Žiš!!
78 kkg na 170 ccm?!
Ty musíš být mladší brácha uranu...
To tedy pro začátek doporučuji krossy za 1 kKč a běhat, běhat, běhat...
Co by si na tom chtěl vybírat? Prostě kup kolo, které se ti bude líbit a bude ti velikostně vyhovovat.
...a který se vejde do rozpočtu 15k...
V jeho případě zřejmě základní podmínka, proto jsem ani nezmiňoval.
Kolo do 15 000 nebude žádná velká hitparáda a pochybuji, že ti tu někdo poradí. Kup kolo od nějaké solidní značky, která kola ve velkém vyrábí a prodává. Můžeš doufat, že jim bude hamba to ošidit tak, že by jim to dělalo ostudu. Míním něco jako Autor, Kelly, RockMachine... Nekupuj to u Mountfielda, v Decathlonu či podobných, kteří se tím naplno nezabývají. Umí si nechat poskládat opravdu levná kola, ale s tou šuntovostí to často přehání a pak je to špatně servisovatelné. Respektive, pokud půjdeš do takového podniku, tak si s sebou vezmi někoho, kdo to je schopen posoudit. Například by bylo vhodné, aby to mělo zapouzdřený šlapací střed a nějaká alespoň trochu krytá ložiska v nábách. Pokud se tohle ošidí, tak to budeš neustále seřizovat a přemazávat a pokud ne, tak to velice rychle odejde.
Pak je ještě varianta za tyhle peníze koupit ojetinu, která bude technicky ne mnohem lepší úrovni. Opět to ovšem znamená to být schopen alespoň trochu posoudit.
V Decathlonu bych se toho vůbec nebál, byl ses tam někdy podívat na kola, asi ne co.
Proč myslíš, že ho zmiňuji?
Ale ano, podrobně jsem tam ta kola kolem 15 000 nestudoval. Ale jestli jsi takový aktivní odborník, tak nabídni pánovi, že mu s výběrem pomůžeš a zajdi s ním do toho Decatlonu.
Pokud se pán dostaví do Decathlonu, s výběrem mu pomůže personál, který se v tomto oboru dobře orientuje a je velmi ochotný.
Jóó, slepě věř prodejci, to je vždycky čupr nápad! :-D
Presně tak, Decathlon má kola za dané peníze dobře vybavená, nákup naleštěné bídy v těchto nižších cenových kategoriích hrozí naopak u věhlasných značek jako Trek či Specialized.
Mě Decathlon mile překvapil před dvěma roky, když jsem sháněla komponenty na kolo a nikde jinde ty, co jsem chtěla, nemohla sehnat.
Tož díky všem kupuju ve výprodeji GHOST Square Cross Base u nás na záběhlici.
Jak ti vydrží uvidíš, ale chválím použitelný systém 3*9 převodů, místo toho nesmyslu 1*12 :)
Blbý je, že převod 3 x X se dá pořídit ještě tak u těch nejlevnějších "obchoďákových" kol, ale u kol vyšší kvality už není šance, rámy už na přesmyk ani nejsou dělaná. je to hrůza a nesmyslný tlak výrobců.
Osobně bych si rád pořídil nové kolo, ale kvůli tomuhle nesmyslu musím udržovat staré kolo a pevně doufat, že ještě pár let vydrží dokud budu moc jezdit.
jsem na tom stejně. Zanedlouho i moje "moderní" Merida bude veteránem....
Ale tak na kovovej rám snad objímkový přesmyk vždycky dostaneš, ne?
Do rámu nejde dát víc než jeden převodník, takže přesmyk je na nic.
je to magořina, ale výrobci to tlačí tímhle směrem a lidem nic nezbývá než pak tvrdit jak je převod 1 x X výborný.
Používám 1xRohlík, což je rozsahově jen malinko nad těmi lepšími 1xpřehazovačkami a popravdě zásadní nedostatky v tom (zatim) neshledávám.
Neříkám výborný, ale adekvátní.
Kdysi jsem nad tím taky chvíli uvažoval, ale to bylo v době kdy bylo možné pořídit kvalitní převody na dobré kolo a tak to nebylo moc výhodné. Jak a kam se to pak hnulo jsem nezjišťoval, ale možná se na to zase podívám víc jestli by to mělo smysl. Nemám v nohách dynamit tak potřebuju mít větší rozsah převodů.
Konkrétně u Rohlíka se nezměnilo asi nic, vyrábějí furt ten jeden model, veškerý upgrady spočívají v obalu, který se naučil montovat kotoučovou brzdu, nebo být dost široký na FATbike. Taky tuším uměj elektronický řazení.
Ale pajšl je furt týž, s rozsahem 526%.
