Vím, že obdobných témat už tu pár bylo, ale doba se mění a vývoj v tomto směru přece jenom pokročil.
Stav mých ostatků mě donutil začít uvažovat o elektrokole. Pokud chci i nadále jezdit, asi není jiná volba. Není to zatím akutní, ale je na čase se začít rozhlížet. Lehokolo nebo tříkolku nechci.
Hledám zatím spíš něco s přípomocí do kopců, takže neřeším dlouhé dojezdy. Poměrně zásadní je ale celková váha kola pod 20 kg. A potřebuji, aby bylo možné osadit nosič. Neplánuji sjíždět náročné terény, hledám spíš kolo na výletování (i vícedenní). Takže síš než o horském začínám uvažovat o treku.
Finanční představa je zatím do 60 tis. a nechci nic bazarového, čímž se asi dostávám na doprodej starších modelů. Ale třeba se něco zajímavého najde i v nabídce roku 2025.
Pokud máte nějaký zajímavý tip, s radostí uvítám.
Na značce nelpím, ale do nějakého noname také jít nechci. Děkuji za jakoukoli radu, tip, doporučení.
Ke zvážení mám momentálně tohle kolo
https://www.bikeparkmost.cz/produkt/trek-dual...
při výběru elektrokola bych uvažoval o středovém motoru s torzním čidlem pro dávkování přípomoci.
pro inspiraci se můžeš podívat na stránky Rock machine, kde jsou v nabídce celkem dobře vybavená kola.
pokud se týká hmotnosti, tak ta je u mého elektrokola od nich asi 22 kg, cena byla před 8 roky 50 tisíc a kolo má najeto 83 tisíc km bez závady na pohonu i baterii
U mě je ta váha kola dost limitující. Nad 20 kg jít nechci.
Ach ta reklamština, pobavil mě popis "je určeno pro dobrodružnou jízdu na asfaltu".
Asi bych ti doporučil porozhlédnout se po něčem se středovým motorem, zvláště když to bude primárně do kopců. Půjč si k projetí oba druhy pohonu a uvidíš sama. A ta integrovaná baterka také není výhra.
Na mém prvním elektrokole jsem měl baterku externí, ostatně bylo to na počátku e-kolové éry a jinak se to nedělalo. Když už ztratila kapacitu, měnil jsem ji za výkonější jen tím, že mi do ní v e-pohony.cz naskládali lepší články.
U integrované baterie se poté co baterka "umře" udělá co? Koupí se nové kolo?
Také mě to zajímá - na to se chci zeptat až to kolo půjdu zkusit. Dá se k tomu přidat i další baterie, ale to jsou kila navíc (a cena cca 15 tis. mě od jejího pořízení dost odrazuje).
Nicméně předpokládám, že cca za 5 let budu pořizovat kolo nové - jednak postoupí vývoj technologie a jednak je více než pravděpodobné, že destrukce mých ostatků bude pokračovat a tím pádem vyžadovat další ústupky.
Takže pokud by ta baterka vydržela těch 5 let, asi mi to bude stačit...
Ta baterka se samozřejmě dá vyjmout, ale je to servisní úkon, ale nejde dát kolo do kůlny a vycvaknout baterku a vzít ji domu nabít.
Koukal jsem na fotky i na stránkách Treku a baterka by se snad dala vysunout jen spodem před osou středu, taky si myslim, že tam neni "zavařená" ...
Ale jinak je zrovna tohle kolo od pohledu dost hnusný :-(
>Ale jinak je zrovna tohle kolo od pohledu dost hnusný<
Také bych si představovala něco jiného, ale z tohoto pohledu mě zatím mezi e-kolama "nevzalo za srdce" žádné.
No ale třeba až ho uvidím in natura... A ozkouším ho...
K výhodám a nevýhodám motoru v náboji nebo středového je na netu hromada dostupných hodnocení a vedou se na toto téma plamenné diskuse.
Za mě jednoznačně pro uživatele který se rád pohybuje v kopcovitém terénu středový motor.
Integrovaná baterka sice o něco sníží celkovou váhu, ale, .... .
Pro nabíjení je třeba kolo přistavit k nějaké zásuvce, nelze ji vyndat.
Případná přeprava v některých typech hromadné dopravy tato kola vylučuje.
Případná výměna nebo oprava baterky je nemožná.
Zkušební jízdu považuji za naprosto zásadní ! Motory různých výrobců mají různé parametry, což ve své důsledku může vést k tomu, že někdo kdo jezdí frekfenčně je na nervy z toho, že točí polovic. Například Bafang je pomaloběžka s velkým krouťákem.
Hlučnost je rovněž velmi rozdílná. Když jedu se známýma, tak mám pocit, že se mnou jede kafemlýnek. A to nemají kola z Manfildu. Jejich reklamace na toto nepadla na úrodnou půdu.
Tak že výběr neuspěchat a otestovat několik vyriant ! Štasnou ruku (nebo nohy?) při výběru.
>Případná přeprava v některých typech hromadné dopravy tato kola vylučuje.<
Můžeš mi to prosím upřesnit?
Jedná se o autobusovou přepravu, kde je přeprava kol na nosičích na zadní části autobusu.
Ekolům moc nerozumím, musel bych vozit hafo baterek:-) Ale kamarádka si nedávno kupovala, a tak jsem pár věcí pochytil. Jak tu již bylo mnohokrát psáno: Volil bych středový motor, vyndavací baterku, trekové pláště a né tlusté horské. Důvody jsou popsány výše. Ale zásadní věc si myslím je, že toto tebou navržené kolo má malou kapacitu baterie... Netuším, kolik na těch 250 Wh se dá najet. Kor v kopečcích... Ale koupila si kolo kolem 600 Wh a bííída dojezd... A ještě k té baterii. Pán na prodejně říkal, že pokud se kolo garážuje v zimě(nevytápěná garáž, kolna) má se baterie brát domů. Zima ji vadí a ničí. A rozhodně prochladlá baterie vůbec netáhne... Takže teď bere baterii domů a nabíjí ji doma. Takže za mě rozhodně snadno vyndavací baterii. Nehledě na tu variantu, že fakt třeba bude potřeba vyměnit, nebo dokoupit druhou záložní...
A taky by asi bylo třeba dát pozor, aby tam byly úchyty, nebo nějak vyřešený nosič na brašny. A s brašnama v kopečcích to bude žrát i trávu kolem stezky:-)))
No kapacita baterie 250 Wh je fakt málo.
Já mám baterie po 418 Wh a v kopečcích vydrží tak 50 km.
Baterie uchovávám v pokojové teplotě doma.
Mě jde v tuto chvíli ale pouze o přípomoc. Nechci být na elektrice plně závislá. Ráda bych si přece jenom ještě valnou část mých cest odšlapala za svý.
Jsem zvědavej, kam se s výběrem dostaneš. Moje další kolo (Mám půl roku nový, takže až tak za 8-10 let) bych si taky představoval, že bude právě s přípomocí, žádná elektromotorka.
