Abych tedy "strucne nastinil situaci" ;-) ...
Po delsi dobe mi opet na derave silnici praskl drat v zadnim kole
(soucasne zadni kolo je bohuzel silne "pretazene ke strane", proze je to ram Favorit z roku 1958,
na kterem puvodne bylo 3-kolecko, pak 5-ti, ktere tam slo zpocatku opravdu ztuha,
ale posledni roky tam mam dokonce 7-mi, na coz asi je ten ram opravdu nevhodny...)
Ted tedy resim dilema, jestli jen vymenit drat
(zadni kolo je ale opravdu "dost ke strane" a jedna strana dratu hodne utazena, takze bych asi porad
resil stejne problemy...),
anebo jestli preplest, pokud uz existuje uzsi stred s kazetou,
anebo jestli radeji rovnou koupit poradne kolo,
i kdyz se mi bude s timhle "stareckem", na kterem jezdim od detstvi tezko loucit
a rad bych neco ve "stejne konfiguraci", i kdyz ted jsem tedy mel jen pastorek 7/13 az 30,
(ze asi pred 20-ti lety jsem sehnal jen "nekazetove 7-mi kolecko od 13-ti zubu)
a rucne pilovany tac 52-40-30, ktery tehdy take bylo problemem sehnat...
Galusek, ktere jsem nikdy nemel (radeji na silnici lepit, nez vozit cele) se docela obavam a pochybuju, ze by mi to prodali rovnou s pologaluskama a jinym pastorkem, take cena zas bude hned jinde :-( ...
Jaka je prosim asi velikost toho meho soucasneho "standardniho" ramu z roku 1958, nebo jak to zjistim ?
(tusim, ze se driv tolik ruznych velikosti nedelalo a velikost mi pri me vysce asi 173 cm vyhovuje...)
Take packy prehazovacky vypadaji na riditkach, kde mam comp, svetlo a hlavne PDA s GPS, takze mam obavy, ze se o tam nevejde, a pod sedlem ramovou brasnicku a flasku a na sikme trubce dole pumpicku - dost se obavam, ze se mi na tyhle ramy ty vsechny ty kramy nevejdou :-( ...
(psal jsem dotazy i na Favorit, ale mail uz neexistuje, tak nevim, jestli opravdu nekrachli uplne)
Muzete mi tedy prosim doporucit neco, co by se nemuselo "cele predelavat" a nevyslo tak tedy mnohem draz
a splnovalo nasledujici pozadavky ?:
1) Duralovy ram a cena asi do 20 000 Kc
2) Pologalusky (ktere se daji lepit na silnici a nemusi vozit cele...)
3) Zadni horsky pastorek 8(9)-ti 11 az 30 zubu
4) Tac 54(53)-40-30
Dost se mym pozadavkum blizi:
Favorit 27“ ROAD CHAMPION cena: 17 990,- Kč
Kellys ARC 1.9
Author A3306
ale urcite by se musely vymenit hlavne galusky za pologalusky a zadni 8(9)ti kolecko - ktere z tech kol vypada tak nejlepe ?
Co se tyka treba ramu a zpusobu upevneni soucastek na nej,
anebo treba kazet do zadniho kola atd. - je dnes prosim vse "standardizovane"
a "lehce prenosne mezi ruznymi vyrobci kol", anebo se na to musi davat pri koupi kola pozor ?
(kdybych treba koupil "nevhodny ram", ze by na nej casem nesla jakakoliv jina prehazovacka,
anebo na zadni stred kazeta od jakehokoliv jineho vyrobce atd. ...)
Dik ...
No, vzhledem k tomu jak Tě tu sleduji už delší dobu a řešíš stále nějaké problémy, tak bych spíš radil pořádné nové kolo... Celé, ne jen některé díly ;-)
Nostalgie je pěkná věc, ale místo ježdění pořád opravovat a snažit se něco vylepšovat...? To by mně asi moc dlouho nebavilo.
Ohledně Tvého dotazu na konci - všechny díly by měly být standardizované, tím pádem použitelné i na jiném kole. Jsou samozřejmě výjimky, ale drtivá většina výrobců to jakžtakž dodržuje.
