Zdravím všechny, potřeboval bych poradit s výběrem elektrokola pro manželku. Váha 55kg výška 162cm, nájezd do 500km/rok, jízda asfalt + polňačka. Nemusí to být nic drahého cena tak do 40k. Ideálně trekingové. Koukal jsem na značku crussis ale nemám s tím žádné zkušenosti, tak bych nerad šlápl vedle. Potřebuji vědět na jaké parametry se mám při výběru koukat. Budu rád za každou radu.
Konkrétny model neporadím, ale zo zadania mi vychádza že motor v zadnom kolese bude postačujúci. Vyberať treba aj podľa dostupnosti a kvality servisu. Ideálne vyskúšať - požičať.
motor v "zadném kolese" je něco jako "parní stroj" na silnici. Archaické řešení, které nelze v žádném případě doporučit nikomu, kdo se nechce hrabat v drátkách.
Při téhle váze a nájezdu asi Bafang s torzním snímačem bude stačit.
To je nezmysel, bežne montujem sady so zadným 350W prevodovým motorom pre aktívnejších cyklistov bez nadváhy a ambícií zdolávať extrémne stúpania a terény. Je to najľahšie a najlacnejšie riešenie ktoré má v opodstatnených prípadoch výrazné výhody.
Stredový motor NIE JE NAJLEPŠÍ. Má výhody a takisto nevýhody a tak nie je vždy najvhodnejším riešením.
Středový motor ovládaný snímači dokáže pomoci, a jezdec má stále pocit, že jede na kole, jen má trochu silnější nožičky. Pokud je baterie v rámu, celé je to vlastně jen takové těžší kolo
Nábojový motor mění jízdní vlastnosti kola, má jinde těžiště a nevím, jak moc se uplatní snímače, mám pocit, že spíše jezdíte na páčku, a to bych madam nedoporučoval.
A jak se na tom ovládá dávkování výkonu, má to torzní snímače na klikách nebo páčku na řidítkách?
Osobně bych nábojový motor bral jen jako úplný lowcost, tedy pokud bych chtěl kolo v cenové relaci, kde středový motor prostě není.
Vyjmenuj situace, kdy je nábojový motor podle tebe lepší?
elektroskutr, s malejma kolečkama, nebo koloběžka :-).
On ten přímý motor se musí fest točit, pak dává optimální výkon. Jednoduchá montáž.
Pro e-kolo je to zastaralé řešení, motor aby měl výkon byl strašně těžký, i když ty dětské bolístky jako mizerná kabeláž a přehřejvající se řj už vychytali, základní problém tu zůstává.
Těžké zadní kolo. Snad na roviny, když nechci šlapat a postavit si kolo jako skutr. Možná.
Trochu jsem na tom pojezdil a mám srovnání.
https://www.doucefrance.cz/franci%C3%AD-na...
To není vhodné srovnání, protože na tom obrázku máš sice motor do zadního kola, ale bez převodů. O tom zde skutečně snad nikdo již neuvažuje. Současné motory mají planetovou převodovku s převodovým poměrem kolem 5:1. Tyto motory mají na silnici stále smysl. Samozřejmě do terénu pro lepší manévrovatelnost je lepší torzní řízení a středový motor.
Ty s převodovkou jsou ovšem takové ty "kozí dechy", jako má Vélib v Paříži.
To se s přípomocí, co ti dává střeďák nedá ani malinko srovnat. Pro tetku z Kolína, na nákup, to je levné řešení, které má smysl.
Ale na výlety do přírody, i když po zpevněných cestách, už fakt ne. Stejně na e-kole to není motor, který je pro cenu e-kola zásadní, ale baterie.
"už fakt ne" jako proč? Konkrétní fakta prosím. Běžné silniční stoupání 12° kolo se zadním motorem s převodem a dostatečným výkonem vyjede v pohodě. A žádné speciální požadavky zde uvedeny nebyly.
Nevyjede "v pohodě" ale uvaří se.
Když si madam přibalí třeba něco do brašen a bude těžší.
Středový motor je fakt lepší po všech stránkách. Pokud má dobré snímače a soft, je to fakt jako jízda na běžném bezmotorovém kole. s tím. že jedeš rovinku nebo z mírného kopce. a ty přitom stoupáš. Střídám ekolo a silničku tak mám srovnání.
Jezdil jsem silný motor v zadním kole, motor v předním kole i ten s planetovou převodovkou.
Rozložení váhy. zase plus pro střeďák.
Kolo s nábovým motorem nedoporučuji kupovat.
Jiná věc je, pokud někdo volí úsporné řešení, a přestavuje si kolo na e-kolo
Pak je opravdu nejlevnější strčit nábový motor do zadního kola a ovládat přípomoc páčkou. A když už bychbyl tuplem línej, tak do předního kola. Silný motor do předního kola je o život. ale ty lehké, převodové,nevadí.
No neuvaří se, pokud bude mít dostatečné otáčky. A dostatečné otáčky bude mít, když bude mít dostatek výkonu vyjet i do kopce. Samozřejmě 250W motor toho moc nevyjede, proto píšu 500W jako minimum. Mimochodem, motor v kole mají i elektrokoloběžky a elektroskútry a neuvaří se.
No, ty mají přímé, bezkaráčové, a většinou tak kilowatu výkonu. Protože mají malá kolečka, udrží se v otáčkách.
Motorek se musí točit, jinak se změní v topítko.
A to je právě ta slabina, jde o to, jestli ho jezdec dokáže ušlapat tak, aby nevařil, čím slabší motorek. tím větší problém.
Na rovinkách a v mírných kopečkách, když není velká zátěž, ty motorky stíhají.
Otázkou je,jestli to bude vždy stačit.
Při přestavbě, šetřím, zvážím.
Kupuji-li nové, raději se střeďákem, to je moje zkušenost, ale každý nechť si zváží. kde a jak zatížený bude jezdit, a jestli se mu vyplatí tak šetřit.
Nejdražší je baterie, ale to už jsem psal.
Jindřichu, jako obvykle přeskakuješ vývojový stupeň "nábojový motor s vestavěnou převodovkou a volnoběžkou". Protože do kopce tě netáhne výkon, ale točivý moment - který je díky převodu do pomala 5x vyšší - tak tyto motory běžně vyjedou i velká stoupání, při čemž rotující části uvnitř motoru mají 5x vyšší otáčky než u přímého motoru a netopí.
Nejlepší je samozřejmě další vývojové stádium -- středový pohon - opět malý motorek silně zpřevodovaný, takže dává ve výsledku točivý moment 80-100 Nm.
Když máš za ním ještě pastorky např. 11/40 zubů, tak můžeš jezdit na sedlovou střechu.
Jen pro info - velikost motorku středového pohonu v porovnání s rukou na obr.1, na obr 2 a 3 záznamy z navigace. které dokumentují schopnost 250-ti Wattového nábojového motoru s převodovkou.
Moje jízdy po Krkonoších s nábojovým převodovým, teď už mám také středový pohon:-)
ale nepřeskakuji, o něm jsem psal o 4 patra výše:
"Ty s převodovkou jsou ovšem takové ty "kozí dechy", jako má Vélib v Paříži.
To se s přípomocí, co ti dává střeďák nedá ani malinko srovnat. Pro tetku z Kolína, na nákup, to je levné řešení, které má smysl.
Ale na výlety do přírody, i když po zpevněných cestách, už fakt ne. Stejně na e-kole to není motor, který je pro cenu e-kola zásadní, ale baterie."
Zásadní je ovšem tahle skutečnost:
motor nemá zásadní vliv na cenu kola, to ta baterie....
A existuje něco jako nábojový motor se skutečnou převodovkou, tedy možností měnit převody, nebo se stále bavíme jenom o redukci?
má to nějakou automatickou planetovou převodovku, snad se tomu tak říká, jezdec jí do toho nemůže kecat...
utavil jsem jí během 30 km :-)
ne že bych chtěl zpochybňovat Tvoje zkušenosti, ale "automatická planetová převodovka" by mě docela zajímala z čistě technického hlediska, kde se to dá pořídit?
možná jsem se vyjáďřil blbě, taky si prd pamatuju, psal jsem to, tak mě nechytej za slovo
Prostě v tom motorku jsou nějaké převody. a jako jezdec do toho jak to řadí nemáš šanci kecat.
Jsem to napral do zadních vidlic, obejel vesnici, naložil standardně vozejk a vyjel na Slapy. Kousek za Kamenným přívozem mi to v kopci chcíplo :-)
To není řešení pro našince :-)
Já tě nechytám za slovo, já se ptám. Jako strojaře mě zaujalo, že by v tom motorku byla vícestupňová, natož automatická převodovka.
Redukční převod je jedna věc, tohle by bylo něco uplně jiného.
Planetovka je v případě náboje v podstatě "daná".
jasně, chápu, mě taky vždycky vyjedou tykadla. když někdo řekne, že ten most byl železný :-)
Z hlediska mě, úzživatele, funguje automaticky, nevyžaduje obsluhu :-)
Dobře, to jsem pochopil, ale dokžeš říct že to fakt řadí?
"geared hub" je prostě motor s redukčním převodem, aby se motor mohl držet ve vyšších otáčkách, i když se ploužíš pomalu do kopce. Popravdě dost marně přemejšlim, jestli by vícestupňová převodovka mohla něčemu výrazně pomoct. Možná by se tím dalo pomoct spotřebě, kdyby se motor držel řazením někde u optimální účinnosti, ale jestli by to stálo za to neumím říct. Teoreticky se z jednoho planetovýho převodu dá vydojit několik stupňů, podle toho co se zamkne k čemu, obsloužit by se to mohlo dát odstředivou silou, ale o spolehlivosti mám pochybnosti už takhle v čistě teoretický rovině.
Máš něco googlitelnýho? typ, výrobce...
Kdyby byl kolega opravdu takový odborník alespoň na Bosche, tak by věděl, že opravdu nabízeli středový motor s automatickou převodovkou. Pokud se dobře pamatuji, tak byl uvnitř variátor.
Oceňuji výrok vysvětlující co je automatická převodovka:
"Z hlediska mě, úzživatele, funguje automaticky, nevyžaduje obsluhu :-)"
Konečně jsem prozřel! Proč já bloud studoval elektrofakultu, když stačilo zajet do Velkých Prdelákovic a měl bych jasno! :-O
Ne, to nedokážu říci, zeptej se Vysočiny
.Já a tím ujel kolečko 30 km, hned jak jsem to namontoval, zkistil. že to trochu pomáhá, druhej den jsem zapřahnul vozejk, a v prvním významějším kopci, od Sázavy nahoru, jsem to uvařil
A bylo po výletě.
Pak jsem se naprdnul a jezdil nez motoru. Pak jsem koupil prvního Bosche, přejel s ním Pyreneje a jezdil bych s ním dák, kdyby mi ho neukradli, pak druhého celopéro, a nakonec před 2 lety toho gravela.
Celopéro má tu nevýhodu, že na nosici uvezeš prd, tak se to musí vozit na vozíku nebo extrawheelu a navíc mě z těch řídítek brní ruce.
Elektrický gravel je pro mé úcely ideální.
Jenže mezi těmi prvními nabovými motory, a současností je 12 let vývoje. Samozřejmě na těch nábových "kozích dechach" jsem taky jezdil, ale na sdílených kolech, ostatně i kolegové co drandili se mnou.
Proto velmi upřímně, na základě vlastní zkušenosti na e-kole bez zátěže, se zátěží, a extrémní zátěží, radím středový motor. Převody zajistí přehazovačka.
Bosch je drahý, tedy lépe kola s Boschem jsou drahá, ale na trhu je řada kol s Bafangem, a za ta léta zjevně vychytali chyby a jezdí to dobře.
Na FB je skupina ekolařů, takže mám celkem přehled, na co si kdo stěžuje.
A počtvrté, aby ro pochopili všichni.
Není to motor, co rozhoduje o ceně kola. Z elektrifikace je nejdražší baterie.
