Hlavní rozdíl mezi vzduchem a ocelovou pružinou je ten, že vzduch je zadarmo. :')))
Rozdíly budou spíš jinde, třeba v tlumení, v určení vidlice, v odolnosti i ve specialitách. Záleží na tom, na co vidli vlastně chceš a co od ní očekáváš. Jediné, co mohu doporučit, je prostudovat si všechny informace na http://www.tuning-test.cz/ - ono to člověku dost otevře oči. :')
Dříve jsem měl pružinovou a teď mám vzduchovou tak,že si myslím že mohu srovnávat.Pružinová vidlice je těžší a dobře se s ní vyskakuje na překážky a je měkčí, prostě se chová jako pružina.Vzduchvá je lehčí a chová se spíš jako tlumič,tak,že je pomalejší.To mi z počátku dělalo trochu problémy při vyskakování na překážky.Jsou i gelové a různě kombinované ale jejich chování neznám. Jinak obecně,pružinové jsou levnější.
Ač mám vzduchovou i pružinovou, odborník rozhodně nejsem. Jen mě tak napadá, že ten rozdíl, který popisuješ může být spíš seřízením tlumení. Nebo i typem tlumení - vzduchové maj snad vždycky olejové tlumení, zatímco levnější s ocelovou pružinou můžou mít tlumení elastomerem.
Souhlasím s výše uvedenými příspěvky a ještě bych k tomu dodal, že pružinová vidlice má omezený rozsah použití vzhledem k hmotnosti jezdce. Např. je tam pružina pro 55-62kg a pokud vážíš víc, tak se musí vyměnit za tvrdší. A to už také něco stojí, např. Manitou za to chce od 500,- nahoru...
Vzduchová vidlice se jen prostě nafoukne na hmotnost podle tabulky (plus minus ještě nějaké korekce podle Tvých pocitů) a je to vyřešené...
Zase na druhou stranu je vzduchová vidle z principu méně citlivá k malým nerovnostem (slangově málo "žehlí"). Ikdyž toto už také nemusí být pravda, protože vývoj postupuje dál a co platilo před rokem, nemusí být už pravda... Každopádně ale levná vzduchová nebude tak dobře žehlit jako ty dražší, a možná ani jako obyč. pružinová...
Mě osobně se líp jezdilo na té pružinové ale protože ta vzduchová byla několikanásobně dražší tak je mi to trapné přiznat veřejně.
Osvětlím ještě, proč jsem tuto diskusi založil. Mám dva měsíce nové kolo FUJI MT. PRO. Je na něm vidlice MANITOU SKAREB COMP 80mm, se kterou nejsem spokojen. Chtěl bych větší zdvih a hlavně lock-out. Chci do toho investovat docela dost, tak do 20.000,-. Hodně se mi zamlouvaj vidlice FOX u kterých jsou ceny bohužel skoro všechny přes dvacet tisíc. Jedna z mála vidlic pod dvacet je právě pružinová VANILLA RLC. Jak je vidět, tak pružinová vidlice ve srovnání se vzduchovýma v ničem neztrácej (kromě váhy) možná spíš naopak. Je tu ještě jeden problém. Zdvih vanilly je 130mm zatím co já mám teď 80mm. Zkoušel jsem měření úhlu hlavové trubky podle tuning-testu a naměřil jsem cca 71 stupňů. Pak jsem zkusil přední kolo postavit na 5ti centimetrový schod, abych simuloval změnu zdvihu na 130mm, a znovu jsem změřil úhel. Tentokrát vyšlo cca 68 stupňů. To podle testu je vyhovující úhel.
Nevíte někdo o nějakém důvodu proč nedělat takovou razantní změnu zdvihu? Nejsou třeba tak vysoké zdvihy dělané až na celoodpružená kola?
".. Používat na hardtailu zdvihy nad 100 mm a očekávat zvýšený komfort je vzhledem k reakci zadní pevné části pouze iluzí. .." http://www.tuning-test.cz/2_2.html
Taky mu může prasknout rám, většinou to prdne v místě spoje hlavové trubky a jedné z rámových...
Někde jsem kdysi četl nepsané pravidlo, že když koupím hotové kolo a pak tam chci dát jinou vidlici, tak zvýšit zdvih jedině o 1 krok zdvihu... Tzn. že když koupím kolo s 80mm, tak tam mohu dát jen 100mm, max. 105mm vidlici. Více by už nemusel rám snést...
Já to ještě upřesním. zdvih nad 100 mm samozřejmě přinese větší komfort ale rozdíl 100 - 130 není takový jako mezi 70 - 100 mm.
Komfort, který dodá zdvih dobré vidlice je totiž spolehlivě ničen zadní neodpruženou stavbou, na videích přejezdu cihly to je krásně vidět.
Hranice zdvihu 100mm by měla znamenat to, že kdo už okusí komfort vyšších zdvihů, měl by udělat další krok a jít do fulla. Ten dokáže opět nabídnout o větší kus více a je to logický krok k většímu komfortu, který prostým zvyšováním zdvihu u hardtailu nemůže dosáhnout se sebeluxusněji pracující vidlicí.
A teď ještě k tématu vzduch, verzus pružina. Je třeba vždy rozlišovat o jakých konkrétních vidlicích je řeč. Rozdíl u kvalitní a dobře pracující vidlice by měl jít rozeznat pouze u nižších vah, kdy je každý odpor citelně znát. Rozdíl je ale malý a když vezmeme situaci, že lehký jezdec má normální ocelovou pružinu, která je o trochu tvrdší, může i tady vzduch vyhrát nad ocelovou pružinou. Vzduchová vidlice má jedinou nevýhodu, která je ale dnes už opravdu velmi dobře vyřešená a to je o trochu větší odpor vzduchového pístku a ten bude vždy klást větší odpor než prostá pružina.
Je ještě třeba říct, že nastavení vzduchových vidlic není zcela bez omezení a že jakákoliv pružina nejde vytvořit, jde jenom nastavit podle možností daných konkrétní vidlicí. Tady se rozlišuje, zda je možné měnit nejenom tlaky ale i objemy komor a případně i měnit poměry huštění pozitivní a negativní pružiny.
Závěrem, vzduchové pružiny se budou stále vyvíjet a jednoznačně nabídnou daleko širší možnosti nastavení a vyhoví daleko většímu rozsahu používání, než by kdy mohla nabídnout ocelová pružina.
No, a jestli si myslíš, že FOXem to vyřešíš, tak abys ses potom třeba nedivil... Ono cena sice svádí k doměnce, že ta vidle je buhvíco, ale není to tak žhavé. Tyhle vidle jsou spíše závodní, jinak řečeno celkem tvrdé... A pokud chceš na kolo dát něco pohodlného, tak bych o FOXu zrovna moc neuvažoval...
Jestli plácám nesmysly, tak mne hned někdo opravte...
Jinak můžeš jít třeba do loňského modelu, tady seženeš Fox Talas pod 20 tisíc ..
http://www.bikestore.cz/inshop/shop.asp