Zdravím vespolek,
jsem čerstvým majitelem horského elektrokola a vybírám na něj světla, poněvadž ve výbavě kola nejsou. Nejdřív jsem chtěl světla připojitelná na elektroinstalaci kola, abych je mohl ovládat jedním tlačítkem na displeji ŘJ. Jenže jsem zjistil (a výrobce mi to potvrdil), že ŘJ připojení světel neumožňuje, což mně dost překvapilo.
Takže hledám jinou možnost, jak přední i zadní světlo ovládat z jednoho místa na řídítkách. Zatím jsem objevil jedinou možnost v podobě sady světel zn. Cateye: https://www.cateye.com/intl/products/headlights...
Není to nic levného a navíc se mi moc nelíbí provedení zadního světla, protože bych ho chtěl instalovat na zadní nosič. Ale nejspíš by tam nějak nabastlit šlo.
Nemáte někdo tip na podobnou sadu, ale se zadním světlem lépe přizpůsobeným pro montáž na nosič? Nebo obecně jinou sadu světel vzájemně provázaných, než jsem našel já, abych měl z čeho vybírat?
Světla mají zejména svítit a proto je vybíráme podle této vlastnosti. To, jak se ovládají, není na kole zase tak podstatné. Kolo není auto.
Dovolil bych si mírně nesouhlasit, na tříkolku jsem naopak poměrně pracně sháněl světla, co by se dala ovládat aniž bych musel zastavit a obejít celý stroj a pomačkat je...
Taky bych v centrálním ovládání výhodu celkem viděl, nakonec už před 50ti lety stačilo zapnout jedno dynamo a bylo normální, že při jízdě svítí přední + zadní světlo.
Moderní blikačky sice ušetřily propojovací drátky, ale ovládat a hlídat baterie je pak nutné v každém světle zvlášť...
Nicméně zatímco u klasického kola lze diskutovat o úspoře hmotnosti, když lze blikačku nasadit jenom, když je potřeba, tak používat ty stejné blikačky u elektrokola, mi připadá stupidní.
Na elektrokole, kde už je baterie velká jak kráva, bych čekal pořádná světla napájená z řídící jednotky jako standard. Spotřeba i hodně výkonných světel je nic v porovnání s motorem a ta baterie se stejně po každé jízdě dobije...
Ale jak mi bylo vysvětleno, takhle to obvykle nefunguje. Kolega s elektrokolem sice ovládání světel na displeji elektrokola má, ale prodejce ta světla k jeho řídící jednotce prostě nedokáže sehnat.
Není to ale jediná věc, které u elektrokol nerozumím. Intuitivně bych čekal, že od počátku věků na baterii nebo řídící jednotce najdu USB konektor, aby šla používat jako powerbanka k dobíjení telefonů... ale takhle to prý obvykle nejde a elektrista si musí vozit powerbanku zvlášť... nepochopím... :-)
Pokud vím, tak elektrokola s motorem Bosch a displejem Intuvia mají USB výstup na dobíjení.
Je možné, že to už konečně existuje, ale proč tohle není standard od počátku, když step-down měnič a USB konektor lze koupit za dolar?
Moje elektrokolo má baterii s napětím 36V a světla na toto napětí by se nějaká koupit dala. Jenže ŘJ vůbec s jejich připojením nepočítá, nemá žádný konektor k jejich připojení. Přitom při rozsvícení podsvícení displeje se na něm ukáže symbol světla, což jsem původně chápal jako symbol rozsvícení osvětlení kola. Ale asi je to myšleno jenom jako signalizace podsvícení displeje, nebo co. Na druhou stranu, tebou předpokládaný USB konektor moje kolo již má, je součástí baterie.
Světla centrálně napájená na elektrokolo se samozřejmě vyrábějí.
https://www.bumm.de/en/products/e-bike...
A zcela určitě existují kola, kam se to zapojit dá, jinak by to nevyráběli.
To ale nezabrání některým výrobcům šuntských kol aby ušetřili za konektor a patřičnou funkci na jednotce.
na tu absenci bych se zkusil podívat z druhé strany-na originál kolo si to pak bude někdo dobastlovat sám, vzhledem k tomu, že napájení toho světla by muselo mít pro to světlo nějaký měnič napětí , bude ten výkon omezený tím měničem a to je pak zaprvé problém ten měnič nepřetížit a za druhé, jakékoli vyzkratování toho vedení ke světlu zpusibí minimálně spálení toho měniče.
on se ten výstup pro světlo dělal a dělá na přestavbových sadách, ale výstup je 36v a výkon toho výstupu max 500ma----na to jsou právě ty bludičky co jsi dal odkaz jejichž výkon je na urovni---jsi večer viděn, ale na cestu si tím moc neposvítíš.
