Na jaké dráze zastavíte z rychlosti 25 km/h při použití jedné (obou) brzd ? {rovina, sucho. protivítr mírný [do 5 m/s]}
Vešli byste se do německé normy ?
Pardon: +20°C
Nevím, neměřil jsem. Ale se zataženým zdvihem vidle, na suchém asfaltu, bych to viděl někde mezi 7 a 9 metry, ale nikdy jsem to takhle nadoraz naštěstí nemusel na asfaltu zkoušet. Přeci jen ten můj přední kotouč má i v takové rychlosti sílu, kterou by mě dokázal přehodit.
Asi´s moc lehký ...
Zvláštní, lehký ženský jsou vidět i u nás ve vsi, ale lehký bajkr ?...
8-)))
90kg živé váhy ;o)))) Je to tím že ta přední kotoučovka je fakt brutálně jedovatá, a přeci jen to není čtyřpístkové XTR, takže dávkování není až tak citlivé, zvláště v závěru je nástup brzdné síly totálně brutus.
Spíš je to o tom, že ta pružina jde při brzdě dost dolů. Ale ten odhad je založený na tom, že jsem ještě nikdy naštěstí nemusel na asfaltu takhle prudce przdit. I na šotolině bylo prudké brždění zatím spíš jen přibržďování a tam bylo z kopce zpomalení z cca. 40kmh na odhadem 10kmh takřka okamžité (ale se zablokováním zadním, což u těch Tiog znamený de facto zářez natvrdo).
Uvidím, až bude příležitost tak to změřím, celkem by mě to samotného zajímalo.
P.S.: Při použití jedné brzdy 15 m, se dvěma 7m. A protože to jsou Němci, uvádějí i tolerovanou brzdnou dráhu na vlhké (rozuměj mokré) silnici: 19 resp. 9 metrů.
Většina super- a hypermarketových kol tyto podmínky nesplňuje ...
Mnohem vice zalezi na umeni jezdce nez kvalite brzd.
Nesouhlas ! Na blbou nebo nefunkční brzdu bys musel být David Copperfield ! 8-)))
Také nesouhlas. I blbé špalky udělají z dobrých brzd téměř nepoužitelné železářství. Včera jsem vyměnil špalky za lepší a dnes jsem se málem přerazil jak to brzdí dobře.
Za predpokladu, ze predni brzda je alespon v takovem technickem stavu, ze maximalni sila tvych prstu na pace brzdy je schopna te prehodit pres riditka, je to tak jak jsem napsal - zalezi pouze na umeni pilota jak si s tim vykonem poradi. Samozrejme technicka prodleva muze byt vetsi i moznost davkovani brzdne sily horsi, takze nakonec se spatnou brzdou prece jenom zastavis na o neco delsi draze nez s brzdou spickove serizenou. Presto vsak si troufam rici, ze clovek, ktery si to jen parkrat zkusil (brzdit co to da) zastavi o moc drive nez ten kdo zase az tak hodne nejezdi. A to i v pripade, ze ten prvne jmenovany bude mnohem tezsi a bude brzdit jen jednou (predni) brzdou.
Jinak ad spalky s tebou souhlasim a muj dalsi nedavny poznatek je, ze dost zalezi i na rafku. Koupil jsem si novy zadni naboj a rafek a byl jsem tak prekvapen narustem ucinnosti, ze jsem si po mesici poridil i predni.
Od včerejšího odpoledne jsou v Brně mokré silnicie, ale až uschnou, změřím to, začlo mě to zajímat.
Zkus pak z výsledku udělat i odhad poměrů na vzpřímeném kole. Kde zadní brzda bude nezajímavá a rozhodující zřejmě bude, do kterého místa bude směřovat součet setrvačné síly a tíže cyklisty. Myslím, že v případě brždění bude lehokolo ve značné výhodě.
Taky bych řekl, ale na Azubu mám V-čka, takže i když vážím jen 62kg, asi nevyužiju naplno schopnost toho kola zastavit. Ještě se mi nestalo, aby se zadní kolo nadzvihlo ze země aniž bych se o to snažil, pokud zůstanu zády v sedadle, jde sice zadek kola snadno do smyku, ale zůstává na zemi. Jednou jsem na pláštích Schwalbe Marathon natlakovaných na plných 7bar dokázal i chvilkama bloknout přední kolo. Aspoň si to myslím podle krátkých brzdných stop za každou škvírou v asfaltu, co tam po mě zůstaly, krom dlouhé slabé od zadního kola. Šlo o nedání přednosti auta jedoucího z parkoviště když jsem dole pod kopcem měl zelenou na semaforu těsně před parkovištěm a jel jsem přes padesát. Zastavil jsem asi na 35m, možná i míň ale nerad bych kecal. Před tím autem (který jelo pomaličku, evidentně o mě nevěděl ani potom) jsem dobrzdil s rezervou přes tři metry. Felicie co jela 50m za mnou měla problém do mě nevrazit, měl bloknutý obě přední kola a dobrzdil tři metry za mnou.
