ahoj, zdravím, jak moc kvalitní je ráfek, dvou, či jednostěnný? Např toto
https://www.cyklodiskont.cz/zadni-kolo-remerx...
https://www.cyklodiskont.cz/zadni-kolo-force...
sháním prostě zapletené zadní kolo, v brake brzdy 28, aby ráfek něco vydržel, protože ten přechozí vydržel pouze cca 2500km
Remerx mám na tříkolce, kde dostává spolu s výpletem na prdel značně netradičním namáháním na poměry cyklistiky. A drží. Ale mám kotouče.
Zajímalo by mě na co jsi odepsal ráfek za necelé 3kkm.
Jestli je to jak píše Jrr na probrždění, měl bys vyměnit ještě něco dalšího.
Brzdy, prostředí ve kterým jezdíš...
Pokud chceš kvalitní ráfek, pak dvojkalíškový. Ten fakt drží, jiné ráfky na našich turistických kolech nepoužívám. A dvojky dráty, nejlépe nerezové. Jo a brzdy máme véčka.
prosím, názvosloví.
ráfek nýtovaný přez jednu stěnu, kalíškovaný má do vnitřní stěny vložený kalíšek a ten je pronýtovaný do venkovní stěny.
Psal sem to tu už 10x...
nýtovaný:
https://www.remerx.cz/data/images/tx1344_2_tn.jpg
kalíškovaný:
https://www.remerx.cz/data/images/tx2035_2_tn.jpg
Když pominu jednostěnné ráfky a šroubovací náboje, tak tohle je v podstatě to nejlevnější co se dá sehnat, takže co čekáš za zázraky?
Každopádně jak už tu padlo, informace v čem byl problém celkem chybí. Ono stačí jednou blbě něco trefit a pošleš do háje i slušný ráfek.
Jestli chceš lepší ráfek, tak se dívej sem.
https://www.dtswiss.com/en/components/rims-mtb...
...jestli platí "dražší- lepší" nemohu potvrdit, já jsem s ráfky REMERX spokojen, Materiál ani konstrukce se neliší. Já si při koupi objednal dvojkalíšek(pro vyšší pevnost) a cena ráfku byla tehdy(asi před 5-ti lety)pod 30€. Zatím jsem žádný problém neměl, ráfek vydržel i několik slušných rázů po přejetí nečekané díry a při běžném provozu i v náročných podmínkách po 20000km je asi ve druhé polovici životnosti. Má jedinou nevýhodu- není švýcarský za dvojnásobek ceny... :-(
Materiál a konstrukce čeho se neliší?
Al slitin jsou spousty a já bych se naopak hodně divil, kdyby slitina ráfku za tři kila a za tři litry byla stejná.
....to máš pravdu,pokud jde o slitinu- pokud jde o cenu dovozového zboží, pak jistě souhlasíš že bude jiná u nás a jiná v "domovině"(vždy to není jen o kvalitě, ale i jiných faktorech,jako poptávka, značka
kupní síla atd). Chtěl jsem jen říct, že pokud jde o poměr ceny,užitných vlastností, životnosti,váhy a provedení, je pro dálkového cykloturistu jezdícího "natěžko" dvojstěnný ráfek REMERX srovnatelný a dostatečně kvalitní. Tak jako u ostatních komponentů neplatí vždy, že vyšší cena odráží i vyšší kvalitu pro běžného cykloturistu- jde vždy o souhrn více faktorů a je na každém vybrat si vyhovující jeho požadavkům a potřebám. Tím bych to ukončil- tazatel si to jistě "přebere". :-)
U hodně drahých ráfků už se platí hlavně za váhu, ne za pevnost, nebo ne?
U dvojkalíškových Remerxů mám stejnou zkušenost, jako bi-cyklista, nebo možná ještě lepší, na skoro 20kg těžkém "zimákovi", co na něm jezdím i v létě, se mi zatím nepodařilo probrzdit, nebo jinak zničit, ani jeden. Ale asi to bude i tím, že jezdím zásadně po asfaltu a dlouhé sjezdy tu nemám.
