Zdravím Vás bikeři,
můžete se prosím vyjádřit a sdělit vaše postřehy a zkušenosti s výměnou vidlic. Konkrétně se mi jedná o to, že bych chtěl vyměnit vidlici se zdvihem 100 mm za 105, případně 120 mm nebo ještě zvažuji s nastavitelným zdvihem. Určitě se změní gemometrie kola, to je mi jasné. Nemohlo by se stát, že by rám prasknul? Slyšel jsem od Airlina, tímto ho zdravím, že někde četl, že si někdo měnil vidlici na Giantu a co se nestalo - rám nevydržel:-(
Já Tě teda taky zdravím :-))).
Tohle že jsem říkal? Už si nějak nevzpomínám, denně mi odumírá moc buněk, hlavně těch pamatovacích :-), nicméně - na jaře ve Šternberku byl kluk, co si vyměnil vidlici "100" za "130", někde mu prasknul rám (u hlavové trubky), kolo bylo v záruce, šel to reklamovat (s tou novou vidlicí), kolo si tam nechali na posudek - reklamaci mu prý neuznali - to kolo na tu novou vidlici prý nebylo stavěno. Prodávám, jak jsem koupil...
Jinak jsem už několikrát viděl (asi v prospektech), že ke konkrétnímu rámu jsou "doporučovány" konkrétní vidlice (s daným zdvihem) a jiné naopak ne.
Menil jsem 85 za 105, geometrie se zmenila dost, ale kolo bylo puvodne az moc zive tak mu to spis pomohlo, tak jsem akorat obratil predstavec a bylo to. (samozrejmne nezapomen na to ze vyska vidlice nemusi presne korespondovat se zdvihem, klidne muze byt 85 vyssi nez 100 i kdyz to tak vetsinou neni :) Prodlouzenim vidlice se bude vic namahat ram u hlavovky, ale jestli stoji za neco tak by to mel vydrzet, nebo at tahne k certu.
Záměnou za vidlici s jiným zdvihem dochází ke změně geometrie. Vyšší zdvih přispívá k lepšímu vedení stopy a horší ovladatelnosti.
Když se ale zdvih příliš navýší vede to i k zhoršení citlivosti vidlice. Strměji posazená vidlice reaguje daleko citlivěji vidlice položená ( typu choper).
Pro kontrolu přímo na kole jsem připravil měřák, který si může každý stáhnout a vytisknout přímo na mých stránkách, je to zde: http://tuning-test.cz/4_2.html
Dotaz, který bývá neřešitelný, jako jestli je to na tomhle konkrétním kole ještě dobré a nebo už to bude mimo normy je velmi jednoduše řešitelný, pokud bude naměřená hodnota v mezích měřáku je to ještě použitelné. Je třeba pouze varovat, že použití necitlivé a ještě k tomu položené vidlice bude opravdu více zatěžovat rám. U citlivých vidlic toto nebezpečí v daném rozmezí zas tak nehrozí.
Stejně tak neřeší nevhodné použití rámu na jiné disciplíny, než na které je určený. A tohle bývají daleko častější příčiny praskání rámů než vidlice o vyším zdvihu.
Pokud se změnou zdvihu změní geometrie a tím i jízdní vlastnosti kola,tak jakou funkci má stavitelná vidlice?Většina výrobců vyrábí právě vidlice ze stavitelným zdvihem.Nevím ale jaká je výhoda když může dojít i ke zničení ramu pokud je zdvih moc velký.Byl bych rád kdyby mě to nekdo vysvětlil.
Z mého laického pohledu -> úhel a tuhost. Můj Recon má rozsah 85 až 130mm, a přitom když si na něj sednu (a sedím dost s váhou dopředu), tak tam rozhodně není rozdíl 4,5cm ale podstatně méně. Prostě na ten vyšší zdvih je samozřejmě i měkčí a víc zajede už jen váhou jezdce.
Další věc je úhel, respektive tuhost hlavy rámu vůči úhlu vidle.
Potíž je, že např nestavitelné vidle 80mm pružina a 110mm vzduch budou podobně tuhé, ten vzduch možná ještě víc tuhý na začátku. Takže teoreticky zajedou při stejné váze jezdce o obě stejně a už je tu rozdíl v geometrii. Pokud je to navíc rám stavěný na třeba 70-80mm, tak už může být úhel dost nepříjemný a pokud na to není hlava rámu stavěná, tak pak stačí nějaký skok nebo náraz a je to.
Tolik můj laický názor. Uvidíme jestli něco podotkne tuning-test, určitě má přesnější znalosti.
Takže u stavitelné vidlice se při zvíšení nebo snížení zdvihu chování kola (geometrie) nezmění?Pokud dám na kolo nestavitelnou vidlici s jiným zdvihem neš pro který je rám určený dojde ke změně geometrie?Teď mám na kole vidlici se zdvihem 100mm.Kdybych tam dal vidlici se stavitelným zdvihem tech 85-130 a nastavil těch 130 nemuže dojít k tomu že rám praskne jak to píše tuning-test?
Přiznám se, že se mi zdálo, že je vše vysvětleno.
Teorie, že stavitelná vidlice nemění geometrii se změnou zdvihu je tak zásadní nepochopení, že se vzdávám. Tohle už nemá cenu vysvětlovat.
A k dalšímu, vidlice s vyšším zdvihem mívají samozřejmě i větší sag, tedy ponoření vidle pod statickým zatížením a rozdíl v geometrii je tedy nižší, než při změření v nezatíženém stavu.
Ještě jednou upozorním, měřte, zkoušejte a hlavně uvádějte vždy pravdivé a vlastní informace. Uvidíte jak se ty zlámané rámy vyjasní spíše jako nevhodný styl užívání a nikoliv zdvihem vidlice.
Nenabádám k přehnanému zvyšování zdvihu a právě k tomu, zda je zdvih na daný rám již přehnaný, tak na to slouží právě ten měřák.