Od jara pozoruji jednu věc. Na jednopřevodovém systému se mi neustále napíná a povoluje řetěz. Zjara jsem tam dal řetěz nový a s ním i nový pastorek na Nexus. Teď o víkendu jsem řetěz po 3000km vyměnil a všechno důkladně prohlédl. Žádná vůle středové osy,rozeta se točí souměrně,pastorek také. Říkám si,že kdyby v tom systému byla nějaká nepravidelnost,tak by se řetěz jen povolil. Na pastorku ani na rozetě není vidět nějaké obroušené místo,kde by snad ten řetěz špatně zapadal do zubů. Prostě nikde nic...
Poněkud nechápu na co se ptáš, řetěz se používáním obrušuje a tím průběžně prodlužuje, což je potřeba korigovat. Když dáš novej, tak je to pak potřeba vrátit zpět.
Mám napnutý řetěz,popojedu o pár metrů dál,zastavím a sáhnu na řetěz a mám ho volný. Popojedu o pár metrů dál a mám ho napnutý... Říkám si,že kdyby mělo být kterékoli řetězové kolo oválné,tak by ale k tomu napnutí nemohlo vzhledem k převodu 38z-19z dojít,protože ty nejvzdálenější body řetězu se na tom převodu nesetkávají pravidelně na stejném místě. A pokud by někde ten řetěz správně nezapadal do zubů,tak by na tom místě muselo být vidět nějaké poškození.
Hledal bych vakl v upevnění jedné z os ozubených kol. Nevaklá ti upevnění zadního kola nebo celá zadní vidlice?
Jedno z ozubených kol není úplné kolo, nebo klika nemá díru na osu v úplném středu. U starých kol se s tím lze čas od času setkat, zejména při kombinaci dílů od různých výrobců, když se sejdou blbě tolerance.
možností jsou 2:
- radiální excentricita převodníku
- radiální excentricita pastorku
Cyklisticky - ne "osma" ale "vejce"
co s tím:
zkus po 90°otáčet převodník (nezapomň si poznačit polohu kde jsi začínal) tak aby jsi měl minimální povolení.
potom totéž s pastorkem, tam jsou pokud si pamatuji, 3 polohy.
no a po dosažení nejlepšího stavu si řekni - lepší to nebude. totéž jsem řešil na skládačce.
(pokud protočíš zadní kolo ve vzduch bez šlapání zřejmě Ti bude pastorek trochu běhat- radiálně i axiálně - s tím nic nenaděláš)
Ať točím jedním nebo druhým tak nepozoruji žádný zvláštní pohyb. To elektrokolo má volnoběžku jak na Nexusu,tak na středové ose,takže při otáčení pedály dozadu řetěz stojí. Jedině když s kolem popojedu dozadu tak se pedály a řetěz otáčejí. Když zastavím,sesednu a zkusím vůli řetězu,pak kolo popotlačím metr zpět aby se otočil řetěz,tak je vůle jiná než byla předtím.
Zajímavé... budeš muset kolo upnout do montážního stojanu a sledovat pohyb obou řetězových kol při posouvání řetězu.
To by potřebovalo. Protože držet těžké elektrokolo zvednuté v ruce,otáčet pedály a ještě sledovat řetěz,to jeden člověk nedokáže.
Jen technická. K přizvednutí zadního kola u stojícího bicyklu není nutně zapotřebí stojan. Kolo lze za sedlo zavěsit např. na vhodnou větev...
myslel jsem pootáčet v smyslu přešroubovat převodník na "pavoukovi"
To mně také napadlo. Ale jak jsem to přeměřoval,tak od všech čtyř šroubů je vzdálenost na konec zubů stejná. I jsem uvažoval nad tím,že řetěz v některém místě nezapadá správně do zubů. To by ale muselo být na té rozetě znát. Zjara mi prodali super úžasný speciální super pevný řetěz na elektrokola KMC Z1 eHX,který byl dost úzký,teď jsem ho po 3000km vyměnil za širší Shimano CN-NX 10 a dělá to to stejné. Jednou zastavím,sáhnu na řetěz a říkám si,že bych ho měl povolit,jindy zastavím a říkám si,že bych ho měl důkladně napnout.