A pak jako u všech kol. všechno ostatní. Takže je li karbonový elektrický trek za 130 tisíc není to tím motorem. Bez motoru stejné kolo stojí taky přes 100 tisíc.
Vysočino, na to. abys věděl, který moto je dobrý a který špatný. vůbec nemusíš umět nic o tom, jak to v něm funguje.
Stejně jako ty, když jedeš po mostě, nevíš vůbec nic jak byl konstruován. počítán, a jsem si jist, že neznáš ani terminologii a kdybys mě měl ukázat "příčník" měl bys problém.
Takže, a ro ti písu znova, je šumák, že víš jak se jmenuje to. co v kopci uvaříš :-)
Dovolím si doplnit:
... a volnoběžkou"...
protože přímé motory umožňovaly rekuperaci, cenou ovšem byly "galeje" když došla šťáva a muselo se točit tím velkým motorem.
Ty malé nábojové motory při vypnutí napájení nekladly prakticky žádný odpor.
Na silnici motor (s převodovkou) do zadního kola v pohodě. Pro rychlá nebo cargo kola se používají právě motory v kole. Motor do středu šlapání s torním čidlem má smysl hlavně v terému pro lepší manévrovatelnost.
No, pánové, nikdo z vás na e kolech nenajezdil tolik, co já, tak bych očekával trochu soudnosti a respektu k zkušenostem. Mrzí mě, že z umanutosti se kolegovi snažíte poradit řešení, které zdaleka není universalní a cenový rozdíl je zanedbatelný.
Já vím, Vysočino, to červené kolo tě dráždí, protože je fakt hezké. A kromě všech těch vychytávek má i teleskopickou sedlovku ovládanou z řídítek, prostě dost slušný e-horák. Ale není to moje kolo, je Soni. Já mam to nudné šedivé...
Jinak ty atřeďaky Bosch taky nekladou odpor, kterého by sis všimnul, když jedeš bez proudu
Ondro, ta kargo kola nemají ty "kozí dechy" ale silné bezkartáčové motory, počítám, že jezdí na 1500W až 2kW.
Prostě už blíž k mopedu. Protože nejezdí daleko, netrápí je ani dojezd, ani váha baterie a samotného motoru. Stejný motor mají i ty rikšové - tříkolky, a koukal jsem, že klíďo jezdí na olověné baterie
Přímé kilowattové motory měly točivý moment kolem 20-30 Nm a vážily 9 kg - viz Jindrova fotka.
Proto chytří lidé motory zmenšili (tehdy cca na 3kg) a umístili do nich planetovou převodovku do pomala, aby z nich při 250W výkonu dostali vyšší točivý moment. (špička byla 2-3x vyšší - viz měření kolegy Pobrdného)
Ti, kteří dodnes nepochopili, že převodovka nemění výkon N1 = N2 (pouze ho něco málo ubyde diky ztrátám v převodech), ale mění poměr otáček a točivého momentu do použitelných hodnot - obvykle 1:5, tak šíří bludy o šidítkách neschopných vyjet slušný kopec obr.1
Zajímavé je, že totéž netvrdí o středových pohonech, kdy převodový poměr je ještě větší při stejném nominálním výkonu.
Jen zopakuji, že pro vyjetí kopce není směrodatný výkon, ale jaký kroutící moment z něho díky převodům dostanu - tedy sílu F na obvodu kola. - viz, obr.2
Na obr.3 je kolo, na kterém 68-letá subtilní manželka (55kg) vyjížděla na Zlaté Návrší a na Špindlerovku rychlostí 15km - viz navigace
Řeknu to takhle.
Schemata a grafy si nabouche6j do kecek. Na různých e-kolech jsem najezdil o dost tisíc kiláků víc než ty, tak mám jaksi zkušenosti.
Přímý bezkartáč MagicPie nevážil 9 ale 7 kg, jen pro pořádek, ale to není řešení, které bych doporučoval.
Pokud si někdo chce koupit továrně vyrobené kolo, pak radím středový motor.
Samozřejmě, za těch 12 let, co na e-kolech rajtuju, došlo k ohromnému vývoji. Třeba ten střeďak Bosch Performance Line fakt utáhne ledacos.
Tady mám výlet z loňska, žadné pauzírování, čekání na to než motor vychladne, a taky žádná rovinka. 300 km jako prd. S 35 kg vzadu ve vozejku a asi 10 kg na nosiči.
https://www.relive.cc/view/vMq5EAKPAQq
To by nešlo ani s přímým motorem v zadním kole, a už vůbec ne tím převodovým kozím dechem.
Na www.doucefrance.cz mám celkem dost cest na e-kolech, s nejrůznější zátěží i dojezdy i stoupáním, takže kdo chce, může si udělat obrázek, jak které kolo funguje.
Nebo se může kouknout na jeden záznam ze stoupání na Mísečky kolegy Vysočiny a uvěřit, že jsem to neuměl s přehazovačkou, když jsem ten motorek uvařil :-)
Přestaň machrovat a odvádět pozornost k jinému problému. Jistě, najezdil jsem méně kilometrů s e-koly, ale to neznamená, že o nich vím méně.
Především vím, že nábojové motory s převodem a volnoběžkou měly jeden pevný převod a ne automatickou převodovku, kdo ti to nakukal?!.
I když jsem o pár let starší, tak si pamatuji, jak jste si s Bobboem sdělovali jak překračujete povolené hranice buzení a kolik motorů jste již odrovnali. Tedy ne špatné motory, ale nevhodné použití přes povolený limit!
Tak nám tady nelži a netvď nesmysly. Tvé odkazy na Frantíkov a ježdění se středovým Boschem jsou nám k ničemu.
už jsme si to vysvětlilu s kolegou Sodomou
Hele. je úplně šumák co víš, theoreticky.
Zapřahni za ten kozí dech vozík s mojí zátěží, a to že něco víš ti bude k prdu, protože kopec buď vytlačíš, nebo ten motorek uvaří.
Ano, je to taky tyhle motorky mají své užití, ale jak jsem psal, důrazně před nima varuju.
Budeš chtít jezdit malinko jinak, vozit si víc, a ten motorek to nedá. A cena není tak odlišná od střeďáku, protože, potřetí, tu cenu diktuje baterie.
Kresli si svoje vzorecky kam chceš, ale neraď hovadiny.
Pokud chci přestavovat kolo na e kolo, a šetřím,jsem rozhodnut jezdit víceméně po rovině nebo mírných vršků, dej si kozí dech do náboje
Kupuješ-li kolo na výlety, a ne jen na cestu do sámošky a zpátky, kup si něco se středovým motorem a torzním snímačem.
Chceš-li jezdit na e-kole daleko a mít spolehlivý stroj, kup si Bosche.
Na rozdíl od tebe dovedu "theorii" převést do praxe.
Proto jsem nikdy nejezdil s přímými motory, ale s těmi s vestavěnou převodovkou a samozřejmě skončil se středovým motorem.
Maje elektrotechnické vzdělání a jsa mechanicky zručný jsem si kola stavěl sám (5ks) na míru svým, a hlavně manželčiným potřebám. Tam je počátek mého zájmu o e-kola - zaostávala při jízdě do kopce. :-)
Nerozporuji to, že theorii dovedeš převést do praxe.
Rozporuji to "na rozdíl od tebe"...
ajá theorii neumím, zápasil jsem s tim, a postově jsem se o své pokusy/omyly s kolegy tady dělil.
To byla doba, kdy tys tu ještě nebyl, a vlastně jsme tu byli 3 nebo 4 kluci. s BobBovem, Robiklem a Agilkou, co orvní jezdil střeďak.
Ostatně, ty sis kolo nepostavil, ale koupil.
Je to dávno, a jestě mnohem dál jsou naše statnice z toho či onoho.
Pokusů postavit si kolo jsem zanechal, protože dokážu kopit lepší, než bych kdy sám postavil.
A protože na tom kole fakt jezdím,mám tu drzost, doporučit něco, co se osvědčilo masově, a nabojové motory vykázat tam, kam patří: do svépomocných přestaveb.
Jindro nepřeháněj to. Nech těch hloupých a snadno vyvratitelných mysfikací (ba přímo lží)!
Že na tento web chodím teprve od roku 2014 nic nevypovídá. Stačí, když se podíváš na záznam z navigace výše a najdeš tam datum výjezdu na Zlaté Návrší 19.6.2012.
Kde jsem podle tebe ta kola (v roce 2011) koupil? Co ta tvoje "pravda" zase znamená.
To se opravdu nepamatuješ, jak jsme se bavili o E-pohonu jako o zdroji našich vědomostí a dílů potřebných pro stavbu?!
Je-li to tak, tak bych tvém místě s tím něco dělal.
Jo, to byla ta úžasná řídící jednotka MagicPie.
Ona sama o sobě nebyla tak marná, ale problém byl, že kabílky těch hallů byly moc blízko silových, co se vest hřály.
Ostatně, s touhle řj jeli kluci ze Solar teamu do Astany a chladili ji přídavným větráčkem.
Já jsem se snažil důkladně odizolovat jednotlivé kabílky, aby se prostě nemohli dotknout. Chladil jsem to tak, že jsem řj dal na nosič pod sedlo, a měl jsem tam vyvrtanej průduch, za jízdy proudil vzduch. Hally jsem orval jinde, ale bez nich to jelo, jen se to někdy klepalo při rozjezdu. No a když jsem se vrátil a kolo používal jen jako moped, nacpal jsem tu škatulku s řj na přední nosič, tam se to uchladilo hravě.
Daláí slabé místo bylo v baterii, ty měli v takových škatulkách s klíčkem. A jištění klíčkem bylo připojený tenounkým hliníkovym dratkem, to se utavilo překvapivě na rovince u Rýna, pamatuji se, jak jsem tam rozebíral ty baterie a t klícek obešel pořádnou silnou mědí.
Pak už to bylo v cajku, tedy elektricky, ale zase mi začaly odcházet dráty v tom kole s motorem. Týden souboje s hmotou.
No, dneska, s třema bateriema, co každá váží 2,7 kg a ne 6, tu trasu ujedu o dva dny rychleji, v pohodě, o teplotu motoru ani řj se nestarám.
Ostatně, v sobotu zase vyjíždím....
Pokrok nezastavíš. Kolo s MXUS 3K Turbo už má řídící jednotku i motor studený jako psí čumák a vypadá podobně, jak to tvoje. Těch 6 kg navíc oproti kolu se středovým motorem už zas tak moc nevadí. S bateriemi 3 krát 500 Wh 14S váží i s rychlonabíječkou přes 40 kg a lze dobít za 45 minut. Dobíjecích stanic, kde jezdím je dostatek, takže není problém každých zhruba 80 km dobít. Spotřeba je vzhledem k váze stejná, jak u středového motoru. S Bobbobem občas jezdím, naposled předloni, snad to letos zase vyjde.
viza1:
pozdravuj BobBoba, byl na mě nasranej začátkem covidu...
Trochu nadhledu xTondo.
Jsou to už silnější strojky, ale kompenzují zdravotní hendikep, a ti kluci, kterým i ten silnÿ motor pomáhá se hýbat, se cítí cyklisty.
Dříve jezdili bez motoru, dnes, třeba o se silným. ale jezdí.
To je důležité, nevzdali to. neflákli se na kanape, ale hledají vestu z hendikepu.
Kdoví, jestli ty na to v letech budeš mít sílu a odvahzu.
Tak si brouzdám webem a narazil sem na Bafang H700
https://bafang-e.com/en/products/motors/hr...
Nábojový motor s dvourychlostní automatickou převodovkou. Je to tedy určeno pro městská kola bez použití přehazovačky a pro dané použití super jednoduché a bezúdržbové. A aby se kolo chovalo jako kolo, je součástí sady středové složení s torzním snímačem. Nějaké další info
https://www.bike-eu.com/41154/bafang-launches...
https://www.youtube.com/watch?v=gcRo7w5PrKY
https://www.youtube.com/watch?v=IXRRna3RHmM
Z těch animací tedy úplně nedokážu vykoukat, jestli ta převodovka převoduje i motor, což by bylo poměrně revoluční, nebo jenom vstup od řetězu.
