Zdravím. Pořád čtu o "větší křehkosti duralových rámů". Copak to může prasknout při jízdě? Dá se to nějak předem poznat? Stalo se vám to někomu? A jak jste dopadli?
Dural obecne trpi unavou materialu. Pry jsou soucasne slitiny diky legovani odolnejsi, ale ma-li neco prasknout, tak si myslim, ze to na 99% praskne pri jizde. Ohledne vlastnosti duralu po letech mozna vice rekne Michal (neprihlasenej) je to myslim strojar nebo konstrukter a mohl by do toho videt.
Křehkost duralových rámů se naopak výrobními postupy snižuje. Kdybys tu otázku postavila na srovnání křehkosti duralových rámů s rámy z jiných materiálů, pak by dural co do křehkosti s některými materiály neobstál. Pochybuju ale, že by ti při normálním používání kola rám praskl.
No díky za reakce, neznám právě nikoho komu by rám během jízdy nevydržel a přesto se to často uvádí jako výhoda ocelového rámu před duralem a protože jezdíme na svých starších kolech na chalupě tak mě to trochu děsí.Vubec netuším, kdy je potřeba se s duralovým rámem rozloučit,když kolo jinak slouží dobře.
No tak mě po pěti letech rupnul právě levný ocelový rám.(Silniční Olpran Tony, materiál asi nic moc). Bez jakékoliv výstrahy se za jízdy ozvalo lupnutí a spodní roura se čistě odlomila asi pět cenťáků od spoje s hlavovou. Naštěstí se mi povedlo zastavit,ještě než se rám rozpadl úplně. Jinak co se týče současných tvarovaných hliníkových rámů, tak myslím,že není se čeho bát. Je ale potřeba dát velký pozor, na jaký STYL JÍZDY a ZÁTĚŽ je konkrétní rám navržen. Asi je dost riziko chtít skákat nebo jezdit dlouhé trasy s bagáží na extrémně lehkém závodním rámu.
No tak to je přesně ta příhoda, kterou jsem se bála, že uslyším. Právě mě zajímalo jestli to může jít bez výstrahy, že už z toho člověk ani nestačí slézt.Tak teď aspoň vím, že v duralu to není. Mám Reflexe a neskáču Tak už začnu vymýšlet nějaké méně pesimistické příspěvky
Niceho se neboj.
K poruseni ramu nedochazi az tak casto. Dnesni konstrukce ramu je natolik dobre konstruovana, ze se eliminuji moznosti poruseni na minimum. Sam jsem videl simulaci na pocitaci. Mista vice namahana jsou vyztuzena nebo je v techto mistech zvolenej vhodnejsi prurez materialu. Z toho duvodu se dnesni ramy delaji z jineho nez z kruhoveho profilu (zlepsuje se tim i aerodynamika). Ramy pro seriovou vyrobu jsou dle meho predimenzovana a tim se zase snizuje riziko poruseni. K poruse ramu dochazi dle meho u drazsich modelu, kde se vyrobci snazi dosahnout co nejnizsi hmotnosti a tim padem snizuji faktor bezpecnosti.
Jinak dural jako takovej nepraska - je to houzevnaty material. Nevyhodou je, ze casem ztraci sve puvodni mechanicke vlastnosti a tak muze casem dojit k unavovemu lomu. Ale dnesni slitiny maji diky legovani cim dal lepsi vlastnosti.
Samozrejme, ze muze dojit i ke spatnemu technologickemu zpracovani pri vyrobe. Staci spatny svar s miniaturni dutinkou a casem se to rozbehne pres cely svar. A nebo muze dojit k mikroskopickemu poruseni materialu v okoli svaru vlivem teploty. Ale mysli, ze dneska je technologie tak daleko, ze se to stava minimalne. A navic bych si tipnul, ze to kontroluji RTG.
A jak se to da poznat? Nevim, nikdy jsem to nezazil. Ale kolega, co kola opravuje rikal, ze se to pozna podle praskani a poklepem. Jenze praskani muze zpusobit hodne veci...