Víc pokud vím umí akorát Pinion, kterej se umí vyšvihnout přes 600%, ale na to už musíš mít rám, neb se montuje do pedálovacího prostoru.
Z 3xNěco systému vytáhneš procentáž i vyšší, otázkou zůstává, jestli jí člověk opravdu potřebuje, což je na uvážení jednotlivce.
Osobně mi přesmykač nechybí, protože mi dlouhé roky před tím jen kradl příčetnost neustálým škrtáním o řetěz, ať jsem dělal co jsem dělal (placka vždycky dřív nebo později vyrobila osmu)
Současný trend je jízda lanovkou nahoru a po singltreku dolů, tam samozřejmě 1 x 12 bohatě stačí a převodník je nadbytečný a krapet na obtíž. jenže pro nás milovníky jízdy "offroud" cestou necestou je velice příjemné mít dostatečně velký rozsah převodů, zvlášť když po několika hodinách začnou síly citelně ubývat a pak v obtížnějším stoupání začnou chybět převody. nějak přesně nevim jak se ty procenta správně počítají, ale jestli jsem to dobře pochopil, tak mám dnes rozsah 645 % a občas bych uvítal 730 %
Škrtání v tak velkém rozsahu se asi v krajní poloze zbavit nedá. Ale dá se tomu hodně pomoct vhodnou kombinací převodníku a kazety. Hodně by se mi líbilo mít převodník v elektrice s nastavením podle pastorku na kazetě, ale bez toho se obejdu, ale radost by to udělalo.
Gravely se tuším pořád dodávají s dvoupřevodníkem, jestli to ale umí kombinovat s tou hyperrozsahovou kazetou netuším, tam už byohl být problém aby to požral napínák. On už s tím i tak má docela co dělat...
S procentama to máš snadný: máš-li nejmenší pastorek 10z a největší 48z, rozsah je 480%. Prostě násobek převodového čísla nejrychlejšího převodu vůči nejpomalejšímu.
S těma procentama to bude asi jinak než jak píšeš, nevim, ale na netu jsem našel, že převod 22-32-44 x 11-36 je 620 %, tak vůbec netuším jak to je. Já to nepočítám na nějaká procenta , ale na převodový poměr 22 : 36, resp. mých 22 : 40.
Na treku mám nyní upgrade na 3 x 11 a to mi dostatečně vyhovuje, tam problém není. Tehdy gravely nebyly, tařže mám treka. AYž mi ho doufám neukradnou, tak pořídím gravela, tam budou stále dvoupřevodníky, podobně jako na silničkách.
Problém je na horákovi, tam bycvh už bral nového jen ten zmagořený trend 1 x X mi naprosto nevyhovuje, takže si šlechtím a pracně udržuju co mám. Zatím to jde, ale pokud by mi odešla vidlice, tak jsem definitivně v hajzlu, protože novou už na něj nepořídím.
Co tam máš za vidlici? Rovný sloupek nebo kónický?
Rovný, je to už stařičké kolo, z pohledu současného trendu už veterán :-)
Koukali jste na nabídku ´kolonetu´ (já včera), snad by se i něco vybralo
https://koloneto.cz/
Bez šance, brácha už vloni nikde nic nesehnal ani v cizině.
Jako že rovný bezzávitový a-head 1 1/8"? To zas takové retro není, na to se rozumná vidlice na RÚ jako třeba Epixon dá koupit
https://bit.ly/3RyXIcw
29 vidle mi je poněkud na dvě věci u 26 kola :-)
To je teď móda, vepředu 29 a vzadu 26... furt to propagujou, jak je to cool
Jo to mi nedošlo, že máš ještě dětský kolo. Tak třeba takhle
https://www.kupkolo.cz/26-vidlice-rock-shox...
Nebo
https://www.kupkolo.cz/26-sr-suntour-raidon-xc...
655% po zaokrouhlení, pokud mi nevěříš, NightRider o tom má pěkné podrobné pojednání i s kalkulačkou zde:
https://nightrider.mzf.cz/prevody.htm
Věřím, nemám důvod nevěřit, jen mi vycházejí jiná čísla, konkrétně 694 %, ale vůbec nevim k čemu mi to je dobré vědět :-)
Pro mě jsou podstatné jednotlivé převodové poměry a především co jsem s tím poměrem 0,55 schopný vyjet a jestli by to nešlo ještě zlepšit. Snad, že bych mohl mít poměr 0,53 a jsou občas okamžiky kdy by se to hodně hodilo. To je důvod proč se snažím udržet kolo s trojplackou a 22 převodníkem. Zrovna dnes by se mi to v jednom okamžiku docela hodilo, nemusel jsem se shodit.