No, mě spíš trošku děsí, že tahle chvíle s přestupováním na e-kolo nastala již nyní. Počítala jsem tak za 4 - 5 let.
Ale po posledních kontrolách na ortopedii, neurologii a rehabilitaci mi nezbývá, než z těch let něco ubrat...
S prvním kolem s motorem je to jako s brýlemi. Pořád si říkáš, že je ještě nepotřebuješ. Ale jak je jednou nasadíš, už je nesundáš. Tak k současným svým požadavkům přidej 100%, ať máš rezervu :-)
Asi jak kdo. Brýle na dálku mám předepsaný asi od patnácti, ale nosim je jen na řízení a spíš jen za tmy. Jo, ještě do kina. Snažim se jim jinak vyhýbat. Z počátku jsem je nosil chvíli víc a cítil jsem jak si zvykám a že bych za chvíli chtěl silnější, tak jsem je odložil. Když jsem byl asi po třiceti letech pak u očařky, docela mi to schválila. Teď mi navíc pomáhá "stařecká dalekozrakost" :-)
Stejně tak zatím ty na blízko. Jen pro jemnou mechaniku a to si půjčuju od manželky čtecí ...
A z dálky dřív než kdysi rozeznám čísla elektrik co brázdí Kobylisy.
Dávno jsem zapomněl, kdo je autorem těhle veršů, ale vím, že jako dítěti mi to přišlo divné. Dneska si na to vzpomenu často. Stáří mě brýlí nezbavilo, ale dioptrií ano.
Já s umělou čočkou v tom dobrém oku zase rozeznávám věže na kopcích 50km a více vzdálených. Vidím jako 40 letí kamarádi. Když je štěstí, tak se dá i stařecké oko dobře opravit. To druhé oko je horší, ale dohromady je to OK. Mozek to umí integrovat.
Ano, tohle slyším od každého, kdo na e-kolo přesedlal. Je to ale od lidí, kteří e-kolo zvolili pro vlastní pohodlí. Já jsem k tomu donucena ze zdravotních důvodů, takže klasiku úplně opustit nechci.
Tak to udělej jak to mají lehokoláci. Použij svoje stávající kolo (pokud mě paměť neklame měla jsi pěkného 26" Authora), nech si zaplést nábojový motor s rozumnou baterkou a máš vystaráno. Do kopce ti to pomůže a roviny si odšlapeš za svý A váha po přestavbě bude určitě do 20kg.
Když mě právě ten Author až tak moc rámem nevyhovuje. Je na mě dlouhý, i když jsem se snažila posez zkracovat jak to šlo.
Přenechal mi ho manžel před dvěma roky, když jsem si chtěla koupit lehčí kolo, protože tohle už 20 let zahálelo v kotelně.
Stále si myslím, že bych ho na kratší výlety dále využívala.
No a pokud bych ho odložila, pak si ho zase vezme manžel.
Navíc jedno přestavené kolo na e-kolo doma mám a půjde pryč.
Tudy cesta nevede.
V tom jsem dost skeptický. Tahat motor a vézt váhu baterie s tím, že do kopečka si zapnu přípomoc a jinak to hmotnost + odpor navíc budu šlapat za svý? No, nevím, nevím. Možná to máš jinak, ale koho znám, tak si nechává pomáhat alespoň trochu furt. A pak mě přesvědčuje "i na elektrokole se musí šlapat", jako abych pochopil, že to není tak snadné. :)))
Já kolo bez pohonu a kolo s motorkem střídám už nějakých 12 let a rozhodně těch úseků na e-kole s nulovou přípomocí moc neujedu, prostě mi přijde, že ten rozdíl v tom jak jede kolo bez motorku a e-kolo bez přípomoci je hrozný.
Myslet si můžeš co chceš. Ale Radka výše uvádí, že ji jde jen o občasnou přípomoc. Tzn. že větší část cest si odšlape za své. A přesně takhle to používají třeba Holfi, Jerguš, Brum a i další. To Radka dobře zná z cyklosrazů.
Zjevně tedy hledá "klasickou elektromotorku" se stálou přípomocí.
To si teď myslí, otázka je jak to bude až ho bude mít.
To je právě to, co se musí vyzkoušet.
tak je jasné, kam naplánovat Dámskou, kopec, kopec a zase kopec, Jeseníky :-)
Tak jednoduché to není. Ani e-kolo nedokáže odstranit omezení, která se čím dál více na mém pohybovém aparátu objevují.
Uvidíme...
Neuváděla´s, že na e-kole, co máte doma jsi jezdila na výlety do 40 km?
Máš-li chorý pohybový aparát, lepší e-kolo ti neumožní větší nájezdy.
8-(
> "A pak mě přesvědčuje "i na elektrokole se musí šlapat", jako abych pochopil, že to není tak snadné. :)))"
Když jsem se dnes pinožil na Esce k Mandavě od Prahy a potom k Mandavě od Kamenice, vzpomněl jsem si, jak Brouk Pytlík vykládá, že na e-kole maká stejně jako bez elektriky. Nějak jsem to v tom kopci nemohl pochopit...
Já mám naopak pocit, že toho na ekole bez přípomoci najedu docela hodně, možná i proto, že po rovině jezdím běžně kolem 30 a to už přípomoc dávno vypnula. Ale při protivětru nebo do kopce je to paráda. A že se v zadním kole v planetovce motoru otáčí nějaká kolečka není vůbec poznat, ta volnoběžka funguje perfektně. Jinak s vypínáním přípomoci na to bacha, já ho na brzdách mám, ale žena ne. Když si její ekolo půjčím a chci se na úzké cyklostezce otočit, dělá mi to problém, že mi při šlápnutí motor pošle výkon do kola. Musím na to myslet dopředu a na panelu si cvaknout nulovou přípomoc.
to je pravda co píšeš a většina lidí e-kolo takto používá. vloni jsem měla možnost na e-kole chvilku jezdit, pár výletů v kopcovitém kraji a musím přiznat, že do kopce byla přípomoc opravdu dobrá, pak jsem se snažila rovinky a malé kopce odšlapat za své a také to šlo, naopak horší bylo, když jsem si pomohla a pak chtěla šlapat za své, než jsem našla správnou frekvenci, tak to chvilku trvalo. věřím, že Radka bude přípomoc používat jen v kopcích
250Wh je málo, to měla Fazua 1. generaci, což je jeden z těch prvních lehkých pohonů (komplet 4,5 kg) a v další generaci to zvětšili.
Ale zase 600 Wh mají ty plnotučné motory co dávají ve špičce až 700W a to se pod 20 kg prostě nevejde.
To už ted´neplatí:Novinka lonského roku kolo Amflow s motorem DJI Avinox má s 600 Wh baterií a max. výkonem 1000 W váhu asi 19,5 kg.I ceny jsou slušné: na Bike24 od 6500 E s 800 Wh baterií.Srovnání motorů:
https://www.youtube.com/watch?v=UyQpMH4NEtI
https://www.mountfield.cz/trekova-elektrokola
Na této stránce- když ne nic jiného- získáš podrobnosti a výhody různého provedení i bližší info.
