ahoj, jaké máte zkušennosti s předními světly, vím, když chci svítit jako auto, tak jedině nabíjecí, jenomže mě opravdu nebaví, vím, že usb světla mají několik režimů svícení, jenomže mě to láká mít pořád na nejvyšší stupen, což ale znamená, svítitvost cca 40 minut a to mě nebaví:-)
hledám světlo na obyčejné baterie, jaké je nej? cena nerozhoduje, heureka nepomohla
Chceš svítit jako auto a přitom používat obyčejné baterie? To je nesmysl.
Pokud ti jde o špičkový výkon a cena nerozhoduje, vybereš si u Šolce - už se to tady několikrát řešilo. Pokud si nevybereš tady, tak už nikde.
http://solclighting.com/cs/
Když chceš svítit jako auto, tak to musíš krmit jako auto. Šlapáním to neukrmíš a baterku jako auto nemáš. Svítit jako auto jde jen chvíli. I ta auta to na akumulátor moc dlouho nevydrží. Navíc ve dne to ani nemá moc smysl. Podívej se na ta auta, zda jsou za plného denního světla víc viditelná když svítí. Ve dne má pro cyklstu větší význam žlutozelené velkoplošné tričko než nějaké svícení. Za tmy je třeba překonat nějakou dolní hranici intenzity světla, nad kterou tě řidiči snadno zaznamenají. Je to podstatně nižší světelný výkon, než má auto. No a také jsou významné velké reflexní plochy na oblečení. Tím využiješ ten světelný výkon z těch aut.
Pokud cena (opravdu?) nerozhoduje, tak svítit jako auto (řekněme spíš motorka) asi realizovatelné bude, ale fyziku neokecáš.
Poslat obrovský výkon do současných power LED problém není, otázkou vhodné optiky to nebudu komplikovat, s pořádným chladičem můžeš svítit trvale, ale hlavní problém je baterie.
Pokud má baterie dodávat potřebný proud 10x déle, pak (při stejné technologii) prostě bude 10x větší.
Na "obyčejné baterie", jestli tím myslíš tužkové (alkalické, o Zinc-Chlorid / Zink-Uhlík nemluvě), rovnou zapomeň!
Předpokládám, že (levný) olověný akumulátor z auta bys kvůli hmotnosti vozit nechtěl, takže smysl dává Lion, Lipol nebo jiná varianta s Lithiem, což je citelně dražší.
Dobře se podívej, jakou baterii vozí elektrokola. Jsi ochotný takovou na kole vozit jen kvůli pořádnému světlu? ;-)
Nejschůdnější cesta jsou asi Li-ion články 18650, kterých můžeš mít v kapse zásobu a postupně je měnit. Nabíjet je můžeš třeba tímhle:
https://www.topbaterie.cz/nabijecka-xtar-mc6c...
Ale jak píše Jrr, počítej s tím, že budeš vozit váhový ekvivalent baterky k elektrokolu.
Pro zajímavost: nedávno jsem si orientačně počítal a porovnával provozní náklady dynama a různých baterií s podobným výkonem:
https://nightrider.mzf.cz/son28.htm
(sjeď úplně dolů)
Stručný závěr: jednorázové tužkovky jsou nejdražší zdroj energie, jaký existuje.
díky borci za rady, snad něco vyberu
a co tohle světlo?
https://www.koloshop.cz/cs/Lezyne-Hecto-Drive...
Mám hodně vážně pochybnosti, že při hmotnosti 84 g to světlo bude mít výdrž 20 hodin a bude mít 8 režimů svícení s max. výkonem 500 lm.
500 Lumenů max není zase nijaký dramatický výkon. Je to dobré, použitelné, ale tenhle výkon mmá více svítilen. Není to žádný rekord a rozhodně to nesvítí jako automobil. Výdrž 20 hodin svícení se udává při minimálním výkonu, který je pro jízdu skoro nepoužitelný. Při těch 500 lumenech to bude svítit pod hodinu.
Světlo je dobré, na kolo určitě dobře použitelné, ale žádný zázrak.
Ještě by stálo za zmínku, že na 90% se uvádí lumeny, co teoreticky při daném proudu vyzáří LED čip.
Kolik z toho světla projde ze světla optikou ven a zda osvětlí to, co potřebuješ vidět, je otázka úplně jiná...