Zvědavý jsem taky na lowracer, kde se sedí o 35cm níž než na Azubu a rozvor je 123cm (oproti 106 Azubu). Jenže přední kolo zase nese 55% hmotnosti když se nic neveze (Azub 50%). Vzadu mám V-čko, vpředu silniční čelisťovku. S koutoučem by to bylo lepší, nová vidlic bude muset mít návarek, jen co se k ní dostanu. To V-čko umožňuje bloknout zadní kolo dvěma prsty. Má to pláště na 8,5 baru, takže nakonec možná nebude brzdit líp než Azub na poloteréních gumách na kterých teď jezdím.
Zkusím zlanařit kamaráda s MTBčkem aby mi s tím pomohl a uděláme nějaká srovnání.
Tak používaje níže popsanou metodu jsem si změřil přibližnou polohu těžiště a vyšlo mi tohle: Azub 4 - maximální zpomalení 6,5m/s2, takže minimální teoretická dráha je cca 3,7m. Lowracer (konkrétně napodobenina Optimy Baron) - maximální zpomalení 10m/s2, minimální teoretická dráha 2,4m! Ale nevím, jestli se udržím na kole při přetížení 1g, ale hlavně přední kolo podle mě neutáhne 1g, ne s obutím Schwalbe Stelvio na 8,5bar.
Asi 2-3 metry. Z 18km/h jsem zastavila na cca 1m (velice lehce do kopce, kostkova dlazba).
Tomu jednomu metru doufám nevěříš ani ty sama.
Nikdy jsem to přesně neměřil, ale odhaduji, že z 25km/h se na těch 5m v pohodě zastavit dá. A bez toho, aby se kola dostala do smyku...
A celkem nedávno jsem jel pěkný sjezdík, 50-55km/h, a vjel na takovou prašnou polní cestu. Špatná odbočka, takže brzdy a zpět ;-) Teď když to zpětně odhaduji, tak brzdná dráha byla 10-12m... Opět bez zablokování kol...
Uváděné údaje jsou návrhem; měření na silnici je pro laickou veřejnost ... 8-)))
Vypracovává se metodika zjišťování brzd, dráhy na válcích (DIN)
Další podmínky pro provoz kol na pozemních komunikacíéch v Německu na www.adfc.de (Německý cykloklub)
No, jak se do tohohle úřady začnou vrtat víc než je zdrávo, tak to nikdy nedopadne dobře ;-)
To jako potom vydají novou vyhlášku, která cyklistům nařídí chodit na pravidelné kontroly...? Taková "technická kontrola"...? To snad radši ani ne !!! Už jen z toho principu, že by se za to platilo... Zase si akorát někdo namastí kapsu... Tůůůůůdle !!!
Zkus uvažovat jako řidič.
Z boční ulice přijíždí cyklista, ty vidíš že brzdí ... a on ti napálí do boku, protože to neubrzdil.
Nerbo dojíždíš ke křižovatce, on do tebe napálí a zraní se. Pak se, Jardo, jistě smíchy neudržíš, viď ?
Kdyby byly povinné tech. prohlídky, jako třeba ... Ale u nás pch, debilové ...
Samozřejmě... Já jsem ale vůči všem povinným (zbytečným) věcem, natož ještě živit další STK, které se tím budou zabývat, jistě ne zadarmo...
To bysme za chvíli taky mohli dostat řidičáky na kolo, chodit na povinné zdravotní prohlídky, a samozřejmě nejdřív absolvovaná (draze zaplacená) "kološkola"... Tohle opravdu chceš...? Já teda v žádném případě...
A taky si myslím, že když mu např. zrovna v ten moment praskne lanko u brzdy, tak je mu zdárně absolvovaná "technická" stejně k ničemu... Tohle je záležitost údržby a starosti o kolo, ne nějakého kusu papíru s razítkem...
To samé se mu třeba dostane nějaké svinstvo mezi špalky a ráfek a výsledek je stejný... Co na to STK ? Nic...
Prostě ne, nemíním živit další stádo ouřadů, kteří nás budou jen buzerovat...
To taky mohou zjistit, že třeba účinné brzdy jsou minimálně Shi XT, ostatní níže položené sady nepovoleny... To si jako budeme muset povinně vybavit kola XTčkama...?
Vím, tohle je už asi paranoia, ale asi všichni víme, co dokáže vymyslet český úředník...;-)
Chlape, ty jsi asi samonasírací, viď ? 8-)))
Kousek doleji tu AV píše, že je to připravovaná směrnice pro výrobce a dovozce v Německu, tedy pro NOVÁ KOLA ...
A ty tu prskáš, až se dělá duha !
Chlape, ty jsi asi samonasírací, viď ? 8-)))
Kousek doleji tu AV píše, že je to připravovaná směrnice pro výrobce a dovozce v Německu, tedy pro NOVÁ KOLA ...
A ty tu prskáš, až se dělá duha !