Když jsi (kdysi) vyřešil upevnění zadního kola ve vidlici, jak moc napnutý řetěz jsi (na tom svém verku) měl? Nebyla tahová i návratová část přímkou?
Jo a mrkni k motorkářům, je trápí totéž.
https://www.motorkari.cz/tema/?t=132874
A co tam prostě přidat napínák řetězu?
Přesně, taky mám dopředu bafanga a vzadu napínák rohlíka. A jde to pak někým šikovným docela štelovat i úpravou počtu dílků.
A pastorek vzdu dát do ohrádky proti padání řetězu, podle Sodomy jsem takto tisknul do sebe zacvakávající se čelíčka na 3D.
Ses ani nepochlubil jak to nakonec dopadlo :-)
No, nakonec jsem to zase sundal. Nemám ještě vyřešené upevnění toho akumulátoru. Je to megablok a budu muset vysunout víc střed pro posunutí sícu dopředu. Celkem dost přemýšlání, bo brašny na cestách, že. Aj horní řízení jsem začal znovu zvažovat. A dokud šlapu...
V lepším případě řetěz pouze spadne,v horším se zasekne,zadní kolo se okamžitě zastaví a Ty si rozbiješ hubu. Jinak tomu řetězu vadí i ty rázy. Zkus si představit,že do předpažených rukou vezmeš opasek,ruce přiblížíš k sobě a potom prudce trhneš do stran.
Tohle je normální. Talíř, pastorek, ložiska atd. mají nepatrné vůle a excentricity. Psal jsi o opasku v předpažených rukou - tak si místo opasku představ řetěz a místo rukou svěráky na masivním, dokonale tuhém stole. Řetěz mezi ně upni tak, aby byl napnutý. Potom jeden svěrák přibliž k druhému o okem neviditelnou setinu milimetru a uvidíš, jak se prostředek řetězu prověsí o několik milimetrů.
Možnosti řešení:
1) Smířit se s tím a jak časem poroste prověšení, postupně posouvat kolo dozadu. Dokud prověšení není tak velké, že by řetěz mohl seskočit ze zubů, tak neseskočí. A kdyby tak velké bylo, tak tam rozhodně nebude žádná poloha, při které by byl úplně napnutý a nešel napnout víc.
2) Přidat napínák. Tím přijdeš o možnost protišlapné brzdy, ale to ve tvém případě asi není problém.
Mně je jasné,že i malá excentricita udělá na tu vzdálenost řetězových kol dost velký rozdíl. Jak jsem napsal,už to pozoruji od jara. Řetěz mi ještě ani jednou nespadl a běží úplně tiše. Možná by stačilo kdybych se toho prostě přestal všímat.
S nasazovacími pastorky se třemi ozuby jsem laboroval předminulý víkend (konečně) a vyráběl si k nim několikačlánkové "prodlužovačky" řetězu se spojkou, abych pastorky mohl operativně měnit podle toho, zda plánuji výlet po rovině, nebo v kopcích.
Jeden ze tří pastorků nešel vůbec na náboj nasadit. Musel jsem půlkulatým pilníkem zvětšit vcelku o hodně průměr otvoru. Nějaká dosti nepřesná výroba, zdá se.
Pravda, s nějakou excentricitou jsem se při pilování nezabýval... ;-)
Ta "čtyřiadvacítka" vypadá na Esince mohutně, ta pojede do kopce sama. Už se těším, až ji vyzkouším, jakmile čas dovolí.
Jestlis to pilníkoval, tak si tu excentricitu dovedu celkem představit...
