jazdil niekdo na bicykli s predným kolesovým pohonom tzv. front wheel drive (FWD), podľa mňa je odstránený problém z reťazou, riadením - pravdepodobne nebude kmitať predné koleso, jedine v čom vidím problem bude prudké zatáčanie
Hoi, jedno takove kolo mam (Natrix2) a take kolega nink (zehlicka). Obrazky obou stroju naleznes na techto strankach: http://www.blids.nl/o106/news.shtml.
Zkusenosti s nim jsou takove, jake pises. Retezova linka se tim zkrati a kolo trochu odlehcis (potazmo zlevnis). Nemusis resit mnozstvi kladek, kterak retez k zadnimu kolu dostat. Ninkova zehlicka ma navic o kladku mene nez muj Natrix. Jde vsak o to, ze oba stroje jsou silnicni, kde nepotrebujes tolik zatacet rizenim, staci naklonem. Kolo sice na silnici otocim o 180 stup., ale na cyklostezce se lze vytocit jedine postupnym couvanim nebo otocenim ve vzduchu celym strojem. Do terenu je to tedy nevhodny stroj.
Ale spokojenost maximalni ;-)
Sám jsem se pouze na takových kolech svezl (včetně Evina Natrixu2 a ninkovy žehličky) a žádné nemám, ale pro celkový nedostatek odborníků v našich krajinách si dovolím do toho kecat taky.
Zdálo se mě, že snad každé z těch kol má určitou hranici síly šlapání kdy začne být rytmus nohou cítit v řídítkách. Nicméně správně navržené kolo ji má tak vysoko, že to pocítíš jen úmyslně nebo při opravdu prudkém rozjezdu, zkrátka když se do těch pedálů opřeš jak nejvíc umíš. Celkově to tedy není problém, naprostou většinu času si ničeho takového nevšimneš a na svém vlastním kole si na řízení zvykneš tak, že ani při těch raketových startech ti to nebude vadit.
Přínos kratšího/lehčího/levnějšího řetězu je nesporný. Nicméně o počtu kladek to není jisté. Pokud stavíš ultralowracer, tak tam ti skutečně může FWD zjednodušit život i co se týče kladek. Při RWD bys potřeboval kladku na tahovou stranu minimálně jednu a navíc pod sedlo, kde na velkou není dost místa (při zachování rozmné světlé výšky) a malá má horší účinnost. Na netahovou stranu potřebuješ taky minimálně jednu tamtéž. Bohužel takhle vedený řetěz půjde kolem předního kola z boku a poloměr zatáčení zvláště doprava bude horší než s FWD, to vím z vlastní zkušenosti se svým lowracerem, a ten není nic extrémního, sedadlo je 34cm nad zemí, dnes se to možná už ani nepovažuje za low ale semilow. Takže pokud chceš pomocí RWD mít volné přední kolo, potřebuješ kladek spoustu, řetěz bude vážit kilo a musíš koupit tři kusy při každé výměně.
Pokud používáš u FWD dvě kladky, velkou na tahové straně a malou těsně u ní na netahové straně řetězu, můžeš vychýlit řízení odhadem aspoň o 20° i při šlapání (záleží na konkrétním stroji) a ještě o kus víc pokud na chvíli přetaneš šlapat (aby řetěz nevykolejoval z napínací kladky přehazky). Takže na problémy s poloměry narazíš jedině při pokusu otočit se na nějaké hodně úzké komunikaci. Na druhou stranu na 2m široké stezce se najednou otočí málokteré lehokolo, takže tohle bude s FWD nevýhoda málokdy.
Jedna možná nevýhoda tu ještě nezazněla, a to je adheze hnaného kola. Pokud máš hodně zatížené přední kolo, většinou to problém nebude. Třeba můj lowracer má 55% hmotnosti na předku, a bývá to i 60%. Problémy tak můžou nastat jen na znečištěné silnici do prudkého kopce. Při zadním náhonu se ti s roustoucím sklonem stoupání hnané kolo zatěžuje stále víc, ale při předním naopak zátěž předku klesá. Na nízkých kole je to menší problém, ale pokud bys postavil něco s konfigurací Azubu nebo highacer, kde těžiště je třeba 80cm nad zemí a rozvor je metr, tak tam to odlehčení předního kola do kopce nebude zanedbatelné. Kvůli tomu bych nedoporučil přední pohon na turistické lehokolo, které častěji pojede po neasfaltovaných cestách a častěji bude nosti zátěž na nosiči a podobně. Na silniční lehokola je FWD celkem ok.
