Ahoj.
Jak řešíte opravu duše v terénu u kola s hydraulickými brzdami?
Na rozdíl od mechanických brzd se nemá kolo stavět na řidítka a na sedlo kvůli hydraulice. Když není stojan, kolo s 27 Kg bude problém držet jednou rukou ve vzduchu, neřku ho nějak položit, když sundávám plášť a měním duši.
Jak to řešíte?
Přijde na to, co máš za kolo.
a) nevidím důvod, proč by se hydry nedaly stavět vzhůru nohama
b) na cestovním kole s nákladem ti to řeší poradny dvounohý stojan jak na babetě, kde změnou zatížení můžeš vyvěsit do vzduchu to či ono kolo
c) jelikož tříkolku neotočim na chrobáka ani duši nevytáhnu bez velkýho nářadí, vyzouvám ji jen tak "napůl" a lepím přitulen k výpletu.
Hydry se nestaví a protože jsem to nevěděl, loni mi ve španělských kopcích vytekla brzdová kapalina, když jsem měl šest defektů za týden. Tam má každá druhá rostlina nějaké trny.
Jako záložní plán je dobré mít kvalitní podrážku.
No a to kolo tady, jestli myslíš, že na tom záleží:
https://www.blackcomb.cz/kolo-ghost-kato...
Stojan? Ve vyprahlé pustině? Kde co jak stojan?
Stojan je právě na to, aby sis měl to kolo ve vyprahlé pustině na co postavit. Jsou i lidi co nejezdí na drsnackem MTB pro které jsou i "blatníky" sprosté slovo, ale mají kolo cestovní, ověšené kdejakou bižuterií za účelem zvýšené praktičnosti.
Například právě ten dvounohý stojan...
To nějak nechápu, kudy ti to vyteklo. Ta vyrovnávací nádržka na řídítkách má přece šroubovací zátku, aby to neteklo.
Nevím, byly to moje první hydraulické brzdy a asi i poslední. Nahoru - dolů - nahoru - dolů... a pak už jenom Merrelly.
O žádné vyrovnávací nádržce nic nevím.
Pokud máš brzdy v pořádku postavení vzhůru nohama by nemělo vadit, akorát se snad nedoporučuje v této poloze mačkat páky.
Pokud se ti je podaří zmáčknuout a desticky ti přijedou k sobě, tak se dají ty pístky bez destiček zase vrátit šroubovákem zpět. Prostě zapáčíš a pístky roztáhneš. Tohle bych ovšem doporučoval dělat ve vzpřímené poloze kola.
Jak poznám, že mám brzdy v pořádku? Šestkrát jsem otočil kolo, brzdy nic bo mám rohy. Vyteklo to.
Vytekla kapalina? Odkud vytekla, co to máš za brzdy?
Kolo jsem uvedl výše, tam by mělo být zřejmé o co šlo. Je pravda, že to bylo po cca 8500 km bez servisu a do té doby jsem kolo otočil možná třikrát.
Rád bych poslal fotky co za špičaté hovada rostou ve Španělsku, ale nemám to sebou.
Za týden u Murcia jsem byl v hajzlu.
Šoupal jsem merrelly z kopca jak za mlada, když jsme si z našich dětských kočárků udělali motokáry.
A odkud vytekla nevím, najednou mačkám a nic. Měl jsem to poprvé.
Já myslím, že každý chápe, že na touring je hydro na hovno.
Jestli to nikdo nechápe, založím v garáži vlastní touringovou značku.
Budu stavět speciály - afro - kazach - du Midi, bo je tam gravel a sajrajt.
Někdy si říkám, jestli by nestálo vyzkoušet ten samý fígl, který využil Narcis Podsedníček při závodu Paříž - Berlín (1196 km, 1901). Aby omezil defekty pneumatik (již tehdy vypečení diváci sypali k již tak mizerným cestám jezdcům do cesty připínáčky, těšíce se, že uvidí jak se vymajznou), vzal plochou planžetu, obšil jí plátnem (aby netrhala duši) a vložil jí mezi duši a plášť. Na motocyklu pak neměl jediného defektu a závod vyhrál s takovým náskokem, že ho organizátoři v cíli nečekali :)
Do tlustých pneumatik by to šlo i u kola :) a asi by to fungovalo mnohem lépe, než ty nesmyslně drahý plastový vložky proti defektu.
Tak s 200 brzdama na naloženém kole bych nejel ani v naši splašené rovině, natož někde do kopců. To bych měl dost obavu. A že někde vytekla kapalina je jen tím konkrétním kusem, ne brzdama obecně. Prostě měl si smůlu, že si je vyfasoval zrovna ty. Od těch nejzákladnějších brzd se nedají čekat zázraky a na nějaké expediční jízdy a na těžko jsou dost nevhodné.
Na stranu druhou, je pravda, že na velkejch expedicích chceš mít možnost všechno nějak opravit nebo alespoň dobastlit.
S lanovodem je na tohle téma výrazně lepší práce než s utrženou hydraulickou hadicí...
A na třetí stranu na lankových brzdách se může vydřít bowden nebo předřít lanko v páce nebo utrhnout u čelisti, to není nic neobvyklého. Na hydraulice fungující na principu tlaku oleje se krom destiček nic neopotřebovává a nemá se tam co posrat, leda bys měl bouračku.
To všechno ale můžeš v terénu zflikovat do nějakého funkčního stavu. Vézt s sebou na expedici náhradní bowden a lanko je výrazně menší opruz, než mít všecko mastné od flašky s olejem.