Shimano má od letoška novou sadu kde se dá postavit 2x11 v kombinaci 36-22 a 11-45 čímž že se dá v rámci specifikace dosáhnout převod 22/45 tedy 0,49, což je znatelně lehčí převod než šlo podle specifikace udělat předtím. A těch 36/11 na horáku stačí na většinu věcí kromě stíhaní silniček z kopce :-)
Vím, ale 2 x 11 na horáka pro offroad nechci ani náhodou, pokud to jen půjde.
Mám 3 x 9 sram a to je nezničitelný, blbuvzdorný a maximálně spolehlivý a navíc dost levný provoz - nízká cena řetězu, kazety, převodníků a všeho ostatního. Vše mi funguje, nemám potřebu měnit. Přehazku a ohnutou patku snadno srovnám rukou, nějaká tráva, listí a bláto moc nevadí, stále chodí a řadí.
Existuje i 1x9 s tím skoro 500% rozsahem, právě kvůli problematice spolehlivosti a odolnosti.
A nejsou ty skoky v převodech už moc velké?
Nevim, ale to musí být hrůza takové skoky na pastorku. Buď šlapeš do hovna a jedeš krokem nebo už ten těžký převod neutlačíš, nic mezi tím.
Navíc nemáš tak lehký převod a za kazetu se nedoplatíš nebo z toho máš slušně těžké závaží.
Nevím jestli to MUSÍ být hrůza, ale zjevně to kupce má.
Netvrdím, že to musí vyhovovat nezbytně nutně všem, ale nos bych na Tvém místě neohrnoval.
Vyseknout z plechu řetězové kolečko a nanejtovat ho na osm až deset dalších, je v podstatě levná sranda a můžeš se pouštět do různých nesmyslů a experimentů. Avšak je tu společnost Pinion, jež dělá převodovky usídlené ve středovém složení. Srovnání jejich rozsahů jsem vystřihl z jejich stránek. Ano, jedná se o reklamu výrobce, takže tomu odpovídá barevnost a chlouba vlastního zboží, stejně tak nevíme, s čím přesně se porovnávají (teda krom tý věci se 14 kvaltama a rozsahem 526%, tam mám VELMI silné podezření), ale o to tu nejde.
Všimni si rozsahů které dělají a počtu převodů které používají. Prozradím ti, že P-line je nejstarší design, C-line je novější, novější vždy vespod.
V převodovce v podstatě nejsi omezen převodovým poměrem zvenčí a můžeš ho nakonstruovat jaký chceš. Přesto vyrobili co vyrobili a vzhledem k ceně a tedy velikosti "závazku" předpokládám, že trochu tuší co dělají.
Na Rohlikovi mám skok mezi převody 13,5% a snad nikdy, krom toho když "ladím kadenci" na dlouhé rovince, jsem neřadil o jeden stupeň. 2-3 kvalty najednou jsou vcelku standard. Osobně bych řekl, že pravidelnost toho odstupňování je důležitejší/cennější/příjemnější (a tu na kazetě z principu mít nemůžeš - schválně si udělej tabulku jak ti převodové číslo skáče a jak velké schody kde máš).
https://pinion.eu/en/c-line/
Tak jsem to prolít, pro někoho možná dobrý. Prostě to je převodovka a u 9 převbodovky skoky po 24 % je šílené, no a váha přes 2 kg je brutální. Správně to píšou, že to je nejvhodnější pro elektrokola. Tam to chápu. Nevim jaká je cena, ale ta bude taky dost šílená, nemluvě o tom, že na to musí být specielní rám. Pro běžného uživatele víc nevýhod než výhod.
Věc názoru.
Pointa sdělení byla, že rozsahy převodů se drží určitých trendů bez ohledu na konstrukci. Šance že se tak děje, protože to prostě vyhovuje tomu obecnému dvounožci co to používá je podle mě značná.
Pokud tedy ty využiješ/potřebuješ 700% rozsahu, může být, pravděpodobně to (zatím?) poskládáš, ale tvrdit že cokoli míň je nesmysl a blbost pravděpodobně není fér a neodráží to skutečnost.
Není důvod aby 2x11 bylo méně spolehlivé než 3x9.
Je výrazně náchylnější přesnost seřízení a nečistota mnohem víc zhoršuje přesnost a rychlost řazení. ve stejném prostoru je víc koleček a užší řetěz. Na čisté silnici samozřejmě není problém.
Ty jezdíš cyklokros v blátě? Já když je bláto tak se snažím držet silnice, proto se ptám.
Tak někdy není zbytí. Každopádně je to ve všech směrech citlivější a náchylnější na přesné seřízení. Všechno stojí násobně víc a možná ani nemá takovou životnost, jak komponenty 3x9. Rozsah převodů spíš horší a veškerý ten luxus je v tom, že nemáš přesmykač a můžeš se levou rukou šťourat v nose.
