Něco podobnýho jsem ještě nikde neviděl. Hroby v Ellandu (WY).
Ve Španělsku dávají mrtvé do regálů, které mají 4-5 pater, ale nemám teď u sebe fotky.
Docela by mě zajímalo, jak tam lozí babičky po žebříku.
Není to tohle?
https://www.youtube.com/watch?v=9A6KX2w-dss
Principálně, vim že je to jinde :-)
https://paramag.eu/strasidelny-hrbitov-san-jose...
Tradice zůstala.
Ten má v hlavě dobře vylágrováno... Holt "celebrita", ještě k tomu "od módy" :-)
https://www.lui.cz/beauty/19264-rozhovor-se...
Docela doufám, že si to lidi na příslušných místech přečtou a zařídí se podle toho. S autorem článku v tomto rozhodně souhlasím...
https://cnn.iprima.cz/komentar-jen-je-nechte-at...
Tak podle nejnovějších zjištění se o boj za klima vůbec nejedná, je to prostý vandalismus...
https://sport.aktualne.cz/ostatni-sporty...
S tím se toho moc dělat nedá, je to v nejhorším případě jen nějaký přestupek a nejvýš dostanou k úhradě náklady na odstranění.
A publicita podobným protestům jen nahrává.
Tak už to jsou "klimatičtí extremisté", jak to vidím, nebude dlouho trvat a dostaneme se k oficiálnímu užívání označení "ekoterorista"...
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa...
...a nebo je to ještě horší než jsem myslel...
https://echo24.cz/a/HS7Xr/zpravy-svet-nemecko...
Nazývejte mě paranoikem, ale elektrokolu se budu bránit do posledního dechu...
https://www.autoforum.cz/bleskovky/pozary...
A teď se zamysli, v kolika hračkách různé lion baterie máš a zda je všechny odkládáš tak, aby jejich vzplanutí v kterémkoliv okamžiku nezpůsobilo požár domu?
Z moderních telefonů už baterie dokonce ani vyndat nejde. Je sice menší než u elektrokola, ale k zapálení postele, koberce nebo stolku to určitě bude stačit, následně chytnou další věci a během půlhodiny už bude jedno, kde to vlastně začalo... :-/
Nesouhlasím že na velikosti nezáleží.
Ano, baterka v telefonu může selhat taky (a na netu to najdeš), ale skutečně silně pochybuju, že by to mělo nezbytně stejné následky.
Když nic, telefon se dá zahodit do výlevky, z okna nebo jen doprostřed místnosti kde krom díry do podlahy nemá co spáchat. A zalejt hrncem vody.
S kolem podobnou akrobacii provedeš jen sotva.
Plus baterka telefonu má slušnou šanci záhy "vyhořet" a nestihnout nic podpálit v mezičase. Průběh a trvání selhání cyklobaterky jsem na videu viděl a není to stejná kategorie...
Tak ano, když začne hořet telefon, který je na stole, u kterého sedíš, jsou šance na uhašení požáru slušné. Když ti začne hořet v kapse (staly se takové případy), tady už hrozí popáleniny (někdo cítil žár včas, někdo nikoliv)... výbuch baterie během telefonování, už taky nějaké mrtvé na svědomí má...
Ale když začne mobil hořet v době, kdy spíš (nevím jak ty, já nabíjím většinou přes noc), bude štěstí, pokud se probudíš natolik včas, že se v místnosti neudusíš!
No a s ohledem na to, že některé požáry nastaly dlouho po nabíjení a faktu, že lion baterie je kromě mobilu taky v každém notebooku, foťáku, power bance, kameře, čelovce, šroubováku/vrtačce, chytrým vysavači a všechny trvale pod dozorem fakt nemáš... není to jestli, ale kdy... :-/
Tak mě by telefon explodující v noci nejspíš zabil rovnou :-D
Jako jo, baterky jsou ve všem, ale tady se obloučkem vracíme k mé původní myšlence: na velikosti záleží.
Požár žádný baterky doma v principu nechceš, ale pokud si mám vybrat, beru cokoli z jmenovaného, proti akumulátoru kola.
Požár elektroauta je v principu pořád selhání stejného akumulátoru, jen je kua větší a najednou je to místo zahození telefonu průser pro tři požárnický auta.
A v čem je požár elektrobusu horší než požár elektroauta? Za dva bludišťáky :-)
Tak určitě můžeš investovat do požárního čidla nad tím akumulátorem a požárního alarmu, který tě probudí. Potom také můžeš přes to nabíjené kolo přehodit nehořlavou podložku, aby ty plameny rovnou nešlehaly na záclony a měl jsi víc času na hašení a zavolání hasičů. Vždy se dají učinit nějaká opatření, která to riziko zmenší.
Volné pokračování tématu. Že by to zrovna dobíjeli se mi moc nezdá...
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-na...
Modelářský lipolky nabíjim na nehořlavý podložce a skladuju v safety-bagu. Možná bych je ještě měl dávat do nějakýho starýho hrnce ...
Baterky do kola / koloběžky, nebo větší, bych doma mít (a nabíjet) fakt nechtěl :-(
Ještě by sis k tomu do pytlíčku mohl dát kuličku, to by mohlo pomoct v případě průseru docela fest... :-)
https://www.youtube.com/watch?v=xRJd0EShKO4
To se mi líbí, ale lithiový baterie to asi neuhasí. Možná trochu utlumí, ale ony hoří i pod vodou, nepotřebují okysličovadlo zvenku :-(
Snaha o co nejnižší váhu a cenu úměrně zvyšuje riziko požáru.
Policie varuje před Jonathanem Swiftem, alias Johny Glegem, který důvěřivcům prodává po okolí pochybnou mast na věčný život.
Za tento podvod byl onen vykuk už odsouzen celkem třikrát, a to v roce 1796, 1887 a 1938.
Jj, devadesátky se vracejí. Dneska jsem se na fejsbúku nasmál, někdo prodává zaručeně pravý parfémy za dostupný ceny. Nějak se mi vybavila scénka s Vlasákovou v U mě dobrý. :-))
A kupodivu už tam byly čtyři požadavky. Hrnce Zepter...
Mě včera psali na mobil, prý jako "posta - chyba dorucení"
z adresy
[email protected]
že prej si mam kliknout na to tlačítko dole, že se o té nedoručené zasilce dozvím víc...
Říkám si, ta kurva Rakušan se paktuje s Arabàkem Hamídem, to rozkreju a klikám jako blbec :-)
No, ono to je prdel. Ale jsou lidi,co na to skočí. Hlásil jsem. doufám že Hamid je blokován a Rakušan brzo taky bude, ale fakt - buďte opatrní
Dokud nezmínil ten způsob jak to vlastně řadí a že je to v důsledku toho pomalé, přišlo mi to jako fakt zajímavé řešení.
Se znalostí výše uvedeného - zůstanu u převodovky...
https://www.youtube.com/watch?v=HZiHsrJc1jo
Zajímavé. :-)
Ovšem, že pokrok nezastavíš jsem si říkal už včera...
Měli jsme jet na oběd, kolega v autě zmáčknul tlačítko start a ono to nenastartovalo. Při druhém pokusu se na displeji objevilo to, co jsme z pohasínajících světel dávno pochopili - vybitá baterie.
Tak prý, ať mu auto pomůžeme odtlačit k budově, že si z okna hodí kabel... nojo, jenže elektronická brzda se z vybitou baterií zřejmě nedá odbrzdit. :-)
Kapotu otevřít šlo. Bohužel auto stálo čumákem na zdi a konec přístřešku bránil otevření kapoty. Potřebovali bychom aspoň kousek popojet... a kruh se uzavřel! :-)
Nakonec se kolegovi přecijen podařilo škvírkou v pootevřené kapotě kabely na baterii připojit a nastartovat z vypůjčené autobaterie, ale přesně to jsou ty problémy, proč bych na kolo rádiové řazení nechtěl... :-)
Jako elektronický řazení je jedna věc, ale řešit přenos toho řadicího signálu na nějakejch 120cm vzdušnou čarou mi vždycky přišlo zvláštní.
Dvoulinka drátu by nestála hmotnostně co by stálo za řeč, spolehlivost až do utržení perfektní a ušetřil bych jednu baterku...
Hlavně představa mít samostatnou baterii v řazení, přehazovačce, snímači otáček kola, snímači kadence, tachometru, další baterie ve světlech...
to všechno uhlídat, aby žádná nebyla zrovna vybitá, nebude legrace... :-)
Když už tedy elektrické prvky, preferoval bych centrální baterii a rozvod napájení + nějaká sběrnice, jako to bývá v autech. Pokud by byl kablík schovaný v rámu, tak by to nemuselo ani být vidět.
Centrální baterie se taky může vybít, ale pak už by stačila jedna náhradní baterie.
dlouhé, a jeho intonace mě sere
uvažuji o svém asi posledním kole,
https://www.koloshop.cz/cs/Cannondale-Topstone...
právě pro to řazení. Věřím. že bude přesné, spolehlivé, nespadne mi řetěz v nejblbějším okamžiku, proste to nejlepší, co si mohu dopřát, než natáhnu pásy.
Nečetl jsem recenze, co by varovaly. Máš nějaká konkrétní data, proč by to nemělo fungovat?
Stojí to dost peněz, tak se vyplatí podlouchat varovné hlasy
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-mela-na...
Nevím,co je to za exota, ale pokud ho označují za deziformátora lidi jako Kubek a Flégr, jde o soudní frašku.
Dnes mě v Brně zaujalo toto grafiti. Vzpomněla jsem si před ním na Jánského Nebeské jezdce.
Ale tomu "skotu" chybí rohy z ocele a oči krvavé a na bocích mu neplápolají cejchy řeřavé... :-)
Nejlepší verze: https://www.youtube.com/watch?v=nOWjX4BpC24
Já myslela tyto:
https://www.youtube.com/watch?v=ccks50KqNvE
Nevíte někdo, od kdy dělal Author treková kola Horizon (neodpružená, s ocelovým rámem)?
Děkuji
https://cz.author.eu/archiv-modelu
Děkuji.
Bohužel je přehled až od roku 2008 + hliníkový rám.
Když jsem si po létech strávených na Favoritu, maje málo peněz, než bylo potřeba na Horizona, koupil jsem z druhé ruky v roce cca 2000 Author El Paso. Ten měl jen Hi-Ten rám (Horizon měl Cr-Mo).