Souhlasím s Jardou. Hlasoval bych pro kompletně nové kolo a na toho Favorita asi přehodit zpátky pětikolečko, může fungovat jako záložní vozítko a navíc potom nedopadneš jako já (tzn. že se na F1 rám chodím koukat do sklepa, kde ti zabírá místo, jezdit se na něm nedá a vyhodit ho prostě nelze :o)
Souhlas s tebou i MatyxCZ-em. Já bych šel rozhodně do nového kola. Přestavba nakonec dopadne dráž než celé nové kolo a pořád máš vlastně staré.
Taky jsem kdysi donekonečna opravoval a vylepšoval starou F1 a nemohl jsem se s ní rozloučit. Pak jsem ale jednou zašel na Sport Prague a koupil nový rám, vidli a postavil nové kolo. Bylo mi líto starou F1 vyhodit a tak jsem ji daroval kámošovi na ježdění na chatě.
Docela chápu tvoji situaci...Budeš se bouhužel muset smířit s tím, že některé "kultovní" díly nahradíš novými a nebo to budeš lepit nadále jako 20 let před tím. Rozhodneš-li se v sučasné chvíli pro výměnu něčeho musíš počítat s tím, že to nebude "easy" a postupně se dastaneš na cenu, která odpovídá novému kolu. Záleží pouze na tobě jestli tě baví jenom jezdit a nebo taky schánět a servisovat. Jinak je tvůj dotaz moc obsáhlý - zkus postupně kokretizovat co chceř řešit a on už se tu někdo najde, kdo ti poradí
Mno prave, uz jsem to kdysi vypletal, predni kolo bylo dobre, ale po zkusenosti se zadnim (v posledni dobe v nem \"krupalo\" a jedna strana musela byt i s kratsimi draty o hodne vic napnuta, jeste to bylo ke strane a tim i obcas praskaly draty) se mi do toho uz moc nechce a jsem pripraven, to radeji \"potupne sverit odbornikum\" ;-), kteri to (doufejme) udelaji lepe a snad to nebude tak drahe, ale dela mi starosti ten ram, aby kolo zas nebylo \"ke strane\", zaroven by se tam hodila kazeta, abych mel to nejmensi 11 zubu (13 mi nestaci) - s tim by ale chtel urcite vymenit i ten rucne pilovany tac a kliky, aby nebyla kazda jina a urcite retez (jestli uz se ted take nedela uzsi) a radeji bych i duralovy ram (snad nepraska), takze to vsechno \"hovori spis pro kolo nove\", o ktere ale asi budu mit jeste vetsi starost, jestli se prestehuju za pritelkyni do panelaku, kde zatim netusim, kam ho dam, ale kocarkarna, sklep, ani balkon to urcite nebude :-( ...
Nove kolo ale nevim, jakou potrebuju velikost (alespon u nas neni kram, kde by se to dalo zkusit (nejradeji bych stejnou, jako u meho stareho kola) a hlavne tam urcite nebude primo ten vyse zmineny Fovorit, Author, nebo Kellys, mezi kterymi se rozhoduju, abych je videl na vlastni oci), aby mne necekalo \"prekvapeni\", ze se mi treba na riditka nevejde to GPS a pod. (na obrazcich neni videt, jestli tam nejsou treba packy od prehazovacky).
S \"podobnosti\" soucastek jste mne trochu uklidnili, ale nikdy jsem nemel galusky a nechce se mi vozit s sebou celou (asi bude neskladna a urcite drazsi, nez lepeni), takze bych radeji \"pologalusky\", ale to ta nova kola (Favorit, Author, Kellys) nejspis nemaji, s tacem 52 bych se asi musel smirit (53 asi byvaji jen 2-tacy), ale kvuli horskemu 8-9 kolecku by se asi musela vymenit i prehazovacka s delsim voditkem, takze u noveho kola asi rovnou \"polovinu veci vymenit\", takze mi prebydou kola a td., protoze pochybuju, ze by se to dalo koupit rovnou jen s temi vecmi \"na prani\", takze tedy velke dilema :-( ...