Měl by to být dvoupřevod přímo v motoru, není to novinka, už jsem na to kdysi někde na netu koukal a snad i tady to probíral, pokud pominu už složitější konstrukci pořád vepchanou do poměrně malého prostoru, spíš jsem se bál jak by se to chovalo v terénu při časté změně rychlosti. Osobní zkušenost s tím ale nemám.
Podle tý prezentace soudím, že to řadí druhý stupeň jen pro pastorek motor je zařazený natvrdo (ať už přímo nebo s redukcí).
Prezentují to jako záležitost pro městské kolo, takže na terén zapomeň :-)
Takový trochu upgrade pro Michalka nebo podobné nadšence do singlespeedu - vyděláš převod navíc a nemusíš se starat o nic.
Řadí se to odstředivou silou, tedy otáčkami buď náboje jako celku (rychlostí jízdy) nebo pastorku (rychlostí šlapání), to z toho uplně nevyčtu s jistotou a obě řešení mají svá pro a proti.
Každopádně je takový systém řazení prakticky bezúdržbový, leč poněkud svéhlavý (kdo kdy jezdil na dvourychlostní Babettě, ví své).
Osobně soudím, že na bicykl jsou automatická pomahátka (z aut známé pod souhrnným označením "chůvičky") nesmysl a nadělají víc škody než užitku.
Jestli převod od motoru je fixní a nejde přes tu převodovku, tak je to škoda.
Každopádně ty chůvičky minimálně pro elektrokola jsou už na cestě. ABS co představil Bosch už se tu myslím rozebíralo. A Shimano v poslední generaci elektropohonu má automatické řazení, což pro značnou skupinu elektrocyklistů co mají zařazen těžký převod a "řadí" přepínáním intenzity dopomoci a jsou schopni tímto stylem odrovnat kazetu po pár stech kilometrů povede k úspoře nákladů za kazety.
Tak to je otázka... Pokud má motor dostatečně plochou výkonovou charakteristiku, tak ho řadit nepotřebuješ - pravděpodobně na to hřeší všechny nábojové motory obecně, tak nejak z principu.
Případy "cyklistů" jež popisuješ prostě nikdy nepochopím. Ale tak nemůžou všichni umět a rozumět všecko a všemu, já taky neumim malovat...
Tady máš další, vyrábí je 250w a 350w/36v a po rovině jedou přes třicet.Ve stoupání kolem 15km si motor sám přeřadí na lehčí převod,. Dalo se řadit i přepínačem, třeba před kopcem.Psali,že se v kopci chová jako naviják.Taky jsme ho tu kdysi řešili,no už to bude pár let...
https://www.youtube.com/watch?v=qzw8MKvErtw
Nábojový motor nezasahuje do prevodového ústrojenstva. Z toho vyplýva že jeho funkcia nie je ovplyvnená tým aký prevod je zaradený, nenamáha a neopotrebováva jeho súčasti a prevodový systém kľudne môže byť v dostatočnej miere riešený ako nenáročný 2x7-9 alebo 3x7-8. Nábojové motory nezaspali vývoj a stále sa vyrábajú s inováciami ktoré zvyšujú ich účinnosť. Váha 2-3kg patrí k najnižším spomedzi bežne dostupných riešení. Cena je nízka a oprava/výmena nie je problém. Pre nenáročného cyklistu je to veľmi vhodné riešenie, dopomoc je dostatočná pre jazdu po ceste. Nie všetci jazdia v teréne a do brutálnych kopcov. Ovládanie je cez displej kde si jazdec nastaví akou silou mu má motor pomáhať. Aktivuje sa PAS senzorom. Motor v zadnom kolese v spojení s batériou v ráme nijak výrazne nezasahuje do ovládateľnosti pri jazde na akú je určený. Toto riešenie je vhodné pre nemalú časť cyklistov a tvrdiť že je zastarané alebo nevhodné je známkou neznalosti.
Čemu říkáš PAS senzor, respektive jak přesně funguje to, čemu říkáš PAS senzor? Napsal si mnoho řádků, ale pořád sem z toho nepochopil z čeho se odvíjí výkon motoru, myšleno ve smyslu dávkování plynu jako na kole s torzním snímačem, na motorce, v autě. Pokud nastane v provozu nenadálá situace, tak na kole a středovém elektrokole přestanu šlapat, na motorce otočím rukojetí plynu, v autě sundám nohu z plynu, rozhodně není čas ovládat něco "cez displej".
Beru, že základní nábojové motory jsou levné a nepřenáší výkon přes cyklistický pohon, což zase šetří peníze. Ale v jaké situaci je nábojový motor funkčně lepší než motor středový? Tj. kdy cyklista sedne na kolo, testuje a pocitově si u nábojového motoru řekne, že to funguje lépe a cítí se na tom lépe než na středovém? A pomiňme srovnání high tech nábojového motoru se středovým křápem.
A vím, že existují top nábojové motory jako Mahle eBikeMotion. The lightest and smartest eBike rear hub system on the market, píše výrobce. Používá se na dost drahých silničních a gravel kolech. ale tam jde zase o to, že je to lehké a to kolo na první pohled nevypadá jako elektrokolo, motor je skryt mezi kazetu a kotouč a velmi hubená baterie je skryta v rámu. Čili je to lehké, dobře to vypadá a je to dostatečně dobré pro dané použití, ale prostě to není funkčně lepší než středový motor.
PAS senzor snímá pomocí hallových sond a magnetů otáčky šlapacího středu. Na počtu sond (běžně 16 nebo 32) závisí plynulost dopomoci. Čím větší frekvence šlapání, tím víc výkonu se dávkuje. Na displeji se nastavuje úroveň dopomoci stupňovitě, mnohdy až 9 úrovní. A když se přestane šlapat, přeruší se dopomoc. Navíc u většiny nábojových e-kol jsou obě brzdy opatřeny čidlem, při i mírném přibrzdění se motor vypne.
No, ten PAS je ten problém. dávkuje podle frekvence šlapání, tedy podle toho jak kmitáž nožičkama.
Proto často kolegové psali "do kopce jsem to meušlapal". Prostě nestačili tak točit nožkama, aby motor významně pomáhal.
Torzní snímač je jiný kafe. Dávkuje pisle toho, jak silně se do pedálů opíráš.
No, a pak ta vychystanější kola vyhodnocují tři snímače, frekvenci, torzní snímač a rychlost, a podle toho dávkují přípomoc Některé umožňují aby si uživatel sám ty křivky přípomoci nastavil.
Já teď mám kolo s torzním snímačem, tak vím jak to funguje a taky vím, že při táhlých silničních stoupáních by se víc hodil snímač otáček, který nevyžaduje tlačit do pedálů.
co máš za kolo?
Já jezdím teda Bosche, toho staršího, co měl tu malinkatou placku jako MTB a pak mám gravela s nejnovějším Boschem.
Utáhnou všechno, ten horák má velikánksý pastorek vzadu, a gravel zase velkou a malou placku...
Není kopec co by to nevyjelo, i se zátěží.
Ovšem to jsou už trochu dražší kola a na výlety do 500 km za rok by to asi bylo zbytečné.
Když nemáš cit pro to s jakým pohonem jedeš, pak to neušlapeš.
PAS řízení umožňovalo i do kopce jenom volně šlapat a motor vykonal své.
Finta spočívala ve velké hysterezi celého systém, kterému stačilo rozjet kolo na určitou rychlost a pak už jen volně otáčet klikami. :-)
To ostatně platí i při jízdě bez motoru - nemáš-li správně nařazeno, tak se nadřeš jak *ůl, místo toho abys chytil ten správný rytmus a v pohodě jel s minimální námahou.
Snímač otáček je naprostá ujeťárna. Jednak ovládat výkon kadencí je fakt pitomost, další problém je rozjezd do kopce. A další problém je zjevně zpožděná reakce když jezdec přestane šlapat, která se musí záplatovat tím odpojovačem brzd, to se jinde snad nevyskytuje, protože řidič naprosto intuitivně uvolní ovladač plynu.
Existují sice snímače jako tohle
https://thun.de/project/x-cell-rt-3-0suitable...
Ale pak nábojový pohon nesmyslně prodraží
Ujeťárna ano i ne. Musíš vycházet z úrovně techniky která v té době byla a z poptávky po takovém zařízení. O e-kola jsem se zajímal ještě v době, kdy šlo převážně o amatérské konstrukce, motory byly ze stěračů a baterie olověné. Řídíci jednotky byly původně určené pro jiné účely a pro řízení příkonu byly určující otáčky.
S příchodem Lionek se e-kol chytila komerce, nicméně řídící jednotky v principu zůstaly stejné, tedy známý PAS. V té době byl výrobce Bion-X, který používal v nábojového motoru torzní snímač, ale za nehoráznou čtyřnásobnou cenu.
Systém řízení PAS musí mít nějakou hysterezi, aby nereagoval na náhodné změny - třeba když pohneš klikou při odstavení, tak aby se ti nerozjelo kolo. Co jsem zažil, tak hystereze byla 2-4 sec a mohlo se tedy stát, že jsi přestal šlapat a potřeboval brzdit a motor tě ještě hnal dopředu, proto byly mikrospínače v brzdových pákách a signál pohon nuloval.
Systémy s ktorými robím potrebujú aby sa kľuky otočili o určitý uhol a následne motor začne pomáhať. Pre pomoc pri pohnutí je možné použiť plynovú páčku (a to aj legálne pokiaľ sa nastaví že pomáha len do rýchlosti 6km/h). Dopomoc je aktívna pokiaľ sa kľuky točia, kadencia otáčania nemá vplyv. Po zastavení kľúk motor ťahá len veľmi krátko a samozrejme sa okamžite zastaví pri použití brzdy. Sila dopomoci je nastavená stupňom zvoleným na displeji.
Prevodový nábojový motor má svoje limity a pochopiteľne nie je vhodný pre metrákového cyklistu čo chce jazdiť kopce. Štíhla žena so zdravými nohami alebo aktívny cyklista s kondičkou na primeranej trati problém mať nebude.
A ešte si treba uvedomiť že tých prevodových motorov sa vyrába obrovské množstvo modelov a hodne závisí od kvality a prevodového pomeru. Inak sa bude chovať lacný motor jednoduchej konštrukcie s prevodom 1:5 a inak motor z drahších materiálov a vyspelejšou konštrukciou s prevodom 1:15. Ale aj ten lacnejší dostatočne poslúži ak pracuje za vhodných podmienok.
Lubo, ty stavíš ty elektrické Babety, ne e kola.
Nájezd 500km/rok neznamená, že to neurazí pěti výlety po 100km přes hory a bude předpokládat, že jí po celou dobu ta baterie potáhne. Je to asi málo pravděpodobné, ale z popisu se to vyloučit nedá.
Nemyslím si, že by Soňa najezdila o moc víc.
V létě se jezdíme koupat, když v Andernos tak je to 16 tam, 16 zpátky, jestli 5-8x za těch 14 dní, pak večer výlet do města, to je nějakých 7 dohromady.
V Montpellieru je to k moři dál, 25, ale zase tam můžem jen o víkendu.
Pak něco doma po lese, když se jede na houby, nebo jen tak výlet, ale ten nebývá delší než 60-70 km, potom toho, i když se to leckomu nezdá, má docela dost i na té elektrice a v režimu Turbo.
Pokud to kolega má taky nějak tak, že si občas s manželkou vyjede, občas může dělat náklaďák jako já (ono, v létě, díky zácpám jsi na tom kole u moře rychleji než autem), není od věci jí dopřát slušné kolo, co pár let vydrží.
Myslím si, že zásadní je jednoduchost a bezporuchovost. Zacvaknout a vycvaknout baterii, to je celé, čím bych madam zatěžoval.
Takové ty drobné vychytávky jako režim eMTB nebo režim chůze, tedy že ti kolo tlačí motor i když ty vedle něj kráčíš, také madam mohou někdy zpříjemnit výlet, stejně jako odpružené kolo.