Ocelového Horizona jsem pořídil před cca 5. lety, původní majitel si bohužel nemohl vzpomenout, kdy vlastně kolo v obchodě koupil. 8-(
Vždycky rád vidím, když se pozornost mainstreamu otře i o převodovky...
https://www.youtube.com/watch?v=R7YNO-BQE4w
Během triatlonu jsem si na dresu jedné závodnice všimnul zajímavého symbolu. Má tam lidskou lebku a pod ní motýlek. Přišlo mi to jako originální nápad, bohužel netuším, co tím bylo myšleno?
to není motýle, to jsou vážky
Vůbec nic, je to jenom logo výrobce toho oblečení ;-)
https://www.bettydesigns.com/
Nad tím je částečně vidět i text, "Betty ....ns" ;-)
EDIT: I když... "ABOUT THE LOGO
The skull / butterfly logo has strong roots back to the founder’s triathlon racing days where she would wear a skull necklace as a superstitious emblem to push her personal boundaries in the face of adversity. Women can be both badass + fierce competitors, but feminine at the same time. This logo is built on the concept that women can be both strong + beautiful. #BadassIsBeautiful"
Včera jsem si ověřil, že to jedenapůlmetrový pravidlo je fakt přehnaný. Normálně se silnicím co nejvíc vyhýbám, ale honila mě bouřka, tak jsem makal 15km po "státovce" (I/13). Je to pořád obcemi, né moc široký, takže i při sobotním popoledním slabém provozu jsem musel asi sedmi řidičům mávnout, aby mě vůbec předjeli. Jinak by se za mnou snad táhli až do města ...
Mě tedy osobně mnohem víc vadí auto vrčící a smrdící mi za zadkem, jehož nerozhodný řidič hledající vhodný místo na předjetí s dvoumetrovým (pro sichr) odstupem, než auto, který mě na padesátce předjede s půl metrem (nad padesát s metrem) a nemusim se o něj dál starat a uhýbat za čáru mezi kanály a do bordelu.
Na a řekl bych, že blby, co mě operou s 15-20cm (pocitově) pravidlo stejně nezajímá a jejich počet se nijak nezmenšil :-(
Osobně mnohem častěji potkávám řidiče snažící se předjet cyklistu za každou cenu (i za tu, že ohrozím buď cyklistu nebo protijedoucí auto), než váhavé střelce čekající na opravdu ideální příležitost k předjetí. Na takové taky mávám, ať už mne konečně předjedou a většinou se také do předjetí pustí a opatrně se kolem mne protáhnou. V takových situacích skousnu odstup i výrazně pod 1,5m. Ovšem někde na hlavní silnici je 1,5m tak akorát, když se kolem někdo prožene 90km/h nebo i víc, a to nemluvím o tom, jak dokáže s cyklistou zamávat náklaďák.
Hmmm, tak to já těch rychlíků potkávám řádově míň, než těch až "přeopatrných". Holt asi každý jezdíme jinde.
Jo, a psal jsem o silnici v obci. Samozřejmě u kamionu na devadesátce (+) je 1,5m skoro minimum a i tak s tebou trochu zamává ...
Jenže on ti stačí jeden, co na odstup od cyklisty kašle a může být vymalováno...
To určitě. Ovšem tomu "jednomu" je jedno jestli je zákonný odstup jeden, dva, nebo třeba tři metry ...
Doufám, že ho nikdo z nás nepotká!
Tím že ten povinný odstup zrušíš si u toho jednoho co na to prdí nepomůžeš, ale odpálíš na sebe i pár takových, kterým to v principu jedno není, ale nemají představu kolik vlastně "bezpečný odstup" pro toho cyklistu může být.
Ale já ho přece nechci rušit!
Schválně, zkusil sis s metrem odměřit těch 1.5m od řidítek k zrcátku nějakého auta? Pro představu ...
Přibližně šířka dvou MTB.
Méně než šířka auta.
V praxi - předjížděj plně protisměrem a ne jen levýma kolama na čáře...
A zkusil sis to tedy změřit sám pro sebe?
Já jo a přišlo mi to už tenkrát silně přehnaný, vyžadovat to v každý situaci, třeba bez ohledu na rychlost.
Ano, mám představu kolik je 150cm.
Ale abys měl radost, rozmotal jsem si tu svinovací metr abych se na to podíval konkrétně.
Zkus sebou švihnout na zeb z toho kola, protože COKOLIV (třeba víko od kanálu) a pak se schválně podívej, kam až si letěl...
Ale můžeš to brát i tak, že to není ochrana toho cyklisty, ale tvoje vlastní. TY jsi totiž povinen ho míjet tak, abys ho nesrazil a co kdyby najednou zavrávoral a došlo ke kolizi? jak budeš komu prokazovat, že to byla jeho vina? Raději se držet kousek dál, ne? :-)
Pokud by to mělo zabránit kontaktu s autem při jakémkoliv pádu cyklisty, tak ani 3m by asi nestačily. Pár jsem jich už absolvoval :-)
PS. odměř si to venku, na kole u nějakýho stojícího auta - okraj řidítka-zrcátko. Za mě zbytečnej "luxus".
A co třeba chodci? Co když upadnou do vozovky oni? Nemělo by se tedy jezdit, autem i na kole samozřejmě, minimálně dva metry od chodníku?
;-)
Chodník má zpravidla celkem jasnou hranici, autisti se o pnematiky bojí, takže chodcům berou vymezený prostor "jen" při parkování.
Kde ale chodník není, dávala by mi ochranná vzdálenost smysl nejen u cyklistů, ale i chodců v obou směrech - jak předjíždění/objíždění, tak míjení v opačném směru...
Hmmm, autisti kteří se bojí o pneumatiky asi nebudou stát ani o škrábance od řidítek :-)
Ale jinak ano, všichni by měli od ostatních dodržovat při míjení (v obou směrech) dostatečný prostor. Opravdu !všichni!
Celkem chápu, o co ti jde, někdy mě taky vadí váhaví řidiči, co se mě bojí předjet, ale na druhou stranu, třeba v Německu by nám většina řidičů nerozuměla, tam i když jsem jel v naprosto přehledném úseku, nic v protisměru, nejen že ten 1,5 m dodrželi, ale většina z nich i znatelně zpomalila, než mě předjeli, už to mají nějak v krvi, tu opatrnost.
Souhlas. Prostě jsem mě jen překvapilo, kolik je těch, co by mě dřív v klidu předjeli s pohodlným a bezpečným metrovým odstupem a dneska asi počítají s tím, že se kdykoliv položím do boku :-))).
A pravda, v Německu taky musim občas někoho mávnutím k předjetí pobídnout. Tady ale letos podstatně víc ...
Taky mě docela zaujalo(až na jednu výjimku), jak ohleduplně mě předjížděli kamióni, i na širokých státovkách, evidentně si uvědomují, že šoféři za nimi mne mají šanci včas zaregistrovat, jen pokud včas vyhodí blinkr a objedou mne obloukem.
Když cyklostezka křížila silnici, většina z nich mi dávala přednost s velkým předstihem, že jsem nemusel ani přibrzdit, fakt klobouk dolů, snažil jsem se jim to oplácet a pokud to bylo možné, šel jsem jim s velkým předstihem z cesty, aby taky nemuseli brzdit.
Tak nějak. Prostě, když vidím na silnici cyklistu, pěšáka, nebo třeba u okraje srnu, tak zpomalím a snažím se tomu neublížit. U nás při pohledu na zvíře na silnici přidají plyn a dělají to celkem běžně i při pohledu na cyklistu ;-)
Na druhou stranu všichni víme, jak se tu limity dodržují, s překročením povolené rychlosti o 5-10 km/h se nikdo netrápí, takže kdybys do zákona dal metr, nechávala by ti většina možná půl metru...
S tím, že by někdo s předjížděním cyklisty otálel, se běžně nesetkávám, určitě je tu víc takových, co na vzdálenost kašlou a nacpou se klidně vedle mě a ostrůvek přechodu jen aby nemuseli pár vteřin čekat...
A jestli díky změně zákona přibylo takových, co mi nechají aspoň ten metr, je to dobře.
Pro představu myslím, že už to někdo zkoušel prakticky... jak on se jmenoval, Smlsal... :-D
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi...
Tak tě, Kadle, nevim, je to žito nebo ječmen? Neměla by už začít žatva?
Opakování slovenských slovíček? :-)
Zvonka to vyzerá ako jačmeň.
Taky se ti zdá, že se letos sklizeň nějak opožďuje. U nás je taky ještě obilí a poli, většinou je to tady v půlce července všechno sklizené.
Neopožďuje, zůstává na poli, protože pro něj není odbyt. Jednak obilím oseli výrazně víc než v předchozích letech a pak se sem bohužel dostalo hodně levného ukrajinského obilí a sila jsou plná. Pokud pro obilí nebude odbyt, tak ho nechají na poli, nevyplatí se sklízet.
Tak dovolím si poznat, jestli je to zralé, nebo jestli z toho už vypadává zrno. Teď je to akorát na sklizeň, ozimý ječmen mlátili před dvěma týdny, běžně bývá sklizený na přelomu června a července. Letos je to o dva týdny později než obvykle v posledních letech.
Když prostě CHCEŠ jezdit...
https://vid.pr0gramm.com/2023/08/03...
...a když prostě nechceš žít...
https://vid.pr0gramm.com/2023/08/02...
No nevím jestli jsou prachy a "růst ekonomiky" za každou cenu tím správným způsobem fungování společnosti... "Proměníme zemědělskou půdu na stavební pozemky, nebudeme brát v potaz žádný názor památkářů nebo ochranářů přírody a už vůbec mně nezajímají nějaké případné archeologické nálezy na probíhajících stavbách..."
To je dobrej zmrd :-( A takovej našeptává tyhle sračky naší, už tak pouze na prachy hledící, vládě :-/
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/audio...
Taky jsem nechápal, že tohle skutečně někdo veřejně řekl.
Nevim jestli je mu svět fakt tak ukradenej, nebo jestli je tak odtrženej od reality.
Každopádně doufám, že se podobný xindli nedostanou k moci...