A taky mi tam vadí umístění hmot daleko od těžiště. Kazeta 52 zubů v součtu s kotoučovou brzdou už něco dá. Pro metrákovýho žoka je to možná jedno, ale já cítím i rozdíl v milimetru na gumě, váha v těžišti je prostě něco jiného, jak váha na dlouhém rameni.
A navíc násobná cena za úsporu přesmykače :-D
To samozřejmě, cokoliv 1 x 11 nebo dokonce 12 je mnohem dražší a dřív se opotřebuje.
jestli tohle není jeden z důvodů zavedení tohoto systému. Známý si pořídil nové kolo s tímto a byl jím nadšen.. po ca půl roce přijel opět na starém. Když jsem se ptal, kde má nový dokonalý stroj, tak prý prodaný, neb není jelito, aby každý měsíc kupoval nový řetěz a co 3 měsíce kolečka....
On udělal tu chybu, že na tom jezdil...
To také, ale hlavně tohle odvětví strašně podléhá módním vlivům. Je až s podivem, jak taková vlastně mužská záliba je pod vlivem módnosti a předvádění se jako ženské šaty. Ti prodejci jsou pod tím vlivem ještě více, než kdo jiný, poněvadž stále musí prohlížet ty katalogy a reklamní tisky, aby si objednali to poslední zaručeně nejmodernější zboží. Je to asi ještě horší, než s auty, poněvadž je to dosažitelnější a obrátkovitější. Kdo jezdí na 3x9 s duralovým rámem je naprostý zastaralý břídil. Kdo snad ještě jezdí na Favoritu, ten by už patřil do hrobu.
Čím míń sil, tím je potřeba větší rozsah. Gravitace pomáhá pořád stejně dolů a přišlápnout si není problém, rychlý převod zůstává využitý. Ale nahoru gravitaci musíš překonávat silou, které máš čím dál míň a potřebuješ čím dál lehčí převod, takže rozsah se stále zvětšuje směrem k lehkým.
Tak jistě, otázka je, jestli člověk skutečně užije ten rozsah.
Já se třeba z kopce klidně jen vezu, nepotřebuju to došlapávat až do osmdesátky, takže rozsah stačí jen posunout směrem ke stoupavosti.
Ono nejde ani tak o jízdu z většího kopce, tam se to nějak rozjede, ale jde o jízdu po rovině, tam je problém mít dostatečně lehký převod pro stoupání a současně dost rychlý pro jízdu po rovině. A to s jednopřevodníkem fakt nejde i když bude na kazetě 51 pastorek.
A kolik ty jezdíš po rovině? Výchozí převodník je 32z, a s převodem 32/10 to na běžných MTB pláštích 57-622 s celkem pohodovou kadencí 80 rpm pojede cca 35 km/h. Ty snad po rovině jezdíš víc než 35 km/h.
Rychlost po rovině nebo z kopce jsou pro mě dost nepodstatné údaje, nesnažím se ani o nějaké větší rychlosti, fyzicky na to nemám a lepší to už nebude :-)
Pro mě je podstatné to co jsem schopný s daným převodem vyjet a přeskákat kameny - kořeny.
Převodník 32 je dobrý pro jízdu po rovině, ale už ne do většího stoupání, tam je 22 nenahraditelná, tedy pro mě. Je fakt, že v posledních pár letech co je trend převodů 1 x X tak ve volném terénu už moc cyklistů nepotkávám, je to dost vzácné.
Ty na tom už nebudeš moc dobře ani mentálně, co? Já se bavím o tom kde ti nestačí 32/10 do rychlosti a ty to otočíš na diskusi o nepostradatelnosti lehkých převodů, což nezpochybňuji. Já sám mám 22/42, což už je trochu bastl a pokukuju i po možnostech jak mít ještě lehčí. Nejrychlejší ovšem mám 32/11 a to je pro mě převod pro rychlosti 33-40 km/h, což je prostě jízda z kopce, po rovině to mám tak 25 km/h, což jedu na převodu 32/15.
V tom případě si na tom ještě hůř. Já od samého začátku píšu o tom, že nepotřebuju rychlost, ale naopak potřebuju co nejlehčí převod pro stoupání. A ty mi sem furt vnucuješ nějaké převody do rychla.
Tak ještě jednou abys to pochopil, nepotřebuju nic do rychla, ale do pomala a na náročná stoupání.
A jak pomalou jízdu do kopce ještě ustojíš? Já většinou končím tím, že mne odlehčené přední kolo odveze ze stopy někam stranou do kamení a tam musím zastavit. No kdyby to neudělalo, tak bych skončil o 50 metrů dál...