Auta a motorky mají stejný brzdový systém, na expedice a dlouhé cesty je nikdo na lankové nepředělává.
a) to moc nejde
b) trošku jiná konstrukce vedení
c) trošku jiné možnosti vézt s sebou ND
Konstrukce v zásadě stejná, písty, trubky, hadice. Kdo vozí ND na brzdový systém?
povídám jiná konstrukce vedení.
Nikoliv hadice, ale trubky zacvakaný v ne příliš exponovanýcj koutech karoserie.
Hadice jen v místech kde se to musí hýbat a ty se na Velký Výlety jako ND vozej, stejně jako flaška s kapalinou. (Velký Výlet myšleno nějaký expediční výpad "trabantem napříč Afrikou", ne odpolední akce Praha-Brno, ač na kole by se to počítat dalo - auto na dálnici je něco jiného než cyklista dva tejdny na lesních kořenech)
Na kole si každý kilo kapaliny pečlivě rozmyslíš, místa nemáš zdaleka na rozdávání a tý mastný flašce prostě nezabráníš, aby ti nezasrala všechno okolo, nebo jen s extrémním nasazením.
15 let po kořenech, kamenech a neznačenými zapopmenutými pěšinami a nikdy ani ten nejmenší problém s hydrama, krom toho, že jsem nečekaně musel venku asi 3 x vyměnit destičky. A krom náhradních destiček sebou nic nevozím, protože to není ani v nejmenším potřeba.
Samozřejmě je potřeba občas udělat servis a vyčistit a jednou za řadu let vyměnit obržděný kotouč. Ale podobný servis se musí dělat úplně každého kola.
Já jsem ani neslyšel o případu, že by někdo urval hadici u hydry. Prasklých lanek jsem zažil několik. A při opravě samozřejmě stavím kolo na řidítka, žádný problém.
Jo, v autě mi brzdová trubka prorezla a jet přes půl republiky bez brzd byl zážitek.
Utrhnout hadici? To hrozí úplně stejně jako, že ti praskne rám kola, úplně stejná pravděpodobnost.
neštěstí nechodí po horách, ale po lidech, stát se může ledacos. Můžeš si někde rozbít hubu, může ti to urvat nějakej dobrodinec při přesunu vlakem, prodřít o čerstvě přidanej nosič, možností existuje...
Jako rovný bych ty šance rozhodně neviděl.
A už si někdy slyšel o utrženým nebo prodřený hadici?
Já ještě ani jednou, ale osobně znám 3 prasklé rámy. Když to tak vezmu, tak ta pravděpodobnost prasklého rámu je výrazně větší.
Samozřejmě, když si někdo bude chtít někde ve vlaku hadici urvat, nebo přeskřípnout, tak to udělá, stejně tak ti ukradne celé kolo, ale aby to udělal nějak nechtěně je nesmysl, nemožné, zrovna tak se neprodře při základní opatrnosti.
Ale byl tu mládenec, který sháněl mechaniky, když v barmské džungli urval o větev brzdovou trubku.
Tvrdil "Na kole už nikdy hydrauliky!"
Tohle je věcí zvyku. Ten kdo jezdí s V brzdami upřednostňuje, že je umí opravit a je ochoten je neustále nastavovat, mazat, dotahovat a servisovat. Na kole je to v podstatě nejčastější příčina nějakého servisu. S hydrami tohle neumí a tak se toho děsí.
Ten kdo si zvykne na hydry, zjistí, že to účinně a spolehlivě brzdí a že je to vlastně bezúdržbové. Ten si je pak zvolí i na delší cestu.
Nejčastější problémy s hydrami vidím u lidí, kteří vůbec netuší jak to funguje a co s tím. Ten pak vezme klíč, hydrauliku na třmenu otevře a nechá si vytéct kapalinu a pak běduje, že to nebrzdí a hledá servis.
A i kdybys sesmeknul někde hadici s hyder, tak nějakou brzdovou kapalinu nebo olej seženeš všude a dvě injekční stříkačky také. Víc na doplnění a odvzdušnění v podstatě nepotřebuješ. Jistě, přetrženou hadici neopravíš. Ale přetržený bowden i s lankem také ne. Ano můžeš tahat za lanko rukou a tak ovládat brzdu. Ale pak už můžeš také brzdit na pekaře.
Víš že existujou i mechanický kotoučovky, viď? :-)
Ano, vím. Mají špatné vlastnosti obou systémů. Nechtěl bych to.
ale prdlačky. Mám je a naprostý spokojenost. Primitivní spolehlivý bezúdržbový systém a při letošních defektech, které vždy byly v totálně nejhnusnějším místě celého vejletu jsem byl za ně hodně rád... povolíš šroubek, utáhneš šroubek, žádnej problém se stavěním kola na krovky, pokud chceš, povolíš jedním šroubkem bovden, aby se maximálně rozevřely a vytočíš destičku... vložíš opravené kolo a během minuty seřídíš. Nedám na ně dopustit. Jednou ca za 2 měsíce dotáhnu destičku, jednou za rok vyměním ...
Kdybys měl hydry, tak žádným šroubkem točit nemusíš. Seřídí se to samo. Pokud nejsi nemehlo a s vyndaným kolem nemačkáš na brzdovou páku, tak bys tam to kolo jen neasadil a jel dál. A že by při přetočení kola něco teklo, o tom nevím. Nejspíš nějaká chyba mezi sedlem a řídítky.
Pane Brahma, na rozdíl od nich, kterej jezdí 5 km do práce a z práce po městě a brzdit můžou i cihlou na špagátě, na krosu jezdím sice kolem komína, ale tak až 100 km a na cesty moc nekoukám. Jsem zvědavej na nich, jak vopravujou defekt mezi bahnem a kamením, protože 10 km na asfalt vážně kolo nechtěj vláčet a hledaj tu ideální polohu, kdy si nezaserou sedlo a řidítka a nic nezmáčknou. Hydru jsem měl pro srovnání na předku a zase jí směnil za mechaniku. Nepřinesla nic, jen potíže.