Manželka má třetím rokem treka (se středovým motorem a baterií Samsung s dojezdem160 km)s blatníky, nosičem, osvětlením i stojanem za asi 1350€ a je spokojená. Pokud se nepotřebuješ jen "vozit", ale i přišlápnout, pak je asi vhodnější střed. motor. Kolo s baterií ale váží do 25kg.
Mám za sebou pár dovolených v česku s ekoly a bez nabíjení baterky na pokoji by to bylo hodně nepříjemný, takže vyndavací baterku rozhodně ano. Máme levnější Bafang v zadním kole. Vloni jsem si na jeden den půjčil v lázních kolo se středovým pohonem, cca 80km. No je to lepší, ale moc velký rozdíl to nebyl, očekávání jsem měl větší. A s tím limitem váhy to budeš mít těžký.
Ještě bych požádala zkušenější o názor na GRAVEL kola.
Jde mi zejména o to, zda se s nimi dá jezdit na těžko. Já mám pořád pocit, že by se tenhle typ kola mohl pod brašnami "kroutit".
Tak mám ujeto na gravelu pěkných pár set km s brašnami a nemyslím si, že bych něco takového pociťoval. Rám mám ocelový.
Já právě díky váze koukám po neocelových rámech.
Každopádně díky za zkušenost.
Já nevím jak hodně se v hmotnosti liší ocelový a duralový rám vzhledem k tomu, že na tom chceš vozit brašny. Jestli ten rozdíl není zanedbatelný vzhledem k tomu nákladu. Ale fakt to nevím, o oceli jsem uvažoval primárně protože se mi ty rámy víc líbí.
Není vlastně tzv. gravel vlastně trek/cross s berany ? A rozdíl ve váze ocel/dural/karbon je při brašnách zanedbatelný- nebude to víc jak voda v bidonu. Navíc výhoda oceli je hlavně v jednodušší opravitelnost dostupné kdekoliv(v případě poruchy)...
Asi stejně jako je trek MTB na úzkých pláštích.
Geometrie rámu se může měnit v X parametrech a bude se postupně proměňovat jak se přesouváš z "brutálního sjezdového celopéra" k "závodní žiletce".
Postav vedle sebe dva modely co jsou v té vývojové linii vedle sebe a bude to v podstatě to samý, "jen s berany".
Přeskoč jeden model a rozdíly vyvstanou výrazněji.
Chci říct, že ty rozdíly, byť na první pohled nepatrné, se při delších cestách budou kumulovat. Pokud nejsi nejmladší a ladíš pohodlí aby tvá schránka ještě chvíli dokázala cestovat, nepodceňoval bych je.
....v dnešních typech se moc nevyznám- o novém kole neuvažuju, ale rozdíl mezi rámem trek/cross a MTB je patrný na pohled(silnější trubky rámu). Mezi rámem gravel a trek ten rozdíl až tak viditelný není- myslím zákl. rámy. Ale nejsem odborník- jen jsem koukl na rámy a kola v nabídce...
Celý život jezdím hlavně na dlouhých Favoritových rámech. Předloni jsem si na dlouhé cesty postavil treka na Meridím rámu. Hlavně proto, že jsem tomu starému rámu už nevěřil. No a teď už jezdím hlavně na něm. Nebolí mne krk, je to pohodlnější i když pomalejší. Širší, méně nabouchané pneumatiky a odpružená vidlice jsou také bonusem. Pro starší osobu bych už teď hledal větší pohodlí, než poskytuje více sportovně laděný gravel.
M. Raufer kdesi (snad v Cykloturistice) napsal, že vytáhl staré MTB, namontoval berany a ejhle: měl gravela ...
Hm, já mám jen tři kola a rozdíly cítím.
Crosové kolo, původně HT s odpruženou vidlicí, je kolo s menším rozvorem a výše posazeným středem, prostě kroska. Je to čiperné kolo s malým poloměrem v obratech, ale vyšší střed vyžaduje lepší balanc, na druhou stranu umožňuje průchodnost i terénem a pedál neškrtne o hrb. Když to na podzim vytáhnu (používám to jako zimák), musím si pár kilometrů zvykat na tu výšku.
Dámská Favoritka má větší rozvor a nízký střed. Je to kolo velmi pohodlné, poloměr zatáčení je ale větší, obratnost je menší. Nízký střed tomu dává stabilitu. Na turistiku po pevných cestách ideál.
Silniční endurance kolo, je taková silnička s vyšší hlavou, má malý rozvor a nízký střed. Spojuje výhody i nevýhody těch předchozích dvou. Je to stabilní pro dlouhé přesuny, je to obratné, ale není to kroska do terénu.
A to si vem, že na pohled jsou ta kola víceméně stejného typu, MTB kola mají jinou geo a jiné použití.
Cestovnímu gravelu odpovídá spíš Favoritka, sportovněji laděný gravel je víc do krosky případně té endurance silničky. Hlavní rozdíl u gravelu je pak průchodnost pro široké pláště, do endurance silničky dám maximálně 28mm, Favoritka i kroska by pobraly 35mm a víc určitě, ale kolo by bylo už na mě dost těžké v rotační hmotě.
Pokud bych uvažovala o gravelu, jakože neuvažuji, pak jedině karbon a i tak bych na to nedala víc jak cyklokrosové pláště do 35mm kvůli váze rotační hmoty.
Rozdíly mezi koly a rozložením hmoty jsou fakt cítit, ale na běžné turistické ježdění není potřeba z toho dělat velkou vědu. Zatím mi přijde, že pro moje potřeby rekreanta je nejdůležitější pohodlný posaz, optimální převody a rozumná hmotnost. A to vše za rozumnou cenu, desítky tisíc změní jen pouhá procenta ve výsledném efektu, je na zvážení, zda nutně musím ujet 110km, jestli mi nestačí jen 100 za mnohonásobně míň peněz ;-)
Šířka trubek je to nejméně podstatné, to závisí na použitém materiálu a designovém záměru návrháře rámu. Zásadní je geometrie, ta je u gravelu odlišná už jenom proto, že rám typicky není je dělaný na pevnou vidlici a berany, zatímco treky dnes mají odpruženou vidlici a rovná řidítka. Podobný je akorát terén pro který je kolo určeno. Samozřejmě najdou se i výrobci, který používají stejný rám pro kola s berany i rovnými řidítky.
A samozřejmě i v rámci jedné kategorie to různí výrobci mohou pojmout různě a pak se různé trekové rámy dost liší a různé gravelové rámy dost liší. Stejně tak se mohou dost lišit i MTB rámy podle toho do jak moc náročného terénu je kolo určeno a jak šel vývoj v čase.
V poslední době získávají na popularitě odlehčené typy motorů, motor je slabší, menší, lehčí a i baterka je menší a lehčí, celková hmotnost motorizace se pohybuje kolem 4 kg, kola s tím pak mají i dost výrazně pod 20 kg.