Na ty převody majzla, Rohloff je snad jedinej kdo udává povolený řetězový převody na vstupu do náboje, ale to neznamená ani zdaleka, že konkurence vydrží všechno.
Asi tě to finančně nezruinuje, ale vejlet to zkazí spolehlivě, když rozštípeš v planetovce pajšl...
Jen klid. Na starou ojetou "osmnáctku" - léta jsem se domníval, že tam mám pastorek 16 zubů, konečně jsem to nyní správně spočítal :-) - tedy na tu "osmnáctku" jsem se vydrápal ze Strašic na brdskou kótu Tok. Se svým přesmetrákem a s nabaleným nosičem krámama. Čili se čtyřiadvacítkou se nemůže stát už vůbec nic.
Nemýlím-li se, s větším a větším pastorkem dostává náboj na vstupu větší a větší kroutící moment. S přestupem z 18z na 24z tedy riziko roste.
Ale jinak já jsem v klidu, můj postrk kupředu to nezajišťuje :-)
No jo. Já to vzal mozkovou zkratkou, že se mi snadněji šlape :-)
Safra, budu si tedy muset na Klínovec nasadit čtrnáctku :-(
> Jestlis to pilníkoval, tak si tu excentricitu dovedu celkem představit...
A to já zase ne. Poloha pastorku vůči náboji je daná třemi ozuby. Napiš, jak se změní poloha pastorku vůči náboji, když některou ze tří třetin oblouku mezi sousedními dvěma ozuby uberu více, než je nutné?
Obvyklé technické řešení je, že sestředění je zajištěno celkovou kruhovitostí, ozuby/pera/klíny přenáší JEN kroutící moment.
Třeba to tvůj náboj má jinak, ale pochybuju o tom.
Ručním propilováním "na koleni" velmi pravděpodobně nedodržíš soustřednosti (byť okem nepostřehnutelné) a výsledkem ten pastorek pak "šmajdá"
Nerozumím tvé první větě. Mohl bys to napsat nějak jednodušeji, méně strojařsky? Docela mne to zajímá. Díky.
Soustřednost dílů (náboj na hřídeli) se zajišťuje maximální možnou plochou.
Osoustružíš hřídel, vyvrtáš náboj, sesadíš na sebe. To je základ. Pokud chceš přenos momentu, vydrápneš drážku pro pero do jednoho i druhého, vložíš pero.
Případ výše zmiňovaného pastorku se liší tím, že je to vyseknuté z plechu, ale princip platí pořád.
Pokud bys měl pastorek "vybalancovaný" na vrcholcích těch ozubů a tím zajištěnou soustřednost, bude to vysoký (nesmyslně) požadavek na přesnost toho ozubu (jeho výšky). Plocha na které to bude sedět bude minimální, koncentrace napětí, vysoké opotřebení - problém.
Tím že pastorek usadíš na to (vyseknuté) kolečko se veškeré síly rozloží na mnohem větší plochu, která bude rovnoměrně pořád pokračovat (nebudeš přeskakovat z ozubu na ozub, čili se vlastně koulet po trojúhelníku) a veškeré případné lokální nepřesnosti se "utopí v ploše" - můžeš si dovolit do tý třetinky zajet flexou a na celkovou funkci to nebude mít vliv, pokud pastorek nepřeřízneš, pochopitelně.
To jsou zajímavé souvislosti; díky.
Hýbe se Ti zadní kolo ve vidlici - zabereš, motor se přidá, kolo šejdrem. Povolíš, kolo se vrátí. Jestli máš ty Nexusácký aretační podložky až na kraju patek, zkus je otočit o 180 stupňů.
To ne, to by musela být pravá matice úplně povolená. Při dostatečně silném záběru je možné pravý konec osy posunout dopředu, to jsem viděl na vlastní oči, ale při povolení se rozhodně sám nevrátí.