Proto se tam strká nějaká ta destička, aby se nevysunuly pístky ;-) Píšeme tady o tom už několik dní za sebou ;-)
TVL, ještě budu hledat destičku, stačí ta velká brašnička nářadí a dílů, co už sebou vozím (spojky řetězu, 2 "univerzální" šrouby, rychlolepení, 2 duše, hříbek na opravy velkých průpichů pláště, 2 dráty a nářadí na kompletní rozborku a sborku) .. proč dělat věci složitě, když to jde jednoduše :)
Píchnu, zastavím, když je to v bordelu, povolím jeden šroubek na bovdenu, čímž se brzda totálně otevře a kolo se pak líp nasazuje.. opravím, nasadím kolo, a brzdu zase utáhnu .. zase jedním šroubkem na bovdenu. Nemám kolo s pevnýma osama, tedy ať děláš, co děláš, je to trochu křivý.. a pro fajnový seřízení je třeba najít správnou polohu (což se nejlíp dělá v klidu) a nebo brzdu nechat s delším chodem, aby kotouč neškrtal a seřídit pozdějc.. tohle s hydrama neuděláš.
Máš pravdu, tohle s hydrami neudělám, poněvadž to dělat ani mepotřebuji. Kolo vyndám z vidlice bez nejmenších potíží, aniž bych musel brzdu povolovat. Dokonce mi v tom nevadí ani široký plášť, který nafouknutý neproleze ani přes úplně povolené Véčko. Po opravě zase kolo vsunu zpět do třmenu, aniž bych cokoliv upravoval. Prostě tam zapadne. Utáhnu osu, zatočím kolem, zda je to rovně a neškrtá to, zkusmo zabrzdím a jedu. Ta oprava defektu duše je vlastně mnohem jednodušší než u V brzd.
máš pevné osy, nebo rychloupínáky? To je dost rozdíl. Na kole s pevnýma osama hydry smysl mají.
Jinak je rozdíl opravovat defekt na suchém a rovném asfaltu, kde si mohu vše v klidu rozložit a když něco upadne, tak to najdu a třeba ve svahu, kdy je kolo zaháklý za větev stromu a upadlé věci smysl hledat nemá pro vrstvu listí a jehličí :)
Jistě, na suchém asfaltu to jde mnohem lépe. Ale defekt duše lze přece opravovat i kousek jinde, než k němu došlo. Netřeba to dělat na stromě. Hydry mám na horáku, mám tam rychloupínák. Dbám na to, aby osa dopadla zcela až na dno výřezu osy, aby byla vždy ve stejné fixované pozici. Upínák dotahuji na rovně stojícím kole a rám zatížím, aby kolo skutečně zapadlo až na konec. Pak nemám problém s posunem rychloupínáku. Hydry mi neškrtají o kotouč. Pokud škrtají, tak jsem to kolo nasadil špatně, ne až na konec.
defekt se řeší tam, kde k němu došlo. Zejména, pokud neznám trasu a nevím, jestli to co mě čeká není ještě horší, než kde jsem. Zde defekt, zde opravuj :)
Já mám brzdy seřízený tak, že nemají v podstatě žádný mrtvý chod, stačí ťuknout a brzdí to.. s rychloupínákama trochu problém, žádný z nich není 100% rovný.. mám polohu, kdy si to sedne. Když to nechci hledat prostě brzdu povolím.. jde to snadno, buď manipulací napínákama na páčce, nebo povolením bovdenu - podle toho jestli jsou destičky nové, nebo sjeté (a podle toho je nakrouceno u páčky). U hyder si s tímhle hrát nelze
Nejezdím vždy jen kolem komína a po Praze. Mám také horáka a jezdil jsem s ním po světě. Když Pánbůh dá, tak ještě vyjedu. Nejsi sám, který jezdí na kole a kdo sežral veškerou moudrost světa.
No a také mi připadá zcela pitomé, normální diskusi o vhodnosti či nevhodnosti druhu brzd přetočit na osobní invektivu. Asi ti došly argumenty, že? To se stává, ale netřeba to hned hrotit do osobního napadání. To totiž poměrně hodně otravuje komunikaci.
žádný odsobní invektivy.. jen oni jsou svým osobitým přístupem k řešení mechanických úkonů poněkud vyhlášenej.. coby jistý druh pionýra slepých uliček :)
Žádné osobní invektivy do technického sporu :D
A co je to, když v úzkých začneš zpochybňovat kompetenci protivníka? To není převedení technického sporu někam jinam? Diskutuješ na úrovni hospody 4. kategorie.
https://www.nakole.cz/diskuse/30475-oprava-duse...
Já ti je nenutím, ale tys okamžitě skočil z "brzda má lanko" na "musí to být Véčko" - chyba.
Setkal jsem se s třmenem, který byl od páčky hnanej lankem a ve třmeni samotném byl na to lanko navěšenej pístek, kterej kapalinou vytlačoval pístky z obou stran. TO je podle mě řešení které sdružuje nevýhody snad úplně všeho (krom toho že véčka nesežerou velkou osmu, jakýkoliv kotouč jo).
Jestli bys to TY chtěl nebo nechtěl je TVOJE věc a TVOJE volba, kterou ti nikdo nebere (teda já určitě ne), tak uklidni svůj svatý zápal.
Já si stojím za tím, že hydry jsou lepší, dokud fungují, za což se platí horší opravitelností v případě že se něco vykotí.
Ano, v technice nic není zadarmo a všechno má svá pro a proti.