Ale rozpočet 60 tis. na to bude poměrně napjatý.
Dobrý (čti špičkový) ocelový rám je lehčí než běžný duralový.
O životnosti která je u duralu (z důvodu vlastností materiálu) omezena na nižší desetitisíce km se se nebavím.
Jen se Cr-Mo rámy přestaly sériově vyrábět, takže prosím ber jen jako povzdech...
K tomu duralu: Mám kolo 20 let, tedy určitě najelo možná i vyšší desetitisíce. Mám se bát, že rupne? Praskaj rámy takhle starých duralových kol běžně a výrazně víc než ocelový?
Mně rám Azub Ibexu před lety prasknul po cca 70 tisících, možná to téma někde najdeš.
Mně se tehdy nestalo nic. Kolega z práce se probral v nemocnici hodně rozbitej potom, co mu zřejmě praskla vidlice u nějaké staré plečky při jízdě z prudkého kopce.
Jak moc se bát, ti asi nikdo neřekne...
(Je to moje posedlost vysvětlovat proč je dural nesprávný materiál pro rámy)
Při únavovém namáhání:
Rozdíl mezi duralem (Al slitinou správně) a ocelí je tom, že změny (vakance) které vlivem pružné deformace putují v krystalické mřížce v oceli "relaxují" kdežto u Al slitin kumulují -
Al slitiny vlastnost relaxace (prakticky) nemají.
U Al slitin z tohoto důvodu po čase dojde k nahromadění napětí a vzniku trhlin.
Proto např letadla mají vždy stanovenou životnost draku jak v letových hodinách tak v počtech vzletů/přistání.
(resp , zavádí fail-safe systém s monitorováním uzlů - přípustných trhlin)
Tomu rozumim, ale projevuje se to skutečně v cyklistické praxi nějak viditelně? Ty zatížení rámu možná nebudou tak velký ...
Mě dvakrát za sebou praskl duralový rám u sedlové trubky po třech letech. Ale byl to stejný model, jedna věc je materiál a druhá (ne)povedenost konstrukce.
Ale uvádí se, že u duralu se namáhání postupně sčítá a časem se to unaví, kdežto u oceli ne.
Výhoda klasického pánského rámu je v tom, že se trubky do značné míry zálohují. Jednomu známému praskla horní trubka myslím taky u sedla a domů na tom opatrně dojel.
Větší malér bude prasklá vidlice, to při jízdě může být fatální.
Favorití rámy po 30 letech vesele praskají. Na daleké cesty jsem si postavil duralovou Meridu. Mám se začít znovu bát? Rám jsem koupil z druhé ruky.
"Unavený rám", pokud to není prasknutí po strašné ráně, se nezlomí naráz. Proto kdysi, v časopisu peloton, doporučoval mechanik kolo pravidelně mýt. Při pečlivém mytí se prý objeví už počínající trhlina, a ke zranění z důvodu prasklého rámu, tak nedojde. Nemohu to potvrdit. Tříkolku jsem ještě nikdy nemyl. Nechávám to na občasném umytí deštěm. Ale má tříkolka je ocelová.
Horský s širšími plášti je pohodlnější a o něco větší jízdní odpor s motorem netřeba řešit.
Horské s širšími plášti nechci. Přijde mi poněkud nesmyslné kupovat si e-kolo a energii, kterou chci získat pro sebe pak "vyplýtvat" na nevhodné obutí.
Nemám v plánu jezdit terény. Sem tam se mu, samozřejmě, nevyhnu, ale není pro mě prioritní. Jde mi o jízdu po silnicích, cyklostezkách, zpevněných cestách, což už je dneska hodně o asfaltu.
A navíc když píchnu, tak nafoukat velkou pneu je vopruz. Nikdy se mi nepodařilo nafoukat ji ručně "na tvrdo".
Větší - objemnější pláště foukáš podstatně míň než úžší trekové. Zpravidla to je poloviční tlak a to dáš jakoukoliv pumpičkou.
A širší plášť (ne široká) s hladším vzorkem co ti bohatě stačí ti nevezme nijak víc energie. Zase tak rychle a dlouhé štreky nejezdíš abys to poznala.
Napsal jsem větší odpor, ale to bylo myšleno obecně, protože MTB pláště jsou zubatější. Ale kvalitní hladší široký plášť není pomalejší nebo jen zanedbatelně, na hrubém povrchu může být i rychlejší.
Články
https://www.renehersecycles.com/why-wider-tires...
https://www.renehersecycles.com/12-myths-in...
https://www.renehersecycles.com/gravel-myths-1...
testy
https://www.bicyclerollingresistance.com/
Širší plášť se fouká méně, rozhodně ne natvrdo, takže toho vzduchu tam o tolik víc není.
Naopak to vyšší pohodlí znamená méně rázů do rukou, do páteře menší únava. Teď jsem si to sám vyzkoušel, na skládačce se mi pokazil plášť Kenda 47-406, tak jsem koupil nové 54-406 (reálně měly ty staré tak 40 mm a nové 50 mm) a ten rozdíl je dobře znatelný a je to fakt příjemné.
Každopádně ten Trek co zvažuješ má pláště 50-584, to už není úzký plášť.
S láskou vzpomínám na širší pláště na horáku. Neměl jsem defekty tak často jako teď, s trekovým kolem. Když už jsem píchnul, šel plášť úplně bezproblémově nasadit. Teď s tím kolikrát bojuju strašně.Teď když prudčeji zabrzdím, zadní kolo jde ochotně do smyku.
Neřešil jsem terén. Vyplýtvat trochu energie by mi vadilo nejmíň. Motor nemám, tak si holt dám o rohlík víc.
Zkoušel někdo PENDIX?
https://www.youtube.com/watch?v=-RvDRGwmZTg
https://www.citybikes.cz/prestavba-na...
To je zatím jediné, co mě po Vivaxu
https://escooter.de/en/eBIKES/eENGINE...
https://www.youtube.com/watch?v=f3DvPaAIoJY
zaujalo. Vivax se už asi nedělá, ale svého času zde jeden spokojený uživatel byl (horner?)
Zatím si vystačím s vlastní silou doufám, že mi to vydrží ještě nějakou dobu.
Až bude nejhůř, možná přejdu na pohodlnější vozítko https://www.benycargo.cz/pracovni-elektro...
Pendix mám na skládačce tuším od jara 2023. On ten čas tak letí.
Na skládačce nevyužiji 3 stupeň přípomoci, jak to vypíná při 25 km/hod tak se to s mým šlapáním hrozně hádá. Jinak jsem s tím spokojený až na ty problémy okolo limitní rychlosti.
O tom jsem taky uvažoval, na lehotříkolu. Má to dost síly do kopců - kroutící moment? Předpokládám, že na skládačce máš 20 kola.