Podle tělesných údajů soudě, není vaše paní somatyp vzpěračky těžké váhy, ani basketbalistky. Proto jednoznačně trekové kolo, které je ve velké většině případů lehčí nežli třeba horské. U e-kol se zadním nábojovým pohonem je také rozdíl v ovladatelnosti podle umístění baterie: nejhorší a nejtěžší "na zadek" je baterie na nosiči, pak baterie za sedlovou trubkou a nejlepší, nejblíže středovému pohonu, integrovaná v přední šikmé rámové trubce (nosníku). Navrhuji porovnat u prodejce, který takové vyzkoušení umožňuje, např.dva typy: Crussis One-Cross Lady 7.7.M s baterií 720 Wh, středovým Bafangem M 400, 9ti rychlostní Shimano Alivio, hydraulické kotoučovky a pružinová přední vidlice za cc 47 000,-Kč a vedle toho Crussis e-savela 1.8.-S se zadním Bafangem, baterií 630 Wh a je za 40.500,-Kč. A uvidíte, co víc vyhoví i vzhledem k ceně. Sám jsem měl několik kol (dvě skládačky a jedno horské s torzním snímačem) se zadním motorem a dvě se středovým (horské s motorem Yamaha a aktuálně Crussis e.cross Lady 10.7. s boschem CX 4. gen.) motorem. Kolo se středovým motorem je obratnější, tj. snáze řiditelné i manipulovatelné, pochopitelně moje zkušenost je omezená, takže jen návrh tipu.
Pro nájezd 500 km za rok ani nemusíte pořizovat nové elektrokolo, ale můžete elektrifikovat stávající, pokud máte. Jinak na ježdění po silnici je naprosto v pohodě motor (500W) do zadního kola. Jeho výhoda je, že šetříte pohon (převody, řetěz) a ke spuštění elektrické pomoci stačí volně otáčet pedály. Se středovým motorem, který je obvykle řízen torním čidlem, je třeba do pedálů více tlačit, což při táhlém silničním stoupání nemusí být komfortní. Baterii bych volil umístit na šikmou rámovou trubku.
Souhlas, jen drobné upřesnění: na skládačce mám zadní motor bafang, nominálně 250W, ale displej ukazuje v kopci i přes 600 W odběr. Takže myslím, že nemusí být nutně 500W motor. A jsou i e-kola se středovým motorem, co mají frekvenční snímač (Agogs Gust, např.).
Motory lze krátkodobě přetížit, ale zatímco pro ten motor s nominálním výkonem 250W bude 600W maximum, ten 500W může dát i 1000W do kopce. Je třeba mít rezervu výkonu pro udržení rychlosti i ve stoupání, jinak se tyto motory začnou přehřívat.
Nepochybně je rezerva výkonu vítaná a vhodná pro snížení možnosti přehřívání motoru. Ale něco za něco: silnější motor je také většinou těžší a má větší spotřebu, tedy pro zachování dojezdu bude vyžadovat větší a tedy zase těžší baterii. A při uváděné váze cyklistky bude hrát hmotnost kola jistě svou roli. Takže bude dost záležet na předpokládaných profilech výletů, zda lehčí a slabší nebo těžší a silnější e-kolo. Se skládačkou a zadním 250W motorem jsem po vyjetí 2 km kopce se stoupáním 6% a většinovým odběrem 635W zahřátí motoru nezaznamenal, jen do stadia "vlažnosti".
Ještě že si (zatím) nemusím pořizovat kolo na elektriku. Protože kdybych si přečetl tuhle diskuzi, asi bych se na to vykašlal ....
Také nevím, jak se na základě této diskuse dotázající Syslic dokáže rozhodnout jaké kolo pořídit.
Snadno, dojde si s manželkou do nějaké větší prodejny kol a vybere si nějaké běžné trekové nebo horské kolo za nějakých 25 tisíc, kterých je na trhu přijatelný výběr a pojedou domů s kolem, které jim pro podobné vyjížďky bude dobře vyhovovat :-)
yNejlepší když si ho pujčí a vyzkouší, ale ne kolem komína, ale takový ten menší výlet. vložit tam i nějaký ostřejší kopeček.
A je dobré si vyzkoušet víc typů motoru, i když fakt střeďák je jednoznačně nejlepší řešení, které z toho "mopeda" dělá zpátky kolo, jízdními vlastnostmi i rozložením váhy
V levnější kategorii mu nabídnou Bafang, a podle všeho, už ho odladili a funguje.
Nábojové zpřevodované 250/350W pohony jezdíme už hodně dlouho na koloběžkách .
Dlouhé táhlé kopce to nezvládá. Vlnitý terén v poho, ale kopcovitý, jako Berounsko, nebo jezdit na tom na horách dost dobře a bez problému nejde. Už to tak nějak odhadneme a když je jasný, že kopec bude dlouhý minimálně kilometr, slezeme dolu a tlačíme s přípomocí---koloběžka si to vyjede sama ale nás by nahoru neuvezla---vážíme cca pod 65kg.
V dnešní době si myslím, že už je ten středový pohon zaplatitelný a i když třeba na levnějších nebude tak plynule vychytaná motorová přípomoc, nebude tam tak hrozit přetěžování , případně i spálení .
Pokud je rozpočet do 40k tak si myslím, že uvažovat o nábojovém pohonu je blbost.
Souhlasím, že vybrat kolo se střeďákem je lepší volba, také jsem na něho přešel.
Nicméně je nábojový motor na kole použitelný, záleží na účelu (denní, nebo příležitostná jízda), trénovanosti a terénu kde předpokládám, že se budu pohybovat, koli chci od této kratochvíle investovat atd.
Trávím hodně času na Vysočině a tam vidím taková kola často - mnohdy v kombinaci: pán na "normálním kole", paní motorizovaná nábojem - aby se nedohadovali v kopečcích.
Když jsem nám postavil první e-kola tak jsme vyrazili do Krkonoš (viz navigace výše), na Šumavu a do Jizerek a nepamatuji, že bychom často něco nevyjeli, dokonce při výjezdu k prameni Bílého Labe jsem ve stoupání přepadával dozadu. Bylo nám kolem sedmdesáti, trénovanost paďourská, ale namontoval příslušné horské převody.
Jak tady zaznělo nejlepší je si to vyzkoušet, na dojíždění do práce také nebudu pořizovat Ferrari. :-)
u těch nábojovejch pohonu vidím jako zásadní problém že tam není žádný indikátor přehřátí regulátoru. on má sice jakousi funkci snížení výkonu, což ale vubec nezajistí ochlazení regulátoru. v Praxi to pak funguje nějak takto------Hele Martine, já mám pocit, že mi to jede nějak divně. Mě už se to stalo taky a i mě chvilku trvalo než mi došlo že v tom kopci už nevadnu kuli větší a větší unavě ale díky tomu, že už mi přehřátý pohon pomáhá pouze částečně.
Na nějakých najetých cca 15k km se mi to stalo snad dvakrát, ale stalo, jet dál a nezastavit tak byc to spálil.
On je zřejmý rozdíl mezi použitím na kole, nebo v koloběžce.
Na kole je řízení asistence, tedy hodnota budícího proudu odvozená od otáček klik, tudíž je budící proud úměrný zátěži. Nezažil jsem přehřátí.
Na koloběžce zjevně používáš plynovou páčku a budíš "citem", je tedy možnost "přebuzení" a při pomalejším pohybu se motor hřeje.
Tak to vidím já.
Nemám vlastní zkušenost s koloběžkou, ale řekl bych, že koloběžka je do kopce pomalejší než kolo, takže se motor, či ŘJ i hůře chladí.
zrovna v těch kopcích je to vcelku na stejno pokud prdlajs pomáhají nohy---občasný cyklista toho za své moc neujede a do kopce motoru moc nepomuže, takže je v podstatě uplně jedno, jestli na koloběžce držím plný plyn, nebo si na kole dá někdo maximální přípomoc a kvedlá nohama jen kuli tomu aby motor táhnul za něj. nemužeš to hodnotit podle sebe když jezdíš na kole často a v kopcích máš motor pouze jako výpomoc.
Mě přijde, že koloběžka je do kopců extrémně neúčinná. Vyjet dlouhý kopec na koloběžce za své je záhul. Tentýž kopec na kole vyjíždím denně. Sice se zpotím, ale na koloběžce propotím všechno úplně durch.
Koloběžka to jsou jak říká kámoš co jezdí koloběžky aktivně pouze sedmimílové boty na rozdíl od kola, které už je dopravní prostředek.
Občas jezdím i na kole bez motoru, ale právě proto, že jezdím na kole už jen občas tak mám jakous takous představu o tom, kolik asi tak zvládne za své do kopce občasný cyklista.
Koloběžka prodlužuje krok a průměrnou rychlostí sedí poměrně pěkně mezi kolem a pěším přesunem.
Z kopce pomáhá hodně, po rovině je fajn a vzhůru se snažím volit trasy tak abych ji mohl hodit na záda a vzít to po schodech (nejlepší způsob jak získat výškové metry).
Cestování na koloběžce vyžaduje trochu jiný způsob čtení mapy.
Mluvím samozřejmě o jízdě vlastní silou, ne po pomáhání skůtru se slabým motorem, tam se zkušenostuze lišit.
Kupoval jsem loni elektro koloběžku kvůli urychlení přesunu po vsi, kritériem byla hlavně hmotnost a pak skladnost. Celkem zoufalý jsem byl ze skutečnosti, že sice jede 20 km/hod, ale furt, člověk z kola je zvyklý, že když začnu sjíždět z kopce, tak kolo zrychlí, ale tady ne, pořád to jede stejně rychle.
Naštěstí konečnému uživateli to nevadí.
Ty upravený klasický koloběžky na elektro Přední 26 zadní 24 kolo jsou fajn jako výletní kochací přesunovadlo. Oproti kolu se na koloběžce stojí vzpřímeně a odpadá tam manipulace s přehazovačkou. Když jsem si postavil tu první elektrickou a zkusila si to manželka, o kole už nechtěla ani slyšet--ani elektrickym. Co je ale na koloběžce docela zásadní problém oproti kolu, každý deko navíc je na koloběžce znát, na kole si na váhu navíc--brašny a krámy člověk po chvíli zvykne, ale na koloběžce kde co odraz, to v podstatě rozjíždění je problém těžší koloběžku pořád rozjíždět, takže na elektrické jet pouze za své dost dobře nejde ani po rovině a pořád musí pohon alespon trochu odlehčovat tu váhu v motoru a baterkách navíc.
Když jedu na kole, tak z toho mám pocit že smyslem té jízdy pro mě je výzva kolik ujedu než padnu, co je mezi tím mě zase až tak moc nezajímá.
Na koloběžce je celá ta cesta výlet, ale zase pak postrádá smysl jezdit na elektrický do zblbnutí pořád jednu a tu samou trasu s pocitem že sportuju, to opravdu ne, trochu se sice hejbu, jsem na čerstvym vzduchu ale makat jako na kole bez motoru nemusim.
Pro zajímavost - když jsme na průmce počítali transformátory, tak poslední krok byla kontrola oteplení vinutí, zda nepřekročila povolených +60°C nad teplotu okolí, pro motory to bylo obdobné.
Když jsem po sedmi letech provozu měnil po pádu prodřený kabel k motoru, tak bylo vidět, že vinutí sice topilo, ale žádné příznaky uhelnatění -obr 1. Na dotyk byl motor vždy jen vlažný a to vozil 98kg jezdce, kolo s baterií a nějaké to příslušenství, takže poctivých 130kg.
K činnosti - vinutí stojí, točí ten prstenec s permanentními magnety, který přes volnoběžku a převodovku (schovanou vzadu obr.2) žene ten buben s výpletem.
Pokud se cokoli přehřívá, je to pro požadovaný účel zjevně poddimenzované. Motory s převodovkou s fixním převodovým poměrem se používají snad u všech dopravních prostředků, vč. elektromobilů a vlaků. Není žádný problém, aby to fungovalo i v elektrokole.
https://vtm.zive.cz/clanky/zavodni-tesla-s-se...