Zatím jsem jela nejpomleji kolem 3km/h :-)
Budu to muset zkusit. V tom kopci jsem tachometr nikdy nesledoval. Ale díky za první nástřel. Myslím, že jedu rychleji než by šel do toho kopce chodec, ale o kolik rychleji to nedokážu říct. Přitom se na to ptám Lelka :)
Mám 22 placku a 36 zubů na kazetě a potřeboval bych asi lehčí převod. Ono to bude těmi 27,5" koly. Kdybych měl tohle na 26", tak by to mohlo stačit. Ale hlavně bych se potřeboval zlepšit v držení předozadního rozložení zatížení kol.
Máš představu, jak ta kola zatěžuješ? 50:50 nebo větší zatížení na zadek?
Jinak převody mám také těch 655% na 3x9. Po silnici OK, do kopce bych užil už i lehčí.
Já mám 26 kolo a převod 22 . 40, na 27,5 kolo bys potřeboval 42 kazetu a byl bys na tom asi o půl zubu líp.
Já nemám moc dobrou techniku jízdy, ale protože nemám moc sil abych zvládl prokluzování zadního kola, tak vím, že nesmím ze sedla a co to jde tak lehnout na řiditka.
Pokud vím, že půjdu do vyšího těžšího stoupání a mám čas, tak si snížím vidlici o nějakých 15 mm a to dělá hodně moc. Bohužel to snížení mám mechanické - šroubováním, tak to chviličku trvá a v terénu už to moc nejde, tak na to někdy nemám čas to udělat.
Ze sedla nechodím, jen se na něm posunu kousek víc dopředu. Lehnutím na řídítka vyvažuješ okamžité zvedání předního kola? Nebo sedíš naplno v sedle a předklonem kompenzuješ to moje poposednutí na sedle dopředu. Já mám asi tu váhu celkem dobře, ale občas se to přední kolo nadlehčí tolik, že mne to někam odveze. Kdybych mu to dokázal třeba zvětšením předklonu zatrhnout, tak bych to kolo lépe ovládal.
Až odejde kazeta, tak pokud budu ještě jezdit v terénu, tak si koupím větší. Letos už s ní vydržím.
Na sedle se moc neposouvám, to by mi změnil úhel nohou a hůř by se mi šlapalo, já se jen rozplácnu nad řiditka co to jde a zapřu se rukama do heftů a dupu a dupu :-) Ale to tam nesmí být kořeny a kameny, tam by to při zalehnutí už nešlo manévrovat.
No, a já zatím jedu 22:34 na 28". Ale s úzkým pláštěm bude ten obvod s 27,5" asi stejný. Už mám nachystanou přehazovačku pro 36 zubů, ale zatím to po těch cestách, co jezdím, jde s 22:34.
Pokud je hladká cesta - asfalt, šotolina, tak zvládnu sledovat i rychlost, v hodně prudkém je rychlost 2 až 3. Pokud je volný štěrk, vetší kameny, kořeny, tak tam už netuším jak jedu rychle, to nestíhám sledovat, ale tam je rychlost hodně kolísavá, protože na překážku musím víc přišlápnout a rychleji ji přehoupnout, pak když jen trochu jde, tak zpomalím a srovnám tep a dech a tak stále až nahoru. Pokud to teda jde a blbě se neshodím jako třeba včera, kdy mi došel dech a nadlehčené přední kolo mě blbě odvedlo bokem, na větší nerovnosti se nadzvedlo a už nebyla síla na srovnání a přitlačení zpátky a už jsem byl na krovkách :-) 15 % stoupání se dá vyjet, jen to chtělo krapet jinou stopu, dnes už vím kterou a jak tam na to, určitě ještě bude příležitost si to s tím kopcem pěkně vyříkat :-)
Najednou ti nejde o rychlost? Sám si včera napsal, cituji:
"jde o jízdu po rovině, tam je problém mít dostatečně lehký převod pro stoupání a současně dost rychlý pro jízdu po rovině"
Což je blbost, na 1x12 s rozsahem 510/520 % lze mít dost lehký převod na kopce i dostatečný převod na rovinu, může scházet max převod na přišlapávání z kopce.
Jo, už to vidím, omlouvám se, je to blbě a hodně zkráceně napsané. tak znovu a lépe. Při jízdě po splašené rovině si dám převod 42 : 13 nebo 15 a v pohodě jedu dostatečně rychle. U jednoplacky s převodníkem 36 i s tím nejmenším pastorkem je dotyčný pomalejší a když se vjede do kopců, tak tam i 51 pastorkem to dává jen dost dobrý sporťák, jinak chodí pěšky. To je taky jeden z důvodů proč má tolik lidí motory, protože by jinak chodili pěšky.