Samozřejmě ho z jeho pohledu chápu, je to přece jenom ekonom... Koukat ale jen na prachy, ale to ostatní přehlížet, ne-li rovnou silou potlačovat, je prostě prasárna :-/
Také chápu, že těch různých obstrukcí ohledně skoro každé stavby apod. je někdy už přespříliš. Řešit to bez skrupulí bez ohledu na ty další následky, je ale opět špatně... To se zase vrátíme do doby před '89, kdy se nikdo nikoho taky moc neptal, "strana rozhodla, tak to tak prostě bude"... Nebo rovnou např. do Russka...
21. století, území EU...
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa...
Jsem vůbec netušil, že něco takovýho existuje.
https://www.youtube.com/watch?v=Ulk4hw7pUZY
Tak si říkám jestli by to nešlo obrátit a udělat z toho příbojovou elektrárnu, co by nesekala živočichy na kousky :-)
Hmmm, tak o tomhle jevu jsem nikdy ani neslyšel, ale video vypadá přesvědčivě. Otázkou bude ovšem efektivita, nemyslím, že by to v dohlednu nahradilo motor s vrtulí...
Vliv na přírodu je taky dost nejistý. Sice to nemá pohyblivé části a nedělá hluk, ale pokud by zvětšil rozměry a zvýšil napětí tolik, aby to utáhlo běžný tanker a zanedbáme zvířátka zabitá přímo elektřinou, pořád tu máme elektrolýzu SLANÉ vody, při které se bude hádám uvolňovat chlór... takže záleží, zda chceme z moře udělat koupaliště? ;-)
Obrátit? Že by voda protékající nad magnetem vyráběla na elektrodách napětí?
Dokonce to existuje už dávno:
https://www.enviweb.cz/79854
Na stejném principu využití Lorentzovy síly funguje (spíš zatím nefunguje) i elektromegnetické dělo.
A možná tenhle pohon využívají i kachny :-)))
Jednoduchost sama ...
https://brnenska.drbna.cz/zpravy/doprava/27885...
Také mi nebylo to rozdělení pruhů vyhrazeného a ochraného příliš jasné. Ptal jsem se na to při školení příležitostných firamních řidičů pana školitele a on to nevěděl. Byl to řiditel autoškoly. Tak nevím, zda nám ty autoškoly pomohou, když v nich sedí autíčkářští tupci.
Já takhle kdysi narazil s rychlostí na přejezdu. Školitel nevěděl co má dělat když přejezdník nebliká ani červeně ani bíle.
PŘEJEZDNÍK nikdy nebliká červeně! Přejezdník je totiž návěstidlo pro STROJVEDOUCÍHO indikující stav přejezdu.
Pokud by přejezdník blikal bíle, znamená to nouzový stav přejezdu, který by měl strojvedoucí nahlásit...
https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99ejezdn%C3%ADk
To, co vidí u přejezdu řidiči a chodci se nazývá VÝSTRAŽNÍK.
A když je komplet zhasnuto, platí pravidla jako u přejezdu, kde je jenom kříž = plná zodpovědnost chodce/řidiče přesvědčit se, že nejede vlak. On totiž jet může, ale měl by houkat a jet pomalu...
Jen tak ze zvědavosti, proč by měl jezdit pomalu a houkat, když je plná zodpovědnost na straně rozježděného? :-)
No protože kdyby tam jel vlak traťovou rychlostí (někde až 160), tak v kombinaci s kolejema do zatáčky (nádražáci si zakládají na tom, že je to prý oblouk), by v okamžiku, kdy se účastníci uvidí, mohlo být na odvrácení srážky už příliš pozdě.
Když to hodně zjednoduším, tak přejezd o sobě stále hlásí, zda je v pořádku a zda dává / je schopen dávat výstrahu (fungují červená světla).
Když se přejezd rozbije (rozhodující jsou červená světla, zatímco závora je jen doplněk), měl by se to strojvedoucí včas dozvědět, protože mu to řekne výpravčí nebo mu nebude svítit přejezdník a pak pro něj platí pravidla jízdy přes OTEVŘENÝ přejezd.
Vlak pak má na přejezdu stále přednost, ale pojede přes přejezd opatrně (běžně 10 km/h), aby řidiči měli čas na vlak reagovat.
Pravděpodobnost, že se přejezd rozbije zrovna v okamžiku, kdy už je vlak příliš blízko přejezdu, takže se o jeho nefunkčnosti už nedozví a projede přes něj plnou rychlostí, je nízká, ale vyloučit to nelze.
V naprosté většině ale všechna zhasnutá světla nejsou porucha, ale anulace. To je stav po průjezdu vlaku, kdy přejezd předpokládá, že se vlak vzdaluje, ale současně je k přejezdu tak blízko, že pozitivní signál bílým světlem dávat nelze kvůli hypotetické možnosti, že by vlak zastavil a začal couvat, utrhnul se vagón nebo podobné mimořádnosti...
Díky za obsáhlý popis. Včetně té anulace, já to tedy vím, ale jak ukázaly diskuse nad nedávnou nehodou ve Stráži na Nisou, moc známý tenhle stav není.
A budu si pamatovat, že je to Výstražník a ne Přejezdník. (bez ironie) Oblouk místo zatáčky, to už vím dávno, ale tohle mi nějak uteklo.
Jestli ty nejsi také tak trochu skrytý šotouš, který o tom možná ještě ani neví.
My ostatní víme, že Výstražník s Přejezdníkem jsou příšery na strašení malých dětí.
Jasně, myšlenku, že jde o výstraŠník, protože je určený ke strašení řidičů, jsem už taky slyšel. :-)
Pro ostatní je důležité si pamatovat, že pokud na přejezdu svítí/blikají červená světla nebo se závora POHYBUJE, pak na přejezd NESMÍŠ!
Vypadá to jako formalita, u dveří na fotobuňku taky nikdo nečeká, až se úplně otevřou, ale chování přejezdu v tomhle není úplně ehmmm intuitivní.
Když řidič nepočká, až se všechny závory úplně zvednou a červená světla ZHASNOU, ale vyrazí na přejezd dřív, tak riskuje! Během zvedání závor se totiž můžou KDYKOLIV znovu ZAVŘÍT!
Leckdo by čekal, že když už se závory daly do pohybu, tak už dorazí úplně nahoru, ale ne, směr pohybu se klidně může změnit uprostřed zvedání.
Přejezd totiž ví, že červená světla ještě nepřestala blikat (světelná výstraha neskončila), na přejezd nesměl nikdo vjet, takže neuplatní předzváněcí dobu a závory okamžitě zavře. A řidič je mezi závorama v pasti.
Spousta lidí tohle neví, ale běžně se to děje, mám i video s cyklistou chyceným mezi závory, co musel podlézat...
Je to legální vlastnost, ale podle mě je to nevhodné a nebezpečné řešení. Šlo by to vyřešit jinak, podle mě lépe, ale chybí vůle to prosadit... :-/
Copak cyklista. Já zažil v Hněvicích babku s kárkou. EC co tam jezdí nějakých 120 jí prolétlo za zadkem. Ještě pár minut poté jsem nebyl schopen odjet jak jsem byl v šoku, ale babka si toho vlaku možná ani nevšimla.
No zrovna jsem se chtěl zeptat, jestli by nebylo praktičtější po všech stranách, vytvořit systém intuitivní i pro nepoučeného laika, než vynakládat úsilí na nustálou osvětu...
Možná kdyby se prodloužily časy kdy je přejezd uzavřen, tak by to mohlo být intuitivní.
Pak ale snížíš propustnost přejezdu. Přejezd by byl uzavřen déle, případně by se mezi některými vlaky vůbec neotevřel.
Ono spousta lidí volá po přejezdech se závorama, ale vůbec netuší, že takový přejezd musí začít zvonit dříve a přestane blikat později než přejezd bez závor, takže při každém vlaku je pro silniční dopravu neprůjezdný minimálně o 20 sekund déle (reálně tak 30), což na koridoru vůbec není zanedbatelné.
Zajímavé, že v Nizozemí to umí skutečně o jednotkách vteřin. Začne cinkat, hned závory dolů a ihned jede vlak, je pár metrů za přejezdem a hned jsou závory nahoru a konec cinkání. Na přejezdu se čeká velmi krátkou dobu a ne jako u nás, kde to je dost často o minutách. Třeba takové přejezdy na trati Týniště - Choceň to je někdy i o deseti minutách.
Jednotky vteřin bude asi poněkud nadsázka, nicméně čekání u přejezdu bych rozdělil na dvě části:
1) Předzváněcí doba = od okamžiku, kdy přejezd začne červeně blikat a zvonit do okamžiku, kdy se závory zavřou. Bez ohledu na zemi musíš zvolit dostatečný čas, aby závora nikoho nebacila po hlavě a neznemožnila mu přejezd opustit.
V ČR se používají převážně závory celé, které přehrazují celou silnici. Pokud se použijí poloviční závory přehrazující pouze pravý pruh = vjezd, lze je zavírat dříve, protože nebrání opuštění přejezdu.
Lépe samozřejmě vychází jednokolejný přejezd se závorami těsně u kolejí než šikmý dvoukolejný přejezd se závorami několik metrů opodál, protože se jinam už nevešly... a pak je to o tom, jaké nejdelší a nejpomalejší vozidlo budeš uvažovat. Zemědělci možná stále požadují kompatibilitu s voly taženým povozem?
2) Druhá věc je doba mezi zavřením závor přejezdu a skutečným příjezdem vlaku, tam bych hádal, že je u nás větší problém. Když je přibližovací úsek počítaný na traťovou rychlost, ale jezdí tam náklady, které se teprve rozjíždí, pak se čeká citelně déle, než bylo počítáno. Když je v přibližovacím úseku zastávka, pak se čeká ještě déle. Pitomé taky je, když v přibližovacím úseku posunují...
A když výpravčí/dispečerka používá dálkové (ruční) uzavření přejezdu a zapomene na to (viz mé video), pak je to napřesdržku...
Oni se opírají o zákon, který říká, že na červená světla na přejezd prostě nesmíš a ta během zvedání stále blikají. I kdyby neblikala, stejně máš v zákoně, že během zvedání závor nesmíš.
Vzhledem k tomu, že nejpoužívanější přejezd v ČR je AŽD71 a to číslo značí rok, kdy byl vyvinut, přičemž u nových přejezdů se odchylnému chování intenzivně brání, obávám se, že to nedopadne...
