Při výměně zimního pláště za letní jsem jen tak zkusmo protočil prázdný ráfek v ruce, a docela to drhne a hlučí. Je tam zapouzdřený náboj Azub/Novatec. Pak jsem obul plášť, a setrvačnost pláště tomu vrací hladký chod, nic není poznat. Ale tak pro jistotu - máte někdo zkušenosti s výměnou ložisek na předním náboji Novatec?
Podotýkám, že od pořízení kola před 12 lety a nějakými 20k kilometry (faktor nejistoty tak x2) jsem s těmi ložisky nic nedělal. Možná by stačilo ponořit to do benzínu a pak do toho pod tlakem natlačit nějakou novou vazelínu? Anebo jak se tomu mění ložiska?
Problém náboju nepoznáč při točení kolem, ale pokud točís osou.
opravy ložisek pokud už nemají hladký chod jsou zbytečné. Slušné ložiska stojí kolik? stovku jedno?
AD výměna ložisek- obvykle stačí sundat koncovky, klepnout do osy a ložisko je venku. Potom totéž na druhou stranu.
Při nalisovávání nových se musí tlačit na ten kroužek který lisuješ- použít vhodné dist trubky, staré ložisko, ořech z goly...
Takže je rozumná šance, že ložiska půjdou ven i dovnitř v domácích podmínkách? Netušíte někdo, jaký přesně typ/rozměr tam je?
Pokud přijdeš na to, jak se demontují "prachovky" další postup je opravdu základní strojařina.
Pro nalisování ložiska stačí závitová tyč + matice + vypodložení aby jsi tlačil za správný kroužek. (kladivo ne) + trochu vazelíny
Já používám klasickou "maticovou" zadní osu- protože ji mám doma.
Co jsem řešil, opravdu rozpletení kola nevyžadovalo.
Typ ložisek- zde nemohu sloužit, bývá to rozdílné.
co mám ložiskový náboj pro rychloupínák, tak je tam 6201... NENÍ to novatec, takže se na to nespoléhej.
Typ ložiska bývá napsaný na prachovce (plastové těsnění samotního ložiska)
Domazání ložisek (nových) jak píše Single není na škodu.
napadá mne- mailová žádost o servisní návod do Azubu?
Rozměr je na nich vždy napsaný, a i tak bys měl navštívit prodejnu s ložisky a vybrat si spolu s dobrou radou.
Není ložisko jako ložisko, některá mají i větší vůle což u náboje kde se vůle nešteluje může být k prdu.
SKF neuděláš chybu, ale už jsem zažil že vůli mělo větší než japonec nebo taiwan (už si nevzpomínám).
Každopádně tu vůli ucítíš když zvolna pohneš vnitřním kroužkem, bez protáčení.
Ložisko bez vymezení neprotáčej, pro vysokootáčkové aplikace bys jej znehodnotil, prodejci jsou na to alergičtí.
To slyším prvně v životě - co se tomu ložisku stane tím protočením? Nemělo by při běžném zatížení unést výrazně víc, než co je člověk v ruce schopen mu provést?
Jako "valivé" z principu funkce musí odvalovat kuličky, pokud se dráhy poškrábou, potom při 20000/min. vydrží násobně méně hodin.
Minimálně by se mělo přemazat, ale pokud budeš chtít ložiska do turbíny...
Ad tvá poslední věta: I nová ložiska se hodí přemazat, když totiž sundáš jehlou jejich gufera, zjistíš že se mnohdy jedná o montážní mazivo nevyhovující kvality a množství.
Benzínem to nevymyješ, je potřeba průmyslové odmašťovadlo.
V momentě kdy je vymyješ, stanou se nemazanými a začnou se s příšerným skřípěním zadírat.
Pokud si s tím nevíš rady, raději to nedělej, a rovnou si sežeň vazelínu která se spojí s tou montážní, třeba modrou.
Opětovným vtlačením gufera na jeho místo se nová vazelína protlačí skrz klec a ložisko pro naše účely můžeme označit za přemazané.
Pokud to uděláš oboustraně, může se stát že bude maziva až příliš a klec bude bojovat s mazivem a tlačit jej přes gufera ven.
Ložisko pak bude sice výborně mazané, ale nebude chtít se točit.
Ložiska bys měl přemazávat každý rok, což v reálu nikdo nedělá, proto je za mne lepší použít mazivo co vydrží roky kvalitní.