Jako nevím, co je pro tebe bludička, ale píšeš "výstup je 36v a výkon toho výstupu max 500ma", což ale znamená 18 Wattů!
Naprosto běžně se prodávají LED světla, kde je 1W LEDka a úplnou bludičkou bych to nenazval, však kdysi 6V žárovka v kombinaci s dynamem nesvítila víc a i s tím se jezdit (po silnici) nějak dalo.
Bohužel jen nějak. Ani ve sjezdu s přežhavenou žárovkou jsem s tím díru v silnici neviděl a zlomil jsem si dvě žebra.
Což se ti ovšem s trochou smůly může stát i ve dne...
Ve dne bych tu díru vidět měl. Tehdy byla zcela neviditelná. Jedinná díra uprostřed velmi pěkné a hladké silničky v Jizerkách. Právě díky tomu přežhavení žárovky jsem měl pocit, že vidím. Bohužel jen pocit a draze zaplacený.
no tak paráda, už není co řešit, kup dynamo, |6V žárovku a budeš v poho, konečně je problém vyřešen.
Hele fakt vám není divný, že zatím žádný výrobce cyklosvětel nevyrobil světlo, který svítí jako reflektor automobilu , je malý, má malou baterku a svítí na plný výkon týden?, to by se šiklo přece i do bytu.
Tvoje požadavky samozřejmě splňuje kapesní jaderný reaktor, ale civilistům se to nesmí prodávat... ;-)
moje požadavky na světlo na kolo jsou už dnes naprosto přízemní a jako prioritu po světle na kolo už dnes požaduji, aby bylo z kola odnímatelné, s vestavěnou baterii a já si jim mohl třeba držíce si ji v hubě v noci posvítit na opravu píchlé duše, nebo si i světlem na kolo posvítit ve stanu, případně cestou ze stanu v kempu na hajzlík, prostě jsem pokusem omylem dospěl k tomu, že cyklosvětlo neoddělitelné od kola je tak trošku na hovno.
páč provozuji elektrovehikly, jen jsem si z cyklobaterie pořešil dobijení těch světel a mobilu .
Tak určitě, světlo za 450 € s odběrem 16-60 W a svítivostí 2000 - 8000 lm je bludička.
A i kdyby něco poskytovalo 0,5 A při 36 V, tak to je 18W a podle toho jaký diody a jak moc nadoraz je výrobce toho světla žhaví, se z 18 W dá dostat až 4000 lm.
hele v poho, stačí to koupit a vyzkoušet, pokud to nebudu muset kupovat a zkoušet já, nemá s tím absolutní problém.
Také tříkolka není kolo. Co se týká rozlehlosti a obcházení, tak se víc podobá autu. Světlo na řídítkáchvse na kole ovládá poměrně dobře. Zadní bliknu rozsvítím, aniž bych sesedal.
Namontuj si na tříkolku světla z Fabie, debile...
Možná ti to uniklo, ale na tříkolky se cyklodíly používají vcelku běžně.
Záleží, kde tu zadní blikačku máš. Když na konci nosiče, aby ji nezakryla brašna, tak to na MTB teda fakt nedosáhnu...
Na lehokole na zadní blikačku sice (obtížně) dosáhnu, ale nikdy si nejsem jistý, zda jsem tlačítko konečkem prstu zmáčknul dostatečně, takže většinou se zastavení nevyhnu, abych si byl jistý, že blikačka bliká ve správném režimu...
Takže mě řešení s jedním zdrojem energie pro všechny světla a centrálním ovládáním smysl dává a považuju za ostudu, že aspoň elektro kola to už dávno nemají... principielně by stačila i jen příprava v podobě kablíku nebo zásuvky s nějakým rozumným napětím, kam by šlo světlo připojit a pak by se to zapínalo někde v menu...
Jenže hodně světel od různých výrobců má rozdílné zdroje, připojení, režimy, ovládání a co já vím co všechno. To by muselo být nějak sjednocené u všech výrobků a to není.
Je zajímavé, žer třeba u pedálů to je jednotné od všech výrobců, ale u něčeho to je docela problém. Vždyť to není tak dávno co každý výrobce mobilů dodával vlastní a odlišnou nabíječku a trvalo dost dlouho než to tak nějak sjednotili.
Jako první standard se nabízí 5V, protože USB vládne světu, nicméně co jsem pochopil, tak u většiny elektrokol prostě ta světla nemáš kam připojit... aspoň tak to popisoval kolega elektrovývojář. Kdyby někde byla přístupná svorkovnice a bylo definované napětí a maximální proud, tak by si s tím poradil a vhodné světlo pořídil...
Moje představa byla, že řídicí jednotka povelem v menu zapne/vypne výstup napájení pro světla. Jasně, pokud bys chtěl přes displej vybírat ze sto druhů blikání, bylo by to složitější...