Brzdná dráha se skládá ze dvou složek. Ze složky reakční, tj. doba reakce brzd a mozku(používá se 1s, ikdyž u těch kotoučů co tady dost lidí má to může být méně) * okamžitá rychlost a ze složky brzdné. Ta brzdá ložka roste kvadraticky s rychlostí a ta reakční lineárně. U nás před domem je na asfaltce vyznačené tenisové hřiště.( Provoz jedno auto tak za hodinu ), takže proto hřiště na místní spojovací silnici mezi domy. Když jsem to hřiště před lety měřil, tak na délku má 30 m. Mám ješte starší středy, které nejsou bezúdržbové, takže je mažu sám.Odstředivá síla způsobí, že je ráfek pokryt lehounce ojejem, ale mebrzdí to tak špatně, takže to zatím nechávám být. Když jsem jednou ty ráfky a i špalíky vydrbal od oleje, a zabrzdil na přední, tak se mi zadní kolo
zvedlo tak 1/2 metru do vejšky :) Zkoušel jsem v té době brzdit z nějakých 25-30 km/h a zastavil jsem na 1/3 hřiště
(10m). Za čas se obzdy zase trochu zanesli od středů. Ale i tak, když je to sežizený, tak to zabrzdí na 1/2 hřiště (15m) z těch 25až30 km/h.
Dejmě tomu, že jedu 25 km/h a chcu zabrzdit. Reakční složka je 1s*(25/3,6)=6,9 m
Celková dráha mnou změřená je 15m, takže ta druhá složka je 8,1 m. (((Jinak kydž jsem to měřil, tak jsem vážil tak 55-60 kg, nyní mám 71 kg. Až spravým tachometr, tak to půjdu znovu přeměřit. )))
Když rychlost zvýším na dvojnásobek(50km/h), tak ta reakční se zvýší lineárně, takže bude 13,8 m a ta brzdná složka kvadraticky, takže 8,1*2*2=32,4
Celkem to teda bude 46,2 m.
Shrnuto:
(u mých brzd, staré favoriťácké)
25km/h......15m
50km/h......46,2m
75km/h......93,6m
100km/h.....157,2m
Z 50-55 km/h jak píšeš se mi zdá dost nereálné, že bys zabrzdil na 10-12 metrech. Bo jenom dráha reakce by byla zhruba 14-15 metrů. Asi jsem nevzal v úvahu, že myslíš jen tu dráhu, na které ty brzdy skutečně brzdí, ale tu reakční bys měl do té celkové dráhy také počítat, bo když pak uvidíš překážku, tak přece jenom tu dobu reakce také pocítíš. S kotoučema nemám vůbec žádné skušenosti, jak rychle reagujou a tak, ale i tak doba reakce mozku je nějak 0,2 s, u brankářů a pod. myslím až 0,1 s.
S tou motorkou, že by z 300km/h zastavila na 50 metrech se mi to taky moc nezdá. Proč se teda plno motorkářů rozšvihalo kvůli nedobrždění, když jenem jel např. v Chomutově od Globusu směrem k novýmu autobusáku. Nevim kolik mohl jet, jestli u toho někdo byl, tak ať prosím
napíše, kolik to tak mohlo být. Víc než 200km/h snad ten blázen nejel, ale i tak je to dost, to uznávám a to.Ten kruhák musel vidět tak ze 100-200 metrů, teda pokud frajer nejel za někým v zákrytu a na poslední chvíli se nerozmyslel, že ho bude předjíždět. Tak proč to nebobrzdil? Otázka je, jestli neměl ještě teplej ridičák a byl z toho natolik v šoku, že to zahamt.
Jinak kydž jdu po tom hřišti před barákem, tak mi připadá, že má nějakých 10 m na délku. Po změření tachometrem má ale ve skutečnosti 30. (odtud asi ty odhady typu 2 metry, člověk je zvyklej, že dveře sou vysoký 2 metry, ale neuvědomí si, že to vnímá v uzavřeném prostoru, zatímco venku 2 metry vypadal opticky vypadal daleko menší) Tachometr mám dobře nastavenej, to dokazuje, že když jedu ve městě z kopce 50-55 km/h , tak že po zavedení bodů mě z toho kopečka ještě žádné auto nepředjelo, zatímco před tím jsem se spíš pokoušel dohánět ty auta. To hřiště bych mohl kdyžtak ještě odkrokovat:)
Očistil jsem si ráfky. A že ten hadr, čím jsem to čistil trochu zčernal...A taky z těch středů jsem ten olej otřel. Nenapadlo mě předtím, že třeba může stačil to promazat a počkat, než ten olej zaleze dovnitř a pak přebytečnej otřit. Snad to už tak na ráfek odlítávat nebude a brzdy mě tak jak dnes budou brzdit pořád. Eště jsem trochu brzdy seřidil a jel to na hříšte vyzkoušet. Brzdil jsem vícekrát. Rychlost byla těch 25 km/h +-1km/h. Dráha od čary, kde jsem začal mačkat páky až do zastavení byla mezi 5-6 metry. Reakce brzd je v tom podle mě zahrnuta, bo jsem na páky šáhnul až při přejezdu čářy. Reakce mozku v tom ale není, protože jsem věděl, kdy přesně mám začít brzdit
a svou reakci tomu přizpůsobil. Zadní kolo ztrácelo přilnavost, během brždění se střídaly stavy ve smyku a točící se kolo. Na http://www.superhry.cz/games/747/cz si mužete zkusit rychlost svojí reakce, ale závisí to taky na rychlosti počítače, takže to zas úplně přesné není:( Já mám procesor celeron 700Mhz a reakci jsem měl kolem 0,25 s. Když jsem k tomu pustil film, tak se to trochu spomalilo a měl jsem cecelých 0,2 s.