Mnohdy je bezpečnější než vylisovávat a nalisovávat klepáním kladivem, prostě náboj vyplést z kola ven, a na lisu udělat potřebné operace nedestruktivním způsobem, a potom jej opět zaplést zpět - já vím...proto jsem takové operace načasoval na výměnu ráfku apod. ;)
Mně přijde, že když cca. jednou za dva roky tenkým šroubováčkem vyberu přebytky staré vazelíny z ložiska ještě to protočím cípem hadříčku a natlačím novou vazelínu, tak že to mnoho nečistot a obrusu vezme s sebou a že to je "skoro" dostatečné.
Jenže když už máš v ložisku místo kuliček krychličky, tak vůbec není od věci je vyměnit. Není to zase tak náročné a už vůbec ne drahé, rozhodně to je lepší a levnější než zničit ložiskovou dráhu a pak měnit náboj.
Není u průmyslového ložiska jedno stupeň devastace kuliček a dráhy, když se to stejně naráz oboje vymění? Nebo vy měníte jen kuličky?
Asi jsem nezdůraznil, že tohle provádím u průmyslových ložisek. Kónusy se snadno rozeberou a kompletně přemažou.
Je zbytečné se trápit s ložisky, průmyslové snadno vyměníš, moc nestojí a kolo zase pěkně a hlavně hladce běží bez škobrtání.
Když pro mne to znamená to vyrazit a shánět nová ložiska. To je jednoduší to přemazat. Zatím jsem nikdy ta ložiska v nábách neměnil. Dříve to odešlo úplně celé i se zbytkem kola na nějaký úraz, nebo tam byly kónusy. To mne víc trápí slabá výdrž ložiska v krku řízení na Favoritu. Moc se to netočí, krytované to vůbec není a po dvou letech je věneček rozdrcený.
Věneček u Fáva, to je fakt bolest. Proč odchází?
Důvodů může být více, ale pokud ti tam jse bordel, tak použij blatník.
Pokud to tím není, máš buď křivě nalisovaný kroužek na vidlici, nebo v rámu.
Jedno i druhé se dá do jisté míry tunit brusnou pastou.
Ale i tak, pokud se podíváš na odpovídající rozměr jednořadého kuličkového ložiska úzkého profilu, a přečteš si Fatigue Limit, zjistíš že je opravdu poddimenzované, ostatně jako mnoho valivých ložisek na bicyklech obecně.
Poslední varianta je že neumíš vymezit vůli do předepjatého stavu, nebo to prostě kvůli vadné geometrii hlavové trubky nelze, případně se furt povoluje (to se dělo mně).
Pak nezbývá než v servisu přestružit dosedací plochy, a s nějakým hlávkem od Campagnola se pokusit o zázrak, a závit ještě po vymezení vůle zalepit lakem...
Miska se kýve. Takže si mám nakoupit do foroty věnečky? No také bych si mohl sehnat nový rám, nebo ještě lépe nového gravela.
Miska co se kýve se musí zalepit lakem, ještě před tím bych přestružil dosedací plochy.
Pokud máš vymačkanou hlavovku, pak buďto jinak lícované hlavko (misky), nebo nechat napájet vrstvu mosazi a přestružit.
Úvahy o koupi a výměně nechám na tobě, pokud jsi zamilovaný do mufňáku typu Favorit, těžko budeš nahrazovat.
Můžeš si postavit uhlíkového cesťáka co bude tou pružností to Fávo trochu připomínat, ale počítal bych tak 35 aby to mělo nejaký smysl...
miska se kýve... pokud je to NOVÁ miska, správně zalisovaná (přestružené dosedací plochy) , tak je rám v piheli - oválná díra.
mimo tento problém - věnečky jsou zlo, nahraď je patřičným počtem kuliček.
Jinak ten obrus...to je takové zvláštní téma, protože dobře vymezené valivé ložisko žádný obrus mít v mazivu nebude.
Ve valivém ložisku dochází při odvalování k mikroplastické deformaci drah, každá kulička před sebou tlačí mikrovlnu.
Díky mazivu se vyrovnávají rozdílné obvodové rychlosti kuličky a drah, takže valivé ložisko je zčásti i kluzné - ale velmi neformálně ;)
Pokud je vymezení a předepnutí statického charakteru (bez pružin), pak takový ložiskový pár dokáže zachytávat velké klopné momenty neomezeně v čase.
Samozřejmě pokud se nepřehřívá, a nedostává statické rázy (fatigue limit).
Tak jsem to rozdělal. Ložiska jsou vnějšího průměru 26 mm, vnitřního 10 mm a šířky 8 mm (plusminus nějaká desetinka). Toto má nějaké standardní označení, pod kterým to jde koupit?