Já to chápu tak, že můžeš normálně řadit. Takže do kopce dáš pomalý převod a kroutící moment středového motoru může být stejný, jak na rovině s těžším převodem... To je otázkou zpřevodování kol. Mělo by to jít klidně i na 3x něco.
3x něco asi ne, mění se i pravá klika.
Však tam je u toho normální čtyřpacka pro tři talíře.
To je jedna věc, že to půjde smontovat. Druhá jak půjde skloubit proces řazení.
Co se pamatuju, na přehození placky bylo třeba záběr na relativně dlouho odlehčit a do toho ti motor může snadno hodit vidle.
Motor by se měl řídit tím jak šlape jezdec, pokud jezdec nešlape, neměl by zabírat ani motor
Měl.
Osobní zkušenost nemám, ale opakovaně jsem četl o systémech, které měly prodlevu i v řádech sekund kdy jezdec došlapal, ale motor tlačil dál. Dál se utnout okamžitě spínačem v brzdové páce.
Možná už je to dnes překonány problém/opuštěný systém, ale s něčím takovým by přehazování placky mohla být docela bolest.
To co píšu samozřejmě platí pro systém s torzním snímačem, což Pendix má.
Pohony bez torzního snímače kde si motor řídící jednotka dělá co chce a je potřeba snímač brzd a řazení pro opojení motoru, na tom jezdit musí být dost děs, to už je pak lepší na to namontovat plynovou páku.
Ta cena mi přijde šílená na přestavbovou sadu, motor 25, baterka 18, nabíječka 4
Tak za padesát máš lehké kolo s opravdu přípomocí v pravém slova smyslu. Když to hodíš na karbonového grevla, máš ještě pořád relativně lehké kolo s přípomocí motorem do kopce. A pouhou výměnou klik máš zase normální plnokrevné kolo. Manipulace s baterií mi přijde komfortní a můžeš si vézt i náhradní jednoduše vyměnitelnou. Pořád mě zajímá jen přípomoc, nejlépe opravdu jen do kopce a jinak aby se na tom opravdu dalo s vypnutou přípomoci normálně jet. U tohoto bych věřila, že při vypnutí je ten motor jen mrtvá váha, točí se to celé na středové ose, to by brzdit nemělo. Ale můžu se mýlit, proto se ptám na zkušenosti.
Celkově to ale není moc lehké, i s tou menší baterkou to kolu přidá 7 kg.
Píšou, že s tou nejmenší (150Wh) 5,4 kg a s tou největší (500Wh) 6,9 kg. Když to dáš na 8kg karbon, máš na krátkou denní jízdu kolo 13,5kg, to jde, vodu kolem komína stejně nevezeš. A na delší jízdu si místo vody vezmeš větší baterii, povezeš 15kg a natrasuješ kolem benzinek a občerstvoven. S elektrem si můžeš dovolit pauzírovat, beztak i dnes na občerstvení zastavuji, nelemtám to za jízdy a v klidu si k tomu sednu.
Já tam vidím jen sady s 300 a 500 Wh s uvedenými hmotnostmi 6,9 a 7,3. Proč by tohle někdo dával na 8kg gravel, když může koupit na hotový egravel s lehčím pohonem.
Tak si aspoň ten popis přečti... To půlkilo bude váha nabíječky ;-)
Tohle rozhodně není oficiální stránka výrobce pendix.con/pendix.de
Total system weight on bike 6,9 kg nebo 7,3 kg podle baterky.
Proč by si měl kupovat e-gravel, když s tímto má e-gravel a při jízdě do rovin má plnokrevný gravel, jen přehodí kliky a vytáhne baterii. Přehodit kliky už zvládám i já do hodiny i s vybalením nářadí a úklidem.
Zrovna na to koukám, že oproti tomu vivaxu, který stál fakt šílené prachy, by se tohle celkem dalo.
Pravda, uvažuju z úhlu pohledu lehokola, kde ta výchozí pořizovací cena kola je někde úplně jinde, tj. dát tohle na leho, co už mám vs. koupit hotové elektroleho vychází celkem rentabilně.
O přechodu na elektrokolo bych neuvažovala, ale mít je jako druhé kolo a používat tam, kde dosud jezdím autem (zejména do práce), tedy v módu použití PetraP, to by bylo jiné kafe. Zvlášť když do práce to mám něco přes dvacet km, z čehož většina je po pohodové cyklostezce, ale obousměrně musím přejet přes dost nehorázný krpál.
Tak my na těch leháčách se střeďákama jsme dost vysmátí, bo pro přepravu vysunu středovou trubku apod. a na střídání druhu jízdy nasadím zas jinak osazenou šlapací trubku.
Akumulátor rozhodně nacvakávací nezabudovaný. Né nadarmo ty důchodcovské elektrokolové cykloturistky jezdí vlakem převažujícně v tříčlenkách, že.
Člověče, to je docela zajímavá myšlenka s tou přendávací šlapací trubkou.
To, že mám dualdrive, tj. vpředu jen jednotác, by mohl být taky bod plus, ne?
O tomhle musím intenzívně pouvažovat, resp. sehnat někoho, kdo tomu rozumí trochu víc než já.
Ostatně Ti rovnou můžu půjčit středovou trubku i s Bafangem a nabitým akumulátorem :-D Nemusíš až zas tak hledat, bo Tučňák na telefonu (dával doma bafangy na jejich tříkolky sám!!) a případný zádrhel bychom rozšlapali.
Tučňák má motorizovanou tříkolku? Odkdy?
Nevím, jestli ty středové trubky budou kompatibilní, přece jen nemám Azuba. Ale zkusit - to bych rozhodně zkusila.
Bydlíme 20km od sebe :-D Kdy? Tučňák dal tedy skoro ten samý motor Monice na kolo. Takže má v podstatě elektrokolo i on.
Vezmi jen šupleru a změř průměr té středové zasouvací trubky, budeme mít jasno hned. Případně by sis pak nechala udělat náhradní šlapákovou trubku, ranec to není a popojeli bysme.
A ještě jedna věc, na lehoslehu v Oseku Honza Galla říkal o výrazně více opotřebovávací jízdě elektrocyklistů, bo prostě těch 20-25km/h jedou i přes výmoly. Byly to násobky u servisů.
Osobně bych pro jakýkoliv elektropohon doporučoval CrMo rámy né hliníkové, bo každý průchod cívky kolem magnetů je "klepnutí" kladívka.
S tím hliníkem a magnety mi to vůbec není jasné. Můžeš to nějak upřesnit? Zajímá mě to. Třeba jen v obálce.
Každý průchod magnetu kolem cívky udělá drobný mechanický ráz a hliník má omezenou únavovou životnost. Ocel namáhaná pod mezí únavy vydrží teoreticky věčně.
Spíš než tyhle mikrorázy bych ale z unavování rámů podezíral větší síly v řetězu - šlapky a motor se sčítají.
Jo takhle to myslel! Z hliníku (duralu) se dělaj pouzdra i lože kdejakejch motorů a nikdy jsem neslyšel, že by se tenhle efekt "vibrací" nějak projevil.