Za menší váhu při dané pevnosti. i když jak koukám na web DT Swiss, tak ty rozdíly nejsou až tak dramatický, hmotnost se liší spíš podle určení a šířky.
....koukám, že tu diskutujeme sami a zakladatel se po založení tematu "vypařil"- asi už si to vyřešil "po svém". :-((
Jezdím leta "na těžko" po asfaltkách/šotolině i cestách necestách Balkánu a Rumunska na ráfcích REMERX Dragon(dříve Panther 28"/zdvojený kalíšek)na treku s ráf. brzdami a pod 30000km jsem se nedostal. Při správném nastavení a rozumném používání brzd+ kontrole brzd. ploch je životnost dlouhá a probrždění nehrozí. Náboje se mi osvědčili NOVATEC jak vzadu, tak vpředu, špice nerez 2mm. Jednou ročně nechám kontrolovat/doladit házivost/napnutí a problém žádny...
nejdřív zdrbání-> Dukláku, to se zde probíralo snad 100x! sakra chlape hledej!
K Tvému dotazu:
neblbni, upleť si to kolo sám.
recept: ráfek kalíškovaný (např remerx Jumbo, pokud Ti nevadí váha)
dráty DT Alpine III
nába - osobně mám dobrou zkušenost s Novatecem na strojních ložiskách(a naopak jsou zde lidé kteří s ním mají špatné zkušenosti) a Shimanem řady XT/LX
vzniklé kolo bylo schopno natěžko jezdit víc než 5000km (natěžko- jezdec 120, bagáž okolo20 kg)
a pokud vím u podstatně lehčího kamaráda najelo dalších 5000.
Pokud chceš namítat že to neumíš, tak se to prostě nauč. Zvládl jsem to jako panelákové dítě jěkdy v 16 letech....
AD názvosloví ráfků
ráfek může být jednostěnný a dvoustěnný. Výrazně je tužší dvoustěnný ráfek. (poměr tuhosti cca 1:8)
ráfek může být bez nýtů, nýtovaný (přez 1 stěnu) a kalíškovaný (nýtem propojené 2 stěny) - dle mého nemá smysl používat jiný než kalíškovaný co je co jsem zde psal snad 10x, takže hledej!
...případně si ho nechat vyplést v odb. servisu, kde hlavně u zadního kola zajistí stejnoměrné napnutí drátů kontrolou tenziometrem.
Tu kontrolu tenziometrem jsem dodnes úplně nepochopil, žádný z ráfků, které jsem kdy vyplétal, nebyl od výroby dokonale rovný, hlavně u spoje, takže pokud bych utáhl všechny dráty stejnou silou, ráfek nebude vycentrovaný.
Tak ono myslím jde spíš o to, aby to nebylo silově moc rozhozené, než aby to bylo všude naprosto stejné. No a ty Remexy jsou krásně rovné. Tedy zaplétal jsem si kolo jen jednou, takže houby vím. Ale ten jeden ráfek byl rovný.
Aby to nebylo silově moc rozhozené, na to si vystačím se sluchem, ráfek vycentruju co nejlépe, potom si na dráty zabrnkám jako na struny hudebního nástroje a chvíli se snažím je dotahovat tak, aby tam nebyly velké extrémy, čímž lehce rozhodím správné vycentrování, pak to znovu docentruju do rovna a kašlu na to.
Si nějak neumím představit ten opruz, měřit každý drát zvlášť nějakým budíkem, možná to má smysl u špičkových komponentů, u obyčejného Remerxu těžko.
Aby výplet byl stabilní, dráty musí být napnuté tak akorát. Pokud je napnutý málo, dochází při jízdě k cyklickému napínání a povolování až se to urve, pokud je to napnuté moc. Takže já klidně radši nějaký mm výchylku než mít nerovnoměrně napnutý výplet.
...asi nejde o "dotažení stejnou silou" ale o stejnoměrné napnutí po vycentrování(aby byla síla rovnoměrně rozložena na jednotlivé dráty). Kdo má "hudební sluch", ten to přibližně odhadne podle zvuku...