Když připočtu to mau reakci, tak bych měl mít celkovou brzdnou dráhu 6,7-7,7 metru.
Ach jo.. Některé přispěvky zde spíš dokazují zoufale špatný odhad a přeceňování možností bicyklu. Wewerka údajně zabrzdí se zrychlením -12,5 m/(s*s) (z 18 km/h na 1 metru za 0,4 s), Jarda -9,7 (z 55 na 12 metrech). Co vás při takovém zpomalení vůbec na kole udrží, když normální tíhové zrychlení je 9,81. Směr součtu sil působících na jezdce by při brždění se zrychlením -9,81 byl stejný, jako při jízdě na brzdách z kopce o sklonu 45° (akorát že síly by byly větší). Přitom schody mají sklon tak 30°. Z 25 km/h by pak brzdná dráha byla 2,5 m.
Asi jediný, kdo může posoudit, zda účinnost brzd odpovída normě bude Jirka na lehokole, ten nepřeletí. Myslím, že všechny naše brzdy té normě odpovídat budou. Jiné to bude s tou brzdnou dráhou na kole v praxi, s reálnou šancí přeletět přes řidítka.
Ona by to byla legrace, kdyby nebylo dost cyklistů, kteří podceníce dlouhou brzdnou dráhu bicyklu si rozsekali hlavu o před nimi jedoucí auto. Tak nepleťte nikomu hlavu svými báchorkaymi, děti. Opravdu tím můžete někoho poplést. Takže tímto možným nebezpečím omluvte mé krákavé frflání. :')
Ano, uvědomuji si, že k zastavení stačí jedna slabá zadní brzda, dostat zadní kolo do smyku a "zabrzdit" pádem bokem. Taky jde "zabrzdit" o strom, třeba. Ale to snad není to, co má El na mysli.
;-)
No, ono to fakt vypadá, že je to nesmysl... Ale zkušenost takovou mám, to si opravdu nevymýšlím... Nevím taky, jestli se nevylučuje větší decelerace než rychlost... Pokud dáš zadek za sedlo, jak jsem to udělal v tomto případě, tak si myslím že při troše šikovnosti to ustojí skoro každý...
Při hodně šikovnosti, myslím. Není to pro každýho úplně samozřejmý, dát zadek při brždění za sedlo. Ale třeba to v tu chvíli už nebylo 50 km/h a třeba to nebylo 12 m, ale o něco víc. Taky tu byl jednou příspěvek zhruba v tom smyslu, že by dotyčný náhlou dopravní situaci v 60 km/h ubrzdil, ale "nechtělo se mu", tak to vzal v protisměru. Z kopce, samozřejmě. To mi pak běhá mráz po zádech.
Možná to opravdu jde.. Pokud by člověk měl tíhu pouze na pedálech (zadek na zadním kole, bradavky na sedle a řidítka by jen přidržoval a neopíral by se o ně), tak by už hrozil jen smyk předního kola. Ale musí se to takhle asi předem nacvičit. Zatím si tu nikdo na smyk předního kola nestěžoval, zato na přelítnutí přes řidítka ano.
"... a řídítka by jen přidržoval a neopíral by se ..."
Jak by pak, prosím, brzdil ?
Když prudce zabrzdíš bez změny posezu, tak tě setrvačnost opře do řidítek. Pak následuje známý let přes řidítka. Je to stejný, jako při jízdě z hodně prudkého kopce, tam taky nemůžeš viset na řidítkách. Pokud ale předtím posuneš těžiště dostatečně dozadu, tak se budeš opírat v pedálech. Tohle jsem myslel, ne že bys řidítka vůbec nedržel. :')
O.K.
Dnes večer jsem tyto názory probíral s kamarádem a málem jsem dostal vynadáno ;-) Patent na rozum nemá on ani já, ale... Jak mi tedy vysvětlíš např. závodní motorku, která ze 300km/h zastaví na 50m...? Že to asi bude trochu jiným posezem, o hodně vyšší hmotností motorky do toho moc počítat nemůžeme... Nebo snad ano ?
Určitě je to jinym posezem. Tak jak oni sedí (leží), by patrně měl při brždění sedět cyklista..
A jsi si těmi údaji opravdu jist? Jestli to dobře počítám, tak by se jednalo o přetížení 7G. Ze 60 km/h bys takhle zastavil na 2 m, to už se blíží nárazu do zdi. Aby mu při tom nevypadly oči z důlků a někde se mu nezakutálely. (Počítám tedy rychlost 83 m/s, zrychlení pak je 83*83/(2*50) = 69 m/(s*s). To kdyby mě chěl někdo opravit, pokud jsem se spletl. Stává se to. :')
Teorie je sice pěkná, ale praxe mluví za vše. Zkoušel jsem to, dokonce jsem měl kameru abych zjistil ve který okamžik jsem začal přesně brzdit. Rychlost 23km/h, brzdná dráha 1,5m, brzdy Avid juicy seven. Žádnej problém se smykem, s přepadáváním ani s očima. Samozřejmě sem zadní kolo do vzduchu dostal, ještě aby ne :D
Oči ti opravdu nevypadnou. Je to stejné, jako kdybys ze 300 km/h zabrzdil na 255 m, ne na uváděných 50 m. Takže co říká tvá praxe? To bys musel zabrzdit na 30 cm, aby to odpovídalo těm 50 m. A když se ti dostalo zadní kolo do vzduchu, tak to už právě "problém s přepadáváním" je. Pak už stačí málo.
