Ahoj, prosím o radu, zda lze změnu z 1 x 12 na 2 x 12.
Mám kolo Trek - x-caliber 9
kliky: Shimano MT611, ocelový převodník 30 zubů a kazeta: Shimano SLX M7100, 10-51, 12 rychlostí.
Narazil jsem na problém, že když ho naložím, tak mám problém s většími kopci. Před tím jsem měl 3 x 9, ale počty zubů už nevím a tam jsem takový problém neměl. (bude to asi i věkem :-) )
Jsem hobík, který se ale pokouší účastnit se dálkových závodů bez podpory a potřeboval bych trochu do kopců ulevit. Lze to řešit jen změnou kliky na 2tácy a přesmykačem, nebo musím měnit i kazetu s přehazovačkou?
Díky pánové za radu.
Ondra
Moje osobní zkušenost, i když nikoliv s dvanáctkovou kazetou: tady u nás ve vesnici si kluk koupil kolo, převody 2 x 10. A protože po nějaký době se asi začal nějak stydět, že není "in", tak jestli bych mu to nepředělal na 1 x 10. Vymluvit si to nedal, tak jsem objednal nové kliky a jezdí mu to.
Podle mýho to půjde i obráceně pro tu dvanáctku.
Moc děkuji, já se rozhodně nebudu stydět. :-) Bez zátěže bych o tom ani neuvažoval, ale se zátěží mě to prostě do kopců nejede. :-( Ještě jednou díky
Majzla na to, aby ti to pobrala kladka.
Jestli to chápu dobře, tak chceš menší placku k té kterou už máš, takže maximální délka řetězu by problém být neměl, ale napínání minimální konfigurace by mohl - zkontroluj si kolik prostoru napínák má na nejmenším pastorku.
Co vím tak obráceně to nejde, pokud je rám dělaný pro převod 1 x x
Tvar zadní stavby je ještě další věc. Berme, že menší převodníček ke stávajícímu by tam vejít mohl.
Pokud na to rán není uzpůsobený tak ne a navíc nebude uzpůsobený pro převodník.
Obráceně je to horší, teď napíná 41 zubů, k tomu přičti rozdíl mezi převodníkama... Přehazovačky dávají maximálně tak 45 zubů, provozovala jsem i napínání 46 zubů na 3x6, ale to je pořád málo na druhý převodník ke stávající kazetě 10-51.
Až to uskutečníš, tak nám o tom napiš. Poradit neumím, ale moc mne to zajímá.
mě to taky zajímá, ale moc to už do pomala ani nejde. Já mám nejpomalejší 22:34=0,65 (talíře 38/22) šlo by jít až na nějakých 20:42=0,47 (talíře 32/20), 20z převodník je nejmenší, co u Gebhardta udělají a je pro rozteč 5x58mm, takové kliky bych musela někde sehnat, takové ani Gebhardt nedělá, ale občas se objeví na bazarech v cizině ... ;-)
Jako první krok jsem zvolila jiný typ kola a jiné trasy, až to nebude stačit, začnu se asi zajímat o řazení v náboji, tam by pak šlo dojít k dalším kombinacím s vyloučením vlastností přehazovačky a přesmyku, ale zatím to nemám prostudované.
U 3x9 jsi měl nejspíš nepomalejší 22:34, tj. 0,65,
v nejlepším případě 22:36=0,61.
S 1x12 to na nejpomalejší(nejlehčí) vychází na převodník 30 proti pastorku 51 na 0,62.
Určitě to není těžší, jak ten 3x9, jen na rovině je to pomalejší, což ti zřejmě nevadí.
Pokud bys chtěl ještě lehčí převod, pak už asi jen ten dvoutác. Tam ale narazíš na rozsah napínání u přehazovačky, takže bys musel najít vhodné osazení (přesmyk, talíře, kazeta, přehazovačka), stávající kazeta-přehazovačka by to nejspíš nedalo.
Případně dát druhé řazení v zadním náboji (?), něco takového existuje, sama jsem to nikdy neřešila.
30/51 není 0,62, ale 0,59
Pokud jde o lehké převody, tak Shimano má v sadě Cues přehazovačku, co zvládne kazetu se 45z největším pastorkem a zároveň zvládne dvojtác s rozdílem 14z, takže se dá udělat 36-22 a 11-45 a to je konfigurace podle specifikace, nejlehčí převod je 22/45 = 0,49.