Ruční zapletení včetně správného napnutí je přeci jen piplačka a i zkušenému mechanikovi to bude chvíli trvat a naúčtuje si rozhodně víc než kolik to vyjde na strojově zapletených kolech za 1 200 jako v dotazu, tj. ručně udělané kolo bude buď dražší nebo z horších dílů. Ale nabídka hotových kol je celkem omezená.
(ne přímo na Xtondu)
No, kolo "z nuly" jsem poprvé v životě stavěl a centroval jako průmyslovák, 2 odpoledne po škole.
Takže... 4, max 6 hodin.
Speciální centrovací vidle?-> rám/ vidlice v kterém to bude běhat. V případě V brzd máš i centrovací dorazy.
Jinak krabička od tiktaků a gumička.
Centrovací pravítko? Kolo nasadíš do stejné vidlice opačně a podíváš se jak je to vůči té krabičce od tiktaků nebo brzdovému špalku. Pokud máš správné délky drátů a při prvotním utahování poctivě počítáš otáčky jsi max 1-2 mm bokem.
Tenzometr a hudební sluch nemám. Cítím kolik který drát utahuju, tj "neprasit" jen jedním drátem, ani při opravě někde venku po např nehodě.
Navíc DT Alpin III jsou v střední části zeslabené a tudíž mírně pružnější, lépe dorovnávají tahy mezi dráty.
Napoprvé je to těžké, ideálně pokud máš někoho kdo Ti včas řekne "takhle ne". Já se učil sám a tím byla má cesta delší.
Hodně velké chuťovky- např michálkem uváděný ráfek pro falcáky- bych si někdy chtěl zkusit, ale vím že by to nebylo rychlé a nejspíš ani na poprvé...
V příloze tabulka z pevnostních zkoušek drátů.
Já si zadní kolo na skládačku dělal sám, protože co sem chtěl hotové prostě nebylo, chtěl sem to zkusit, ale pro někoho kdo to nedělal je to práce na dost hodin a potřebné nářadí - tenzometr, centrovací vidlice, centrovací pravítko je za 3-4 tis. a to v hodně ekonomických verzích, takže vyplatit se to rozhodně nevyplatí.
Vidíš, já zrovna tu vidlici seriózně zvažuju. Ne že by se to mělo ekonomický vyplatit, ale právě abych byl soběstačnej. Cykloservisy tady v okolí na atypy nejsou zvědavý...
Však já všechno co sem napsal mám, tenzometr a vidlici sem měl ještě před tím než sem začal uvažovat že si něco sám zapletu.
Ono to není jen o atypech, ale i o vytíženosti servisů v sezóně, když prdnu drát v Pátek, tak si to hned opravím a o víkendu můžu jezdit
Prasklý drát se mi čas od času stane a to měním už i bez demontáže kola nebo i jen gumy.
Já jsem narazil hlavně na problém s atypickými požadavky tříkolky.
20"? Problém.
Kolo zapletené bez offsetu? Problém.
Pán by chtěl kola zaplést jako levé a pravé aby u jeden výplet "necouval"? Problém.
Uplně poslední zkušenost byla, když mi volali abych si přišel vyzvednout to kolo po opravě výpletu a když jsem dorazil tak se tam mechanik rozčiloval co tam chci že to eště nemá a začal vztekle rvát plášť na ráfek. Tak jsem řekl že se stavím zítra aby to mohl v klidu dodělat. Zjevně u toho i tak zkurvil duši, protože když jsem dva dny na to píchul, zjistil zjistil jsem, že tam nemám původní 20" Schwalbe ale nějakej 18" noname.
Člověk vydrží když si s ním někdo vytírá pr*el jen po omezenou dobu...
No, u nás v Náměšti dělal bývalý cyklozávodník servis kol. N ponku měl svěrák. Do toho svěráku upnul osu budoucího výpletu a ráfek se mu točil kolem špalíčku s nějakou referenční mezerou. Až usoudil, že hotovo, dal mi výplet, jednou rukou ho držel a druhou nasadil duši a pak pneu. To se muselo vidět :-D Pak jsem nahustil, skákalo to jak balón a šel jsem.
Jinak mu ze závodění odešly nárty až do sezení na vozíku...
