Dobrý den, jsem s e-kolem nováček, 140km a rád bych se zeptal, zda je takovýto projev normální u Crussis e-gordo s Bafangem m400. 1.) při jízdě s přípomocí přestanu šlapat, ale řetěz se ještě cca 2 vteřiny otáčí. 2.) jakmile znovu šlápnu, i jen velmi lehce, v motoru silně cvakne, jako kdyby řetěz (zuby) znovu musely někde zapadnout do sebe. Při jízdě bez přípomoci to nedělá. Je tohle normální chování? Díky
Jestli je motor řízený jenom snímačem otáčení klik a ne torzním snímačem, tak ano, je to normální. Povel "začni pracovat" motor dostane na základě toho, že se kliky začaly otáčet a je jedno, jestli se šlape silou, nebo úplně naprázdno. Povel "přestaň pracovat" vznikne na základě toho, že se kliky nějakou dobu (zřejmě ty dvě vteřiny) netočí.
Právě, že motor by měl mít torzní snímač:
"Elektromotor je vybaven torzním snímačem síly šlapání. Regulaci výkonu motoru provádí řídící jednotka, která neustále vyhodnocuje, jakou silou jezdec šlape do pedálů".
https://www.tivis.cz/crussis-e-gordo-7-8-20-2023
Ale možná jsme si špatně rozuměli. Když přestanu šlapat, motor ihned přestane pomáhat, ale talíř s řetězem se ještě setrvačností točí dál, cca 2 vteřiny.
Jsem elektrikář. Je naprosto nemožné, bo jsem se s tím ještě nesetkal, aby středový motor s "nulovýma" otáčkama na planetové převodovce bez zapnutí "samovolně" točil talířem dál jako setrvačností, když trvá zátěž. Není to elektromobil 1500kg a výš nebo pidi káča, co roztočíš prstama na stole. Po vypnutí proudu je to bržděné.
Navíc jsi ani nenapsal jestli to dodatečné točení pomalu chcípá nebo se to utne ze "stabilních" otáček. Co budíky a tak? Pořád jsou to jen podmínky pro generování úvah polemického cvičení.
To by musel snad zezadu pohánět pastorek, bo mu nezcvaknul cvrk. Pokud motor na šlapátkách, tak podle mně může jít asi výkon dolů nadvakrát. Poprvé když přestaneš - shodí napájení na minimum, podruhé - uplynul nějaký časový limit lenosti a uplné vypnutí napájení.
Jako za jízdy, bych pověřil okolní souběžně jedoucí sájklysty, co vidí na mně blikat, hodnotu proudu a točit se a co slyší vrčet, když už otázka do plebsu.
Pokud to nedělá problémy, tak bych to ignoroval a jako zábavnou historku bych to nadhodil při plánované záruční kontrole technikovi. Popř. bych se ho jel zeptat rovnou, což považuju za první pokus. To "silné" cvaknutí v motoru bych uvedl jako důvod k náhodné návštěvě a zbytek po žádosti o dovysvětlení.
Osobně bych zadal i dotaz do trubky, bo jsou tam mraky "recenzí" a "testerů", pokud se s tím setkali, tak dobrých 5minut zasvěcených "úvah".
Je to vlastnost Bafangov.
Ano, je. Už jsem to porovnal o weekendu se třemi jinými, všechny se chovají stejně.
Děkuji za odpovědi.
Středové motory mají dvě volnoběžky - jedna je také mezi klikami a talířem - jistě můžeš otáčet zpět klikami, aniž by se otáčel talíř a řetěz honil cvrčka v kazetě.
Viděl bych to na setrvačnost pohonu mezi motorem a talířem, něž mu klesnou otáčky a volnoběžka odpojí talíř.
Je to tak. Jen ta prodleva (setrvačnost) trvá trochu déle, než na jiném kole se stejným motorem, asi o necelou vteřinu. Což nejspíš, podle mého laického názoru nevadí (alespoň poznám, až se to začne zanášet bordelem :-) . Ale když po zastavení talíře na volnoběžce znovu šlápnu - a je jedno jakou silou - tak to cvaknutí, asi po znovuzařazení pohonu, je dosti hlasité :-(
U motorů Bafang je běžný "overrun"-motor se vypne se zpožděním po zastavení otáček . Overrun se u Bafangu vypne , pokud se kliky otočí zpět o 15-20 st. Pro sportovní jízdu technickým terénem je to výhoda-využití "overun" umožní projet obtížné místo bez plného otáčení klik, jen s krátkými záběry klik v cca vodorovné poloze.Nejnovější motory mají i tento parametr nastavitelný. Overrun nemá nic společného s volnoběžkami ani setrvačností, jde o softwarové nastavení kontroleru.