Ale spíš mi připadá reálné, zabrzdit ze 300 km/h na 500 m. To by bylo stejné, jako z 23 km/h zabrzdit na 3 m. Součinitel smykového tření by pak musel být nejméně 0,7 a to být může. Zda může bý součinitel smykového tření 1,4 (to bys potřeboval na těch 1,5 m) to nevím. Na betonu ani asfaltu asi ne. V každém případě si myslím, že i zabrzdit na těch 3 m chce víc, než jen zmáčknout brzdy. Že to chce pracovat s těžištěm a pokud to člověk nemá nacvičený, nemůže na to spoléhat (já bych si na to netrouf).
Nechci tebou zjištěné hodnoty zpochybňovat. Ale je otázka, jakou rychlostí jsi vlastně jel, když si začal brzdit. Šlapal jsi v tu chvíli? Tachometr ukazuje se zpožděním, každý s jiným. Už kdyby to bylo třeba 20 km/h a 160 cm, už by to bylo jiné. Každopádně je to podle "teorie" tak na hranici smyku, spíš lehce za ní.
Ještě jedna věc může při dobržďování hrát roli. A sice to postavení na přední kolo. Při tom se totiž zvedne těžiště, takže to část setrvačné energie taky odebere, ale měřenou brzdnou dráhu to neprodlouží. Pak by těch 1,5 m (s postavením na přední kolo) možná reálných bylo, když to někdo umí. Jako kdyby tam byl malý prudký protisvah. :')
Samozřejmě s těžištěm se pracovat musí, já sem se to naučl asi ve 12letech, takže ted už to ani nevnímám. Rozjížděl jsem se asi na 350metrech, přičemž jsem se nažil jet konstatní rychlostí do okamžiku brždění. S přepadáváním problém nemá, sem relatvině mladoch takže umím balancovat. Jinak vidle má zdvih 80mm a při brždění byla zabořena nadoraz, takže to na to určitě má také vliv.
Jistý si moc nejsem, to přiznávám, ale teď na noc fakt už nemám sílu to někde hledat a už vůbec ne počítat ;-) Takže Ti to ani nevyvrátím a ani nepotvrdím...
Já si myslím, že úplně nejlepší bude, když se teď v sobotu všichni potkáme na " Kersko s..." a opravdu to zkusíme změřit jak to níže navrhla wewe...
V tomhle tě, Žofko, podpořim. Určitě má kolo delší brzdnou dráhu než auto. Před pár lety ověřeno, původní rychlost obou stejná, asi 40, velmi mírný kopec dolů, vzdálenost mezi námi tak 8-10m. Nesmyslně dupnul na brzdu, na hlavní před křižovatkou. Pamatuju si cestu nad řidítky a dosednutí na kufr, naštěstí pro oba lehce. Dynamiku ani 16-ti pístovýma brzdama neokecáte.
Když píšeš o tom zadku za sedlem, tak kámoš jednou předjížděl jednoho chlapa tím způsobem, že si své pozadí přesunul dozadu na nosič a jěště při tomšlapal. Bylo to z kopce a jen skoro 50 km/h. Ten pán na něj něvěřícně koukal a povidal na něj ať neblbne. Kámoše to nějak dopálilo a na toho chlapa ukázal prostředníček:) Já jen tak půl kiláku za nima. Toho pána jsem pak taky předjel, ale normálně ,já nemám nosič:) Pod kopcem na mě čekal kámoš a říkal ať nezastavuju, že mě hned dojede. Když mě dojel, tak se mi pochlobil, co udělal s prostředníčkem:)
Pak jsme radši jeli někam pryč.
Jak ti to rict. Kousek pred zastavkou jsem si vsimla, ze ta osoba vystupuje z budniku na chodnik, brzdu jsem stiskla cca 0,5m pred zastavkou a tu pani, ktera stala hned za plakatem, jsem nezajela. Rozdil mezi mistem brzdeni a pani byl cca 1m.Konkretne slo o misto na Palacaku smerem od Vytone na krizovatku po leve strane. Opravdu lehky kopec a kostkovana dlazba. Rychlost jsem si kontrolovala kousek pred zastavkou.
Nicmene by me zajimalo jak je to s brzdnou drahou na rovince a 25km/h, muzeme to nekdy zmerit tou "amaterskou metodou".
Pokud mi neprelitnes pres riditka a neodres lak na kole, tak si to muzes i overit :)
Navrhuji udelat testovaci mereni na sobotnim vylete. Vezmeme kridu a metr :)
Asi to chce opravdu v klidu změřit. Když je to v nějaké náhlé situaci, tak to člověk nemusí přesně vědět. Kousek před zastávkou jsi měla 18 km/h, ale třeba jsi pak podvědomě zpomalila. Taky odhadnout přesně místo, kde jsi začala brzdit může bejt ošidný. Myslím, že zkušený řidič (jako ty) začne brzdit ještě dřiv, než si to uvědomí.