Sice se u elektroaut používá jeden převod a dostatečně dimenzovaný motor to zvládne, ale to neznamená, že ten motor ve všech případech pracuje v optimálním režimu.
Na elektrokole chci motor co nejlehčí, takže když dám převod aby to hezky jelo 25 km/h či více, tak ten převod nebude optimální v 15 % stoupání a nebo naopak.
Předpokládám, že Bosch se tímto
https://fdrive.cz/clanky/bosch-vyvinul-novou...
nezabývá jen tak pro srandu králíkům.
A to že, nábojové motory mají v prudkých stoupáních problém, je prostě fakt, který zmiňují různé zdroje.
Klasický variátor, u Bosche byla toková převodovka použita i u středového pohonu.
Nejen nábojové motory mají své limity při zvládání stoupání. Ty má každý motor a proto je charakterizován hodnotou maximálního výkonu a maximálního kroutícího momentu a při jakých otáčkách tyto hodnoty dosahuje. Podle účelu pak volíš ten optimální.
Středový pohon je pro další úpravu výhodnější, protože "v serii" máš ještě talíře a pastorky.
Stejně to funguje i u "normálních kol" a podle očekávaného použití volíš např. silniční, nebo MTB převody.
Koloběžky jsou jinde,malá kolečka.
To s koly 26-28" fakt nesrovnávej
Porád dost malé, a navíc tam máš nějaký "kozí dech" v předním kole. což nechápu proč.
Asi touha po originalitě.
Koloběžky jezdí na přímých motorech.
Tohle vymyslel ouchyl :-)
Přímý motory jsme nechtěli kuli mnohem vyšší váze a absenci volnoběžky, takže jezdíme klasický 250W pohony které se používají právě na elektrokolech.
Jednu koloběžku do terénu mám dvoumotorovou--pohon v předním i zadním kole.
Ouchyl to vymyslel a nedouk to komentuje! :-D
Kdy už pochopíš, že do kopce tě netáhne výkon, ale kroutící moment a že konstruktéři nebyli blbečkové když začali používat takové motory.
Ostatně je zajímavé, že méně výkonný motor s převodovkou ti vadí v nábojovém provedení, ale ve středovém provedení ho vynášíš do nebes!?
Všichni, kdo trochu na e-kolech jezdí, jezdí středové motory.
Tyhle kozí dechy jsou jednoduché a levné řešení pro málo zatížená kola spíše do rovinatého terénu.
Nevím jak to má ten Bosch uděláno, ale nemyslím si, že má nějakou převodovku v motoru.
Řazení provádíme sami přehazovačkou a přesmykačem.
Na kozích dechách mě vadí, že to jejich řazení prostě odvařím velmi snadno. U střeďáku Bosch se to nestane.
Nevynáším nic "do nebes" ale píšu svoji zkuśenost, na Boschi mám najeto asi 12 tisíc km, z tohona tom Performance CX line poslední řady asi 7 tisíc. Většinou slušně zatížený.
koupil jsem Bosche poté, co jsem si dobře prostudoval recenze. a zdá se, že jsem neudělal chybu. Prostě stačí jen nabíjet baterii a jezdit, a nebát se, že když budu těžkej, do kopce to uvařím.
Jinak, ta vaše terminologie je děsná, "kroutící moment" je v našem pojetí statiky něco jiného. Viděl jsem termín *hnací moment" což mě nějak víc sedí
Je to tím, že strojaři se snaží, aby se prut, se kterým kroutí otáčel, a my naopak, aby jakémukoliv otáčení zabránil a tím v prutu vzniká smykové napětí, a v případě vázaného kroucení i normálové. Kroucení se snažíme vyhnout, konstrukce se snažíme navrhovat tak, aby kroucením byly prvky namáhány minimálně....
Ko, tenůj Bosch má max hnací moment 85 Nm a stačí na všechno.
Zdravím ze Štradburku, na Boschi...
Podle tý poslední fotky tam bude dost zima, lidi mají zimní bundy. V čem v tomhle počasí jedeš?
Aire je 9-15 stupňů.
Teplé rukavice, dlouhé čapáky a pod nima goretex návleky na kolena, bolelo by to, kdyby ofouklo.
Na vrchu triko s dlouhým rukávem, nějaká umělina z Decathlonu. v Merinu jsem smrděl. Pak Softschell bunda a přesto nepromokavá bunda z Goretexu. Před měsícem, jsem měl pod tou nepromokavou ještě jednu navíc.
Na botách návleky, i když neprší, hřejou.
Motor je fajn, ale jak pomáhá, jedeš rychleji, víc fouká, a míň makáš, tak se tolik nezahřeješ.
Ale jsem rád za ten motorek, prostě výlet, ne sport
Včera byl ten ledovej déšť protivnej, ale dneska to bylo fajn.
Jo, ale podle oblékání Frantíků nelze soudit, jsou to princezny, bez šály jak je pod 10 nevylezou.
Krouticí moment je známá fysikální mechanická veličina. Není to žádný newspeak strojařů. Se podívej do Googla, než začneš psát pitomosti. Já chápu, že jsa statitikem jsi dynamickými veličinami nepolíben, ale nemusíš to dávat tak hloupě najevo.
Já vím, jen pro mě to zní divně.
My máme My, Mz - ohybové momenty, a Mx, kroutící moment.
momenty tedy dvojice silová...
Moment, který s něčím pohne, je pro mě něco mepředstavitelného, hejbat se nic nesmí, jinak je to průser a zabíjí to lidi. :-)
Ne, nejsem zase tak topornej,abych nechápal jak to funguje, jen vysvětluji, že "kroutící moment" je prostě veličina, kterou vidím úplně jinak.
Příklad.
Sloupky zábradlí jsou přivařeny k nosníku, ty se opřeš o madlo zábradlí, nosník je namáhán kroucením. Síla na rameni působí kolmo na osu nosníku. Kroutící moment ve statice vlastně vždy dělá nějaká síla kolmá na osu nosníku, působící na nějakém rameni.
Představa, že ten nosník je vlastně hřídel, s kterou kroutí nějaký motor, je pro mě z jiného světa. Chápu, že tomu tak říkají, a i fyzikální podstata bude stejná, nic jiného než silová dvojice moment být nemůže. Jen ty ramena v tom motoru jsou mnohem menší a o to větší budou tu síly, aby to dalo slušný moment.
A co je Bimoment víte, používají to strojaři?
Ten je u vázaného kroucení. Theoretické peklo diferenciálních rovnic, kdyby měl dělat průběh bimomentu po konstrukci...
Předpokládám, že strojaři používají uzavřené profily, trubky, kde k vázanému kroucení nedochází, tak je to moc netrápí...
Kroucení se vyhni jak jen můžeš, základní pravidlo statika
U osobáku se potkáš s kroutícím momentem okolo 200Nm, tedy cca 20kg vytrčené na metrové tyči. To tvoje rameno zvládne taky.
Strojaři vědí, že velký moment vyžaduje velký průměr hridele což je na prd z mnoha důvodu a tak to dohání otáčkami.
Těžké náklaďáky například ženou výkon do kol rychlou poloosou a až v kole ho planetovou redukcí mění na vysoký moment s nízkými otáčkami. K nalezení třeba na Tatře.
My momenty počítáme v kNm, 200 Nm je nic, 0,2 kNm, to mě nebolí :-)
Mechanika je to stejná, ale úplně jinak uchopená.
Tuhle po mě chtěl Favorit, abych mu nadimenzoval metrový jäkl, kterému uprostřed visí 100 kg.
Kurník, to je věšák na šaty, ne že bych to neuměl, ale takové profily my neznáme. To je zámečničina.
Prvek konstrukce musí mít tloušťku min 4 mm, u mostů 6 mm. Prostě plech pro nás má tloušťku půl cenťaku a víc.
Jinak k tvému příkladu.
Na to zábradlí, dle normy (tedy vím prd jestli to není jinak. je to let) tlačí chlap silo 100 kg. se součinitelem 1,4, tedy 140 kg na metrové tyči.
A dává to smysl.
O zábradlí se opřou tři metrákoví maníci a máme to tam docela snadno.
A na mejdanu, když si zajdou na balkon zakouřit, je to reálný stav
Njn, mosty nejsou vozidla, obvykle se nepohybují, tak jsou tam trochu jiné standardy :-)
jak říkám. jak se to hne, je to průser :-)
"Pane mistr, vono se to hlo"
"A kde je Franta"
"No ten je pod tím...."
to nechceš
Jo jo, oblouk mostu se silami zachycenými v patce a z něho spuštěná táhla, co drží vozovku. NEKROUŤIT. Toť matra statika.
Oblouk je spíš pro beton.
Oblouk - přirozená klenba - nese dobře tlak, beton nepotřebuje moc výztuže.
V oceli to není taková výhra. Ocel nese stejně dobře tah i tlak. A protože unese asi 10x víc než beton, vychází prvky subtilnější.
A tak máme stabilitní problém. Prostě prvek chce vybočit.
Asi nejjednodušeji si to představíš na proužku z papíru. Když na něj tlačíš,nepraskne. ale prostě se vyboulí, pod zatížením prostě "uhne".
stabilita, to je problém ocelových konstrukcí, pokud jsou tlačené.
Proto chceme, aby bylo co nejvíc prvků v tahu,nebo v tahu za ohybu, beton je úplně jiná.
Tak velké ocelové mosty nejsou oblouky, ale věž, druhá věž,na nich lana, a a na lanech visí mostovka
Jinak je docela srandovní, jak tu hájíš řešení, které si sám opustil a zavrhnul a jezdíš střeďák.
:-)
To chce náturu generála Pavla, sám se 27 cítil nezkušený a zmatený, tak byl tedy u těch komunistů, dle jeho vlastních slov, a dneska by chtěl dát volební právo 16ti letým.
Tedy, pokud si "kozí dech" vyměnil za střeďák,m3ěl si důvod, a ten by bylo férové sdělit.
Protože, za mě je to motor, který má velká omezení, a kupovat si s ním kolo nedoporučuji.
Proc ty ho doporučiješ, a sám ho nejezdíš?
Neboj, jsem úplně v cajku a pohodě, jedu a odsejpá to.
No, nikdy jsem neříkal, že jsem odborník na motory, elektromotory, strojařinu a elektriku.
Psal jsem ti, že abys mohl používat most, nepotřebuješ vědět, jak byl konstruován a rotéž, a to už jsem také psal, platí o motorech.
Vidím tam spoustu převodů, v tom Boschi, ale nikde nevidím, zřejmě protože nejsem "odborník" nějaké to řazení, to dělám přehazkou, nebo ne?
Ale abychom to nezamluvili, a ty ses neschovával za hloupý osobní výpad.
Vysvětli všem, proč prosazuješ "kozí dech" tedy nabový převodovy motor, který dle mých zkušeností je dobrý akorát tak na přestavbu do rovinatějších terénů, a sám si jej opustil, a jezdíš středový motor.
To není věc odbornosti, ale elementární logiky.
Pokud je něco dobré a skvělé, tak to neopouštím. Pokud ano, tak pro lepší.
Tedy, asi to nebylo tak dobré a skvělé, že
Středové motory jsou s redukcí, principálně stejně, jako to můžeš najít u nábojových.
Rozdíl spočívá v tom, že nábojový motor musí rozsahem otáček pojmout všechny režimy jízdy, typicky "lehké šolíchání při svižné jízdě po rovince" až do opačný extrém "těžký záběr při pomalém stoupání do kopce".
Proti tomu "střeďák" musí svým rozsahem pokrýt otáčky klik jezdce. Většina cyklistů si přirozeně kvůli vlastnímu pohodlí řazením doladí "kmitočet" do poměrně úzkého a vcelku předvídatelného rozsahu, což má pro konstruktéra mnohé výhody a velmi pravděpodobně je to zásadním důvodem, proč středové pohony dosahují lepších dojezdů (pokud je mi známo)
Ooops,
tady, tedy na základě vlastní zkušenosti, bych skoro řekl, že pokud se jede rozumně, dojezdy byly srovnatelné jak u střěďáku, tak u přímého nápojového.