Jsme tady strašně rozmazlení ;-) Viděli jste někdy nějaký americký, spíše teda akční, film? Tam bliká přejezd, spadnou závory a za pár vteřin se tamtudy prořítí vlak, samozřejmě nejlíp kilometr dlouhý nákladní, skoro plnou rychlostí ;-) To, co mu případně stálo v cestě na tom přejezdu, je samozřejmě na sr***y :-)))
netřeba do Ameriky, stačí Nizozemí, tam to mají snad na vteřiny, ale také žádné fronty na přejezdech a naštvaní lidé z dlouhého čekání.
Ono ta dlouhá čekací doba mezi začátkem signalizace přejezdu a příjezdem vlaku je právě ten důvod, proč na to lidi kašlou, já to na kole na přejezdu bez závor dělám taky.
Si představ, že by na křižovatce padla jednomu směru červená, pak minutu nic a teprve pak by kolmému směru padla zelená.
Tohle je v ČR striktně dané ČSN 342650.
Zjednodušeně se to počítá tak, že u nejrychlejšího vlaku po zavření závor zbývá do nárazu jen 10 sekund (u starých přejezdů 6 sekund). Na sklápění závor se většinou počítá 10 sekund (reálně to může být polovina, ale uvažuje se nejhorší případ - námraza, sníh, silný vítr...).
No a závory se nesmí začít sklápět dříve než nejdelší a nejpomalejší uvažované vozidlo (třeba traktor s dvěma vleky) nebo chodec mají čas přejezd bezpečně opustit, když by výstraha začala těsně před vjetím vozidla na přejezd (počítá se smysluplná rychlost, zastavit nesmí).
Z vypočteného času se podle traťové rychlosti určí místo, ve kterém vlak spustí výstrahu. Samozřejmě když vlak zrovna pojede pomaleji (rozjíždí se náklad nebo to výjde do stanice), bude přejezd zavřený déle.
Na železnici se všechno počítá tak, že to musí být bezpečné i v nejhorším (uvažovaném) případě. To znamená, že motorista často čeká déle, než by se mu líbilo, ale představa, jak to babička s ručním vozíkem před Pendolínem nestihne, prostě přijatelná není...
Ono to má smysl. Zelená pro přechod křižovatky se kvůli propustnosti nastavuje na nějakou střední chodeckou rychlost. Na berlích bez došlapu nohou, pokud to neumíš, tuhle rychlost nedáš. Když ti ma konci přechodu vyjíždí za zadkem auta přes přechod a ty se tam ještě kymácíš na berlách, tak je to hodně nepříjemné a nebezpečné. Rychlost stařečků je často podobnà.
Zásadní rozdíl je v tom, že když se někdo zdrží na přechodu pro chodce nebo třeba autu chcípne motor uprostřed křižovatky, končí to maximálně zuřivým troubením ostatních. Všichni tam mají čas zastavit nebo se aspoň vyhnout, zvlášť když byla červená a teprve se rozjíždí...
Když strojvedoucí ve 120 km/h uvidí auto na přejezdu, začne naplno brzdit, troubit... a může jen doufat, že ten blbec včas vypadne, protože ten vlak zastaví až za přejezdem...
Taky si říkám, že jsme rozmazlení. :-) Pamatuju dobu, kdy se o dědině, kde jsem třicet let bydlela, říkalo "jo, to je ta, kde jsou pořád dole šraňky" a opravdu bylo běžné, že se před závorami tvořila fronta až na konec obce (a to bylo v době podstatně slabšího silničního provozu, než je teď).
Teď už tam teda nebydlím, ale spoustu posledních let jsem to už nezažila. Neměřila jsem, ale doba spuštěných závor se podle mě zkrátila několikanásobně.
(Hůř na tom v rámci okresu byly snad už jen Blažovice. Tam, když jsme jednou stáli s autobusem plným dětí na výletě, tak otevřel dveře, děcka si posedala do trávy a snědla svačiny. Fakt nepřeháním.)
Pche, tohle by vyšlo i na oběd... :-)
https://www.youtube.com/watch?v=wdkH2VMFWcM
Ovšem to bylo v době, kdy se šraňky stahovaly ručně, výpravčí prodával lístky a vlak se vypravoval plácačkou ;-)
Však jo. Takže když věděl, že za deset minut pojede další vlak, tak prostě nechal závory celou tu dobu dole.
Myslela jsem, že za současné automatizace se to už neděje, ale jak vidno na videu od Jrr, tak ano. (A vlastně i přejezd v Přízřenicích je podobnou lahůdkou.)
Na mnou zmiňovaném přejezdu v Hněvicích
https://mapy.cz/s/hajeletufe
je to zrovna takový případ. Je tam tuším maximální traťová rychlost 160, takže když se má vyklidit přejezd dostatečně včas, musí se s tím začít brzo. A zároveň, když se z Hněvic rozjíždí těžký nákladní vlak, chvíli mu trvá, než na přejezd dorazí.
K Lekově vzpomínané cizině mohu jen říct, že nejspíš tamnější norma nepočítá s tím, že by na přejezdu někdo otálel či se jej snažil projet "na červenou", jak bývá u nás zvykem. Jiný kraj, jiný mrav.
Nedalo mi to. Ne na všech přejezdech v Nizozemí se čeká pouhé vteřiny.
https://www.youtube.com/watch?v=pMY6pE7dGfY
https://www.youtube.com/watch?v=Mowy5oLa4Zk
No, to tedy. Extra jsem si nejdřív hledal jak se řekne železniční přejezd a nakonec najdu něco úplně jiného. :)
Pohodové čekací doby, třeba na přejezdu v Borohrádku nebo na jednom vedlejším přejezdu v Častolovicích by často došla baterka v kameře ještě před příjezdem vlaku :-)
A kdo si pamatuje železniční přejezd v Přelouči když byl tady https://mapy.cz/s/jakapubehu než vedle udělali nadjezd a natáhli novou trasu silnice č. 2 z Pardubic a veškerý provoz byl přes Bohdaneč, tak při troše smůly a několika vlaků to teprv byl očistec čekat u závor.
Pro Nizozemce je zřejmě dvou minutové čekání něco nepředstavitelného proto to asi vyvěsili jako něco co neznají :-)
No, zrovna toto tvrzení se mi nezdá:
„V praxi to znamená, že ochranný cyklopruh definuje cyklistovi jeho bezpečný prostor. Určuje minimální prostor, který je nutný k bezpečnému předjetí cyklisty, ale neomezuje ostatní vozidla v běžném provozu,“
Tady bych s UCI asi souhlasil, popravdě už to že jezdí v týmech a ne jako jednotlivci mi přijde zvláštní...
https://www.nastartu.cz/zakazali-vysilacky-ale...
První, co mě napadlo, že cestující Českých drah se občas cítí stejně. Nedávno jsem trčel hodinu ve vlaku stojícím v poli, průvodčí byla někde zalezlá, proč nejedeme netušil nikdo... :-)
Mně týmové závody připadají celkově divné a co jsem kdysi četl nějaký článek, tak mohou plodit situace, ke kterým by v závodě, kde jede každý za sebe, nemohlo dojít. Třeba když je součástí úniku někdo, kdo dostane za úkol ho sabotovat, protože týmu se ta situace zrovna nehodí...
Ale možná proto je to pro diváky zajímavé, protože na TdF to zdaleka není jen o fyzických možnostech, ale i strategii, politice a konspiraci?
Nicméně je fakt, že i já si občas při závodech říkám, že by se mi hodila informace, kolikátý průběžně jsem, jaký odstup má závodník přede mnou a jaký za mnou... tak jako to u velkých závodů vidí diváci v televizi. :-)
Nedávno jsem na jednom menším triatlonu tušil, že mám šanci na třetí místo v kategorii (kde bylo 7 lidí) a skoro celou běžeckou část jsem nikoho neviděl před sebou ani za sebou, to by se informace hodily... :-)
https://forbes.cz/dan-navstivil-203-zemi-bez...
Tak já nevím..., že bych to tady zabalil a pokračoval do Afriky?
Brzdy tam budu:
https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/bezdomovec...
brzy jazyk nazývati se ruzyně
Asi bych obětoval nějakou tu korunu aby mu nebylo vlhko a zima :-)
https://www.ceskatelevize.cz/porady/873537...
Osmdesátka, kromě cyklistů :-)
Já jsem byl líný přeložit si co znamená SAUF, ale včil už to vim.
Kurnik "sauf" je důležité slůvko, pro cyklouna, máš ho na značkách jednosměrek.
To znamená, že klidně můžeš v protisměru na kole. Takhle, Fanousové to "sauf" vidí i tam, kde není :-)
Trondheimský kolovýtah je už jen turistická atrakce. Nikdo ho nepoužívá, nahradily ho ekola a ekoloběžky.
Jinak tedy, měla jsem štěstí, že jsem dnes chytla letadlo z Trondheimu do Osla a dál do Prahy. Druhá část naší výpravy pokračuje v cestě jižním Norskem a věru těžce se probojovává krajinou zasaženou bouří Hans. Silnice zavřené, sesuvy, bláto a voda :-((
No ty jo!
Pět mínusů za trondheimský cyklovýtah a navrch stejných pět za norské povodně!
Koukám, že jsem zase doma mezi svými:-))
Nechám pár fotek ze Severu na rajčeti, kdo mě sleduje, ten je uvidí:-))
To máš asi za to, že ses trhla od výpravy, když byla v nouzi a že jsi stihla spojení do Prahy. Jinak to nevidím. :-)))
Výprava v nouzi nebyla. Parta ostřílených geologů projela nakonec zaplavenou krajinou a pomohla s evakuací.
Už jsou na místě, nedělají průzkum, jak bylo domluveno. Pomáhají se sesuvy půdy.
Byla bych tam jaksi navíc. Je lépe, že tam neprudím a nechci evakuovat:-))
Přemýšlím, jak bych to lehokole využil ...
Asi nijak. Ostatně jako většina cyklistů. Celé to čudo má asi 150 metrů. Pak to končí a stoupá se dál za své na trondjamskou (jak to zde vyslovují) pevnost.
Taková atrakce, celkem k ničemu. Prý to mělo nalákat cyklisty, aby jezdili.
Nenalákalo.
To až baterie v koloběžkách a sdílených kolech.
Typický francouzský příbytek.
Francouzský? Ale já takhle bydlím normálně, a nejsem Francouz.
Mám starou děravou plachtu, mohla by se ti hodit. Také nějaké hrnce a nádobí co už nepoužívám.