Každej to má jinak. Pro mě není na rovině kadence 80 rpm vůbec pohodová, ale štve mě. Pohodová je tak poloviční. A fakt nepotřebuju jet 35 km/hod. Takže když použiju 48/11, je to pro mě paráda. A na kopec mohu dát 22/34 a snesl bych i lehčí. Ta mantra "musíš točit rychle a pojedeš rychle" není pro každýho.
Vyšší kadence znamená menší zátěž kolen a svalovou únavu (při stejném výkonu), to je prostě fakt. Samozřejmě pokud někdo vyvíjí tak malý výkon, že i při 40 rpm svaly klouby nepřetěžuje, tak v pohodě, pak 48/11 stejně neutáhne.
To o vyšší kadenci platí pouze v případě, že ji jezdec zvládá čistým stylem, což mnoha lidem dělá problémy, obzvláště ve vyšším věku.
Pojkud tu vyšší kandenci trvající třeba půl hodiny udýcháš a udržíš tep v aerobním režimu, tak ano, jinak se utavíš a hodinu se nehneš.
Tak. Já tomu říkám "rovina po vodě", případně vítr v zádech, opakem je "rovina proti vodě" a protivítr. "Po vodě", navíc třeba ještě s větrem v zádech se dá i malou silou jet hodně rychle a není potřeba u toho točit nohama jak křeček v kleci.
Rovina bez větru a vody by prý měla být pohodlná asi v 75% rozsahu (blíže rychlému konci). U Rohlíka se uvádí kvalt 11/14, který je na to koncipován i nulovým zapojením převodů - přímý záběr (maximální účinnost).
Za sebe bych řekl že to funguje dobře.
Vítr v otevřené krajině je hodně podstatná veličina. Dost ubíjející je jízda z kopce proti větru když se bez šlapání člověk zastaví.
Na lehokole, kde mám 3x8, bych se nezlobil za větší rozsah na obě strany. Nejlehčí (26-34) chce do prudkých kopců už hodně síly, občas bych podřadil, kdyby bylo kam, nejtěžší (48-11) neříkám, že nestačí, ale dolů s pořádného kopce by o zoubek těžší pro přišlápnutí bez přehnané kadence bylo fajn... ale budiž. Běžně používám celý rozsah a žádného převodu bych se vzdát nemohl.
Horší je to na MTB. Tam mám 2x10 a zatímco nejlehčí převod všude stačí (nižší rychlost bych stejně neubalancoval), tak na silnici je nejtěžší převod fakt málo a silničky mi s kopce ujíždí prostě protože nezvládnu dost rychle točit klikama.
Když jsem byl vloni bez lehokola a jeden (silniční) triatlon jsem jel na MTB, byl jsem tam z chybějících převodů nešťastný... beru, že to kolo patří primárně do terénu, ale s jedním převodníkem bych fungovat nemohl.
Njn, tak ty na tom závodíš, to jsi jiná kategorie. :-)
Na stranu druhou, stěžovat si, že ti silničky na silnici ujíždějí, když je stíháš na MTB je trochu úsměvné.
Dneska se holt razí specializace, MTB do terénu, žiletka na silnici, sklatba kazet tomu odpovídá.
Ty se snažíš obsáhnout všechno jedním strojem a to je holt nestandardní požadavek.
Z V3Sky dálniční stíhač neuděláš...
Tak moje účast v závodech je spíš důkazem, že závodit může kdokoliv, stačí se přihlásit a zaplatit startovný (nikoliv trénovat, jak si myslí nezávodící většina)... ;-)
Ale fakt mi přišlo paradoxní, že v uvisení silničky na MTB mi primárně nebrání to, co je zásadní pro jízdu v terénu (zubaté pláště, odpružení, hmotnost, vzpřímenější posez), ale prostá absence těžších převodů.
Na druhou stranu, když jsem viděl, jakou kazetu na závodech zase vozí silničky, nechápu, jak na tom jezdí do kopce... respektive chápu, že jezdí rychle, protože podřadit nemají kam. :-)
To tomu druhému převodníku nějak zavazí zadní stavba? Nevím, proto se ptám. V čem je problém s druhým převodníkem?
Konstrukce rámu u šlapacího středu je dělaná jen na jeden převodník, druhý nejde dát. Zadní stavba zvládá 12 kazetu, tam problém není. Rámy kol jsou úplně něco jiného než byly před pár lety. V mnohém jsou lepší, ale blbý je, že žádný výrobce nenabízí druhou variantu rámu byť třeba i jen pro dva převodníky. Mě by na horáka stačily i dva převodníky s dobrým rozsahem na kazetě, ale bohužel není.