Lanovodná brzda na stejném kotouči bude tratit na vrcholovém výkonu (do čehož počítám i hladší chod hyder), ale se svou zbastlitelností ti dává možnost NĚJAK pokračovat v cestě (pokud nejsi technické jelito).
Výběr nechávám na tobě.
Zkus na oplátku přijmout fakt, že jsou i dnes lidi, co si úmyslně vyberou lanem ovládanou kotoučovku.
P.S.: na kolobrndě mám véčka, což znamená, že si výrobce mohl dovolit čistě radiální výplet, což se mi esteticky líbí a kotouč by to kazil.
Howgh!
Tak ty zkus zkousnout, že já bych nechtěl kotoučovky s lankem, když můžou být hydry. To je zase moje volba :)
Pokud je mi známo, nikdy jsem ti je (ani nikomu jinýmu mimochodem) nevnucoval.
:-) Mně je právě pořád podezřelý, že dnes už ani mechanický kotoučovky nejsou dost dobrý, prý jedině hydry, kdo je nemá, tak vůbec netuší, co je to brzdit... Přitom ještě před třema rokama se na čelistech s lankem jezdila i Tour de France, tak mi to pořád vrtá hlavou, jak je to možný, že se za tak krátkou dobu staly ty brzdy prakticky nepoužitelné i pro úplný amatéry, co s kopce víc jak třicet ani nejedou...
Kotouče byly na silničních závodech zakázaný. Jakmile zákaz skončil, šla véčka do kopru. Neříkám, že nefungujou, na silničce je mám taky. Ale problémů s véčkama jsem si užil dost, prasklá lanka, probržděný ráfek, osmá taková, že brzdy nešly použít. Tam, kde je lankový mechanismus jsem musel měnit bowdeny i lanka, postupně to chodí hůř.
A konečně, když odejde jedná brzda, tak s druhou, fungující a lehce ovladatelnou dojedu kamkoliv.
Jo, a taky mi ještě napadlo, jestli není tolik těžkých úrazů při pádech ve sjezdech kvůlivá tomu, že se spolíhá na větší účinek brzd a jede se rychleji, než je kolo zvladatelné...
A nebo taky, teď budu jedovatá, jestli třeba ty brzdy v daném okamžiku nějak neselhaly... ono by se to těžko zveřejňovalo, že ano, a vůbec jestli to někdo zkoumá. Je havárka při závodech vyšetřovaná stejně jako dopravní nehoda? Včetně zkoumání technického stavu a možného selhání techniky...
Mokrý ráfky, prasklý lanko, utržený konec trubičky u "V" brzd, to jsem všechno zažil. Selhání hyder ani jednou. A důvod, proč mám ještě někde ráfkové brzdy je jednoduchý. Na malé koloběžky by kotouče sotva šly, s velkou kolobkou moc do kopců nejezdím a silničku bych musel vyměnit, tam jde o prachy. A tak občas právě kvůli cestě z kopce vezmu raději MTB než silničku, i když jde o asfalt -jen kvůli brzdám.
Na koloběžce je to jedno, jaké má brzdy. Kolečka jsou malá a tak se namočí i ten disk. Zadní kolo se hned nadlehčí a nic neubrzdí. Přední by brzdilo, ale ta strašná páka řídítek tě stejně pošle i s kolobkou do kotrmelce.
Opět omyl... koloběžku jsem měl motorovou, s 10" kolečky a mechanickými kotoučky. Zadní brzda jí dokázala zcela bezpečně zastavit i z 60km rychlosti, co ten ďábelskej přístroj dokázal vyvinout. Při nepozorném použití přední jezdec předvedl skok plavmo v před.. tedy brzdná dráha při použití jen přední brzdy byla cca dvojnásobná (měl li jezdec zůstat na stroji).
Zestárnul jsem a začal se vehiklíku trochu bát, tak jsem ho pustil dál, mladšímu bláznu :)
Já píšu o koloběžce a ne o stroji vážícím 40kg, kde se občas i sedí nad zadním kolem, které má dlouhé stupátko, odpružená kola a řítí se 60km/h. Stroje u kterého se ani odrážet nejde, poněvadž má moc vysoko stupátko. Tenhle stroj se nazývá koloběžkou jen omylem a s koloběžkou má společná jen dvě malá kolečka.
Motorová koloběžka neváží 40 kg, ale sotva 15 a dá se nosit v jedné ruce. Dá se dokonce i odrážet a jet jen na nohu, když se odpojí motor (některé mají spojku, která to umžňuje, jinde se holt musí shodit řemen, nebo rozpojit řetěz, což je trochu opruz)... musí se koupit koloběžka a ne skůtr.. a ne čínskej šunt, ale poněkud dražší a sofistikovanější americká produkce (kdysi dělal docela dobré Goped), nebo Blata (ten byl českej). Jestli zminěné firmy ještě fungují nevím, cca 10 let to už nesleduju.
Získání vysoké rychlosti je pak jen otázkou pohrání si s karburátorem, palivovou směsí a zpřevodováním (to se holt musí udělat ve vlastní režii).
Děláš ze sebe mudrce, ale opět se montuješ do oblasti, o které nevíš vůbec nic a tvůj způsob ježdění na kolobrndě zavání opět slepou uličkou, jak to nedělat... co pozoruju nemotorové kolobrndáře na těch mírných svazích, co tu máme, tak zadní brzdu zcela úspěšně používají, ba i ty koutoučky mají... přijde mi, že když potřebují brzdit fest, přidřepnou, takže těžiště přenesou víc dozadu a zlepší tak adhezi...já to dělal taky tak....
V tom případě si dovolím citovat:
"Na koloběžce je to jedno, jaké má brzdy. Kolečka jsou malá a tak se namočí i ten disk."