A urcite to praskne pri jizde, kdy je ram namahan.
Může prasknout i ocelový rám. Před měsícem se z rámu mého kamaráda (Bolínka) ozývaly divné zvuky - rám vrzal. Vyzkoušeli jsme známé postupy (sedlovka, kliky, hlava, ...) a nic. Až nakonec se objevila mikroskopická trhlina ve sváru mezi hlavou a horní rámovou trubkou. Viděl jsem i rozlepený rám. To jsou technologické chyby při výrobě. Viděl jsem, jak se přímo před mýma očima ohnula horní i dolní rámová trubka (ocel), nebo krk vidle (naštěstí taky ocel) - to byly jezdecké chyby.
Stát se může cokoliv, ale prasklý rám při normální jízdě bude nejspíš naprostá rarita. Jak píše Michal, materiály a technologie výroby se neustále vyvíjejí a tak bych se příliš nebál (záleží taky ale na stylu jízdy a způsobu používání - já své rámy vyhazuji nejpozději po 40000 km).
Tata mojeho znamyho dokazal zlomit ram od GT Avalanche, ale je to uz nekolik let a to kolo bylo asi 5 let stary. Nejak najel na rantl ci co. Docela husty. Pak to chtel reklamovat a zaruka je jen dozivotni. Fiala prej o tom napsal clanek do vela.
Taky Michal, co jel kolem sveta zvladl zlomit ram.
Bananovniku, co jsi mel na mysli tou vetou "Pak ho chtel reklamovat a zaruka je jen dozivotni." ? Nejak jsem nepochopil a protoze mam taky GT Avalanche, tak me to trochu zajima. Navic mam dojem, ze mi Sterba kde jsem kolo koupil dal pouze prodlouzenou zaruku na tri roky.
Zaruku jsi muzes prodlouzit na strankach http://www.bikecentrum.cz myslim, ze az na pet let, ale musi se to udelat hned po koupi jestli se nepletu.
Jojo,, to jsem udelal, akorat uz to bylo dost davno, takze se nepamatuji na kolik to bylo let.
Já jsem to prodlužoval loni a bylo to na 3 roky.
Aha, no ja se na to vybod stejne mi pri reklamaci vzdycky reknou, ze jsem danou vec blbe pouzival a vypoklonkujou mne.
Nevím jak je to u kol, ale třeba u techniky znamená "doživotní záruka" takovou záruku, která platí do konce životnosti modelu zařízení, nikoliv jeho uživatele :o)))
Převedeno na to kolo by to znamenalo, že záruka na daný díl je prodloužena nad zákonem daný rámec přesně na tu dobu, po kterou tento model jeho výrobce ještě vyrábí, respektive skladuje. Tzn. pokud by mi u mého GT prasknul rám řekněme za 5 let ode dneška a GT přitom tento konkrétní rám stále ještě vyrábělo, nebo alespoň nabízelo prodejcům k odběru do vyprodání zásob, tak by se na něj doživotní záruka ještě vztahovala.
Ale jak říkám, tento vztah znám od techniky, u kol fakt netuším.
No vidis...v zivote jsem nepremyslel, jak je to vlastne s dozivotni zarukou. Jak je tenhle pojem definovanej?
Ted jsem kupoval batoh a ten ma dozivotni zaruku. Dle meho to znamena, ze pokavad behem pouzivani tohoto batohu (behem jeho zivotnosti) mi nekde vlivem spatne vyroby cokoliv praskne, rozpare, tak mam narok bud na opravu a nebo kdyby to bylo neodstranitelne, tak na vymenu batohu. A je jedno zda se to stane za 5 let nebo 10 let. Ale kdyz prijdu za 15 let s batohem, na kterem je videt, ze uz opravdu doslouzil (je znicen pouzivanim), tak uz zaruku nemuzu uplatnovat.
Fakt nevim, jak to funguje...a docela by me to zajimalo.