Tohle si zkusím příští týden sehnat, může to být zajímavé.
https://medium.seznam.cz/clanek/jan-ziegler...
Není třeba shánět, stačí koupit:
https://www.dobre-knihy.cz/zima-prichazi-proc...
Jmenovitě elektrokola z toho prej vypadnou, takže myslíte že konečně někdo šije bič na ty "elektrokoloběžky"?
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/povinne...
BTW dneska jsem potkal "rodinku" na "elektrokolech": regulérní motokrosový motorky, akorát to místo uřvanýho motoru tiše bzučelo. Značka nebyla na žádný :-)
To jsou takové změny nic zásadního. Povinné ručení by mělo být na řidiče v kombinaci s vozidlem. Další dávno přežitý nesmysl je pojištění podle kubatury a ne podle výkonu na kg hmotnosti vozidla
https://t.tyden.cz/rubriky/relax/pocitacove-hry...
https://youtube.com/watch?v=q0lJ9A4AtFo&...
Hra pro větší kluky :-)
https://www.youtube.com/watch?v=n4uCkhEXV6Y
A troška historie
https://www.youtube.com/watch?v=nASMUMDaWyg
Vědci vymysleli (před vynálezem elektrokol), že cyklista, jak šlape, dělá obloučky a tak se na zábradlí udrží v rovnováze.
No jo, ale na elektrokole šlapat nemusí, ergo nedělá obloučky přesto nespadne.
... ako že to!?
Jo tak určitě, říkejme tomu elektrokolo :-)
https://www.youtube.com/watch?v=JoKjyYQUNDc
O.T.: Co s tím krámem zase je, chodí to, že by dřív vyrostly kedlubny. Všechny záložky chodí jako obvykle, akorát tohle. Jak u vás? :-((
O.T.: Co s tím krámem zase je, chodí to, že by dřív vyrostly kedlubny. Všechny záložky chodí jako obvykle, akorát tohle. Jak u vás? :-((
Od rána taky tak. (Ano, snadno člověk zmáčkne víckrát "odeslat", protože se zdá, že furt nic... a pak se diví, kolikrát že se příspěvek objevil. :-)))
Je to stejné i tady na severu. Alespoň teď vím, že to nemusím řešit. Naštěstí mám ještě někde hluboko pod kůží zbytek návyků ze starých časů sálových počítačů, takže tady pracuji ve stylu: odkliknu si odkaz na téma a jdu dělat něco jiného. :)
Aha, a já jsem včera podezříval čerstvě updatovaný ovladač k síťové kartě :-)
A proč takovou nepředloženost děláš? Co funguje, do toho se nevrtá. Nehledě k tomu, že ovladač je nástroj na tak nízké úrovni, že na něm není moc co vylepšit.
No, zaujalo, spíš rozlobilo
Prostě to nechápu. Říkal jsem si, zruším ty nevzhledné rozdvojky a použiju stavební rozvaděč,navíc jištěný.
A tak mi to dneska přišlo. a čukím na to jako tele a nedokážu na to přijít jak to zapojit.
Návod jsem nedostal a nenagooglil.
Psali: připraveno, stačí připojit třížílový kabel. Doufám. že tim myslí ten co mám - fáze. nulák, zemění.
Představoval jsem si, že to otevřu, budou tam tři svorky, popsané symboly, nastrčím tam ten kabel, a bude hotovo.
Jenže to otevřu avidím to co na obrázku.
Kam kurnik mám strčit ty kabely? vůbec netuším.
Poradí mi někdo?
To máš z toho, že si chceš hrát na elektrikáře :-))
Nechci, ale takové drobnosti jsem si myslel, že zvládnu.
Všechno co jsem nakoupil byly takové ty atavebnice, modrá na modrou, funguje to.
Tady jsem prostě vedle.
Oni tyhle zásuvkové skříně prodávají i s tím kabelem co leze ven, mě se líbilo, že to má ty 16A jističe, to přesně potřebuji, jak se pokouším (omylem) odebrat víc, odpojí se mi ten Ecofliw krám a musím to resetovat.
A narazil jsem, stavebnice bez návodu :-)
Ve čtvrtek stějuji panely ze zábradlí na střechu, na to už přijdou kluci. Vyzkoušel jsem že to funguje, tak dostanou definitivu...
Výrobce a prodejce předpokládá, že ten kdo to kupuje tak ví a nepotřebuje návod :-)
Je plno nových dílů u kterých není návod, třeba teď mám doma nové brzdové kotouče a destičky na auto, a také bez návodu :-)
Na každé krabici s džusem je návod, jak to máš otevřít a poradíš si bez toho :-)
Tohle jsou Poláci, German by návod dodal
Nevěřím. Tím, že zapojení musí provést osoba znalá, není až tak nutné dávat návody.
Poslu ti důkaz.
Mam od nich nakoupené ty přepínače, když vypne primární zdroj, zapojí sekundární, a nappak.
Přesně co k solarku potřebuješ.
Hned napodruhé jsem to měl správně.
Neposílej. Ale pošli mi odkaz na ten přepínač, to mě zajímá.
:-)
https://www.conrad.cz/cs/p/ivt-prepinaci...
měl jsem 12A, ale ten jsem odpálil. Teď mám všechny přístroje co jedou na solární okruh jištěny tímhle, hezky každej zvlášť :-)
Přepíná bleskově, ale wifinu to shodí a resetne.
tak si věci, co mají být zaplý furt pověs na malou UPSku, já mám modem, vysílač na bezdrát telefon a fiwinu píchlou do tohodle
https://www.alza.cz/cyberpower-ut650eg-fr...
To nepotřebuju.
Počítače a servery jedou na UPS dávno, restart wifiny mě nevadí, kdysi jsem jí taky měl na upsce, ale zjistil jsem, že je to zbytečný, když vypadne jedna wifina, přepíná se mi železo automaticky na mobilní net.
A ledniclcka jen blikne, tý to nevadí.
Šlo mě o to hlavně zajistit, aby kdyby došel proud v baterce, mi v lednici nesteplala plzeň s tlačenkou....
Zatím je to spíš naopak, častěji vypadává síť než můj ostrov. Tuhle jsme byli celý den bez proudu a vůbec jsme si toho nevšimnuli. Něco kutili v rozvaděčích, obec bez šťávy a my jeli jako normálně.
Nejsem elektrikář, ale vidím, že tam jsou dvě svorkovnice "modrá" a "žlutozelená" a dva jističe. U jističů předpokládám, že jsou zapojeny na dvě skupiny zásuvek. Takže přívodní kabel, žlutozelený na žlutozelnou svorkovnici, modrý či hnědý (podle toho co máš za kabel) na modrou a černý do jednoho a proklemovat do druhého jističe.
Ve škole nás učili, že jakmile člověk vezme do ruky šroubovák aby něco dělal s elektrikou, má mít padesátku.
Nás taky, ale kurnik ať koukam iak koukám, svorkovnici nevidím.
Jsou tam dva jističe a ty mají evidentně dva otvory do kterých lze něco strčit. Barva žadná.
Takže kam fázi, kam nulák a kam zemění.
Na každé zásuvce či zástrčce to máme tak hezky namalováno, na to, abych si udělal prodlužovacku nepotřebuji 50ku, tomáš jako kdybych říkal, dřív než vezmeš do ruky zednickou lžíci, musíš být vyučený zedník..
já mam modrý, hnědý, a žlutozelený, tedy nulák, fáze a zemění, jak nás to učívali...
A co je to mosazné pod změní kabelů? To není svorkovnice? Nevidím na to z té fotky pořádně.
To jsou rozvody k těm zásuvkám.
Je to slušná změť. zkusím to líp vyfotit.
Člověče asi máš recht, musel jsem sundat brejle. uprostřed tam jsou ďoury se šrouby na ořipojení, díkmoc, to už dám
https://photos.app.goo.gl/rptsSeGDgTSN29q89
Jo, jak píše Petr, je to jasný jak facka. Fázi do jističů, modrý a žlutý na adekvátní svorkovnici (to je takový to se šroubky pod dráty, co tam je vidět).
Být tebou, pustím si radši Elektrický valčík a povolám skutečného elektrikáře. Neb pamatuj:
Kdo má pojistky námi předepsané, tomu se při zkratu nic nestane. Kdo si tam dá hřebíky, vyhoří a začne od píky!
Jo vidím to, já se do větších akcí nepouštím, ale tohle mi připadá čiatější než jak tam teď mám napojenýho toho čtyřpsa rozdvojku.
Ono je to rozvod až z toho Power Kitu, tam už to má jištění, a to právě chci předejít.
Mám na to napojený "alternativní solární" rozvod v kuchyni, ledničku, mikrovlnku, toustovač, varnou konvici, a televizi.
A když si Soňa nedá bacha, a zapne současně toustovač, konvici a mikrovlnku, a jestě má puštěnou telku,shodí mi celej Power Kit a musím to resetnout.
Když to půjde přes 16A jistič, vyhodí jen jistič a nespadne mi Power Kit.
Chtělo by to pochopitelně předělat celou elektriku, já prostě ten "ostrov" řeším tak, že buď jedu ze soláru a baterek, nebo ze sítě, ale oba okruhy nejsou propojené.
Na to jsou takové přepínací škatulky, když vypadne solár, zapne se síť a když solár zase běží, tak si cucne z něj, a těma mám jištěné všechny věci, co chci aby byly furt pod proudem.
Nemám ani čas, ani chuť ani prachy na to, abych rozklofal celej barák, dodělal jsem domeček dceři a jsem zase připraven být dobrým básníkem, protože jen chudý umělec tvoří velká díla :-)
Blbě postavný chlívek pro prase ti spadne až po čase. Barák postavený bez projektu zabíjí hlavně v Turecku, kde na to padání mají lepší podmínky. Ale 230V v podmínkách mokré stavby tě může zabít v mžiku.
To není o "blbě postaveném" baráku.
Konstrukce navržené na zemětřas musí tenhle způsob zatížení brát v potaz.
U nás kdyby se to zatřáslo jak v Turecku, spadne nám nejen polovina baráků, ale asi i svatej Vít a Žižkovskej vysílač....