Někdo zkušenej to musí zkoušet, kdo opravdu umí dát ten zadek dozadu. Další zajímavý měření by bylo, kdyby začal brzdit až na nějaký signál. Takže by to bylo včetně té reakční doby.
Ja mam reakcni dobu pomerne dlouhou. Kdyz je nejaka krizova situace, tak to vetsinou vnimam jako zpomaleny film a sazim na to, ze cil stretu dokaze srazce zabranit sam. Jako treba to dite, co mi vbehlo pod kolo.
Dalsi vec je, ze kdyz jedu vedle chodcu, tak zrychluju. Normalni lidi asi zpomali, ale ja se chovam presne opacne.
Jak se nám tady rozbíhá krásná teoretická diskuze, tak mě to zajímá vážně čím dál tím víc. Asi během tohoto týdne vezmu pásmo a vyzkouším to a pro jistotu asi i někoho z kamerou, aby natočil ten luxusní držkopád přes řidítka ;o))
Spíš by mě zajímala jedna věc ohledně vidlice. Kromě standardního stavu (tzn. sedlo nahoře a vidle klasicky na 85mm pro asfalt) by to chtělo vyzkoušet i extrém, tzn. sedlo dole, zásed a vidle pokud možno co nejvýš (130mm) a zároveň zamknutá, aby se nebořila. Jenže to bych ji musel zamknout. Nemohu tím toho Recona zlomit, když ji vytáhnu naplno, zamknu a pak zkusím jít fakt natvrdo na brzdy ? To bych nerad ....
Tak samozrejme, ze vidlice trpi. Nicmene Recon ma pomerne siroke sloupky, tak by to mohlo i neco vydrzet :)
Mno vcera jsem jel z Komari Vizky do Krupky (na Teplicku) starym Favoritem a priznam se, ze skoro v Krupce jsem mel po delsi dobe docela strach.
Prubezne jsem pribrzdoval (neukazoval mi comp, takze nevim kolik jsem jel a uz jsem ho snad spravil), dole cim dal vetsi kopec, uz obe brzdy krecovite stisknute a moc se tomu nechtelo zpomalovat - predstava prasknuti lanka kterekoliv brzdy byla opravdu desiva ;-) ...
Jinak si mate koupit "poradne damske cestovni kolo" a mate urcite po starostech ;-)
Na reklamy se sice nedivam, ale na satelitu ukazovali prave takove kolo s ABS a jeste to melo zamykaci stojanek a znehybneni zadniho kola dalkovym ovladanim, jako u auta - to by u nasich zlodeju urcite obstalo :-D
To jo, spíš mi jde o ten zámek, přeci jen je to jedna noha. No nic, napřed zkusím normálně a uvidíme.
Žofka počítá dobře, taky mi to nedalo a udělal jsem si podle fotografie cyklisty rozklad sil (těžiště sestavy kolo 12kg, cyklista 80kg mi vychází odhadem asi 15cm před špičkou sedla a 5 pod ní). Maximální zpomalení na hranici přeletu přes řidítka je asi 6m/s2. Při tom zalehnutí za sedlo tak asi 8m/s2. Z 25km/h to vychází na 4m brzdné dráhy při normálním sezení a na rovině!.Brzdit takhle stačí jen přední brzdou, zadní kolo je stejně bez přítlaku, ale dokáže to jen "eskamotér".
Do těch požadovaných 7mi metrů by se s trochu slušnejma brzdama měl vejít každý.
PS Jarda, Wewerka i ten motocyklista by nám mohli prozradit, jakej princip brždění používají (třeba hák a příčný brzdící lana jako na letadlové lodi?).
Tak ještě že jsem to dočetl až se, už jsem chtěl psát to samé o kousek výš. Pro některé to možná malinko rozmělním: Při zpomalování působí na soustavu kolo+jezdec nějaká setrvačná síla, jejíž velikost odpovídá velikosti zpomalení a hmotnosti kola a jezdce. Tahle síla je táhne vpřed. Celou dobu pak na oba působí tíhová síla, která je táhne dolů a její velikost je tíhové zrychlení (9,81m/s2) krát hmotnost jezdce a soustavy. Působiště obou sil je v těžišti celé soustavy, které podle mě velmi dobře odhadl PepikW. Jakmile se při brždění objeví ta stervačná síla, můžeme ji sčítat s tou tíhovou a dostaneme jakousi výslednici, která směřuje šikmo dolů a dopředu. Maximální dosažitelné zpomalení kola s jezdcem bez převrácení přes přední kolo je tedy takové, kdy výslednice setrvažné a tíhové síly protne bod, kde se předí kolo opírá o zem. V tu chvíli je přítlak na zadní kolo nulový. Jakmile by ta výslednice přelezla dál dopředu, vznikl by momet síly překlápějící celou soustavu dopředu. Stačí tedy vzít poměr výšky těžiště nad zemí a jeho vodorovnou vzdálenost od osy předního kola a z poměru těchto dvou čísel a tíhového zrychlení si trojčlenkou spočítat maximální dosažitelné zpomalení. Z něj a rychlosti pochopitelně dojdeme k minimální brzdné dráze, ale bacha na to, ty 4m co vyšly PepikoviW předpokládají, že maximální dosažitelné zpomalení bude platit po celou dobu brždění, a to se nikomu z nás nepovede, takže realita bude spíš 5m aspoň.