Porovnej prosím zde:
https://www.kostkakolobezky.cz/trip/995-3602...
Buď opusť bublinu svého světa, nebo alespoň uváděj své příspěvky něčím jako "dle mých zkušeností..." nebo "co já vím tak..."
Na kolobce jezdím "dnes a denně" a tak můžu zodpovědně říct, že OBĚ brzdy jsou účinné a přispívají svým dílem k celkovému brzdnému výkonu. Stejně jako na běžném kole, přední cca 2/3 a stejně jako na běžném kole nelze jen tupě zatáhnout maximální silou za páku, ale je třeba zároveň přenést váhu atd., aby člověk neplachtil. Samozřejmě to může být problém když ti TEĎ něco skočí metr před kolo, ale to už tak holt je...
Obě brzdy brzdí stejně a na pozvolné ubrání rychlosti fungují dobře. Problém nastane tehdy, když musíš brzdit rychle, bez přípravy a intenzivně. Ano, i to se stává, když se na tom jezdí. Zadní se odlehčí mnohem rychleji než na kole a nebrzdí, poněvadž se vznáší nad vozovkou. Přední brzdí až do okamžiku, kdy letíš přes řídítka a to jde mnohem dříve, než na kole.
Souhlasím, že spojení "motorová koloběžka" prostě nemělo nikdy vzniknout!
Nejspíš za to může angličtina, kde je všechno scooter.
Nicméně v češtině je koloběžka odvozena od slova běžet, o čemžš se u vozidla s motorem, kde po rozjezdu tydýt jen nehnutě stojí (někde dokonce sedí) fakt nedá mluvit!
Myslím, že e-moped by byl správnějším výrazem pro všechna vozidla s motorem, kde jezdec nešlape.
Pokud je mi známo, tak silničkáři se dodneška dohadujou, jestli ráfkový brzdy ("Véčka" snad na silnicích nebyly nikdy) nejsou náhodou víc "aero" než kotouče a mezi šlapající veřejností jsou ty typy brzd zastoupeny oba.
Profesionální sport bych v tomhle směru za bernou minci uplně nebral, neb hromada (pokud ne všichni) závodníků víceméně musí jezdit na tom, co sponzor dodá. A pokud se výrobce kol rozhodne, že tuhle sezonu budou frčet hydrokotouče i na silničkách, tak prostě budeš závodit na hydrokotoučích...
Varianta, že by se lanka prošoupala závodníkovi TdF, kterýmu dvacet metrů v patách jede Oktáfka s třema náhradníma kolama na střeše, se mi zdá málo pravděpodobná.
Já abych pravdu řekla, tak brzdy jsou to poslední, co na kole cítím potřebu řešit. A to jezdím na těch starejch Favoritích. Jo, kdyby to lehčejc šlapalo a rychlejc jelo, to bylo jiný, ale to už asi technikou moc nepořeším. Když jsem se na to ptala, tak prý, kdybych si koupila i to hodně drahé kolo, tak mi to víc, jak deset procent na výkonu nepřidá. A jestli pojedu 20 nebo 22km/h na rovině či 4,5 nebo 5 v kopci mi za ty peníze fakt nestojí...
Kotouče se zřejmě chytly (a to i na low costech!) zřejmě proto, že je asi jednodušší naflákat, byť mizerné, kotouče, jak se drbat se kvalitou a broušením ráfků.
Jestli chceš jet po rovině rychleji, pomohlo by lehokolo (netroufám si hádat kolik procent), akorát do kopce je to pak horší... :-)
Já jsem kotoučovky dlouho nechtěl, ale když vidím, jak mi na MTB brzdí pořád dobře a nepotřebují vlastně žádnou údržbu, zatímco na lehokole každou chvíli čistím špalíčky a stejně ráfek zvolna ubývá, asi bych si už uměl představit kotouče i tam.
Kotouče jsou relativně háklivý na znečištění, teda spíš zamaštění.
Zatímco gumovej špalík nic nenasaje a vším tím prachem od země se brzo zase "opískuje" dočista, destička na kotouči jakoukoliv mastnotu absorbuje (některý typy víc, některý míň (organika vs sintry)) a už to z toho prakticky nedostaneš - jednou zamaštěná deska už nikdy nebude brzdit 100% i kdybys to odmašťoval nevím čím.
S ráfkovýma brzdama jsem měl problém na malé kolobrndě - 12" se z dlouhýho kopce dost zapejkalo a byť na nejhorší nikdy nedošlo, měl jsem často sevřenou prdel jestli mi nebouchne guma. S přestupem na 20" kola problém vymizel.
Celkově vzato, já souhlasím, že hydraulický kotouče jsou obecně nejlepší - údržby málo, seřizování prakticky neexistuje, ceny nijak dramatické. Běžný uživatel co brázdí českou kotlinu, kde mu v případě maximálního ztroskotání hrozí 5km přesun pěšky na nejbližší nádraží si s pánembohem může dovolit mávnout rukou nad katastrofickým scénářem fatální poruchy.
Přesto jsou aplikace, kde prostě lidé volí mechanické kotoučovky, protože se jim to jeví výhodnější.
Jak už jsem psal, i ráfkové brzdy jsou pořád v nabídce u fungl nových kol - pokud někdo honí gramy, fakt že má kotouč sloučený s ráfkem ho jistě potěší.
A do kopce to dostanu jak? ;-)
Já gramařím, zatím jen na sobě, hlavně kvůli kopcům. Tam se i flaška s vodou proveze, a to je fakt už jezdím krokem! :-D
jednoduše.. JRR bude volitelným příslušenstvím, vždy pod kopcem přiskočí a stroj i s tebou do něj vystrká :)
to, že brzda nepobere brutální osmu, bych bral jako plus.. na takhle zkurveným (drcnutým) kole pokračuje jen sebevrah.. může se kdykoliv zhroutit.....