Takže na hrubé porovnání fajn, určitě světlo s uvedenými 500 lumeny bude svítit víc než takové, kde slibují jen 200, ale i při použití stejného typu LED může dost ovlivnit i použitá optika a samozřejmě efektivita měniče / regulátoru.
Tak na led-expertu píší, že to jsou hodnoty, které oni reálně změřili.
Na tvaru reflektoru/optiky pochopitelně záleží, kolik světla půjde pánu bohu do oken a jestli světlo svítí do dálky nebo do široka dost ovlivní jak moc bude cesta osvětlená. Světla splňující německé StVZO mají udané osvětlení v luxech místo lumenů.
No ono s těma jednotkama je to taky dobrodružné.
U malých LED se většinou uvádí svítivost v cd, u výkonných zpravidla světelný tok v lumenech. To aby bylo uvedené v datasheetu obojí, se poštěstí naprosto vyjímečně. Nemluvě o infra, kde mají ještě jiné jednotky.
Změřit svítivost v určitém směru se dá poměrně jednoduše. Zatímco světelný tok si doma asi nezměříš (kromě světla, co svítí všemi směry úplně stejně).
Jak měří osvětlení je otázka. Tam bude potřeba přesně specifikovat místo měření vůči světlu (případně jestli je to průměr na nějaké ploše) a porovnatelné výsledky budou jen z měření provedených za shodných podmínek.
Za mě slabota, jakž takž použitelný režim pro jízdu v noci je jen ten nejsilnější a výdrž 1h je výsměch.
To je, bohužel, u těchto malých lampiček na jednu lionku zcela běžný výkon. Pokud chceš svítit více a déle, tak si musíš koupit nějaký poměrně těžký powerpack. Ale i tahle lampička stačí na dojíždění do práce. Jednu cestu jedeš většinou za světla a v práci dobiješ. Večer se vracíš naplno ve tmě, ale za hodinu domů dojedeš.
V podobné ceně daleko lepší volba třeba tohle
https://www.led-expert.cz/gaciron-v9cp-850
https://www.led-expert.cz/Gaciron-V20C-600...
Ale ani tak to není žádný velký zázrak, chtělo by to s penězma přitlačit.
Dovoluji si to trochu zpochybnit. Ta baterie má přiznanou kapacitu 2500mAh. To odpovídá jednomu Lion článku 18650. Mám podobné světélko Smart 650 Lumens a nevydží to svítit naplno ani hodinu. Kde by to tvé světlo vzalo energii na svícení větším výkonem po dobu 1.5 hodiny? Fyziku reklamníma řečma neošálíš. Nejspíš to trochu přihnuli, aby se to lépe prodávalo.
2500mAh při 3,7 V je 9,25 Wh. Aby světlo vydrželo 1h55m bude odběr 4,8W a LED typu Cree XP-G3 dávají 130 lm/W, takže to cca vychází 630 lm.
A obdobně pro požadovaný čas 1h30m vychází proud 6,2 W a 800 lm.
Ty časy zhruba odpovídají. Mám výkonnějšího Gacirona, kapacita aku 5000mAh a výdrž zhruba dvojnásobná.
Tedy u nového světla. Mám je už 5 roků a pokles kapacity je docela znát.
Já to na kole vyřešil světlem foce
https://www.alza.cz/sport/force-glow-3-usb...
a na napájení jsem použil tady tu powerbanku
https://www.alza.cz/viking-go10-10000mah-black...
powerbanku mužu použít i na dobití mobilu a nabít jde obyč usb kabelem na mobil , powerbanku mám v trojuhelnikový brašně na rámu pod sedlem s kablíkem ke světlu potuněným o obyč lampičkový vypínač na šnuru, origo je na to světlo na 4 lionky který časem odešli ale stejně mě vždy prdělo že jdou nabít zase jen spešl nabiječkou a powerbanku stejně na kole vozim. Na těch powerbankových 5V se mi zdál že to svítí uplně stejně jako na 8V seriových lion.Správně by mi to fungovat nemělo--světlo by podle mého mělo vypnout při poklesu napětí na seriových lionkách při cca 6V, ale nějak zázrakem mi to funguje.
Přesně, taky mám USB světlo na powerbance za doslova pár stovek, bo to rozbíjím na počkání. Navíc si můžeš i trochu víc napěťovou powerbanku udělat sám, bo na 12V je taky spousta předních svělometů. Ostatně ty 12V jsou 3ks li-on v sérii a nabíječku za pár stovek. A motoristických světlometů jsou miliony druhů a začínají na 8W.