Takovou představu jsem měl také, že kromě podsvícení displeje půjdou tím tlačítkem ovládat i světla. Takhle totiž to tlačítko funguje na máminým elektrokole.
Jenže chyba lávky, nejde to, není pro ně z ŘJ žádný výstup. Takže teď hledám jiné řešení. Buď ta mnou odkazovaná sada (jinou jsem zatím neobjevil), nebo zadní světlo se senzorem pohybu (to asi měl na mysli ve svém příspěvku níže autor: "AV") a to nechávat zapnuté, ať ho rozsvěcí a zhasíná senzor pohybu.
Dělají se i světla živená indukcí z magnetu ve výpletu, v podstatě se to samo zapíná pohybem kola, vydrží to svítit i pár minut po zastavení.
Na světlomet to samozřejmě není, ale má blikačku dobrý dost...
Koukej po světlech "steady", která budou svítit cca 4 minuty i když zastavíš na křižovatce
??
Opravte mě, jestli se mýlím, ale tohle má snad smysl uvažovat jen u světel na dynamo, ne?
Příjde ti jako blbost montovat dynamo na elektrokolo? Mně taky, přesto se to prý občas dělá... :-)
Nevím, jestli teď, ale někdy v době, kdy se začínaly objevovat elektrokola jako děsná novinka, jsem byla na nějaké akci na Výstavišti a u jednoho stánku tam s velkou hrdostí předváděli "nadupané" kolo, které mělo v zadním náboji rohloff, v předním dynamo a středový motor. Prostě všude, kam šlo narvat nějakou technickou novinku, tam ji narvali a jestli to dává dohromady smysl, tím si hlavu nelámali.
Viděl jsem tříkolku co měla ve šlapkách piniona a v náboji rohloff, pravděpodobně stejný přístup...
"AV" tím nejspíš míní zadní světla se senzorem pohybu. Ten, když se nechá světlo zapnuté, po určité době klidu světlo sám vypne a při pohybu zapne.
Nejspíš nemíní, když mluví o "steady" :-)
Jo, taky mám blikačku s akcelerometrem, která se intenzívně rozsvítí pří brždění a při uvedení do klidu po pár minutách zhasne.
Připouštím, že výsledný efekt je stejný, ale základní charakteristikou tohoto světla je, že "při uvedení do klidu po nějaké době zhasne" a ne že "při uvedení do klidu ještě nějakou dobu svítí" (protože při uvedení do klidu dále svítí všechny blikačky s výjimkou některých dynamových, žádné "steady" k tomu potřeba není).
No jo no, anglicky neumím a v různých přívlastcích světel na kola se nevyznám, nikdy jsem se o to nezajímal, tak jsem to asi špatně pochopil. Podle toho co píšeš tedy světlo s funkcí "steady" nehledám, protože dynamo si na kolo dávat nechci.
Vůbec nechápu, proč to chceš. Zadní blikačka je pro tvoji bezpečnost, může blikat furt a při zapínání alespoň vidíš, jesli funguje. A přední světlo zapneš kdykoli z řidítek. Nebo ti vadí udělat krok k zadnímu kolu?
Akorátže kontrola při zapínání vůbec nezaručuje, že zadní světlo vydrží svítit celou cestu.
Když je to nějaká bludička, stejně nebude ve dne prakticky vidět a za jízdy těžko zkontroluješ, jestli bliká...
A pokud máš výkonnější zadní světlo, bude výdrž baterie omezená, takže vyblikat si baterii světla přes den a večer mít prázdnou baterii, nebude optimální strategie...
Takže když už někdo jezdí na elektrokole a vozí velikou baterku, dává mi centrální napájení + ovládání světel smysl, ideálně včetně kontroly, že do světel teče správný proud... :-)
V porovnání s motorem ty světla nebudou žrát tolik, abys nemohl svítit celý den (při jízdě v provozu to může dávat smysl).
Asi jsem moc zlenivělý.
Jinak když už budu ve dne svítit, nebo blikat vzadu, tak chci svítit, nebo blikat i vpředu. Myslím si, že to tak bude pro mojí bezpečnost lepší. Dovedu si představit situaci, kdy někdo bude chtít v protisměru předjíždět pomalejší auto a mně by mohl, třeba někde pod stromy ve stínu, nebo v protisvětle přehlédnout.
Nakonec jsem dnes objednal ty světla Cateye, tak jsem na ně zvědavý.
Jenže toho, kdo jede proti tobě vidíš a máš šanci reagovat. Zezadu to je jen o tom, co vidí ten za tebou, ty s tím neuděláš vůbec nic. Kontrola, jestli blikačka svítí po zapnutí samozřejmě nezaručí, že bude svítit pořád, ale je to lepší než žádná kontrola. Jinak bys musel mít zařízení jako v autě, které ohlásí nefunkční světlo. Nebo si dát dvě blikačky, to už je jistota - a nejlevnější.