Dnes se pujdu zeptat, jestli ta kola prepletaji (na kazetu) a kolik by to stalo i s retezem a novym 3-tacem, kdyz uz jsem pohodlny to opet delat sam, ale obavam se, ze mi take doporuci to kolo nove.
I mne prijde to nove rozumejsi (i kdyz i stare kolo se mi uz pak do toho panelaku nevejde), ale jak jsem psal vys, tak to ma take hrozne moc proti a fakt se momentalne nedokazu rozhodnout, i kdyz vim, ze to samozrejme musim sam :-( ...
Zase se mi to moc \"strucne\" nepovedlo a jsem v tom \"pekne zamotany\" ;-( ...
Hlasuju pro nový kolo a hned vysvětlím proč.
Jezdil jsem na Sportu (předchůdce Favorita?) a v průběhu 80. let jsem se ho snažil vylepšit.
Z trojkolečka bylo šestikolečko (bez problémů), galuskový ráfky (bohužel nevložkovaný, takže problém), + řada další většinou favoriťácký bižuterie.
V 90. letech jsem vylepšil o vložkovaný ráfky + náboje na prům. ložiskách, nový středový složení (šišatej dvojtác), nášlapný pedály a + další "drobnosti". Když z toho kola dneska ometu pavučiny (protože na něm nejezdím) zjišťuju, že je to pořád nepěkný kolo, který by si zasloužilo novej rám, brzdový páky + řadu dalších "drobností".
Přitom bych za peníze co jsem do toho tenkrát vrazil měl lehce podprůměrnýho Authora.
Na tvým místě bych vybíral velmi pečlivě. Důležitý je si na kolo min. sednout a testnout "pohodlí". Na druhým místě bych řešil jestli se mi kolo líbí, nebo ne. Osazení je víceméně stejný, tam se nedá významně získat nebo ztratit. Vyjímkou jsou starší modely. Pokud by někde měli model 2005, nebo 2004 klidně bych do toho šel.
Z toho plyne, že bych ho kupoval v nějakým kamenným obchodě - odpadnou potíže s případnýma reklamacema, je možný si nechat kolo seřídit v rámci garančky...
Zaměnitelnost dílů.
Rámy jsou víceméně univerzální, takže se na ně dá pověsit cokoliv. Pokud je kolo osazený šimánem, těžko to budeš nahrazovat kampaňolem a obráceně.
Kola co já vím se prodávají už poměrně dllouho na plášťovkách (pologaluskách?).
Ale osobně jsem neměl problém ani s galuskama. Smotaná galuska se mi vešla pod sedlo a abych je nemusel někde na cestě lepit tak jsem vozil endéráckou oboustranně lepící pásku.
Tác by ti taky moh slušnej prodejce namontovat podle přání.
Nevím jestli si s tím tácem moc "nevymejšlíš". Mě vždycky stačilo 52zubů. Pravdou je, že jsem nikdy neměl průmer vyšší než 38km/hod a s kopce jsem šlapal jenom tak do 60km/hod. Pak už jsem se jenom držel. :-)))
...plášťovka je galuska, která se používá na klasický plášťový ráfek. Tzn. nelepí se na ráfek, ale pouze se "zacvakne". Opravuje se stejně jako galuska - použitím např. tufo tmelu.
Dnes se galusky natož plášťovky na kolech v obchodech snad ani nevyskytují - všechno je to na pláštích....
Letos na jaře jsem dal dohromady starou Libertu a záhy řešil stejný problém se zadním kolem (asi tak z každé druhé vyjížďky jsem se vracel s prasklim drátem). Nechal jsem si vyplést nové s dvoustěnným ráfkem Remerx Taurus a od té doby je to bez problémů. Včetně náboje a nerez drátů to stálo asi 770,-Kč.
Protože 3-kolečko se už neďelá, tak jsem tam dal 5-ti kolko 14-24 a i tak jsem ten rám musel trochu znásilnit (takže 7-mi kolečko si tam vůbec neumím představit).
Taky si chci koupit nové kolo Favorit (Xenon), cena 16 990,-Kč, ale v prodejnách Favorit jsem zatím žádnou z těch nových silniček neviděl (zřejmě budou jen na objednávku).