Aku elektrokol se dají taky koupit "slabé" docela běžně a nabídka na 36V je taky dohledatelná coby světlo pro elektrokolo.
zbytešně špekuluješ. Kup si tohle https://www.kronium.cz/nabijeci-cyklosvitilna...
k tomu nabíječku a reservní akumulátor a můžeš oslňovat celou noc.
Případně varianta pro skrblíka:
https://www.kronium.cz/nabijeci-cyklosvitilna...
No tak zrovna Fenixy s tím jejich postupným snižováním výkonu mi jsou hodně nesympatické.
Co ti na těch křivkách vadí?
Že si zapnu nějaký výkon a za chvíli z toho mám výkon nižší.
já s nima jezdím, a to "postupný" snižování mi nevadí.. je napsáno, jak dlouho to na daný výkon vydrží, a to mi dodržuje i BC21R první verze s původním aku. Pro mě je to když to "blikne" na nižší výkon znamení k návratu (a vím, že dojedu) a nebo k vylovení dalšího akumulátorku
To asi pzáleží, jestli chceš výkon nebo vidět na cestu.
Tehdy jsem o tom sem psal, že jsem se v létě zasekl u známých a vracel se domů za tmy. A JAK jsem byl rád, že mi světlo svítilo i se snižovaným výkonem, přesto že jsem v půlce léta jeho použití nepředpokládal a jeho nabíjení úměrně tomu zanedbával...
Baterka z Kauflandu za 4€ jako základ, k tomu čelovka také na tři AAA, abys viděl kam se zrovna podíváš a mě to plně vyhovuje. Není třeba svítit jako auto, Němci maji tyhle halogenky na těch svých elektrikách a já si musim zakrývat oči.
Jinak aku světla i čelovky už jsem taky zrušil a to z toho důvodu, že najednou zhasnou a jsi v pytli. Hlavně zadní světlo... ani nevíš že ti zhaslo - nebezpečné.
AAA baterky pomalu chcípají takže víš, že je třeba je vyměnit.
Řekl bych, že to už dávno nejsou halogenky, ale LEDky
To jestli to zhasne najednou není o typu článku, ale o elektronice v tom svítidle, ta levná nemá stabilizaci napětí, mám i levnou nabíjecí čelovku, která při vybíjení prostě slábne.
A proboha, když už někdo používá jednorázové články nebo NiMH, tak AA a ne AAA, kapacita je trojnásobná a cena v podstatě stejná.
Halogenky jsi nepochopil.
To jestli zhasne najednou je o typu článku, protože jeho napětí nesmí klesnout pod určitou hodnotu, jinak jde do kopru a tak je nastavena elektronika.
A nakonec zkus koupit AA místo AAA na předek, zadek i čelovku.
Ne.
Nejjednodušší zapojení = baterie + odpor + LED se vyznačuje tím, že jak postupně klesá napětí baterie, tak klesá proud LED (tedy svítivost).
Nebudu se pokoušet vysvětlit, co je voltampérová charakteristika, ale (oproti třeba žárovce) i když na konci v baterii ještě nějaká energie zbývá, LED už svítí hrozně málo, ale současně je odběr už tak malý, že může malinko žhnout ještě třeba měsíc. Baterii neměníš, protože by byla úplně vybitá, ale protože to svítí málo.
Oproti tomu spínané zdroje se snaží držet konstantní proud do LED. A pokud má zdroj dodávat zhruba konstantní výkon (P=U*I), znamená to, že čím nižší napětí baterie má, tím VĚTŠÍ proud z ní musíme odebírat.
Při takovém zapojení se baterie vybije do poslední kapky (nebo než zabere nějaká ochrana), tam světlo svítí naplno do poslední sekundy a pak je prostě tma.
A samozřejmě existuje spousta řešení někde mezi, kdy regulátor drží konstantní proud jen při napětí baterie v určitém rozmezí, pak začne ubírat, aby to ze skoro vybité baterie svítilo delší dobu (malým proudem).
Všechny popsané principy lze realizovat s libovolnou baterií.
Kup někde ty principy.
Všechno co jsem měl aku tak nečekaně chcíplo při poklesu pod určité napětí.