Problém, pro mě jako laika, spočívá v tom, že elektromotor má nějaké optimální otáčky, při nichž je nejůčinnější. A ty jsou poměrně velké. Ve střeďáku, díky těm převodům, se motor točí rychleji, než ten nábojový, a tak může být účinnější.
Přímý motor uměl být taky účinný,když jel nad 20 km/h.
Problém byl, že jak se zpomalila pos 12 km, motor přestal táhnout a začal topit.
Mám zato, že prostě ty střeďáky se i když jedeš pomalu, točí mnohem rychleji, a nemění v topítka.
Zákon zachování energie funguje, co protopíš, nejde do mechanického výkonu, a nemusíš nic uvařit.
Pokud jsi na rovinkách a motor se točí, a to platí i pro kozí dechy co se snaží to nějak převodovat, pak je všechno v cajku.
Jak zpomalíš, más u nábojových motorů problém
To jde spolu. Převod mezi ráfkem a motorem je pevný, tzn s rozsahem rychlostí si rozsah otáček motoru ještě roznásob.
Optimalizací na pomalé stoupání získáš nesmyslnou turbínu z kopce, optimalizaci na rychlou jízdu získáš topné těleso ve stoupání.
Právě možnost řadit mezi motorem a kolem je to co potřebuješ a získáváš se střeďákem.
Poměr mezi ideálními otáčkami motoru a klikočtem cyklisty bude relativně pevný, tam ho stačí jednou dobře zvolit a netřeba na to sahat..
Pro motor je být v náboji nebo klikách asi takový rozdíl, jako pro tebe jet na kole s torpédem nebo přehazovačkou. Možné je obojí, ale jedno je prostě do pahorkatiny lepší...
Elektromobily zvládnou s fixním převodem rychlost 0-280 km/h a zvládají i libovolné silniční stoupání. Totéž těžký elektro náklaďák Semi si vystačí s fixním převodem. Proti tomu pro elektrobicykl a rychlosti 0-30km/h má být dle diskuze zřejmě spásou primitivní přehazovačka řetězu, bez ní je to "kozí dech" a "uvaří se":)))
Už sem to tu psal auta to sice zvládnou, protože na to mají dost silný motor, ale není to v některých ohledech optimální, Bosch vyvinul převodovku a najdou se elektrická auta, co mají převodovku (vícerychlostní).
Náhodně sem vzal parametry VW ID.4 z tohoto odkazu
https://www.autohled.cz/a/volkswagen/id-4/hmotnost
Střední verze má 150 kW motor a celkovou hmotnost 2 660 kg. Takže auto má 56 W/kg.
Jenže u elektrokol máme jednak legislativní strop na výkon a jednak chceme aby motor byl lehký a úsporný. Pokud budu uvažovat výkon 250 - 1000 W a hmotnost 125 kg, tak se pohybujeme v rozmezí 2 - 8 W/kg. Z toho je celkem zjevné, že pokud máme takto slabý motor zpřevodován tak, aby jel v pohodě 25-32 km/h, tak v prudkém stoupání kde je potřeba velký moment v malé rychlosti to ten motor bude těžko zvládat, zejména ty motory ze spodní části výkonového spektra.
Psal jsem proto výhradně o motoru s převodovkou s fixním převodem. Bezpřevodový motor pohánějící přímo kolo, který by mohl mít z uvedených důvodů v kopci problém, zde neustále zmiňuje jen Jindra.
dva stejné motory , jeden v předním kole 26 palcu, druhý v zadním kole 24 palcu, 24 palcový táhne v kopci trochu lépe ale jede pomalu i na plný plyn po rovině, 26 palcu táhne do kopce trochu méně, ale po rovině jede rychleji a s výrazně nižší spotřebou. Si myslím, že ty prodejci moc dobře vědí, proč tedy používají nejběžnější převod 5/1 když v kopci by víc táhnul násobnější převod a proč se tedy časem přechází ke středovým pohonum, kde tu variabilitu převodu naprosto luxusně a jednoduše řeší právě přehazovačka na zadním kole.
Kámoš si ted po vánocích koupil motorku se šlapkama--motorkový elektrokolo, o pohon se stará přímý motor bez převodu v zadním kole a motor napájí baterie která vyplnuje celý trojuhelník rámu. v kopcích žádný problém, ale,ten motor má výkon 13KW.On to chtěl místo hodně ostrý motokrosový motorky že už jde pomalu do věku kdy se na ní už moc necítí. že má to elektro místo stupaček šlapky mu nevadí---to jen aby nedošlo k nedorozumění, proč si někdo kupuje 13KW kolo---prostě to má hold šlapky a do 25kmh se na tom dá jet i jako na elektrokole, ve 120km rychlosti ale šlapat už smysl samozřejmě nemá.
Že kolo (bicykl) jede na "plný plyn" pomalu je dáno omezením maximálních otáček konkrétního motoru, resp. jeho konstrukcí. Elektroauta používají motory stejného principu (třífázový s permanentními magnety) a zvládnou rychlosti o řád vyššími než kola (bicykly) spolu s převodovkou s fixním převodem, tedy konstruknčně jednodušší a tudíž méně náchylnou k poruchám.
Přímý motor bez převodovky se musí točit, jinak topí. Proto menší kola mají výhodu.
A proto byl potřeba pořádný výkon. Ne na rovinky, ale do kopce, aby to táhlo a točilo se.
Výkon řízli zákonama, tím vykázali silné nábové motory do ilegality.
Vývoj šel jinudy.
Stejně je to jen uplacená gamesa. Bosch jezdí na 660 W, ale "nominál" má 250 W a je v EU v cajku.
Kdybys dal půl kilowaty do náboje, jsi ilegál, i když taky půl kilowatou nejedeš furt.
Celý svět, včetně Vysočiny, přechází na střeďáky. u kol. Výkon maskují nějakým tím "jmenovitým" aniž by člověk někde našel, jak je měřen. Výkon už neřeší, ale řeší rychlost.
Spousta kolegů nějakým způsobem má zrušený limit přípomoci na povolených 25 km/h. Mě ten limit nevadí, ale někomu ano. No, a to se teď, podle "urban legend" hlídá. Najel jsem na ekolech asi 20 tisíc po Evropě, tedy Francie, Německo, kousek Španělska, a žádnou kontrolu jsem nikdy nepotkal.
Možná při řešení pojistných událostí.
Pánové jen na okraj - elektromobilita u kola a auta je něco zcela odlišného.
Důležitým prvkem je u obou řídící jednotka která ze stejnosměrného proudu v baterce dělá střídavý trojfázový proud, který budí motor. Je jasné, že u kola je dost primitivní, u auta je to počítač se spoustou čidel.
Co se u řízení kola vlastně děje vám objasní připojený obrázek.
Bohužel moc ne, animace nešla poslat jen jpg
Určitě by to dali i přímé motory.
Bez převodů.
.Ale pak v kopci do nich musíš pustit hodně Wattů, aso tak 3-4 kW v maximu by stačily.
Ale EU ti povoluje 250 W.
Tak to prostě uvaříš, protože ti nedovolí pustit výkon. Nebo jezdíš jako nelegál.
lubo jezdí na přímém motoru a hodně drsné kopce.
Ale limit 250 W fakt nedodrží.
Auta tohle právní omezení nemají, tak nemá smysl nic srovnávat.
Zkus nám vysvětlit co s tím kolem hne z místa, když při nulových otáčkách je výkon rovný nule?
Chytáš se lejna, když důstojnost si již dávno ztratil.
Tohle tvrdíš zase jen ty, a čím dal tím hloupější demagogií.
Jde o účinnost motoru. Když se rozjíždí, je účinnost malá a zvětšuje se, až do optimálních otáček. Pokud je zrychlení dostatečně rozumné, nepoznáš to. Pokud se v malých otáčkách drží motor dlouho, stane se z něj topítko.
Nechápu, proč se takhle ztrapňuješ.
Konečně jsi nám to vysvětlil, prozřeli jsme - hýbe s námi účinnost!!! :-D
Proboha!! Podívej se do fyziky pro obecné školy, než napíšeš takový nesmysl.
Z místa tě pohne samozřejmě kroutící moment, leč za nulových (velmi nízkých) otáček a tedy výkonu, bude účinnost taky mizerná.
Technicky vůbec nevím, o co se tu dohadujete, teda pokud hádání se není cílem a původní předmět diskuse jen prostředkem...
Sodoma
Děkuji, za souhlas, z místa se samozřejmě pohneš jen díky krotícímu momentu, který je u elektromotorů nenulový při nulových otáčkách - viz charakteristický průběh motoru BBS HD obr 1.
Stejně tak je velikost momentu důležitá i při pohybu po nakloněné rovině vzhůru a není to jenom otázkou hrubé síly u přímých motorů obr 2, ale tentýž kroutící moment lze získat vhodným zpřevodování relativně slabého motoru u nábojových převodových či středových motorů- obr 3.
Výkon je práce za čas. Práce je síla na dráze.
V případě rotačního pohybu, kroutící moment za úhel (typicky otáčku, tedy 360°).
Pokud stojíš na místě a chceš se uvést do pohybu, striktně vzato pálíš elektriku na místě bez pohybu, tedy nulové otáčky a tedy i kosmický kroutící moment ti dá nulovou práci. A stroj pálící libovolné množství energie bez vykonání práce má nulovou účinnost. V případě elektriky je chronickou černou dírou na energii přeměna v teplo.
Motor snažící se tě rozpohybovat z nuly je tedy přímotop s účinností 100% (víceméně, že).
Teprve rozpohybováním na alespoň nějaké otáčky začne růst vykonaná práce a tedy účinnost zařízení jako motoru.
Vřazením redukčního převodu zvyšuješ pevným násobkem otáčky motoru proti kolu, tedy ta "nule blízká oblast" je z celkového pohledu menší. Převod obchoduje kroutící moment za otáčky a tedy motor může být slabší na Moment, ale musí to kompenzovat rychlostí (otáčkami).
Potíž je, že se zvyšující se rychlostí mimojiné rostou odpory ve všem mechanickém a tak celková účinnost začne zase padat dolů.
V konečném důsledku je tedy důležitý PRŮBĚH kroutícího momentu vzhledem k otáčkám motoru (čím plošší tím lepší), ale ačkoliv má elektromotor proti spalováku ten průběh plošší, pořád má nějaké optimum a nad ním i pod ním to jde do kopru.
S nábojovým motorem se po týhle křivce průběhu momentu (a účinnosti) budeš plynule pohybovat s měnící se rychlostí jízdy (otáčkami motoru).
Se středovým pohonem jsou otáčky motoru zamknuté s otáčkami klik a přehazkou se obchoduje moment za otáčky až na kole. Motor tak pracuje v mnohem užším spektru rozsahů, což umožňuje optimalizovat a výsledkem máš celkovou účinnost lepší.
V autě se řadí ze stejnýho důvodu, jen spalovák má minimální nutné otáčky (proto potřebuješ spojku) a relativně špičaté průběhy.
Pravdu máte tedy oba, jen se o tom nedokážete dohodnout a nemíním rozsuzovat čí vinou.
Ve středovém motoru jsou dvě volnoběžky a jedna dovoluje rozdílné otáčky klik a talíře.
Nemám problém s dosažením cíle různými způsoby, také proto nepíšu hanlivě o "kozích deších a šidítkách".
U e-kol je velmi zajímavá spotřeba a je otázkou, které řešení je ve výsledku úspornější a umožňuje delší dojezd.
Problém je jinde.
Každý elektromotor má jisté otáčky, při nichž pracuje optimálně. Při nízkých otáčkách nepřeměňuje elektrický příkon v mechanickou energii, ale v teplo. Protože platí zákon zachování energie, to co motor protopí, nedá do mechanického výkonu.
Aby motor udrželi v optimálních otáčkách, používají se převody. Nebo taky ne, tedy u přímých motorů. A pak, aby se ten motor dostal do optimálních otáček potřebuješ slušný výkon. Nikoliv trvale, ale právě v těch pomalých otáčkách, ze kterých je potřeba stroj co nejrychleji dostat. MagicPie3 měl takovou hranici u 28" kol někde kolem 12 km/h.
