Dámy, Pánové...
jak hodnotíte současnou kvalitu komponent? Jste spokojeni? Nebo Vás to štve jako mně?
Přijde mi, že ač máme super technologie, tak kvalita je čím dál tím mizernější. Na mé Shimano 105 jsem ujel nespočet kilometrů a vše fungovalo dál. Na Starém dobrém XT 3x9 ještě více.
Dnes je tu stále něco. Na Azubu X jsem ujel proti tomu pár kilometrů a už jsem měnil všelico:( ...Motor Shimano E6100 dvakrát za 2000km! Osa zadního kola (Bitex 157mm A12), čepy o těch raději nebudu ano hovořit. Dnes řetěz. A to jezdím slušněji, s menší zátěži.
To slavné odlehčování je šílené. Chtěl bych jednu pořádnou sadu, která něco vydrží, třeba jako to staré XT.
Jaké máte zkušenosti? Zejména Vy, kteří máte tisíce kilometru v nohách a pamatujete na začátky MTB u nás.
Před pěti lety jsem dal ještě dohromady komplet XT 3x9. Ted potřebuju upgradovat druhé trekové kolo a asi mě, bohužel, nezbyde, než koupit Sh XT 2x11 :-( a vůbec mě to netěší...
Mám stejnou zkušenost- kola na cykloturistiku asi nejsou zajímavá, sehnat přesmyk na 3x8/9 požadovaných parametrů je zázrak. Vše přechází na "velmi výhodné" 2x10/12 nebo nejlépe na 1x12. Je to velmi výhodné hlavně pro výrobce z hlediska životnosti- častější výměna znamená větší výrobu/zisk... :-((
Teď jsem na nové lehokolo dával přesmykač Alivio z roku 2009 vyhrabaný nepoužitý ze skříně. Nejvíc mne fascinuje označování pohonu 3x něco jako něco archaického, protože zabývat se řazením na přesmykači je prý opruz.
Krátce jsem uvažoval o tom, že bych použil 1x12, ale celé by to stálo asi 2x víc, než jsem zaplatil za 3x9. .
Největší švanda na tom je, když slyším šťastné majitele těch skvělých moderních kol, jak tyhle reklamní bláboly papouškují po prodejcích. Jak je opruz řadit přesmykačem, přitom jim schází převody a řetěz nic nevydrží. Jak je Grawell převratný moderní vynález a přitom je to jen moderně poskládané univerzální kolo jako byl třeba Favorit. Jak se nevozí brašny na nosiči, ale používá se Bikepacking.
Já si hlavně myslím, že pro lehokolo je 3x8 minimum.
Jestli někomu stačí 1x12 na MTB, jeho volba, ale na lehokole by mi takový rozsah nestačil - některé kopce bych pak nevyjel a šlapat s kopce by nešlo.
Možná lidstvo vážně hloupne a dvě řadící páčky jsou na mozek příliš... :-)
On je spíš opruz se servisem. Jestli na svých kolech něco neustále dorovnávám a upravuji, tak je to přesmykač. Pokud bych to neudělal, tak by to sice stále nějak řadilo, ale už hůře. Takže celkem chápu, že tohohle neustále se rozštelovávacího zařízení se lidé rádi zbavili. O ty páčky snad ani nejde. No tedy u horáka, kde jsou další dvě páčky pro zamykání vidlice a uvolnění sedlovky by těch páček už bylo docela dost.
Dorovnáváš přesmykač?
Za celou životnost rámu Azub Ibexe jsem s přesmykačem neměl jediný problém (bylo to Alivio z 2009).
Zatímco lanka k přehazovačce odcházela a nakonec i celou přehazovačku jsem vyměnil, tak přesmykač jsem ani nešáhnul, vždy fungoval na jedničku.
Výměny se přesmykač dočkal až teď, když po dopravním incidentu měnili v Azubu celý rám. A nemám pocit, že by ten nový byl v něčem lepší, spíš naopak...
A co s tím děláš, že to musíš furt rovnat? A rovnáš přímo přesmykač nebo dolaďuješ lanko. Na tohle já nemusím sáhnout, to spíš častěji ladím přehazovačku.
