Dobrý den,
v neděli o víkendu jsem byla venku s kolem a praskla mi duše u ventilku, nevěděla jsem si s tím rady, stalo se to už po několikáté. Tlačila jsem domů jen na ráfku, slezl mi i kevlarový asi i sjetý plášť, spoustu km jsem tlačila... Opatřila jsem kolo pláštěm-drátem a novou duší a pořádně nahustila, ale zjistila jsem, že tou nehodou se mi nějak rozladilo řazení. Tedy řadí to tak, že 1.1, 2.1 a 3.1 řetěz buďto spadne z toho pastorku nebo to vydává takové praskavé zvuky. Všechno ostatní řazení jde dobře jako dřív, ale když dám 2. 1. nebo 1. 1 nebo 3. 1, nastane katastrofa. Neměli byste radu, kde bych mohla něco doladit, aby mi to řadilo přesně? Jde o Sram, 9 pastorků x 3. Bez toho 1.1, 2.1 a 3. 1 jezdit nechci. Snad by šlo jen něco dotáhnout nebo povolit šroubovákem, jsou tam na přehazovačce dva šroubky, ale sama se v tom vrtat nehci. Je to tak na to, někam dojet do servisu. Dík za rady. Jezdkyně.
Ještě doplním, že ten řetěz, když zařadím 2.1 nebo 1. 1 nebo 3. 1 spadne skoro do výpletu nebo směrem k výpletu... je nemožné na tom jet... Všechno ostatní řadí normálně. Ale neměli byste radu, jak tohle odstranit?
Samo se to nemohlo rozladit a ani tím defektem. Když řetěz padá za kazetu do výpletu, tak to vidím na ohnutou patku. Pokud ti nevlůítl třeba klacek do přehazky, tak si nejspíš nějak tím kolem flákla na přehazku a stalo se. Chce to lehkým tahem narovnat. Devítkový Sram si nechá hodně líbit a snadno se srovná a nefixluje.
Stejně jako vyměnit duši, tak i seřídit přehazovačku, je běžný úkon pro cyklistu. Nemám sram 3x9, nevím který z těch dvou šroubků je doraz pro omezení maximální výchylky přehazovačky. Pokud to chceš zjistit, opatrně zařaď jeden z převodů, který Ti padá k výpletu. Pak se zezadu podívej na polohu kladek přehazovačky vůči největšímu kolečku. Zřejmě budou blíž k výpletu, než největší kolečko kazety. Zkusmo přitáhni jeden z těch dvou šroubků. Pokud se raménko přehazovačky oddálí od výpletu, máš vyhráno. Zkoušej to tak dlouho, až budou kladky přesně "lícovat" s největším kolečkem. Pokud se nestane nic, vrať šroubek do původní polohy, a vyzkoušej ten druhý-ten už by měl být ten správný. Nevěříš-li si, pořád máš možnost zajet do servisu. Ale tlačit kolo mnoho kilometrů, pokaždé když píchneš, to už je snad lepší, se výměnu duše naučit, a vozit náhradní duši a pumpičku.
Ještě mě napadlo-v profilu nemáš odkud jsi. Zítra vyrážím na cestu přes Klánovice, Kolín a Kladruby nad Labem, do Lázní Bohdaneč. Náhoda je blbec - třeba pojedu okolo, nebo bych mohl udělat "zajížďku" a zjistit, zda je to tento problém.
Díky za rady, ale je to moc daleko, jsem úplně odjinud.
Opravit běžný defekt duše snad umím, ale duše mi již opakovaně praskla u ventilku - netuším, jestli tohle též jde nějak zalepit (třeba nějakým zvláštním tmelem?) nebo hned vyměnit duši, ale co když praskne znova u ventilku? Asi dělám něco špatně, buď při výměně duše, anebo je tam nějaký otřep v tom ráfku, kde se nasazuje ventilek. Teď jsem to řešila tak, že jsem sundala ten sjetý plášť a nasadila skoro nový plášť drát a novou duši. Doufám, že mě nebudou nutit vyměnit celý ráfek. Na přehazovačku si netroufám, ještě víc bych to razladila... snad jde jen o dotažení šroubku, je tam L a H šroubek, nevím teď, který nahoře a který dole, ale tyto dva tam jsou určitě, nejsem si jista, jestli dotáhnout teda doprava a doleva se povolujem třeba je to jen opravdu o dotažení a nic složitého, když to ostatní je ok.
H - high - horní (doraz)
L - low - spodní (doraz)
Zkontrolovat ráfek jestli je tam otřep v místě kde mi (opakovaně??) povolil plášť snad dá selský rozum proboha!
Máš tam správný ventilek? Viděl jsem umělce co nacpal galuskový do díry pro autoventilek a divil se když ho v té velké díře užvejkal.
Vyměnit sjetý plášť je fajn, ale pokud duše povolila směrem k ráfku, těžko bych v tom hledal souvislost.
Ale jak tak čtu celý ten text, raději bych to přenechal servisu...