Žáden centrovací a tenzometrovaci bazmek. Oko a prsty. Desetiletí praxe.
Práce na dost hodin - s tím souhlasím. Na druhou stranu, dvě cesty do servisu a zpátky taky nějaký čas stojí.
Že se to ekonomicky nevyplatí - s tím si dovolím nesouhlasit. Tenzometr, vidlice ani pravítko není potřeba, stačí centrovací klíč, prsty, uši, plastový nebo dřevěný špalíček a jakákoli vidlice, do které se to kolo dá upnout (problém jenom u tříkolkových kol s letmou osou).
Přesně tak, žádný tenzometr ani nic jiného potřeba není. Kola jsem si kdysi pletl zásadně sám. Poprvé mi to trvalo dvě hodiny. Každé další už byla otázka maximálně půl hodiny. Kolo (přední/zadní) jsem pletl přímo ve vidlici kola (biku/silničky), centroval jsem ke kousku dřevěné tyčky. Dnes bych kolo zapletl snad i poslepu, stačí pouze centrklíč.. Není třeba se toho bát, to už věděla i odvážná prasátka.
Varianta, aby člověk nemusel měnit ráfky a centrovat je pořídit si "nadstandard". Cca před patnácti roky jsem koupil Mavic CrossMax ST. Je tam 24 dutých "drátů" ze Zircalu a do ráfku se nešroubuje klasický nipl. Celých 15 let jsem ani jednou necentroval a neměnil jsem jediný drát - a to ráfky zažily opravdu hrozné věci.
Přál bych ti vyplétat a centrovat ocelový starší C falcový ráfek, který se kroutí jak žížala. Vyměnit prasklý drát na cestě a docentrovat umím, ale vycentrovat celý výplet, tak aby to bylo rovný a neporupalo hned ani za chvíli, tak to nosím k Wagnerovi, který tyhle věci umí.
Věřím, že to může být problém, nikdy jsem tohle nezkoušel. Mám kliku, že jsem celý život zaplétal Mavic nebo DT Swiss se 32 děrami. Asi tak od čtvrtého ráfku jsem se při tom koukal na televizi a pletl jsem "naslepo".
Normální moderní novej hliníkač taky vypletu a utáhnu, ale ta ocel je zvěrstvo, zejména, pokud už někdy chytil ránu. Na jedný straně srovnáš, vyboulí se jinde. Utáhneš ho a dráty porupaj. Neutáhneš to a rozjede se. Musej se dávat hodně dobrý (a tedy i drahý) dráty, co se nevytahujou a bronzový niple, který udržej tah a nenatahujou se. Měl jsem jedno kolo vypletený "úsporně" nějakejma hliníkovejma poniklovanejma niplema a bylo to tak do vitrínky. Přijel jsem z výletu dom a vztekle jsem to rozplet.... Tady i ten tenzometr je platnej, protože musíš najít kompromis mezi srovnáním a přetažením drátů. Bohužel nové falcové plecháče se nedělaj..... Pro zajímavost - mám 3 páry kol vypletených původníma drátama od roku cca 1915 nejstarší.. a držej jak helvítská víra. Jeden pár (ze závodky) je vypleten zeslabenými 1 mm dráty, jeden normálníma a jeden zesílenejma. Když na to v servisu koukali, tak nad tím kroutili hlavou, že tohle moderní matroš nedokáže.
Viděl jsem jako elektrikář měděné dráty 1mm2 z 30-tých let miluného století a měly menší odpor než "nové" 2,5mm2 dnešní. Bez problému 25A na 200m, neměnili jsme je.
Některý konspirace jsou pravda hele :-)
https://www.youtube.com/watch?v=j5v8D-alAKE
Pěkné, už jsem se na takové díval i dřív, jednou za rok dva se tu takový odkaz ukáže.
Jestli to byla narážka na ten kábl, tak ten sem měřil.