Více méně jsi to trefil. Standardní záruka ze zákona na výrobní vadu apod. je 2 roky. Ovšem s tím, že v případě "doživotní" záruky je jedno, jestli je to za 5 nebo 10 let podle mě právě nemáš pravdu. Alespoň v mém oboru je to jen do doby, dokud je ti výrobce schopen onen kus vyměnit za jiný. Tzn. když ho budeš mít 10 let ve skříni a potom se ti rozjede šev hned při prvním použití, tak už podle mě doživotní záruku neuplatníš, protože životnost modelu skončila, prostě není a basta.
Také výrobci většinou garantují nějakou minimální životnost onoho modelu, řekněme třeba min. 5 let.
Tak jako tak, bylo by asi dobré, kdyby sem přispěl někdo kdo u kol přímo dělá a má zkušenost, ono to může být u každé kategorie výrobků jinak.
No a co kdyz ten model prestanou vyrabet pristi rok? To mi na tom prijde takove divne.
Proste me nikdy nenapadlo tohle resit:-) Kdyz mi reknou, ze to ma dozivotni zaruku, tak vzdy jsem spokojenej:-) A nikdy jsem nepremyslel, jak je to definovane:-)
Hmmmm, to je zaujimave. Rekl bych ze to je klidne mozne, ze je to jak popisuje Matyx, v tom pripade je to ale dobrej oj.. na zakaznika. I kdyz popravde receno, dozivotni zaruka na temer cokoliv je asi blbost, uvazujeme-li v tom duchu jak napsal Michal. Kdysi kdyz jsem jeste kouril, jsem mel zapalovac Zippo a ten mel taky dozivotni zaruku, ale to je asi jiny pripad, protoze to je vec, ktera pri normalnim pouzivani muze opravdu prezit i vice nez jeden lidsky zivot.
Přesně tak, Zippo je jednou z vyjímek. Důvodem je, že tyto benzínové zapalovače, kromě výměny spotřebních materiálů (vata, knot, kamínek apod.), jsou de facto nezničitelné. Respektive lze je zničit pouze nesprávným použitím a to samozřejmě ruší záruku. Jinak tam odcházel snad jen ten pružící plíšek, co způsoboval, že víčko drželo zavřené, a to tak po 10-15 letech používání. A světe div se, ten vám skutečně v rámci opravdické doživotní záruky zdarma vyměnili :o)))
Potvrzuji to s tím Zippo. Měl jsem asi 6 let jeden kousek a časem mi upadlo to horní "víčko", prostě se vylomilo v pantu. Firma se chlubí doživotní zárukou s tím, že je ale výrobek nutno poslat přímo výrobci (USA) kde ho buď opraví nebo pošlou nový. Takže jsem si sehnal místního distributora, zapalovač jim předal a oni ho bezplatně poslali do místa určení !!! Že jim tu zásilku někdo cestou vykradl, je ale už jiná pohádka ;-) Mám vyjádření jak USPS, tak jeho český překlad a i omluvný dopis distributora, takže to fingované asi nebylo... Ještě předtím se mi ozval člověk z firmy, že se omlouvají a že si mám tedy vybrat nový kousek ze současné nabídky, že se to vyřeší takto. Při předání se opět moc omlouvali, a k zapalovači přidali ještě jedno balení benzinu a nějaké ty reklamní předměty.
Fakt profesionální přístup...
sorry, tam je napsano dozivotnostni, samozrejme sem to zvrtal, asi unava....
Ale dozivotnostni je jen snad 3 roky a na nektery casti jinak...
Termín doživotní záruka se používá běžně pro záruku do konce života - smrti :-(( prvního majitele. Musí se ale nějak registrovat. Jakmile předmět záruky prodá jinému majiteli, doživotní záruka končí. Termín doživotnostní záruka běžný není, asi proto, že výrobce může prohlásit, že pokud např. v tomhle případě rám praskne, tak je to tím, že uplynula jeho životnost. Ať už časová nebo provozní. Pokud nebyla chyba v používání, údržbě (což platí pro každou záruku)
Kde jsi cetla o vetsi krehkosti duralovych ramu ?