Jakmile se jelo pomaleji, už vlastně jen topil a netáhnul. Pak už bylo potřeba stroj tlačit, jinak by ho člověk uvařil.
Tvoje výpady jsou dětinské a naprosto se netýkají problému.
No a zpět k těm nábojovým převodovým motorům. U těch jsem já i BobBon a pár dalších narazili také na limity, uvařili jsme jim ty převody a následně motor.
Důvod byl očividný, prostě jsme ty stroječky přetížili tedy, používali mimo rozsah konstruktéry plánovaného využití.
A to je důvod, proč tu velmi doporučuji středový motor. U něj ani při řádném přetížení,jsem podobný problém nezaznamenal.
Elektrokolo asi nekupujeme na jeden konkrétní výlet, tak kvůli celkem zanedbatelnému finančnímu rozdílu je škoda nakoupit si kolo, které má své limity. Nemusí se hnedle přetížit, může dojít ke kombinaci obého, vyšší hmotnost, větší sklon, táhlejší svah a třeba navíc i protivítr. Nebo kolo použije někdo jiný, s jinými nároky.
Na FB je pár skupin uživatelů elektrokol, kde se všechny tyhle problémy kolem dokola diskutují.
Je rozumné se učit z chyb ostatních a ne z vlastních. Protože jsem s e-kolem začínal v dobách, kdy nějaká "tovární" kola nebyla a cesta k motorizaci hledala, nasekal jsem dost drahých vlastních chyb.
Ale nakonec všechno dobře dopadlo, a už pár let mi e-kola slouží, a nikoliv já jim, jak se v počátcích zdálo.
Motto:
"...Já..Já....Já,....Já, jenom Já...." J.P.
Různě si stěžuješ, jak kolegové neberou vážně tvé zkušenosti a nedokážou je ocenit. Nediv se, to že ráno sedneš na kolo se třemi baterkami, dáš TURBO a překonáš 160km jaksi nestačí. To možná něco řekne dálkovým jezdcům, ale pro příležitostné výletníky je taková zkušenost, při volbě vhodného kola, zcela bezcenná.
Chceš-li opět získat uznání, tak budeš muset projevit více empatie, pozorně vyhodnotit dotazy a kvalifikovaně na ně odpovědět bez osobních ataků. To, že jsi kdysi nedbal rad páně Śikuly a Straky, a nastavil na ŘJ proudy do motoru nad povolený limit a motor vyhořel, dnes již nikomu nic neřekne, hlavně nic nevypovídá o současných pohonech.
Za sebe bych ti ještě doporučil doplnit si vzdělání, abys věděl co se skrývá za pojmy výkon, točivý moment a co ovlivňují. To, že nás žene účinnost je opravdu dost mimo mísu.
Takže radu od staříka - pozorně poslouchej dotazy, pokus se vžít do kůže tazatele a pak odpovídej. Seniorka, která chce e-kolo pro příležitostné výlety kolem Vltavy, či Berounky, má rozhodně jiná kritéria pro výběr než nadupaný rafan chystající se do Alp.
Pak budeš opět vítaným a oceňovaným diskutérem se samými plusy. :-)
Pokud máš nábojový převodový, tak prstenec s magnety se točí 5x rychleji než vlastní kolo (velký buben s výpletem), které je "připojeno" až za převodovkou s převodem 1:5 a volnoběžkou.
Motor je 250W, takže do cívek teče menší proud a netopí tolik. Má samozřejmě menší točivý moment než "kilowatt", ale díky převodu do pomala moment vzroste 5x, a ve výsledku je větší než u přímého motoru.
P.S. Když u nábojového převodového zpomalíš např na 12km/h, tak se nic neděje, ten prstenec se točí jako kdybys jel šedesátkou na přímém motoru a docela slušně táhne.
Ano, podaný výklad odpovídá mým zkušenostem s nábojovými i středovými motory. Ale trochu mi vrtá hlavou, proč se udává u středových míra dopomoci v % (třeba yamaha PX 340%) a u nábojových ne (a to i u těch podstatně méně častých s torzním snímačem). V čem to vězí? Že by ve "vloženém členu", tj. převody a energie cyklisty mezi motor a kolo? Děkuji za případné objasnění.
Omlouvám se, ale přesně nevím, u svého střeďáku to nemám.
Co jsem kdy četl, tak by to mělo fungovat u motorů s torzním snímačem a definovat jak silná bude asistence v porovnání se silou na pedálu.
Jinde než u motorů s torzním snímačem jsem takový údaj také nenašel a to zdaleka ne u všech. Ale, vyplývalo by z toho, že když například pro bosch CX 4.gen. se uvádí dopomoc 360%, pak abych docílil maximálního výkonu 660W (tedy údajného), musím dodat vlastními silami cca 185 W, a to už je po delší dobu docela hodně (pro starého člověka). A chápu, že když mám těžší převod, budu se muset do pedálů více opřít, v případě lehčího převodu zvýšit frekvenci šlapání, asi půjde o nalezení optimálního převodu pro každou jízdní situaci, no, ale také nemusím mít nutně maximální výkon. Ale možná špatně počítám a uvažuji.
Prostě to někdo udává a někdo ne, třeba u Bafangů to nevidím. Možná je to i v tom, že středový motor působí stejně jako cyklista na šlapací osu, kde tohle uvádět dává větší smysl. Možná na levných systémech není tak sofistikovaná ŘJ aby to vůbec jako pevné procento šlo definovat, někteří výrobci mohou mít ten koeficient proměnlivý podle síly na pedále. Někteří výrobci umožňují si to uživatelsky nastavit.
Ve hloupých osobních výpadech nepochybně vedeš, ale k věci:
Kolega se ptal zdali by í nábojový motor mohl vyhovět jeho potřebám. Napsal jsem, že jezdím střeďák a popsal své zkušenosti s nábojovým převodový motorem, že by mohl vyhovět, ať si to promyslí a vyzkouší u prodejce.
Teď k věci - ty kozí dechy, či šidítka byly logickou vývojovou etapou po přímých motorech. Konstruktéři pochopili, že rekuperace je na kole málo účinná, tudíž zbytná, a že po vložením volnoběžky nebudou motory klást jízdní odpor při vypnutí napájení, aby vylepšili schopnost jízdy do kopce vložili do motoru planetový převod.
Nominální výkon 250W je stejný jako u středových, podle měření kolegů zde, je u obou motorů špičkový výkon mezi 400 - 600W. Liší se pouze počtem vložených převodů a z toho plynoucí schopnosti překonávat stoupání - u nábojových je vesměs jeden stupeň, u středových je jich více a navíc jsou k dispozici vnější převody - střeďák logicky vyjede strmější kopec.
Uživatel musí zvážit své potřeby, schopnosti, solventnost atd a podle toho volit.
Na ježdění kolem komína, při nájezdu 500km za rok, zjevně nepotřebuji karbpnový speciál se středovým motorem za 300 litrů.
Ještě dotaz? Rád odpovím.
No, a jako "pokročilý uživatel" varuji před nákupem motoru v náboji a uvádím důvody.
Bylo by fér, kdybys místo pomluv uvedl své důvody,proč si přešel na střeďák, aby kolega "mohl zvážit a promyslet" jak správně píšeš.
A málokdo má s e-koli tolik zkušeností, jako já, zveřejni kolik si ujel, a pak raď.
Zvážit něco, co neznáš,je těžké. Rozumný člověk ví, že nároky se časem mění. A pak narazí na ty limity.
Kozí dechy se hodí jen do přestavb.
Už asi podesáté tady píšu:
CENA MOTORU NEROZHODUJE.
CENU URČUJE BATERIE.
Historii vývoje elektrokol umím,byl jsem u toho...
Jindro, ty nediskutuješ, ty ignoruješ, nebo horší - nechápeš mnou psaný text a jeho význam.
Co je nepochopitelného na tomto odstavci - cituji:
"Nominální výkon 250W je stejný jako u středových, podle měření kolegů zde, je u obou motorů špičkový výkon mezi 400 - 600W. Liší se pouze počtem vložených převodů a z toho plynoucí schopnosti překonávat stoupání - u nábojových je vesměs jeden stupeň, u středových je jich více a navíc jsou k dispozici vnější převody - střeďák logicky vyjede strmější kopec."
To je podle tebe preference nábojových motorů a zdůrazňování jejich "nadřazenosti" a použitelnosti nad středovými?
Dlužno dodat, že - mimo již napsané - na střeďáku preferuji torzní snímač, takže ŘJ lépe a plynuleji dávkuje asistenci a snižuje spotřebu údajně o 8-10%.
To, že máš naježděno nejvíce z nás je jistě pravda a i hodno obdivu, ale ještě neznamená, že všemu rozumíš nejlépe a že seš technická jednička, např. 1000km na otočené vidlici mluví za vše.
Tvoje neustálé zdůrazňování nájezdu je spíš humorné a připomíná mi Tři veterány, když se pokoušeli medaile vyměnit za polévku, a dostalo se jim odpovědi:
"Za zásluhy si nekoupíš ani PRD!"
Jindro, oni ty bohaté zkušenosti ale mají pravděpodobně takový drobný háček, když jsi nabýval ty své bohaté zkušenosti, tak to byla opravdu prehistorie kdy se používalo nižší napětí--desetičlánkové sady--36/42V, dnes už se toto napětí více méně nepoužívá a přešlo se na vyšší napětí--48V
dnes u mě byl kámoš , kterému jsem kdysi stavěl elektrokoloběžku na 36/42V, loni mu bouchli saze že zkusí přejít na 48V, koupil mašerskou kolobrndu od kostky a přímý pohon 500W velikosti 250W pohonu v kole 26 palcu , už si to poskládal sám, ale potřeboval pomoct s nastavením---jelo mu to jenom 30 a přez telefon jsem mu to na víc nerozchodil, což se nakonec povedlo--bez zátěže cca 50kmh, zhruba o 10km víc, než v případě napájení 36/42V
že je taková rychlost nelegální je zbytečný řešit, jde tam navolit i legálních 25kmh, vubec si ale nedělám žádný ambice že na legálnostní rychlosti 25kmh lpí pouze ten, kdo tomu svému vehiklu nemuže dovolit víc.
O co ale jde---oproti přímému pohonu na 36/42voltech mu to prý jede kopec nekopec 18kmh---váží něco přez 90kg. Já na tom nejel, ale není duvod, abych mu nevěřil, že při modernějším vyšším napětí je to trochu jinde než v právě těch prehistorických dobách na které se hold budeš odvolávat až do soudného dne.
Samozřejmě že je to technicky co se týče komfortu jízdy určitě horší, než vymakaný středový pohon, ale na 48V je to trochu jinde než kdysi na 36V.
PS: držím palce, až za cca 10 let budeš bilancovat svoji solární soběstačnost pomocí baterií za 100 a víc K aby to zase nebylo o tom samém---to už mám za sebou, vubec to nefunguje, a že baterie za deset let denodenního provozu z maximu do nula pujdou do kopru, to je víc než jasný, jsou to jen baterie s daným --ví dnes buh, jakým počtem cyklu.
Zase, demagogicky vedeš diskusi jinam.
Nepíši o konstrukci kola, ani nedoporučuji svého Bosche. Jsi fakt zkušený demagog.
Radím, a každý si to může najít. STŘEdOVÝ MOTOR.
Třeba Bafang.
Ty tu sveřepě nabízíš slepou vývojovou uličku, nábový motor. Ten má, po jedenácté, smysl v přestavbách, ne u nového, továrního kola.
Nepleť do toho karbon, te je odvádění pozornosti od podstaty
Proč si vyměnil nábový motor za střeďák, to chci slyšet
Já nevedu diskuzi jinam, já odpovídám na dotaz je-li nábojový motor použitelný pro ženu, na malé výlety do 500km ročně. Jako jeho šestiletý uživatel říkám, že za jistých podmínek ano a dokládám záznamy z navigace. Že ty v tom vidíš něco jiného, to je tvůj problém.