Evana žihadla sú to pekné a podstatné je chcieť ostatné sa časom dostaví, mal som na mysli pohon priamo, bez kladiek s tým, že s pedálmi sa v zákrute točí aj predné koleso,teda keby som mal obe ruky v gypse mohol by som riadiť nahami :-)),prečo tam musia byť kladky, je to menej náročné na stavbu, alebo len možnosti nastavenia vzdialenosti?
Jirka minule som viezol na zadnom nosiči obyčajného bicykla nadmernú váhu, a pri prvých metroch mi predné koleso lietalo a chcel som to vzdať ale ďalšie metre som to ustál a išlo to aj miernym kopcom hore.Na čapocykle (čapatý bicykel) je tiež problém na štrku, mám zato že tlak na pedále vpredu by predsa mal preniesť aspoň trochu prítlaku na predné koleso a predpokladám, že viac než na čapocykle a rozvor nemusí byť až tak prísne krátky, čím by sa ťažisko posunulo k prednému kolesu a môže byť až pri zemi, pedále dopredšie, myslím že by to išlo.
mám na mysli takéto bicykle napr. http://www.cruzbike.com,
a tu sú gypsové, nabaliť tašky, sadnúť resp. ľahnúť, riadi sa nohami, pohon nohami, a môžeš fotografovať, jesť, zobrať palicu a odhánať vlky :-)))))
hoho až tu, http://www.python-lowracer.de/pics/gallery...
Co tohle: http://www.ridefree.to/ model TRY RUN. Nemá to řidítka a řídí se to nakláněním, je to tříkolka, takže problém s rovnováhou odpadá a má to přední náhon bez kladek. Dobrý ne :o))) Je to asi myšlený spíš na srandu, protože to má kolečka o průměru asi 20cm a jeden převod a tropédo, ale je to jediný lehokolo, který jsem viděl prodávat ve vnitřní praze. (Konkrétně na Příkopech v pasáži vedle Humanicu)
Ono je vždy něco za něco. Lehokolový trh trpí mnohonásobně menší konzervativností zákazníků i výrobců než je tomu u klasických kol, každý nápad někdo zkusí vyrábět a pokaždé si to někdo koupí. Někdy to zanikne a někdy se to chytne. Takový Cruzbike mi připadá jako zajímavý nápad na konverzi klasiky, ale nečekal bych od toho dobré vlastnosti. Šlapání musí podle mě hrozně moc šahat do řízení, v podstatě musíš táhnout rukou k sobě stejně jako nohou tlačíš od sebe, takže to asi nebude nic moc (páka řídítek to vydělí dvěma či třemi, ale stejně). Navíc neuděláš prudkou zatáčku, leda by tvoje kolena obsahovala podstatně víc stupňů volnosti než má normální člověk. Já nohu v koleně do boku zalomit neumím.
Proto se taky lehokola co mají spojené řízené kolo a středové složení obvykle konstruují jako Flevobike, tzn. osa čepu řízení prochází pánví jezdce, aby mohl zatáčet nohama oproti tělu. Zároveň ale musí protnout silnici před předím kolem kvůli stabilitě za jízdy, takže vychází hodně skloněná. Naučit se jezdit na flevobiku někteří přirovnávají k cirkusácké jednokolce. Sám jsem to nikdy nezkusil, tak nevím. Jak to jednou umíš, opravdu to jde bez řídítek, to jsem viděl na videu.
Python je jediné kolo co má negativní trail - osu řízení protínající silnici až za předním kolem - o jakém jsem kdy slyšel, že je řiditelné. Navíc prý velmi snadno. Je to zařízeno tím, že zadek jezdce a tedy i těžiště stroje jsou nejníž v poloze přímo, při zatočení se mírně zvedají. Gravitace se pak postará aby kolo mělo snahu jet rovně, navzdory negativnímu trailu. S pohonem zadního kola by to byl problém, jakmile bys tlačil přední kolo proti překážce, zatočilo by. S předním pohonem to funguje. Trochu bych měl strach z prudkého brždění, aby to nedopadlo jak kamion s návěsem, ale to prý jezdec udrží rovně. Dá se s tím ovšem jet tak nejvýš 50km/h aniž by ses cítil příliš nebezpečně, spíš 40 bude realističtějších. Pak hrozí rozkmitávání vlivem negativního trailu. Takže do Holandska a podobných krajin asi celkem v pohodě, ale stačí mírné kopečky a poleze ti na nervy jak musíš pořád brzdit aby ses nevymlel. Jinak je to pěkné kolo a mít zbytečně moc času jedno bych si postavil, jen tak ze srandy zkusit si jak se na tom jezdí. A úžasně to vypadá.
tak vďaka, asi nebude mať význam niečo sa pokúšať stavať tu v kopčekoch, ale to kolečko je aj tak zaujímavé