Ale ono záleží i na typu přesmykače, když sem měl 3x top swing, tak ten fakt byl vzteku, blbě řadil a zasekával když tam od zadního kola zapadl kamínek. Pak sem to předělal na 2x sideswing a to prostě řadí jako z praku a štelovat to nemusím.
Otevírá se mi to vodítko řetězu. Je jen zahnuté a nesvařené. Také mám pocit, že se mi po čase pootočí objímka na rámové trubce. Prostě to začne blbě řadit a potřebuje to seřídit. Mně ty přesmykače u všech kol nějak zlobí.
vodítko má dole šroubek?
ad objímka- třeba mít odlitky (řada LX a výš), ne ohýbaný plech
Vodítko je jen z ohýbaného plechu a otevírá se. Teď už vím, že když to nechce řadit, tak vezmu velké kleště a to rozšklebující se vodítko přivřu. Objímka je také plechová. Je to poskládané z několika přesmykačů. Nechci na Favoritu měnit řetězovou linku a tak to vydržím s tímhle přesmykačem.
I levný Altus přesmykač má boky klece vzadu spojené nýtem a objímka je odlitek. Ani na Favoritu po tátovi za roku 1968 co sem jezdil jako kluk kde sem často řešil nějaký problém s tímhle problém nebyl.
Takže ano, u nějakého samodomo výrobku z plechovky od piva se nelze divit, že to musíš furt seřizovat.
Nojo, to chápu, že na Favoritu to není moc skvělé, když jsem ten přesmykač zbouchal dohromady ze tří. Ale na horáku, když se něco rozšteluje, tak je to také přesmykač a ten je sice upravený, ale nějaký lepší. Z hlavy ti třídu nevysypu a do sklepa už v 23:15 nepoběžím.
Přesmykač? To je jedna ze součástek na mých modernějších kolech o kterých nevím . Prostě fungují. Jestliže se pootáčí objímka, je nutné ji přilepit, nebo začepovat, pokud se rozevírá vodítko, protože je otevřené, bude se jednat o nějakou vadu nebo chybu. Pokud si pamatuju dobře i na Favoritu bylo vodítko vzadu uzavřené (sešroubované), novější jsou minimálně sbodovaná, nebo snýtovaná.
Jinak na svém treku mám 3*9, loni jsme nechal provést kompletní výměnu pohonu a středu (po víc jak 30Kkm) a nebyl s tím problém, zas mám 3*9. Jsa línej a s vědomím, že to umí líp než já, nechal jsem si to provést u Wagnera, kterýho mám u nosu.
Trekový sady jsou pořád 3x10 Deore XT a Deore nebo 3x9 Alivio a Acera, 11r ani neexistuje. I Alivio dneska chodí hezky a vzhledem k cemě není problém to prostě vyměnit častěji.
Jen se změnila řetězová linka a přesmykač nechce chodit tolik k rámu, jak to stará řetězová linka potřebovala. Buď musíš změnit řetězovou linku nebo upravit přesmykač.
Jestli bys nepotřeboval vyměnit spíše středovou osu za délší.
Nemohu hodnotit kvalitu současných komponentů, protože je nepoužívám. Je jasné, že "stopětka",(mám ji na silničním Dancelli také, ale jen 2x7), musí vydržet víc, než současný pohon "1x12". Ale i to je pak věcí ceny. Dvanáctistupňovou kazetu lze koupit za cca 1300 kč, ale také desetkrát dráž. Určitě nebudou ze stejného materiálu, stejné kvality zpracování a hmotnosti. U řetězů je to podobné - 400 až 1200 kč. Zde bych odhadl, že na trojici levných najedeš víc, než na jednom drahém. Prostě si musíš vybrat, ne se vztekat.
Já ale nejsem dobrý vzorek cyklistické populace. Jezdím "šmelc", a doufám, že mně "nasyslené" díly vydrží až do smrti :-). Pro jistotu jsem si vyrobil i koloběžku :-).
Ta koloběžka by mne zajímala. Zveřejníš foto? Strašně by mne zajímaly její parametry a jejich zdůvodnění. Jen tak, že zájmu.
