byl poprvé. To samé Libín, zkuste si někdy dát diretissimu z Pfepfrů.
I když nejsem žádnej borec a jízda terénem mi dělá obtíže, tak na takovýhle cestách si teprv uvědomím na co mám horské kolo. Poprvé jsem si řekl: "aha teď vidím na co mám bike", když jsem se snažil sjet Eisjochl. V té horské nádheře si teprv uvědomíte proč bylo MTB vynalezeno a že silnička je prostě na něco jiného, na Eisjochlu si silnička neškrtne.Já tam mám subjektivní problémy, ale objektivně se to na MTB sjet dá (jezdili kolem mě:o))) )
Abych to shrnul: Myslím si, že vlastnictví biku zavazuje k hledání cest pro něj. Biker musí mít k CESTĚ přístup trochu jako horolezec. Mnohdy se na kopec (biker i z něj) dostane jednoduše, jeho úkolem však není najít cestu nejjednodušší, ale nejpěknější.
není co dodat. tleskám ti:)
I když jsem 100% silničář musím s tebou souhlasit. Naprosto rozumím tomu, že pro horské kolo si musíš začít hledat cesty a pak má ten pravý smysl. Rozumím i tomu, že máš dobrý pocit z toho kam ses na MTB až dostal a jaký terén jsi zdolal. Kdybych se v terénu tolik nebál, možná bych taky horáka sednul. Problém je v tom, že 90% lidí na horských kolech jezdí jen po asfaltkách, takže mají vlastně kolo pro sebe naprosto nevhodné. Pro mě je zase na silničce mimo jiné krásné i to, že právě nemusím nikam s kolem dojíždět ať jsem kdekoliv, sednu před barákem na kolo a po třeba 150km se vrátím zase domů. A když si to svištím čtyřicítkou po krásných silničkách v Rakousku nebo v Itálii, kde jsem byl na dovolené, tak se ta nádhera ani nedá popsat.
No já se v terénu taky bojím, ale od toho toho bajka mám.o))))
Jinak s Tebou úplně souhlasím a chápu radost silničáře byť jí nesdílím. Určitě je pravda, že hodně lidí neví na co má horské kolo, ale budiž jim přáno.
Trochu je v tom i ta věc, že v Čechách je problém s kvalitou silnic. Poprvé jsem si uvědomil jaká to může být radost na silničce před dvěma lety v okolí Rondy ve Španělsku. Nádherné asfaltičky, minimální provoz, krásné počasí snad už od února. Fantasticky ohleduplní řidiči, když už něco jede. Trochu mi tam dělalo problém dostat se do terénu, ale podvedlo se.
Jinak si občas šáhnu na dobré silniční kolo a je to nádhera co se dneska vyrábí. Myslím, že technika tady dosáhla jednoho ze svých vrcholů. Skoro bych to někdy zkusil.....
no já jsem zkusil i silničku i treka a skončil jsem u MTB ,na silnici po je to možná trochu pomalejš,ale zas do kpce je to už jedno a pro mě vyjíždky přírodou ..to je nádhera,nemusím si hledat trasy chytnu se nejakého turistického zančení a jedu. klid žádnaá uta rámus smrad.
a ty nesmysly že se dá dliničkou jezdit tam co MTB ?? to snad ani nikdo nemůže myslet vážně,,stačí nějaký písek kameny kořeny ..
co je pravda že pocit z rychlé jízdy na silničce je užasný..
každý at si zkusí co mu bude vyhovovat a to at si pěkně užije.. HOWG