Přátelé, kamarádi.
Po cca 15 letech budu potřebovat nový tlumič. Teď tam je nějaký fox RP..., spousta páček, které nevyužívám, nicméně dle servisu už je problém ho opravit. Vzhledem k tomu, že nějaký odskoky, přitvrzení a uzamčení jde okolo mě, mám to nastavený tak, jak mi vyhovuje = na plný zdvih, tak vpodstatě ani nepotřebuji tlumič, nýbrž něco jako "pružič" = něco, co má na koncích oka a mezi tím nějakou osu, na který je navinutá pružina. Prostě aby to zhouplo při přejezdu nerovností, nic víc. Abych nedostal ten ráz naplno do zadku.
A protože se v tom nevyznám: zdvih současného tlumiče je 100 (nebo 120) mm, už si to fakt nepamatuji, mně by stačilo klidně i méně, a nepotřebuji (vlastně vůbec nechci) nějakýho drahýho foxe nebo monarcha, mně by klidně postačovalo něco od sentůrů.
Dotaz č. 1: je vůbec možný (s ohledem na nějaký přepákování) vyměnit ten stávající tlumič se zdvihem 100 (120) mm za nějaký s menším zdvihem?
Dotaz č. 2: pakliže ano, jak se určí délka toho tlumiče? Je to dáno osovou vzdáleností těch krajních otvorů?
Prosím tedy, aby ti, kteří tomu rozumí, se na chvíli vrátili k podstatě tohodle webu, opustili bojovou linii na Ukrajině, přestali uvažovat, jestli tam budeme mít komunistu tohodle nebo toho druhýho a poradili.
Děkuji :-)
1) fotka současnýho by mohla být nápomocná
2) strojní praxe je, že se délka takovýhodle cajku udává jako vzdálenost mezi osama děr (montážní délka)
S délkou 100 (120) budeš mít asi trochu trabl, dneska jsou krámy plný tlumičů spíš dvojnásobných délek, když už seženeš tyhle prťavý, bývá to relativně podezřelá pseudočína.
Válí se mi tady jeden, kterým jsem chtěl nahradit tekoucí 160mm a nestačil se divit - hezky zakapotovaná pružina, uprostřed který není vůbec žádný tlumič, ale jen suché tělo, ve kterým je schovaná hlava šroubu, který to celé drží pohromadě. Proti plastové misce, kterou až v rámci odpružení vytrhneš, celá věc se rozletí na kusy...
Skončil jsem rozborkou původního, do kterýho jsem dolil nějaký olej, namontoval vzhůru nohama a prohlásil za dobrý.
Alespoň nějaký tlumení to chce, jenom pružina se chová fakt nepoužitelně a nedá se na tom jezdit.
Nicméně v současném MTB prostředí jsou pružinový tlumiče "ta příplatková výbava", zkus se podivat po vzduchových, slušná šance že bude levnější než vinutá pružina, dostupný i v příslušné délce (krátkosti) akorát se to holt jednou za čas musí dofouknout, no...
Tady sem našel nějaký přehled toho, co je potřeba si pohlídat při výměně tlumiče
https://www.worldwidecyclery.com/blogs...
Ten tlumič by měl mít nějaké označení z něhož by mělo jít zjistit jeho rozměry, taky by to mělo být součástí specifikace rámu. Dávat tam něco jiného než tam patří by nemuselo být dobré. Zdvih tlumiče je něco jiného než zdvih kola.
Asi před 15 roky jsem měnil tlumič. Taky to byl Fox. Koupil jsem odpovídající rozměr, ale nešel namontovat do rámu - změnilo se uchycení horního oka!
Původně tlumič měl horní oko dál od těla tlumiče a u nového bylo oko nalepeno skoro na těle tlumiče - je to vidět na obrázcích, které jsem kdesi stáhnul. Na prvním obrázku je "starý" typ, na druhém "nový".
Tlumič jsem vrátil a musel koupit jiný. Přesný typ a rozměr mi poradili v Písku u Cyklošvece. Dali mi i tabulku typů, kde je rozdíl mezi oky jasně vidět a má to i své označení. Ale tabulku jsem už někde zašantročil. Ač jsem si tehdy myslel, že tlumiče znám dokonale, tahle drobnost mi unikla. Doporučil bych ti se obrátit přímo na Švece, má to svá specifika.
Děkuji za odpovědi.
ckp13: do Písku ke Švecovi se zajíždím podívat několikrát do roka, poptám se na tu tabulku, nicméně tam jedou foxy = pro mé účely už zbytečný. Já i vidlici od foxe vůbec nezamykám ani nepřitvrzuju, odskok zajíc - želva mám tak nějak uprostřed, jezdím na plný zdvih = 120 mm. Zkusím asi stávající tlumič přesně poměřit (ta oka, jak říkáš) a najít něco levnějšího se stejným zdvihem. No a když nic nenajdu, tak se obrátím na mýho souseda a ten je schopen "pružič" vyrobit včetně stočení pružiny podle mý váhy.
ještě jednou díky :-)
Rozumím, že Fox už není potřeba. Mělo by stačit změření vzdálenosti mezi středy čepů při plně vytaženém tlumiči (aspoň mě to vždy fungovalo bez problémů).
Nicméně i pro tlumiče jiných značek bude potřeba pohlídat, aby se čep tlumiče potkal s otvorem v rámu. Překonal jsem vrozenou lenost a našel jsem obrázek od Švece, kde je vidět rozdíl mezi čepem dál od těla tlumiče a čepem nalepeným na těle. Předpokládám, že u tlumičů jiných značek to bude stejné.
Držím ti palce při výběru tlumiče, přestože mě děsně štveš. Najel jsi vloni o tolik víc kilometrů než já, že ti to nikdy nemůžu odpustit :-)))