I na ty špice o patro výš - teorie že se dneska nevyrábí skutečně "pořádně" není jen teorie...
no já to vidím tak, že přežily ty mimořádně kvalitní povedené věci, šmejdy jsou dávno v tahu. Takže zas tak strašný to nebude :) Mimochodem, když tu starou závodničku obzíral maník, co se v tom vyzná, tak říkal, že je to tehdejší úroveň, jako kdybych dnes kupoval kolo za půl mega, takže rozhodně ne pro každého :)
OT:Je zajímavé že ze "starého" toho vydrží dlouho jen to co za to stojí. Kromě materiálních statku jsou takovými příklady F.Fajtl (96 let) a M.Zikmund(102 let) E.Zátopek(78let)
... jen filozofické povzdechnutí.
Nemám tušení zda je to náhoda nebo je za tím "vyšší moc"
no ale to od filozofie přecházím k ezoterice.
Ono to částečně souvisí - kolik lidí skutečně kupuje špičku? V histokolech se určitě vyznáš líp než já, ale když takhle od boku střelím že TESCOkola tehdy moc nebyly, hádám že se neseknu moc...
Materiálový inženýrství jak ho známe dneska je relativně mladý oddělení.
Ono sice na první pohled bylo spoustu výrobců - v každé větší vsi nějaký, ale při bližším pohledu je to jinak. Spousta z nich byli pouze přeprodejci hotových kol velkého výrobce s vlastním štítkem a i velcí výrobci jeli spoustu produktových řad různě zdobených a tedy i drahých. Pouze malovýrobci speciálů a obzvláště drahých kol si stavěli rámy sami... takže většina prodaných jol byla (aspoň původem) něco od ES-KA, Premier, Fuchs Zukmantl, Ahoj, Schneider, Zbrojovka... Nicméně, protože byla konkurence a kolo se kupovalo "nafurt" hlídali si kvalitu i u "laciných lidových" výrobků (viz ES-KA - kvalita je u všech typů kol táž). Ony ani ty lidový kola nebyly laciný, běžně se kupovaly na roční splátky. Byl samozřejmě dostupný neuvěřitelný sortiment doplňků a dílů, že nebyl problém si kolo odlišit tak, aby mu žádné jiné nebylo podobné.
K čemu jsme se to dopočítali tak před půlrokem?
Kolo mělo cenu 2 možná 2 a 1/2 celých dělnických platů.
(z daného platu dělník uživil i manželku v domácnosti a děti)
První, kdo do nastavené kvality hodil vídle byl kupodivu Baťa a jeho MAS - ty slavné dvoutrubkové rámy - počítali, aby kolo bylo co nejlacinější a blbě si odhadli pevnost rámu ve středu - tam se tyhle rámy rády lámou a pak Stadion Rakovník - který chrlil velké množství laciných (v té době) kol s kolísavou kvalitou. Sám jsem to poznal.. koupil jsem si nějaké skladové díly (nepoužité) a hnedle se mi podařilo rozlomit osu středu. Vada kování.... Zbrojovka si dávala zase třeba záležet na tom, že je mechanicky perfektní... taky byla o pořádný kousek dražší, než třeba ES-KA nebo Premier, ale ve třicátých letech měla to, čemu se teď říká "pevné osy" na ložiskách, a vydává se to za novinku :)
Jó, to byla měď, takové atomy se dnes už nenajdou... :D
Těžko říct jestli čistotota nebo rozdílné legování oproti dnešku. Byla to budka na konci zahrady, dělal jsem to tak, že v budce jsem proklenl konce a změřil u jističe. Dost jsem na to tenkrát hleděl, ale neprobíjelo to do země, tak jsme to nechali.
Tak v nouzi se to asi nějak dá, ale to nářadí se nevyrábí pro srandu králíkům, takže smysl to má a dělat zadní kolo v rámu bez nářadí, to bych se na to vykašlal a nechal to udělat servis. Už jenom, že sem to dělal poprvé asi tři večery a v místnosti kde sem to dělal vůbec nemám místo abych to dělal v rámu kola.
Pokud to budu dělat na koleně bez nářadí, tak na tom strávím ještě víc času.