Ten druhá odstavec je jasný, když motor dává dvojnásobný výkon, než cyklista, tak je výsledné zatížení trojnásobné a ještě při větší hmotnosti ...
Tak já už pár uklepanejch držáků viděl.
Ale tady je zase potřeba brát v potaz, že i "hliník" může být litej, kovanej, válcovanej...
To vše s vlivem na vlastnosti výsledku (a pravděpodobně to pokaždý bude i trochu jinej "hliník")
Pokud vím, tak hliník je nemagnetizující kov. Vlastnosti chrom molibdenové oceli používané na rámy neznám. Může být slabě magnetická. Jinak oboje je vodič a jak známo průchodem magnetického toku skrze uzavřenou vodicí smyčku vzniká elektrický proud. Takže to způsobuje parazitické oslabení toho pole a snížení výkonu motoru. Nevím, že by se to někde řešilo.
Brahmo, jedná se o "únavové namáhání" rámu, magnetické vlastnosti nejsou podstatné.
Nedobrovolnou únavovou zkoušku duralového rámu provedl
Jindra s nábojovým motorem v zadním kole- tam se rázy přenášely do rámu prakticky "natvrdo".
Jen pocitově si myslím, že středový motor přenáší rázy do rámu méně (a jsou menší protože motor má "primární" převod)
k rozdílu Al slitiny a ocele zde:
https://www.nakole.cz/diskuse/30964-elektrokolo...
Promiň, myslel jsem že ti jde o ztráty elektromagnetického pole v motoru a tím snížení účinnosti.
Jindrovi to nejspíš prasklo z důvodu přenášení reakce motoru do rámu. Ten rám na to nebyl stavěný. Také tem motor v zadním kole byl veliký a těžký. To muselo prasknout i bez jakéhokoliv magnetického namáhání.
cena Pendixu je cca 50000 Kč. Bafang BBS02 s baterií je za cca 20000 Kč+má silnější motor, lepší baterii
...
Tak mě napadá, že kdyby se vyrobila středová osa s ozubeným kolem na levé straně, dal by se Bafang použít s třípřevodníkem a mít tak stejnou výhodu jako u Pendixu - za lepší peníze.
No to je nápad. Já si pořád nemůžu zvyknout hledat hotové věci. V dobách nouze kolega vymyslel předělání šlapacího středu na prumyslová ložiska, osu jsem kreslil a pak se ve fabrice dělaly, tenkrát ještě na klínek.
V dobách nouze. :)
Bylo fascinující jak bylo lokálně vidět co se kde dalo ukrást z fabriky.
Když jsem bydlel na Kladně a okolí, tak se auta tahala na ocelovém laně. Když jsem se přestěhoval na textilácké Šluknovsko, koukal jsem jako puk na to jak se auta tahají na popruhu nebo na zdrhovadlovém pásu.
Kamaráda dědeček měl branku a vrata vyrobenou z pozink trubek, téček a kolínek, dělal v nějakém instalatérském komunále. Barák jsme koupili s 20litrovým sudem plném mikrotenových sáčků, mnoho let jsme o ně neměli nouzi. Předchozí majitelka domu dělala ve fabrice, kde do těch pytlíků něco balili. Dodneška mám doma džbánek z poldovské antikórky, který byl původně úplatkem pro možnost koupit si v Rakovníku obkladačky. Atd., atd.
Úžasná doba.
Když po druháku na průmce odešel náš oblíbený třídní (táta Skikrosaře Tomáše Krause) na jinou školu, vyfasovali jsme nějakýho Berana. Při první seznámení musel každý student nahlásit kde dělají rodiče. Beran stavěl u Libouchce chalupu, tak ho nejvíc zajímaly firmy jako ČSAO, OSP, Armaturka, Kablo ...
A školní průsery se žehlily víkendovými brigádami :-)
To mi připomnělo, že v dřívějších dobách tady některá auta měla nesmrtelné 50 kg těžké výfuky z nerezové oceli, protože ve škodovce se vyráběly nádoby pro cukrovary, lihovary a chemické provozy. No a taky dost aut mělo krásné laminátové blatníky, protože Vertex :-))
Antikorové výfuky. To jsem zrovna nedávno vyprávěl dětem, jak se na výfuk vyrobený načerno z nerezi dávala koncová trubice z normálního materiálu, protože, alespoň jak pravila fáma, esenbáci při silniční kontrole zkoušeli magnetem jestli výfuk nevznikl jako rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví.
Já zas pamatuju, z dob studií v Brandýse n/L, čili BSS, Brandýské strojírny a slévárny, jak tam převládala u nátěrů okapů, plotů, vrat apod. modrá barva, která se ve fabrice používala na návěsy.
Před nějakým časem jsem narazil na vyprávění etnologa, jak zkoumali někde v nějaké postsovětské republice a zjišťovali, proč jsou domy "tradičně" modré s bílými blindrámy. Hledali v tom nějaký hluboký význam. Ale nakonec to bylo tak, že to byly barvy, které se za éry SSSR používaly v místní fabrice a jiné nebyly k sehnání.
Je elektromotor pořád natvrdo připojený k pohonu?
E-kola naprosto neznám a snad právě proto si se zájmem občas přečtu podobnou diskusi. A zaráží mě jedna věc. Rozumím-li dobře, často řešíte, že elektromotor při jízdě "na prázdno" brzdí pohyb kola.
Copak neexistuje nějaký systém mechanického odpojení elektromotoru? Nějaká mrňavá zubová spojčička? Nebo volnoběžka, která je už přes sto let běžná v torpédu?
Tohle byl AFAIK problém u těch Boshů s malým ozubeným kolečkem, které se netočilo synchronně s klikama, to už je minulost, vývoj postupuje výrobci nejsou blbí a samozřejmě to lze řešit volnoběžkou. Navíc i když to nedrhne tak nikdo nechce jezdit s vybitým elektrokolem co váží 25 kg a má typicky těžší nejlehčí převod než normální kola.
Při vypnutém motoru nebo vybité baterii neklade žádný odpor
Mezi hlavní výhody této sady patří minimalizace potřebné kabeláže, jelikož plnohodnotné ovládání včetně signalizace stavu napětí je na baterii. Vaše kolo si tak zachovává svůj původní vzhled a po rámu nemusí být vedena žádná dodatečná kabeláž. Motor se instaluje na opačnou stranu od převodníku, proto sada umožňuje zachovat kompletní převodník (např. 3x9). Při vypnutém motoru nebo vybité baterii neklade žádný odpor. Systém je odolný proti vodě a prachu podle IP65.
Existují přímé nábojové motory, které jsou natvrdo spojené s hnaným kolem, a ty při jízdě naprázdno opravdu trochu brzdí. Na vlastní kůži mám osahaný motor BionX, brzdný efekt bych odhadl jako ne větší než odpor klasického dynama. Výhoda přímých motorů je v tom, že v nich kromě ložisek není nic, co by podléhalo opotřebení, a že se dá motorem v případě potřeby brzdit (a občas i narekuperovat trochu elektřiny).