Ty fotky tu už někde jsou, jen se mně nedaří je najít.
Možná bude rychlejší, přijet se na ni podívat.
Možná trochu OT, možná ne: Vypadá to, že používáš komponenty pro jízdní kolo na mopedu, který má určitě podstatně větší výkon i hmotnost. Takže u některých dílů bych se vůbec nedivil podstatně snížené životnosti.
Jinak samozřejmě sám doufám, že mi moje XT 3x9 vydrží co nejdéle ...
Na mopedu ne ale samozřejmě mám pohon. Shimano E6100 tedy 60Nm. Tak to navrhli u Azubu. Nebavíme so o přemotorizovaných 1000W pohonech a já jezdím hoooodně na pohodu.
Jezdíval jsem cca 15000km ročně na cestě, tedy Shimano105 a tak 5000km na horáku s XT.
Když vezmu v úvahu, že bez pohonu mám daleko větší špičky a řetěz, pastorky a celý systém je v "šokovém" zatížení kdy se střídá 90/10Nm oproti trvalým 80-100Nm s pohonem, troufám si říci, že šokové zatížení je horší. Ale ano, protažení může být větší. Když se ale utrhne nevytahaný řetěz, tak to je vinou nekvalitní práce a materiálu a ne únavou.
I když přesnost výroby a materiál má na tom, kdy se řetěz rozpojí vliv, hlavním důvodem je způsob jízdy a řazení. Dnešní řadicí systémy umožňují změnu převodů v plném tahu, ale to životnosti moc nepomáhá. Nikdo nepřetrhne řetěz prostým tahem, ale necitlivým řazením, či uvolněním "zasukovaného" řetězu způsobí, že se řetěz na jedné straně časem roznýtuje. Pak už je to "v háji", a oslabený článek se rozpojí/přetrhne.
Nebo je řetěz prostě zmetek, už se sem na BF viděl od více lidí fotky řetězů s popraskanými bočními pláty.
To se může stát, pak je to ale následek "technologické nekázně", a výrobek by neměl projít výstupní kontrolou.
Na přehazce ale stejně neměníš řetěz protože se přetrhl, ale potože je vytahaný, aby ti nesežral ještě celou kazetu (zbytečně brzo).
A na to ty elektropříšlapy vcelku stačí. Přesmykače to nemá, takže 1xněco, většina elektrikářů jezdí s "rychlým kvaltem" a táhne to na sílu přes motor (kolega v práci se hrozně divil proč by měl řadit a šlapat jak magor, když to motor utáhne), takže ty řetězy dostávají šíleně zabrat.
Osobní zkušenost nemám, ale známí co maj e-kolo na běhání s huskama prej řetez na tisíc km.
I přes to, že nejezdím kadenčně, protože moje tělo na to není stavěné, tak se snažím udržovat minimální kadenci na 60ot. Určitě netahám nic jako kdysi na silniční 105ce. O to je větší rozdíl v kvalitě dnes a před 20-30ti léty.
Teď mi rupl řetěz v očku a tím se vyrval čep. Podruhé jsem si nevšiml roznýtovaného spoje, ale to se naštěstí dalo opravit. takže ano, je to zejména kazovostí výroby.
Neřadím pod tahem. Jezdím poměrně citlivě. Kontroluji řetěz pravidelně. Prostě chovám se ke kolu lépe než kdykoliv předtím ale najedu bez problému 10x méně kilometrů. To mi chcete říct, že je problém jen ve mně? Nevěřím.
Chci si počkat na tu E1.12 od Piniony a to snad něco vydrží. A hlavně pryč s řetězy. A nebo toho Rohloffa. I tak když spočítám cenu elektronické přehazovačky, kterou bych chtěl hlavně pro manželku (XT 8150 Di2), náboje a kazety, tak jsem na 2/3 ceny Rolhoffa. CarbonDrive taky není levný, ale asi do toho půjdu. Hlavně v tom terénu, kde jsem nonstop na úrovni urvání přehazovačky a řetěz skáče kde se dá (Azub X) si troufám říct, že to bude výhodnější. Ale ano, i ten řemen se dá urvat.