Samozřejmě pokud to někdo dělá primárně aby ušetřil a nevadí mu, že tím zabije dost času, tak je to cesta.
dovolím si Ti oponovat-může to být i cesta k samostatnosti- já se centrování naučil z nutnosti velice jednoduše: přišel jsem k jedinému opraváři kol v Bratislavě (tuším v 1982-3) a ten mi řekl: neopravim Ti to, pozeraj sa... a po chvíli mi řekl: koľko povolím na pravej špici, pritiahnem na ľavej. No a keď robím vajco je to rovnaké ale na oboch stranách. S hubou dokořán jsem dojel tramvají (teda električkou) domů a zkoušel to. Po ráfku jsem čáral voskovkou abych viděl kde je výkyv.
Centrovat jsem se naučil až druhý den.
Když to zvládl kluk kterému bylo 14 a půl a byl silně levý na ruce... proč dnes lidi říkají že to dají servisu? Hledají pohodlí? nevím a nechápu.
Trocha plakání na závěr:
-kdysi se při řidičáku dělala i zkouška z oprav a údržby, prostě technického minima.
Kolo jsi si za socíku koupil v kartonu s otočenými řidítky a pokud jsi např nenastavil náboje,brzdy a přehazovačku v krátké době si dojezdil.
Takže opět, sejná zkouška:-)
Já nevím, jsem starej a zpruzenej dědek (je mi 54) když si myslím že to bylo svým způsobem takové prvotní třídění? "Jen ten kdo si zaslouží"?
Máš recht. Relativně nedávno jsem u praktické zkoušky slyšel povídat kluka o funkci naftového motoru, jak ve válci vznikne TAKOVÉ vakuum, že to z nádrže nasaje naftu, načež se na milisekundu nažhaví svíčka aby jí zapálila... Papíry prej dostal.
Problém je trochu v tom, že když jsem tu historku pak vyprávěl dál, první reakce byla prakticky univerzálně stejná: No a co, beztak to neni k ničemu potřeba znát.
Měli by zkoušet, zda mají v mobilu uložená správná čísla. V dnešní době si už většina nevymění ani pneumatiku. Ale s tím mobilem to zase umí docela dobře. Doba se mění a s ní i požadované dovednosti. Kdo z nás umí sekerou porazit vzrostlý strom a uživit se lovem?
Jako truhlář stojím za prd, ale porazit strom sekerou zvládnu bez problémů. Trefit lukem jelena na 20m si taky troufnu. Asi jsem nadčlověk teda :-)
Tak to tě obdivuju. Já bych strom sekerou porazil, to jo (ne moc velkej teda), ale ulovit zvíře... to rozhodně ne. Já bych ho totiž nedokázal zabít. Dyť i zvíře má přece maminku, tatínka, sourozence. Já bych to zviřátko musel chytnout a potom nějak přemluvit, aby samo umřelo, dyž by nebylo vyhnutí.
Jak se správně česky říká, máš recht Vladimíre :-))
Já bych to nebohé prasátko navíc musel přemluvit, aby se samo naporcovalo a schovalo do lednice. Neměl bych to srdce říznout ho za ouškem, kdyby na mě koukala ta velká, dobrácká, již vyhaslá očička (myslivec by řekl světla).
...leda že bych ho omylem srazil a usmrtil při jízdě na kole a přitom ho i naporcoval velkým převodníkem značky Gebhardt :-)))
Myslíš, že můžeš lovit ze vzdálenosti 20m?
To už je těžkej offtopic, ale...
Ano, myslím že můžeš, ba dokonce bych řekl, že to bylo nezbytně nutné, vzhledem k možnostem historického nářadí...
https://youtube.com/watch?v=Gq_mr_e2HWE
V oboře úplně bez problémů, jde klidně 400kg masa 10m od Tebe dívaje se Ti do očí, ale pak bys ho musel po zásahu šípu dohnat a dodělat tesákem, jinak je to jen týrání. A na to dostopování bych se přijel podívat, když by to majestátné zvíře bylo "loveno" v krajině :-D Škoda, že už sami volně nepřežijí a docela rozmáchlé pytláctví "myslivců" pořád. Taky by měli dělat pakotesty.
Lovit v oboře poloochočené jeleny? To už můžeš také nazývat lovem zabíjení prasete ve chlívku.