Já vím. Teď na táboře jsem se o tom bavil s novým statikem, synem mých přátel. On byl v Turecku na Erasmu a kdysi se podivoval, kolik těch domů tam vzniká bez projektu. Ale všechny byly nějak konstruované pro zodolnění před zemětřesením. Měly ve zdech uzavřené obdélníky, které jsou odolné proti smyku. Ne, jen jako u nás, věnec na vrcholu zdi. Přesto jim to moc nepomohlo.
Zemětřas neumím, ani nás to ve škole neučili. Software, který naši kluci napsali ale "sesmické zatížení" musí umět, prodávají to po světě, a v Kalifornii, a leckde, to bez seismického posouzení nemá smysl nabízet.
Modul na "seismic design" nám dělal právě jeden profesor z Turecka se svým manšaftem. Oni to umí navrhovat, ale pečou na to.
Lidí je jak sraček.... :-)
Fázi, správně by to měla být černá barva izolace žíly kabelu se připojí na druhou stranu těch dvou bílých jističů. Nulák s modrou izolací se připojí do mosazného můstku na spodku rozvaděče, kam vedou ostatní modré žíly. Zelenožlutý ochranný vodič se připojí do mosazného můstku na spodku rozvaděče, kam vedou ostatní zelenožluté žíly.
Nic lepšího mně po zhlédnutí obrázků nenapadá a bude to funkční. Pokud je tam už nějaké uzpůsobení pro přivedení vstupního kabelu, tak je na obrázcích skryté a neviditelné. Pokud ti přívodní kabel nedělal někdo, kdo tomu alespoň trochu rozumí, tak mohou ty barvy přívodníhokabelu být libovolně popletené a bylo by vhodné zkonrolovat doutnavkou či pohledem kde je kabel zapojen, zda černá je opravdu fáze a nulák a ochraný vodič zda jsou opravdu správně zapojené. Není to žádná kosmická věda, ale když to zapojíš špatně, tak se můžeš v podmínkách stavby docela dobře ohrozit. I dimenzování průřezů a délky přívodního kabelu by mělo odpovídat vypínacím proudům těch jističů, aby to vůbec pracovalo. Přívodní odpor ochraného vodiče a fáze nesmí omezit vypínací proud jističem, poněvadž pak ten jistič nevypne. Použij Ohmův zákon, nebo elektrikáře.
Tak se na to adi vyseru.
Čekal jsem fakt svorkovnici, hezky popsanou, L, N a symbol zemění, říkal jsem si připojilím dratky a bude, a tak to i slibovali...
https://allegro.cz/nabidka/stavebni-rozvadec-4...
Na stavbách jsme měli takévéhle krámy běžně. kostička, z toho vedl kabel s pětikolíkem a mělo to 6x 230 V a 2 x třífázová mamina.
Do elektriky se nikdo nehrabal, ale proud byl potřeba, že jo.
Ten rozvaděč by se měl dodávat s už připojeným kabelem se správně dimenzovaným průřezem vzhledem k těm jističům. Ala tam by se zase objevil problém, kam ten kabel připojit. Pokud máš někde na domě pětikolíkovou zásuvku, tak nejlépe koupit rozvaděč s kabelem zakončený touto zástrčkou. To pak může zapojit i laik, který moc neví co činí. Koupil jsi si polotovar a ten vyžaduje nějakou odbornost k dovaření. Není veliká, ale když budeš mít smůlu, tak to dokáže zabíjet. Ovšem blbě nastavená brzda na kole také, že? Svět není bezpečné místo.
Podle mého předchozího návodu by to mělo být zapojitelné. Jen s těmi průřezy ti na dálku neporadím. Elektrikáři to sypou rovnou, já bych to musel počítat. Tak se zeptej nějakého elektrikáře, jaký přívodní kabel máš použít a jak maximálně dlouhý.
jsou tam jističe, dva. Stačí sečíst proud a podle toho vybrat kabel.
To nestačí, musí se zohlednit cos fí, ten dokáže udělat divy.
na takovoudle prdku s 2 ma jističema a 4ma zásuvkama.. jdeš na to moc vědecky. 2*8=16, na to stačí standard průměr 1,78 mm bohatě.
Ani nemusím, tenhle rozvaděč půjdez toho Power Kitu a ten mě víc jak 16A nedá. Kabel je od nich k jejich rozvaděci, kterej jsem si nokoupil, protože stál 20 litrů a řesil jak AC tak DC rozvody a DC já vůbec nejedu.
Oni ten Power Kit mají jako stavebnici i s rozvaděčem do nějakejch těch kempovejch aut, které potřebují jak 230 tak
i 12 ClDC,na ro jim jedou ty ledničky a tak.
https://ecoflow.cz/products/ecoflow-power-hub...
hezký hračky, takovej Merkur- Elektro pro velké kluky
16 Ampér to nedá v trvalém režimu. Je otázka, kolik to dá krátkodobě ve zkratu a to je to, oč tu běží. Pokud by to ani ve zkratu nedalo 16A, tak tam máš ty jističe zbytečné. Prostě bys je nikdy nedokázal vybudit. Celé by to fungovalo jen jako drahé rozbočení kabelů.
To je na mě moc velká věda. já sčítam ty Watty, mikrovlnka 1800, topinkovac 2200, konvice 2400, k tomu ta telebedna asi 120, jak to jede najednou, vyhodí mi to PowerKit.
Tak jsem si myslel, že to odchytí ty jističe.
No, a tak je to hezčí než rozdvojka :-)
Watty jdou volty 230 krát ampéry. 1800:230 rovná se 7.8A. 2200:230 rovná se 9.5A, 2400:230 rovnáse 10.4A. Celkem 27.7A. To ti přesahuje 16A. Ale jestli dříve odpadnou ty tvé jističe, nebo ten Powerkit, to je otázka. Jestli Powerkit jen plynule omezí proud na 16A, tak ty jističe vůbec nezaberou.
počítáš to blbě. Jsou tam dva 8A jističe vedle sebe, každej na 2 zásuvky. tedy je to potřeba zapojit tak, aby výsledný proud KAŽDÝM jističem při zapnutí všeho co na něm je byl přes 8A (spotřebiče přes druhý můžou být vyplý) a jistič slítne, tedy zároveň na tom jističi musí být věci, které jsou zaplé najednou jen omylem
Přesně.
Tak nějak jsem to počítal.
Tedy jištení 16A by snad mělo stačit, jističe vypadnou dřív.
Oni tvrdí, že PWK dá maximalne 3600 W, a to mi ta tak nějak přes palec dávalo, že když to mohlo klapnout.
Jak si psal, to není dlouhodobé zatížení, prostě poplete to, a pustí si mikrovlnku, a spadne to.
Reset není složitý, ale Soňa to nedá.
Nahodit jistič umí.
Kabel mám 20A, mrazuvzdorný, jdu vdo kuchyně venkem.
No,musíš se stejně někdy stavit, abys viděl, jaki tu ekologicky žijeme. že by se Bursík musel stydět.
A konzultace odborníka na elektro by se mi taky hodila. Něco uvařím, přijeď :-)
Na lehokolo, neřkuli tříkolku, to uplně neni, ale mít to někde v dosahu, podívat bych se tam zašel :-)
https://vid.pr0gramm.com/2023/08/15...
Nechci kvůli tomu dělat nové téma, tak se jen zeptám tady. Nemáte někdo nějakou zkušenost s ježděním na kole při braní kortikoidů ?(kvůli tinitu) Doktor tvrdí, že bych neměl. Díky.
Doktor říká že bych neměl, ale protože si myslím že je idiot, raději se zeptám na internetovém cyklofóru, tam to budou vědět líp...
Sakra chlape, odbornou práci maj dělat odborníci, což zrovna na otázky zdraví vcelku platí!
Rozhlídni se a uvidíš; lékaři se tady vyskytujou opravdu ojediněle, zato právníků, vojenských analytiků, válečných stratégů, politologů...je tady vobalíno. A někdy jsou ty odbornosti kumulované. :-))
Místní právní oddělení mi taky pije krev, ale váleční štváči a politologové všeho druhu mají na internetu tu výhodu, že nepůsobí žádné škody, neb příslušný generální štáb na jejich názory z vysoká kašle.
Následovat lékařské zásady "Mařeny z fejsbůku" je potenciálně větší průser.
Otázka zněla, má-li někdo podobnou zkušenost, pokud ano prosím o ni, je-li ochoten ji sdělit. Pokud ne, stačí nereagovat, to, že léčit má doktor a ne Mařena z fejsbůku vím taky. Děkuji.
Ještě jsem zapomněl na Máňu z byťáku. :-)
Tak tinnitus (pokud tedy jde opravdu o tuto dg) je sama o sobě diagnóza, kde ti asi doktor nedoporučí jízdu na kole.
Ale záleží, samozřejmě, na síle příznaků. Při intenzivnějších projevech onemocnění je asi bezpečnější vybrat jiný sport než kolo.
Tohle si ale musíš posoudit jen ty sám.
Vůbec tomu nerozumím, tak se možná hloupě ptám, proč by při tinnitu vadila jízda na kole?
Jde o pískání, zvonění, šumění apod. v uších.
Slabší projevy určitě každý už zažil sám.
Pokud už je to diagnostikováno jako onemocnění, může to ovlivňovat koncentraci apod. U jednoho kolegy jsem i zažila, že při ataku nemoci buď nepřišel do práce vůbec nebo musel být odvezen domů. Ale tam už šlo o silné projevy.
Takže jízda na kole jako taková nevadí, ale rizikové může být zdravotní omezení cyklisty.
Jak píšu - dotyčný si musí zvážit sám, zda je nebo není schopen jezdit (bezpečně) na kole.
Nerozumím těm "atakům", vždyť to zvoní furt stejně, od chvíle co se probudím a dokud zase neusnu. Nejspíš měl kocovinu, tak se mu nechtělo do práce.
U každého se může onemocnění projevovat jinak.
Někomu jen šumí/hučí v uších - sice pořád, ale je to konstantní. No a u někoho mohou mít projevy různou intenzitu.
U kolegy se to třeba náhle zhoršilo během dne a to tak, že ztrácel rovnováhu. Pokud u něj došlo k tomuto zhoršení, trvalo to vždycky tak den/dva a pak zase fungoval celkem normálně.
Právě proto píšu, že si každý (míněno s tímto onemocněním) musí uvážit, co je a není schopen absolvovat. Rozdíly opravdu mohou být velké a nelze soudit jen podle jednoho člověka.
