Zdárec, možná budu vypadat jako blbec :-), protože už pár let na MTB rekreačně jezdím, ale stejně se radši zeptám. Do dneška jsem žil v domnění, že když obouvám pláště na kolo, tak přední i zadní kolo obouvám stejně, a to tak, aby se šipka front otáčela ve směru jízdy. Dneska jsem se ale při koupi nových plášťů setkal s jiným náhledem na věc a sice, že přední kolo se má otáčet ve směru šipky front a zadní ve směru šipky rear, tzn. přední a zadní kolo jsou nazutý obráceně. Obojí má svou logiku, ale co je dobře? Přijde mi, že při tom opačném nazouvání sice zadní guma bude líp zabírat v terénu ( což byl hlavní argument prodejce), ale zase ztratí vlastnosti týkající se hlavně rychlosti a odvalování a kdoví čeho ještě. To by se pak přece musely vyrábět speciálně gumy na přední nebo zadní kolo, ne? Můžete mi někdo potvrdit, jak je to správně? Díky, MiK
Je to přesně tak jak píšeš, musíš si vybrat. Otáčení front je, kdy má plíšt nejmenší valivý odpor, ale na druhou stranu moc nezanbírá. Rear je naopak když zabírá, ale má o něco větši odpor. Záleží na tobě, kde jezdíš, jestli se ti občas stane že ti při akceleraci podklozne zadní kolo atd.
Taky jsem to zjistil pred tydnem. Na prednim kole se musi pneumatika odvalovat va smeru front a na zadnim ve smeru rear.
Co já vím, tak pláště s označením front a rear se prodávají v párech, přičemž front se obouvá na přední kolo a rear na zadní. Samozřejmě rotace musí odpovídat směru šipky. Prohozením předního a zadního pláště (při ojetí jednoho) se údajně podstatně mění jízdní vlastnosti kola.
Obecně jsou 4 varianty:
1) Pláště bez označení, viděl jsem například u nejlevnějších trekových plášťů, tam je úplně jedno jak se to nasadí.
2) Varianta s jednou šipkou, stejné pláště vpředu i vzadu. To je asi nejčastější plášť. Tzn. obouvá se na přední i zadní shodně dle šipky ve směru jízdy.
3) Varinta páru, kde je jeden plášť označen jako front a druhý jako rear a každý má šipku značící směr otáčení. Velmi neobvyklé, viděl jsem zatím jen někde v katalogu, tuším fa Kenda.
4) Pláště stejné pro zadek i předek, na obou je však napsáno <- front = rear ->, tzn. obouvají se dle šipky ve směru otáčení opačně na předním, než na zadním. To se začíná v poslední době hodně objevovat.
Hádám že zakladatel příspěvku se dostal k variantě číslo 4. V zásadě se u těchto plášťů až tak rapidně nemění valivý odpor dle směru nazutí, ale jsou spíše designovány za účelem změny jízdních vlastností. Konkrétně na lepší brždění vpředu a lepší záběr vzadu. Asi největší nevýhodou tohoto systému je horší adheze zadního kola při brždění, což normálně nevadí (protože většina brzdného účinku je na předku), ale třeba při sjezdu v členitém terénu to může být na překážku. Důvodem je zásed jezdce, kdy se těžiště přenáší více dozadu a přední kolo zároveň vidlí žehlí nerovnosti. V tom okamžiku je velmi nevhodné sahat na přední brzdu a lepší brzdný účinek na zadním kole by se rozhodně hodil. Výhody ale převažují.
Na novým kole jsem měl Ritchey Speedmax, přední označenej jako alfa, zadní jako omega. Samozřejmě že i šipkou směru rotace.
Také je mám a na MTB, se kterým se jezdí víc po silnici než v terénu se mi zdají výborné. Do těžšího terénu se tolik nehodí, mají hodně měkké boky a při doskoku už jsem párkrát procvaknul zadní duši. Ale sebevražedné sjezdy přes kameny už mě nějak opustily :-)
http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=3235