A pak se může bastlit. Já mám na kole kliky 32-22 vzniklé z 42-32-24 sundáním velkého a výměnou malého převodníku. Jezdil jsem to s kazetou 11-42. Loni jsem zkusil tam dát kazetu 11-46, což už je mimo specifikaci přehazovačky, při řazení je to trochu línější, ale funguje to, takže jsem získal nejlhčí převod 22/46 = 0,48.
Na BF byl týpek, co si dal přehazovačku pro systém 1x11 s kazetou 11-51 a dvojtác s malým 22 s tím, že to zafixoval na malém tácu a vepředu neřadil, tím dostal převod 22/51 = 0,43.
A pak je tu převodovka v náboji s možností nasadit kazetu
https://www.sturmey-archer.com/en/products...
Když by se to s kombinovalo s 1x11 s kazetou 11-51 a malým převodníkem, tak se dá získat hodně slušný rozsah a lehký převod.
A nebo někam nabastlit třetí řazení a zkombinovat to s 2x nebo 3x pohonem.
Toto už jsem viděl na leháčách, uvažoval jsem nad tím, než jsem našel tříkolku s rohlíkem. Vepředu trojtác, vzadu trojtác a kazeta 9 k tomu :-D
je skoro s podivem, že je Rohloff snad jediný, kdo nějakým způsobem řeší síly na řetězu. Jinak si zjevně můžeš nakombinovat co chceš jak chceš.
Snad nějaká firma v US dělá tříkolky s dvěma kazetama pro dosažení naprosto šílenejch převodovejch rozsahů.
Může být užitečné, pokud se člověk hodlá prodírat terénem na vlastní pěst pomaleji než rychlostí chůze, ale když jsem viděl jak se vespod blmbá to napínací ramínko, nechránené tentokrát ani kolem...no nevím...
Tak možná to řeší vzhledem k délce záruky či svojí pověsti perfektního výrobku. Ony ty zoubečky uvnitř rohlíka jsou úplně z jiné kategorie než "humpolácké" zuby na řetězových převodech.
Tak ona je to obecně úplně jiná kategorie výrobku...
Ale i na obyč kazetě máš nejtitěrnější součátky v místě přenosu krouticího momentu mezi kazetou a nábojem a na jejich odolnost zjevně zbytek světa prdí :-)
Ale asi to stpíš bude v tom, že převodovka má všechno zakleté uvnitř a spárovat nějakou nesmyslnou placku s nesmyslným pastorkem by mohlo udělat docela paseku samo o sobě. To s normální kazetou nedosáhneš...
Na tříkolce ty extrémně lehké převody dávají ještě větší smysl, je těžká a není problém jet libovolně pomalu.
Ale převodovka CS-RK3 + 1x11 pohon s kazetou 11-51 i tak dají rozsah přes 800 %, takže to trojí řazení by byl fakt extrém.
Vloni jsem kupoval nový kolo s tím, že mi ho mechanik rovnou předělá na 2x12.
Nejlehčí převod mám tak o půl stupně lehčí, než jsem měl u 3x9. S těžkými je to horší, Tam jsem holt přišel tak asi o tři nejrychlejší.
Chvíli mu trvalo sehnat kliky a přesmyk SLX, abych to prej měl pěkně vyladěný. Já to tedy nepožadoval, ale nevadí. Jen kazeta je nějaká ještě vyšší řada ...
Funguje to bezvadně k plné spokojenosti.
Tak alespoň nějaké bližší informace? Počet zubů na převodníkách, nejmenší a největší pastorek... Označení na přehazovačce a přesmyku... To přece všechno na tom kole vidíš, a nás by to zajímalo. Nebo je s tím potřeba dělat tajnosti?
Shimano má 2x12 jedinou konfiguraci, kliky jsou 36-26 a kazeta 11-45
https://productinfo.shimano.com/en/lineup/slx...
To odpovídá tomu, co píše: chybí tři do rychla a nejpomalejší je jen o fous lepší, jak 3x9.