Já to myslel spíše v čem je eventuální problém kolo vs kortikoidy, pokud je. Nějaké nežádoucí účinky ve spojení s námahou , atd.
Najdi si podle názvu ten lék na www.sukl.cz a stáhni a přečti si dokument Souhrn údajů o přípravku, jestli tam něco takového zmiňují, je tam víc informací než v příbalovém letáku.
Dík, to je asi to, co jsem se potřeboval dozvědět.
Jestli to dobře chápu tak jde o tinitus auris, tedy zvonění v uších - pokud vím tak neléčitelné a nejde s tím nic dělat, žádné prášky bych do sebe necpal a já osobně jsem to doktorovi ani neprozradil. Jde o cévy, tyhle už se nespraví, takže pohyb, chilli, česnek a chlast - ten totiž rozšiřuje cévy, aby ty co zbyly, ještě vydržely.
Mám to od 36ti, je mi 51 a úspěšně s tím touto metodou bojuji, do všeho cpu česnek, chilli, a na kole chlastám - nehorší se to.
Sice často padám a lámu si kosti, ale to vždycky sroste.
Tak zrovna chlast je jedna z věcí co to můžou zhoršovat.
Dělej si co chceš, na něco umřít musíš. A když umřeš vlastní blbostí brzo, ušetříš společnosti prachy za zbytečný léčení.
A ty si myslíš, že tvé obtíže ještě někdy přestanou, že budeš zase moci jezdit už bez kortikoiů?
A proč bys neměl? Protože neuslyšíš auto? Protože bys mohl mít narušenou rovnováhu? Protože fyzická zátěž se neslučuje s tím konkrétním lékem?
Jsou různé druhy tinitu a u jednoho může být narušena rovnováha.
https://zdravi.euro.cz/clanky/tinnitus-priciny...
A protože je více druhů tinitu a různých stupňů závažnosti i kdyby tu někdo napsal, že je to v pohodě, tak to pro tebe nemusí být relevantní.
Někde se uvádí, že vítr/aerodynamický hluk to může zhoršovat, někdo zase píše, že mu to aspoň na chvíli pomáhá zapomenout.
https://letmegooglethat.com/?q=tinnitus+cycling
Právě mi napsala banka, že mi ruší mobilní přístup.
Zajímavé na tom je zejména to, jak mě oslovuje a že jsem u ní nikdy účet neměl :-)
Tak majzla vy, kdož případně máte!
Já myslím, že účet jsi tam měl, ale přišla ti exekuce, takže jsi ho odepsal, ne zapomněl.
Oni budou pár let otravovat, ale ty víš, že nemají šanci.
a ti co neví ani piču o životě, mi budou dávat palečky dolů
Nojono. Když zas nevíš ani ... todleto... o nejprofláklejším scamu současnosti...
Šestý pád od slova "scam". Podvodná zpráva s účelem vyzískat na tom nějaké prachy.
Občas na někoho, kdo má u dané banky účet, trefí. Občas i na někoho, kdo se lekne, že mu zablokují přístup k účtu a klikne.
Dalším krokem to navede na stránku, která vypadá takřka k nerozeznání od stránek příslušného internetového bankovnictví a když to dotyčnému nedojde ani teď, uuuž tam vesele zadává své přihlašovací údaje...
Mně přišla zpráva, že mi z důvodu nepoužívání Kaufland card bude zrušen účet. Přitom jsem tam pečenej vařenej. Tak nevím. :-)
Já tenhle týden odchytil zase tohle. Přišlo mi to dost uvěřitelné. Zlaté časy, kdy to bylo psáno špatnou češtinou.
Nám do firmy zprávy o zablokování přístupu k účtu chodí tak v průměru jednou za měsíc. Často také přijdou zprávy o nutnosti zaplatit clo, aby nám propustili zásilku.
Nejhezčí bylo, když mi od šéfa přišla mailem faktura s tím, že je bezpodmínečně nutno ji okamžitě zaplatit. Pracovní věci si ve firmě posíláme přes maily, i když někteří třeba sedí přes stůl - je jistější, že se na to nezapomene, či že nikdo nemůže tvrdit, že mu to přece neříkali atd. Takže mi na tom nebylo nic divného. Poslala jsem ji do tiskárny a teprve, když jsem ji nesla z ní, koukla jsem na částku a povídám šéfovi, že na eurovém účtu na to není dost peněz, jestli to chce platit z korunového. Chvíli jsme se nemohli domluvit, o čem že vlastně je řeč. No, mail se jen tvářil, že přišel z jeho adresy...
Platba by byla neprošla ani kdyby nebyl zrovna v kanclu, těch kontrolních mechanismů máme dost a jak bych ji začala zadávat, přišla bych na to, že je to na neexistující firmu a navíc takhle velkou částku bych ani sama poslat nemohla, ale v ten první moment na tom fakt nebylo vůbec nic, co by na mě zařvalo, že je to podfuk.
Nejdřív jsme to chtěli nechat plavat, ale pak jsme to přece jen ohlásili. Když nám pak nakonec přišel výsledek, tak těch případů nebylo vůbec málo a cca půlka z nich to fakt zaplatili. (A z té půlky, co ne, to taky zhruba v půlce odchytila jako podezřelou operaci až banka.)
Bohužel se zdá, že se ty podvody zdokonalují a doby, kdy převažovala angličtina nebo VELMI nedokonalý překlad do češtiny se zmršenou diakritikou už jsou pryč.
Každý máme tu hranici obezřetnosti nastavenou nějak, ale když mail příjde z správné adresy člověku, který faktury řeší a v kontextu fungování dané firmy to nebude očividný nesmysl, pak věřím, že to leckde projde...
Ono podobně kvalitní podvod šlo udělat už před spoustou let, ale vyžadovalo to věnovat čas přípravě (třeba zjistit si jména a kontakty v dané firmě, aby to přišlo účetní, nikoliv uklízečce, doplnit do faktury údaje dané firmy), což nešlo jednoduše automatizovat a u malé částky se taková práce nevyplatila... teď "díky" umělé inteligenci už nebude problém rozesílat podvodné maily přizpůsobené na míru každému příjemci... :-/
Tak tohle je úkol i pro IT oddělení, existují mechanismy SPF, DKIM, DMARC, které umožní detekovat, zda mail tvářící se, že přišel z adresy @firma.cz přišel ze zdroje, který je oprávněn takové maily posílat.
Navíc pokud mail tvářící se, že přišel od šéfa sekretářce přijde z venku, tak to je okamžitě poplach. Případně zavést nařízení, že pokyny k platbám budou digitálně podepsány.
Jasně, mechanismy existují, ale pokud ten šéf cestuje po světě, používá různé počítače a třeba mobil, může mít potom problém e-mail vůbec odeslat.
A v okamžiku, kdy existují uživatelé, kteří budou odesílat firemní maily přes SMTP různých lokálních providerů (protože přístup na jiné SMTP bývá často blokované), tak ty pravidla příliš striktně nastavit nemůžeš...
Tak šéf snad má vlastní počítač a smartphone a pak se to řeší přes VPN nebo přímý přístup k vlastnímu poštovnímu serveru. Odesílání mailu přes SMTP internet providera (pokud to náhodou není zároveň poskytovatel mailové schránky) je dneska fakt passé.
Riziko elektroniky a špatně nastavená pravidla kontroly.
V době podpisu papírového příkazu a nad určitou částku dvou podpisů se něco podobného nemohlo stát.
Papírový příkaz. To je ale fakt už hrozně dávno. Už v roce 1986 jsem řešil elektronický příkaz k úhradě.
A takový protipól, ještě v roce 2010 když jsme chtěli někde něco proplatit a byly to i jen korunové částky, tak musel podepsat vedoucí a nad několik tisíc také finanční šéf. Pak už jsem tam nebyl, ale klidně bych si vsadil, že to tak je stále.
Tak on se i ten e-mail dá digitálně podepisovat, to je teoreticky mnohem bezpečnější než nějaký klikihák tužkou na papíře, ovšem zdatný hacker může ukrást/zneužít i digitální podpis, když se oprávněné osobě dostane do počítače...
Pravděpodobnější scénář je ale využití sociotechniky, kdy fiktivní šéf, co přeposílá fakturu, je zrovna na dovolené a proto ten mail podepsat nemůže... a hrozně to spěchá, hrozí obrovské penále... pak má chudák účetní dilema, zda bude větší průšvih, když "šéfa" poslechne nebo neposlechne? ;-)
Pokud má "dilema", je to dobrý. Zvedne telefon a nedá pokoj, dokud se šéfa nedovolá.
Blbé je, že když se něco takového stane poprvé, člověk žádné dilema nemá, je to prostě rutinní záležitost.
Pár dní poté se majitelka firmy hodně divila, když mi poslala maila, ať proplatím nějaký účet a já jí volala, jestli je ten mail fakt od ní. (Tentokrát byl.)
Dá se domluvit nějaké nenápadné heslo, kód, signál, v pravém mailu.
To se dá - ale všechno tohle se dělá až v okamžiku, kdy člověk začne mít ta "dilemata". Blbé je, když se to stane poprvé. Koneckonců proto to tady popisuji. Nikdy nevíte, kdy se to přihodí i vám.
Já byla ve firmě i u těch policistů za hvězdu, co na to nenaletěla - ale moje zásluha to až tolik nebyla. Kdyby šlo o menší částku a věrohodněji vybranou firmu... ruku do ohně teda nedám, že bych ji byla nezaplatila. Dnes už samozřejmě ne, ale při prvním setkání s tímto trikem - ví bůh.
PS - mělo by stačit dát na takový mail "odpovědět". Obvykle se pak v záhlaví objeví skutečná mailová adresa, odkud šel a ne ta, za kterou se vydával.
Na tohle ale nespoléhej.
Je fakt, že falešné maily často prozradí právě adresa odesílatele, ale obecně lze jednak v mailu vyplnit do hlavičky řádek ReplyTo (když budu chtít abys odpovídala na jinou adresu než z které to bylo poslané) a hlavně adresu odesílatele lze vyplnit úplně libovolnou, akorát u některých domén pak takový mail rovnou zahodí SPAM filtr kvůli neodpovídající IP adrese...
Jeden čas mi chodily SPAMy, kde odesílatel a příjemce byl shodný = potvory tam vyplnily můj mail...
