eKolo pro ženu (bohužel není již příliš lehká děva).
Silnice, max. polňačky, terén určitě ne. V předhůří orlických nějaké kopečky máme, ale nejsem si jistý že by se někdy vydala třeba až na vršky orlických neb si uvědomuže že cesta nahoru je jen půl umění :-). Ale vyloučit to nemůžu.
Její jediný požadek je nízký nástup (tj. bez rámové trubky).
Myslím, že typově by jí mohlo sedět městské elektrokolo eventuelně trekové, i když mám pocit že výrobci/prodejci tyto dvě kategorie příliš nerozlišují.
Pročetl jsem si něco o pohonech. Měl jsem za to, že zadní pohon je historie a teď koukám že má i své výhody. Má zadní pohon v dnešní době ještě smysl a je jeho standardní implementace dnešní doby (tj. s torzním čidlem na klikách) akceptovatelná? (tj. není to polomotorka a nestrká to nepřirozeně a nebezpečně dopředu?)
Přední pohon jako že pohon předního kola? To je ta nehorší, ale taky nejjednodušší a nejlevnější možnost, proto se to používá na ultralevných kolech.
Dneska už je standard motor s torzním snímačem ve šlapacím středu a logicky náhon zadního kola.
Nábojový motor se až na výjimky používá na sockokola.
Bože já jsem ale jelito takhle se upsat - myslel jsem samozřejmě středový vs. zadní pohon :-( (tedy motor v ose šlapání vs. v zadním náboji).
Už jsem se lek, že by někdo chtěl motor v předním kole. Jasně že středový motor je funkčně lepší, ale taky dražší varianta. Kvalitní motor s torzním snímačem přesně snímá sílu jezdce na pedál a násobí ji, takže se to chová úplně přirozeně jako kolo, jen to jde lehčeji.
Naopak motory bez torzního snímače, tedy Bafangy BBS a většina nábojových nemají jak poznat jakou silou chce jezdec zabrat (pokud není namontovaná na řidítka plynová páčka) a tak se to může chovat nepředvídatelně. Pokud by mě netlačily finance, motor bez torzního snímače bych nechtěl, tedy pokud je cílem mít pocit jako na kole.
Pokud je cílem mít moped bez papírů, tak silný motor do zadního kola a plynová páčka na řidítka může dávat smysl.
Já že co jsem si načetl, tak že v posledních letech mí ten zadní náboj z 90% právě torzní bezdrátovej snímač na středu, takže předpokládám, že už je ten zadní náboj hodně přiblíženej tomu středovýmu co do snímání potřeb jízdy....
Pohony se zadním nábojovým motorem co mají torzní snímač existují, ale to není levná součástka a pak už ten systém není tak levný. Například Mahle https://mahle-smartbike.com používá se to hlavně na silničkách, motor je schovaný mezi kazetou a brzdovým kotoučem, není bambule u středu a vypadá to elegantněji.
Ale druhá velká nevýhoda nábojových motorů zůstává, v prudších stoupáních kde je motor nejvíc potřeba se motor točí pomalu, nejede v optimálních otáčkách, má nižší účinnost a víc se hřeje.
Máme se ženou oba Bafang v zadním kole a chová se to fakt dobře, i když každému trochu jinak. Já při přepínání 1-5 vlastně nastavuju rychlost, kdy motor přestává pomáhat. Výkon se nedá regulovat, ale plynule se mění, jak se blíží ta nastavená hranice. Je to docela příjemné. Žena má také 1-5, ale jí to nastavuje výkon. Rychlost, kdy vypíná přípomoc zůstává stále na cca 27km/h. Jen trochu nepříjemné je to na blbé cyklostazce, kdy člověk trochu přípomoci chce, ale současně musí jet pomalu (typicky se střídá písek a tráva). Jinak jsem měl v lázních půjčený středový pohon a nějaký významný rozdíl jsem nepozoroval. Někam si vyjeďte, půjčovny e-kol jsou, třeba na Šumavě, vyzkoušejte.
Pokud jde o legální elektrokolo, tak je fixně nastaven konec dopomoci na 25 km/hod (+-2-3km), tak jaké nastavování rychlosti? Pohon by měl vypínat bez ohledu zda jde o Eco nebo Turbo. Dopomoc, jak bylo vícekrát uvedeno, hodně závisí na způsobu snímání: frekvenční, torzní či jejich kombinace. Jak bylo rovněž uvedeno, středový pohon je bližší provozu kola bez motoru, frekvenční pohon často nevyžaduje takovou kadenci jako středový, pochopitelně závisí na nastavení a jeho případné možnosti přenastavení. Ale dle mých zkušeností je poměrně podstatný rozdíl mezi středovým a zadním nábojovým motorem v ovladatelnosti kola, dané zjevně polohou těžiště. Kolo se středovým pohonem je ve většině případů ovladatelnější. O rozdílech v kroutícím momentu a úspornosti někdy jindy.