Mínil jsem tím schopnost uživit se bez styku s civilizací. Tuto schopnost už většinou nemáme, poněvadž jí nepotřebujeme. Nepotřebujeme jí stejně, jako schopnost opravovat auta, když je servis na každém rohu a zavolá se mobilem. Někteří to ještě nějak umíme, nebo si myslíme, že to stále ještě umíme. Asi tak stejně, jako umíme lovit lukem a šípem.
Jestli je tvůj sen stát se tupanem, kterej nic jinýho než vytáčet telefonní čísla neumí, tak prosim.
Dokud jsem auto měl, rozebíral a skládal jsem si na něm všechno sám nebo s dopomocí známého, včetně přetěsnění převodovky, výměny vstřikovačů a poloos či uložení náprav. Jako důsledek jsem pak skutečně věděl co tam je v jakém stavu a co se chystá "odejít" a spoustu problémů jsem našel už po zvuku za jízdy.
Já se milerád naučím jak zaplíst kolo (abychom se vrátili k původnímu tématu), protože něco umět se člověku obvykle neztratí a byť si nemůže z principu sám udělat všechno (zubaře zkrátka potřebuješ) tak alespoň TUŠIT o co jde se obvykle hodí.
Když nic tak proto, aby tě nějaký pseudořemeslník nevzal na hůl...
Ale pak se už jedná o hobby a ne o nutnost pro každého. Opravování auta alespoň na nějaké úrovni byla za komunistů skoro nutnost a nyní už to tak není. Naopak se stává skoronutností schopnost ovládat android. Prostě se svět mění.
Mně do toho nepleť, já si to auto nějak opravit dokážu a zaplést kolo také.
Že je to hobby a ne nutnost můžeš prohlásit prakticky o čemkoliv. Včetně hraní si s Androidem.
Ani schopnost najíst se nebo dojít si na záchod není dneska životní nutnost pro každého, přesto je ten život tak nějak víc fajn když to zvládáš sám.
Ale abychom se vrátili alespoň trochu zpátky k tématu: servis bicyklu je natolik jednoduchá až primitivní úroveň techniky, že by to skutečně měl zvládat každý kdo na něm jezdí. Už proto, že pak skutečně vědí na čem jezdí a nesetkáš se s lidma, který zničí zadní kotouč destičkama sjetýma na kov (dyť to furt ještě brzdí) zatímco přední brzda je netknutá z výroby (protože by mohli přeletět přes řidítka)
Předpokládám, že se shodneme alespoň na tom, že všechno umět nemůžeš (určitě né pořádně) a pak už je to diskuze o tom, které znalosti a činnosti jsou důležité a které nikoliv...
To bychom tu mohli rozebírat témata od přežití v přírodě, znalostí historie a umění, vědy, techniky, medicíny, politiky, sportu, internetu...
Příjde mi nesmysl srovnávat činnosti jako namátkou... programování webových stránek, podojení kozy, návrh elektronických obvodů, zahradničení, postavení zdi s cihel, vaření, operace slepého střeva, archeologické vykopávky, hra na klavír...
Všechno je za určitých okolností potřeba.
Proto v lidstvu existuje specializace na různé činnosti, aby se jedinec mohl konkrétní činnost naučit pořádně místo marné snahy od všeho trochu... :-)
Což to máš pravdu, jen je rozdíl mezi "neumět" a "pohrdat uměním".
A dneska se právě vcelku pravidelně dostávám do situace "hele ho debila, takový věci dělaj jenom idioti co si neuměj vytočit číslo na telefonu"
Takové pohrdání je velmi krátkozraké, jestli chci mít komu zavolat...
V tomhle nakonec kapitalismus celkem zafungoval a když je aktuálně řemeslníků snad ve všech oborech málo, tak pokud danou činnost neumím, je to on, kdo si určuje podmínky... ale to mi připadá fér, je každého volba, jakými činnostmi chce trávit svůj čas a kdy raději zaplatí někomu, kdo to třeba udělá lépe a rychleji...
No tak to se musím přiznat že sekera má v mých rukou
obvykle přesnost 3 cm, takže ten strom bych nejspíš žužlal tak dva dny a potom by mi spadl na hlavu.