Záleží, jaké situace se bojíš víc?
Někde může pomoct zadní světlo, někde přední a někde nepomůže nic (pokud točvolant nečumí na silnici, ale do mobilu).
Nepozoroval jsem, že by zadní blikačka ve dne měla vliv na vzdálenost při předjíždění, ale přišlo mi, že blikající přední světlo trošku pomohlo proti předjížděčům v protisměru.
Když už se někdo rozhodne na kole svítit/blikat i ve dne, zapnutím obou světel nic nezkazí...
O té šanci reagovat trochu pochybuji, mám za sebou 3 srážky s autem a přežití přičítám spíš náhodě (šlo by diskutovat o vyšší moci) než nějakým reakcím... :-)
Máš štěstí. To je do života docela dobrý artikl.
Jak se to vezme, když občas vyprávím své zážitky, vypadá to trochu jako Nezvratný osud naživo...
Často mám pocit, že statistika nefunguje, je toho moc...
To je jako radovat se, že tě zatím (fatálně) netrefili, když nechápeš, proč po tobě pořád střílí?
Na druhou stranu, když si vzpomenu na jednu kamarádku, znal jsem ji pár měsíců a viděl jsem ji třikrát poskytovat první pomoc (nebyla doktorka), prostě se lidem okolo ní stávali divné věci, tak už byla zvyklá... být pověrčivý, možná bych hledal souvislost... ;-)
O té šanci reagovat trochu pochybuji, mám za sebou 3 srážky s autem a přežití přičítám spíš náhodě (šlo by diskutovat o vyšší moci) než nějakým reakcím... :-)
zkus tedy windsurfing, já ho jezdím bez světel i bez odrazek a s autama zatím žádný problém.
Tak mě potom začala bavit slacklina, to je z hlediska střetu s auty velmi bezpečná aktivita... ale kola se vzdát nehodlám...
joo, slakline je určitě taky v pohodě ,co mi ale přijde divný--mě táhne na šedesát, a letos mám najednou takovej divnej pocit, že třeba díru v silnici začnu řešit později než jsem ji vnímal dřív--ještě loni, prostě takovej divnej pocit, že jsem jako by pozorností skokově z roku na rok zestárnul. Karambol jsem nikdy s nikým neměl, ale letos fakt takový divný pocit, že je to trochu jinak než to bývalo.
Víc se samozřejmě bojím ohrožení zezadu, můžu dělat co chci, ale nemůžu ovlivnit chování řidiče za mnou. Silná blikačka, radar, to vše je jen pro řidiče za mnou. Přední světlo proč ne, taky ho občas zapnu, ale blikačku zapínám na silnici vždycky a kontroluju, jeslí svítí.
Protijedoucím jsem párkrát uhýbal, jinak bych to chytil čelně.
Cyklo radar mi na displeji stále signalizuje funkčnost, při slábnoucí baterii se kontrolka rozbliká a při poruše, nebo funkčnosti se rozsvítí červenená.
U něho bych přivítal jednu funkci, když zapnu displej, že by se zapnulo i zadní světlo v posledním režimu. Vypnutí funguje, ale ne zapnutí.
Pro úplnost doplním terminologii:
- Steady = nepřerušované světlo (opakem je Flashing). Jenom označení režimu blikačky, s pohybem kola to nesouvisí.
- Standlight = schopnost svítit ještě chvilku po zastavení. Existuje jenom u světel napájených z dynama.
- Reelight = značka blikaček napájených pohybem magnetů ve výpletu.
K úvodnímu dotazu: první, co mě napadlo, byla klasická dynamová světla, dobastlit k nim měnič a ten napíchnout někam na pohonnou baterku. Ale nejspíš si to představuju jako Hurvínek válku.
Tak zbastlit se určitě dá ledacos, ale pokud člověk nemá adekvátní elektro znalosti, tak zrovna připojovat něco přímo k baterii elektrokola, bych nikomu nedoporučoval... případný zkrat by mohl způsobit pořádný ohňostroj... ;-)
Postavil jsem dvě kola s přestavbovou sadou Bafang BBS02B. Původně jsem tam měl také samostatná světla.
Při vjezdu do podjezdu železnice a v té tmě díra... jsem začal řešit rozsvěcení světel. Bafang přestavbové sady mají vývod na světla, ale 6V/300mA. Je to ovládaný z řídítek a také LCD má senzor na automatické rozsvícení.
Na alíku jsem zakoupil sadu světel na 36až42V, svítí to docela slušně, jsou vidět díry a zadní má i brzdové světlo. Blikače jsem nezapojil.
Pod nosič jsem přidělal krabičku z které mám celý rozvod světel. Vše ovládá jednotka Bafang i brzdové světlo.