Mám silniční kolo. Jezdím na obutí duše-plášť. Plášť má šíři cca 30 mm. Jde o obyč. obutí, co snese max tak 3-4 atmosféry. Chci přejít na něco s menším odporem valení. Chtěl jsem původně přejít na galusky, ale dozvěděl jsem se, že se těď dělaj úzké pláště s duší, co jdou nahustit až na 8 atmosfér. Na netu jsem koukal, že lze pořídit ráfek o širi třeba jen 21 mm. To by se mi líbilo, takhle zmenšit valivý odpor. Mám ale strach, aby mě po najetí na ostřejší kamínek nebo střep duše nebouchla, což by bylo hlavně při sjezdu hodně nebezpečné. Jde při takovéhle situaci ještě vyváznout bez zranění? Bojím se také podklouznotí při ostrém průjezdu zatáčkou. Máte někdo zkušenost s bouchnutím duše při sjezdu? Nebo zažil jste někdo podobnou změnu obutí?
Jinak po přečtení mého dotazu jsem našel plno překlepů, takže tam nejspíš eště nějaký budou:)
No můj kámoš, co jezdí downhill mi říkal, že me v docela velký rychlosti na jedný sjezdovce v Krkonoších slušně explodovala duše a pak jen letěl. Ale sjíždí dál. Takže žije. Jen se po celym špindlu můžou ještě doteď najít kousky duše i pláště......
Když zvládneš techniku jízdy na tak úzkejch gumách, tak to bude v pohodě. Jinak každá duše se vyznačuje náchylností k defektu, to je taková jejich vlastnost. A jestli se při defektu nezraníš, to nemůžeš ovlivnit.
Přímou zkušenost mám jen jednu a to v ne moc velké rychlosti. Z doslechu jsem došel k závěru, že když ti rupne v zatáčce, letíš, když rupne při jízdě přímo, lze to ustát. Obvykle vybuchuje údajně asi půl vteřiny až vteřinu po začátku intenzivního brždění (nebo samozřejmě po prožíznutí pláštěo něco na silnici), takže riziko podstatně klesne, pokud vezmeš za brzdy před zatáčkou a v zatáčce trochu povolíš - klesne ohřev ráfku.
Jinak úké pláště mají větší valivý odpor než široké při stejném tlaku, nikoliv menší. Ale tlak je důležitější, a úzké se většinou vyrábějí na vyšší tlak, odtud ten mýtus že užší znamená menší odpor.
Mam krosove kolo, predni dusi jsem ve sjezdu uz prasknul (vlastni blbosti, v plne rychlosti jsem pri sjezdu z Bohdaleckeho kopce na Slavii najel na dlazku a to jeste presne na ventilek, takze duse okamzite prazdna), nastesti jsem nemusel nikam zahybat, kolo se v prime jizde da pri jiste sikovnosti udrzet a zabrzdit.
Dneska jsem píchnul a jelikož nevozím s sebou skoro nic, tak jsem se prošel. Bylo mi divný, že to jede do kopce tak strašně ztuha, oproti jindy, kdy to šlo jenom ztuha. Zastavil jsem a koukam, šaham na zadní kolečko a někaký měkký dopr****. Stalo se to tak 10 km od domova, tak to eště šlo. Když jsem to zjistil, tak tam ještě nejaký tlak byl, tak jsem ještě sjel kopec zpátky, který jsem předtím tak pracně vyšlapal :) V tom sjezdu už to nebylo vono, zadek vandroval tak 5 cm na každou stranu, asi tak, jako když je člověk lehce opilej :) Po sjezdu následoval výjezd.
Na ten bylo eště dost vzduchu v pneu. Ale po výjezdu jsem už tlačil:) Pak následoval další sjezd. Tlačit kolo ze sjezdu se mi samosebou nechtělo, tak jsem nased a rozšlapal to něco kolem 35 km/h. Když jsem přestal, atk rychlost okamžitě začala klesat, ustálila se na 22 km/h (ve sjezdu:) ) Naklonil jsem se co nejvíc dopředu, aby zadní kolo dostávalo co nejmín zabrat. Pokaždý, když byl ventilek nejblíž k asfaltu to lehce cuklo. Štěstím jsem byl úplně bez sebe. Následovala rovinka a výjezd, to jsem z kola zase sesed. Na nebi se to začlo mračit, vítr vůkal proti, hotová idilka. Vyšel jsem kopec. Následující sjezd jsem zase sjel atd. atd. a už jsem byl doma. I v rychlosti kolem 20-30 km/h lehce vandrovalo. Když jsem zkusil zatočit jako normálně když je duše plná, tak docela stabilita na prd. Stalo se mi to s ráfky 28 mm širokýma. Ve větší rychlosti s ouzkejma ráfkama a ještě kdyby bylo prázdný přední, tak nevim, jak by to šlo ustát.
Buď rád, že ti nepraskl ráfek. Na Favoritu jsem ho tvým stylem jízdy zrušil ...
Jo? To jsem měl teda kliku. Po tom ráfku, když už bylo kolo úplně prázdný jsem jel tak 3-4 km, tak 10 minut. A vážím 71 kg. Jinak příště si s sebou vemu radši pumpičku. Půl hodiny budu pumpovat a 5 minut pojedu :) Nevíš, jestli existuje nějaká rekukce, aby když použiju pumpičku na běžný cyklo ventilky, tak aby šla nafouknout duše s autoventilkem? Dík!
P.S. : vozit s sebou všechny věci na opravu píchlé duše fakt nehodlám, navíc samotnýmu se mi nikdy nepovedlo nasadit plášť na ráfek. Mám malou sílu :(
Běžně se prodává pumpička, která umí oba typy ventilků - otočením 2 dílů uvnitř (gumového a plastového)
A mají ty ráfky ještě 28mm, nebo už spíš o něco víc, po deseti km na prázdné duši ? :o)))
Předloni na krossu v Posázaví při sjezdu z kopce v rychlosti cca 40 km (nějak se bojím to z kopců pouštět, tak občas přibrzdím :-) ) mi praskla duše v předním kole, trhlina cca 35 cm dlouhá. Nebylo to v zatáčce, takže jsem normálně zastavil, ufff...
(daleko horší vzpomínky mám zpětně cca 25 roků - při rychlosti 85 km mi praskla duše v levém zadním u auta, to byl rachot úplně jinej).
Praskla mi takhle už vícekrát duše v zadním kole MTB - jednou při sjezdu po Grossglocknerstrasse. Nikdy vážný problém, jen pocit plovoucího zadního kola.