To není tak jednoduchý. V podstatě kdokoliv může odeslat e-mail z adresy [email protected], prostě to napíšeš jako adresu odesílatele, stejně jako to můžeš napsat na dopis, který hodíš do schránky. Dneska jsou mechanismy jak tomuhle zabránit, ale musí si to řešit příjemce a pokud je laxní, tak takový mail prostě dojde a tím co píšeš to neodhalíš.
Ano, mail byl "jakoby" odeslaný z adresy [email protected], ale když jsem dala zkusmo "odpovědět", tak případná odpověď už směřovala na nějakou gmailovou adresu.
Obvykle máš v hlavičce mailu odesilatele ve tvaru:
From: Bill Gates
Před adresou ve špičatých závorkách může být libovolný text, přičemž spousta programů zobrazuje uživateli POUZE to jméno a adresu ve špičatých závorkách skryje... a zobrazí třeba až v odpovědi.
Takže finta, o které mluvíš ty, je odesílatel ve tvaru:
From: "sef@firma"
Jenže ono lze podvrhnout celou adresu. Ano, jak píše xtonda existují mechanismy, které u příjemce mohou takový mail poznat a zahodit (možná proto tam podvodník raději dá ten gmail), ale stále to většinou projde...
To jo, to projde. Ale pokud taková účetní je např. zvyklá potvrzovat "ano, provedu", tak by si toho měla všimnout, že ta zpáteční adresa jí najednou vyskočila akási čudná.
Koukám, že i tady funguje cenzura a to co bylo ve špičatých závorkách úplně zmizelo. :-)
Takže původně jsem psal:
From: Bill Gates ([email protected])
From: "[email protected]" (podvodní[email protected])
Akorát, že v hlavičce mailu nejsou kulaté zavorky, ale znak větší/menší, který se tu asi nesmí napsat... :-)
Další běžná finta, pokud ti na výsledku záleží je registrace domény vypadající podobně.
Pak si s tebou může dopisovat z adresy [email protected] , případně použít koncovku jiného státu a bude to plně funkční adresa, takže ti bude moct odpovídat na nejasnosti a podobně, což by v případě podvrhnuté adresy nemohl - naopak tvoje "ano, provedu" poslané skutečnému šéfovi, by mohlo spustit poplach...
Digitální podpis je i prakticky daleko bezpečnější, hacknout komp ve firemní síti a ukrást podepisovací klíče je úplně jiný level než jen poslat mail s fakturou k proplacení tvářící se, že je od šéfa.
Ano, podvodník půjde nejsnazší cestou, nebude krást klíče, ale přesvědčí příjemce (pokud si vůbec všimne, že podpis chybí), že podpis není potřeba, spěchá to, jde o vyjímečnou situaci, hrozí milionové škody...
A vzepřít se autoritě, když ti píše generální ředitel a tobě se jen nezdá barva nějaké ikonky, to si každý netroufne...
Samozřejmě tenhle útok funguje nejlépe ve velkých (nadnárodních) firmách, zvlášť když cílí na lidi, které jsou tam noví...
No, ani ne. Velká firma má obvykle ty kontrolní mechanismy a vícestupňové schvalování plateb. V té malé je to, že přijde mail "hele, rychle to zaplať" zcela normální. Jeden z těch případů, kdy na to skočili, byl mail od majitele firmy manželce, která se tam starala o papíry. Koho by napadlo si tady domlouvat znamení, že mail není podvržený...
Vidíš, přitom v kombinaci manžel-manželka bych zrovna hádal, že mohli narazit s oslovením nebo vykáním/tykáním, taky v malých firmách bývá méně faktur a větší povědomí komu a proč firma běžně platí...
Větší firmy možná mají víc pravidel, jak by mělo vše probíhat, ale nedělal bych si iluze o jejich dodržování. Všude se občas spěchá a přinejmenším do nějakého limitu bude penězi stejně vládnout primárně jeden člověk.
Je to sice trošku z jiného oblasti, ale teorie říkala, že ke spuštění procesu jsou potřeba dva prověření lidé s šifrovací kartou a tajným PINem...
Po několika týdnech jejich karty ležely v jenom šuplíku, aby se neztratily a PIN na nich byl napsaný, aby se nezapomněl... ;-)
Hele máma když živnostničila na začátku devadesátek, tak měla účet v komerční bance a příkaz k úhradě byl prostě byl papír s údaji kolik a kam a naškrábnutým podpisem, který se donesl na pobočku a nikdo neřešil kdo to donesl, občas sem jí to tam coby teenager nosil, jediné ověření byl onen vlastnoruční podpis přičemž poštovní pracovník není grafolog.
Podobný systém kdy se příkazy mohly vhazovat do schránek měla i ČS a mám pocit, že kolem toho byla nějaká aféra a že se to pak nějak zabezpečovalo, akorát toho nebyly plné internety, protože internety nebyly.
Dneska už falšovat příkazy je problém, tak se přistoupilo k metodě, kdy se zmanipuluje osoba, která je oprávněná ten příkaz podat.
Tos chytla včas, tohle je z asi tři týdny starého článku na idnes.
Vím, četla jsem. A taky mám mnohastránkový výsledek šetření PČR toho "našeho" případu se jmény dalších postižených firem s podrobným popisem, jak to v které z nich probíhalo. Člověk se docela poučí... což nevylučuje, že příště skočí na něco úplně jiného. :-(
A co ten účet, na který se měly peníze posílat?
Patřil nějakému bílému koni, co peníze přeposílal pryč za směšnou provizi?
Ne-e. Většinou nějakému ukrajinskému uprchlíkovi v té které zemi, kterého někdo zastavil na ulici s tím, že ztratil doklady a čeká na peníze, které mu má poslat rodina, tak jestli by si to mohl nechat poslat k němu. Vždy jen jednorázová platba, na další použili zas jiný účet a v různých státech.
Mně je vůbec divný, jak někdo může zjistit vaše adresy a že se jedná o šéfa a účetní. To přece jen tak nějaký outsider nemůže vědět, aniž by sledoval vaši poštu a její obsah...
Cvičně jsem zkusil zadání: kontakt účetní rumburk
a vylezlo na mě třeba tohle
http://www.muehl.cz/cs/kontakt
je tam mail hlavní účetní a jednatele, takže myslím, že zjistit něco takového nemusí být problém.
Když jsem víc dělal okolo ředitelů zdejších základních škol, tak jsem viděl jak standardně krajský úřad posílá maily, kde je v KOMU seznam všech ředitelských mailů v kraji, takže to třeba byl také dobrý zdroj informací. Možná, že dodneška jim nikdo nevysvětlil, k čemu je skrytá kopie. Když jsem na to upozorňoval, typická reakce byla "proč by to někdo chtěl zneužít". Snad už se doba změnila.
Tohle mě taky rozčilovalo, když třeba pořadatele nějakého závodu chtěli v přihlášce jméno, příjmení a e-mail, aby pak (ať chceš nebo ne) rozeslal VŠEM pozvánku na příští ročník a každý tak dostane jako bonus stovky kontaktů.
Stačí když má jediný z nich zavirovaný počítač a v tu ránu už moje jméno figuruje mezi odesílateli SPAMů a nedá se proti tomu vůbec bránit. :-(
Doporučuji knížku: Kevin Mitnick - Umění Klamu.
Tam se dočteš, že pro Hackera vůbec nemusí být klíčové jen to, co provede s počítačem přes internet, ale klíčové informace získával od lidí telefonem, stačilo být přesvědčivý a mít dobrou historku.
Leccos už funguje jinak, ale nedivil bych se, kdyby fungovala i klasická metoda prohrabání popelnic u firmy. Pořád se toho hodně tiskne a né všude se používá na vše skartovačka... prý se takhle občas najdou i uživatelská hesla...
V době Facebooku, Linkedin a dalších sítí už bude nejspíš stačit probrat to, co o sobě lidi zveřejní samy.
Když znáš jména a pozice lidí, většinou už emailové adresy snadno odvodíš...
Ano, divný to bylo. Šéfa jo, toho zná každý, ale já v žádném adresáři určeném veřejnosti nefiguruju. K tomu ta faktura byla vystavená polskou firmou a vedení bylo zhruba čtrnáct dní předtím na jakési výstavní akci v Polsku s cílem tam rozšířit naše aktivity. Do té doby jsme s Polskem neměli "ani ťuk".
Právě proto nějaké sdělení - tohle je potřeba rychle zaplatit, strašně to spěchá - bylo úplně věrohodné.
Jenže tak nějak podobně to bylo podle toho policejního elaborátu i u všech zbývajících firem. S úplně jinými obory činnosti, z jiných koutů republiky. Čili nějaký styčný bod nula nula nic.
Kurnik,
tohle jsou teda theorie...
Čtvrt století platíme elektronicky, tenkrát to začínala Expandia, co se stala eBankou a tu sežrala Reiffka. Mobilní appky nebyly, ale šlo to internetem, měli hardwarový klíč, odemknul se pinem. a pak z toho lezlo číslo, co se zadalo do HW klíce, ten dal jiné číslo,co se zadalo do bankovnictví, a byl jsem na účtu. Platba se potvrzovalanohem komplikovaněji, ale furt šlo o to, že nějaká čísla jsem rval do klíce a ten mi dával jiná, co se drukala do banky.
Platil jsem tak vyplaty z internetové kavárny ve Španělsku pár let.
Ten HW klíč furt mám, je to taková jistota, kdyžby se ztratil/polamal mobil, jinak mobilní apkou jde platit vše,kromě zahraničních plateb, to musím na internetovou stránku banky, ale klidně taky z mobilu.
Nevidím sebemenší důvod, abych dával Soně pokyn mailem - tohle rychle zaplať - můžu to udělat sám. Vyfabulovaná situace.
A na odkazy v mailech od neznámého odesílatele ae nekliká, ani v mobilu, ani v počítači.
Tihle vocasové se snaží nainstalovat do těch krámů šmejda, kterej zaznamená naše hesla ke kontům.
Proplatit nějakou podvrženou fakturu trikem, "hele máma říká, že tohle máš zaplatit" neprojde u vás doma, tím spíš ve firmě...
A je to opravdu z banky?
Nedoručený balíček - takový mail mi chodí každou chvilku. Důležité je nekliknout na ten odkaz
No, myslím že ten asteroid bude nakonec celkem vysvobození...
https://echo24.cz/a/Hvum8/komentar-simunkova...