Všechny ostatní typy motorů (nábojové s redukční převodovkou a snad všechny středové) mají volnoběžku, takže naprázdno nebrzdí (a brzdit nemůžou, ani kdybychom chtěli).
Jak to dopadlo?
Mám... Nakonec ten diskutovaný Trek Dual Sport+
Prostě jsem na něj sedla a sednul. Navíc cena na to, že to "chci prubnout" byla bezkonkurenční.
A dneska jsem konečně dala prvních 22 km.
Brázdila jsem jen tak "vokolo komína" a jelo se parádně. Převod s jedním středovým tácem velmi překvapil. Dokonce jsem vyjela i docela dost hupíků "za svý". Elektriku jsem opravdu zapnula jen když jsem potřebovala jet "na kašpárka". Ostatně převýšení bylo jen 290 v.m.
A z baterie ubyla jen jedna čárka.
Pozitiva zatím převažují, ale přece jenom se nějaká negativa objevují:
- sedlovkou je veden kablík k zadnímu světlu, které je pod sedlem. Díky tomu nelze vyměnit za sedlovku s paralelogramem. Odpružení sedlovky je zatím ve hvězdách...
- a samozřejmě budu muset dořešit brašničky.
Po první jízdě můžu konstatovat, že kolo splnilo moje očekávání.
Tak si kup zadní světlo s baterií či akumulátorem a můžeš ten kablík zrušit.
A ta sedlovka, co by tam chtěla je úplně neprůchozí?
Že jinak odpojit světlo, protáhnout kablík jinou sedlovkou a světlo zpátky připojit určitě nebude velká věda.
Přecijen každé místo, kde se nemusí hlídat stav baterie, se počítá.
Případně najít nějaký otvor, kudy by šel kablík vytáhnout ven z rámu dřív a ke světlu přitáhnout po povrchu, byť to už bude ošklivé...
Sedlovka s paralelogramem je právě neprůchozí. Uvnitř je píst, kterým se nastavuje tvrdost paralelogramu.
V rámu není kudy jinak protáhnout kablík a vrtat do hliníku opravdu nebudu.
Jsou i sedlovky, kde je to pružení řeší kus gumy v paralelogramu a v té trubce nemusí nic být
https://www.global-sport.cz/sedlovka-odpruzena...
Tahle vypadá opravdu pěkně. Pomalu se začínám rozhlížet, co trh nabízí. Přece jenom jsem už víc jak 10 let nepátrala po tom, co je dostupné, protože mi vyhovovala Suntour sedlovka s paralelogramem.
Já mám Suntourku (někde v krabici), vadilo mi na ní, že sklon sedla se nastavuje ve velmi hrubých krocích, takže když na trh přišla sedlovka Cane Creek Thudbuster 4. generace, tak jsem využil slevu a koupil ve výprodeji Thudbuster 3. generace. Suntour byla fajn, ale Thudbuster je lepší. Výhoda gumy je, že se nevrací tak rychle jako ocelová pružina, takže nekope.
Ta na tom odkaze co jsem dal se prodává pod více značkami, takže to bude nějaká čína a nevypadá moc robustně, já bych do ní se svými 110 kg nešel, ale tobě by mohla vyhovovat.
Ale ani CaneCreek, ani ta čínština nebudou mít díru shora do trubky pro kablík ...
Ovšem proti Suntource je Thudbuster nebe a dudy - Suntourky získaly po čase vůle v čepech a viklaly se a vrzaly, omačkávaly se taky plastový dorazový válečky. Thudbustery LT mám na obou kolech, na novým asi tu čtyřku, na starým s válečkem. Neměnil bych!
Na kole jezdit umíš, takže se před hrbem nadzvedni a nebudeš potřebovat odpruženou sedlovku.
Zadní světlo určitě nebude problém, sedlovku vyměníš a kabel natáhneš jinudy nebo opět tou sedlovkou.
Tak mě napadá na co si pořizuješ elektro a taháš minimálně 5 kg navíc když jezdíš za své? :-)
Dej jí čas, tjá ipuji, že si bude přípomoc postupně zapínat častěji, až ji aspoň na nejslabší úrovni nechá zapnutou... ;-)
Taky to tak vidím :-)
Je blbost to vypínat, když už to pořídím tak ať mi to alespoň tahá váhu kola.
Souhlas, pokud už se někdo rozhodne elektro přípomoc si pořídit, přinejmenším uvnitř musí mít už jasno, že jí bude používat. Tahat těžké kolo vlastní silou prostě smysl nedává (pro masochisty - pořídit ukrajinu výjde levněji).
Jen se prostě režim používání motoru ještě musí... ehm... ustálit, můžeme se zeptat za půl roku... ;-)
Hele, vy dva rarášci - a máte jiný nápad, jak si pomoc do kopců, když máte zdravotní omezení díky kterým ty kopce prostě nejdou vlastní silou zvládnout?!?
Jasně - můžu pěšmo, ale to je už opravdu krizová varianta.
Krom motoru jsou i jiné možnosti, třeba zhubnout nebo si dát na kolo lehčí převody. Tohle kolo má nejlehčí převod 42/36. To je pak jasné, že ten pohon bude potřeba použít i na celkem nic moc kopce.
Osobně bych si kolo s jednopřevodníkem a kazetou 11-36 nekoupil nebo to hned nechal předělat na kazetu s věším rozsahem.
Nenech se Radko rozhodit. Toto e-kolo je poměrně lehké a nechá se na něm jezdit i bez přípomoci a do kopce to máš s přípomocí jako bonus. Dokonce se snad nechá přikoupit další 2.baterka místo lahve na pití. Jediný nedostatek vidím v neodpružené vidlici, ale velká kola to drobet eliminují.
Jj, první zkušenost potvrzuje přesně to, co píšeš, a to je i to, co momentálně chci.
Ano, druhá baterka se dokoupit dá. Budu mít možnost si ji případně půjčit, ale musím dořešit kam s košíkem na bidon. A co je podstatné - i s tou přídavnou baterkou se dostávám asi na 17 kg váhy, což je paráda.
Jestli hledáš držák na umístění lahve, viděl jsem docela šikovné řešení na řídítka.
https://www.zbozi.cz/vyrobek/trizand-21205-cerny/
Vždyť to píšu nahoře - s mými zády a kyčlemi potřebuji pomoc do kopce. To je pro mě problém.
Nechci a nemám potřebu jet jednom na elektriku - od začátku píšu, že to chci a potřebuji jako přípomoc.
Tohle kolo jsem volila i s ohledem na váhu - jsem na tom stejně (možná o fous líp) než s předchozím autorem. Dokonce jsem zjistila, že pokud bych přidala přídavnou baterii, pak jsem někde na 17 kg, což je paráda.
Líp se mi s tímhle kolem i manipuluje, když ho potřebuji "popotáhnout" v ruce.