Mně by to stačilo, ale pro relativně mladého chlapa (píše 45+) to je na rovinu po silnici málo, i pro mě by to do rychla bylo na hraně a asi na vhodné trati by mi jeden rychlejší převod chyběl. Píše, že jezdí 100+, jel 216km, to nebude jenom terénem, ale dost hodně silnice. Ale určitě natěžko i po silnicích je to dobré. Ale on chce lehčí převod, jak 30:51, a to s touto sadou nedá. Nenabízí to nic, co by teď neměl.
Zase nepřeháněj, já mám na horském kole s 57-622 plášti nejrychlejší převod 32/11 a řadím ho při rychlostech 32-40 km/h a to rozhodně není něco, co bych ušlapal po rovině, to je převod z kopce.
Takže 36/11 je nejrychleší převod na horském kole úplně dostatečný v pohodě, tím spíš 36/10
Ano, kliky jsou 36-26, ale kazeta XTR 10-45.
Upřesňuju, přišel jsem jen o dva nejrychlejší převody a získal jeden pomalejší - rozsah se posunul do pomala. Celkový rozsah je 621%, na 3x9 mám 679%.
Ještě bych uvažoval o eliptický malý placce, pokud by byla. To by mě docela zajímalo.
Původně to byla Abaya 1x12, přehazovačka pokud vím zůstala původní. Lanko k přesmykači jde rámem, příprava tam byla. Ještě mám proti originálu užší pláště - 2,1" Smart Sam.
https://www.maxbike.cz/abaya-29-cerny-mat-vel-m/
Jo, přepsal jsem se, všechny kazety od Shimana 12sp začínají na 10 zubech. To nemění nic na tom, že nejlehčí 26/45 je jen zanedbatelně lehčí než 30/51.
Abaya má převodník 34, takže byl posun do lehka, ale s jeho 30 už moc ne.
Já to porovnával (ten posun) s mým starším 3x9. S 1x12 bych přišel o lehčí i těžší převody. A to jsem nechtěl. A při 10-51 by byly velký skoky mezi stupni.
12sp kazeta má velikosti pastorků takhle
10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
9. pastorek má 33, což celkem odpovídá 9sp běžným kazetám, takže žádný velký skoky vůči 9sp MTB kazetě tam nejsou
Pokud si fakt pořídíš eliptický převodník, tak by mě zajímala tvoje následná zkušenost. Kdysi dávno jsem si koupil elipsu Shimano na silničku. Dal jsem tři vyjížďky a celé kliky šly do kontejneru. Nedokázal jsem s tím jezdit.
Škoda těch klik. Také jsem kdysi koupil Shimano s elipsovými převodníky, ale asi o něco později, kdy už k tomu dávali "v ceně" rovnou i kruhové. "Pětipacka" zůstávala stejná. Elipsám udělal velkou reklamu, (pokud si to dobře pamatuju) Chris Froome, když je měl na kole při vítězství na Tour. Nevím, zda je vozí špička dnes, co mám trojkolku, už techniku nesleduju. Sám jsem tehdy namontoval kruhové.
Froome vyhrál Tour poprvé v roce 2013 a já si koupil elipsy někdy v devadesátkách (snad si to dobře pamatuji). Kdyby se mě Froome zeptal, mohl Tour vyhrát na kruhových převodnících s ještě větším náskokem :-))) Fakt se na tom blbě šlapalo.
Za éry Lance se zase razilo, že všichni musí jezdit frekvenčně. To jsem zavrhnul hned, protože silový typ nemůže jezdit frekvenčně.
Dnes zase všichni musí vozit jednopřevodník. Taková blbost!
Strýc bratrancovi kdysi, za dob včera znamená nikdy, vypálil autogenem ten ovál a dobrousil. Vyhazoval se až s kolem. Nešlo to používat v kombinaci, tedy s tím favoritím převodníkem to nefungovalo. Tak zůstalo u jedné placky. Zkušenosti, no, zbytečná fajnovost, i když tím dost žili.
Musíš vyměnit i kazetu a přehazovačku. A moc si nepomůžeš, protože nejlehčí převod bude 26/45 což je jen nepatrně lehčí než 30/51. Navíc čím dál víc rámů neumožňuje montáž přesmykače, ověř si že by to tam vůbec šlo.
Nejjednodušší bude dát 28z převodník.
Bude to znát, když vyměním převodník z 30 na 28?
matematicky vzato bude, otázka jeslti dostatečně :-)
Nemůžeš si třeba na pučeným kole vyzkoušet (nebo prostě odhadnout na svém) jaký je potřebný nejlehčí převod? Vrazit do Excelu co máš, kam se chceš posunout...