Kromě závodních speciálů se dnes většina kol prodává s plášti šíře 18, 20, 23 nebo 25 mm.
Páčky řazení jsou u levnějších kol tradičně na spodní rámové trubce, jinak bývají integrované v brzdových pákách.
Na rámy je možno namontovat jakékoli komponenty, ale vždy musí být vzájemně kompatibilní, např. Campagnolo a Miche. Řazení Shimano určitě nebude dobře spolupracovat s přehazovačkou Campagnolo a stejně tak nepujde kazeta Miche na ořech Shimano.
Co prosim rikate tak nejak na tato kola:
http://www.author.cz/cs/kola/katalog/detail/...
http://www.merida-bike.cz/prodej/road-901-24
http://www.kellys-bicycles.com/index.php?module...
Tedy ktere z nich je asi tak "nejlepsi" (co doo kvality, spolehlivosti a dostupnosti soucastek), anebo ma nejake nedostatky, na ktere by bylo dobre si dat pozor ?
Rad bych cenu tak do 20 000 Kc,
aby se duse daly lepit klasicky "fleky".
v predu 3-Tac (alespon tech 52-42-30, kdyz vetsi asi nebude)
vzadu aby sla jednoduse jen vymenit kazeta za 11,13,15,17,20,23,26,30 (pokud takova existuje ?),
a kdyz s 9-ti kazetou a 3-tacem by asi nic tak jednoduse zadne kolo predelat neslo, ze ?
(kola s 2-tacem asi maji kratka voditka pro 30 zubu vzadu na prehazovace, ktera by se asi tedy musela menit s tacem a retezem take)
Tech Favoritu se trochu bojim, jestli precejen nekrachnou a co kdyby na to precejen nejaka soucastka nebyla zamenitelna.
Muzete prosim jeste doporucit jina kola priblizne s temito parametry, anebo takto snadno "upravitelna" (viz. vys) ?
Muze prosim zadni kazetu rovnou vymenit prodejce - mne vcera rekli, ze nemuzou, ze je (jen?) 2 roky zaruka a to budu opravdu muset na jine prevody cekat tak dlouho ?
Ty plaste jsou "lepsi" 18 nebo 25, nebo to zas takovy rozdil neni ?
(vypada, ze nabizeji vetsinou s 25, radeji jezdim po silnici, ale obcas se "nechtene", i kdyz samozrejme pomalu a opatrne kousek terenem projedu, treba po nasich nekvalitnich "cykloztezkach"...)
Dik...
Jo jeste jsem koukal na kola DEMA, ale ta asi nemaji 3-tac, ktery bych rad krome te kazety 11,13,15,17,20,23,26,30 vzadu, kdyz uz asi neexistuje takto snadno upravitelne kolo do 20000 Kc s 3-tacem a 9-ti kazetou vzadu.
Docela se mi tvarem (barvou ne, ale ta je mene dulezita) libi Merida, ale nema takovy ten "navarek" na presmykac, jako ostatni kola, takze kvuli tomu radeji nebrat, kdybych casem treba potreboval jiny presmykac ? :-(
Možná by stálo za to zamyslet se nad tím, jestli by nebylo lepší kolo crossové. Na ty se standardně montuje trojpřevodník (48-38-28) a horská kazeta (11-30). Na silnici jsou jen o málo pomalejší (někdy mám co dělat, abych předjel zdatného jezdce na crossu) a když se člověk "nechtěně" ocitne v terenu, tak to může projet celkem svižně a bez obav. Silniční kola jsou především určena sportovněji založeným cyklistům a tomu odpovídá i skladba převodů na nich.
Nad krosovym jsem take premyslel, ale pokud to jen jde, tak opravdu jezdim nejradeji po te silnici (i kdyz je to bohuzel na ni casto horsi, nez kros ;-(...), ale odrazuje mne kdyz slysim ten hluk pneumatik a nechci zadnou "Ukrajinu s prehazovackou" ;-) a ten tac 48 je dost malo, protoze 52/13 mi ted nestacilo, ale o novem kole casem stale uvazuju (tohle nevydrzi vecne), i kdyz jsem mel mozna vcera stesti jeste s tim starym, coz se samozrejme ukaze az casem ...