Já taky nesmysly s jedním převodníkem nesnáším. Letos přišli sousedi, chtěli dvě horská kola, ale dvou nebo trojpřevodník. Našli jsme, to ano, např. specialized má pořád tahle kola s vícepřevodníky, ale oni chtěli něco na vyšší úrovni co do osazení (brzdy, řazení, přehazovačka). Nakonec se mi podařilo sehnat samotné rámy, komponenty jsme koupili a kola jsem sestavil, jsou s nimi spokojeni.
Mě osobně tenhle "vývoj" v cyklistice doslova a dopísmene se.e!
Co jsi sehnal za komponenty? Já chystám Ivě upgrade trekového kola. A povedlo se mi sehnat XTéčkovou sadu 2x10, samozřejmě po kusech. Převodníky 24/38, kazeta 11-34. Jsem rád, že je to desítková sada jako máme na silničkách. Lépe využiji řetězy :-)
Desítková 2x i 3x sady jsou pořád ve specifikaci a tedy i ve výrobě a měly by být běžně dostupné a není potřeba to shánět.
A mimochodem, kombinace 38-24 a 11-34 má rozsah 489 %, tedy méně než 1x12 pohon.
12 řetěz např vydrží násobně méně, než 9. Nebo se musí kupovat motorovej, drahého jak briliantovej.
Když dáš příslušnou přehazovačku, tak se dá dát i kazeta 11-42zubů.
Vy "cykloteoretici" s těma vašima procentuálníma výpočtama jste z mýho pohledu totéž jako ta současná kola s jedním převodníkem.
...příliš sofistikovaní k pochopení?
Když chceš porovnávat různé sklárny pohonu tak to chce nějaký společný bod a celkový rozsah je vcelku fajn ukazatel.
Na amerických fórech jsem se setkal ještě s přístupem, kdy se mluví o ujeté vzdálenosti na jednu otáčku klik tuším, čímž zohledňuješ i velikost hnaného kola (která do celkového převodu taky vstupuje, kdybys nevěděl).
Ujetá vzdálenost na otočku je dobrý ukazatel, v anglických textech se dost často setkávám i s hodnotou gear inches, což je ekvivalentní poloměr vysokého kola, to mi zas tak intuitivní nepřijde.
Když se nad tím zamyslíš, je to v podstatě totéž.
Pořád se točíme v bedně různých cest vyjádření téhož, což má v konečném důsledku jen jedno správné řešení - konsenzus alespoň té skupiny, která to spolu diskutuje, protože neustále přepočítávat a převádět to lze, ale je to opruz...
Tak chápu, že mezi lidma jsou i hlupáci, co ani takhle jednoduchou matematiku na úrovni ZŠ nedokáží pochopit.
A někdo ustrnul jen v těch znalostech ZŠ :-D
Jednoduché stroje, zde kolo na hřídeli je předmětem učiva základní školy. Ovšem kombinace dvou kol na hřídeli a ozubeného převodu mezi nimi je patrně už nad rámec základní školy.
Například mi není úplně jasno, zda si všichni uvědomují, že změnou průměru kol 26" na 29" se mění základní převod celého kola, že na tom novém horáku potřebují lehčí převody.
To je možné, že jsou ve výrobě, ale řadicí páčky XT jsem sháněl docela dlouho.
A k tomu rozsahu. Nejlehčí převod, který Iva používá na stávajících převodech, je 22-30. Ten tam mám i s malou rezervou. A do rychla používala max 44/14, a to tam má taky. Víc nepotřebuje.
Jo v řadě alivio na HT se dá pořídit, ale něco takového fakt nechci ani zadarmo :-)
Lelku - nicméně přehazovačka - smyk - řadící páčky jsou naprosto spolehlivá záležitost. Ale chápu Tě. Já mám třeba silničku na ultegře taky z tohodle důvodu :-)
Máš představu proč tam ten trojpřevodník či alespoň dvoupřevodník nevleze?
Současný trend je dělat rámy pro širší pláště bez navyšování délky zadní stavby, takže řetězová vzpěra velmi záhy za středem uhýbá směrem k převodníku, i v případě použití jednopřevodníku bývá někdy maximum 32 nebo 34 zubů a je potřeba použít kliky s řetězovou linkou 55mm.
Ale to není jediný problém, čím dál víc rámů má sedlovou trubku tvarovanou, že nemá kruhový průřez a tak tam přesmykač vůbec nejde namontovat jako třeba tady
https://images.bikefunint.com/product-variant/9...
Na oba problémy jsem narazil u rámu Scud. Ale tam šlo použít "klasické" středové složení, kde zapouzdřenou osu se čtyřhranem drží v rámu matice. Použil jsem řesmykač, který je přizpůsobený pro upevnění pod pravou matici středového složení, tím se celé oddálilo od rámu o 2mm, a pak už stačilo dát o tolik delší osu, aby velký převodník měl alespoň minimální vůli, a o rám neškrtal.