Stanovit si cíl bývá užitečným krokem jedna libovolného "projektu".
Moc ne.
Nejdřív zjisti, jestli na to vůbec dvoutác s přesmykem jde dát, tj. jestli se tam dva talíře vejdou s ohledem na zadní stavu, a jestli to má sedlovou trubku, na kterou jde přidělat objímka přesmykače. Pak si spočítej, jaké převody máš a jaké bys asi chtěl, pak začni hledat vhodné osazení. Nemusí to být v jednom balíku, dá se to poskládat, ale ze všeho nejdřív musíš vědět co chceš a co jde na to kolo namontovat. V zásadě vždycky všechno jde, jen je potřeba přijít na to, jak.
Pokud je rám dělaný pro převod 1 x 12, tak když budeš chtít převod 2 x x, tak si musíš pořídit jiné kolo nebo začít víc trénovat aby si to s tím šíleným převodem zvládnul :-)
Možnost doplnění o přesmykač na rámu mám. :-) na jednu stranu se mě do něj hrabat nechce. Ale mám trochu problém s ploténkou a baťoh na zádech je pro mě smrt. Takže vše na kolo a to pak je po 100 km znát. Minulý rok jsem dal na jeden zápřah 216 km, ale v kopcích jsem prostě nebyl schopný to ušlapat. Každopádně patřím mezi hobíky 45+, takže si myslím, že se moc fyzicky asi už neposunu :-) Chtěl jsem vědět, zda jsou cesty, jak si pomoci a snad to pomůže i někomu, kdo je na tom stejně. Díky zatím všem :-)
Nejde o přesmykač jako tvar rámu u šlapacího středu. Rámy pro převod 1 x mají jiný tvar, nepředpokládá se nějaká předávka.
Výrobce přece ví nejlíp co zákazník potřebuje :-)
No, já mám rohlíka vzadu, že, tak vím, že může být v pohodě 3x14 :-D Ale dost nevhodného výsměchu, ale pokud bych překousl otřesně dlouhý nákup za 500 ojro z Polska na ty jedno převodníkové kliky, tak vepředu můžu mít jen s výměnou převodníku, bo 12, 176%. Jako nemusí být zrovna přesmyk. A jako se slzou v oku vzpomínám na Stridu s jejím vrcholem techniky, kdy upravili nějak běžný A-S 3x zadní náboj do středu klik, a taky měli 176% s tím, že A-S se jednoduše servisuje.
Nějaké vejde nevejde a křížení vadí nevadí se nemusí vůbec řešit, ale otázka i na tlaku ohledně hmotnosti, na kterou já s ležákem v pohodě kašlu, že.
Jestli rám není stavěný na přesmykač, tak...
Jako první mě napadl S-A CS-RK3, ale ten je jenom pro osmičkové a devítkové kazety, takže pro tohle nepoužitelný:
https://www.sturmey-archer.com/en/products...
Downgrade na devítkovou kazetu by situaci ještě zhoršil.
Kliky z Polska, o kterých píše Arnošt, jsou tohle:
https://www.efneo.com/gearbox/
Ale nejmenší nabízený převodník má 28 zubů a ty dva převody navíc jsou do rychla, takže by to nepomohlo.
Další možnost je Schlumpf mountain drive, ale to nadhazuju jenom teoreticky, kompatibilitu si netroufám odhadnout.
A pak samozřejmě Rohloff :-).
Ten S-A náboj má normální MTB hyperglide ořech, takže se na to dá nasadit jakákoliv MTB kazeta od 8 rychlostí nahoru, pokud má nejmenší pastorek 11 zubů, tedy klidně i Shimano 11sp 11-51 nebo 12sp od Sramu 11-50 nebo od Sunrace.
S-A tam píše 8-9 proto, protože v době kdy to vzniklo víc ještě neexistovalo.
Díky za rozšíření obzorů.
Tím se z téhle převodovky stává asi nejschůdnější řešení. Rozsah se zvětší, jako kdyby na každé straně kazety přibyly další dva pastorky, a přitom není potřeba nic improvizovat na rámu. Jediná otázka je, jestli snese ten řetězový převod 30:51.