Když potřebuješ dojet do civilizace, tak se dá opatrně jet.
Na zborceném ráfku nikdo dobrovolně a jen tak nejede. Jede, poněvadž musí.
a vzápětí kolo nese, protože se ráfek zbortí. V lepším případě. Borec nabořil kolo při blbnutí na pumptracku, nic se mu nestalo, ale přední kolo zdeformoval. Chytrej jak rádio, že to domů nepovede, ze dojede. Ujel asi 600 metrů, když se přední kolo zbortilo, dal hlavouna a vyrazil si přední zuby. A to se vyplatí.
Hele nevim, asi přijde na kolo, nebo co přesně se mu "poštěstilo". Onehdy jsem jel asi dva kilometry za člobrdíkem na skládačce: zadní kolo s torpédem, takže ráfek nic neomezovalo, ale kolo šmajdalo takovým způsobem, že se to propisovalo do svislýho pohybu sedla. Prostě v jednom místě byla "díra" vytvořená ráfkem vybočeným vlevo. Ty dva kilometry jsem se za ním táhul právě proto, že jsem prostě nevěřil vlastním očím.
Podle stavu jezdce a skládačky, silně pochybuju, že k tomu došlo nedaleko a jen se nouzově vracel domů. Popravdě, pochybuju že k tomu došlo ten den, nebo i týden či měsíc.
Tím nenaznačuju, že by se údržba kol měla zanedbávat. Jen, že tvrzení, že pokud kolo není rovné aby prošlo těsně seřízenýma Véčkama, tak se prakticky okamžitě zhroutí a jezdec si natluče, není nezbytně nutně pravda.
Brzda není kalibr.
zřejmě bude dost rozdíl, jestli k tomuto stavu dojde postupně, nebo najednou.. a taky na mocnosti ráfku a velikosti kola. Tedy na tom, jakou ránu dostanou špice a jaké síly na ně působí.
To co popisuješ je patrně rozcentrování po čelním nárazu do překážky. Při běžném pádu bokem není moc důvodu česat dráty. No po takovéhle akci se může stát ledacos. Ale pokud ti kolo spadne bokem na pařez vytrhneš si dva dráty, tak zborcení celého výpletu nehrozí. Tedy pokud byl výplet předtím v pořádku.
Nepoužitelné se staly od té doby, co došlo k masivnimu rozšíření karbonových ráfků. Tam klasické špalky nešlo použít. Používali se korkové a po zahřátí ráfku ve sjezdech nebo za mokra byl problém s účinností. Kotouče tohle eliminují.
Na dovolené jsem sjžděl na naloženém gravelu klesání 320m na 2km na úzké klikaté silnici a za hydry na gravelu jsem byl fakt moc rád. :-)
Sakra, to mi uteklo.. ty korkový špalky bych potřeboval na starokola... původní ráfkové brzdy na falcové ráfky měly právě korkvý špalky...
A ty myslíš, že by to fungovalo?
https://www.kupkolo.cz/gumicky-brzd-force...
Uvidím :) sice to bude vypadat jako pěst na oko, ale ta korková směs by k těm plechovejm ráfkům mohla být šetrnější než prostá guma. Na brzdě Weinmann se tvarově nezměnilo nic, jen původní originál je ocelovej :)
Myslíš, že low costy osazujou karnbonovejma ráfkama? O nějaké masivnosti karbonových ráfků nemůže být vůbec řeč, oproti kovovým ráfkům je to úplný zlomeček. Přitom zrovna karbobový ráfky celkem normálně seženeš ve verzi pro ráfkové brzdy.
Už se v tom nějak ztrácíš. :-)
Píšeš: "Přitom ještě před třema rokama se na čelistech s lankem jezdila i Tour de France" - dnes závodníci vozí karbonové ráfky skoro všichni. A ano, dělají se i pro ráfkové brzdy, ale pak to může špatně brzdit, jak jsem psal výše.
Zkus ji sjet na silničním kole pořádný kopec - třeba Lysou v Beskydech za mokra. A poznáš ten nebetyčný rozdíl ráfkové/kotouče.
Připadá mi, že porovnávat bowdeny a hydrauliku vyjde nastejno jako porovnávat přehazovačku a nábojovou převodovku: sice teoreticky neopravitelné (to tvrdí skoro všichni, kdo to ještě nevyzkoušeli), ale prakticky není co opravovat (to tvrdí skoro všichni, kdo už to vyzkoušeli).
Ale hydrauliku jsem ještě nevyzkoušel, tak si to možná představuju jako Hurvínek válku.
Našel jsem názor na německém webu, překlad zde. Trochu jsem klidnější.
Otočit kolo s kotoučovými brzdami vzhůru nohama? Ano nebo ne?
PUBLIKOVÁNO23. ČERVNA 2021 · AKTUALIZOVÁNO15. ŘÍJNA 2021
Často se říká, že byste neměli převracet horské kolo. co to má znamenat?
Při „obracení kola vzhůru nohama“ se může stát, že vzduch z brzdové páky stoupá do vedení, protože systém kotoučových brzd je otevřený. Pokud kolo znovu otočíte, vzduch zůstává v systému a omezuje brzdný účinek.
Brzda musí být odvzdušněna.
Dávejte pozor, abyste nikdy netahali za brzdovou páku, když je převrácená. Gumovým páskem kolem páky a rukojeti lze hydraulický systém před převrácením uzavřít a zabránit tak vnikání vzduchu.