Neřekl/nenapsal jsem, že je chyba jen v Tobě. Uvedl jsem, co má na životnost řetězu vliv. Aby se dalo zjistit, zda současní výrobci úmyslně šidí řetězy na materiálu a tepelném zpracování, musel bys dát starý a současný řetěz na "spektrálku", z té zjistit materiál a také je "píchnout" a z toho zjistit tvrdost. V práci jsme měli přístroj pro určění materiálu, ale řetěz pro něj nemá dostatečně velkou rovnou plochu :-(, jinak bych Ti mohl toto měření zprostředkovat.
O kvalitě materiálů kdysi a dnes, by Ti mohl poreferovat možná Michálek 001, ten má se stroji, které jsou starší než 100let, značné zkušenosti.
Vrátím se po dovolené k tématu - při šlapání žádné rázy nevznikají, průběh momentu je houpavý, ale plynule, bez prudkých skoků (rázy vzniknou leda tak při přeskakování/střílení řetězu). Takže podle tvých dat při přírodní jízdě máš průměrně 50Nm a při elektrojízdě 90Nm. To máš o 80% víc ...
A jak tak ty okolojedoucí mopedáře vídám, rozdíl bude reálně ještě mnohem vyšší - i u těch, co jedou čistě "na pohodu" :-)
Taky mě štvou ty módní trendy směrem k širším kazetám a užším řetězům, co jsou sice dražší, ale zato míň vydrží. Proto zůstávám u bytelnějších 1/8" řetězů, případně osmičkových 3/32", které zatím pořád není problém sehnat. Do kol cpu nábojová dynama, bubnové brzdy a převodovky, které vydrží skoro navěky. Rámy dělám z předimenzovaného železa, snad pod mezí únavy. A spotřební průmysl mi může políbit ponk :-).
Taky nejsem dobrý vzorek, baví mě hlavně jezdit a ne o tom diskutovat. Přesto teda něco...
Současné trendy mě neštvou, protože je nesleduju.
Na dvou nejvíc používaných kolech jsem skončil u kvality bez kompromisu, jednotác a Rohloff. Při stále ideální řetězové lince vydrží takhle jeden pastorek i 50 tisíc km - při včasném střídání 3 řetězů (a to by měl jít ještě otočit... asi už nebude co.)
Jedno je neodpružené lehokolo čistě pro asfalt, ze série oněch skvělých strojů single-ova bráchy Ninka + Jirky H.
Na něm je tác 45z a pastorek 15z.
Stoupání 20% to ještě vyjede a na nedostatek těžkých převodů si nestěžuju. Pokud to začne jet samo 45, stejně přestávám šlapat, ale jinak padesátka se dá vytočit i na rovině. Odolnost je pravidelně testovaná cestou do práce, kde na jednom úseku mám strach o utržení vnitřností, ale na kole odcházejí nejčastěji pláště, předtím ještě občas dráty vpředu, s novým výpletem už ne.
Druhý je Azub Six poskládaný doma podle vlastních požadavků. Neljepší a nejspolehlivější, co jsem kdy měl. Jezdí hodně mimo asfalt, ale kde končí sjízdnost nezpevněné cesty, tam končí terén. Není nutné někam kolo za každou cenu přenášet. S tácem 45z a pastorkem 16z vyjede leccos, často dřív podklouzne na volných šutrech zadní kolo, než že by chyběla síla.
S kvalitním odpružením netřeba ho nijak šetřit a za poslední roky nebyl problém.
Až na ty kulové čepy rovného táhla řízení - dal jsem tam nakonec nejstarší, co jsem měl, byly totiž nejlepší. Nakonec i tam vadila vůle a tak jsem přidal jednoduché předpětí, které vůli zcela eliminuje - aspoň v situacích, dokud stačí k řízení nepatrná síla i výchylka. Právě tam ta vůle byla znát. Spokojenost.
Není nad to jezdit venku a ne sedět u monitoru, už tohle je ode mě extra úlet.
Teď se ale projevil problém u jednoho z nábojových dynam, SONdelux - něco se tam najednou uvolnilo a při proudovém zatížení bzučí a rachotí. Asi po 100 tisících km... přitom ložiska pořád jak nová.