Nevím, zda by to šlo i u nových středových složení. U octalinku snad ano, ale u těch co mají ložiska "vně", nevím. Na žádném kole to nemám.
Pod pravou misku u vnějšího středového složení jako je BB52 se dává podložka. Místo podložky by se dalo dát tohle https://www.cycology.cz/drzak-presmykace-na... a na to pak E-type přesmykač. Nicméně hýbat s převodníky a klikou do strany změnou délky osy se nedá, pozice převodníků a řetězová linka je daná typem klik.
Široká vidlice aby se tam vešel široký plášť. Dnes běžně 2,6 někdy i širší. Proto tam nedáš větší převodník.
Díky za vysvětlení :)
S tím se asi opravdu nedá nic dělat. Já si kupoval kolo s rámem s delší zadní stavbou, aby se tam vešel zadní blatník až úplně dolů. Tak tam s trojpřevodníkem není problém. Asi nějaký low cost rám.
Levný rámy starší konstrukce (rychloupínák, 135 mm OLD, vnější vedení) se pořád dají koupit a pořád se budou dělat, přechod na 1x i v těch levných segmentech, kde se stále montuje vzadu 9 a méně rychlostí, bude ještě nějaký čas trvat, pokud k tomu vůbec dojde.
Na jaře sem kupoval rám Scud 2SC, protože mi rám praskl.
Ale rád bych si asi příští rok poskládal kolo s dvojpřevodníkem a mám obavu co seženu, pokud budu chtít moderní rám (pevné osy, boost, současná XC geometrie) aby na něj šel dát přesmykač.
Mě to přijde, jako by tím "nenápadně" tlačili lidi do motorů... Jo vy to neušlápnete? Trojpřevodník, to je zastaralý to už nikdo nedělá.. ale zkuste motorovou pomoc....
Na bikeforu je týpek co má vorla 10-52 s 26z převodníkem, tj. nejlehčí převod 0,5. Tak lehký převod na 2x a 3x pohonech aniž bys vybočil ze specifikace neuděláš.
No jo, ale 26 zubů převodník.. takhle velký se dělají pastorky na torpedo :) To tě předběhne i dědeček s chodítkem po rovině ne?
Zrovna jsem nad tím taky přemýšlel. S motorem je potřeba převodů méně, protože do kopce motor pomůže klidně násobkem síly jezdce a na rovině, když se při 25 km/h motor vypne, málokoho napadne jezdit rychleji...
Možná dinosauři, co motor nechtějí, už nejsou pro výrobce perspektivní. :-/
Mohl bys pro zaostalého starce vysvětlit použité pojmy, díky.
Proč je pevná osa bez rychloupínáku lepší? Nemá uvnitř díru na drát rychloupínáku a je tudíž tužší? Je tlutší? A vidlice na ní musí být stavěná? To nejde zaměnit?
Co je to boost a současná XC geometrie a jak se ta geometrie projevuje?
Ano, pevná osa (anglické označení je thru axle, tedy přesnější a výstižnější označení by bylo skrz osa) je tužší, kolo by mělo zapadnout do rámu vždy stejně, takže nehrozí po vyjmutí kola opakovaném vložení s jinak natočeným nábojem škrtání náboje jako u RÚ náboje. Průměry jsou různé, ale vždy větší než u RÚ os, v rámu/vidlici je kruhový otvor, ne účko jako u náboje s RÚ, nejde to zaměňovat, ale do některých nábojů existuje adaptér, že se pak dají použít v rámu na RÚ.
Boost jsou náboje a rámy vidlice, kde je větší vzdálenost patek rámu od sebe.
Dnes se používá menší úhel hlavové trubky, vidlice je položenější, má to vliv na chování a ovládání kola. To je rozsáhlejší téma, nějaké povídání třeba tady
https://bike.bikegremlin.com/832/bicycle-frame...
> "Převodník 32 je dobrý pro jízdu po rovině, ale už ne do většího stoupání, tam je 22 nenahraditelná..."
Je úsek ze Strašic na Tok "větší stoupání"?
https://mapy.cz/s/guzukufola
Není, průměr 3 % stoupání je na pohodu a bez zadýchání. Neznám to tam, za mokra tam můžou tam být obtížnější úseky, ale obecně nemůže být problém.
Lelek by se měl přejmenovat na Kamzík :)
Já to šel pěšky před 1,5 rokem, tlačil jsem kočárek s vnoučkem a měl jsem toho teda plný zuby! :-)))
Jízda s kočárkem do kopce je o dost náročnější než na kole
Tohle fakt ne, tam je i v té nejprudší pasáži jen cca 6 % https://mapy.cz/s/duvurubere