Misto prodavacky, ktera vypadala, ze tomu moc nerozumi a na vsechno mela odpoved "musi se koupit nove kolo" tam byl takovy starsi pan (primo ten opravar), se kterym jsem si krasne popovidal a zodpovedel mi vlastne skoro vsechny me dotazy (tedy vse, co se zmenilo asi za 15 let, co jsem jeste sam "fusoval" do oprav se starymi "favoritackymi soucastkami").
Take rikal, ze se moc nedivi, ze mam problem si vybrat kolo (kdyz jsem na stare zvykly a vysvetlil jsem mu, i co mi na novych kolech vadi), a rikal i ze dualove ramy nejsou az tak o moc lehci (to nevim), ale samozrejme mozna prodavacka mohla mit zajem co nejvic prodat a on zas co nevic opravovat, takze uvidime ;-) ...
Nakonec jsme se dohodli, ze mi preplete a vycentruje to stare kolo (za 250Kc se mi to zda uplne "zadarmo", kdyz si vzpomenu na tu pakarnu a hlavne ze kdybych to sam vycentroval blbe, tak budou treba draty dal praskat),
dozadu da stred s kazetou 11 az 28 (mel jsem nekazetove 13 az 30, - skoda, ze prijdu o 30, ale zase jsem touzil po te 11 a snad 28 bude stacit a snad nebude u "rychlejsich prevodu" moc vadit "skok" 15-18, kdyz driv bylo 15-17-20 a nahore uz mi zas skoky po 3 nebo 4 zubech naopak vyhovuji).
Samozrejme da novy retez (ty jsou ted pry nejake "nabehove"), ale rucne pilovany tac jeste zkusime nechat , i kdyz v nejhorsim by pry vedel, co by se tam dalo dat za novy prevodnik 52-42-30 (prodavacka tvrdila, ze do tohoto ramu uz zadny soucasny stred nejde).
Draty napred nabizel pozinkovane 2mm s zivotnosti cca 2 roky, ale na tech jsem radeji nesetril a priplatim za 2mm nerezove, protoze bych nerad, aby ty pozinkovane treba casem v miste oderu u naby prorezly a zacaly opet praskat.
Takze suma sumarum - vepredu zatim zustane muj tac 52-40-32, dozadu nova kazeta 7/11-28, nerez draty 2 mm a i s materialem bych se mel vejit (odhadem) do nejakych 1500 az 2000 Kc, coz jse precejen prijemnejsi, nez za nove kolo, ktere by se mi sice libilo (a casem nejspis bude, protoze tohle urcite nevydrzi vecne)
O nove kole tedy uvazuju porad, protoze vim, ze na starem asi bude neco odchazet cim dal casteji (problem je, ze si zatim jen z novych kol nemohu vybrat, protoze kdyz se mi na nejakem neco libi, tak mi tam zas naopak neco casto "nevymenitelneho" vadi :-(... ), takze doufejme, ze "za ty penize" snad to stare jeste nejakou dobu vydrzi a budu mit alespon vic casu se orientovat a vybirat z tech novych ...
Tak jsem uplne "v soku", ze vcera jsem to tam dal a dnes si muzu prijit se zbytkem kola (necham si rovnou snytovat i ten novy retez a doufejme, ze nebude potreba rovnat ram, aby nepraskl a zadni kolo bylo uprostred, protoze jsem tam mel puvodne to 3-kolecko a kolo pry centruji bez ramu "na prostredek" ).
Akorat byl pry potreba jeste novy rafek za 160 (celkova cena 1475), ze pry na nem byla nejaka "vlna" a nesel centrovat (tak jeste ze jsem to uz nedelal a i proto mi mozna draty rady praskaly), tak doufam, ze nebude kazde kolo jine (jsem "puntickar" ;-)...), ale pry je dost podobny a predni kolo kdyz je dobre tedy nema cenu vypletat take. Mno sam si myslim, ze potom uz by opravdu bylo lepsi nove kolo a ze staci vymenit jen to "nejnutnejsi" ....