A z celkové geometrie jsem (zatím) nadšená. kolo s tímhle nízkým dámským rámem mám prvně a je to velmi příjemný rám.
Jen si uvědom, že to přehazování nohy přes rám bylo jedinným a maximálním cvičením pohyblivosti kyčelního kloubu a ten bude nadále jen zatuhávat. Já přehodím přes sedlo a rám už jen pravou nohu. Levou už ani nezkouším, poněvadž to proklatě bolí. Letos jsem zjistil, že mě bolí jízda v pluhu na běžkách. Každé zpohodlnění vede ke zhoršení. Chtělo by to klasické sokolské cvičení, jinak zatuhneme.
Právě že to přehazování nohy přes rám už nějak nešlo... Coxatróza III. stupně, neoperatibilní...
A nemám obavu, že by mi kloub zatuhnul - cvičím, chodím (letos už mám nachozeno víc jak 100 měřených km), rehabilituji a letos zase plánuji lázně.
Vždycky to může být i horší, moje babička si v 55 zlomila krček a operace se moc nepovedla, takže pak vůbec neměla kyčelní kloub a nohu měla skoro o 10cm kratší, žila tím takhle skoro 40 let, já ji neznám jinak než o berlích.
Pomoc do kopce je v pořádku a když už tam ta pomoc je, tak proč ji nevyužít i proto aby ti tahala váhu kola, která díky té elektrice zase tak malá není. Nevim kolik to tvoje konkrétní kolo s úplnou výbavou váží, ale myslím, že pod nějakých 18, ale spíš 20 kg to nebude, tak nic proti ničemu, když ti elektrika uleví od téhle zátěže, zvlášť když zlobí klouby.
Moje plná zátěž je docela těžká. Jezdím na jistotu.
Takže vycházím ze základní váhy kola, a ta je srovnatelná s authorem, kterého mám. A to je hlavní.
A opravdu není zatím mým cílem zlenivět a nechat se tahat. Potřebuji se hýbat.
Naopak jsem zjistila, že když mám elektriku zapnutou pořád, nutí mě to jet rychleji a víc točit nohama, což mi nevyhovuje. Potřebuji šlapat spíš klidovou frekvencí. Jinak si utavím nohy a jsem v háji...
U té váhy kola jsem myslel váhu samotného kola plně vybaveného, samozřejmě bez různých tašek a brašen. Author lehký není, ale tohle i s elektrikou musí být těžší. nejspíš se ti líp nosí, tak máš dolem, že je lehčí, není to karbon tak musí být těžší když je tam ještě motor i s baterií.
Jestli máš možnost, zkus je převážit. Já se taky nestačil divit co váží moje kolo plně vystrojené i když výrobce uvádí necelých 13 kg.
Jenže výrobci jsou taky potvory a zpravidla kolo váží v nepojízdném stavu, bez pedálů a nejmenší variantu rámu.
Já horské kolo radši nevážil, ale po přidání nosiče, blatníků, flašky s vodou, pumpičky a nářadí, nepochybně dost přibralo.
U elektra nebude ten (procentuální) rozdíl tak velký - to je těžké už v základu... na druhou stranu lehokolo mi váží podobně jako eMTB, aniž by mělo motor... :-)
Samozřejmě také mluvím o váze kola bez bagáže.
Ten Author Egoist je dost lehké kolo a tenhle Trek je opravdu váhově srovnatelný. Váží cca 14 kg.
S případnou druhou baterkou (také 250W) se dostávám na cca 17 kg.
14 kg. A máš tu decimálku pořádně seštelovanou?
https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/krosov...
Mimořádně lehké
Náš vůbec nejlehčí ebike, Dual Sport+, váží zhruba 18 kg. https://www.trekbikes.com/cz/cs_CZ/kola/krosov...
Jenže tohle je verze Stagger. Já mám prostý "Dual Sport+ 2" v dámské verzi.
Pokud vím, tak se dělá ještě verze LT.
Jseš si jistá, že sis doopravdy koupila elektrokolo?
To ale není špatný nápad prodávat variantu elekto-placebo. Prostě krabičku s reproduktorem, co bude při jízdě vydávat elektro-zvuky.
To by se mohlo vejít do 200 gramů a vsadil bych se, že u většiny cyklistů by psychologický efekt nějaké zrychlení přinesl. ;-)
Nezaložila jsem tohle téma proto, abych se tu dohadovala o nesmrtelnosti chrousta.
Takže pokud tě baví rýpat, klidně přijď, dostaneš rýč a můžeš mi přerýt trávník. Už by to potřeboval.
Kolo mám a jsem s ním zatím spokojená, rady vítám, rejpalové nechť si trhnou.
Jenže tohle je kolo bez motoru a baterie. Když přidáš motoru, baterii, pedály, stojánek, blatníky, nosič, světla, a další co na kole máš, tak budeš na 20 kg ani nevíš jak.
Taky mám kolo od výrobce co má 12,7 kg, ale po nastrojení to má asi 17 kg a to je bez motoru.
Nevím, jestli mi neunikly nějaké souvislosti v diskusi. Ale toto není to kolo, co jsi ukazovala na fotkách, že sis koupila a projela. A není to ani elektro...
Gratuluji ke koupi elektrokola, moc dobrá volba. Kdybych tušil, že se svým elektrokolem bude manželka dost zápasit kvůli jeho váze, šli bychom také do něčeho takového. Jen otázka, naše Bafangy 250W mají špičkově 350W a 450W, netušíš, jakou špičku má ten tvůj?
Máš pravdu. Elektro je trek dual sport+ 2
Takže ne 14, ale 17,5 a s další aku 20kg.
17,5 kg by měla být vel. L, já mám dámský M o kousek lehčí. Přídavná baterka má 1,5 kg (je to také 250W), takže je to pořád pod 20 kg.
To je stále pro elektrokolo skvělá váha. Občas jezdím na výlety s důchodci z Jižního města. Mají všichni těžká elektrokola, jsou to hotové motorky. V metru na jezdicích schodech s nimi nevládnou. Nacpat to do vlaku jiného než pantograf je také problém. Mnozí už jezdí jen z bydliště, jinak to vynechávají. Prostě to kolo ručně už nezvládnou.
Nejlepší je si s nimi před jezdicími schody kolo vyměnit a nechat je vyjet s mojím obyčejným šlapacím kolem.
Váha byla jedno ze základních kritérií.
Ano, sehnala bych nyní třeba levnější kola, ale min. o 5 kg těžší.
vypadá moc hezky, tak ať dobře slouží a doufám, že Ti ještě budeme stačit a neboj, kopce na Dámské budou. nevím kolik máš čárek, ale ty ostatní už mizí hodně rychle :-)
Dámská je u mě zatím ve hvězdách. Záleží kam bude...
Od zásuvky k zásuvce? :-)
Promiň, to tak nějak samo :-))
Pro zajímavost diskuse na téma lehká elektrokola
https://www.bike-forum.cz/forum/ultralehke-xc...