Kde to koupit ty principy, poraď.
Můžeš koupit Lion baterii bez ochrany.
Samozřejmě vybíjením pod doporučenou mez snížíš životnost baterie, něco za něco... ;-)
Nebo to jde napočítat tak, že už při vybití na polovinu to bude svítit tak málo, že ji úplně nevybiješ...
Tohle není žádná raketová věda, stačí ohmův zákon.
Samozřejmě daň za jednoduchou "regulaci" proudu odporem je mizerná účinnost = spousta elektřiny se zbytečně mění na teplo.
Nebo si kup světlo, kde výrobce garantuje přepínání na nižší stupeň výkonu, takže poznáš konec baterie. Některá světla, třeba Kronium, umí měřit a zobrazit, kolik kapacity zbývá.
To mi rozhodně příjde jako lepší varianta než protopit polovinu energie na odporu. Jen to holt něco stojí...
do tedka mám tohle na AA baterie
https://www.kupkolo.cz/svitilna-cateye-hl-el160...
zajímám mě o jak moc je lepší toto světlo?
https://www.koloshop.cz/cs/Lezyne-Hecto-Drive...
Já nevím proč to komplikovat. Před čtyřmi měsíci jsem vyjel do Francie, před tím jsem v Kiku koupil štanglu asi 30ti levných AAA baterek za 5€, svítil jsem jak vysmátý a ještě mám 3 kousky na dojezd.
a co toto? dá se tomu věřit?
https://www.sunnysoft.cz/z/519PCI-2500/predni...
Na začátku jsi psal, že cena nerozhoduje. Tak si to už proboha kup a vyzkoušej to. Je to světlo za pár korun.
Sice to neodpovídá tvým dalším parametrům - má to svítit jako auto a současně napájení má být na LR-06, ale asi jsi už pochopil, že tudy cesta fakt nevede.
Mám na kole toto - viz fotka.
Nejsilnější světlo před sebe, další do dálky a to malé jako blikačku do města. Na přilbu čelovka, abych v noci v lese viděl do zatáčky. Rozsvěcuji postupně dle potřeby. Napájím z akupacků + samostatné 18650. Větší akupack má 6x 18650, menší pro čelovku má 4x 18650. Pro jízdu v noci v lese je to naprosto dostačující.
Ale na plný výkon to ani ty akupacky 7 hodin nedají - tak jak je uvedeno u tvého světla.
Značku ani typ ti nenapíšu - světla mám už spoustu let a už jsou jiná, modernější a výkonnější.
Váha by jakkdyž odpovídala, ale s tahovou kapacitou a nejslabším výkonem 20h, to už zní divně. Asi je ten nejslabší výkon dost žravý. Vysoká vlastní spotřeba asi.
Vozím akumulátorové světla a záložní na AA, ty mám teda taky akumulátorové, ale solárko mi světla dobíjelo v pohodě i s mobilem a vysílačkou.
tak už ho mám:-)
https://www.sunnysoft.cz/z/519PCI-2500/predni...
za těch pár korun, neber to, světlo ohromně velké a těžké, ale vydrží!!! zatím na nejvyšší stupen svitivosti jízda hodina a půl a zatím to neukazuje nijak potřebu dobíjet, fakt masakr za tu cenu, uvidíme co vydrží
Dost mi to připomíná mýho Fenixe, tak nějak koncepčně, jen ten předek ve mě nebudí moc důvěry...
Jak to svítí? má to nějakou optiku před těma LEDkama, nebo to prostě vyzařuje dopředu všema úhlama bez rozdílu?
Akumulátory jsou v tom prosím Tě naskládané jaké a v jakém napětí?
Pokud nekecá ohledně kapacity, tak asi jediné co přichází do úvahy tak LiIon 2 x 21700 a pokud kecá, tak klidně 18650
Pro přední světlo používám blok 4x18650 a tahám ještě powerbanku na rozbití s 8x18650. Pořád si pohrávám s myšlenkou 3,7V sběrnice na kole se zacvakáváním předních i zadních USB světel. Teda hlavně těch kuchlých zadních od těch pidiaku. Není to takový "problém" jak to vypadá, jen to "odborně" kuchnout a piny na aku připájet třeba na běžný jack 2,1/5,5mm.
V tom případně radím nepodcenit jištění té "sběrnice" proti zkratu... ;-)