Pokud to:
-při starém řetězu+ pastorku nedělalo
-pro povolení/natažení stačí popojet o cca 1m
(polovina obvodu kola)
bude to zřejmě excentrický pastorek
Pokud má takovéto uchycení:
https://www.hupnakolo.cz/force-pastorek-torpeda...
Zkus ho otočit o 120°. (i ten náboj je vždy mírně excentrický) příp vyměň za jiný.
Excentricitu v dobrém případě naměříš šuplerou, bývá opravdu maličká- i pod 0,1mm umí udělat paseku.
Dělalo to po celou dobu i se starým řetězem. Dnes jsem na to raději ani nekoukal. Jel jsem zase montovat Babetty. V lese na cyklostezce jsem skoro přejel spolužákovu matku,která se tam motala ze strany na stranu a když jsem dojel až k ní,tak se navíc najednou otočila proti mně. Na tom mokrém listí chyběl asi centimetr a byl jsem v ní. Tak alespoň brzdy fungují jak mají.
Kolik se ten řetěz prohne když je "úplně volný"?
Prohne se 4-5cm. To si právě říkám,že by potřeboval napnout.
a druhá poloha je teda "plně napnuto"?
Tam bude někde excentricita snad 1/2-1mm
(nebo spíš, se pěkně naskládá)
Zkus si půjčit indikátorové hodinky a poměř pastorek i převodník.
Nojo, ale kde to na těch zubech měřit? Na vrcholu zubu nebo v úžlabí mezi zuby. Kde je ten důležitý bod pro opásání řetězem?
Když už tak "v úžlabí", přes něj ten řetěz napinas. Vrcholy zubů prochází zkrz a nemají funkční roli.
V principu je řetězový kolo definovány roztečou kružnici, ale ta fyzicky neexistuje.
Jinak pochybuju že se takhle dá něco racionalně naměřit.
Spíš bych si to hodil na větev/stojan a zatočil si klikama. Jelikož pastorek a převodnik mají diametrálně rozdílné velikosti, neměl by být problém vypozorovat v rytmu čeho se ten řetěz napina a povoluje. Příslušný díl prenasadit nebo vyměnit.
Ale taky to může být něco hlubšího, sofistikovanějšího a dražšího, lidi e-kola zadarmo obvykle nerozdávají jen tak bez háčků a zakopaných psů...
Pokud si vzpomínáte,když jsem na jaře napsal o nové hračce a přidal jsem tam fotky včetně toho převodu,tak první reakce byla okamžitě vyměň řetěz a pastorek. Už tehdy tam byla ta vůle vidět. Já tehdy oboje vyměnil,zkoušel jsem různě velké pastorky,nakonec jsem skončil u o jeden zub většího,než byl původní. Ta vůle řetězu je tam celou dobu. Teď mně mrzí,že jsem si v létě nechal rozmluvit možnost koupit na Bazoši naprosto stejné elektrokolo nabízené za 8000Kč. Cena byla tak nízká protože mělo špatnou baterii. Kdybych ho býval koupil,tak bych měl komplet všechny součástky na výměnu a kombinování. Baterie by mně nevadila. Naopak by byla výhoda použití jedné baterie do dvou kol. A ta cena? Jenom motor má hodnotu cca 6000Kč,displej 3000,nábojová převodovka a nábojové dynamo také po 3000Kč. Takže by to byla docela výhodná koupě. A ta baterie by se mohla nechat v budoucnu repasovat.
diagnoza na dálku pokračuje
Pokud byl stejný problém (napnutí/ povolení řetězu) i předtím bude problém ve věcech které zůstaly původní.
TJ-
vpředu: převodník/ pravá klika/ (nevím jak je to uchyceno na motoru)
vzadu: unašeč pastorku, tj zadní náboj, převodovka.
ad druhá část Tvého příspěvku:
Koupě ještě jednoho kola když jsi zde psal že žiješ z řádově stokorun resp nemáš žádný příjem je stejně iluzorní -ne?