Napadlo vůbec někoho z vás že záleží také na obutí. Na horáku mám pneu 2,15 a brzdy LX hydraulic, tahle kombinace brzdí vražedným způsobem, opravdu by nebyl pro nezkušeného jezdce přeletět řídítka. Na fitness crossu mám obyčejné véčka i špalíky a pneu 622x28. Kola zablokuju i na suché silnici a kolo se vesele sune dál kupředu i se zablokovanými koly a brzdná dráha je o hodně delší.
Na obutí bude záležet jen v případě, že máš takové obutí, se kterým dokážeš zablokovat přední kolo, nebo že máš lehokolo určitého druhu (např. LWB, CLWB, lowracer), jinak je limitem přelet přes řídítka.
Já už mám právě vyzkoušeno, že jde obojí na tom samém kole a povrchu. Prostě dle posezu, ta jedovka vepředu je schopna přední kolo bloknout kdykoliv. Pak už jen záleží na aktuální adhezi, jestli jde předek do skluzu (pád na bok), nebo se zakousne do povrchu (přelet). Tak jako tak, už se těším na testování brzdné dráhy, třeba konečně dodělám tu 3-krát rovnanou patku přehazky ;o)))
Jinak ....
http://www.suzukibandit.cz/default.asp?id=18 .... z 300km/h na 50 metrech nedělá ani F1 a to je někde jinde než mašina
a jinak tady najdete vcelku dlouhý srovnávací seznam (mimo jiné) brzdných drah motocyklů:
http://www.gilera.cz/Pormodel.htm
Je to tak, na těch 50 metrech by zastavila jedině, kdyby prorazilo nějakou tenkou zeď. To by se pak dokutálela 50 metrů za zeď.
Zkusim schválně dopočítat, kolik by to při těch 300km/h bylo, bo mě to docela zajímá, na jaký by Ti šílenci zastavili, když to takhle pálí:) třeba hned u té první motorky.
Apache 125 '91
Ehm, tak nevi, kolik povazujou dobu reakce, bo když dam tu 1 s , tak by vyjde, že ze 60km/h je jenou reakce 16,6 m, ale ani uváděj, že to zastaví na 13,3 m, tak že by neuvažovali dobu reakce??
Dejmetomu, že teda doba reakce je 0,5 s, ale co jsem viděl u aut, tak se používá pro výpočet 1s.
60km/h..13,3m "s"reakce:8,3m; zbytek 5m
100km/h..39,77m "s"reakce=13,9m; zbytek 25,87
300km/h
_________
"s"reakce=(300/3,6)*0,5=41,7 m
při 100km/h je zbytek(samotná dráha brzdění bez dráhy reakce) 27,87 a toto roste kvadraticky, takže když ryschlost stoupne 3 krát, tak dráha 9 krát
28,87*9=259,83
Brzdná dráha celkem=41,7+259,83=3001,53
Celková brzdná dráha by měla být zhruba pro toho Apache 300 metrů.
Ikdyž teď koukam, že když stejný způsobem chcu spočítak z danných ´dajů pro 60km/h dráhu při 100km/h, tak to nevyjde, takže ta doba reakce není u motorky ani 1s ani 0,5 s. Spíš bych ale řek, že tam vůbec nepočítaj dráhu reakce, což je CHYBA! ( :) )
100/60=1,7
1,7*1,7=2,89
a 13,3 je až na 1 a 1/4 metru 2,89 krát méně nežli těch 39,77m
Dráha reakce, že by byla v těchhlech rychlostech metr je blbost, takže tam ve skutečnosti s žádnou reakcí nepočítaj. Takže znova:)
pří 100 km/j je to 39,77 m, takže při 300km/h to bude 9 kraá více, takže 357,93 m, ale bez reakce, s kterou oni vůbec nepočítaj. Dráha reakce při 300stovce je podle mě 83.3 metrů, takže v reálu by ten motocyklista zabrzdil tak na 500 a více metrech, bo není superman, aby po celou dobu udržoval kola na hranici smyku.
(Pokud tedy nemá ABS) Jde ale o teréní motorku: http://www.gilera.cz/Gilera%20Apache%20125...
, silniční má samozřejmě kratší brzdnou dráhu, ale určitě néé 10 krát kratší.
Konec mého monologu :)
Supr, mě by se do výpočtů nechtělo. Evidentně tam uvažujou jen samotnou dráhu brždění, a navíc minimální teoreticky možnou. Někde jsem četl, že když se třeba Octavie tdi rozjede na těch 200 co umí jet, tak ani velmi soustředěný řidič nezastaví na míň než 400m na suchu. To by celkem odpovídalo. Sice má k dispozici daleko větší adhezi pneumatik, ale taky váží skoro dvě tuny.