Jinak praskaj uplne vsechny materialy vcetne oceli (jeden se mi povedlo totalne rozpulit a to jsem jen poskakoval na miste, dopadl jsem na nohy :), titanu i karbonu - zalezi spis na celkove konstrukci ramu a kvalite zpracovani nez na matrosi. Zvlast superlehke zavodni ramy praskaj pri vysokem sportovnim nasazeni jedna radost, zavodnici je berou jako spotrebni zbozi a nedelaj si z toho tezkou hlavu.
Dulezity je zkontrolovat ram po tezsim padu a treba pri primem stretu s autem ram radsi rovnou vyhodit i kdyz vypada dobre. Pokud neco zacne skripat tak to resit a neignorovat.
Pri beznem rekreacnim jezdeni ram jen tak nezlomis alespon ne tak, ze by se rovnou rozpulil (pokud to neni fakt kram).
no někde jsem to určitě četla, když na to narazím, pošlu Ti zdroj. Spíš mě zajímalo od vás zkušených, jestli se to stává a jaké jsou výsledky, třeba ve vyšší rychlosti a tak.
To 14-leté, co mám na chalupě , i když 40.000 asi nemá,proklepu, poslechnu a pak vyhodím,ne? Ale dozvěděla jsem se spustu zajímavých věcí,dík
Hledat to nemusis, kdyz to nemas po ruce. 14 let je docela dost, ale nikdo ti nerekne jaka je sance, ze ti praskne, kazdej material starne a hliniku se to obecne urcite tyka vic nez oceli, kdo vi co vubec v te dobe pouzili za slitinu a kdo vi co to kolo ma za sebou. Pokud to neni kolo jen na jezdeni pro rohliky do samosky tak by ho vymenil pro moralni zastaralost, ted uz jsou lehci, lepsi a levnejsi ramy a jak se rika nove kolo dobre jede :o)
Mě praskl rám (zadní vidlice) a v Brandýse mi ho bez problémů zavařili.Když jsem se ptal,tak mi řekli že se to občas stává.Člověk který to vaří říkal že vařil už několik Fischerů,tak nevím.Stálo to asi 300 kč.
Mě praskla přední vidlice. Dopadnul jsem na asfalt :-))))
Skončil jsem v nemocnice - luxace AC ramenního kloubu + nějaká mrňavá kůstka se ulomila a někam upadla (naštěstí dovnitř mýho těla). Takže operativně přidrátovat a za pár měsíců operace a oddrátovat.
zkouším funkčnost spojení prosím o kontakt ležím v nemocnici s ulomeným ramenem po kolopádu [email protected]
máte někdo zkušenosti s operací ac kloubu v rameni [email protected]
Já, ale je to už o něco starší zkušenost :-) V r. 1991 mi nedalo auto na křižovatce přednost, napálil jsem to do něj a pravé rameno bylo venku. Následovala operace, v rameni dva dráty ve tvaru L. Dvě noci po operaci jsem nespal bolestí i přes podaná anestetika. Pak už to šlo. Dva měsíce jsem byl doma a pak mi ty dráty vyndali už při lokální anestézii. Bál jsem se toho zákroku jako čert kříže, ale dalo se to v pohodě vydržet.
Pokud bys sháněl ještě někoho, kdo má zkušenosti taky s přeraženým loktem, tak se taky hlásím :-) Předloni jsem vjel na kole do louže, která byla dobře maskovanou dírou v silnici. Operace, loket přidrátován a drát tam mám dodnes. Prý když nedělá probémy, nebudou se v tom znovu vrtat a vyndavat ho. Ten přeražený loket před anii po operaci skoro vůbec nebolel. To rameno bylo 100x horší. Dodnes se tomu divím a v nemocnici se divily i sestřičky, že mě to nebolí. Upozorňuji, že nejsem žádný divoký závodník na horském kole, ale poklidný cykloturista :-)
Taky jsem poklidný cyklista, ruce mě už přestávají bolet a tak jsem zvědavý co mě ještě potká :-)
To jsi pořád dolámaný už přesa dva roky nebo znovu?
Brrr, už jen ta příšerná představa je děsivá.