Vzduchové bubliny se mohou hromadit v nádržce brzdového systému při instalaci uzávěru nádržky nebo při dlouhodobém používání v různých částech systému. Kotoučová brzda M755 nesmí být obrácená, jinak se mohou vzduchové bubliny z nádobky dostat do brzdového třmenu. Používání kola v tomto stavu představuje riziko selhání brzd.
Po zacouvání kola je nutné několikrát stisknout brzdovou páku, abyste zkontrolovali, zda brzdy reagují normálně.
Výňatek z pokynů pro instalaci a údržbu brzdového systému Shimano
Přesto:
Perfektně sladěný a odvětrávaný brzdový systém je 100% bez vzduchových kapes. Takže „otočit to vzhůru nohama“ obvykle není problém.
PS. jen trochu nerozumím ten pokyn-gumovým páskem kolem páky a rukověti...?
V uvolněné poloze páky ke volně průchozí systém z baňky az do třmene. Namáčknutím páky se píst posune, baňka se odpojí a máš dva "natvrdo" propojené písty. I pokud bys v baňce měl vzduch, nemá kudy do systému vniknout.
Rozumím, díky.
Jenže pak vlastně nejde vymontovat zabržděné kolo, což byl důvod, proč jsem celé kolo převrátil, ne?
Namáčknuté páky. Existuje pozice kdy už zavřená baňka, ale ještě nesevřeš třmen. To si můžeš třeba něčím podložit a pak to nafest stáhnout, nebo to řešit nějakým pevným nestahovacim kroužkem nebo tak něčím.
Nebo kolo prostě polož na bok, vytáhni co potřebuješ a nech ho tak.
Důležité je pochopit princip a pak improvizovat z aktuálních možností, ne se nabiflovat řešení a pak koukat, že mi chybí (...)...
Díky,
ale jsem úplný začátečník s novým elekrokolem a hydra brzdy jsem nikdy neměl. Jelikož jsem hned po koupi namontoval jiné pláště, dělal jsem to nejdřív s kolem na říditkách. Až později před montáži jsem se dočetl v mém návodu, že na říditka se kolo nesmí obrátit. Tak jsem kolo položil a snažil se namontovat zadní kolo, což vůbec nešlo. Takže znovu kolo na říditka a zadní pak vmontoval. Proto můj dotaz a prosba o shovívavost k začátečníkovi..
Pokud vím, tak u hydraulik je v kompletní nové instalační sadě i takový "distanční bazmek", který se po vyndání kola strčí mezi pístky a pak ty páčky můžete mačkat jak se komu zlíbí ;-) Tak to normálně dělám... Samozřejmě to pořád vozím s sebou s ostatní další bižuterií jako jsou vnitřky ventilků, několik spojek na řetěz atd. atd.
A ten "gumový pásek", co třeba "zavařovačka" nebo podobná guma? ;-)
Např Shimano SLX, viz obrázek, položka č.24. Oni tomu nadávají "pad spacer".
Pak je v té sadě ještě i tlustší č.25, "bleeding spacer", ale to je už na vypouštění kapaliny/oleje...
Pokud to nemáš, tak bych to zkusil vysomrovat v nějakém servisu, třeba by se toho i rádi zbavili...
Ještě upřesnění, ten "bleeding spacer" nakonec není na vypouštění, ale spíše předpokládám, že je osazen v případě, že si člověk koupí už naplněný a sestavený komplet brzd. Ten se ale pak po montáži na kolo musí odstranit, dát to třmenů brzdové destičky, mezi ně ten výše zmíněný tenký "pad spacer" a několikerým pomačkáním pák brzd se to v tom třmenu všechno pěkně srovná...
Teda asi :-)
Já jsem poslední hydrauliky kupoval v obchodě a pak sám montoval na kolo naposledy někdy 2005? Takže si to už pořádně nepamatuju... Ale ten bazmek mám pořád doma. A určitě jsem ho musel dostat i k současnému kolu, i když bylo kompletně setavené a seřízené... Canyon mi k tomu tenkrát přibalil všechny tyhle "přebytky", co jim zbyly po montáži, včetně uživatelských i servisních manuálů...
Bleeding spacer se hodí, měníš-li kapalinu nebo pachas nějakou jinou rozsáhlou montáž a chceš brzdy "restartovat".
Pointa je v tom, že tahle vložka se používá bez destiček (abys je nezamastil mimo jiné) a drží oba (všechny) písty maximálně zatlačené, čímž minimalizuje objem kapaliny ve třmenu a usnadňuje tak vypláchnutí všech bublin a tak.
Pad spacer je transportní, když vyndáš kotouč že temene a nechceš si ty desky náhodným zaváděním o páku sevřít. Úplně se pak bez pomoci nevrátí což znamená mezi mé něco narvat a pomoci jim, což hrozí zamaštěním a kousáním desek - opruz. Proto tam vrazíš transportní vložku, víceméně o tloušťce kotouče a dokud nevypadne, máš klid.
Abych byl přesný, ono to není primárně určeno k těmto účelům (oprava duše/pláště s vyndaným kolem), ale pro seřizování pístků u nově instalované/naplněné brzdy jako takové.
Vzhledem k tomu, že to ale má ty přesné rozměry, tak to někdo používá i na ty opravy...
Pro seřizovaní, odvzdušňování a plnění slouží právě ten blok 25 který se používá s vyndaným kolem a destičkami. Pad spacer 24 slouží třeba pro transport s vyndaným kolem aby při náhodném zmáčknutí páky nevyjely pístky. Kdybys použil pad spacer a sjeté desky při odvzdušnění a doplnění oleje, tak brzdu přeplníš a pokud bys pak při montáži nových destiček roztahoval pístky bez povoleného plnícího šroubu na páce hrozí protržení membrány v páce.
