Když jsem jela na výlet s kolem, v půli cesty se mi stala nemilá věc. Při objíždění padlého stromu se mi dostal do přehazovačky klacek a nejdřív to asi 100 m špatně řadilo, a pak při pokusu vyšlapat prudší kopec se mi urvala přehazovačka úplně, řětěz se nerozpojil. Takže jsem tlačila asi 15 km. Koukala jsem na přehazovačku a i když nejsem odborník, vypadá to, že se urvala z rámu kola. Je to Sram, 9 převodů. Před asi čtvrt rokem jsem byla v servisu kvůli špatnému řazení a bylo to způsobeno podobným problémem - větví, která se mi dostala do řazení, seřídili mi to, i když nechali celkem ojetou kazetu a od té doby to neřadilo zcela přesně, ale dalo se s tím jezdit, takže jsem myslela, že to nějak odjezdím a pak nechám vyměnit kazetu, ale nyní se přehazovačka úplně odlomila. Zas taková rána nebyla slyšet, jen se mi tam při objíždění padlého stromu v lese dostala větev zhruba 10 cm průměr, vyndala jsem ji a jela na tom asi 100 metrů, jak jsem už psala. Nevěděla jsem, že stačí tak málo, aby se kolo takto poničilo. Někde jsem slyšela, že kvůli odlomení přehazky to může být snad i na výměnu rámu? To by pak nemělo asi cenu s tím chodit na opravu. Typ kola je Rock Machine Tsunami, tuším že rok výroby 2009, ale to nevím přesně. Jinak to je podle mně do terénu docela dobré kolo, sportovnější, ale vždy mě dovezlo, i když teď nemám kondici a jezdím dost pomalu... co byste radili?
10cm průměru je dobrej "klacek"...
Byla by užitečná fotka, ale rychlý dotaz na internet se tváří, že to kolo má výměnný držák přehazovačky - vraž to do servisu.
Možná bych ale zvolil jiný než posledně - pokud ti to "seřídili" ale řadilo to pořád mizerně, s největší pravděpodobností byl ten držák ohnutej a měli ho vyměnit.
Pokud je to komplet s rámem v jednom kuse (starší či levný kola) tak máš dvě alternativy: svařovat nebo vyměnit jako celek.
Za mě moc levné nebylo, pořízeno bylo ve slevě, bylo ale úplně nové, stálo kolem 20 000 Kč. Na starém Authorovi za asi 9000 je Shimano tuším Alivio, ale nikdy žádný problém, ovšem až na véčkové brzy, které mi nějak nefungují, jak by měly a zdvlášť za deště jsou takové horší, méně přesné než kotoučové... Taky mi u toho Tsunami při posledním sevisu měnili celé zadní kolo, protože se mi už poněkolikáté urval ventilek kvůli nějakému otřepu v ráfku. Takže je tam úplně nové kolo, přehlédla jsem dráty, žádný není vadný, přehazka visí jen na vlásku.řetěz je 3 měsíce po výměně a odjeto je na něm asi 100 km. Libovala jsem si v přesném řazení ve srovnání s Shimano, do prudkých kopců mě kolo vždycky vyvezlo a řadilo pěkně... větev byla tak mezi 5-10 cm, spíš taková větvička...
Vyměň patku, pokud neumíš, nech vyměnit v servisu a jezdi. Stává se, oprava za pár stovek.
Takže výměna celého rámu nehrozí?
Určitě ne. Patka se běžně prodává, jen je potřeba vybrat správný typ, výměna není složitá, s jedním šroubováčkem i kdykoliv venku v terénu.
I nová patka se musí srovnat a na to je speciální nářadí, navíc může být poškozená i přehazovačka, zvlášť když to není první incident tohoto typu. S jejíma znalostma rozhodně servis.
Na vyměněné, nové patce není co rovnat, tím se jen poškodí. Pravděpodobnost poškození přehazky je minimální. Právě proto aby nedošlo k poškození se dělá patka z velmi měkkého materiálu, který se snadno zlomí (přetrhne). Už jsem párkrát měnil patku nikdy nebylo potřeba na přehazku nějak sahat, na první dobrou vše sedlo a jel jsem dál.
Ta patka je kus hliníkového plechu celkem měkkého bez jakékoliv úpravy. Visí na ní přehazovačka. Je tam jako nejslabší článek, který funguje jako pojistka na tyhle katastrofy. Vymění se a jede se dál. Jen se také snadno ohne a pak to nepřesně řadí. Tak se zase i na cestě rukou srovná a je to zase lepší. Doma nebo v servisu se to dorovná přesně specielním pravitkem.
No, někdy je to taky pěkně tlustej ocelovej macek....
Třeba jako tahle od Treku Superfly :-)
Tu neohneš ani nenarovnáš, ale odvařit lze taky, třeba mě se podařilo zmrvit ten velkej závit :-)
Pak si nejsem jistej, jestli výrobce tak docela pochopil původní myšlenku :-)
Nevím, jestli bych velebil firmu, která mi dokázala místo pojistek nacvakat do objimek měděné ingoty stejné veliksoti. Jako jo, sice neshoří, ale...
On ten bazmek slouží jen k uchycení přehazovačky, pojistný účel už nemá. Na těch MTB by ty plíšky asi měli ohnuté furt,to kolo musí vydržet brutálnější zachazení.
Když o tom tak přemýšlím, možná máš pravdu. Teď nedávno jsem chytil nějakou novou přehazkovačku (jméno už nevim, musel bych hledat) ze který jsou všichni MTB nadšenci celí vedle. Zásadní konstrukční změna je, že se chytá rovnou za středovou osu kola, zevnitř i zvenku rámu a trváří se ře je neurazitelná (v nějakým videu se na ní borec postavil na ležícím kole a řadila potom furt dál).
Takže jo, je možný, že už nějakou dobu existuje "přechodná varianta", která kvůli kompatibilitě má montážní bod na patce, ale už jí nepoužívá jako slabý článek, protože to nepotřebuje...