Sice umím obsluhovat parní lokomotivu a postavit ji trať(kromě výhybek) ale to není lov, že jo :-)
V klidu, než se civilizace od lovců-lučištníků posune k industriálnímu věku máš dost času se doučit ty vyhybky, abys mohl taky zazářit :-)
....chlapi, vy jste teda borci- dostat se v diskusi od "kvality ráfku" k lovu lukem vyžaduje "mentalitu a znalosti" vrcholového politika!!! ;-)
Vítej na NaKole.cz, náš běžný denní chléb. :-)
...dík za přivítání- jsem tu už dýl a vždy mne udivuje způsob "přešaltrování", někdy i o 360°... ;-)
Nevím, jak to vypadá v autoškole teď, za mě bylo potřeba se naučit něco málo povídat k několika předem známým tématům a přišlo mi to stejné jako hromada zkoušek ve škole = naučit, projít a zapomenout.
Už tehdy jsme se shodli, že naprostá většina holek prostě kolo měnit NIKDY nebude. Pokud už by ji k tomu situace donutila a měla potřebné nářadí, tak větší problém než znalost postupu, by byl dostatek síly k povolení utažených matek... :-)
Znalost, jak funguje motor, je při jízdě v autě asi tak užitečná jako znát komponenty počítače při prouzdání po webu nebo tředa principy radiových sítí při telefonování.
Dokud vše funguje, je to naprosto zbytečné. ;-)
Třeba já jsem je to učil. A troufám si napsat,že většina z nich by to i sama dokázala. Stejně tak jsme třeba s děvčaty i tahali za autem přívěs s motorkami z jednoho střediska autoškoly na druhé cca 30km. Slečny měly původně obavy,že se někde nevytočí,já je uklidňoval tím,že běžně si nadjíždějído křižovatek jak s kloubovým autobusem,že tedy nemusí mít strach,že by se někde nevytočily. A pak už se toho nebály a neodmítaly jízdu,když viděly vlek.
Já si tenkrát v 80.letech vytrhl pár drátů na své Ukrajině. Po dlouhém shánění se mi podařilo sehnat nové české zadní kolo s torpédem. První,co jsem zjistil bylo to,že na český ráfek nenazuji ruský plášť,protože není 28 jako 28. Musel jsem sehnat český. Následně jsem ten český střed s torpédem opotřeboval tak,až ty válečky v torpédu přestávaly zabírat a mně se protáčely pedály. Takže došlo na to,že jsem to zadní kolo musel rozplést a zaplést tam ten původní ruský střed z Ukrajiny. Tehdy v nějakých 12 letech jsem se tím pár dnů zabýval,než se mi to podařilo srovnat. Musím ale napsat,že pak už s tím žádný problém nikdy nebyl.
Do zabírací hlavy existují válečky 3 rozměrů... pokud přestane zabírat, lze dát větší.
Tak zejména je to dobrodružsví, jestli to dokážeš. Zpravidla je to poslední taškařice na kole, do které se pustíš, abys to kolo opravdu dokázal postavit celé sám. Centrovací pravítko oželíš, nějaká centrovací stolice se hodí i na drobné opravy centrování. Dá se to zvládnout i jen ve vidlici a bez tenzometru. Hodil by se, zvláště u amatéra a nedouka, ale kdo ho má?
Obě kola jsou téměř totožná. Vyobrazení řezů ráfky, včetně rozměrů, jsou stejná. Je zajímavé, že Remerx připouští 120kg při 32 drátech a druhý výrobce pro 36 drátů jen 100 kg. Oba udávají stejný materiál.
Pro tříkolku bych zvolil větší počet drátů, u klasiky bych dal přednost větší povolené hmotnosti jezdce.
I když z uvedených údajů pro ni není logický důvod :-).
Pro naši informaci by stálo za to, zmínit z jakého důvodu vydržel ráfek jen 2500km. Vážíš hodně přes metrák?
Jinak ho lze odrovnat po ujetí několika set metrů, pokud v rychlosti najedeš na vysoký obrubník a kolo dostatečně "neodlehčíš".