Jo, tak nějak to je. Fakt jsem to v návodu zkoumal a pak dělal naposledy tenkrát v tom 2005 nebo 2006... Takže vzpomínky na to už mám spíše v mlze ;-)
Tak jediné, co jsem ke kolu dostal v obálce s dokumenty jsou tyto dvě ca. 3x3cm plastové věcičky...nemám tušení, na co.
To se strká mezi destičky místo kotouče když vyndáš kolo aby při náhodném zmáčknutí brzdové páky nevyjely pístky
A když vyjedou, což je otrava, tak se dají přece šroubovákem zase zastrčit dovnitř. Nebo ony dokáží vyjet úplně ven a vypadnout? To musíš s tou brzdovou pákou minimálně párkrát zapumpovat, ne?
Když vyměňuješ destičky za nové, tlustší, tak také musíš ty pístky trochu zasunout.
Pro transport kola bez předního kola.
A na tu blbost si přišel kde, že nemůžeš kolo otočit na řiditka?
Jediné co je rozumný tak po vyndání kola z rámu si nevšímat brzdových pák dokud kolo nevrátíš. jinak máš na chvíli o zábavu postaráno :-)
Ahoj,
přečti si prosím diskuzi od začátku...
Přikládám foto s návodu od mého nového kola...výrobce to vysloveně zakazuje...a protože jsem doposud neměl hydrauliku, získávám zde rád rady...
No jo, tohle bylo kdysi v pravěku v počátcích hydraulik když se brzdy komplikovaně plnily, odvzdušňovaly a hlavně nádobky moc netěsnily, tak se výrobci jistili a napsali - neotáčet. No a asi nezaznamenaly výrazný posun a tak to tam mají stále. Tohle by mě fakt nenapadlo, že to někdo dnes ještě uvádí do návodu, proto jsem se ptal na to, kde si sebral tu blbost.
V tomhle případě ten text ale vyznívá spíš jako že to postavíš na nějakej nerovnej terén a tu hadici urazíš - e-kolo je na to těžký dost.
Nic o bublinách tam neni
No jo, tak to je snad jasné a samozřejmé, že se nesmí kolo postavit na brzdové páky a je nutné řiditka podložit aby nebyly páky zatížené. To by snad udělal jen blbec.
To je skoro takový jako že se v mikrovlnce nesmí sušit kočky.
A ty bubliny v brzdě zmiňoval tom2 o něco výš v kopírovaném textu. Proto o tom píšu.
Tohle varování co je tady jsem považoval za samozřejmé.
Výrobců brzd není zrovna málo a každý má několik modelů, takže je toho spusta, zvlášť když budeme brát všechny modely v průběhu času, tak je klidně možný, že u nějaké brzdy tohle problém byl.
Já jsem se dočetl v příručce k autu, že provedení 4x4 se nesmí při výměně kola zvedat. Když jsem to ukázal v pneuservisu, mohli se potrhat smíchy. Tak bych ty návody nebral moc vážně.
Vzpomínám, že jsem před časem měl MTB kvůli očistě vzhůru kolama a po rozjezdu mě dost zarazilo, že na první zmáčknutí nechtělo moc brzdit. Ale trvalo to jen vteřinku, na druhé nebo třetí zmáčknutí už normálně brzdilo.
Jestli existují brzdy, které by obrácená poloha znefunkčnila úplně, netuším.
Jo, to se může stát, prostě tam máš malou bublinu, která se samozřejmě tlačí nahoru a dojede až k brzdovému válečku a pak po narovnání kola je nutné párkrát zmačknout páku a vytlačit bublinu zase nahoru k páce. U některých brzd to tak je konstrukčně, že nejdou úplně zbavit vzduchu a je nutné si pamatovat, že před rozjetím je rozumné zkusit brzdy.
Sundám píchlé kolo, duši, do brzdy šoupnu plastovou destičku a kolo položím na bok.
Ale můžeš také použít metodu Radka - ten kola nesundavá. Jen z jedné strany uvolní plášť, dřepne si ke kolu a podrobně ho prohlíží dokud nenajde závadu. Pak zalepí a plášť zase nasadí :o)))
Asi mi nezbude, než tato možnost.
Ale už se mi stalo, že díra po trnu byla neviditelná, že jsem u jiného lehkého kola musel duši vyndat a nafoukat. nevím, zda to bude možné, když bude zaklíněná v rámu kola s různými ohyby..
Někdo mi ještě radil - duší prostřihnout, vyndat a provizorně tam vložit dělenou duši GAADI.
Neblbni...
S pořádnou pumpičkou to najdeš i bez kýblu s vodou, i když kolo nevyndáš a necháš duši provlečenou vidlicí.
Potíž je extrémní bahno a jinej borčus, vnitřek pláště by měl zůstat čistý.
Taky může být problém najít trn v plášti a vyhnout se opakovanému defektu, ale to chce cvik.
To co popisujete je postup někoho, kdo závodí s časem a nemá prostor věc v klidu opravit.
Může se stát, za tmy a deště na silnici vprostřed lesa každému z nás, ale nedělal bych z toho univerzální postup a pravidlo...
Namáčení do vody jsem myslím před rokem využil, protože dírka byla fakt malinká. Pokud by člověku nevadilo každý den dofukovat, tak by na tom šlo i jezdit...
Jinak ale zatím vždycky stačilo nafouknout a poslouchat. Dost často byl vzduch nad dírkou i cítit prsty.
Mnohem těžší bývá najít škůdce v plášti než díru v duši, to bývá problém i když si hlídám vzájemnou polohu duše-plášť a hledám tak na správném místě...