Píšou tam že to jsou naměřené hodnoty z nějakého italského časopisu,takže to bude bud průměr nebo nejlepší hodnota z několika pokusů.A asi bez reakční doby - to by se pak asi těžko daly srovnávat jednotlivé motorky.I tak to ale dost záleží na jezdci - jak dobře umí brzdit.Někde jsem viděl fotku závodníka jak při bržďení dělal předním kolem černou čáru - zablokované nebylo,otáčelo se, ale už trochu prokluzovalo - docela frajeřina.
Tak teď jsem si to změřila - v rychlosti cca 18 km/hod (vím, nic moc) na lesní cestě (ve Hvězdě) jsem měla brzdnou dráhu cca 1 metr. Teda je fakt, že v téhle rychlosti jsem to nezamáčkla na tvrdo - prostě instinkt dovolil pro danou situaci jen tuhle maximálku, ale prvotní smyk zadního kola dával najevo, že by při maximálce stálo cca na půl metru. Ale je také fakt, že mám na obložení najeto cca 2500 km.
ja pri rychlosti 25km/h na asfaltu se zablokovanými koly asi 7 m
To ale nebrzdíš, to se kloužeš ("sáňkuješ"), kolo je neovladatelné ...
Člověče, to snad bylo na mokrým asfaltu, ne?!?
A co máš za brzdy?!? Véčka nebo kotoučovky?!? Já top brzdila na hydrách a díky bohu za ně...
Nicméně 7m mi teda přijde docela dost i na těch 25 km/hod...
Tak dneska vyzkoušeno v praxi, několikrát, asfalt, rovina, mírně po větru. Nejlepší okolo 5m z těch 25km/h. Alespoň podle mýho compu a odkrokování, čili přesnost plus mínus autobus :o))
Až mě překvapilo, na jak krátký vzdálenosti se dá zastavit, podstatně horší to je při vyšší rychlosti a z kopce. Při dnešním docela pomalém "sjezdu" šílenými serpentýnami jsem nevěděl, jestli mám brzdit víc a letět přes, nebo míň a zabít se v první zatáčce.
Z 29-30km/h zastaveno na 3m. Asfalt, zadni kolo zablokovano do smyku.
Mereno opticky (byla videt brzdna stopa) nekolika ucastniky srazu ve Strazi.
Gratuluju, a=-11,5m*s^-2 => 1,17g
příště zkus smykovat oběma koly to bude a=-7m*s^-2
Už Ti věřím:) Předtím jsem si myslel, že myslíš tu dráhu i s reakcí, ale jestli bereš jen tu druhou část, tak je to možné. U mě by to bylo v tom případě z 25 km/h na 4 metrech, ale mám staré čelisťovky. Jednou jsem měl dokonale vyčistěný ráfek i špalíky na přední brzdě a pří zabrždění z asi 10 km/h rychlosti jsem měl co dělat, abych nepřelít a to jsem ani na brzdu nezmáčknul úplně naplno. To ta brzdná dráha bylo o něco menší, než v ostatních případech, kdy je na ráfku a špalíkách nečistota. Tiše závidím, že nemám takové brzdy jako ty :)
Neni to (jen) o brzdach, predevsim to chce umet brzdit=> umet najit tu tenkou hranici mezi "zadni kolo 10 cisel nad zemi i" a " let pres riditka". Ale popravde receno, nektere zde uvadene vykony bych rad videl. V podstate se ztotoznuji se Zofkou a Pepikem...
Třeba já když brzdim, tak většinou žádnou hodně razantní sílu, co by mě táhle vpřed vůbec necejtím, něco cítím, ale pořádnou razanci rozhodně ne. Proto u mích brzd pokud jedu na suchém asfaltu, tak můžu bez obav zabrzdit co to jde. Pokuď to teda není ve velké rychlosti a při velkém náklanu, to by asi hodně bolelo. Údržba ráfku a špalků ve smyslu jejich čistění? Na to kašlu. Když to očistím, tak za 50-100 km je to ve stavu, co to bylo před čištěním. Z namazané přední náby (vlastně z obou, ale v zadu to neřeším) odlítává olej a usazuje se na ráfku. Když jsem to kolem náby otřel, tak stejně se na ráfku pořád bere olej. Nebo že by to bylo odjinud? Po očištění cítim razanci, ale aby mě po přehodilo přes řídítka, tak to bych to musel čistit pěkně dlouho, navíc za chvíli by to bylo znovu zadělané. Když jsem měl ještě brzdové páky originál Favorit, tak to brzdilo o něco lépe, ale já si tam dal jiné, takové ty v dnešní době pro silničky typické, co bowden vede po trupce beranů. Nebo že by to bylo jen samotnou velikostí páky? Schválně zkusím zabrzdit na tátovém horákovi, ten má véčka a když jsme jeli tuhle do města a táta jel přede mnou a zabrzdil, tak jsem musel udělat myšku abych se vyhnul. Předek předního kola zastavil na úrovni tátových klik. Na kole, co má kotoučovky jsem nejel.
Dle mého názoru hlavně záleží na tlouště plášťů. Určitě dříve zastavíte s nějakým horským kolem než s nějakou silničkou....