Jen se musím usmívat při vzpomínce na "Kometu", jak jsi jí místo středového motoru BBS-HD 1000W do přestavby městského kola tvrdošíjně vnucoval přímý nábojový.
Kdy jsi tak prozřel? :-O
Všem je snad jasné, že pořizovací cena je jeden z faktorů volby a tak poznámka, že ne každý potřebuje karbon je zcela na místě. Jen ty zjevně nechápeš její smysl a vidíš v tom odvádění pozornosti. :-)
hmm, cena...
už jsem to psal asi 8x, tak znovu abys to pochopil i ty.
Cena motoru nehraje roli. Nejdražsí je baterie.
A pak to kolo.
Moje kolo bez motoru stojí 100 tisíc, s motorem 125 tisíc az toho baterie 20 tisíc.
Cenu typ motoru ovlivní minimálně, ale je to marné.
Přiznal si, že je lepší střeďák že sám ho jezdíš, a jako jediný důvod pro volbu nábového motoru jsi vymyslel cenu.
Ok, tak si tu nehraj z kroutícími momenty, nedělej ze mě i ostatních blbce, a napiš pravdu
Jako píšu já od začátku.
Prostě lepší je střeďák, pokud si kolo nestavíš sám, a ušetříš a jsi ochoten akceptovat limity.
Koupit hotové kolo s nábovým motorem je nesmysl.
Typ motoru cenu ovlivní minimálně.
Lubo se svym silným přímym motorem je mimo hru, on nejezdí legální kolo.
Je až tragikomické, jak jste ochotni, pro vlastní pýchu, propagovat něco, co jste sami zavrhli. Najezdili jste na e-kolech prd, a troufáte si radit.
směšné
Ja by som si dovolil povedať, že demagógia je tvrdiť že stredový motor je najlepší a jediný vhodný na všetko. To skutočne nie je pravda. Stredový motor nemá len výhody. Má aj nevýhody. Záleží od podmienok pri ktorých bude používaný či výhody prevážia nevýhody alebo naopak. Je to ako tvrdiť, že jediné auto ktoré má zmysel je štvorkolka s automatom. A ostatné riešenia sú prekonané a nedostatočné. To je rovnaký nezmysel.
Cena nábojového motora aj s kolesom je cca 200€, stredový motor stojí dvoj až štvornásobok. Ak je cena bicyklov s podobnou batériou rovnaká, ušetrilo sa niekde inde.
Malý nábojový motor sa vďaka jednoduchosti a cene bude používať aj naďalej a pre určitú časť cyklistov bude plne postačujúcim riešením.
Už sem se ptal jednou, v čem je nábojový motor funkčně lepší? Tys neregoval protože v ničem, takže příměr s autem pokulhává. Různé typy aut jsou lepší na různé věci. Ale nábojový motor není lepší v ničem, zejména ten levný. Ano je levný a v některých scénářích použitelný, ale nikdy lepší. A ty vymakané nábojové motory nejsou levné. U Mahle X20 stojí 200 € jen středové složení s torzním snímačem. A i tohle se na ty i dost drahé elektrické silničky montuje hlavně proto, že je to nenápadné a lehké, funkčně lepší to není.
Nežere řetěz, kazetu a placky, zvýšení kroutícího momentu nastává až v náboji a nese ho jen výplet.
Na středovém pohonu může být řetěz otázkou i méně než 1.000km
Ale funguje pak naprosto stejně jako cyklista na kole bez přehazovačky---delší kopec nevyjede, nebo v něm chcípne a po rovince nebo z mírného kopečka kmitá nohama neefektivně jako idiot, přesně to samé jako ten přímý motor i když s planetovou přehazovačkou. To zpřevodování v motoru a je už jedno jestli v nábojovém, nebo středovém je nutnost aby se z více otáček poměrně malopruměrových motoru dostal tím převodem přiměřený výkon který bude dostačující na to, aby ho bylo možné považovat za přípomoc ale aby nesežral běžnou ještě váhově přijatelnou baterku po ujetí pár km.
Přímý motor okamžitě pozná jestli pomáhá do kopce, nebo po rovině a příkré kopce dlouho nedá--stejně jako cyklista bez přehazovačky.
středový motor ale oklame zadní přehazovačka která tomu motoru do kopce ulehčí a po rovině ho neuštve, prostě si točí tím svojim tempem které mu nejvíc vyhovuje stejně jako cyklista když si volí optimálně co jeho tempu nohou vyhovuje přehazkou.
Nic z toho nepopírám, viz zde:
https://www.nakole.cz/diskuse/30269-vyber-el...
Ale tady konkrétně otázka zněla v čem je nábojový motor technicky lepší (chápu jako "výhodnější")
V technické praxi prakticky neexistují "jediná správná řešení", každé technické zpracování má nějaká pro a proti, záleží co je nejvýhodnější pro jednotlivou aplikaci.
Když se k tomu připočte otázka ceny pořízení a následného provozu, může nábojový motor skutečně prokonkrétní aplikaci vyjít lépe.
A to i přesto, že technicky je "střeďák" dokonalejší...
Ale tady konkrétně otázka zněla v čem je nábojový motor technicky lepší (chápu jako "výhodnější")----------------------------------------------------
jednodušší montáž--omotoruješ tím jakékoli kolo, přední, nebo zadní.
jednodušší elektronika--tak nějak to bude fungovat vždy.
bezproblémově dolnitelné o plynovou páčku a většinou u přestavbových sad bezproblémově vypinatelné omezeni rychlosti 25kmh.
Hodně bych tento typ pohonu obhajoval v případě že si přestavbou kol minimálně přivydělávám, přecijenom se asi nejde víc zákazníku pokud investice do přestavbové sady motoru stojí 5000kč než když ta sada stojí 10000---plus baterky, plus práce, která si myslím je v případě přestavby na středový pohon složitější případně u některých kol možná i neproveditelná, časově náročnější seřízení po přestavbě, asi i nutnost koupě a výměny zadních převodu--tedy i přehazovačky---prostě na kšeft se to dělat nedá-----Středový pohon plus práce plus jiný převody dozadu plus jiný všechno, no to když udělám cenovou nabídku tak si asi každý koupí raději nové origo elektro kolo---nejspíš s přímým náhonem, ale nový, vonavý a s nějakou alespon pocitově seriozní zárukou.
Já když jsem dělal pro sebe a kámoše ty koloběžky přez přímé motory za 5tisíc tak to bylo cenově na hraně i když používáme obyč čínské baterie za cca 2000kč jedna sada 36V cca 10Ah--používáme 2 až 3 sady--tedy cca 4/6 tisíc baterie 30Ah.
Koloběžky bud Wilcox--4000kč, případně Kostka 6000kč--pohon 5000kč, baterie cca 5000kč, nějaký serepetičky 3000kč ------když to podtrhneš bez práce, vyjde to na cca 18000kč----přitom taková blbost :)))
Podle podmínek, kde jezdíš.
Na rovince, na nákupy, je to jednoduché a malinko levnější. Levné totálně, když vrazíš motorek do předního kola jako přestavba.
Véliby všechny jezdí s motorem v předním kole.
Pokud chceš malinko víc, hrozí ti občas, 6e povrzeš nějakou zátěž, nebo půjdeš na polňačku a terén, pak budeš s takovým kolem plakat.
A levná věc se ukáže dražší, když kupuješ nové a další kolo.
Fakt jsem si tím prošel od píky, a drandil na postaveném ekole na Paříž dříve, než mnozí vůbec o ekole slyšeli.
Vím co za tím je, ale stejně mě to mrzí, když rady tvrdě získané a zaplacené jsou dehonestovány
Koukáš na to z pohledu geronta, který potřebuje motor, aby šlapal za něj. Pokud do kopce potřebuješ jen přípomoc, tak pojedeš hlavně za své a motor v nízkých otáčkách neupečeš. Takže pokud jen malá přípomoc, tak slabý nenápadný motor skrytý za kotoučem a kasetou má smysl.
Takhle to ale bohužel vubec nefunguje, ve chvíli kdy začneš používat motor---což už samo o sobě asi vznikne tehdy, když dospěješ do fáze---no ale já to za své už nedám, tak ve chvíli, kdy si začneš vypomáhat motorem ty zbytky fyzičky ještě víc rapidně a velmi rychle začnou padat dolu, takže ve výsledku co neodmaká motor prostě nedáš a tady je právě problém toho přímého pohonu v kole--ty mu v kopci prostě nepomužeš, nemáš na to v těch nohách sílu zvládnout trochu víc, než jen kvedlat nohama na rovince----středový pohon to za tebe dá, ale nábojový ne, na něj je to jen za jeho už hodně .
Já nemám potřebu a snahu si hrát na nějakýho aktivního sportovce, já si dnes už chci ve volném čase spíš odpočinout a v pondělí přijít k zákazníkovi připravený makat zase jako šroub, když pojedu tedy za své, za prvé hrozí, že se dobiju, za druhé je problém že se mi podstatně zuží možnost trasy smyslu kolečko---po otočném bodu se vrátit zpět jinou trasou, takže jestli za své---25 km, nebo s motorovou přípomocí--50 a víc kilometru mi umožní podstatně větší výběr tras které mohu za den projet, ale s každým odjetým kilometrem na motorové přípomoci co z kopce dělá rovinku opravdu padá ta schopnost to ujet za své. Při vší uctě k Jindrovi a jeho výletum po francii s denním nájezdem cca 160km na tři baterky cca 30Ah, no Řeporyje Okoř Kralupy nad vltavou a přez dejvice zpět cca něco přez 90km jsem dal i na koloběžce s cca 20Ah baterkou aniž bych řešil něco zásadně víc, než že si to musím odstát na stupátku---jooo trochu přeháním, něco jsem musel taky přidat ze svého, ale rozhodně podstatně méně, než když vyjedu na kole bez motoru a domu se vrátím dobitej po 30 km.Nojo no, hold ty doby, kdy jsem zvládnul na kole na těžko pouze za své okolo 100km za den už jsou hold minulostí ale jedno jsem tehdy pochopil, když ujedeš 10km, uvidíš cestou jen jeden kostel, když ujedeš 100 uvidíš jich za den deset a v tom je ta přípomoc fajn---když už to nedaj pouze nohy.
Ale při těch delších nájezdech už právě hraje velikou roli ten poměr dojezdu na celkovou váhu toho pohybovadla, pokud je pohon efektivnější---tedy středový pohon, na danou váhu na tom bude líp díky zpřevodování kdy sežere z baterie mín, tedy nepotřebuje tolik váhy ve článcích jako méně efektivní přímý pohon na každý další ujetý kilometr.
Jako aktivní letecký modelář mám v modýlkách letadel běžně několik stejně výkonných motoru--třeba 250W, od některého ale potřebuji vysoké otáčky pro model navržený na rychlý let, od jiného potřebuji výkon ---stále 250W ale na nižších otáčkách pro vis na vrtuli jako vrtulník----u středového pohonu kola to řeší právě ta přehazovačka na zadním kole, bo pořád je to stejně jenom 250W, na přímém pohonu by to řešilo, že po rovince jedeš s nábojovým pohonem s převodem 5/1 a když přijde kopec vyměníš kolo s motorem za převod 15/1---nepraktický, že jo.
Ano, může to být levnější, ale není to lepší ve smyslu, že to funguje lépe, respektive, že se to z pohledu cyklisty chová lépe a lépe se mu na tom jede.
Ano, může to být levnější, ale není to lepší ve smyslu, že to funguje lépe.---------------------------------------------------------------------------
Mohu se zeptat co muže být levnější ale není to lepší ve smyslu že to funguje lépe?
tak nějak se mi nedaří pochopit na co vubec reaguješ
Ale v poho, každej jsme jinej, dnes---ve středu dopoledne píšu zákazníkovi, bud mohu dnes ve středu odpoledne, nebo v pátek odpoledne. jeho odpověd----paráda, zítra ---tedy ve čtvrtek -- jsem celý den doma.Nojo no, těžká doba, těžká doba.