dobrý den, mohl bych po prosit o radu, resp. názor někoho, kdo se v kolech vyzná? Váhám nad koupí gravel kola (dostud mám krosové a pro můj styl ježdění vyhovuje).
Nejvíce mě zaujala tato tři. Které byste mi doporučili? Resp jiné v cenové relaci kolem 35000-40000? Děkuji velmi
Rock machine:
https://www.bikero.cz/rock-machine-gravelride...
CTM:
https://www.bikero.cz/ctm-koyuk-2-0-salvejova...
Author
https://www.bikero.cz/author-aura-xr5-seda...
Zajímavé... tvoje krosové kolo ti vyhovuje a přesto uvažuješ o změně? Co tě k tomu vede?
Já si ke krosovému kolu, které mi na cykloturistiku plně vyhovuje, pořídil jako doplněk silničku. A když ji vytáhnu, tak zase zažívám "vítr ve vlasech" :-)
no má už přece jen nějakých 16 let a je trochu dost.. jeté :) opravy už se moc nevyplatí. myslel jsem hlavně vyhovuje ve stylu jízdy/povrchů.
a ještě mě zaujalo tohle:
https://www.bikero.cz/focus-atlas-6-7-28-slate...
trošku dražší, vyplatilo by se připlatit? hlavně tam vidím tu karbonovou vidlici..
Hlavně si uvědom změnu posazu za mnohem skloněnější a zvykání si ramen a krku na nezvyklou zátěž. Zvykneš si, ale zpočátku to bolí. No a zadruhé ten vítr ve vlasech a snadné šlapání dělají úzké natvrdo nafouknuté pneumatiky, které zase snižují pohodlí.
Na turistiku je asi pohodlnější to krosové kolo. Jetli by nebyla lepší ta kombinace krosky a opravdové silničky? Už to tu nadhazovali.
Na gravel se také dávají široké pláště, i širší než běžně na treka a ty se už tolik nefoukají a jízda není tak tvrdá a bolestivá.
Ale pak to nejede. Nemůžeš chtít všecho naráz.
Když jedeš po rozbitější cestě, dlážděné, záplatované nebo po nějaké šotolině nebo polňačce, tak to jede dokonce o dost líp.
Gravel také není na hladký asfalt, na to je silnička, ale i tam se dnes jde k širším plášťům a tak i nižším tlakům, dobře ví proč.
Ale jede. :-) Na pořádném gravelu jsi nikdy nejel a jen píšeš kraviny. Moderní gravel fakt není starý Favorit. Dnes se jezdí bezduše, pláště 35 až 45mm, můžeš mít klidně vzpřímený posed, dokonce i odpružení. A moderní pláště jedou i při nižším tlaku fakt parádně.
Moderní gravel :) Moc sleduješ reklamy. Ten Gravel je universální kolo s uzšími pneumatikami a aerodynamickým posezem. Takové kolo je tady už dávno. Jen ho výrobci znovu objevili a okořenili novou omáčkou. Ta kola a pneumatiky jsou pořád stejné, na stejném principu. A když píšu Favorit, tak míním rám Favoritu. Mám na tom kola s dutými ráfky a pořádnou nábou a pláště si také vybírám, jako každý jiný. Buď ten plášť pohlcuje nerovnosti na úkor své deformace a zahřívání nebo to nedělá. Nejmenší valivý odpor má ocelové železniční kolo na ocelové obruči. Reklamou fysiku nezrušíš.
Ale já na gravelu jezdím, ty reklamo. :-) Kdysi jsem měl Favorita, pak klasickou silničku, pak krose a teď střídám gravel a horáka.
Pokud bych chtěl opravdu pohodlí, tak budu jezdit na fullu a 2,8" plášti, pokud rychlost tak aero silnici. Vše ostatní je kompromis - něco mezi tím. A z toho si každý vybírá, co by pro něj bylo nejuniverzálnější. Vždy to bude něco za něco.
Já jsem se na gravelu krátce svezl, cíleně na cestě s horším povrchem. A hned jsem si vzpomněl na doby, kdy jsem měl na svém treku jen pevnou přední vidlici. Mnohem více mě to vytřásalo. A to mám na treku jen obyčejnou pružinovku. Druhá věc, která se mi zdála horší, je ovladatelnost. Jsem ze silničky zvyklý na řazení v pákách. Ale rovná řidítka s páčkovým řazením se mi do terénu zdá vhodnější. Ale tohle je jen subjektivní pocit.
Jestli je karbonová přední vidlice zásadním přínosem, o tom bych pochyboval. Máme doma dvě silničky, jednu s Al rámem, moje je karbonová. A zásadní rozdíl při jízně nevnímám. Rozdíl je jen 1kg hmotnosti. Přitom, podle recenzí které jsem před nákupem pročetl, by ta karbonová měla být pružnější a více žehlit povrch silnice.
Záleží na tom, máš-li vidlici celokarbonovou nebo duralový sloupek a karbonové nohy. Celokarbonová vidlice funguje o dost líp, ale o žehlení je to trochu pohádka.
Myslím ale, že to většina běžných cyklistů nepozná (a většina si také nekoupí celokarbonovou vidlici...).
Já gravela mám 3 roky. Tedy e-kolo. Karbon vše.
Vidím to trochu z druhé strany, tedy ze silničky,proti které má výhodu těch širších plášťů. Řekl bych, silnička,na které se dá přejet i horší povrch, takový, kde bych a 22 mm pláštích hodně trpěl.
Vyhovují mi také ty beranyja MTB nebo reku mě čato hodně brněli rue, na silničce nebo gravelu nikoliv.
Bemyslím si, že je to nějaký "štěrkolet" jak to nazývají, na štěku nebo v terénu si člověk moc neužije, ale na cestování do dálek lepší než trek nebo silnička.
Nejspíš si koupím tohle:
https://www.koloshop.cz/cs/Cannondale-Topstone...
Důvody:
1) lehčí horské převody, proti silničce
2) snadná instalace dobrých blatníků
3) lepší montáž nosiče
4) nízká váha kola
Když Cannona, tak už s Feftinou. :-)
co je "feftins"?
Mám toho Topstone v tý elektrice a vyhovuje mi. Akorát je to těžký do vlaku, celej ten elektrobordel
Podle vybavení nejspíš Author, má navíc i návarky na brašnu na horní trubce.
Rock Mashine má ještě kola na rychloupínáky a CTM zase jen kliky FSA.
Ale nejlepší by bylo samozřejmě vyzkoušet, co bude nejlíp sedět.
Author mi přijde spíš víc do silnice a RM zase spíš do terénu. ale rozdíly nebudou velké.
Mně osobně se vždycky nejvíc líbil ocelový Author Ronin - možná to bylo tím, že mi tak trochu připomíná starýho favorita.
https://youtu.be/Y-Hn_-GTSQg?si=URjoMSVIirwetSSg
Docela dobré jednoduché porovnání přes výkon a potvrzení toho co je celkem jasné.