Jedno z ložisek docela zadrhávalo, ale tak sundal jsem ty krytky, vypral to v benzinu, natlačil tam vazelínu a zase sestavil, a chodí to relativně hladce.
Akorát nevím, jak se to ložisko mělo šetrně vyndávat z náboje, protože vnitřní osazení v tom náboji je daleko tlustší než je vnější plášť ložiska. Takže stejně nezbylo než to vyklepnout něčím, co je opřené o vnitřní část ložiska (třeba ta osa).
A pak si nejsem jistý jak přesně se to má usadit zpět. Vnitřní díl ložiska se po ose posunuje relativně hladce, ale vnější díl je v tělese náboje dost nafest. Má mít osa do stran nějakou vůli, nebo jde o to, aby vnitřní díl ložiska byl přesně opřený o osazení na té ose? Ono to pak zvenku má ještě takovou hliníkovou krytku přichycenou k ose malým červíkem, a na tu krytku dosedá vidlice. Má to být pak utažené do vidlice jen proti té krytce, nebo ta krytka má dosedat na vnitřní díl ložiska a ten na osazení v ose?
Tipoval bych, že to druhé, že to nemá držet jen na tom malém červíku, ale pak je otázka, jak dosáhout toho, aby vnější část ložiska už nebyla zatlačená moc vevnitř náboje.
Pokud jsi ložisko vyklepával z nalisování vnejším kroužkem za kroužek vnitřní, moc bych se na něj už nespoléhal.
Označení máš na tý ucpávce - rychlý dotaz googlu na "6000-2RS" mi vysypal haldu ložisek se startovní cenou 11,-. Pro kontrolu při nákupu vezmi šupleru a změř vnejší a vnitřní průměr a šířku (budou to celé milimetry (26-10-8 Pravděpodobně :-)) a ty si zkontroluj při nákupu, ale musel bys mít neskutečně šerednou smůlu, abys trefil nějaký atyp, to označení by mělo spolehlivě stačit.
Do náboje to zalisuješ relativně snadno s pomocí závitové tyče a dvou matek, jen majzla aby ses opřel o ten vnejší kroužek - ložisko nesmí přenášet tu lisovací sílu mezi kroužky.
Podobné věci jsou konstruované tak, aby se to montovalo snadno jedno do druhého a nikdo se nikde nemusel zabývat vůlemi či vystřeďováním - vše bych zasunul (s citem) nadoraz.
Je to trochu prasácké, ale ložisko se dá i "s citem naklepat" (né namlátit!) na místo určení, ale tím tuplem jen za příslušný kroužek a s měkkým meziprvkem, abys ho neštípl.
Rozměry jsem měřil, viz výše (ano, odpovídá to 26-10-8). Inspirován předchozí diskusí jsem si vytiskl dotlačovací prvek, předpokládám že ani závitovka nebude potřeba, a půjde to dotlačit rychloupínákem.
No, a jak jinak jsem měl ložisko dostat ven? Podle mě to jinak nejde, k vnějšímu kroužku se zevnitř náboje nedostanu. Každopádně zkusím co to bude dělat a paralelně s tím seženu nová ložiska.
Teoreticky by šlo ložisko zmrazit sprejem, pak by se o kousek zmenšilo. Jestli by to ale s vyndáváním pomohlo, si netroufám hádat. :-)
;-)
https://www.nakole.cz/diskuse/30067-vyuziti-3d...
Obvykle bává i vnější kroužek dosažitelný, ale to platí pro strojní aplikace, ne pro cyklo kde se šetří velikostí vahou a tak vůbec.
Neříkám tedy že by to jinak jít mělo, ložiska obecně (zejména tenhle typ) nejsou považovaná za servisovatelný díl a prostě se mění když začnou zlobit.
Osobně bych preventivně dal nová a ty starý buď zahodil, nebo schoval na nějaké domácí bastlení...
Vyzkoušel jsem tady ten dotlačovací bazmek. Když jsem dotlačil ložiska nadoraz, tak se to vůbec netočilo. Zřejmě je vnitřní osazení osy trochu delší nebo něco, a ta osa pak vyrábí axiální sílu na to ložisko. Musel jsem do té osy trochu klepnout tak, aby se to uvolnilo. Toto se teda dost blbě reguluje - člověk nechce furt dotlačovat a pak znovu vyklepávat. Takže jsem do toho klepnul jednou, to udělalo vůli v ose tak půl milimetru, a dál už jsem to nedotlačoval.
Nějak to jezdí, pocitově to nikde nedrhne, a časem koupím nová ložiska.