Když jsem si teď přečetl v diskuzi "jaké to bylo dneska" Báru, že si bude sama zaplétat kolo, tak mi došlo, že teď v zimě potřebuji zaplést čtyři ráfky. Vždycky jsem to dělal sám, sic jsem u toho byl hodně sprostej, ale zapletl jsem. Včetně toho, že jsem si spočítal délku drátů a ty tam pak - kupodivu! - délkově pasovaly.
Teď máme tříletého vnoučka, který se mi do všeho plete, takže už musím být slušnej.
Takže: nějak jsem pozapomněl výpočet délky drátů. Dělal jsem to podle nějaké rady tady na tom webu, ale už prostě nevím.
Používám remerxové ráfky (různé typy), shimano kónusové náboje a dvojky nezeslabované dráty.
Dejte mi sem, prosím, jednoduchou nalejvárnu, jak se počítá délka drátů.
Díky :-)
https://search.seznam.cz/?q=spoke+calculator...
https://nightrider.mzf.cz/vyplety.htm
Spokelength.com
Kreuzotter.de
Speichenrechner.de
Počítal a kontroloval som si výpočet na týchto.
https://www.ivelo.cz/domaci-servis-kol...
Jo, tohle je dobrý.
(ten "vnitřní průměr A" to je vnitřní průměr ráfku, že ano?)
Já jsem to počítala tímto kalkulátorem:
https://www.sapim.be/vypocet-delky-paprsku
Všechno požadované se dalo odměřit. Koupila jsem ráfky a náboje, špice až po zjištění potřebné délky.
Vřele doporučuji před rozpletením starého kole si to vyfotit. Návod je príma, ale ta fotka je ještě lepší.
Jízdní kolo má přece kola dvě .... ;-)
Blbý je když nejsou zapletený stejně.
Pochybuju, že u běžného kola je každé kolo zapletené jinak. Pokud jsou teda kola stejné velikosti. Něco jiného je to třeba u lehokola, kde je přední kolo 20" a zadní 26". Ale pokud vím, tak Ai na lehu nejezdí.
I na silničkách to k vidění celkem je, že jsou rozdílné
Pokud je vpředu ráfková brzda, může se použít méně křížení nebo radiální výplet, např. některé skládačky Tern mají vepředu méně drátů.
To je pravda, že za běžné jízdy po silnici je přední kolo méně zatížené a tudíž snese méně křížený výplet. Na druhou stranu právě přední kolo trpí největšími násilnými defekty a je rozcentrované častěji, než to zadní. Z toho důvodu mi to slabší křížení na obyčejných kolech nepřijde vhodné.
Tak s tím nemůžu souhlasit, na horákovi střídám tři zadní kola a každou chvíli něco řeším, na přední sem nemusel roky sáhnout, na skládačce sem zaplétal nové zadní kolo protože se rozpadlo, přední je v pohodě.
Já jsem už 2x měnil ráfek od nabourání předního kola. Je pravdou, že se s tím svezla i ohnutá vidlice, takže důkladnější záplet by to patrně nespasil.
Ai, můžu se zeptat co budeš zaplétat? A jaký typ zápletu používáš?
Klasický trojí křížení, budu dělat výplety jednak na mý první "slušný" kolo - kross Author Airline (véčkové brzdy, probržděné ráfky), jednak na mojí zimní silničku - postavená na rámu a vidlici z mýho favorita, kterého jsem v roce 1972.
A co používáš pro kontrolu, že ti celý výplet nuhýbá do strany? Máš pravítko, nebo to jen zkonroluješ ve vidlici?
Já jsem to zapletla "nalehko" a pak to postupně napínala a centrovala ve vidlici a kontrolovala, že se kolo točí tam, kde má.
To může fungovat. Když s to zaplete v centrovací stolici, tak to jde pěkně, ale bez pravítka nemáš zajištěno, že ti to celé kopletně neujede do strany.
Máme sice v dílně to pravítko, ale nikdy jsem ho nepoužil. Vlastně ani nevím, jak se používá.
Pro zaplétání používám centrovací stolici (byla původně děsně drahá, ale kupkolo ji před cca třema rokama mělo v akci, tak jsem hned koupil)
Pokud při centrování ve stolici kolo občas otočíš, pak žádné pravítko nepotřebuješ.
Když ta moje je taková hodně gumová s umělohmotnýma koncovkama. Když to kolo vyndám a zandám, tak se všechno změní. Tomuto postupu bych nedůvěřoval.
Mně se to právě omylem stalo. Přijel jsem do servisu, že mám asi ohnutou vidlici, poněvadž mám nově zapletené kolo po bouračce nakřivo. No a ona byla křivá vidlice i to kolo. No a také byly málo napnuté dráty. Prostě jsem to neuměl a nikdo mi to nezkoukl až ten známy v servisu, který mne to donaučil.
No jo no., na nářadí se nevyplatí moc šetřit. Co ušetříš za vidlici pak vyhodíš za pravítko...
Tak centrovací pravítko stojí 860Kč. To zase není taková darda.
https://www.kupkolo.cz/centrovaci-pravitko...
No a nakonec se to dá nějak odměřit i na rovné (nenabourané) vidlici.
Ti nevím... kolik kol za život vypleteš? Já jsem zatím vypletla pět zápletů, možná pět do konce života ještě udělám a stačil mi k tomu malý centrklíč.
Vždyť na to máš času co hrdlo ráčí, tak proč si nesednout na židličku a pomalu to neudělat? Neřeknu, kdyby mě to mělo živit, ale na těch pár kol pořizovat vybavení, bez kterého se to dá taky udělat...? Když si to vezmeš, to máš na přední náboje na těch pár výpletech, co s tím za život uděláš. Nebo hodláš vybavovat novejma zápletama celou rodinu a širší příbuzenstvo?
Tak z hlediska efektivity máš určitě pravdu. Když já po té centrovací stolici vždy toužil a centruju na ní kola a koloběžky celé rodině, tj 6 kol a 3 koloběžky. Pravítko si nejspíš nekoupím a budu používat pevnou přední vidlici Favorita.
Já jsem se rozhodla, že dílnu ani skladiště krámů stavět nebudu. A postupně se snažím spíš vyklízet, jak kupit. Nemám pocit, že by mi to nějak chybělo a na kolech jezdím hodně.
Do servisu nic jiného nedávám, ale na pořádné vycentrování a přesné utažení výpletu ráfky do servisu donesu. Nevim jak to dělá, ale když mi předává vycentrovaná kola tak mi vždycky ukáže na stolici s pravítkem jak správně to má udělané. A v ceně vycentrování má ještě kontrolu a případné dotažení zhruba po měsíci (400 km) ježdění.