Jenom bych doplnil, že horní doraz je na nejmenším pastorku a spodní na největším, je to poněkud kontraintuitivní vzhledem k tomu, že se přehazka lankem vytahuje na spodní převod (low gear), docela mi trvalo si to zapamatovat.
Ty šroubky v přehazovačce se nějakým nárazem pádem neotočí, pokud se najednou rozhodí řazení, tak je to spíš tím, že se ohla patka. Před jakýmkoliv seřizováním řazení je potřeba nejdřív zkontrolovat, že je rovná patka.
Patku stačí zkontrolovat okovidně, nebo je nutné použít pravítko (přípravek)?
Ohnutí co už způsobí problém okem právě moc vidět není, je na to speciální přípravek, jde o to aby osa závitu na patce do které se montuje přehazovačka byla rovnoběžná s osou náboje.
Typický symptom je, že to nejde seřídit na celé kazetě, chodí to na malých pastorcích a velké blbnou a když to seřídíš na velkých, tak zas blbnou malé.
Hm, nepotěšil jsi mne. Také se mi náhle zhoršilo řazení na 8 kolečku na Favoritu. Problém je v tom, že přehazka nemá měkkou hliníkovou patku, ale návarek na rámu, co se šteluje hasákem.
U ocelový patky co je součástí rámu je to riziko ohnutí menší, ta výměnná hliníková patka se dělá fórová schválně aby při pádu rupnul tenhle kousek hliníku za 200 (i když jsou výrobci co si za to řeknou daleko víc) místo mnohem dražší přehazovačky. Ale někdy se to smotá, že je v háji všechno. Já to ulomil zatím jednou a přehazka přežila.
Ale ujistit se před štelováním řazení, že to je rovné se velmi doporučuje.
Ad praskání duše u ventilku:
1) Zkontroluj takovou tu pásku, co je mezi duší a ráfkem. U ventilku má spoj a je možné, že z něj koukají dva ostré rohy. Jestli jo, tak je opatrně zakulať třeba nůžkami na nehty a problém nejspíš zmizí.
2) Zkontroluj usazení duše v ráfku. Musí v něm být vložená volně, aby netahala ventilek do strany. S jednostěnným ráfkem je to nápadné, ventilek je v takovém případě nakloněný. Ve dvojstěnném drží pořád kolmo, ale duše může být na jedné straně natažená.
3) Jak píše Sodoma, zkontroluj typ ventilku. Dát galuskový ventilek do osmimilimetrové díry pro auto/velo ventilky není dobrý nápad.
Ad rozhozené řazení:
1) Jestli je rozhozené natolik, že řetěz padá mezi největší pastorek a výplet, tak bude ohnutí přehazovačky vidět i pouhým okem. Jak píše xtonda, ty seřizovací šroubky se samy nevyšroubují. Kdyžtak sem dej fotku zabranou přímo zezadu, možná z ní něco poznáme.
2) Nehnulo se náhodou zadní kolo vůči rámu? Je dotažený upínák? To by mohlo mít stejný efekt jako ohnutá přehazovačka.
3) Šroubky L a H na přehazovačce nastavují dorazy, tedy to, aby řetěz nepadal z posledních pastorků. To, aby poloha řetězu na kazetě odpovídala číslu na řadicí páčce a neozývaly se chroupavé zvuky, se seřizuje těmi šroubovacími objímkami, ve kterých končí bowden (šroubovák není potřeba). Nemyslím si ale, že problém je zrovna v tomhle.
4) Další možnost je, že se povolil šroubek, který drží konec lanka na přehazovačce, nebo že se lanko pod tímhle šroubkem nebo někde v páčce třepí. To ale nezpůsobuje padání řetězu za největší pastorek, takže to asi nebude tvůj případ.
Padání ke drátům je úplná klasika - kolo spadlo na bok a přeazka dostala ránu z boku - patka se přihne směrem k rámu. Takhle jednou spadla neteř, a následně jí spad řetěz za kazetu. Prostě sem to chytil rukou za tělo přehazky a narovnal to zpátky. V klidu dojela a finální dorovnání nástrojem sem udělal doma.
Důležitý je nezačít jak magor točit štelováním lanka, pokud se ale přiměřeně zašroubuje stavěcí šroub, zebrání to padání za kazetu a s rachotem půjde dojet
Prosím, nemohl/la by ses rozhodnout, zda jsi kluk nebo holka?
Tady jsi za holku, ale třeba tady zase za kluka:
https://www.nakole.cz/diskuse/30075-predni...
A tady třeba zase za holku:
https://www.nakole.cz/diskuse/28935-prasklina-v...
A pro změnu tady zase za kluk:
https://www.nakole.cz/diskuse/30010-duse-na...
O co jde? Reklama nebo píšete dva z jednoho přihlášení (a oba dva jak na potvoru píchnete vždy duši u ventilku, čímž se vám vždy něco jiného rozhodí)?
P.S. mě osobně se nejvíc líbil ten díl, kde jsi chtěl/a poradit s nákupem duše:-))